Viestin lähetti bozik
Eikös ne tuossa jo ollutkin, jotka vaativat OTK-tutkinnon ? Toki sitten on joitakin yksittäisiä virkoja, joihin vielä (ei tosin tulevaisuudessa) on vaatimuksena OTK. Noista jo mainituistakin tuon veroasiantuntijan ja yhtiölakimiehen voi poistaa suoraan tuosta listasta. Minulla on useampi yrityksissä ja verohallinnossa työskentelvä ystävä/asiantuntija, jotka yleisemmin ovat KTM tai VTM ja siihen sisällytetyt oikiksen ja verotuksen opinnot. Tutkinto siis kuitenkin joko VTM tai KTM ja puhtaasti verojuridiikan kanssa pelaavat. "Puhdas" juristi verohallinnossa olisi mun näkemyksen mukaan kuin norsu lasikaupassa.
Tradenomioikeustieteilijöistä en ollut kuullutkaan. Mahtaa olla ihan uusi juttu ? (olen tosin ollut duunissa ulkomailla noin vuoden).
En oikein tiedä, mitä sinulta lainaisin. Minä olen palkannut useammankin juristiopiskelijan valtion hommiin ja myöskin itse aikanani tenttinyt nuo mainitut finanssioikeudet. Itse asiassa tehnyt tuolla alalla enemmänkin, mutta kyllä pelkän OTK-tutkinnon hehkuttaminen on todella kaukana reaalimaailmasta.Viestin lähetti Boddington
No, on yhtiölakimiehiä ja on yhtiölakimiehiä. Eli toki on olemassa yrityksiä, joissa VTM/KTM pystyy helpostikin hoitamaan juuri esimerkiksi vero- tms. asiat, jos yritys ostaa muut lainopilliset palvelunsa asianajotoimistoilta.
Ja sitten se verohallinto. Tähän pätevät periaatteessa samat säännöt, eli tottakai sielläkin tarvitaan talouspuolen asiantuntijat erikseen, mutta myös "puhtaita" juristejakin on itse asiassa aika paljon verohallinnon palkkalistoilla. Mm. 2 hiljan valmistunutta ystävääni ovat töissä Uudenmaan verovirastossa, OTK:ita molemmat. Verohallinto on myös yksi suurimmista oikislaisten kesätyönantajista: lähellä valmistumista olevat, vero-oikeuteen suuntautuneet opiskelijat toimivat vakijuristien lomittajina yms. Knoppitietona mainittakoon, että oikiksessa pakollisiin aineopintoihin kuuluu finanssioikeuden (juurikin veroasiat) tentti, joka meillä Helsingissä käsittää lähemmäs 2000 sivua luettavaa kirjallisuutta (6 ov).
Viestin lähetti scholl
Eikö se alapää toimi samalla? Jos haluaa väsätä niin väsätköön. Au pairia tai jotain sukulaisia tassuun niin jää ite aikaa omille jutuille. No itse asiassa esimerkkejä on siitä, että kyllä se alapää toimii jossain määrin yhtä kauan kuin yläpääkin. Ei se Hjalliskaan ole mikään kakskymppinen.
Viestin lähetti iiron_troikka
Se on kyllä vähän nolo juttu, se, ajatellen että yliopistotasolla tyypillisesti appro-tason töissä ei tarvitse hallita lähdeviittaustekniikkaa.
Mallit, teoriat ja niiden soveltaminen sekä vaadittu taso jne. ovat ihan toista luokkaa kuin ammattikorkeakoulussa: kun itse valmistuin vuosituhannen vaihteessa AMK:sta, ei lopputyössä tuolloin itse tekstissä tarvinnut viitata lähteisiin. Näinollen lopputyöni on kirjoitettu niin, että tekstissä itsessään ei ole yhtään(!) lähdeviittausta. Se on kyllä vähän nolo juttu, se, ajatellen että yliopistotasolla tyypillisesti appro-tason töissä ei tarvitse hallita lähdeviittaustekniikkaa.
Viestin lähetti bozik
En oikein tiedä, mitä sinulta lainaisin. Minä olen palkannut useammankin juristiopiskelijan valtion hommiin ja myöskin itse aikanani tenttinyt nuo mainitut finanssioikeudet. Itse asiassa tehnyt tuolla alalla enemmänkin, mutta kyllä pelkän OTK-tutkinnon hehkuttaminen on todella kaukana reaalimaailmasta.
Minua lähinnä ihmetytti tuo rinnastuksesi yhtiölakimiehiin ja "yhtiölakimiehiin". Yhtäkään juuri valmistunutta OTK tai nyttemmin OTM ihmistä en ottaisi palvelukseen vastaamaan organisaatiomme immateriaalioikeudellisista kysymyksistä. Joku tuon alan gradu on aika heppoinen näyte, itse vaatisin enemmän. Jos joku tulisi minulle näyttämään, että tällä lailla olen asioita ennen hoitanut ja se minut vakuuttaisi, en todennäköisesti kyselisi sen kummemmin oletko OTK, OTM, VTM, HTM tai EVVK.
Edit. Lisätään vielä se, että tuo asenteesi ihmetyttää. Meinaatko todella, että OTK/OTM on sellainen tutkinto, että sieltä tulee automaattisesti osaajia ? Töissä mekin/hekin opimme.
Viestin lähetti Boddington
Ja sitten se verohallinto. Tähän pätevät periaatteessa samat säännöt, eli tottakai sielläkin tarvitaan talouspuolen asiantuntijat erikseen, mutta myös "puhtaita" juristejakin on itse asiassa aika paljon verohallinnon palkkalistoilla.
yliopistotasolla tyypillisesti appro-tason töissä ei tarvitse hallita lähdeviittaustekniikkaa.
Viestin lähetti Mack
Ammattikorkeissa on keskenäänkin suurta eroa, ja myös YOn puolella on eroja.
Tradenomeja ja muita -nomeja valmistuu aivan liikaa. Kasvatustieteen professori kertoi kerran, että ammattikorkeat ovat suomalaisen koulutusmaailman suurin kupla, jonka seuraukset näkyvät noin 10v. päästä. Luulisin että kasvatus- ja koulutusmaailman ammattilainen jotain tietää? Amiksista tehdään Amkeja, koska kaikkien pitää opiskella korkeakoulussa.
Henkilö A opiskeli aluksi tietojenkäsittelyä YO:lla, vaihtoi ammattikorkeaan tietojenkäsittelyn puolelle, ja kritisoi rajusti opintojen mikkihiirimäisyyttä. Sanoi että perusopinnot YOlla olivat kovempia kuin AMKn vaativimmat kurssit.
Henkilö B haki kunnon duuniin kovassa firmassa. Haastattelussa kaverin maisterin paperit syynättiin kovalla mielenkiinnolla. Kun kaveri yritti näyttää myös AMK-meriittejään, niille viitattiin kintaalla.
Voihan tietty pari sairaanhoitajaa aina kouluttaa helposti lääkäreiksi.
Asiat ei ole mustavalkoisia, kaikkia tarvitaan, tosin kaikkia ei riitä kaikkialle.
Mitä agressioihin tulee ja pippelin pituus-komplekseihin, niin AMK-porukkahan tuntuu näkevän tosi punaista, jos heidän opinahjojaan kohtaan heittää jotain muuta kuin sokeaa ihailua.
MACK
Voi tuon mitä yritin selvittää näköjään lyhyemminkin sanoa ;) Eli juuri tätä hain takaa, mikään tutkinto ei suoraan takaa mitään vaan ensin on opeteltava se käytäntö ! Näin se on meillä yliopiston käyneilläkin, ihan samalla lailla kuin AMK tai joltakin muulta pohjalta tulevilla. OTK on erinomainen tutkinto, joka antaa mahdollisuudet todella moneen asiaan. Pääasiallinen oppi tutkinnossa on oppia ajattelemaan juridisesti eli erottamaan oleellinen epäoleellisesta. Silti kun OTK paperit saa yliopistosta käteen ei vielä paljon osaa, sitten juuri kuvailemallasi tavalla kun "kentällä" opettelee hommat ja taskussa on OTK-tutkinto, niin silloin on vahvoilla.Viestin lähetti Analyytikko_
Mutta kun työkokemusta löytyy, niin silloin alkavat duunimahdollisuudet lisääntymään ja samalla muilta koulutusaloilta valmistuneet vähenemään kilpailijoina esim. yrityksen lakiasiainosaston duuneista kilvoiteltaessa.
Viestin lähetti Vaughan
Mainittakoon tässä yhteydessä vielä, että Tampereella voi lukea vero-oikeutta pääaineena, josta valmistuu Hallintotieteiden maisteriksi.
Viestin lähetti bozik
---mutta kyllä pelkän OTK-tutkinnon hehkuttaminen on todella kaukana reaalimaailmasta.
Minua lähinnä ihmetytti tuo rinnastuksesi yhtiölakimiehiin ja "yhtiölakimiehiin". Yhtäkään juuri valmistunutta OTK tai nyttemmin OTM ihmistä en ottaisi palvelukseen vastaamaan organisaatiomme immateriaalioikeudellisista kysymyksistä. Joku tuon alan gradu on aika heppoinen näyte, itse vaatisin enemmän. Jos joku tulisi minulle näyttämään, että tällä lailla olen asioita ennen hoitanut ja se minut vakuuttaisi, en todennäköisesti kyselisi sen kummemmin oletko OTK, OTM, VTM, HTM tai EVVK.
Edit. Lisätään vielä se, että tuo asenteesi ihmetyttää. Meinaatko todella, että OTK/OTM on sellainen tutkinto, että sieltä tulee automaattisesti osaajia ? Töissä mekin/hekin opimme.
Noup hätä, tuskin meillä tässä mitään ihmeellisempiä erimielisyyksiä on. Lähinnä kait jäin ihmettelemään sitä, kun totesit OTK-tutkinnon antavan parhaat valmiudet juridisiin asiantuntijatehtäviin, lakimiehiksi, tuomareiksi jne. Tästä mulla jäi se pointti löytämättä, sillä totta helvetissä juuri näin. Ekonomikoulutus taas antaa paremmat valmiudet esim. talouskysymyksissä, yritysjohdossa jne. VTM taas useimmissa hallinnon hommissa, politiikassa, yhteiskuntasuhteissa jne. Näinhän se menee, mutta missä biffi ?Viestin lähetti Boddington
Pointtini oli lähinnä, että OTK- tutkinto antaa käsittääkseni huomattavasti paremmat lähtövalmiudet em. alan asiantuntijatehtäviin -työhän se on joka tekijäänsä opettaa, eihän tätä kai kukaan kiistämään ala, ei ainakaan alle 2 promillen humalassa?
Silloin kun itse opiskelin oli muistaakseni niin, että pääaineesta vaadittiin hyvät tiedot, jos halusi jatkaa edemmäs eli lisuri ym. Sillä lailla minä kitkuttelin, että hoidin itselleni hyvät tiedot pääaineesta, jos joskus tulisi jatkettua. Muutoin noilla arvosanoilla ei ole mitään merkitystä, siitä olen samaa mieltä enkä toisaalta tiedä mikä nykyään on käytäntö.Viestin lähetti Boddington
Itse asiassa ihmettelen suuresti niitä opiskelijatovereitani, jotka stressaavat hirveästi siitä, onko tenttiarvosana tt vai ht. Sitä nyt ei kukaan kysy koskaan, ikinä, missään.
Mulla taas kävi aikanaan niin, että herra iso herra tuli ja onnitteli minua noin puoli vuotta valmistumiseni jälkeen. Totesi kuulleensa, että olen valmistunut ! Tutkintotodistuksen olen kerran joutunut näyttämään eli silloin kun se kirjattiin. Hommaan riitti se, että näytin paperia ja sihteerikkö kirjasi sen.Viestin lähetti Boddington
Tiedän muuten mutkan kautta erään vanhemman juristin, jolta kysyttiin työnhaussa tutkintotodistusta ensimmäistä kertaa 38- vuotiaana! Siihen asti oli aina riittänyt työhistorian referointi.
Boddington kirjoitti:Eli miksi tästä ei puhuta sanaakaan opiskelijarekrytoinnissa, vaan maalaillaan turhan ruusuinen kuva tulevaisuudesta? Tai no, syyhän sinänsä on selvillä, mutta moraalisesti ko. toiminta on mielestäni vähintäänkin kyseenalaista.
Kyylä kirjoitti:OPintopisteitä vedetään sitten pienestä referaatista toista kymmentä ja kun koululla on pakottava tarve saada valtion tukea, niin heikoillakin ansioilla opiskelijoille annetaan todistuksia.
Uusimmassa Talouselämässä oli erittäin hyvä juttu koulutuksen tärkeydestä. Artikkelissa pureududutaan koulutukseen lähinnä jo työelämässä olevan näkökulmasta, mutta myös ensimmäistä opiskelupaikkaa hakeville on jutusta paljon hyötyä.
Jutun ydin on se, että on tärkeää valita oikeanlainen opiskelupaikka ja jatkaa uusien asioiden opiskelua läpi työelämän. Laitan alle muutaman irrallisen kommentin, jotka itse ainakin allekirjoitan sataprosenttisesti:
Artikkelin kirjoittaja Riitta Korhonen toteaa seuraavaa:
"Eritystaidot kuten harvinaisen kielen osaaminen voi tehdä työnhakijasta ylivertaisen"
Ja jatkaa:
"Pitkä miinus työnhaussa ovat kesken jääneet opiskelut"
Tulikiven keraamisen liiketoiminnanjohtaja Petri Huhti toteaa samassa artikkelissa:
"Jotainhan se kertoo, jos kaveri on työn ja perheen ohella jaksanut puskea tutkinnon"
Sekä:
"Oletko joskus kuullut johtorymän jäsenestä jolla ei ole korkeakoulututkintoa?"
Ja jatkaa vielä:
"Jos joku hakee monen tutkinnon jälkeen 38-vuotiaana ensimmäistä työpaikkaa, ei hän sitä minulta saa."
Microsoftin henkilöstöjohtaja Johanna saarinen sanoo rekrytoinnista:
"Jo rekrytoinnissa kiinnitämme huomiota siihen, miten kova kapasiteetti henkilöllä on oppia uutta"
Edita publishing tj Mira Pitkänen kuvaa työelämää:
"Kaksi tutkintoa ei ole alalla mitenkään harvinaista."
Ja toteaa vielä poikkitieteellisyydestä:
"Numeroita ei pääse sivistysalallakaan karkuun"
Kannattaa lukea koko juttu läpi.