Akateeminen vs. amk-opiskelija

  • 29 361
  • 181

Lady

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Joku tuolla aikaisemmin kyseli, kuinka monta prosenttia hakijoista pääsee sosionomikoulutukseen. Jäi itseänikin kiinnostamaan, kun yksi tuttava juuri laittoi paperit sisään. Nopealla googlettamisella löysin tiedon, että vuonna 2003 yhteishaussa Hämeen ammattikorkeakoulun sosiaalialan ko:hon (nimenomaan siis sosionomiksi lukemaan) haki 700 opiskelijaa, joista 40 valittiin. Eli siis 5,7 % pääsi sisään. Tuoreempia tietoja en jaksanut haeskella, mutta tulos oli kyllä aika yllättävä. Ajattelin että se olisi 15 % luokkaa.

Itselläni on sellainen tuntuma, että yliopistokoulutus on pitkään merkinnyt samaa kuin noin sata vuotta sitten merkitsi ylioppilastutkinto. Sitä oltiin JOTAIN. Nyttemmin koulutustarjonnan muuttuminen mm. ammattikorkeakoulujen kautta on hämärtänyt akateemisen koulutuksen rajoja ja ehkä sitten syönyt sen arvovaltaa, mistä tietysti syntyy äläkkää niiden osalta jotka ovat käyttäneet useita vuosia akateemisen arvon hankkimiseen. Ymmärrän täysin näkökannan. Itse en pidä amk-koulutusta akateemisena, tosin hyvin harva yliopistostakaan valmistunut henkilö on mielestäni akateemisesti oppinut. Olen samaa mieltä kuin joku tuossa aiemmin, akateemisuus on luonteenpiirre eikä sitä mikään koulu tuo. Merkonomitutkintoa en kyllä rinnastaisi tradenomitutkintoon, sen verran erilainen koulutus on kyseessä. Itse suoritin opiskeluni amk:ssa, ja se oli minulle ihan sopiva valinta. Alan töitä on riittänyt kohtuullisella palkalla, joten eipä valittamista tässä mammalomaa odotellessa.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Oppikiekko
On eri asia laittaa "oneline" kuin perustella asiansa. Joskus se voi olla myös sama asia. Kaikki on siitä kiinni argumentoinnista. Moni selittää samaa skeidaa 10 riviä, jotkut sanovat saman muutamalla sanalla. Se on muuten tieteellistä kirjoittamista.

On kiva pyöritellä kirjaimia edestakaisin ja vastailla. Otetaan aikalisä ja käytä sinä se aika lukemalla vastauksiasi sinulle esitettyihin kysymyksiin. Sinulle jokainen oivalluksesi on rautaista asiaa, mutta väitän, että suurin osa lukijoista pitää niiden asiasisältöä mitättömänä ja osa on täyttä roskaa. Aiheutat keskustelua siitä, että susta tuntuu että hommat ei oikein pelaa, mutta argumentteja et ole kaivanut esille alkuperäisiin väitteisiin vieläkään. Olisko jo aika?
 

Luiro

Jäsen
Viestin lähetti Oppikiekko
Olen huomenna siellä missä sinäkin, landella. Itse asiassa Hattulassa. Eikö se olekin Hämeenlinnan lähellä.

On silti eri asia olla landella kuin pihalla?

ps. lainaaminen ei onnistunut, Luiro.
pps. ensi kerralla varastan


Hassu mies. Oletko sää ihan todellinen.

Ei voi enää ylimielisyys kasvaa, kun kaveri lainaa jo itseään.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Luiro
Hassu mies. Oletko sää ihan todellinen.

Ei voi enää ylimielisyys kasvaa, kun kaveri lainaa jo itseään.

Kannattaa lainata viisaimmalta niin näyttää itsekin hyvältä. Oppikiekko-nimimerkin takana olevalla kaverilla piiri on vaan valitettavan pieni.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Niin, ei ehkä oikein uskottavaa akateemisuuden puolustusta... Eipä sillä pitäisi olla mitään tekemistä statuksen kanssa eikä ole mitään syytä luoda keinotekoisia kuiluja yliopistojen ja ammmattikorkeakoulujen välille. Sisältö ratkaisee. Oikeastaan pidän itse asiassa näitä nykyään halveksittuja humanistisia aloja akateemisuuden korkeimpana huippuna. Ja ettei tarvitsisi myydä niitä big mäkkejä niin on pitänyt hiipiä nöyrästi erittäin triviaalille alalle (IT), jolla ei ole mitään tai hyvin vähän tekemistä olennaisten asioiden kanssa. Humanismi on sitä korkeinta sivistystä - sillä ei vain ole kysyntää tai arvostusta nyky-yhteiskunnassa. Se on sääli, mutta statuksella ei pitäisi olla väliä koulutuksen valinnassa. (Suorastaan akateemisesti ajatellen...)
 

Lerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Mib, Jortikka, Hanson brothers
Viestin lähetti Oppikiekko
T
Vertauttaisin ammattikorkeakoulun ammattikouluun, koska sieltä saa ammatin. Yliopisto on korkeakoulu, koska sieltä saa potentiaalin vakanssiin.

Kysästiinpä kaveriporukan maisterilta mitäs tarkoittaa kun saa potentiaalin vakanssiin yliopistosta?
Vastasi sanoilla "se tarkottaa että valmistuu (akateemisesti) työttömäksi".
Et sillee...
 

Oppikiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Gentleman
Yep, kirjoitusasu ja tyyli eivät ole kaksisia ja perustelut ovat olemattomia mutta pätemisen halua ja ylimielisyyttä löytyy kyllä omiksi tarpeiksi.

Jos olisin vedonlyöntimiehiä, veikkaisin että vapun jälkeen ei nimimerkkiä enää löydy.

Itse uskon aikaisempaan ja niin sanottuun luonnolliseen poistumaan. Mitä tulee kirjoitusasuun, niin se pitäisi kyllä olla hanskassa. Raportoi toki, jos havaitset kirjoitusvirheitä. Opinahjoni kielipoliisi ei kyllä löytänyt huomautettavaa kandityössä. Ei yhtään kielioppivirhettä tai väärää kappalejakoa.

ps. jos täältä joutuu poistumaan, täytyykö jakaa pesää?
 

Oppikiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Luiro
Eikös se ole P.S. eikä ps.

Se on ps.

Jos jonkun mielestä harkittujen mielipiteiden julkituominen on avautumista, niin miksi tämä foorumi on edes olemassa?

Hyvästi
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Oppikiekko
Itse uskon aikaisempaan ja niin sanottuun luonnolliseen poistumaan. Mitä tulee kirjoitusasuun, niin se pitäisi kyllä olla hanskassa. Raportoi toki, jos havaitset kirjoitusvirheitä. Opinahjoni kielipoliisi ei kyllä löytänyt huomautettavaa kandityössä. Ei yhtään kielioppivirhettä tai väärää kappalejakoa.

ps. jos täältä joutuu poistumaan, täytyykö jakaa pesää?


Ilmeisesti olet sitten niissä kirjoitteluissasi ollut huolellisempi, toivottavasti olet raapinut kasaa jotain asiaakin. Tälle palstalle kirjoittamasi valossa kuitenkin epäilen sitä.

Poistumiseen liittyviin tapahtumiin en ota kantaa, sillä se ei ole minun asiani.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Oppikiekko
Se on ps.

Jos jonkun mielestä harkittujen mielipiteiden julkituominen on avautumista, niin miksi tämä foorumi on edes olemassa?

Hyvästi

Ehkä se suurin ongelma on siinä, ettei harkinnastasi näy mitään viitteitä viesteissä. Muuten ne oli ihan hyviä.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Oppikiekko
Se on ps.

Jos jonkun mielestä harkittujen mielipiteiden julkituominen on avautumista, niin miksi tämä foorumi on edes olemassa?

Hyvästi

ps on pussia
PS on post scriptum, joskus myös P.S.

Sinun mielipiteidesi julkituomisessa ei harkinta kyllä näkynyt.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Akateemisuus?

Niin kauan kuin siihen sisältyy syvää toisten halveksuntaa ja oman itsensä jalustalle korottamista ei mielestäni ole todellista sivistynyttä ja puhdasoppista akateemisuutta nähnytkään.

Niin kauan kuin ihminen ei osaa tahi halua kunnioittaa toista ihmistä, asiat riitelevät eivät ihmiset, mielipiteineen, on kyse vain tyhjästä kuoresta ja merkityksettömistä sanoista - näin itse asian koen ja näen.

Arvostus?

Arvostus on minulle paljon enemmän kuin titteli ja arvostettava todistus, minulle se on, jotain näiden ulkoisten osoitusten taustalle jäävää syvällisempää ja voimallisempaa. Titteliä tärkeämpi on ammattitaito ja ihminen itsessään, näiden perusteella minun arvostukseni jotain ihmistä kohtaan muodostuu.

vlad.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Viestin lähetti vlad
Akateemisuus?

Niin kauan kuin siihen sisältyy syvää toisten halveksuntaa ja oman itsensä jalustalle korottamista ei mielestäni ole todellista sivistynyttä ja puhdasoppista akateemisuutta nähnytkään.

Niin kauan kuin ihminen ei osaa tahi halua kunnioittaa toista ihmistä, asiat riitelevät eivät ihmiset, mielipiteineen, on kyse vain tyhjästä kuoresta ja merkityksettömistä sanoista - näin itse asian koen ja näen.

Arvostus?

Arvostus on minulle paljon enemmän kuin titteli ja arvostettava todistus, minulle se on, jotain näiden ulkoisten osoitusten taustalle jäävää syvällisempää ja voimallisempaa. Titteliä tärkeämpi on ammattitaito ja ihminen itsessään, näiden perusteella minun arvostukseni jotain ihmistä kohtaan muodostuu.

vlad.

Piti lainata tämä ihan kokonaan - olen täsmälleen samaa mieltä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Gentleman

PS on post scriptum, joskus myös P.S.

Sanakirjat suosittelevat käyttämään muotoa P.S. eli Post Scriptum (jälkikirjoitus).

Minun nuoruudessani peruskoulun ala-asteella yritettiin takoa kalloon tuota suomenkielistä versiota eli jk (jälkikirjoutus). Yläasteelle tultaessa se sitten häipyi jonnekin unholaan, siitä lähtien olen turvautunut pelkästään tuohon Post Scriptum'iin.

vlad.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti vlad
Sanakirjat suosittelevat käyttämään muotoa P.S. eli Post Scriptum (jälkikirjoitus).

Minun nuoruudessani peruskoulun ala-asteella yritettiin takoa kalloon tuota suomenkielistä versiota eli jk (jälkikirjoutus). Yläasteelle tultaessa se sitten häipyi jonnekin unholaan, siitä lähtien olen turvautunut pelkästään tuohon Post Scriptum'iin.

vlad.

Kotimaisten kielten tutkimuslaitos taas muotoa PS.

Molemmat ovat oikein, itsellenikin toki tutumpi on tuo P.S.

Jk. Jälkikirjoituksesta on onneksi ymmärretty luopua.
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oppikiekko on näyttänyt hyvin millaisia itseään täynnä olevia pellejä siellä yliopistossa on. Oppikiekkoa varmaan vituttaa kun sillä on silmälasit, eli se tuskin on kauheen kova jätkä.
Tai ainakin aika monella Otaniemestä päin tulevalla oli tossa yks päivä, kaverin kanssa sitä naurettiin.
Itse opiskelen AMKssa ja olen tyytyväinen että en ole amiksesta.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti J-Ko
Oppikiekkoa varmaan vituttaa kun sillä on silmälasit, eli se tuskin on kauheen kova jätkä.

Tai ainakin aika monella Otaniemestä päin tulevalla oli tossa yks päivä, kaverin kanssa sitä naurettiin.

Älä lässytä.

Me rillipäät olemme kaikkein kovimpia jätkiä sillä vittuilemme kaikille.

Rillipäätä näet ei saa lyödä...

Että silleen...
 

hokkineito

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kajaanin Hokki ja jossain määrin Oulun Kärpät
No joo, tähän on vanhempien keskustelu siitä samasta vanhasta lukio vs. amis -kuviosta... Ihan ekana tiedoksi Oppikiekolle, että ammattikorkeakoulu on korkea-asteen koulu. Toiseksi, tradenomi EI ole ammatti. Luulis sun nyt noin viisana ja akateemisesti koulutettuna sen tietävän. Kyllähän me opiskellaan paljon enemmän käytäntöö, ku te siellä metodologian (joo usko pois, meillekin siitä jauhettiin! Ja ihan tieteitäkin opiskellaan, hassua eikö!) luennoilla. Ihan samalla lailla tradenominkin tutkinto antaa valmiudet tiettyihin ammatteihin kuin maisterinkin tutkinto.

Miksi ihmisten pitää jaksaa aina jauhaa tästä tyhjänpäiväsestä asiasta, koska kaikkien ammattien edustajia tarvitaan aina. Mitähän Oppikiekon mielestä mahtais tapahtua, jos siivojia ei olis ja roskakuskit menis lakkoon? Nii-in, maailma hukkus paskaan :)

Että ylpeä olen omasta ittestäni, eikä mua hävetä olla ammattikorkeessa, siellon rento meininki ja paljon pöljää porukkaa :). Eli loistelias paikka mulle.
 

Raimo Reipas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti hokkineito
Että ylpeä olen omasta ittestäni, eikä mua hävetä olla ammattikorkeessa, siellon rento meininki ja paljon pöljää porukkaa :). Eli loistelias paikka mulle.

Salettiin loistelias paikka sulle. Olisi mullekin jos asuisin periferiassa ja nauttisin ahmaa iltapalaksi. Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, sinä olet molempia; taidan ottaa teistä molemmat.

ps. peiton alla illalla on kolme onnellista (A. H. )
 

hokkineito

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kajaanin Hokki ja jossain määrin Oulun Kärpät
No siis totta munassa periferiassa on kiva asua:). Ei toi ahtaanpaikan kammoni pääse pukkaan päälle. Ja on mettää missä harjotella jäähallihuudot valmiiksi ilman, että kukaan häiriintyy...

Ahmaa en nauti iltapalaksi, valitettavasti oon kasvissyöjä. Lempiruokiini kuuluu männynneulaset ja kuusenkävyt. Hätätingassa menee kuitenkin ruoho tai ehkä jopa sammal ;)
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Muutamaan Kajaanin AMK:n opiskelijaan törmänneenä uskon hyvin tuon, mitä hokkineito kertoo. Kajaani vaikuttaa muutenkin mukavalta kaupungilta asua.

Oppikiekko, ei kahta ilman kolmatta?
 

The Analyser

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Toverit.
Nimim. Oppikiekon kirjoituksista näkee erittäin hyvin, miksi arvostukseni akateemista koulutusta kohtaan on jo pitkään ollut alamaissa. Voi olla, että akateemiselta pohjalta on helpompi ja ennenkaikkea mukavampi päteä käytännöstä eri teorioiden valossa. Käytännöllisyydessä ovat akateemiset, varsinkin kaupallisella alalla, niin paljon jäljessä, että hirvittää.

Esimerkki on vuosien takaa suuresta perheyrityksestämme. Otimme erään ekonomin töihin henkilöstöjohtoon, kun energiaa ei täysaikaisesti ko. sektoriin riittänyt enää niin isältäni kuin isoisältänikään. Tuloksina olivat kaiken maailman kyselyt ja palaverit, joissa kaikki työntekijät vittuuntuivat täysin kaverin antaessa palaa ja varmasti antaessaan tietää asemansa ja palkkatasonsa koulutuksineen. Öykkäröinti ei kuulu sivistyneeseen käyttäytymiseen, vaikka Jari Sarasvuo&kumpp. ehkä niin antavatkin ymmärtää.

Mr Ekonomi olisi koitunut yrityksemme kohtaloksi ennen pitkää jos hän vuotta kauempaa olisi saanut palkkaa meiltä nostaa. Ei henkilöstöjohto voi toimia parantaen yrityksen "tehokkuutta" teoreettisista lähtökohdista liikkeelle lähtien. Meillä kaikki, tuolloin n. 250 työntekijää tunnettiin johdon (perheemme) toimesta ja kaikesta työhön liittyvästä keskusteltiin avoimesti. Johtaja otti heidät aina itse töihinkin. Ainoa oikea ja erityisen tehokas tapa henkilöstöhallinnon ylläpitoon on jonkinlaiset läheisemmät henkilökohtaiset suhteet ja vaatimaton käyttäytyminen henkilöstön nähden. Palaverit tai kyselyillä tapahtuvat kartoitukset eivät auta, päinvastoin, jos ne tulevat jonkin arvoltaan ylempänä olevan sikariportaisen "kasvottoman johdon" toimesta. Toista mieltä ollaan ilmeisesti ainakin kauppakorkeassa eräästä tämänvuotisesta pääsykoekirjasta päätellen.

Tämän Mr Ekonomin tapaus ei todellakaan ollut ainoa laatuaan, vaan eri toimissa meillä työskenteli monia (tarkka lukumäärä tuntematon) KTM-tutkinnon omaavia. Uskon, että KTM todella on osaltaan hyvä tutkinto johonkin muuhun kuin todelliseen työelämään tai yrittäjyyteen. Käytännön tilanteissa yo-merkonomit, joilla oli pitemmänpuoleinen työkokemus, korvasivat suht. tuoreet KTM:t kirkkaasti. Heitä myös muu henkilöstö tuntui arvostavan eikä hyljeksivän.

Luirokin taisi sanoa jotain sinnepäin, että "työ se on missä oppii." Näin se on. Akateemisesta koulutuksesta ei - ainakaan itsessään ole mitään lisäarvoa. Työtä haettaessa onneksi yksityisellä sektorilla katsotaan monesti ensin edelliset työpaikat ja -tehtävät. Nämä ovat usein myös menestyviä yrityksiä.

Tietysti poikkeuksia varmaankin on, mukaanluettuna toivottavasti minä itse. Tulen kauppakorkeaan pyrkimään niin monta kertaa että pääsen sisään. Onneksi ei tarvitse sillä ainakaan egoa kasvattaa. Toisin tuntuu olevan esimerkiksi nimim. Oppikiekolla.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
itselläni ei ole mitään ammattikorkeakouluja vastaan, jos ne todellakin tuovat lisäarvoa verrattuna yomerkonomiopintoihin. Mutta sen sijaan jos kyse on ainoastaan nimenmuutoksesta ja samat opettajat vetävät kurssit samaan tapaan kuin ennenkin niin mikä se lisäarvo sitten on.

Kansantalous tarvitsee rutiinityönkin tekijöitä, joten on hyvä, etteivät kaikki ole korkeakoulu/yliopisto-opiskelijoita, vaan on esim. amk olemassa. Eihän kaikilla rahkeet henkisesti riitä, vaan ovat tyytyväisiä rutiinihommissa ja luonnekin voi olla erilainen. Koko vastakkainasettelu tai vertailu on täysin turhaa ja tyhmää. Kaikille löytyy oma paikkansa työelämästä. Pitää vain osata omien vahvuuksiensa mukaan valita oikea opinahjo.

EDIT: jäi ihmetyttämään tuo Kelan etuuksien takia pääsykokeisiin meno. En tajunnut siitä yhtään mitään. Eikö totuus ole se, että kun opiskelupaikka on tassussa, on mahdollisuus saada joku 50kk opintotukea. Eivät pääsykokeet ole kai ilmeisestikään se pointti, vaan opintojen aloittaminen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös