Mainos

AKT teki sen taas!

  • 264 894
  • 1 636

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
kymppi kirjoitti:
Kumma muuten, kun suurin ongelma vaikuttaa bussikuskeilla olevan se, että heillä on jopa yli kymmenen tunnin työpäiviä, joista tosin välissä on muutama tunti palkatonta vapaata. Luulisi tämän ongelman ratkaisemisen olevan liiton johdollekin tärkeä, mutta sen sijaan tuntuu tähtäin olevan jossain ihan muualla. En tosin kyllä ole käsittänyt missä. Osaisiko joku selväsanaisesti kertoa?

Tässä vastaus AKT:n sivuilta:

AKT.fi kirjoitti:
Laadullisista kysymyksistä keskeisin on takuupalkkajärjestelmä turvaaminen. AKT lähtee siitä, että jokaisella työntekijällä on oikeus pysyvään ja kokoaikaiseen työsuhteeseen, jolla hän voi turvata toimeentulon itselleen ja perheelleen
– Työnantaja on voimakkaasti tuomassa alalle osa-aikatyötä. ALT:n esitykset antaisivat työnantajille mahdollisuuden käyttää rajattoman määrän osa-aikaisia. Tämä loisi alalle kahden kerroksen työmarkkinat. Tällaista emme voi hyväksyä, painottaa Timo Räty ja muistuttaa, että ratkaisu takuupalkasta saatiin jo vuoden 1995 sopimusneuvotteluissa valtakunnan sovittelija Jorma Reinin johdolla. ALT ei nyt kuitenkaan tunnusta ratkaisua. Tämä johti syksyllä 2004 pääkaupunkiseudun bussiliikenteen työtaisteluun.
– Kuljetusalalla ei tarvita osa-aikaisia työntekijöitä. Sopimukseen on saatava tästä selkeä kirjaus, jotta vastaisuudessa vältytään toissa syksyn kaltaisilta tapahtumilta, sanoo Räty.

Liitto haluaa turvata jäsenilleen tasaisen ja varman toimeentulon täysaikaistamalla kaikki työsopimukset. Miksi toisaalta kuljetusalalla tarvittaisiin osa-aikaisia työntekijöitä?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
teemu_s kirjoitti:
Liitto haluaa turvata jäsenilleen tasaisen ja varman toimeentulon täysaikaistamalla kaikki työsopimukset. Miksi toisaalta kuljetusalalla tarvittaisiin osa-aikaisia työntekijöitä?

Miksi yleensä missään tarvitaan osa-aikaisia työntekijöitä? Ei kuljetusala ole tässä suhteessa missään erikoisasemassa.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Daespoo kirjoitti:
Miksi yleensä missään tarvitaan osa-aikaisia työntekijöitä? Ei kuljetusala ole tässä suhteessa missään erikoisasemassa.

Vähittäiskauppa. Käsittääkseni erittäin suuressa roolissa hypermarkettien pyörittämisessä ovat nämä osa-aikaiseksi palkatut opiskelijat, jne.

Ravintola-ala. Sama homma. Osa-aikaiset työntekijät pyörittävät merkittävällä tavalla tätäkin toimintaa.

Hyvinkin monella pienehköä ammattitaitoa vaativalla alalla osa-aikaiset työntekijät ovat merkittävä osa työvoimaa.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
teemu_s kirjoitti:
Hyvinkin monella pienehköä ammattitaitoa vaativalla alalla osa-aikaiset työntekijät ovat merkittävä osa työvoimaa.

Nimenomaan. Miksi siis linja-autokuskina ei voi myös olla osa-aikaisia? Ei se nyt kuitenkaan ole mikään viiden vuoden koulutuksen vaativa ammatti..
 

Jeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Aivokirurgiaa?

Ei se ratin kääntäminenkään nyt maailman vaativin homma ole. Vastuullinen toki.

Osa-aikaisia tarvitaan aloilla joilla esiintyy ruuhkahuippuja. Esimerkiksi lähiliikenne pääkaupunkiseudulla on juuri tällainen ala. Itse tunnen pari kaveria (opiskelijoita) jotka ovat HKL leivissä tehneet osa-aikaisena hommia. Käsittääkseni molemmat osapuolet ovat järjestelystä pitäneet.

Nykyisestä systeemistä kärsii etenkin asiakas, ruuhkaliikenteeseen kun ei saada tarpeeksi vuoroja kun ei ole osa-aikaista työvoimaa. Pitäisikö kaiken työn tässä maassa olla täyspäiväistä? Kuka siitä hyötyy? Kuka maksaa viulut?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
teemu_s kirjoitti:
Vähittäiskauppa. Käsittääkseni erittäin suuressa roolissa hypermarkettien pyörittämisessä ovat nämä osa-aikaiseksi palkatut opiskelijat, jne.

Ravintola-ala. Sama homma. Osa-aikaiset työntekijät pyörittävät merkittävällä tavalla tätäkin toimintaa.

Hyvinkin monella pienehköä ammattitaitoa vaativalla alalla osa-aikaiset työntekijät ovat merkittävä osa työvoimaa.

Tota hei, ravintola-alan opiskelijat lienevät about yhtä koulutettuja kuin bussikuskit.

Kuljetusaloilla on ruuhka-huippuja aivan siinä missä mainitsemillasi aloilla.

Ettei nyt vaan olisi niin että nykyiset kuskit eivät halua antaa kovapalkkaisia sunnuntaiduuneja osa-aikaisille niinkuin joku tässä jo mainitsikin?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Daespoo kirjoitti:
Ettei nyt vaan olisi niin että nykyiset kuskit eivät halua antaa kovapalkkaisia sunnuntaiduuneja osa-aikaisille niinkuin joku tässä jo mainitsikin?

Työnantajapuoli haluaa osa-aikaisia purkamaan ruuhkahuippuja, mutta antaakin sunnuntaivuorot osa-aikaisille. Mielestäni sunnuntaisin on harvoin ruuhkahuippuja.

Työnantajapuoli laskeakseen kustannuksia antaa "rahavuorot" osa-aikaisille ja vakituiset jää nuolemaan näppejään. Se nyt ei vaan käy, jonka takia AKL haluaa siihen muutosta. Ainahan on ollut niin, että vakituiset hoitaa normaalit ajot ja osa-aikaiset tulevat remmiin, jos tarvitaan extrakuskeja muihin ajoihin.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Propaganda menee läpi?

YLEn uutisissa keskustelutettiin lakkoa Jyväskylän Liikenteen silmillä, jolla ei ole yhtään osa-aikaista töissä, vaan kaikki ovat vakinaisia ja 'täysiaikaisia'. AKT oli kuitenkin ainakin tämän kuvaruuduissa esiintyneen herrasmiehen sanoin näköjään kääntänyt propagandan siten, että kaikki vakituiset työsuhteet saatettaisiin jollain ilveellä osa-aikaisiksi mikäli ei oltaisi nyt lakossa taistelemassa etujen puolesta. Missä menee valehtelun raja, edes ammattiliitoissa, AKT?
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
teemu_s kirjoitti:
Tässä vastaus AKT:n sivuilta:
Liitto haluaa turvata jäsenilleen tasaisen ja varman toimeentulon täysaikaistamalla kaikki työsopimukset. Miksi toisaalta kuljetusalalla tarvittaisiin osa-aikaisia työntekijöitä?

Alalla on työvoimapula. Se tarkoittaa sitä että vaikka jokaiselle osa-aikaiselle tarjottaisiin vakituista sopimusta (kuten tehtiin viime lakon aikana pääkaupunkiseudulla) niin kukaan ei niitä ottaisi vastaan.

Ne jotka ovat osa-aikaisia, haluavat olla. Koko ajan on vakituisten haku päällä. On katsos näitä opiskelijoita ja osa-aika eläkeläisiä...

Jäsenistö haluaa tehdä ylityönä osa-aikaisten työt. Siitä on kysymys. Ylityönä tehty sunnuntaityö on rahakasta...
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Concordian toimari sanoi eilen uutisissa että heidän pitäisi palkata 100 vakituista kuskia lisää mutta ei ole tarpeeksi tulijoita.

Uskokoon ken tahtoo.
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Daespoo kirjoitti:
Concordian toimari sanoi eilen uutisissa että heidän pitäisi palkata 100 vakituista kuskia lisää mutta ei ole tarpeeksi tulijoita.

Uskokoon ken tahtoo.

Kyseessä ei ole välttämättä edes uskon asia, sillä paikkoja on koko ajan auki.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
solamnic76 kirjoitti:
Alalla on työvoimapula. Se tarkoittaa sitä että vaikka jokaiselle osa-aikaiselle tarjottaisiin vakituista sopimusta (kuten tehtiin viime lakon aikana pääkaupunkiseudulla) niin kukaan ei niitä ottaisi vastaan.

Ne jotka ovat osa-aikaisia, haluavat olla. Koko ajan on vakituisten haku päällä. On katsos näitä opiskelijoita ja osa-aika eläkeläisiä...

Jäsenistö haluaa tehdä ylityönä osa-aikaisten työt. Siitä on kysymys. Ylityönä tehty sunnuntaityö on rahakasta...

Ai, että kaikki pääkaupunkiseudun kuljetusalan osa-aikaiset ovat omasta halustaan niitä? Vaikka AKT kulminoituukin bussinkuljettajiin niin iso osa on myös muita liikenne-alan ammatilaisia.

Jos työnantajat jakavat sunnuntaityöt ensisijaisesti osa-aikaisille niin miten vakituisen kuskin tai hänen liittonsa pitäisi siihen suhtautua?
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Punainen Vaara kirjoitti:
Ai, että kaikki pääkaupunkiseudun kuljetusalan osa-aikaiset ovat omasta halustaan niitä? Vaikka AKT kulminoituukin bussinkuljettajiin niin iso osa on myös muita liikenne-alan ammatilaisia.

Jos työnantajat jakavat sunnuntaityöt ensisijaisesti osa-aikaisille niin miten vakituisen kuskin tai hänen liittonsa pitäisi siihen suhtautua?

Bussinkuljettajista tässä lakossa on kysymys. Niinkuin oli viimelakossakin. Ja pääkaupunkiseudulla on jatkuva haku vakituisista. Laske itse 1+1.

Mitä tulee sunnuntaivuoroihin, niin on epäoikeudenmukaista väittää että työnantajan olisi teetettävä sunnuntaivuorot ylitöinä vakinaisilla. Tai nostakoon lipun hinnat sitten vastamaan kuluja, sama se minulle on. Monelle opiskelijalle, työttömälle ja työmatkalaiselle tosin eri asia.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
solamnic76 kirjoitti:
Mitä tulee sunnuntaivuoroihin, niin on epäoikeudenmukaista väittää että työnantajan olisi teetettävä sunnuntaivuorot ylitöinä vakinaisilla. Tai nostakoon lipun hinnat sitten vastamaan kuluja, sama se minulle on. Monelle opiskelijalle, työttömälle ja työmatkalaiselle tosin eri asia.

Miksi ylitöinä? Työnantajalla on oikeus nopeallakin aikataululla muuttaa kuskien vuorolistoja, joten ylitöinä niitä ei ole pakko maksaa.

Jos vakituiselle pitäisi maksaa tunnit ylitöinä niin siinä tapauksessa osa-aikaisen käyttö on järkevää ja aivan normaaalia.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Lakkolaisten rivit rakoilevat jo nyt Tampereen seudulla, kertoo Aamulehti. Mitenhän tiukasti kenttäväki onkaan tuota lakkoa halunnut, jos rikkurointi alkaa samalla hetkellä kuin lakkokin?
 

kymppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Punainen Vaara kirjoitti:
Miksi ylitöinä? Työnantajalla on oikeus nopeallakin aikataululla muuttaa kuskien vuorolistoja, joten ylitöinä niitä ei ole pakko maksaa.

Jos vakituiselle pitäisi maksaa tunnit ylitöinä niin siinä tapauksessa osa-aikaisen käyttö on järkevää ja aivan normaaalia.
Miksi työnantaja haluaa antaa nämä rahakkaat sunnuntaivuorot osa-aikaisille, jos kustannukset heille ovat samat oli töissä osa-aikainen tai vakituinen? Ihan vittuillakseenko vain kyykyttävät vakituisia työntekijöitään, joista heillä muutenkin on pulaa? Jos tämä on yleinen ilmapiiri alalla, niin en kyllä todella ihmettele lakkoja. Huh heijaa.

Jotenkin en vain jaksa uskoa tuohon viralliseen "totuuteen", mikä lakon syistä annetaan. Kaikin puolin loistava lakko kerrassaan, kun liittokin tuntuu ajavan jotain aivan muuta kuin mitä kenttä haluaisi.
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
kymppi kirjoitti:
Miksi työnantaja haluaa antaa nämä rahakkaat sunnuntaivuorot osa-aikaisille, jos kustannukset heille ovat samat oli töissä osa-aikainen tai vakituinen?

Jos vakituisella on aiemmin tehdyltä viikolta viikkotyötunnit täynnä, tulee hänelle maksaa sunnuntaikorvauksen lisäksi myös viikottaisesta ylityöstä korvausta. Eli kustannukset eivät ole samat.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Ajoaikalaki on yksi tekijä, joka säätelee vakituisten käyttöä "ylityössä". Joka viikolta täytyy löytyä yhtäjaksoinen viikkolepo, en ulkoa muista tuntimääriä, voin etsiä jos joku on kiinostunut. Samaten päiväkohtainen ajoaika on lailla määrätty, kuten yhtäjaksoinen vuorokausilepo. Nämä ovat asioita, jotka tekevät kimurantin vakituisen työntekijän käytöstä, viikonloppu- ja yli työssä.

Tuolta löytyy kaikkien muiden kuljettajia koskevien lakien lisäksi, ajo- ja lepoaika asetukset.

http://www.rahtarit.fi/jasenyys/tyosuhde.htm
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
solamnic76 kirjoitti:
Alalla on työvoimapula. Se tarkoittaa sitä että vaikka jokaiselle osa-aikaiselle tarjottaisiin vakituista sopimusta (kuten tehtiin viime lakon aikana pääkaupunkiseudulla) niin kukaan ei niitä ottaisi vastaan.

Onkos tälle joku virallinen lähde vai pelkästään sinun sanasi?

Ei että varsinaisesti epäilisin sinun tietoasi mutta joku virallinen lähde tiedolle olisi ihan kiva saada nähtäväksi.
 

kymppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
kausi kirjoitti:
Jos vakituisella on aiemmin tehdyltä viikolta viikkotyötunnit täynnä, tulee hänelle maksaa sunnuntaikorvauksen lisäksi myös viikottaisesta ylityöstä korvausta. Eli kustannukset eivät ole samat.
Tuo nyt on aivan selvää. Kommentoinkin oman viestini lainausta, jossa tätä ei pidetty syynä.

Pitäisikö tästä vetää se johtopäätös, että loppujen lopuksi koko lakossa on kyse vain rahasta? Sanoisivat asian sitten suoraan, eikä mitään osa-aikaispelleilyjä tarvitisi mukaan vetää. Kuinka paljon lisää liksaa riittää, että voidaan jatkaa vanhaan malliin? Jonkun verran yli Tupon kai tarjottiin jo?
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Työtaistelu on levinnyt jo satamiin. Ahtaajat kieltäytyvät käsittelemästä työtaisteluun osallistuvien kuljetusliikkeiden kuormia. lähde Satakunnan Kansa. Tästä on enää pieni askel siihen, kun ahtaajat jäävät kokonaan kotiin. Tekee taas helpoksi elämän täysin ulkopuolisille yhtiöille, joidenka toiminta on viennistä riippuvaista.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Olkku kirjoitti:
Työtaistelu on levinnyt jo satamiin. Ahtaajat kieltäytyvät käsittelemästä työtaisteluun osallistuvien kuljetusliikkeiden kuormia. lähde Satakunnan Kansa. Tästä on enää pieni askel siihen, kun ahtaajat jäävät kokonaan kotiin. Tekee taas helpoksi elämän täysin ulkopuolisille yhtiöille, joidenka toiminta on viennistä riippuvaista.

Ja eiköhän Merimies-Unioni astu kohta kuvaan mukaan myöskin, ei Niilo Vällärin perikunta kaihda kunnon tappelua ja tukitoimia se on valitettavasti niin, ennen viikonloppua tulee varmaankin ensimäiset Unionin kommentit lakon tukemisesta tarvittaessa. Katsotaan pääseekö sitä kotiin viikonloppuna, vai onko punikit pysäyttäneet koko Suomen ?

veini
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olkku kirjoitti:
Ajoaikalaki on yksi tekijä, joka säätelee vakituisten käyttöä "ylityössä". Joka viikolta täytyy löytyä yhtäjaksoinen viikkolepo, en ulkoa muista tuntimääriä, voin etsiä jos joku on kiinostunut. Samaten päiväkohtainen ajoaika on lailla määrätty, kuten yhtäjaksoinen vuorokausilepo. Nämä ovat asioita, jotka tekevät kimurantin vakituisen työntekijän käytöstä, viikonloppu- ja yli työssä.


Millä tavalla ajoaikalaki vaikeuttaa viikonlopputöiden tekemistä? En ole tutustunut ajoaikalakeihin, mutta jos kuskilla pitää olla vaikka kaksi peräkkäistä vapaapäivää, niin mikseivät ne vapaapäivät voi olla vaikkapa torstai ja perjantai ja sitten lauantai ja sunnuntai töissä? Kyllähän muillakin aloilla saadaan viikonlopun työvuorot järkättyä, miksei sitten kuskeilla?
 

pelikielto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Gellner kirjoitti:
Millä tavalla ajoaikalaki vaikeuttaa viikonlopputöiden tekemistä? En ole tutustunut ajoaikalakeihin, mutta jos kuskilla pitää olla vaikka kaksi peräkkäistä vapaapäivää, niin mikseivät ne vapaapäivät voi olla vaikkapa torstai ja perjantai ja sitten lauantai ja sunnuntai töissä? Kyllähän muillakin aloilla saadaan viikonlopun työvuorot järkättyä, miksei sitten kuskeilla?
Eikös tässä nimen omaan ole kyse siitä, että vakituiset kuskit haluavat tehdä ylitöitä, joita osa-aikaiset kuskit "vievät". Tällöin on vaikeaa saada tunnit täsmäämään lain puitteissa.
 

Lexa

Jäsen
Minulle ei ole vielä oikein avautunut, miksi taas päädyttiin lakkoon asti. Jotenkin kummallista etteivät aikuiset ihmiset pysty sopimaan asioita, kun ainakaan paperilla eri osapuolten vaatimukset eivät olleet niin kaukana toisistaan.

En tiedä kuinka paljon esim. kuljetuskustannukset ovat nousseet viimeisten vuosien aikana, mutta ainakin bussien taksat ovat nousseet huomattavasti. Näppituntumalta voisin todeta pikavuorojen hintojen kohonneen parisenkymmentä prosenttia muutaman vuoden aikana. Polttoaine/kalustokustannukset selittävät varmasti osaltaan tätä hintojen nousua, mutta oma osuutensa täytyy myös olla kuljettajien palkkakehityksellä.

Nykyisin pikavuorojen taksat alkavat olla sillä tasolla, että monessa tilanteessa on vaikea perustella miksei käyttäisi omaa autoa. Varsinkin jos matkustajia on useampi. Tällä hintakehityksellä tulevaisuudessa kaukoliikenteessä matkustavat kenties vain opiskelijat ja eläkeläiset (vaikka sitähän se on suurimmaksi osaksi jo tänään).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös