Air Francen kone kadonnut Atlantin yllä

  • 102 834
  • 361

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Lehtijuttujen mukaan sieltä on lähetetty joitain tekstiviestejä, eli ilmeisesti on kuitenkin ollut matkustajilla aikaa reagoida että nyt menee henki.

Keskellä merta ei kovin helpolla tekstiviestejä lähetellä, kun GMS:n kantama mitataan maksimissaan kymmenissä kilometreissä.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Keskellä merta ei kovin helpolla tekstiviestejä lähetellä, kun GMS:n kantama mitataan maksimissaan kymmenissä kilometreissä.
Onhan noita järjestelmiä joiden avulla voidaan soittaa koneen ollessa ties missä jo käytössä useilla lentoyhtiöillä joten mikään mahdottomuus tuo ei ole.

Periaattessahan olisi mahdollista järjestää koko Atlantin "peittävä" tutkaverkko mutta käytännössä tuo on mahdotonta maapallon muodon takia.
Siihen kun tarvittaisiin joko reilun kokoinen masto tai sitten sopivalla etäisyydellä oleva vuori tai vastaava, että tutkan keilan saa suunnattua sopivasti.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Erikoisena pitäisin silti tilannetta, jossa koneen henkilökunta ei pysty mihinkään kommunikointiin ulospäin, mutta GSM-tukiasema toimii kuin junan vessa.
 

Rocco

Jäsen
Eipä ollut kovin mukava uutinen lukea välilaskupaikalla netistä, kun oma lento oli samaan aikaan ilmassa, ja ensimmäiset kolme tuntia ukkosrintaman alueella. Jos olisi uutinen tullut ennen omaa lentoa ja kentällä jylisseen ukkosen aikana, en takuulla olisi koneeseen astunut.

Mietityttää kyllä seuraava lentäminen hieman entistä enemmän, vaikka lentämisen vaarallisin osuus edelleen on automatka lentokentälle.

Erikoisena pitäisin silti tilannetta, jossa koneen henkilökunta ei pysty mihinkään kommunikointiin ulospäin, mutta GSM-tukiasema toimii kuin junan vessa.

Taisi CNN kertoa, että koneen automaattiset lähettimet pistivät neljän minuutin mittaisen pätkän vikailmoituksia ennen katoamista. Ja jos kone kerran automaattisesti noin paljon infoa pistää eteenpäin, tuskin lentäjät yrittävät tehdä mitään muuta kuin saada koneen hallintaansa. Näin sanoi ainakin jotkut ammattilaislähteet. Mutta oli miten oli, tuskin lentäjillä on siinä paljoa muuta mielessä kuin lentää konetta kun hätä tulee.
 

Ben Marco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
"Sources within Air France reported, that the automatic message did not only report an electrical short circuit, but also the loss of cabin pressure. This information has been confirmed by Forca Aereas Brasileira, who also stated, that the position of the airplane was given as N3.5777 W30.3744 in that message."

Tällaisen lainauksen oli joku löytänyt tuolla flighforumin puolella. Luulisi nopeuttavan koneen/ koneen osien löytämistä jokseenkin huomattavasti.
 

Fordél

Jäsen
MTV3:n aamuhässäkän haastattelussa lentoturvallisuuden asiantuntija sanoi, että koneesta ei olisi ollut mahdollista lähettää normaaleja tekstiviestejä, mutta satelliittipuhelimilla tämä olisi ollut mahdollista. Eli ehkä tekstiviestien lähettäminen ei ollut vielä mahdollista kaikissa Air Francen koneissa ja helpostihan näitä huhuja lähtee liikkeelle siitä kuinka matkustajat olisivat ottaneet yhteyttä omaisiinsa.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Näin helppoa se on kun sen osaa.

Linkissä siis video kiwipilotin mainitsemasta tapauksesta New Yorkissa alkuvuodesta.

Mutta kuten siis kiwipilot jo totesi niin ei se ole voinut onnistua keskellä Atlantin valtamerta pimeässä ja ukkosmyrskyssä. On kyllä valitettava tapaus ja pitää toivoa omaisten kannalta, että kone löydetään etsintöjen aikana.

Tämä Hudsoniin laskeutuminenkin kokonaisena palana oli aikamoinen ihme, ja siellä oli "Vince Lombardeja" vesibusseineen heti paikalla + NYPD:n sukeltajat, ja syytä olikin, koska kone oli pohjassa oika nopeasti. Toki siellä oli veden lämpötila +3, joka toi osaltaan lisää ongelmia, mutta kaikki selviytyivät hengissä ja kunnia kuuluu pääosin koneen kapteenille. Ei ollut turhaan Super Bowlin puoliajalla heiluttelemassa.

Ukkosmyrskyssä keskellä Atlantia laskeutuminen, pilkkopimeässä... menee elokuvien puolelle.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
USAirwaysin kapteeni laittoi pienemmän Airbusin todella nätisti Hudson-jokeen New Yorkissa alkuvuodesta, pelastaen koko koneellisen matkustajia. Siinäkin oli mukana aimo annos hyvää tuuria sekä tietenkin homma tapahtui päivänvalossa ja melkein tyyneen veteen.
Lisäksi kone taisi olla aika matalalla, kun pakkolaskun paikka tuli. Yksi jenkkiläinen kollega oli muuten ollut tuossa koneessa ja hänen kertomuksensa oli aika huima. Menivät varmaan elämänarvot vähän uusiksi.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä Ethiopian Airlinesin koneen pakkolasku on jonkinmoinen esimerkki kutakuinkin täydestä lentokorkeudesta suoritetusta melko onnistuneesta laskeutumisesta veteen. Tosin vain vajaa kolmannes matkustajista selvisi hengissä, mutta ilmeisesti moni hukkui vasta laskeutumisen jälkeen, kun paniikissa laukaisivat pelastusliivinsä jo koneen sisällä ja jäivät siten nalkkiin uppoavaan hylkyyn.

Tietysti tuossakin kapteenilla on ollut paremmin aikaa miettiä, mitä tehdä ja pakkolasku tapahtui päivänvalossa lämpimiin rantavesiin.
 

hilapiste

Jäsen
Tuota huonoa säätä, siis turbulenssia ja salamointia on nyt tähän saakka ainakin pidetty mahdollisena syynä, vaikka se ei kovin uskottavalta kyllä tunnu, näin amatööristä.

Mitenkä tuo muuten menee, jos erittäin huonoa säätä on edessä niin eikö pahin kohta ainakin pyritä mahdollisuuksien mukaan kiertämään ja hakemaan uusi reitti lennonjohdon kanssa, koneessa on säätutka käytössä?
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tämä Ethiopian Airlinesin koneen pakkolasku on jonkinmoinen esimerkki kutakuinkin täydestä lentokorkeudesta suoritetusta melko onnistuneesta laskeutumisesta veteen. Tosin vain vajaa kolmannes matkustajista selvisi hengissä, mutta ilmeisesti moni hukkui vasta laskeutumisen jälkeen, kun paniikissa laukaisivat pelastusliivinsä jo koneen sisällä ja jäivät siten nalkkiin uppoavaan hylkyyn.

Tietysti tuossakin kapteenilla on ollut paremmin aikaa miettiä, mitä tehdä ja pakkolasku tapahtui päivänvalossa lämpimiin rantavesiin.

Tuossa linkki tapahtumaan. Siellä taisi olla jotain häiriötekijöitä ohjaamossa, joten ehkä kapteeni ei saanut kuitenkaan ihan kunnolla tehdä duuniaan..?

http://www.youtube.com/watch?v=zA5FMFVbVZ0&feature=related
 

Länäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Eipä noista omaisille lähetetyistä viesteistä "minä rakastan sinua" ja "minua pelottaa" voi päätellä vielä yhtään mitään.

Ennen pitkää lentoa jotkut ihmiset ovat vain sendineet puolisoilleen viestiä, toisella lentopelkoa.

Edit. Onhan se toki mahdollista, että olisivat huomanneet jotain ongelmia lennolla, mutta ihme ettei sitten yhtään "me kuollaan kaikki" -viestiä löydy. Tiedä sitten.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tuossa linkki tapahtumaan. Siellä taisi olla jotain häiriötekijöitä ohjaamossa, joten ehkä kapteeni ei saanut kuitenkaan ihan kunnolla tehdä duuniaan..?

Kuten Moton:n wikipedian-linkistä käy ilmi kyseinen Ethiopian Airlinesin kone (kutsumanimeltään "Zulu" pilottien keskuudessa) oli kaapattu eli pienoisia häiriötekijöitä koneessa on tosiaankin ollut.

vlad.
 

Morgoth

Jäsen
Kuinka kännykät toimisivat vaikka keskellä Atlanttia? Löytyykö verkkoa?

Todella hyvin. Kuulemma NASAkin on ottamassa GSMää käyttöön avaruudessa.

En voi olla välttymättä Lost-ajatukselta.

Uusin tieto Ranskasta kertookin, että tutkijat ovat keskittyneet Lostin katseluun ja ratkaisun uskotaan löytyvän sieltä. Etsintäkoneet on komennettu maihin ja lentäjät katsomaan Lostia tutkikohtaan.

Varasuunnitelma on X-Files, mutta sieltäkään ei löydy niin Juhan Af Grann&Rauni-Leena Luukkanen&Tapani Kuningas ovat valmiita todistamaan, että ufot suorittavat abduktion, koska haluaisivat testata brasialaisten jalkapallotaidot sekä ovatko ranskalaiset todellakin maineensa veroisia rakastajia ja verrata onko kymppikerhossa rakastelu todellakin niin upeaa.

Kummaa, että iltasanomilla on noin epämääräistä ja vanhentunutta tietoa. Yleensähän sieltä löytyy todella asiantuntevia artikkeleita aiheesta kuin aiheesta.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Jännitys tiivistyy. Kadonneessa koneessa olleen miehen puhelin hälyttää. Jos näin todellakin on, saavat salaliittoteorioita rakastavat - minä mukaan lukien - lisää aihetta mysteeriin. Kännykkähän ei voi olla meren pohjassa, kuten uutisen nainenkin totesi. Kuinka kännykät toimisivat vaikka keskellä Atlanttia? Löytyykö verkkoa?

En voi olla välttymättä Lost-ajatukselta.
Eiköhän puhelin soi jossain lentoaseman vessan lattilla. Toki tuollaisen selvittämiseen ei kovin kauan taida aikaa mennä, jos viranomaiset sitä lähtee selvittämään.
 

Carlos

Jäsen
Tuo huhuttu N3.5777 W30.3744 -paikka, on kyllä ihan täsmälleen keskellä Atlantin keskiselännettä, vettä paikalla on n. 3,6km. Eli jos kone on hajonnut pieniin osiin myrskyisellä merellä, voi olla että montaa kelluvaa kappaletta ei jää, ja näin ollen voi olla että ko. koneesta ei tulla ikinä löytämään jälkeäkään. Nykyaikana karmaisevaa, mutta silti vaan totta.

Outoa kyllä tuo "puhelin soi" -juttu. Keskellä merta tosiaan ei ole tukiasemia, muita kuin se koneen oma tukiasema. Eli jos puhelimeen saa yhteyden koneen kautta, tarkoittaisi se sitä että kone on jotakuinkin ehjänä jossain.

Lienee kuitenkin todennäköisempää että puhelin on kiinni, mutta se "soi" muutaman kerran ennenkuin vastaaja kytkeytyy.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Neljä sivua viestejä, eikä kukaan ole vielä lähtenyt spekuloimaan koneen mystisellä katoamisella toiseen, mahdollisesti viidenteen, ulottuvuuteen. Mutta en spekuloi minäkään tämän enempää. Olisi kuitenkin mielenkiintoista pian lukea Bermudan kolmiota tutkineiden näkemyksiä tapahtuneesta.

Hyvin ikävä tapahtuma omaisten kannalta tämä on, kun ei ole varmuutta asioiden tilasta. Tässä on kyllä kaikki elementit jäädä avointen tapausten legendaksi, joka ei välttämättä koskaan selviä. Taas kerran saa teknisesti editynyt ihminen todeta pienuutensa.

Lento-onnettomuudeksi tämä on hyvin poikkeuksellinen: Ei näköhavaintoja, ei viestiä miehistöltä. Kone vain katosi. Mikä aiheutti automaattisen ilmoituksen sähköviasta koneessa? Jotain hyvin äkkiarvaamatonta on täytynyt tapahtua. Mikä on mahdollisesti vienyt koneesta kaikki sähköt (lamaannuttanut myös varajärjestelmän)? Salama!?.. En kyllä nielemättä hyväksy tätä teoriaa. Koneet on suunniteltu kestämään salamaniskut, koska salamat iskevät koneisiin tälläkin hetkellä ympäri maailmaa. Supersalaman voimaa en tunne, mutta silti olen hyvin skeptinen. Ennemmin uskon kyllä jonkin aiheuttaneen koneen räjähdyksen. Kun 36 000 jalan korkeudessa lentävä kone räjähtää valtameren yllä, niin jäänteiden etsiminen on kyllä vaikea ellei jopa mahdoton tehtävä.

Edit. Koneen ilmoittmat koordinaatit todella keskellä Atlantin keskiselännettä.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Istuvatko lentäjät aina varalta jotkut maskit päässä koneessa? Onko mahollista, että jonkun vian seurauksena ohjaamon paine on laskenut äkillisesti niin, että lentäjiltä on lähtenyt taju pois? Jos samaan aikaan kone on manuaaliohjauksella, tästähän voi seurata veteensyöksy vai onko tämä jollain tapaa huomioitu lentokoneiden varojärjestelmässä?
 

Fordél

Jäsen
Lento-onnettomuudeksi tämä on hyvin poikkeuksellinen: Ei näköhavaintoja, ei viestiä miehistöltä.

Näköhavaintohan ilmeisesti on, sillä toisen koneen pilotti on nähnyt jonkinlaisen tulihässäkän arvioidulla katoamispaikalla.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Edit. Koneen ilmoittmat koordinaatit todella keskellä Atlantin keskiselännettä.

Sieltä sitten ei enää ketään löydykään. Kone menee aika murusiksi ja merivirrat vievät nekin paikkaan x. Valitettava tapaus, on varmasti erittäin tuskallista jäädä ilman mitään tietoa omaisestaan.

Puhelimen soitto nyt on taas sellaista juttua, ettei tiedä, mitä ajatella. Vaikea uskoa, että meren pohjassa soisi, mutta vaikea kuvitella, että muualla kuin meren pohjassa olisi kone, joka on ollut päivän hukassa Atlantin ulapoilla. Hysteeristä toiveajattelua luulla, että puhelimen hälyyttäminen olisi merkki selviämisestä.
 

Carlos

Jäsen
Toisaalla spekuloidaan nyt että kone olisi saattanut joutua erittäin rajun raekuuron runtelemaksi. Noilla paikkeilla tiedetään että rakeet voivat olla jopa suurempia kuin tennispallot. Jos aivan todella huono säkä on käynyt, voi olla että todella järeä (lähemmäs keilapallon kokoa) oleva jäämöhkäle on lentänyt 800km/h koneen tuulilasiin. En pitäisi ihmeenä jos semmoisen voimasta ohjaamon lasi särkyy, joka luonnollisesti saisi aikaan äkillisen paineen laskun koneessa. Samasta syystä voi myöskin olla että miehistö on välittömästi kuollut / mennyt tajuttomaksi, joka selittäisi sen että kone lähettää automaattisesti hätäsanomia mutta miehistöstä ei kuulu mitään.

Konehan on voinut olla manuaaliohjauksella erittäin huonon sään takia, jolloin noin rajuissa olosuhteissa ei kestäne kauaa ennenkuin ollaan syöksyssä kohti merta. Ja pinnan alla pieninä kappaleina.

Kuulostaa meikäläisestä ainakin loogiselta selitykseltä, kaikki palaset sopisivat kuvioon.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Itse olen viime vuodet elänyt siinä luulossa, että Atlantin päällä tutkaverkosto on sen verran tiheä, että lennonjohdot tietävät tasan tarkkaan jatkuvasti tutkatiedoista missä ja millä korkeudella mikin kone on ja myöhemmin voidaan logeista tarkastella lentoradat hyvin tarkasti. Nähtävästi väärin luultu. Onhan se alue toki aivan järjettömän suuri, joten ei sinänsä ihme ettei tarkkoja reittietoja välttämättä saada.

Niin on väärin luulu, eli tutkaverkko ei kata koko Atlanttia vaan keskisellä Atlantilla koneesta otetaan yhteyttä lyhytaaltoradiolla lennonjohtoon ja samalla kerrotaan arvioitu seuraava yhteydenottohetki. Kone palaa tutkaverkon piiriin vasta lähestyessään toista mannerta.

"Lyhytaaltoradiolla tietoa lähetetään vajaan tunnin välein. Silloin lennonjohdolle kerrotaan myös seuraava arvioitu ilmoitushetki", kertoo Finnairin lentokapteeni Pekka Peräkylä. (HS. 2.6.09)

Airbussit pitävät yhteyttä lennonjohtoon myös satelliittipaikantimen avulla. Eilen ei tiedetty onko kyseinen järjestelmä mennyt rikki Air Francen koneesta. Satelliittipaikannin pitää yhteyttä tiiviimmällä tahdilla vrt. lyhytaaltoradio.

vlad.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko myrskyn mahdollista muodostaa elektromagneettinen pulssi, joka lamauttaisi lentokoneen järjestelmät?

Edit: Toisaalta, voisi kuvitella salamalta suojautumisvaratoimenpiteiden kattavan EMP:kin vaikutukset.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös