AKT teki sen taas!

  • 264 509
  • 1 636

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Haluaisin edelleen tietää miten moinen vasemmistoretoriikka ja korporaatiomyönteisyys sopii sinun väitetysti liberaaliin maailmankuvaasi?

Vasemmistoretoriikka? En pitänyt vastapuolen kutsumisesta maanpettureiksi. Tästä keskustelun polarisoimisesta ja vastapuolen demonisoinnista olen jo pitemmän aikaa ollut huolissani ja kirjoittanut siitä täällä JA:ssakin. En nyt näe tuota mitenkään erityisen vasemmistolaisena ajatteluna tai retoriikkana. Kasakat otin tuohon 1900-luvun alun nationalististen mielenosoitusten tukahduttajina - vasemmistolaista retoriikkaa olisi ollut puhe ohranasta (anarkisti-larppaajat käyttävät herttaisesti termiä edelleenkin).
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Olet huolissasi polarisoitumisesta ja heittelet vastauksena jotain kasakka pamputtaa -läppää?

Olisko ehkä ollut fiksumpaa jättää vastaamatta, jos siis olet huolissasi polaroitumisesta?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ironiakerroin lienee kohtalainen tuossa mjr:n kasakkavastauksessa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
AKT:n yli-innokkaat urpot taas mouhoavat ja vesittävät koko hommat. Pitäisikö itkeä vai nauraa? Ehkä nauran, koska ovat vaan niin v*tun tyhmiä.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
AKT:n yli-innokkaat urpot taas mouhoavat ja vesittävät koko hommat. Pitäisikö itkeä vai nauraa? Ehkä nauran, koska ovat vaan niin v*tun tyhmiä.

Eikö tuossa kaikki muut liitot ole tyhmiä kuin AKT? AKT on se, joka oikeasti kykenee Suomen pysäyttämään, muut vain uhoavat tekevänsä niin. Niin vittumainen organisaatio kuin AKT onkin, niin sillä on kuitenkin aika iso vaikutus Suomen taloudelle monessakin mielessä. AKT tuossa nyt näyttää muille liitoille, että se pystyy vesittämään tuon mielenilmauksenkin pistämällä maan ihan oikeasti kiinni.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
AKT tuossa nyt näyttää muille liitoille, että se pystyy vesittämään tuon mielenilmauksenkin pistämällä maan ihan oikeasti kiinni.
Niin just. AKT on niin kova, että lakkoilee lakkoilijoillekin!
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tähän ketjuun kun on nyt viime aikoina laitettu näitä muitakin ay-liikkeen tempauksia, niin laitetaanpa tämäkin, vaikka ei mitenkään liity AKT:hen.

Ilta-Sanomat kertoo, että Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri joutuu maksamaan hyvityssakkoa Tehylle 3000 euroa sen takia, että yhden sairaanhoitajan työpäivä oli venynyt 47 minuuttia alkuperäistä pidemmäksi. Työvuoro oli venynyt, koska hoitaja oli joutunut avustamaan leikkauksessa ja tuon leikkauksen venyminen oli venyttänyt myös työvuoroa.

No toki itse leikkaus oli aloitettukin aika myöhään tuohon työvuoroon nähden. Hoitajalta oli kysytty ennen leikkausta suostumusta työvuoron venyttämiseen, mutta hän ei ollut tuohon suostunut. Loppupeleissä Tehy vei työvuoroluettelon liian myöhäisen muuttamisen työtuomioistuimeen, joka määräsi tuon hyvityssakon maksettavaksi.

Tämä kuvio kuulostaa niin ay-liikkeeltä pahimmillaan. Joustoa ja pelisilmää tilanteen mukaan saatettaisiin tarvita. Toki jos hoitajalla oli oikeasti pakottava meno esim. klo 16 (työvuoron piti päättyä 15.30), niin joku ymmärrys asiaan on, mutta eikö silloin olisi löytynyt leikkaukseen joku toinen avustamaan. Rutiinileikkaus alkoi klo 15.18, joten aikataulutuksen olisi varmasti voinut suunnitella niin, että toinen hoitaja olisi mennyt mukaan leikkaukseen. Miksiköhän hoitaja ei esim. ilmaissut, että minun työvuoro loppuisi klo 15.30, löytyisikö tähän joku muu hoitaja jne.

Ylipäänsä, tämmöisen asian takia joku hiivatin työtuomioistuin käsittelee asiaa ja määrää hyvityssakkoa maksettavaksi. Miksi tuo hyvityssakko muuten maksetaan ammattiyhdistykselle eikä työntekijälle?

Ihmetteleekö kukaan enää, miksi ay-liikettä pidetään jarruna ja takapajuisena, kun tämmöisiä tapahtuu?
 

Fremont

Jäsen
Ihmetteleekö kukaan enää, miksi ay-liikettä pidetään jarruna ja takapajuisena, kun tämmöisiä tapahtuu?

Sakkoa tulee vain työehtosopimuksen rikkomisesta, turha siitä on narista. Riippuen toki paikallisesta luottamusmiehestä, näitä työvuoroluettelon muutoksia katsotaan yleensä läpi sormien mikäli siihen on hyvä syy. Jos taas homma on jatkuvaa vatulointia, kannellaan avi:n, ja työnantaja saa sakot.
Ymmärrän että työnantajien mielestä työntekijöillä ei pitäisi olla mitään oikeuksia eikä saada edes palkkaa, mutta sellainen ei valitettavasti Suomessa onnistu. Ottaisin kyllä mielelläni itsekkin muutaman turvapaikanhakijan palvelukseeni tienaamaan rahaa, ja jäisin itse eläkkeelle.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Ottaisin kyllä mielelläni itsekkin muutaman turvapaikanhakijan palvelukseeni tienaamaan rahaa, ja jäisin itse eläkkeelle.

Kas kun et vielä saanut liitettyä mukaan NATO-kysymystä. Viestiäsi edeltävään liittyen ihmettelen suuresti työntekijän ratkaisua lähteä riehumaan asiasta. En millään jaksa uskoa, että olisi jäänyt esimerkiksi palkatta ja vielä vähemmän uskon sitä, että työntekijä olisi perustellut kunnolla miksi asia ei onnistu. Haisee sille ettei ole uskaltanut kieltäytyä ylitöistä. Liitto taas on haistanut helpon rahan.
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tämä kuvio kuulostaa niin ay-liikkeeltä pahimmillaan. Joustoa ja pelisilmää tilanteen mukaan saatettaisiin tarvita. Toki jos hoitajalla oli oikeasti pakottava meno esim. klo 16 (työvuoron piti päättyä 15.30), niin joku ymmärrys asiaan on, mutta eikö silloin olisi löytynyt leikkaukseen joku toinen avustamaan. Rutiinileikkaus alkoi klo 15.18, joten aikataulutuksen olisi varmasti voinut suunnitella niin, että toinen hoitaja olisi mennyt mukaan leikkaukseen. Miksiköhän hoitaja ei esim. ilmaissut, että minun työvuoro loppuisi klo 15.30, löytyisikö tähän joku muu hoitaja jne.
Arvaan, että hoitajien joustaminen työajoissa on enemmän sääntö kuin poikkeus, varsinkin leikkaussalihoitajien. Ja osastonhoitajan tehtävä on hankkia ja miettiä sijainen hoitajalle.

Edit. Ja vituttaa varmaan, jos sanotaan, ettei saa lähteä kotiin silloin kuin on pitänyt ja pakotetaan jäämään töihin.
 
Viimeksi muokattu:

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ihmetteleekö kukaan enää, miksi ay-liikettä pidetään jarruna ja takapajuisena, kun tämmöisiä tapahtuu?
Niin joo, onhan se jarruna olemista, kun halutaan pitää kiinni sovitusta. Tällä palstalla on kerta toisensa jälkeen mouhottu siitä, kun jossain työntekijäpuoli on rikkonut työehtosopimusta ja ryhtynyt laittomaan työtaisteluun. Eikös se ole vain kohtuullista, että myös työnantajapuolta edellytetään toimimasta työehtosopimuksen mukaisesti? Ja jos näin ei toimita, niin asia käsitellään työtuomioistuimessa, aivan kuten nuo laittomat työtaistelutkin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuo on varmaankin vain jäävuoren huippu, eihän kukaan normaali ihminen vie tuollaista yksittäistä tapausta mihinkään työtuomioistuimeen tms, vaan todennäköisesti tilanne on ollut tulehtunut jo pitkään. Tietämättä syistä sen enempää, totean yleisesti että yksi iso työehtojen ja työhönottamisen ongelma on se että kusipäisestä työntekijästä on niin hankala päästä eroon. Uskoisin että tuokin työnantaja ottaisi mielummin tilalle jonkun joka ei veisi asiaa työtuomioistuimeen.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Lähtökohtaisesti työelämässä on aivan liikaa bisneksestä mitään ymmärtämättömiä ihmisiä töissä. Juttelin tuossa kolmen naispuolisen ystäväni kanssa, jotka kaikki ovat tai ovat olleet kaupan alalla myyntityössä. Jokainen heistä kertoi, ettei uskalla tehdä lisämyyntiä koska se hävettää. Kerroin sitten, että olen ollut itsekin kahdessa sellaisessa yrityksessä töissä, jotka tekevät nipinnapin nollatulosta perusmyynnillä ja voitot lisämyynnillä. Kysyin suoraan, että ajattelevatko he olevansa hyviä myyjiä vain, koska tarjoavat miellyttävän asiakaspalvelutilanteen. Jokainen sanoi pitävänsä itseään hyvänä myyjänä. Tässä on valtava ongelma. Tiedän, että he arvostavat mielipiteitäni, joten uskalsin sanoa, että he eivät ole sitä ja heidänlaisistaan työnantajan on käytännössä mahdoton päästä eroon, vaikka tässä kaupan alalle ylikoulutetussa maassa olisi varmasi helppo löytää parempia myyjiä. Jos työntekijä irtisanottaisiin, niin liitto vetäisi herneen nenään ja veisi oikeuteen ja voittaisi siellä. Tällaisia "työntekijöitä" on tässä maassa todella paljon ja se on aivan käsittämättömän paska tilanne työnantajalle.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....
Ymmärrän että työnantajien mielestä työntekijöillä ei pitäisi olla mitään oikeuksia eikä saada edes palkkaa, mutta sellainen ei valitettavasti Suomessa onnistu. .....
Ymmärrät väärin ja tämänkaltaiset heitot ovat kyllä aika syvältä perseestä noin keskustelun järkevyyden näkökulmasta.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lähtökohtaisesti työelämässä on aivan liikaa bisneksestä mitään ymmärtämättömiä ihmisiä töissä. Juttelin tuossa kolmen naispuolisen ystäväni kanssa, jotka kaikki ovat tai ovat olleet kaupan alalla myyntityössä. Jokainen heistä kertoi, ettei uskalla tehdä lisämyyntiä koska se hävettää. Kerroin sitten, että olen ollut itsekin kahdessa sellaisessa yrityksessä töissä, jotka tekevät nipinnapin nollatulosta perusmyynnillä ja voitot lisämyynnillä. Kysyin suoraan, että ajattelevatko he olevansa hyviä myyjiä vain, koska tarjoavat miellyttävän asiakaspalvelutilanteen. Jokainen sanoi pitävänsä itseään hyvänä myyjänä. Tässä on valtava ongelma. Tiedän, että he arvostavat mielipiteitäni, joten uskalsin sanoa, että he eivät ole sitä ja heidänlaisistaan työnantajan on käytännössä mahdoton päästä eroon, vaikka tässä kaupan alalle ylikoulutetussa maassa olisi varmasi helppo löytää parempia myyjiä. Jos työntekijä irtisanottaisiin, niin liitto vetäisi herneen nenään ja veisi oikeuteen ja voittaisi siellä. Tällaisia "työntekijöitä" on tässä maassa todella paljon ja se on aivan käsittämättömän paska tilanne työnantajalle.

Aika karski teksti sanoisin melkein. Ongelma meinaan on kyllä sekä työnantajien (yrityksien) että työntekijöiden puolella eikä pelkästään toisella puolella kuten usein väitetään. Jos työnantaja ihan oikeasti haluaa, että myynti on tehokasta ja asiakaspalvelijat sitoutuneita niin silloin pitää miettiä sitä, miten sellainen järjestelmä käytännössä luodaan. Systeemit, jotka ovat työntekijöille palkitsevia kyllä motivoivat työntekijää tekemään parempaa tulosta yritykselle, mutta kun Suomessa ajattelu on usein sitä tasoa, että työnantaja tarjoaa parit pullat palaverissa ja linjaa jonkun myynnin strategian, jota sitten työntekijät alkavat toteuttaa. Yleensä strategiasta puuttuu suurilta osin se työntekijän sitouttaminen ja kun työntekijää ei sitouteta strategiaan hänen on vaikea nähdä, miten hän siitä hyötyy. Tavallisen Mervi asiakaspalvelijan lompakossa kun harvassa yrityksessä näkyy yhtään mitenkään se, miten hän on työnsä hoitanut. Yllättäen ihminen toimii paremmin työnantajansa eduksi kun hän huomaa, että työnantajan etu on myös hänen etunsa ja kun työnantajalla menee hyvin niin työntekijälläkin alkaa mennä paremmin.

Paras työntekijä on 100%:lla varmuudella sellainen, joka sitoutuu yrityksen tavoitteisiin ja pystyy tekemään tulosta. Parhaiten hän tekee tulosta, kun se realisoituu jotenkin muuten kuin yhtenä suklaapatukkana perjantaisin, jos viikko on sujunut hyvin. Siinä mallissa on vielä mietittävää kauttaaltaan.
 

Fremont

Jäsen
Ymmärrät väärin ja tämänkaltaiset heitot ovat kyllä aika syvältä perseestä noin keskustelun järkevyyden näkökulmasta.
En ymmärrä vaan yleistän. Perseestä on narista sopimusrikkomuksista johtuvasta sakosta, tai laillisesta työnseisauksesta mielenilmaisuna.
Esimerkin mukainen sairaanhoitaja on jo yhden pakkolain alla. Pitäisikö hoitajien vielä luopua oikeudesta noudattaa työehtosopimuksen mukaista työvuoroluetteloa, ja mitä tämän jälkeen jäisi jäljelle, muuta kuin se pakko tehdä töitä silloin kuin määrätään?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Mikä on tuo yksi pakkolaki, jonka alla hoitaja on? Eikös meillä Suomessa ole aika hitonmoinen joukko lakeja, jotka ovat pakottavia noudattamaan niitä rangaistuksen uhalla.

Sinänsä olet oikeassa, että sopimusta ei tuossa ole noudatettu ja siitä on seuraus. Ongelmahan tuossa / näissä tapauksissa on jossain ihan muualla kuin yksittäistapauksessa. Jos moisesta lähdetään "käräjöimään", on henki työpaikalla huono tai ko. yksilö työpaikan vittunaama tai minulla on vain oikeuksia, ei velvollisuusksia -tyyppinen henkilö. Tai jotain muuta, en jaksa kaikkea keksiä.

Lähtökohtaisesti kuitenkin ehkä sinäkin ymmärrät pointin. Jos tämäntyyppisistä asioista oikeuteen mennään, on meillä tässä maassa asiat varsin huonosti.

Nyt työnantaja sai kolmen tonnin sakot, joka maksetaan ay-liikkeelle. Entäs jos työntekijä myöhästyy töistä kolme varttia, esim. sen vuoksi, että puoliso tai (yli 10 v.) lapsi sairastui äkillisesti ja töihin lähtö viivästyi sen vuoksi. Pitäisikö siitä maksattaa Tehyllä kolme tonnia työnantajalle.

Eikös tuo sakko muutenkin ollut samaa kokoluokkaa mitä ay-liike maksaa laittomista lakoista? (Ei ole tietoa tästä ja voin olla ihan kujallakin kokoluokasta.) Usein noissa laittomissa lakoissa pois töistä on aikalailla koko väki ja kestää aika paljon pidempään kuin kolme varttia. Ovat mielestäni siis aikalailla eri kokoluokan rikkeitä, joten seuraamustenkin tulisi olla erilaiset.

@erku Ongelmahan tulee siitä, jos kaikessa tulee toimia sopimuksen mukaisesti. Kaikkia tilanteita ei ole mahdollista sopia tai kaikkeen ei ole järkevää varautua etukäteen sopimalla, sillä tilanteet muuttuvat. Työpaikoilla tarvitaan järkevää joustoa molemmin puolin. Ei työnantaja eikä työntekijä voi odottaa joustoja toiselta osapuolelta jos ei niihin itse ole valmis tilanteen tullen. Jos mitään ei voida tehdä ilman, että siitä on paperilla tai ay-osaston kanssa sovittu (ja sille on hintakin sovittu), niin homma on vaan hankalaa. Jos (pikku)pomoilla nousee valta (lue kusi) päähän ja alaisten kanssa ei voida keskustella järkevästi tai jos työntekijät eivät muista, että töissä ollaan tekemässä töitä ja työnantajalla on tällöin tietty määräysvalta asioihin, niin hommahan ei toimi. Silloin ollaan tämäntyylisissä ongelmissa.

No, tuostakin tapauksesta olisi kiva tietää enemmän. Jos on yksittäistapaus, niin ihan perseestähän tuo Oikeuteen meno on. Jos taas sairaalan tapa on ollut resuroida hoitajamäärä vajaaksi ja aina on joutunut jäämään ylitöihin kun viimeinen leikkaus aloitetaan juuri työvuoron päättymisen kynnyksellä, niin silloinhan Tehy on tehnyt ihan oikein, kun on vienyt asian eteen päin. Nyt joutuu sairaalakin miettimään aikatauluja ja resursseja uudestaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Esimerkin mukainen sairaanhoitaja on jo yhden pakkolain alla. Pitäisikö hoitajien vielä luopua oikeudesta noudattaa työehtosopimuksen mukaista työvuoroluetteloa, ja mitä tämän jälkeen jäisi jäljelle, muuta kuin se pakko tehdä töitä silloin kuin määrätään?

Samaa mieltä, on täysin perseestä että hoitaja joutuu olemaan melkein tunnin ylimääräistä duunissa, ei tällaista joustoa tarvita, kyllähän se potilas odottaa pöydällä seuraavankin päivänä.

Fight the powa!
 

Fremont

Jäsen
No, tuostakin tapauksesta olisi kiva tietää enemmän. Jos on yksittäistapaus, niin ihan perseestähän tuo Oikeuteen meno on. Jos taas sairaalan tapa on ollut resuroida hoitajamäärä vajaaksi ja aina on joutunut jäämään ylitöihin kun viimeinen leikkaus aloitetaan juuri työvuoron päättymisen kynnyksellä, niin silloinhan Tehy on tehnyt ihan oikein, kun on vienyt asian eteen päin. Nyt joutuu sairaalakin miettimään aikatauluja ja resursseja uudestaan.

Tarkoitin potilasturvalakia jota soveltamalla voidaan myös eläkkeellä tai lomalla olevat ja irtisanoutuneet hoitajat pakottaa töihin.
Edunvalvonnan ongelma on puna-armeija-tyylinen valintaprosessi, luottariksi tai työsuojevaltuutetuksi saattaa valikoitua täysi tollo. Parempi tapa saattaisi olla muutaman työntekijöiden ja työnantajien edustajien yhteinen valintakomissio joka ottaisi huomioon myös henkilön pätevyyden ja sulkisi hankalimmat tapaukset pois.
Valitettavasti myös työnantajapuoli pyrkii usein kiertämään tessia ja luottaa siihen että työntekijät eivät tiedä oikeuksiaan tai uskalla vastustaa vääryyksiä, valvonnalle on kova tarve vaikka paikalliset wannabeporvarit muuta koittaisivat esittää.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Työnantajan näkemys tapahtuneesta:

Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri: Hoitajan työvuoro venyi 47 minuuttia, sairaalalle sakot – näin vastaa työnantaja - Työelämä - Ilta-Sanomat

Jutun perusteella tulee kuva tulehtuneesta tilanteesta. Tapauksessa oltiin eri mieltä siitä, oliko suostumus työvuoron jatkamiseen vai ei ja henkilöstöjohtajan mukaan oikeusjuttu ei ollut yllätys. Tuomio lisäsi ainakin byrokratiaa, kun työnantajat suojaavat selustansa kirjallisilla suostumuksilla.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika karski teksti sanoisin melkein. Ongelma meinaan on kyllä sekä työnantajien (yrityksien) että työntekijöiden puolella eikä pelkästään toisella puolella kuten usein väitetään. Jos työnantaja ihan oikeasti haluaa, että myynti on tehokasta ja asiakaspalvelijat sitoutuneita niin silloin pitää miettiä sitä, miten sellainen järjestelmä käytännössä luodaan. Systeemit, jotka ovat työntekijöille palkitsevia kyllä motivoivat työntekijää tekemään parempaa tulosta yritykselle, mutta kun Suomessa ajattelu on usein sitä tasoa, että työnantaja tarjoaa parit pullat palaverissa ja linjaa jonkun myynnin strategian, jota sitten työntekijät alkavat toteuttaa. Yleensä strategiasta puuttuu suurilta osin se työntekijän sitouttaminen ja kun työntekijää ei sitouteta strategiaan hänen on vaikea nähdä, miten hän siitä hyötyy. Tavallisen Mervi asiakaspalvelijan lompakossa kun harvassa yrityksessä näkyy yhtään mitenkään se, miten hän on työnsä hoitanut. Yllättäen ihminen toimii paremmin työnantajansa eduksi kun hän huomaa, että työnantajan etu on myös hänen etunsa ja kun työnantajalla menee hyvin niin työntekijälläkin alkaa mennä paremmin.

Paras työntekijä on 100%:lla varmuudella sellainen, joka sitoutuu yrityksen tavoitteisiin ja pystyy tekemään tulosta. Parhaiten hän tekee tulosta, kun se realisoituu jotenkin muuten kuin yhtenä suklaapatukkana perjantaisin, jos viikko on sujunut hyvin. Siinä mallissa on vielä mietittävää kauttaaltaan.

Mikäli Merville maksetaan bonus hyvin tehdystä työstä, niin se mitä luultavammin aiheuttaa kateutta Pirjossa. Kaikkihan tuntevat Pirjon. Tämän eläkettä (heti kymmenen vuoden päästä) odottavan rouvan joka ei enää jaksa niin paljon panostaa työhönsä, kun kerran se firman omistajakin on sellainen mulkvisti. Pikkujouluissakin omistaja huomioi vaan nuorempia myyjättäriä. Pirjo kyllä tarkastaa liitolta että onko hän oikeutettu samaan bonukseen, ja eihän hän ole. Tämän takia hän voikin aloittaa kertomaan kuinka Mervi nuolee pomon persettä. Ehkäpä hän saa aikaan jopa pienen puhelakon kaikkia bonuksia saaneita kohtaan.

Luonnollisesti Mervi ja Pirjo ovat kumpikin kuviitteellisia hahmoja, mutta tyyppeinä hyvinkin yleisiä. Kyllä yrittäjät ovat niin ahneita etteivät jätä käyttämättä sitä boostia minkä työntekijöiden palkitseminen tuottaisi, mikäli olosuhteet ovat sellaiset että palkitsemisilla on tulokseen positiivinen vaikutus. AY-liike estää Pirjon tapaisten työntekijöiden ulostamisen ja samalla järkevien kannustinohjelmien käyttöönottamisen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös