kymppi kirjoitti:Kumma muuten, kun suurin ongelma vaikuttaa bussikuskeilla olevan se, että heillä on jopa yli kymmenen tunnin työpäiviä, joista tosin välissä on muutama tunti palkatonta vapaata. Luulisi tämän ongelman ratkaisemisen olevan liiton johdollekin tärkeä, mutta sen sijaan tuntuu tähtäin olevan jossain ihan muualla. En tosin kyllä ole käsittänyt missä. Osaisiko joku selväsanaisesti kertoa?
Tässä vastaus AKT:n sivuilta:
AKT.fi kirjoitti:Laadullisista kysymyksistä keskeisin on takuupalkkajärjestelmä turvaaminen. AKT lähtee siitä, että jokaisella työntekijällä on oikeus pysyvään ja kokoaikaiseen työsuhteeseen, jolla hän voi turvata toimeentulon itselleen ja perheelleen
– Työnantaja on voimakkaasti tuomassa alalle osa-aikatyötä. ALT:n esitykset antaisivat työnantajille mahdollisuuden käyttää rajattoman määrän osa-aikaisia. Tämä loisi alalle kahden kerroksen työmarkkinat. Tällaista emme voi hyväksyä, painottaa Timo Räty ja muistuttaa, että ratkaisu takuupalkasta saatiin jo vuoden 1995 sopimusneuvotteluissa valtakunnan sovittelija Jorma Reinin johdolla. ALT ei nyt kuitenkaan tunnusta ratkaisua. Tämä johti syksyllä 2004 pääkaupunkiseudun bussiliikenteen työtaisteluun.
– Kuljetusalalla ei tarvita osa-aikaisia työntekijöitä. Sopimukseen on saatava tästä selkeä kirjaus, jotta vastaisuudessa vältytään toissa syksyn kaltaisilta tapahtumilta, sanoo Räty.
Liitto haluaa turvata jäsenilleen tasaisen ja varman toimeentulon täysaikaistamalla kaikki työsopimukset. Miksi toisaalta kuljetusalalla tarvittaisiin osa-aikaisia työntekijöitä?