On tullut kyllä kerralla alas, kun lentäjät eivät ole saaneet edes hätäkutsua lähetettyä. Lieneekö pommi repinyt rungon auki tai joku aivan totaalinen koneen hajoaminen saanut koneen yhtäkkiä putoamaan.
Tuo katoamistapa kieltämättä sulkee pois joitain syitä kun miehistä ei ole ehtinyt reagoimaan mitenkään. Luulisi, että jos Atlantin yllä jotain ongelmaa ilmenee, niin ilmoitusta pistetään välittömästi menemään. Tässähän BBC:n uutisen mukaan koneesta oli vähän ennen katoamista tullut ilmoitus turbulenssin aiheuttamasta oikosulusta. Tekniseen vikaan siis viittaa, ei ehkä niinkään pommiin.
Vaan jos kerran syynä oli tekninen vika niin miksei hätäkutsua lähetetty? Sitä voi vain arvailla, mutta väkisinkin tulee mieleen Aeroperun onnettomuus vuodelta 1996, jossa kone meni mereen kun sähkölaitevian takia miehistöllä ei ollut oikeaa käsitystä koneen korkeudesta ja nopeudesta. Meren päällä kun ei pimeällä ole kiintopisteitä, niin pahimmassa tapauksessa asian laita selviää siinä vaiheessa kun aallot tulevat kirjaimellisesti silmille. Koko lailla karmea ajatus. Aeroperun onnettomuutta kuvattiin muun muassa näin:
"The aircraft crashed into the ocean 28 minutes after taking off from Lima, Peru. Pieces of duct tape were found covering sensors, placed there by personnel during aircraft maintenance causing the malfunction of instruments. The crew was not able to correctly determine their altitude and airspeed and with no ground reference over water and at night, crashed into the ocean killing all 70 aboard."
Minkään sortin asiantuntemusta kun en näissä(kään) asioissa omaa, niin en tosin tiedä yhtään onko koneissa nykyään vastaavien vikojen varalta jotain backup-järjestelmiä tms. eli onko vastaava instrumenttivika edes teoriassa mahdollinen selitys.