Akateeminen vs. amk-opiskelija

  • 29 357
  • 181

Oppikiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Gentleman
Oletkin sitten luultavasti ainoa.

Hieman ihmetyttää tuo sinun yleistävä ja vähättelevä suhtautumisesi aiheeseen, josta sinulla ei kuitenkaan ole juurikaan kokemusta.

Lisäksi ihmettelen haluasi leikitellä lvierasperäisillä sanoilla ja mainostaa kuinka "vaikea" opinahjoosi on päästä, ja miten paljon muutaman opintoviikon suorittamiseen kuluu aikaa.

Ehkä sinäkin joskus löydät jonkun asian, jossa olet hyvä ja saat itsetuntosi kuntoon.

Toivottavasti saat jonain päivänä jonkun ammatin ja alat maksaa velkaasi yhteiskunnalle, sitä odotellessa.

Maksan kaiken aikaa vähintään sen, minkä saan. Itsetunnosta tässä ei ole kysymys, vaan ilmiöluontoisesta ongelmasta yhteiskunnassa, amk-parasiitista. Tää juttu menee reisille.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti mjr
Mutta pieniä saarekkeita löytyy sieltä täältä. Statusta tälläinen akateemisuus ei nykyään anna, joten en nyt kauheasti olisi vahtimassa mitä terminologiaa käytetään. Sisältö lienee tärkeämpi kuin nimitys.

Sisällön tulisi aina olla tärkeämpi kuin nimityksen. Nykyisin tosin tulos on tapaa tärkeämpi, joten akateemisuudelle ei löydy sijaa majatalosta.

Olisiko ollut paremmin ymmärrettävissä, jos olisin sanonut "Akateemisuus ei ole enää sitä mitä ennen" tai "Akateeminen nimitystä käytetään turhan väljästi"

Statuksen tulee muodostua henkilöstä, ei tutkinnosta.
 

Oppikiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Gentleman

Statuksen tulee muodostua henkilöstä, ei tutkinnosta.

Puunhalaaja?

Totta helvetissä status muodostuu ihmisestä. Mitä ihminen on? - Ihmisellä on monta statusta, joista muodostuu varsinainen the status. Siinä on erinomainen osa koulutuksella.
 

Luiro

Jäsen
Eikä se minun mielestäni kerro oppilaitoksesta mitään, kuinka vaikea sinne on päästä. Enemmänkin sieltä valmistumisen vaikeuden pitäisi siitä kertoa. Se voi kertoa myös opetuksen huonosta tasosta.

Kun olen päässyt nyt yliopistoon, niin onko taivaspaikka taattu? Olenko sitten hieman parempi muita, vai mikä tämän ketjun tarkoitus on? Korostaa yliopisto-opiskelijoiden suurta viisautta?

Menisit töihin.

Terv. nimim. lomalla internetin ääressä
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viestin lähetti Gentleman
Sisällön tulisi aina olla tärkeämpi kuin nimityksen. Nykyisin tosin tulos on tapaa tärkeämpi, joten akateemisuudelle ei löydy sijaa majatalosta.

Olisiko ollut paremmin ymmärrettävissä, jos olisin sanonut "Akateemisuus ei ole enää sitä mitä ennen" tai "Akateeminen nimitystä käytetään turhan väljästi"

Näinhän se on - tavallaan on elitististä kaivata takaisin massatuotantoa edeltävään aikaan, mutta tärkeämpää kuin itse määrä lienee pohjimmiltaan, että yksinkertaisesti halutaan antaa suurille massoille tietyn sisältöinen koulutus. Massa sinänsä ei estäisi "tuottamattomampaa" ja akateemisempaa koulutusta ja sivistystä (siinä vasta vanhanaikainen sana).
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Oppikiekko
Puunhalaaja?

Totta helvetissä status muodostuu ihmisestä. Mitä ihminen on? - Ihmisellä on monta statusta, joista muodostuu varsinainen the status. Siinä on erinomainen osa koulutuksella.

Enemmänkin metsuri.

Jos ihmisen statuksesta huomattava osa muodostuu koulutuksesta, on muu osa varsin mitätön.

Kun kysyy itseltään mitä on? - Ja vastauksen muodostaa ammatti tai tutkinto, on heikosti asiat.
 

Oppikiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Luiro
Eikä se minun mielestäni kerro oppilaitoksesta mitään, kuinka vaikea sinne on päästä. Enemmänkin sieltä valmistumisen vaikeuden pitäisi siitä kertoa. Se voi kertoa myös opetuksen huonosta tasosta.

Kun olen päässyt nyt yliopistoon, niin onko taivaspaikka taattu? Olenko sitten hieman parempi muita, vai mikä tämän ketjun tarkoitus on? Korostaa yliopisto-opiskelijoiden suurta viisautta?

Menisit töihin.

Terv. nimim. lomalla internetin ääressä

Tarvitseeko ylemmyyttä korostaa? Se ei ole tämän ketjun tarkoitus.


Yliopisto = Frostell - AMK = Anna-Mari Sandell - Kauppaopisto = Paska


Tää on mun näkemys hierarkiasta suomalaisessa opintojärjestelmässä.

ps. joku totesi joskus, että vertaus paskaan loukkaa paskaa
 
Viimeksi muokattu:

Luiro

Jäsen
Siehän päästelet Gentleman totuuksia kuin apteekin hyllyltä. Missä olet moisen viisauden oppinut? Mikä olet?

Minä olen myyrä.
 

Luiro

Jäsen
Viestin lähetti Oppikiekko
Tarvitseeko ylemmyyttä korostaa? Se ei ole tämän ketjun tarkoitus.




Mikä tämän ketjun tarkoitus on? Jäi hieman epäselväksi. Ja mitä helvetin väliä sillä on minkä koulun on käynyt jos ei pätevyys riitä?

Otetaan esim. tilanne kuljetusyrittäjän näkökulmasta: Jos se palkkaa nuoren kuljettajan yritykseensä. Vaihtoehtoina on kaksi valmistunutta. Toinen on ollut firmassa harjoittelussa, antanut hyvän kuvan itsestään ja läpäissyt koulun keskinkertaisin arvosanoin, toinen on valmistunut huippuarvosanoin. Kumman ottaisit?

Sama esimerkki: Ajojärjestelijän tehtävä on hyvin vaativa. Samat vaihtoehdot, kumman otat?

Ja valitaan ihmisiä parlamenttiin. Minä ainakin äänestän sitä luottamusmiestä, vaikka sillä ei ole tutkintoa.

Mentiin hieman aiheesta sivuun, mutta koulutus on yliarvostettua työn arvostukseen verrattuna.

Mielestäni vuosi alan töissä vastaa kahta vuotta alan koulutusta, ellei enemmänkin.

Ikään kuin yliopistosta tulee jollakin tavalla parempia ihmisiä ja huippupäteviä ihmisiä. Miksi ottaisin sen ekonomin sen tradenomin sijaan omaan firmaani, kun sen tradenomin saan varmaankin halvemmalla hommiin.
 

Oppikiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Luiro
Mikä tämän ketjun tarkoitus on? Jäi hieman epäselväksi. Ja mitä helvetin väliä sillä on minkä koulun on käynyt jos ei pätevyys riitä?

Otetaan esim. tilanne kuljetusyrittäjän näkökulmasta: Jos se palkkaa nuoren kuljettajan yritykseensä. Vaihtoehtoina on kaksi valmistunutta. Toinen on ollut firmassa harjoittelussa, antanut hyvän kuvan itsestään ja läpäissyt koulun keskinkertaisin arvosanoin, toinen on valmistunut huippuarvosanoin. Kumman ottaisit?

Sama esimerkki: Ajojärjestelijän tehtävä on hyvin vaativa. Samat vaihtoehdot, kumman otat?

Ja valitaan ihmisiä parlamenttiin. Minä ainakin äänestän sitä luottamusmiestä, vaikka sillä ei ole tutkintoa.

Mentiin hieman aiheesta sivuun, mutta koulutus on yliarvostettua työn arvostukseen verrattuna.

Mielestäni vuosi alan töissä vastaa kahta vuotta alan koulutusta, ellei enemmänkin.

Ikään kuin yliopistosta tulee jollakin tavalla parempia ihmisiä ja huippupäteviä ihmisiä. Miksi ottaisin sen ekonomin sen tradenomin sijaan omaan firmaani, kun sen tradenomin saan varmaankin halvemmalla hommiin.

A) Sä et saa starttirahaa eli et perusta koskaan yritystä
B) Kukaan akateeminen ei aja roskaa
C) Tradenomi ei vielä aja skeidaa
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Luiro
Siehän päästelet Gentleman totuuksia kuin apteekin hyllyltä. Missä olet moisen viisauden oppinut? Mikä olet?

Minä olen myyrä.

Minä olen vereslihalla oleva ihminen.

"viisauteni" on muodostunut ahkeran lukemisen, pohdiskelun ja hyvien keskustelukumppanien myötävaikutuksesta. Se ei ole opistoista opittua, vaan koettua.

Enkä enää koskaan aliarvioi ketään hänen taustansa/ikänsä/sukupuolensa/ihonvärinsä/uskontonsa/poliittisen näkemyksensä vuoksi.
 

Luiro

Jäsen
Oppikiekko,

Nuo viimeiset esimerkit eivät olleet pelkästään kuljetusyrittäjän näkökulmasta.

Ja minun ymmärtääkseni akateemiset ihmiset hakeutuvat harvemmin yrittäjiksi kuin duunarit.

Ja miksi en saisi starttirahaa?

Pidä sinä itseäsi parempana kuin muut, mutta minä olen sentään töissä ja MAKSAN VEROJA! Väliin tuntuu siltä, että taidan kääntyä kaikennäköisen yksityistämisen puoleen, niin päästäisiin näistä julkisen hallinnon ja julkisten oppilaitosten snobbailijoista eroon.
 

Oppikiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Luiro
Nuo viimeiset esimerkit eivät olleet pelkästään kuljetusyrittäjän näkökulmasta.

Ja minun ymmärtääkseni akateemiset ihmiset hakeutuvat harvemmin yrittäjiksi kuin duunarit.

Ja miksi en saisi starttirahaa?

Pidä sinä itseäsi parempana kuin muut, mutta minä olen sentään töissä ja MAKSAN VEROJA! Väliin tuntuu siltä, että taidan kääntyä kaikennäköisen yksityistämisen puoleen, niin päästäisiin näistä julkisen hallinnon ja julkisten oppilaitosten snobbailijoista eroon.

Älä puhu:

1. Veroista
2. Yksityistämisestä
3. Julkishallinnosta
4. Oppilaitoksista
5. Snobbailijoista

Koska et ymmärrä niistä hevon helvettiä.

ps. starttiraha Räikköselle
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Oppikiekko
Älä puhu:

1. Veroista
2. Yksityistämisestä
3. Julkishallinnosta
4. Oppilaitoksista
5. Snobbailijoista

Koska et ymmärrä niistä hevon helvettiä.

ps. starttiraha Räikköselle

Nooh, kohdista 1-4 on täällä ihan kylliksi ketjuja, samoin on amk:n arvostuksesta.

Mutta Snobi-ketju vielä puuttunee, käypä avaamassa sellainen niin päästään aiheeseen käsiksi.
 

Luiro

Jäsen
Viestin lähetti Oppikiekko
Älä puhu:

1. Veroista
2. Yksityistämisestä
3. Julkishallinnosta
4. Oppilaitoksista
5. Snobbailijoista

Koska et ymmärrä niistä hevon helvettiä.

ps. starttiraha Räikköselle


Koska en ole käynyt yliopistoa?


Se kaikki viisaus mitä on olemassa, ei tule kirjoista. Hyvin pieni osa on sieltä saavutettavissa. Ja vielä vähemmän, jos siellä istutaan luennoilla. Itseoppinut on edelleen ainut oppinut.

Menisit töihin.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Oppikiekko
Tarvitseeko ylemmyyttä korostaa? Se ei ole tämän ketjun tarkoitus.


Yliopisto = Frostell - AMK = Anna-Mari Sandell - Kauppaopisto = Paska


Tää on mun näkemys hierarkiasta suomalaisessa opintojärjestelmässä.

ps. joku totesi joskus, että vertaus paskaan loukkaa paskaa

Ylemmyttää ei tarvitse korostaa, mutta pistit sitten tauluun hyvin varovaisen arvion koulutusjärjestelmästä. Duaalimalli ei taida kalskahtaa hyvälle vai?

Toivottavasti opit joku päivä. Ketjun edetessä olet päässyt haistattelun ja onelinereiden luvattuun maahan eikä sieltä taida olla paluuta ennen kuin alat ajatella asioita omaa napaasi pitemmälle.
 

Oppikiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Luiro
Oppikiekko,

Nuo viimeiset esimerkit eivät olleet pelkästään kuljetusyrittäjän näkökulmasta.

Ja minun ymmärtääkseni akateemiset ihmiset hakeutuvat harvemmin yrittäjiksi kuin duunarit.

Ja miksi en saisi starttirahaa?

Pidä sinä itseäsi parempana kuin muut, mutta minä olen sentään töissä ja MAKSAN VEROJA! Väliin tuntuu siltä, että taidan kääntyä kaikennäköisen yksityistämisen puoleen, niin päästäisiin näistä julkisen hallinnon ja julkisten oppilaitosten snobbailijoista eroon.

Puhu mulle:

1. Säästä
2. Naisista
3. Miehistä
4. Autoista
5. Tunteista

Niistä sä ymmärrät hevon vitusti
 

Oppikiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Aksu
Ylemmyttää ei tarvitse korostaa, mutta pistit sitten tauluun hyvin varovaisen arvion koulutusjärjestelmästä. Duaalimalli ei taida kalskahtaa hyvälle vai?

Toivottavasti opit joku päivä. Ketjun edetessä olet päässyt haistattelun ja onelinereiden luvattuun maahan eikä sieltä taida olla paluuta ennen kuin alat ajatella asioita omaa napaasi pitemmälle.

On eri asia laittaa "oneline" kuin perustella asiansa. Joskus se voi olla myös sama asia. Kaikki on siitä kiinni argumentoinnista. Moni selittää samaa skeidaa 10 riviä, jotkut sanovat saman muutamalla sanalla. Se on muuten tieteellistä kirjoittamista.
 

Luiro

Jäsen
Viestin lähetti Oppikiekko
Puhu mulle:

2. Naisista

Niistä sä ymmärrät hevon vitusti


Sulle varmaan käy lauantai-ilta, kun sulla ei ole yleensä mitään muutakaan menoa silloin. Voin kertoa sinulle paljon juttuja. Esimerkiksi sen, miksi duunarit saa kaikki naiset.

Ei sinun kanssasi voi mistään asioista puhua asiallisesti. Voiko presidentiksi valita ihmisen, joka ei ole akateemisesti koulutettu?

Menisit töihin.
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Taitaa Oppikiekko nousta klassikkokirjoittajien joukkoon tällä tykityksellään.
 

Oppikiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Luiro

Menisit töihin.

Olen töissä. Konsultoin kaltaisiasi.

Huomaatteko, jos tähän lähtisi hakemaan jotain asiaa konsultoinnin olemuksesta, tämä informaatio kärsisi.
 

Oppikiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Oppikiekko
On eri asia laittaa "oneline" kuin perustella asiansa. Joskus se voi olla myös sama asia. Kaikki on siitä kiinni argumentoinnista. Moni selittää samaa skeidaa 10 riviä, jotkut sanovat saman muutamalla sanalla. Se on muuten tieteellistä kirjoittamista.

Olen huomenna siellä missä sinäkin, landella. Itse asiassa Hattulassa. Eikö se olekin Hämeenlinnan lähellä.

On silti eri asia olla landella kuin pihalla?

ps. lainaaminen ei onnistunut, Luiro.
pps. ensi kerralla varastan
 
Viimeksi muokattu:

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Wilzu
Taitaa Oppikiekko nousta klassikkokirjoittajien joukkoon tällä tykityksellään.


Yep, kirjoitusasu ja tyyli eivät ole kaksisia ja perustelut ovat olemattomia mutta pätemisen halua ja ylimielisyyttä löytyy kyllä omiksi tarpeiksi.

Jos olisin vedonlyöntimiehiä, veikkaisin että vapun jälkeen ei nimimerkkiä enää löydy.
 

Luiro

Jäsen
Viestin lähetti Oppikiekko
Olen töissä. Konsultoin kaltaisiasi.




Nyt puhuttiin töistä.

Kun en nyt voi veroista, enkä julkishallinnosta puhua, niin mitä teen. Kumpaankin olen osallistunut ihan tarpeeni mukaan ja uskon hallitsevani julkishallinnon kiemuroita jonkin verran. Kun en vain ole kuunnellut niistä kerrottavia asioita luennoilla, vaikka olisin voinut sen itsekin päätellä, en ole pätevä.

Klassikko.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Viestin lähetti Wilzu
Taitaa Oppikiekko nousta klassikkokirjoittajien joukkoon tällä tykityksellään.
Sitähän tämä nimenomaan on. Erittäin vahvasti itsetehtyä dadaa. Tärkeintä näyttäisi aluksi olleen pelkkä huomion saaminen, sitten kun omilta valheilta katkeilee siivet toisen jälkeen, vaihdetaankin alatyyliin. Niin siinä käy, kun loppuu keinot kesken, heikolla. Sitten vielä koetetaan pyristellä hetken verran mukana, keksimällä lisää naurettavia valheita.

Klassikko tämä on eittämättä! Omalla surkuhupaisalla tavallaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös