Ketjun avaaja (toivottavasti) on osaltaan provosointimielessä liikkeellä.
Itse olen tiedekorkeakouluopiskelija ja kosketuspinta AMK:iin on lähinnä muutamien lopputöiden lukeminen, kavereiden tentti/koulukirjojen selaaminen ja erilaiset keskustelut aiheesta, rakentavassa hengessä.
Jos tarkastellaan alaa, johon itse olen perehtynyt, eli talous, niin mielestäni AMK-tasoinen koulutus (tradenomi) on kelvolllinen alempi tutkinto verrattuna KTM:ään. Kun siis puhutaan pelkästään koulutuksen sisällöstä. Mikä laskee tradenomien arvostusta on laajat sisäänottomäärät, jotka automaattisesti laajentavat sisäänpäässeiden skaalaa (karusti sanottuna fiksujen ja tyhmien väliset erot kasvavat) ja se osaltaan vähentää tutkinnon arvostusta, mistä tietysti kärsivät ne lahjakkaimmat. Samaa, pienemmässä määrin, on havaittavissa tiedekorkeakouluissa.
Yksinkertainen fakta on, että tradenomeja on ihan saatanasti liikaa. Siksi iso osa heistä hakeutuu pienipalkkaisiin myyntitöihin. Toki osa saa myös ns. parempia duuneja, lähipiirissänikin näin on.
Fakta on myös se, että KTM-koulutus takaa paremmat lähtökohdat johtotehtäviin, kun usein tradenomi joutuu aloittamaan astetta tai kahta alempaa. Hyvä tradenomi kuitenkin etenee urallaan ja helposti ohittaa paskan maisterin. Alussa koulutuksella voi olla merkitystä, mutta mitä pidemmälle ura etenee, sitä ei juurikaan ole. Se, että kaikki tradenomit eivät pääse edes niihin alempiin johtotehtäviin, ei ole itse koulutuksen ja opiskelijoiden vika, vaan vallitsevan koulutuspolitiikan.
Eräs karrikoitu vertaus tiede- ja ammattikorkeakoulujen välillä on, että edellä mainitut luovat uutta ja jälkimmäiset opettelevat käyttämään niitä uusia asioita. Ei välttämättä paras mahdollinen vertaus, mutta on osittain totta. Itse en näe sitä ammattikorkeakouluja väheksyvänä asiana, vaan ainoastaan painotuserona.
Joskus on huvittavaa seurata KTM- ja tradenomi-opiskelijoiden välistä vääntöä. Toisia haukutaan tittelinkipeiksi paskoiksi (kuten täälläkin) ja toisia haukutaan kateellisiksi luusereiksi. Molemmissa on on varmasti totuuden siemen.
Loppukaneettina haluan todeta, että luojan kiitos me kaikki emme ole tiedekorkeakouluissa, ammattikorkeakouluissa tai amiksissa, vaan jokainen saa itse tehdä itselleen parhaat ja mieluiset valinnat. Miksi pitää kateellisena (alhaalta) /halveksuen (ylhäältä) arvostella muiden valintoja? Muurari tarvitsee Jorma Ollilaa ja Jorma Ollila tarvitsee muuraria.