TuleeEnnenaikaisesti kirjoitti:
Sitä mää olen ihmetellyt, jos tälläkin hetkellä on työvoimapulaa etenkin joillain matalapalkka-aloilla, miksei ne palkat nouse niinkuin normaali kysynnän ja tarjonnan laki edellyttäisi.
Samaa olen itsekin miettinyt. Saattaisikohan tupolla olla tekemistä asian kanssa? Kun melkein kaikkien alojen palkankorotukset sovitaan yhteisesti, pienipalkkaisimmat kärsivät. En tiedä. Onhan myös totta, että tietyt yritykselle välttämättömät toiminnot (esim siivous) ovat niitä, jotka toteutetaan halvimman kaavan mukaan, koska ne eivät tuo voittoa itse firmalle.
Suurempi ongelma mielestäni on elinkustannusten yleinen nousu kuin palkkojen nykytaso matalapalkka-alalla. Kyllä vielä 90-luvulla 8000 markkaa käteen kuussa oli ihan "hyvä" palkka, nyt tuntuu, että 1350 euroa käteen tienaavat ovat pienipalkkaisia. Koko perheen kännykät, laajakaistat, sähkön hinnannousut, vuokra-asumisen/asuntojen hinnannousut jne ovat niitä asioita, jotka ovat tavallisia elinkustannuksia nostaneet niin paljon, ettei enää palkkataso pysy perässä.
Toisaalta taas globalisaation kehitys painostaa jatkuvasti yrityksiä pääsemään parempaan tulokseen halvemmalla. Ja siihen yhtälöön taas sopii huonosti suomalainen systeemi, jossa kaikki maksaa paljon kaikille.