Akateeminen vs. amk-opiskelija

  • 29 357
  • 181

foligno

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti The Analyser
Nimim. Oppikiekon kirjoituksista näkee erittäin hyvin, miksi arvostukseni akateemista koulutusta kohtaan on jo pitkään ollut alamaissa. Voi olla, että akateemiselta pohjalta on helpompi ja ennenkaikkea mukavampi päteä käytännöstä eri teorioiden valossa. Käytännöllisyydessä ovat akateemiset, varsinkin kaupallisella alalla, niin paljon jäljessä, että hirvittää.

Esimerkki on vuosien takaa suuresta perheyrityksestämme. Otimme erään ekonomin töihin henkilöstöjohtoon, kun energiaa ei täysaikaisesti ko. sektoriin riittänyt enää niin isältäni kuin isoisältänikään. Tuloksina olivat kaiken maailman kyselyt ja palaverit, joissa kaikki työntekijät vittuuntuivat täysin kaverin antaessa palaa ja varmasti antaessaan tietää asemansa ja palkkatasonsa koulutuksineen. Öykkäröinti ei kuulu sivistyneeseen käyttäytymiseen, vaikka Jari Sarasvuo&kumpp. ehkä niin antavatkin ymmärtää.

Mr Ekonomi olisi koitunut yrityksemme kohtaloksi ennen pitkää jos hän vuotta kauempaa olisi saanut palkkaa meiltä nostaa. Ei henkilöstöjohto voi toimia parantaen yrityksen "tehokkuutta" teoreettisista lähtökohdista liikkeelle lähtien. Meillä kaikki, tuolloin n. 250 työntekijää tunnettiin johdon (perheemme) toimesta ja kaikesta työhön liittyvästä keskusteltiin avoimesti. Johtaja otti heidät aina itse töihinkin. Ainoa oikea ja erityisen tehokas tapa henkilöstöhallinnon ylläpitoon on jonkinlaiset läheisemmät henkilökohtaiset suhteet ja vaatimaton käyttäytyminen henkilöstön nähden. Palaverit tai kyselyillä tapahtuvat kartoitukset eivät auta, päinvastoin, jos ne tulevat jonkin arvoltaan ylempänä olevan sikariportaisen "kasvottoman johdon" toimesta. Toista mieltä ollaan ilmeisesti ainakin kauppakorkeassa eräästä tämänvuotisesta pääsykoekirjasta päätellen.

Tämän Mr Ekonomin tapaus ei todellakaan ollut ainoa laatuaan, vaan eri toimissa meillä työskenteli monia (tarkka lukumäärä tuntematon) KTM-tutkinnon omaavia. Uskon, että KTM todella on osaltaan hyvä tutkinto johonkin muuhun kuin todelliseen työelämään tai yrittäjyyteen. Käytännön tilanteissa yo-merkonomit, joilla oli pitemmänpuoleinen työkokemus, korvasivat suht. tuoreet KTM:t kirkkaasti. Heitä myös muu henkilöstö tuntui arvostavan eikä hyljeksivän.

Luirokin taisi sanoa jotain sinnepäin, että "työ se on missä oppii." Näin se on. Akateemisesta koulutuksesta ei - ainakaan itsessään ole mitään lisäarvoa. Työtä haettaessa onneksi yksityisellä sektorilla katsotaan monesti ensin edelliset työpaikat ja -tehtävät. Nämä ovat usein myös menestyviä yrityksiä.

Tietysti poikkeuksia varmaankin on, mukaanluettuna toivottavasti minä itse. Tulen kauppakorkeaan pyrkimään niin monta kertaa että pääsen sisään. Onneksi ei tarvitse sillä ainakaan egoa kasvattaa. Toisin tuntuu olevan esimerkiksi nimim. Oppikiekolla.

Tuohon sinänsä ansiokkaaseen kirjoitukseen otan kantaa muutamalla huomiolla:

Ensinnäkin: Öykkäreitä löytyy jokaisesta ammattikunnasta, opinahjosta, sukupuolesta ja ikäluokasta. Teille osui eräs näistä, ja on sääli jos vedät yleistäviä johtopäätöksiä tästä esimerkkitapauksesta. Itse olen juuri valmistumassa KTM:ksi ja tiedän kokemuksesta, että kyllähän niitä vastavalmistuneita, itseään täynnä olevia kloppeja löytyy myös meidän joukostamme. Vähintään yhtä paljon kuitenkin on myös niitä jalat maassa kulkevia tyyppejä, jotka ymmärtävät pelin hengen tullessaan työelämään mukaan. Paljon on kiinni myös sosiaalisesta pelisilmästä. Itse en todellakaan elä haavemaailmassa sen suhteen, että olisin tuoreena ekonomina jokin kaikenosaava, muiden yläpuolella liikkuva yhteiskunnan kermaleivos. Kaikkea muuta.

Toiseksi: Ymmärrän, että oma asemasi ei ole kaikkein objektiivisin arvioimaan perheyrityksessänne tapahtunutta päätöksentekoa. Joskus kannattaa kuitenkin miettiä, olisiko jotain voinut tehdä itse toisin. Rekrytointipäätökset ovat lähestulkoon tärkeimpiä päätöksiä, joita yrityksessä tehdään. Tämä etenkin silloin, kun palkataan niin sanottuja avainhenkilöitä taloon. Jotain on varmaan tehty rekrytointitilanteessa väärin, kun on palkattu taloon öykkäri, joka kuuluttaa omaa osaamistaan ja palkkaansa koko henkilökunnalle, ja joka tuo taloon pelkästään sellaisia muutoksia, jotka johtavat negatiivisiin reaktioihin. En tunne prosessia, jonka avulla henkilö on firmaanne palkattu, joten en ota kantaa rekrypolitiikkaanne. Usein kuitenkin etenkin suomalaisissa PK-yrityksissä rekrytointipäätökset tehdään aivan liian suppean informaation pohjalta.

Kolmanneksi: Kuvaamasi kaltaisissa tilanteissa on usein myös osittain kyse henkilökunnan muutosvastarinnasta. Varsinkin perheyrityksenne kaltaisissa tapauksissa, joissa asiat on pitkään tehty samalla kaavalla, ja jossa johto on pysynyt vuosikausia samojen henkilöiden vastuulla, ovat muutostilanteet usein hyvin vaikeita ja aikaa vieviä. Tästä voisi kirjoittaa paljonkin, mutta nyt ei aikani riitä siihen. En missään tapauksessa väitä, että itse olisin lähtenyt muuttamaan yrityksen toimintakulttuuria yhtä radikaalisti kuin tämä herra ekonomi, mutta pointtini on se, että asiat eivät aina ole mustavalkoisia. Joskus on esimerkiksi kyse myös siitä, millaisen tuen muutoksen toteuttaja saa omistajajohdolta.

Se, että KTM on mielestäsi epäsopiva tutkinto todelliseen työelämään, on aika kova väite. Itse en ainakaan allekirjoita. Se, että pitkän työkokemuksen omaavia yo-merkonomeja arvostetaan yrityksessänne enemmän kuin tuoreita KTM:eita, kertonee enemmän yksittäisestä yrityskulttuurista. Samoin asiaan vaikuttanee varsin paljon se, miten yrityksen henkilökunnan koulutustaso on painottunut. Jokainen asiaan perehtynyt ymmärtää sen, että omaa koulutustasoa harvemmin väheksytään tai aliarvioidaan.

Joka tapauksessa siinä olet oikeassa, että KTM ei anna suoraan pätevyyttä johonkin tiettyyn tehtävään käytännön tasolla. Se ei kuitenkaan ole tarkoituskaan. Joka työpaikassa on ensin päästävä sisälle yrityksen toimintaan ja kulttuuriin, itse tehtävään sekä sosiaalisiin rakenteisiin. Vasta sen jälkeen voi menestyksellisesti viedä eteenpäin yritystä omalta osaltaan. Väitän kuitenkin, että KTM antaa esim. tradenomia paremmat lähtökohdat ymmärtää laajasti yrityksen toimintaa eri näkökulmista (vertailukohtana lähinnä ystävieni lausunnot tradenomin tutkinnosta). Täten se antaa myös paremmat valmiudet toimia vastuullisessa tehtävässä. Lisäksi eräs tärkeimmistä eroista on lopputyö, joka Kauppakorkeassa on taatusti vaatimuksiltaan aivan eri tasoa kuin AMK:ssa. Itselleni ehkä suurin anti tutkinnostani onkin ollut gradutyön anti. Tällä annilla tarkoitan sitä asiantuntijuutta, jonka gradun tekemisen kautta väkisinkin kyseiseen aiheeseen saa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
KTM on totaalisen turha tutkinto, ainakin nykyään. Tunnen useita Helsingin KKK:n käyneitä ja voin hyvällä omalla tunnolla sanoa että tutkinto sieltä ei ole hyödyttänyt heitä lähes millään tavalla, kaikki 'kasvaminen' on tullut käytännön duunin kautta. Teoriaa tulee tuutin täydeltä ja sitten sitä ollaan hirveällä raivolla soveltamassa ekassa duunissa kuvitellen, että tietämystä on enemmän kuin kellään muulla firmassa.

Jonkun pitäisi KKK:ssa muistuttaa että Porterin, Grossmanin ja kumppanien teoriat esim. markkinoinnissa ovat lähtöisin kokemuksista USA:sta tai kv-markkinoilta, pienesssä Suomessa niin moni asia on erilailla toimiva.

Itse olen Tutalta ja sama ongelma koskee meitä hyvin paljon, joskin tutkintomme tekninen puoli ehkä vähän auttaa pitämään maalaisjärjen mukana touhussa.

Fakta on kuitenkin se että lääkis ja oikis ovat käytännössä lähes ainoita akateemisia tutkintoja jotka oikeasti luovat valmiit edellytykset toimimaan alalla. Varsinkin KKK ei ole oikeastaan kuin todiste siitä että tutkinnon suorittajalla on jonkinlaiset valmiudet pitkäkantoiseen duunin tekoon, mistään käytännön yritysmaailman taidoista se ei kerro paskan vertaa. Kauppis on muutenkin nykyään niin helppoa että ihan pahaa tekee kuunnella juttuja 80-90 ov vuosista siellä, opintoviikkoja saa aivan eri tahtiin kuin muissa korkeakouluissa.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti foligno
Paljon on kiinni myös sosiaalisesta pelisilmästä. Itse en todellakaan elä haavemaailmassa sen suhteen, että olisin tuoreena ekonomina jokin kaikenosaava, muiden yläpuolella liikkuva yhteiskunnan kermaleivos. Kaikkea muuta.


Eikös jo viikon opiskelu kauppakorkeakoulussa saa huomaamaan sen, että 400 opiskelijan mursujoukossa on jo aikamoisen iso hajonta. Eli kun huomaat, millaista porukkaa sisäänpäässeiden joukossa on niin huomaat samalla melko nopeasti, ettei opiskelupaikka tai joku tutkinto sinässään ole mikään tae siitä, että olisi jonkun tyyppistä porukkaa tai erityisen älykästä tai pätevää opiskelija-ainesta. Eri asia olisi, jos opiskelupaikan saisi esim. vaikka vain 50 ja olisi kunnon haastavat pääsykokeet ja kunnon haastattelukierrokset. Nykyisellään pääsykoekin on niin helppo, että sisään pääse vaikka puupölkky, jos on kirjat omaksunut. Itselleni pelkkä sisäänpääsy ei ollut olennaista, vaan lähdin kyllä rehellisesti sanottuna voittamaan pääsykokeisiinkin ja otti kyllä päähän, kun huomasi 20 minuutin kuluttua kokeen alkamisesta, että sisäänpääsy on satavarma ja piti vain hieman tarkistella koetta sen jälkeen, ettei ole ihan päin seiniä tehtäviä kiireessä lukenut.
Viestin lähetti foligno

Joka tapauksessa siinä olet oikeassa, että KTM ei anna suoraan pätevyyttä johonkin tiettyyn tehtävään käytännön tasolla. Se ei kuitenkaan ole tarkoituskaan.


Korkeakoulun on tarkoitus opettaa ihmistä ajattelemaan ja kun on vääntänyt kovan paineen alla yöllä jotain casea niin oppii myöskin toimimaan yrityksessä niin, että luottaa ja uskoo siihen, että homma valmistuu, vaikka deadline olisi haastava, koska on aina ennenkin onnistunut. Lisäksi ihminen oppii tekemään businessta muiden lahjakkaiden ihmisten kanssa ryhmässä - visioimaan, luomaan suuntalinjoja ja delegoimaan tehtäviä alaspäin vaikkapa niille yo-merkonomeille.

Korkeakouluihin hakeutuu yleensä ihmisiä, joilla on mielenkiintoa jotain asiaa kohtaan keskimääräistä enemmän ja haluavat perehtyä vähän pintaa syvemmälle. Eivät kaikki ole teoriajätkiä, vaan osa on hyvinkin käytännönläheistä todellakin sellaisia tekijöitä, toimijoita, mutta silti hekin yleensä asiantuntijoita, jotka omaksuvat asioita vapaa-aikanaankin, eivätkä ole vain töissä rahan takia.

Viestin lähetti foligno

Itselleni ehkä suurin anti tutkinnostani onkin ollut gradutyön anti. Tällä annilla tarkoitan sitä asiantuntijuutta, jonka gradun tekemisen kautta väkisinkin kyseiseen aiheeseen saa.

Tuo on aivan totta. Siis ei se gradu, mikä sieltä ulos tulee. Nehän ovat 99% ihan sontaa monestakin syystä, mutta jokainen varmasti oppii prosessin aikana paitsi kyseisestä teoria-alueesta niin myöskin toimialasta.

Itse olen nykyisellään melkoinen KTM-tutkinnon kritisoija. Se johtuu pitkälti siitä, että opiskelijoilla olisi mielestäni oikeus vaatia Suomessa globaalissa tilanteessa entistä korkeampitasoista koulutusta ja opinahjojen uudistumista ja ennen kaikkea kunnianhimoa - ehkäpä jopa entistä suurempaa korkeakoulun itsenäisyyttä. Nyt ei olla siellä, missä pitäisi olla, mutta se on sitten ihan toinen juttu. Jotta ei oltaisi liian negatiivisia niin en malta olla lopuksi kehumatta hyviä kieliopintoja. Jos otat vaikkapa viisikin vierasta kieltä haltuusi niin olet varustautunut siihen, että pärjäät missä tahansa maassa maailmassa työtehtävissä ja lisäksi tiedät, miten uusi kieli opetellaan tarvittaessa nopeasti ja tulet toimeen keskustelutasolla erimaalaisten ihmisten kanssa, vaikka yhteinen kieli ja täydellinen ymmärretyksi tuleminen voisikin puuttua.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Viestin lähetti scholl
EDIT: jäi ihmetyttämään tuo Kelan etuuksien takia pääsykokeisiin meno. En tajunnut siitä yhtään mitään. Eikö totuus ole se, että kun opiskelupaikka on tassussa, on mahdollisuus saada joku 50kk opintotukea. Eivät pääsykokeet ole kai ilmeisestikään se pointti, vaan opintojen aloittaminen.

Työttömänä työnhakijana täytyy osallistua yhteishakuun ja siitä seuraaviin pääsykokeisiin tai muuten ei sossun luukulta enää rahaa anneta. Suurin piirtein näin kai se menee. Joka tapauksessa ei siis mitään tekemistä opintotuen vaan työttömyysajan rahojen kanssa.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Daespoo

Jonkun pitäisi KKK:ssa muistuttaa että Porterin, Grossmanin ja kumppanien teoriat esim. markkinoinnissa ovat lähtöisin kokemuksista USA:sta tai kv-markkinoilta, pienesssä Suomessa niin moni asia on erilailla toimiva.

Markkinointia ei voi mielestäni oikeasti sanoa sisältävän edes varsinaista teoriaa. On vain muutamia malleja.

He, jotka lukevat markkinointia, ovat markkinointijätkiä olemukseltaan. Ko. aineen sisältö on kyllä hieman kyseenalainen, sillä siellähän pärjää todella pitkälle paskanjauhannalla. Pitäisikin pyrkiä ja onnistua kehittämään markkinointijätkien heikkouksia. Sellaisia täydentäviä taitoja, joita työelämässä tarvitaan.

Kaikille tekee varmaan hyvää ottaa pari kurssia markkinointiakin, mutta jos sen ottaa pääaineeksi ja sivuaineena lukee jotain muuta todella heppoista kuten vaikkapa hallintoa niin aika heppoisin perustein työelämään siirtyy.

Se, mitä tulee pieneen Suomeen niin mielestäni yksi korkeakoulu tai vaikkapa sen eliitti eli vaikkapa ensimmäisen vuoden jälkeen sata parasta voisi todellakin unohtaa pienen Suomen meiningit ja todellakin keskittyä toimimaan kv. ympäristössä. Vaikka meillä ei olisikaan kuin Nokia niin miksipä ei suomalaiset voisi tavoitella menestymään myös muunmaalaisissa yrityksissä. Kyllä se on Suomenkin etu pitkässä juoksussa, kun nuo kansainvälisen kokemuksen omaavat osaajat tänne mahdollisesti palaavat. Onhan tilanne jo osittain niin, että opiskellaan kv. ura mielessä, mutta silti ei ehkä sijoittauduta sinne ulkomaille, vaan mennään jonnekin Soneralle tekemään diibadaabahommia vanhan telen porukan kanssa ei niin kovin dynaamiseen tahtiin eli osasyy on opiskelijoissa, ei pelkästään koulussa.

Koulu voisi käyttää enemmän kovan tason vierailevia luennoitsijoita ja opiskelija taas voisi miettiä, että millainen paketti hänen pitää opinnoistaan kasata, että hänellä on tarvittavat valmiudet ja että hän on työmarkkinoilla kilpailukykyinen. Ei koulu ole sellainen laitos, jossa mennään virran mukana, vaan jokainen kurssivalinta ja sen innoittama asiaan syvällisemmin perehtyminen on avain siihen, että koulusta voi tulla todellakin hyvin valmiuksin varustettuna. Se on vain itsestä kiinni.
 

Vipu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Daespoo
KTM
Varsinkin KKK ei ole oikeastaan kuin todiste siitä että tutkinnon suorittajalla on jonkinlaiset valmiudet pitkäkantoiseen duunin tekoon, mistään käytännön yritysmaailman taidoista se ei kerro paskan vertaa. Kauppis on muutenkin nykyään niin helppoa että ihan pahaa tekee kuunnella juttuja 80-90 ov vuosista siellä, opintoviikkoja saa aivan eri tahtiin kuin muissa korkeakouluissa.

Kauppakorkeakoulusta puhuttaessa pitäisi aina erotella eri pääaineet, koska eroavaisuuksia on huomattavasti. Oman kokemukseni pohjalta voin sanoa, että esimerkiksi laskentatoimessa ja kansantaloustieteessä opintoviikot eivät tule sen helpoimman kautta verrattuna johonkin muuhun pääaineeseen. Väite, että kauppakorkeassa saa helpommin opintoviikkoja kuin muissa korkeakouluissa, ei pidä paikkaansa, ainakaan jos verrataan yliopiston yhteiskuntatieteelliseen tiedekuntaan. Itselläni on siis tutkinnot kummastakin ja yliopistossa pystyin leikitellen tekemään lähes tuplamäärän opintoja kuin mitä kauppakorkeassa samassa ajassa. Välillä tuntuu, että nykyään on muodikasta dissata kauppakorkeaa sekä KTM-tutkintoa. Joo täysin pilipali tutkintohan se on.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Luiro
Olet lähemmäs 30 vuotta kun valmistut, kun muilla on jo perheet ja vakituiset työsuhteet ja asunto yms.

Miksi se ikä on niin tärkeä? Nykyinen paavi osoittaa sen, että kyllä sitä edessä olevalla elämällä ehtii vielä tehdä vaikkapa mitä. Joku korkeakoulusta valmistunut ehtii työskennellä vaikkapa yrityselämässä, yliopistolla, kirjoitella kirjoja vaikkapa viimeistään eläkkeellä, artikkeleita jne. Skaala on laaja. Vaikka olisit 30 niin sinulla on realistisesti ajateltuna joku sellainen 40 vuotta edessä aikaa, jolloin pää toimii, joten mitä sitä kiirehtimään liiaksi.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Sinäänsä mielenkiintoista, että tämä keskustelu lähti arvioimaan korkeakoulujen tasoa tästä lähestymiskulmasta, mutta...

Ainakin Helsingin kauppakorkeakoulussa on paljon diipadaabaa, mutta kyllä siellä ihan oikeasti on kursseja ja aineita, joiden opiskelusta on ja tulee olemaan hyötyä työelämässä. Jotkut saavat KTM:n paperit helposti, jotkut taas eivät. Kyllä esimerkiksi TKK:ltakin tiedän valmistuneen ihmisiä, joilla ei ole oikeasti käytännön käsitystä siitä, miten työelämässä koulutustaan vastaavan tason asioita tulisi hoitaa, tiedän lisäksi useamman ihmisen, joka on tehnyt TKK:lla 70 ov:n lukuvuosia.

Markkinoinnin opinnoista Suomessa on suuri osa oikeasti sitä kivaa jutustelua. Osa (valitettavan pieni) kursseista taas on oikeasti tiukkaa asiaa, joka on erittäin hyödyllistä tietää, jos vastaavalla alalla joutuu(/saa) työskentelemään. Olen itse käynyt kahden eri jenkkiproffan luennoimia markkinoinnin kursseja, opetuksen tyyli ja asiasisällön konkreettisuus ovat todella erityyppisiä, kun vertaa omiin kokemuksiini suomalaisesta markkinointinäkökulmasta. Markkinoinnin aineen ongelma Suomessa on nimenomaan se, että sitä pidetään kevyenä ja pehmeänä aineena, vaikka siitä saisi oikeasti kovan ja tehokkaan, jos asenteita ainetta kohtaan nimenomaan aineen "sisäpuolelta" saisi muutettua.

Kuitenkin kokonaisuus on se, että hyviä ekonomeja, insinöörejä, lääkäreitä jne tarvitaan myös aina. Ei heppoisin perustein tehty helppo tutkinto kamalan pitkälle kanna kellään. Työelämässä yleensä kuitenkin karsiutuvat jyvät akanoista, ei "kouluelämässä". Paskanjauhannalla voi päästä pinnalle, mutta sillä ei pysy siellä.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti mjr
yliopistolaitoksen alkuperäiset ihanteet ja käytännöt ovat kaukana. Tietysti se olisikin ylellisyys, johon ei modernissa maailmassa ole varaa: toiminnan on oltava välittömästi "tuottavaa". Mutta pieniä saarekkeita löytyy sieltä täältä. Statusta tälläinen akateemisuus ei nykyään anna, joten en nyt kauheasti olisi vahtimassa mitä terminologiaa käytetään. Sisältö lienee tärkeämpi kuin nimitys.

Sulla pitää olla itselläsi riittävästi rahaa, jotta voit olla akateeminen. Kyllä jokaisella on siihen mahdollisuus, mikäli ajattelutapa on sellainen. Ainoa ongelma on juuri se, jos syntyy liiallista painetta työelämään rahan vuoksi, jolloin tuollaista liukuhihnameininkiä todellakin esiintyy. Esim. graduissa ei pyritä luomaan uutta teoriaa tai tuottaa todellista uutta tietoa, vaan pyritään vaan tekemään se alta pois ja siirtymään työelämään.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti E


Markkinoinnin aineen ongelma Suomessa on nimenomaan se, että sitä pidetään kevyenä ja pehmeänä aineena, vaikka siitä saisi oikeasti kovan ja tehokkaan, jos asenteita ainetta kohtaan nimenomaan aineen "sisäpuolelta" saisi muutettua.

Olet pitkälti oikeassa. Syynä taitaa olla osittain myös se, että proffat saavat halutessaan vietyä kurssit läpi tuossa aineessa vasemmalla kädellä, jotta voivat keskittyä itse enemmän omaan tutkimustyöhönsä.

Olen myös samaa mieltä siitä, että hyviäkin markkinoinnin professoreita on. Ja olen siitä samaa mieltä, että jotkut professorit ovat paitsi innostavia niin vetävät todella kovatasoisia, vaativia kursseja, jotka voidaan laskea kuuluvan markkinoinnin alaisuuteen. Itse olen myöskin ollut amerikkalaisten professorejen kursseilla sekä Suomessa että ulkomailla. Jokunen kurssi ollut markkinointiakin, vaikkei se pääaineeni ole ollutkaan ja täytyy sanoa, että esimerkiksi eräs strategisesti ajatteleva markkinoinnin professori, jonka kurssilla ulkomailla taannoin olin ja jolla oli pari nuorempaa tutkijaa (lisensiaatti ja tohtori) alaisuudessaan vetämässä pienryhmiä ja casejen sekä memojen analysointia, oli esimerkki siitä, että voidaan vetää todella kovatasoinen kurssi, jossa tulee esille paitsi olennaisempia teoreettisia asioita joltain osa-alueelta niin myöskin juuri siihen sopivat case-tapaukset ja ennenkaikkea innostus yksittäiselle opiskelijalle perehtyä johonkin toimialaan tai aihealueeseen syvällisesti. Ja kun lähes viikoittain oli vierailevana puhujana G&E Euroopan johtajan tai Porschen pääjohtajan tapaisia henkilöitä niin se vain toi kaivattua lisäarvoa.

Ei yksittäisiä aineita pitäisi liikaa kritisoida siitä, millaisia valmistuvat opiskelijat ovat, vaan opiskelijan pitäisi ottaa vastuu siitä, että kokoaa itselleen hyvän portfolion kursseista meiltä ja muualta.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Viimeksi muokattu:

Lape7

Jäsen
Viestin lähetti Oppikiekko

Sosionomin virat voisi antaa vaikka lähihoitajille tai sairaanhoitajille. Koulutusta ei tarvitsisi edes kauheasti monipuolistaa.

Niin hirveästi tullut viestejä, joten kaikkea en jaksa lukea, voi olla siis, että tätä aihetta on jo käsitelty, mutta..

Hyvinpä olet perillä yhteiskunnallisista asioista: hoitoalan henkilökuntaa ei ole edes nytten tarpeeksi tekemään oman alan töitä, joten miten on mahdollista, että nykyiset työntekijät riittäisivät täyttämään sosionomien virat? Yksinkertainen kysymys, yksinkertainen vastaus, kiitos!

Edit: Kaveri poistui jo näemmä areenoilta, ja ilmeisesti voittajana, koska en näe muuta syytä tuollaiselle kirjoittelulle, kuin ärsyttämisen. "Oppikiekko" on näemmä pitänyt lapsena hieman liikaa muurahaispesän tökkimisestä, eikä ole päässyt siitä vielä eroon. Yliopiston jälkeenkään..
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Itsellä oli todella kovat odotukset korkeakoulututkinnosta siinä vaiheessa kun aloitin opiskeluja, nämä odotukset tulivat paukkuen alas viimeistään parin ekan vuoden jälkeen kun näki mitä se todellisuudessa on. Tavallaan olen ylpeä itsestäni siinä suhteessa että jaksoin vetää koko homman läpi ja dippatyökin kunnialla & hyvällä arvosanalla varustettuna, mutta kaikki turhat arvostukset on kyllä jäänyt pois.

Tässä vaiheessa kun kuulen sanat "minulla on kaupallinen korkeakoulututkinto" niin hälytyskellot alkaa soimaan koska puhuja voi olla aivan täysi pelle tutkinnostaan huolimatta. Jos olisin esimiesasemassa niin en koskaan palkkaisi tyyppiä jolla hyvät paperit em. alalta mutta ei työhistoriaa, riippumatta tehtäväkuvasta.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Onko jengille jotenkin epäselvää miksi akateemisenkin ammatin havittelija opiskelee?

Avaako akateeminen loppututkinto tien hyväpalkkaisiin töihin automaattisesti? -Ehkä yhdessä tapauksessa kymmenestä. Tihentymä on tietenkin suurempi mm. tekniikan, lääke- ja valtiotieteen aloilla. Humanistit, he "kaikkein akateemisimmat", kun tahtovat olla alipalkattuja hölmäjä.

Kummasti tekniikan alalla en ole huomannut samanlaista kateutta tutkintojen välillä kuin mikä tämän ketjun aloittajalla ja muutamilla muilla hukmanisteilla tuntuu olevan. Diplo-insinöörit ja teku-insinöörit tulevat varsin hyvin toimeen keskenään ja työtehtävät eivät eroa koulutuksen vaan oman osaamisen mukaan. Onpahan tullut vastaan eräänkin kerran tekun keskeyttänyt, tutkinnoton kaveri johtamassa satojen henkien organisaatioita.

Mikä merkitys titteleillä on nykypäivän erikoisosaamista korostavassa yhteiskunnassa?
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viestin lähetti Black Adder
Onko jengille jotenkin epäselvää miksi akateemisenkin ammatin havittelija opiskelee?

Jaaha, itselleni tämä "hölmö"-nimitys sopii oikein hyvin: lähdin sen enempää laskelmoimatta opiskelemaan historiaa koska se niin suuresti kiinnosti, kun tyhmempikin olisi ymmärtänyt että tällä suuntaumuksella olisi kannattanut esim. oikeustieteellinen paljon enemmän (valtiotieteellinen minusta on kyllä samassa slummissa kuin humanistinenkin tiedekunta). Rahallisesti siis. Silti ei kaduta: verrattuna siihen kapea-alaiseen oppiin mitä jollain teknisemmällä alalla saavutetaan (luonnontiedehän on aivan eri asia kuin sovellettu tekniikka) sain kaikesta nykyajan akateemisesta karuudesta huolimatta sen mitä hainkin. Se että materiaalisesti jäi käteen aika lyhyt korsi, ei vieläkään kaduta vaikka joudunkin nyt kärvistelemään täällä IT-alan turhanpäiväisyyden suossa. (Jos ajattelisi että olisi vielä koulutettu tälle alalle niin voisi jättää hyvästit kaikelle aivotoiminnalle...) Ei tästä juuri ole kauhean väittelyn aiheeksi, kukin tyylillään - sen sijaan tämä vanha akateeminen ihanne on kiintoisa puheenaihe tässä uskomattoman älyllisesti ja kulttuurisesti köyhässä yhteiskunnassamme. Kaikella on nykyään raha-arvo ja kaikkea mitataan sijoitetun pääoman tuotolla. Aivan tälläistä elämäntapaa ei varmaan kukaan merkittävä yhteiskuntateoreetikko havitellut - mukaanlukien Hayek. Enpä tiedä, yhteiskunta joka on suunniteltu Paris Hiltonin mukavuudeksi...
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti scholl
Olet pitkälti oikeassa. Syynä taitaa olla osittain myös se, että proffat saavat halutessaan vietyä kurssit läpi tuossa aineessa vasemmalla kädellä, jotta voivat keskittyä itse enemmän omaan tutkimustyöhönsä.

Olen myös samaa mieltä siitä, että hyviäkin markkinoinnin professoreita on. Ja olen siitä samaa mieltä, että jotkut professorit ovat paitsi innostavia niin vetävät todella kovatasoisia, vaativia kursseja, jotka voidaan laskea kuuluvan markkinoinnin alaisuuteen.

Ei yksittäisiä aineita pitäisi liikaa kritisoida siitä, millaisia valmistuvat opiskelijat ovat, vaan opiskelijan pitäisi ottaa vastuu siitä, että kokoaa itselleen hyvän portfolion kursseista meiltä ja muualta.

Tämä sama pätee kaikkeen opetukseen, jossa opiskelijat ovat "aikuisia". Opiskelijan on otettava itse irti se hyöty mitä opinnoista voi saada.

Olen itse ollut assistenttina AMK:ssa ja myöhemmin käynyt markkinoimassa saman AMK:n Osaamiskeskittymää. Esitykseni pointti on aina ollut, että ottakaa hyöty irti, älkää keskittykö pelkästään opintoviikkoihin.

Kyllähän jotkut opettajat päästävät helpostikin läpi, mutta ei siitä juuri hyötyä käteen opiskelijalle jää.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Ah, niin katkeraa. Eli teidän - mjr mukaan lukien - mielestänne ainoa edellytys korkeammalle ajatuksen juoksulle ja pohdiskelusta saatavalle nautinnolle on akateeminen koulutus, mieluiten humanistinen? Kokemukseni mukaan se, että ymmärtää suomenkielen sanakirjan vaikeitenkin lausuttavien sivistyssanojen merkityksen ei takaa vielä kykyä älykkäisiin keskusteluihin.

Äly, tieto, hoksaus... Opiskelemalla saa toki tietoa, mutta ilman älyä sitä on vaikea soveltaa. Tarvittavat pohjat, tiedon, voi saada niin AMK:sta kuin yliopistostakin. Ei yliopistonkaan, huh huh, jälkeen kukaan ole valmis ammattiinsa, ei edes lääkäri, vaan käytäntö opettaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viestin lähetti Black Adder
Ah, niin katkeraa. Eli teidän - mjr mukaan lukien - mielestänne ainoa edellytys korkeammalle ajatuksen juoksulle ja pohdiskelusta saatavalle nautinnolle on akateeminen koulutus, mieluiten humanistinen? Kokemukseni mukaan se, että ymmärtää suomenkielen sanakirjan vaikeitenkin lausuttavien sivistyssanojen merkityksen ei takaa vielä kykyä älykkäisiin keskusteluihin.

Äly, tieto, hoksaus... Opiskelemalla saa toki tietoa, mutta ilman älyä sitä on vaikea soveltaa. Tarvittavat pohjat, tiedon, voi saada niin AMK:sta kuin yliopistostakin. Ei yliopistonkaan, huh huh, jälkeen kukaan ole valmis ammattiinsa, ei edes lääkäri, vaan käytäntö opettaa.

Ainakin minun suhteeni olet väärillä jäljillä - eikö kriteeri ole se, että saa koulutuksesta mitä haluaa? Miksi minun pitäisi vakavassa mielessä toivoa kaikista opiskelijoista historiantutkijoita - ja lähtökohtaisesti väheksyä esim. kaikkia diplomi-insinöörejä? Tämä ei ollut tosiaankaan tarkoitukseni. Sinänsä voi kyllä sanoa että toivoisin että kaikki korkeakoulutus pyrkisi tiettyyn kokonaisvaltaisuuteen eikä pelkästään keskittyisi yhden kapean erikoisalan hallitsemiseen, mutta tämä huomio on nyt kai itsessään aika neutraali.

Muodollinen koulutus ei sinänsä tietenkään ole automaattinen edellytys analyyttiselle ajattelulle. Siinä ainoa kriteeri on ajattelu itse, ei tutkinnot tai taustat. Kaikki lähtevät samalta viivalta. En kyllä oikein tunne itseäni katkeraksi näiden koulutuksellisten asioiden tiimalta. Vähän päinvastoin: itse sain tosiaan juuri sen mitä hainkin. Se että yhteiskunta on sellainen kuin se on, ei johdu insinööritieteistä vaan maailman ja siinä olemisen luonteesta: reunaehdot ovat aina olleet karut eikä toistaiseksi näy kovin ilmeisiä mahdollisuuksia muuttaa niitä.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Viestin lähetti Black Adder
Onko jengille jotenkin epäselvää miksi akateemisenkin ammatin havittelija opiskelee?

Avaako akateeminen loppututkinto tien hyväpalkkaisiin töihin automaattisesti? -Ehkä yhdessä tapauksessa kymmenestä. Tihentymä on tietenkin suurempi mm. tekniikan, lääke- ja valtiotieteen aloilla. Humanistit, he "kaikkein akateemisimmat", kun tahtovat olla alipalkattuja hölmäjä.

Kummasti tekniikan alalla en ole huomannut samanlaista kateutta tutkintojen välillä kuin mikä tämän ketjun aloittajalla ja muutamilla muilla hukmanisteilla tuntuu olevan. Diplo-insinöörit ja teku-insinöörit tulevat varsin hyvin toimeen keskenään ja työtehtävät eivät eroa koulutuksen vaan oman osaamisen mukaan. Onpahan tullut vastaan eräänkin kerran tekun keskeyttänyt, tutkinnoton kaveri johtamassa satojen henkien organisaatioita.

Mikä merkitys titteleillä on nykypäivän erikoisosaamista korostavassa yhteiskunnassa?

Se merkitys, että tutkinto/titteli antaa sinulle "avaimen ensimmäiseen oveen" Kun olet kerran kävellyt sisään työelämään, niin sitten ruvetaan oppimaan ja hankitaan kannuksia ylenemistä/muita duunitehtäviä/whatever varten. Tutkinto ei takaa vielä mitään, todelliset näytöt annetaan sitten työelämässä. Ja siellä sitten edetään.

Mutta lähtökohtaisesti, joihinkin hommiin vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto ja jonkun "oven sulkeutuminen" vain tutkinnon riittämättömyyden vuoksi harmittaisi ainakin itseäni suunnattomasti. Ammattikorkea on varmasti hyvä vaihtoehto, itselleni paras ja ainoa vaihtoehto on yliopisto. Kaikkia tarvitaan.
 

Boddington

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jospa laitettasiin tähän väliin oikislainen näkökulma asiaan -meillä kun ei ole viime aikoihin asti vastaavaa jakoa ollut, mutta kohta valmistunevat ensimmäiset ns. oikeustradenomit.

Kyseessä on siis AMK:n tradenomikoulutusohjelma, jonka opiskelijat saavat myös (hieman) juridista opetusta. Ideana on kouluttaa juridista tietämystä omaavia tradenomeja pääasiassa valtionhallinnon virkoihin, mutta opiskelijoille markkinoidaan tilausta olevan myös yksityiselläkin sektorilla.

Tässä juuri onkin ongelma: tutkintoa markkinoidaan opiskelijoille lähes OTK- tutkinnon veroisena, tyyliin "eihän sitä (OTK) tutkintoa tarvitse kuin pariin ammatiin, meillä on etulyöntiasema kun meillä on liiketaloudellista koulutustakin". Näin olen kuullut erään opiskelua amk:ssa vakavasti harkitsevan perustelevan valintaansa.

Vaan kun tarvitsee. Asianajajaksi, tuomariksi tai syyttäjäksi ei valitettavasti ole mitään asiaa ilman OTK:n papereita. Vaikea olisi kuvitella myöskään verohallinnon veroasiantuntijankaan olevan muun kuin juristin. Yhtiölakimiehenä ei muu kuin OTK satavarmasti pärjää.

Itse asiassa en yksityiseltä sektorilta keksi kuin yhden työn, joka oikeustradenomeille todella sopisi: assistenttina (sihteerin moderni nimike) asianajotoimistossa/ yrityksen lakiasiainosastolla.

Miksi siis kuitenkin potentiaalisille opiskelijoille markkinoidaan tutkintoa lähes oikeustieteen kandidaatin tutkintoon verrattavana -ongelma lienee tuttu yleisemminkin ammattikorkeakoulujen kohdalla? Ja edelleen, miksi pitää väkisin keksiä uusi tutkintonimike, miksei oikeusnotaareja voi kouluttaa enemmän, ja muuallakin kuin Åbo Akademissa?

Älkää nyt kuitenkaan käsittäkö väärin, ei minulla oikestradenomeja vastaan sinänsä mitään ole, päinvastoin. Valtionhallinnossa on varmasti paljon sellaisia esim. lupa-asioita, joiden hoitamiseen oikeustradenomit ovat varmasti juuri sopivia -ja tähän heitä kai on ajateltukin. Mutta aiemmin esittämiin kysymyksiini en silti ole vielä saanut vastausta.

Onkohan keskuudessamme oikeustradenomiopiskelijaa, jolta saisi toisen puolen näkökulman? Toki muidenkin kommentit ovat tervetulleita.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Viestin lähetti Analyytikko_
Mutta lähtökohtaisesti, joihinkin hommiin vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto ja jonkun "oven sulkeutuminen" vain tutkinnon riittämättömyyden vuoksi harmittaisi ainakin itseäni suunnattomasti. Ammattikorkea on varmasti hyvä vaihtoehto, itselleni paras ja ainoa vaihtoehto on yliopisto. Kaikkia tarvitaan.

Asia ei välttämättä ole näin jokaisella alalla. Lisäksi homma voi mennä myös toisinpäin eli yliopistotasoinen koulutus sulkee tien joihinkin töihin. Tässä asiassa vastuu on yläasteiden, lukioiden ja ammattioppilaitosten opinto-ohjaajilla, jotta nuorille on selvää mikä koulutus antaa valmiuksia mihinkin.

Toisaalta esimerkiksi omalla alallani ammattikorkeakoulututkinnon päivittäminen yliopistotasoiseksi tutkinnoksi ei ole millään tavalla hankalaa. Toisin sanoen amk-tutkinto ja jatko-opinnot ovat työmäärältään yhteensä samaa tasoa kuin suora korkeakoulututkinto. Muista aloista en valitettavasti tiedä, kun en ole asiaan tutustunut, mutta näin meillä insinööreillä.

Jokatapauksessa selvää on, että kaikkien alojen ihmisiä yhteiskunnassa tarvitaan ja minä ainakin muodostan käsitykseni ihmisestä ihan muun kuin työpaikan tai koulutuksen perusteella.
 

Luiro

Jäsen
Viestin lähetti scholl
Vaikka olisit 30 niin sinulla on realistisesti ajateltuna joku sellainen 40 vuotta edessä aikaa, jolloin pää toimii, joten mitä sitä kiirehtimään liiaksi.


Entäs alapään toiminta? Jos niitä pentuja aikoo väsätä.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Boddington
Vaan kun tarvitsee. Asianajajaksi, tuomariksi tai syyttäjäksi ei valitettavasti ole mitään asiaa ilman OTK:n papereita. Vaikea olisi kuvitella myöskään verohallinnon veroasiantuntijankaan olevan muun kuin juristin. Yhtiölakimiehenä ei muu kuin OTK satavarmasti pärjää.
Eikös ne tuossa jo ollutkin, jotka vaativat OTK-tutkinnon ? Toki sitten on joitakin yksittäisiä virkoja, joihin vielä (ei tosin tulevaisuudessa) on vaatimuksena OTK. Noista jo mainituistakin tuon veroasiantuntijan ja yhtiölakimiehen voi poistaa suoraan tuosta listasta. Minulla on useampi yrityksissä ja verohallinnossa työskentelvä ystävä/asiantuntija, jotka yleisemmin ovat KTM tai VTM ja siihen sisällytetyt oikiksen ja verotuksen opinnot. Tutkinto siis kuitenkin joko VTM tai KTM ja puhtaasti verojuridiikan kanssa pelaavat. "Puhdas" juristi verohallinnossa olisi mun näkemyksen mukaan kuin norsu lasikaupassa.

Tradenomioikeustieteilijöistä en ollut kuullutkaan. Mahtaa olla ihan uusi juttu ? (olen tosin ollut duunissa ulkomailla noin vuoden).
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Luiro
Entäs alapään toiminta? Jos niitä pentuja aikoo väsätä.

Eikö se alapää toimi samalla? Jos haluaa väsätä niin väsätköön. Au pairia tai jotain sukulaisia tassuun niin jää ite aikaa omille jutuille. No itse asiassa esimerkkejä on siitä, että kyllä se alapää toimii jossain määrin yhtä kauan kuin yläpääkin. Ei se Hjalliskaan ole mikään kakskymppinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös