Ajankohtaisen Kakkosen huippu-urheiluilta

• 25 050
  • 165

Quattro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyräsmiehet
Tuskin Kojonkoski on mihinkään organisoituun dopingiin Norjassa törmännyt, koska mäkihypyssä dopingingista ei ole hyötyä. Vaikka Norjan hiihtoliitolla tai yleisurheiluliitolla olisi liiton organisoima dopingohjelma, siitä tuskin puhutaan edes mäkihypyn päävalmentajalle. Eiköhän kaikki hommassa mukana olevat pidä suunsa kiinni näistä asioista, oli vastapuoli sitten ulkopuolinen valmentaja tai tavallinen tallaaja.

Joo...tuskinpa vaan....miten se nyt olisi voinut siihen törmätä, kun mäkimiehet ei käytä.... Herätkää nyt jumalauta oikeeseen maailmaan, tai älkää sitten ainakaan näyttäkö hölmöyttänne!

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse en ole moiseen kitinään törmännyt häiritsevässä määrin. Mielestäni on hyvä, että asia nostetaan esille. Ihan samalla tavalla kun vammaisurheilua pitää nostaa esille, sillä moni laji nousee automaattisesti esille, jopa vähemmillä meriiteillä.
Vai nostetaanko ne nykyisin esille enemmäkin siksi, koska se on niin humaania ja tyypit symppiksiä? Kunnioitan kovasti heitä, mutta olen tässä kelaillut omaa suhtautumistani vammaisurheiluun viime aikoina. Onko tässä nyt käymässä niin, että vammaisurheilijat kuuluu nostaa esille, koska siinä on tuo tietty määriteosa mukana. Vai arvostammeko esim. Leo-Pekka Tähden saavutuksia oikeasti? Joo, tolkuttoman kova jätkä, kai. En minä tiedä, mikä se taso lopulta on.

Niemisestä sen verran, että kaveri pärjää kyllä kilpaillussa lajissa kohtalaisesti ja on ollut liki huippua. En kyllä silti aina ymmärrä perinteisten lajien puukottamista jonkun Jarkon kolmannelle kierrokselle etenemisellä. Jos keihäästä tai hiihdosta tuodaan mitaleja toistuvasti, kultaakin joskus, niin onhan se kova juttu kaikin puolin eikä millään tavalla kuulu jäädä futiksen tai tenniksen varjoon. Tai jos lätkässä tulee mitali neljä kertaa viidestä, niin ei sen tarvitse jäädä koriksen tai lentiksen varjoon, vaikka lentopallon EM-välierä olisikin jollain matematiikalla parempi suoritus.

En aivan täysin ymmärtänyt pointtia siitä, että pitäisi olla tyytyväinen, vaikkei voittoja tulisikaan. Ymmärrän sen, että kirkkainta saavutusta tavoittamattomia tulee ilman muuta kunnioittaa ja joku Nieminen on oikeasti kova jätkä, mutta jumankauta huippu-urheilussa on kyse nimenomaan voittamisesta. Kyllä mun on myönnettävä, että mieluummin otan voittoja pienten ja meille perinteisesti tärkeiden lajien arvokisoissa kuin jonkun ison lajin jämäsijan. Niemisen taistelu saa sympatiani ja Jääskeläisestä ynnä Hyypiästä olen ylpeä, mutta kyllä Heikkisen MM-kulta tai Selänteen SC enemmän sykäyttivät. Ne olivat voittoja ja sillä on merkitystä.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joo...tuskinpa vaan....miten se nyt olisi voinut siihen törmätä, kun mäkimiehet ei käytä.... Herätkää nyt jumalauta oikeeseen maailmaan, tai älkää sitten ainakaan näyttäkö hölmöyttänne!
Eli kaikki käyttää? Mitä mäkihypyssä hyötyy douppaamisesta?

Pekkis

Jäsen
Tähän Valavuori kommentoi, että on osattava nähdä kokonaisuutta. Että Jarkko Niemisenkin atp-kisavoitto on kovempi suoritus kuin yksikään hiihdon mm-kulta. Tuon kommentin jälkeen olikin hiljaista ja tuo pitää täysin paikkaansa.

Pidän Jarkko Niemistä erittäin kovana urheilijana, mutta nyt täytyy muistaa, että esim. ATP-turnauksia järjestetään vuodessa noin 60-70. Kovimmat turnaukset tunnetaankin sitten Grand Slam-nimellä ja näitä on neljät vuodessa. Ruvetaan vertailemaan Jarkkoa esim. Matti Heikkiseen vaikka sen jälkeen, kun ensimmäinen Grand Slam-mestaruus on plakkarissa.

Odotin illan keskustelua innolla, mutta jo pelkkä Valavuoren pärstän näkeminen latisti tunnelman heti alkuunsa.

Ja jos sillä elokuvaohjaajalla tosiaan on hallussaan tietoa norjalaisten dopingista, niin miksi vitussa ei tehnyt elokuvaansa niiden pohjalta? Omaan pesään kusemista en ole koskaan voinut ymmärtää.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuka sanoi, että kaikki käyttää? Sanoinko minä, että mäkimiehet käyttää?
Jos Kojari on ollut mäkimiesten keisari, niin eipä se välttämättä hiihtäjien touhuista tiedä. Tosin ei mulla ole mitään tietoa Norjan organisaatioista, mutta en minä nyt ihmettelisi, vaikka hän olisi rehti tuossa kommentissaan. Tuskin hiihdolla on mitään raportointivastuuta ollut Mikalle.

Quattro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyräsmiehet
Jos Kojari on ollut mäkimiesten keisari, niin eipä se välttämättä hiihtäjien touhuista tiedä. Tosin ei mulla ole mitään tietoa Norjan organisaatioista, mutta en minä nyt ihmettelisi, vaikka hän olisi rehti tuossa kommentissaan. Tuskin hiihdolla on mitään raportointivastuuta ollut Mikalle.

Kerron sinulle jutun elävästä elämästä. Suomalainen yhdistetyn hiihtäjä kilpaili maailmancup-tasolla kymmenisen vuotta 2000-. Maastohiihtäjillä oli mukanaan linja-auto tai rekka, johon ei yhdistetyn ukoilla ollut asiaa. He kuitenkin tiesivät varsin hyvin miksi auto oli siellä.
Kojonkoski tietää myös varsin hyvin Norjan maastohiihtäjien toiminnasta, vaikka ei raportteja tai kutsuja lääkintätiloihin ole varmaan saanutkaan.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerron sinulle jutun elävästä elämästä. Suomalainen yhdistetyn hiihtäjä kilpaili maailmancup-tasolla kymmenisen vuotta 2000-. Maastohiihtäjillä oli mukanaan linja-auto tai rekka, johon ei yhdistetyn ukoilla ollut asiaa. He kuitenkin tiesivät varsin hyvin miksi auto oli siellä.
Kojonkoski tietää myös varsin hyvin Norjan maastohiihtäjien toiminnasta, vaikka ei raportteja tai kutsuja lääkintätiloihin ole varmaan saanutkaan.
Millä sinä tai kukaan muu pystyy todistamaan Kojonkosken mitään tietävän. Kyllä tuollaisen touhun pystyy halutessaan peittämään aivan varmasti, ellei mitään vahinkoja satu. Mulla ei ole omaisuutta panttina Norjan hiihdon puolesta, itseasiassa luulen heidän käyttäneen yhtälailla mömmöjä, mutta mulla ei ole mitään syytä olla uskomatta, etteikö Kojonkoski puhuisi totta. Jos toisin todistetaan, olen valmis muuttamaan kantaani. Tällä hetkellä ei ole kuitenkaan näyttöä siitä, että Kojari tietäisi jotain norjalaisesta douppaamisesta, eikä näytöksi riitä arvelu, että kyllä nekin kun Dählien veriarvotkin olivat niin kovat.

Quattro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyräsmiehet
Millä sinä tai kukaan muu pystyy todistamaan Kojonkosken mitään tietävän. Kyllä tuollaisen touhun pystyy halutessaan peittämään aivan varmasti, ellei mitään vahinkoja satu. Mulla ei ole omaisuutta panttina Norjan hiihdon puolesta, itseasiassa luulen heidän käyttäneen yhtälailla mömmöjä, mutta mulla ei ole mitään syytä olla uskomatta, etteikö Kojonkoski puhuisi totta. Jos toisin todistetaan, olen valmis muuttamaan kantaani. Tällä hetkellä ei ole kuitenkaan näyttöä siitä, että Kojari tietäisi jotain norjalaisesta douppaamisesta, eikä näytöksi riitä arvelu, että kyllä nekin kun Dählien veriarvotkin olivat niin kovat.

Eipä minun tarvitsekaan mitään todistaa. Kerroin vaan sinulle vähän asioita tämän päivän ja eilisenkin huippu-urheilun maailmasta. Sinä saat olla ihan vapaasti uskomustesi kanssa.

Fordél

Jäsen
Vai nostetaanko ne nykyisin esille enemmäkin siksi, koska se on niin humaania ja tyypit symppiksiä? Kunnioitan kovasti heitä, mutta olen tässä kelaillut omaa suhtautumistani vammaisurheiluun viime aikoina. Onko tässä nyt käymässä niin, että vammaisurheilijat kuuluu nostaa esille, koska siinä on tuo tietty määriteosa mukana. Vai arvostammeko esim. Leo-Pekka Tähden saavutuksia oikeasti? Joo, tolkuttoman kova jätkä, kai. En minä tiedä, mikä se taso lopulta on.

Varmasti hommassa on osaksi sympatiaa, mutta pitääkö sekään nähdä negatiivisena asiana? Jos halvaannut nuorena navasta alaspäin, mutta et jää sänkyyn makamaan vaan nouset sieltä takaisin osaksi yhteiskuntaa ja urheilua niin onhan se ihan luonnollista sympata tommosta tapausta.

Sen lisäksi huipulle nousu vaatii monessa vammaisurheilussakin kovaa treeniä. Vaikka kilpailu ei ole yhtä kovaa kuin normiurheilussa niin ei sinne huipullekaan nousta ilman duunia.

En aivan täysin ymmärtänyt pointtia siitä, että pitäisi olla tyytyväinen, vaikkei voittoja tulisikaan. Ymmärrän sen, että kirkkainta saavutusta tavoittamattomia tulee ilman muuta kunnioittaa ja joku Nieminen on oikeasti kova jätkä, mutta jumankauta huippu-urheilussa on kyse nimenomaan voittamisesta. Kyllä mun on myönnettävä, että mieluummin otan voittoja pienten ja meille perinteisesti tärkeiden lajien arvokisoissa kuin jonkun ison lajin jämäsijan. Niemisen taistelu saa sympatiani ja Jääskeläisestä ynnä Hyypiästä olen ylpeä, mutta kyllä Heikkisen MM-kulta tai Selänteen SC enemmän sykäyttivät. Ne olivat voittoja ja sillä on merkitystä.

Tottakai voittajat muistetaan ja heille pitääkin antaa suurin tunnustus, mutta myös hienot tarinat ilman voittoa ovat tärkeä osa urheilua. Joskus se itsensä voittaminen ja raja-aitojen rikkominenkin voivat olla iso voitto.

Mulle yksi viime vuosien vaikuttavimmista tarinoista urheilussa on ollut Leena Puotiniemen nousu Lontoon olympiamaratonille. Ei tullut voittoa, ei edes erityisen hyvää sijoitusta, mutta tarina oli todella kiehtova. Eikä vain siksi, että itsekin juoksen. Puotiniemen mennyt vuosi inspiroi ja motivoi tällaista tavallistakin liikkujaa. Moni muu on kertonut kokeneensa Puotiniemen tarinan samalla tavalla. Silläkin suorituksella oli siis selkeä merkitys ja arvo vaikka voitosta ei ollut tietoakaan. Myös urheilija itse oli varmasti tyytyväinen suoritukseensa.

Pidän Jarkko Niemistä erittäin kovana urheilijana, mutta nyt täytyy muistaa, että esim. ATP-turnauksia järjestetään vuodessa noin 60-70. Kovimmat turnaukset tunnetaankin sitten Grand Slam-nimellä ja näitä on neljät vuodessa. Ruvetaan vertailemaan Jarkkoa esim. Matti Heikkiseen vaikka sen jälkeen, kun ensimmäinen Grand Slam-mestaruus on plakkarissa.

Mielestäni sitä voidaan verrata jo nyt ja itse arvotan Jarkko Niemisen kolmea puolivälieräpaikkaa Grand Slam turnauksessa ja maailman listan sijaa 13 kovempana suorituksea kuin Matti Heikkisen suorituksia. Tämä jo siksi, että mielestäni Suomessa on esimerkiksi olosuhteiden takia helpompi nousta huipulle hiihdossa kuin tenniksessä. Mutta täysin absurdejahan nämä vertailut ovat ja mulle riittää, että molemmat ovat lajeissaan maailman huippuja ja kovia huippu-urheijoita.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Eipä minun tarvitsekaan mitään todistaa. Kerroin vaan sinulle vähän asioita tämän päivän ja eilisenkin huippu-urheilun maailmasta. Sinä saat olla ihan vapaasti uskomustesi kanssa.
Sinä vähän kerrot? Pakko nyt kysyä, että millä hauiksilla, ellet satu joku karipekkakyrö olemaan? Siis ei minua sinun henkilöllisyytesi kiinnosta, mutta vähän hassulta kuullostaa, että tiedät vaikka mitä ja muut valehtelevat. Jos olet ollut mukana kansainvälisessä huippu-urheilussa ja sulla on näyttöjä norskien doping-ohjelmasta, perun puheeni ja pahoittelen. Jos ei ole, olemme samalla viivalla uskomustemme kanssa. Ja sulla on todistustaakka.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmasti hommassa on osaksi sympatiaa, mutta pitääkö sekään nähdä negatiivisena asiana? Jos halvaannut nuorena navasta alaspäin, mutta et jää sänkyyn makamaan vaan nouset sieltä takaisin osaksi yhteiskuntaa ja urheilua niin onhan se ihan luonnollista sympata tommosta tapausta.
En sympatiaa negatiivisena asiana, vaan ehdottomasti pidän sitä luonnollisena juttuna näissä tapauksissa. Ja muutenkin kunnioitan vammaisurheilijoita. Pointtini oli siinä, että elänkö minä muiden muassa vammaisurheilun nosteessa vain pidänkö aidosti heitä kovina jätkinä. Pyrin ainakin pitämään, mutta vähän vaikeaa tuota tasoa on täysin hahmottaa.

Tottakai voittajat muistetaan ja heille pitääkin antaa suurin tunnustus, mutta myös hienot tarinat ilman voittoa ovat tärkeä osa urheilua. Joskus se itsensä voittaminen ja raja-aitojen rikkominenkin voivat olla iso voitto.
Ilman muuta näin. Usein vain törmää siihen, että nieminen sitä ja futarit tätä, eikä lätkää/keihästä/hiihtoa voi verrata niihin millään tapaa. Kyllä mullekin tarinat ja itsensä voittaminen merkitsevät penkkiurheilijana paljon, mutta voittaminen tuo kuitenkin sen täyttymyksen.

Quattro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyräsmiehet
Sinä vähän kerrot? Pakko nyt kysyä, että millä hauiksilla, ellet satu joku karipekkakyrö olemaan? Siis ei minua sinun henkilöllisyytesi kiinnosta, mutta vähän hassulta kuullostaa, että tiedät vaikka mitä ja muut valehtelevat. Jos olet ollut mukana kansainvälisessä huippu-urheilussa ja sulla on näyttöjä norskien doping-ohjelmasta, perun puheeni ja pahoittelen. Jos ei ole, olemme samalla viivalla uskomustemme kanssa. Ja sulla on todistustaakka.

Et sitten lukenut kirjoitustani tuosta yhdistetyn miehestä, vai etkö vaan ymmärtänyt? Hän kertoi tämän minulle. En tiedä "vaikka mitä", ainoastaan mitä minulle on kerrottu ja mitä olen itse nähnyt. Enkä minä ole ketään syyttänyt valehtelemisesta, naiviudesta korkeintaan.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et sitten lukenut kirjoitustani tuosta yhdistetyn miehestä, vai etkö vaan ymmärtänyt? Hän kertoi tämän minulle. En tiedä "vaikka mitä", ainoastaan mitä minulle on kerrottu ja mitä olen itse nähnyt. Enkä minä ole ketään syyttänyt valehtelemisesta, naiviudesta korkeintaan.
Tässä vain on sellainen ongelma, että vedät yhtäläisyysmerkit jonkun mystisen yhdistetyn miehen näkemän rekan sekä Kojonkosken havaintojen välille. Mistä sinä lopulta tiedät, kumpi valehtelee, yhdistetyn mies vain Kojari? Jos YM on joku tuttavasi/läheisesi, niin ymmärrän toki että luotat häneen. Toisaalta, niin luottavat varmasti M. Kojonkosken ystävätkin Mikaan, eikä heitä paljon vähempää jaksaisi kiinnostaa Jatkoajan doping-epäilyt yhdistetyn miehineen.

On hyvin todennäköistä, ettei norskit ole pelkällä turskalla mitaleitaan hiihtäneet, mutta ei siitä vielä ole näyttöä, ja vielä vähemmän on näyttöä siitä, että Kojonkoski siitä mäkihyppyvalmentajana jotain tietäisi. Kyllä hänelläkin on voinut olla omat epäilynsä, mistä sen tietää, mutta tuskin hän niin tyhmä on, että oman hyvän duuninsa vaarantaa toisen lajin asioilla.

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.

Odotin illan keskustelua innolla, mutta jo pelkkä Valavuoren pärstän näkeminen latisti tunnelman heti alkuunsa.

Jalkapallo-, koripallo- ja tennis-ihmisistä tulee mieleen tuppukylän teinit, joiden mielestä kaikki omilla nurkilla on ihan perseestä, aidan toisella puolella sen sijaan ruoho vihertää ja ruusut tuoksuu. Näillä lähtökohdilla on sitten oikeutettua vähätellä omaa kulttuuriamme, historiaamme, perinteisiä lajeja. Aivan kuin olisi olemassa joku yksi totuus, jolla arvotetaan urheilulajit, paikalliset olosuhteet, kulttuuri ja historia unohtaen.

Munkin mielestä Niemisen Jarkko on suht kova urheilija, aliarvostettu? Mitä tuohon sanois. Niin se vaan menee että sijat 20-30 eivät kuulosta kovinkaan seksikkäiltä, mielestäni saa ihan kohtuullisesti palstatilaa. Noista ATP-voitoista voisi toki piikitellä: parhaat paikalla vai ei? Torino 2006 vai Tukholma 1995? Jos pärjää vain keskinkertaisuuksia vastaan niin miten se pitäs tulkita?

Valavuori ja Sihvonen on hienoja persoonia, mutta kummassakin vituttaa sellasen tietyn roolin veto ja tästä aiheutuvat ylilyönnit. Olis helpompaa, jos ei tarttis jatkuvasti tulkita koska vetää tarkotuksella överiksi, provosoi ja koska on tosissaan.

Fordél

Jäsen
Pointtini oli siinä, että elänkö minä muiden muassa vammaisurheilun nosteessa vain pidänkö aidosti heitä kovina jätkinä. Pyrin ainakin pitämään, mutta vähän vaikeaa tuota tasoa on täysin hahmottaa.

Ok. Tämä asia selviää ehkä kun suurin noste on poissa.

Tason hahmottaminen on tosiaan vaikeaa, jo pelkästään lajien sisällä. Esim. kelauksessakin tuli sadalla metrillä jossain luokissa isoja eroja. Entä sitten taso verrattuna normiurheilijoihin? Vaikeita juttuja, mutta sen mitä itse oon vähän päässyt seuraamaan noiden kaverien toimintaa niin pidän heitä "kovina jätkinä". Treenimäärät on kovia vaikka ei tietty mitään ihan normihuippujen tasolla (kenties Leo-Pekka Tähti on ainoa täysin ammattilainen). Ja mikä tärkeintä: kaverit ovat niin tosissaan oman juttunsa suhteen kuin vain voi olla ja intohimo lajiin on kova. Näillä jutuilla saa mun arvostuksen ja tittelin: "kova jätkä".

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Munkin mielestä Niemisen Jarkko on suht kova urheilija, aliarvostettu? Mitä tuohon sanois. Niin se vaan menee että sijat 20-30 eivät kuulosta kovinkaan seksikkäiltä, mielestäni saa ihan kohtuullisesti palstatilaa. Noista ATP-voitoista voisi toki piikitellä: parhaat paikalla vai ei? Torino 2006 vai Tukholma 1995? Jos pärjää vain keskinkertaisuuksia vastaan niin miten se pitäs tulkita?

Sitten voidaan myös miettiä, että miten ihmeessä Suomen kokoisesta maasta ei ole kohta 20 vuoteen (Rahusen ja Paloheimon jälkeen) kukaan Niemisen lisäksi edes päässyt yrittämään voittoja. Edes noista muista "keskinkertaisuuksista". Edes yhtä ainoata otteluvoittoa. Saati turnausvoittoa, mihin Nieminen on pystynyt kahteen kertaan. Nostanut sitä pokaalia, voittanut. Kuinka paska tämän maan tennistaso onkaan, kun ketään muuta ei ole atp-tason kisoihin edes hyväksytty. Siis noin 20 vuoteen. Ja nyt ei edes puhuta Grand Slam-tason kisoista.

Entä sitten atp-20-30 sijojen seksikkyys? Ruotsin paras pelaaja on tällä hetkellä sijalla 401, Tanskan paras pelaaja sijalla 365, Norjalla ja Islannilla ei ole yhtään rankattua pelaajaa. Nieminen vanhoillakin päivällä sijalla 37. Edellään nopeasti laskettuna pelaajia 18:sta eri maasta.

Jos ajatellaan jotain hiihtolajeja, toki esim. mm-kisoja on harvemmin kuin yksittäisiä atp-skaboja, mutta kuinka vaikea/helppo sinne on suomalaisen päästä pelkästään osallistumaan. Kova tietenkin pitää olla jos menestyy, mutta aika harvassa nuo yksittäiset voitot ovat olleet viime aikoina.

Suosikkijoukkue
Sini-puna-valkoinen, Kupittaan ylpeys!
Tuota vammaisurheilua täytyy kommentoida sen verran, että aika kirjavaa se meininki tosiaan on. Mitä nyt tv:stä näin välähdyksiä noista Lontoon paralympialaisista, niin siellä oli sellaisia lajeja ja sarjoja, joissa oli muutama osallistuja. Ja kyllähän myös menestyvien kilpailijoiden ikärakenne jotain kertoo. Ei "terveiden" (mikä olisi parempi vastakohta-adjektiivi?) urheilussa näe sitä, että keski-ikäiset menestyisivät kuin korkeintaan jossain ammunnassa tai muussa taitolajissa (ja jätetään nyt ne yksittäiset chrischeliosit mainitsematta, ymmärrätte pointin).

On todella hienoa, että Suomi menestyy vammaisurheilussa ja että myös vammaisilla on mahdollisuus urheilla. Nämä paralympiamenestyjät toimivat tietysti sellaisena "keihäänkärkenä", ja toivottavasti he ovat omalla sisukkuudellaan esikuvia kaikille vammaisille ja innostavat liikkumaan liikuntarajoitteisuudesta huolimatta.

Periaatteessahan ihminen saa nostaa vammaisurheilun vaikka terveiden miesten jalkapallon edelle, mutta jos Fordél ottaa tuollaisen "arvotetaan lajeja" -asenteen, minkä hän mielestäni teki lainattuaan Tombe76:n viestiä, on samanaikaisesti ristiriitaista nostaa vammaisurheilua jalustalle. Kyllä mä kuitenkin väitän, että esim. siinä parjatussa hiihdossa menestyminen on absoluuttisesti kovempi saavutus kuin kelaajien tai maalipallojoukkueen menestys, koska se hiihtomenestys esimerkiksi vaatii poikkeuksetta ammattilaisuutta.

Oli kyllä epämääräinen poppoo. Paremmankin tiimin olisi voinut kasata. Valavuorelta homma lähti lapasesta. Aivan kuin keväällä A-talkissa Kummolan kanssa.

Suosittelen kyllä tuota Halosen leffaa kaikille. Oli ajatuksia herättävä. Doping sai ohjelmassa ison osuuden ja mielestäni ihan aiheesta. Osa läsnäolijoista toisteli tehtyjen testien määrää ja vähäistä kiinnijääntiä. Paikalla tosiaan oli urheilijoita, jotka eivät olleet jääneet testeissä kiinni. Olisi ollut melkoinen yllätys. Urheilijoita, joiden lajeissa dopingista ei ole oleellista hyötyä tai urheilijoita, joiden saavutukset osoittavat, että dopingia ei ole tosiaan käytetty.

Jäädäkseen kiinni kiellettyjen aineiden käytöstä, pitää aineen luonnollisesti olla kielletty. Kun lääkevalmistajat ovat askeleen edellä testaajia ja jonkin aineen päätymistä kiellettyjen aineiden listalle, niin käryiltä vältytään, vaikka suonissa kulkisi paketeittain pillereitä.

Olen samoilla linjoilla, kun ohjelmassa näytetty ja ohjaaja Halosen haastattelma professori Videman. Lopetetaan testaukset. Silloin peli olisi reilua kaikille. Kaikki voivat käyttää, vaikka taustalla ei olisikaan riittävästi vaikutusvaltaa testien järjestelemiseen tai uusien aineiden kehittämiseen.

Ne raha, joita Suomessakin haaskataan antidopingtoimintaan olisi huomattavasti hedelmällisempää käyttää sallittujen aineiden, mutta suorituskykyä parantavien aineiden ja menetelmien kehittämiseen.

Suosikkijoukkue
Sini-puna-valkoinen, Kupittaan ylpeys!
Olen samoilla linjoilla, kun ohjelmassa näytetty ja ohjaaja Halosen haastattelma professori Videman. Lopetetaan testaukset.
No tuo se vasta olisikin vastuutonta. Kannattaa muistaa, että ne dopingaineet on kielletty siksi, että monet aineet ovat vaarallisia terveydelle. Jos doping olisi sallittua, menisi koko touhun aivan tolkuttomaksi villiksi länneksi, jossa urheilijat Flo-Jo/Marco Pantani -tyyliin kuolisivat nuorina.

Toki joku voisi väittää, että se touhu on villiä länttä jo tällä hetkellä. Mutta kyllä ainakin olympialajeissa myös testaus on ihan oikeasti kehittynyttä. Jossain NFL:ssä tai NHL:ssä nyt ei minkäänlaista kunnon testausta ole, mutta siellä onkin erinäisiä mielenterveysongelmia ja jopa itsemurhia raportoitu entisillä pelaajilla varsin paljon.

Kuinka moni antaisi oman lapsensa ryhtyä esim. kilpahiihtäjäksi tai -pyöräilijäksi, jos siinä menestyminen edellyttäisi satavarmasti laajaa dopingin käyttöä eikä testausta olisi?

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Sitten voidaan myös miettiä, että miten ihmeessä Suomen kokoisesta maasta ei ole kohta 20 vuoteen (Rahusen ja Paloheimon jälkeen) kukaan Niemisen lisäksi edes päässyt yrittämään voittoja. Edes noista muista "keskinkertaisuuksista". Edes yhtä ainoata otteluvoittoa. Saati turnausvoittoa

Entä sitten atp-20-30 sijojen seksikkyys? Ruotsin paras pelaaja on tällä hetkellä sijalla 401, Tanskan paras pelaaja sijalla 365, Norjalla ja Islannilla ei ole yhtään rankattua pelaajaa. Nieminen vanhoillakin päivällä sijalla 37. Edellään nopeasti laskettuna pelaajia 18:sta eri maasta.

Siis voimme arvostaa vain lajeja, joissa asiat on hoidettu päin persettä eikä menestystä kuulu? Vitsivitsi. Ilmeisesti Suomessa ei sitten aikusten oikeesti vakavissaan ole massoja, jotka aloittaisivat pallon läpsyttelyn neljän vanhana. Sen se vaatii. Toki, pohjoismaiden mestaruudesta krediittiä. Jarkko Nieminen tenniksen Litti, Teemu, Leo-Pekka Tähti. Paitsi ettei ihan yhtä tasaisen laadukas ja kylmäpäinen.

Tommi Hartonen ollut 200 m välierissä olympia -ja mm-tasolle? Rankataanko tohon Niemisen Grand Slam-puolivälierien rinnalle?

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
No joo...antaa olla...ei tää tästä mihinkään kehity.
Ei varmasti kehity näillä spekseillä, mutta kannattaako huudella siinä tapauksessa muita hölmöiksi?

Olen samoilla linjoilla, kun ohjelmassa näytetty ja ohjaaja Halosen haastattelma professori Videman. Lopetetaan testaukset. Silloin peli olisi reilua kaikille. Kaikki voivat käyttää, vaikka taustalla ei olisikaan riittävästi vaikutusvaltaa testien järjestelemiseen tai uusien aineiden kehittämiseen.

Ne raha, joita Suomessakin haaskataan antidopingtoimintaan olisi huomattavasti hedelmällisempää käyttää sallittujen aineiden, mutta suorituskykyä parantavien aineiden ja menetelmien kehittämiseen.
Aika uskomatonta sekin, että proffa lähtee noin epäeettistä toimintaa edes puolivakavissaan ehdottelemaan. Mihin vedetään raja, mikä on kiellettyä ja mikä ei? Jos kaikki sallitaan, kuka valvoo terveydelle sopivaa käyttöä ja toisaalta kuka vastaa siitä, kun nuorella kasvaakin jalat ja kädet eri tahtiin tai crosbyronaldo kuolee 25 vuoden ikäisenä sydänkohtaukseen. Jos kaikkia mömmöjä ei sallita, pitää edelleen valvontaa olla, koska osa ei pitäytyisi kuitenkaan sallituissa aineissa.

Edit: Havumetsä tarttui samaan asiaan.

Kuinka moni antaisi oman lapsensa ryhtyä esim. kilpahiihtäjäksi tai -pyöräilijäksi, jos siinä menestyminen edellyttäisi satavarmasti laajaa dopingin käyttöä eikä testausta olisi?
Menestyminen huippu-urheilussa vaatii suorituskykyä maksimoivien kemikaalien käyttöä. On epäolennaista, onko aine kielletty juuri nyt vai ei. Kaarlo Kangasniemen mömmöt olivat hänen voittaessan olympiakultaa aivan yhtä terveellisiä tai epäterveellisiä kuin nytkin. EPO on ollut yhtä terveellinen tai epäterveellinen riippumatta siitä, onko se kiellettyjen aineiden listalla vai ei.

Fordél

Jäsen
Periaatteessahan ihminen saa nostaa vammaisurheilun vaikka terveiden miesten jalkapallon edelle, mutta jos Fordél ottaa tuollaisen "arvotetaan lajeja" -asenteen, minkä hän mielestäni teki lainattuaan Tombe76:n viestiä, on samanaikaisesti ristiriitaista nostaa vammaisurheilua jalustalle. Kyllä mä kuitenkin väitän, että esim. siinä parjatussa hiihdossa menestyminen on absoluuttisesti kovempi saavutus kuin kelaajien tai maalipallojoukkueen menestys, koska se hiihtomenestys esimerkiksi vaatii poikkeuksetta ammattilaisuutta.

Tarkoitukseni ei ole ollut arvottaa ainakaan lajeja eikä kyllä urheilijoitakaan. Johan totesin, että lopulta tällainen arvottaminen on absurdia.

Ja olen ihan samaa mieltä, että esimerkiksi hiihdossa menestyminen esimerkiksi mm-kisatasolla on tottakai kovempi saavutus kuin maalipallojoukkueen menestys. Mutta mitä sitten? Ei se mun silmissä ota yhtään pois maalipalloilijoilta. Kun olet jossain maailman paras tai olympia/paralympiavoittaja niin eipä siinä tarvi kuin arvostaa. Kaikenlainen arvottaminen onkin sitten jo ylimääräistä puuhaa.

Kait tässä on kyse vähän samasta asiasta kuin positiivisesta erityiskohtelusta, jolla pyritään edistämään esimerkiksi sukupuolten välistä tasa-arvoa. Välillä pitää nostaa vähän toisia enemmän esille, sillä muuten tuppaisivat jäämään eriarvoiseen asemaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy