Air Francen kone kadonnut Atlantin yllä

  • 103 612
  • 361

Morgoth

Jäsen
Olematon on mahdollisuus että joku olisi selvinnyt hengissä onnettomuudesta: ditching noissa olosuhteissa ei vain yksinkertaisesti onnistu. Valitettavasti.

Tälläistäkin löytyi.. Valitettavasti vain satunnaisella Flight Simulatorin pelaamisella ei tämä ilmailu-jargon ihan aukea :)

"New information provided by sources within Air France suggests, that the ACARS messages of system failures started to arrive at 02:10Z indicating, that the autopilot had disengaged and the fly by wire system had changed to alternate law. Between 02:11Z and 02:13Z a flurry of messages regarding ADIRU and ISIS faults arrived, at 02:13Z PRIM 1 and SEC 1 faults were indicated, at 02:14Z the last message received was an advisory regarding cabin vertical speed. That sequence of messages could not be independently verified."
 

Rocco

Jäsen
Turhaan tässä spekuloidaan sitä, onko kone saatu mahdollisesti laskeutumaan veteen. New Yorkin tapauksessa kone lensi 240km/h, mikä on noin neljäsosa matkalentonopeudesta. Air Francen konemalli lentää tuolla kymmenessä kilometrissä lähes 1000km/h. Lisäksi New Yorkin tapauksessa kone oli vasta nousukiidossa ja päivänvalossa, ja laskeutumispaikkana oli joki, missä jatkuvasti pörrää kymmeniä laivoja ja lauttoja. Air Francen kone lensi kymmenessä kilometrissä, pimeällä ja ehkä pahemmin vaurioituneena ja kuulemma ilman kabiinipainetta.

Ja tuo New Yorkin tapaus oli erittäin harvinaislaatuinen muutenkin, sillä veteen laskeutumisia on tapahtunut maailmassa vain muutamia, ja nekin on suoritettu ns. hyvissä olosuhteissa paikkaan missä on apua ollut lähellä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Air Francen kone lensi kymmenessä kilometrissä, pimeällä ja ehkä pahemmin vaurioituneena ja kuulemma ilman kabiinipainetta.

Kabiinipaineen menetys ei sinällään ole hirveän merkittävä asia, siihenhän on ennakkoon varauduttu matkustajakoneissa. Tietenkin jos se paine on menetetty äkkinäisesti ns kerralla niin sitten tilanne on vakavampi. Tuo huhuttu pitkä vikalaista sen sijaan kielii siitä että kone on ollut ennen katoamistaan suurissa vaikeuksissa ja on hyvin todennäköistä että alas on tultu ns hallitsemattomasti. Eiköhän tämä ole taas sellainen tapaus jossa monta asiaa on mennyt yhtä aikaa pieleen ja lopputulos on katastrofi. Toivottavasti tuo kone vielä löydetään ja sen mustalaatikko paikannetaan niin tapahtumaan saataisiin mahdollisesti selvyys ja nämä pystyttäisiin ensi kerralla ehkä jo ennaltaehkäisemään.
 

Siniviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat JYP
No nyt kuullostaa jo hieman uskottavalta, eli nämä uudet romulöydöt 650km:n päästä Brassien rannikolta.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200906029698541_ul.shtml
"Lentokoneen hylyn jäämiä löydettiin kellumasta 650 kilometrin päästä Fernando do Noronhan saaristosta koilliseen." Lähde: MTV3:n uutinen.

Eli kone on mahdollisesti päässyt kääntymään automaattisignaalin lähettämispaikasta hieman takaisinpäin. Tai sitten tuuli/merivirta on ajanut reippaassa vuorokaudessa nuo rojut ja öljyläikät satakuntakilometriä takaisinpäin mikä myös on mahdollista. On myös spekuloitu, että tuo signaali olisi lähtenyt juurikin alastulohetkellä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Eli kone on mahdollisesti päässyt kääntymään automaattisignaalin lähettämispaikasta hieman takaisinpäin. Tai sitten tuuli/merivirta on ajanut reippaassa vuorokaudessa nuo rojut ja öljyläikät satakuntakilometriä takaisinpäin mikä myös on mahdollista. On myös spekuloitu, että tuo signaali olisi lähtenyt juurikin alastulohetkellä.

Periaatteessa merivirta kykenisi kuljettamaan romua vuorokaudessa ainakin jonkin matkaa takaisin päin - kymmeniäkin kilometrejä, paljon mahdollista. Kyseisellä alueella kääntyy kohden etelää ja Brasilian rannikkoa Päiväntasaajan eteläinen merivirta, toinen haara kyseisestä merivirrasta etenee sitten Etelä-Amerikan (ja Brasilian) rannikkoa myöten kohden Karibiaa. Eli teoriassa tämä eteläinen haara voisi kuljettaa kevyempää romua sekä kerosiiniläikkiä alueelle josta ne on löydetty (jollei kone sitten ole syöksynyt mereen kyseisellä alueella käännyttyään ongelmien ilmaantuessa takaisinpäin). Toisaalta onglemana on se, että päiväntasaajan pohjoispuolella on vastakkaiseen suuntaan kulkeva merivirta ja jos kone taasen on syöksynyt mereen siellä niin osa romuista kyllä ajelehtii kohden keskistä Atlantia (jos on ajelehtiakseen). Jotenkin minusta tuntuu siltä, että kone on tullut alas hyvin pian sen jälkeen kun ongelmista tuli automaattiviestejä.

vlad.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
K

kiwipilot

Tälläistäkin löytyi.. Valitettavasti vain satunnaisella Flight Simulatorin pelaamisella ei tämä ilmailu-jargon ihan aukea :)

"New information provided by sources within Air France suggests, that the ACARS messages of system failures started to arrive at 02:10Z indicating, that the autopilot had disengaged and the fly by wire system had changed to alternate law. Between 02:11Z and 02:13Z a flurry of messages regarding ADIRU and ISIS faults arrived, at 02:13Z PRIM 1 and SEC 1 faults were indicated, at 02:14Z the last message received was an advisory regarding cabin vertical speed. That sequence of messages could not be independently verified."

Jotain tuosta sain auki: Pätkässä kerrotaan Acars:in (Aircraft Communication Addressing and Reporting System) lähettämistä vikailmoituksista, ensimmäinen saapui aikaan 02:10Z (Z=zulu time eli GMT). Tuon jälkeen noita viestejä alkoi tulla enemmänkin, viimeinen viesti saapui 02:14Z ja ilmoitti matkustamon matkustamon pystynopeudesta (olisiko lie jotain tekemistä koneen paineistuksen yms. kanssa).
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
K

kiwipilot

Maalaisjärjellä ajateltuna tuo lause luo käsityksen, että nyt tullaan alas ja lujaa.

Jeps. Aika pelottavaa meininkiä... Perjantaina palattiin vaimon ja kahden muksun kanssa kahden kk:n RTW:ltä ja lentokoneessa istuttiin reilut 47 000 km, lenneltiin ristiin rastiin noita tropiikin alueita, välillä kelit oli mitä sattuu mutta aina tultiin turvallisesti perille. Osakasta Aucklandiin pomputti yhdeksän tuntia yhdestätoista eikä ollut pahemmin vessaan menemistä tms. Kertaakaan ei kyllä käynyt toissaöisen mahdollisuus mielessä, onneksi.

Aika hurja linkki ukkospilvessä seikkailusta:

http://en.wikipedia.org/wiki/William_Rankin
 

Ben Marco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
Tälläistäkin löytyi.. Valitettavasti vain satunnaisella Flight Simulatorin pelaamisella ei tämä ilmailu-jargon ihan aukea :)

"New information provided by sources within Air France suggests, that the ACARS messages of system failures started to arrive at 02:10Z indicating, that the autopilot had disengaged and the fly by wire system had changed to alternate law. Between 02:11Z and 02:13Z a flurry of messages regarding ADIRU and ISIS faults arrived, at 02:13Z PRIM 1 and SEC 1 faults were indicated, at 02:14Z the last message received was an advisory regarding cabin vertical speed. That sequence of messages could not be independently verified."

Alternate law tarkoittanee ainakin sitä, että koneen maksimi suojaustaso "Flight envelope" on tipahtanut, pykälän (Normal, alternate, direct) alaspäin. Se että johtuuko tämä pelkästään autopilotin poskytkennästä, vai noiden ADIRU-compuuttereiden (Air Data and Inertial Reference Unit) malfunktiosta PRIM= Primary & Sec= Secondary on epäselvää. Adiru vastaanottaa, ja laskee nopeutta, korkeutta, paikannusta, koneen asentoa & varmaan jotain muutakin vielä, ja pilotit sitten hyödyntävät tietoja parhaimmalla katsomallaan tavalla. Normal-law moodissa, jos pilotti yrittää tahallaan, tai vahingossa säätää jotain mikä on haitallista, niin järjestelmän suojaus (flight envelope) estää tämän. Näitä ADIRU-tietokoneita on Airbusseissa kolme muistaakseni, ja jos kaksi on pelistä pois, niin en ole varma miten tämä kolmas jäljellejäänyt sitten pelittää..?
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Maalaisjärjellä ajateltuna tuo lause luo käsityksen, että nyt tullaan alas ja lujaa.
Cabin vertical speed -termi liittyy kabiinipaineen nopeaan muutokseen.

Muuten uskon että olet aika oikeassa, valitettavasti. Alas ja lujaa ollaan ilmeisesti tultu.
 

#104

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ilta-Sanomien mukaan etsinnöissä käytetään apuna myös amerikkalaisia vakoilusateliitteja ja kuuntelulaitteita, joista joku täällä jo kyselikin, että mahdetaanko sellaisia käyttää apuna.

Niin, meikäläinen otti esille vakoilupuolen sukellusveneiden kautta, mutta löytyyhän sitä laitteistoa tosiaan tuolta taivaaltakin.
 

Siniviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat JYP
Ote Uuden Suomen uutisesta: "Hylyn osia kelluu Atlantilla 5 kilometrin pituisena nauhana noin 650 kilometrin päässä Brasiliaan kuuluvasta Fernando de Noronhan saaresta." Kone on voinutkin hajota jo ilmassa. Siitä on toinen juttu myös Uudessa Suomessa...
 

Kawalski

Jäsen
Suosikkijoukkue
pesäkissat
ARIDU = Air Data Inertial Reference Unit
ISIS = Integrated Standby Instruments System
PRIM & SEC = Flight control computers
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Ote Uuden Suomen uutisesta: "Hylyn osia kelluu Atlantilla 5 kilometrin pituisena nauhana noin 650 kilometrin päässä Brasiliaan kuuluvasta Fernando de Noronhan saaresta." Kone on voinutkin hajota jo ilmassa. Siitä on toinen juttu myös Uudessa Suomessa...

Hyvä että löytyi, vaikka tietenkin ikävää että nyt on myös täysin varmaa että kone on tullut alas ja se on tuhoutunut alas tullessaan. Parempi näin kuin tietämättömyys ja arvuuttelu siitä mitä on tapahtunut.

Myös IS uutisoi saman asia, tässä linkki kyseiseen uutiseen.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Hyvä että löytyi, vaikka tietenkin ikävää että nyt on myös täysin varmaa että kone on tullut alas ja se on tuhoutunut alas tullessaan.

Pieni tarkennus, eikö nyt ole jotain spekulaatiota siitä, tuhoutuiko jostain mystisestä syystä ilmassa? Eilen uutisissa taisi asiantuntijavieras todeta, että on 30 päivää aikaa löytää musta laatikko. Alue on iso ja syvä, 30 päivää ei kuulosta paljolta.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Pieni tarkennus, eikö nyt ole jotain spekulaatiota siitä, tuhoutuiko jostain mystisestä syystä ilmassa? Eilen uutisissa taisi asiantuntijavieras todeta, että on 30 päivää aikaa löytää musta laatikko. Alue on iso ja syvä, 30 päivää ei kuulosta paljolta.

No okei, itse oikeastaan tarkoitin kuitenkin vain sitä että kone oli tuhoutunut turmassa. Se missä vaiheessa se tuhoutuminen tapahtui ei ollut edes itsellä tuota kirjoittaessa mielessä. Ihan hyvä tarkennus kuitenkin ja sitähän nyt taidetaan arvuutella että missä vaiheessa ja miksi kone on tuhoutunut.
 

Padis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Meren syvyys on onnettomuuspaikalla 2-3km. Onko joku huomannut netin syövereistä millaiset sukellusveneet Ranska lähetti paikalle? Kuinka syvälle ne voi mennä?

Taitaa olla melko epätodennäköistä, että mustaa laatikkoa ei löydetä 30 päivässä. Ja vaikka singaali löydettäisiinkin, niin ei sen ylös saanti ole siltikään helppoa.

E: kuuteen kilsaan ne voi näköjään sukeltaa
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Taitaa olla melko epätodennäköistä, että mustaa laatikkoa ei löydetä 30 päivässä. Ja vaikka singaali löydettäisiinkin, niin ei sen ylös saanti ole siltikään helppoa.

Menee ehkä ihmettelyketjun puoleen, mutta eikö noihin black-box:hin osata kehittää sellaista systeemiä, että ne esimerkiksi pakataan sellaiseen systeemiin joka tarvittaessa kelluisi? Tämä tietenkin vaatisi sen, että se sijoitetaan sellaiseen paikkaan jossa se pääsisi "vapaaksi".

Toisaalta näin langattoman viestinnän aikana luulisi ettei noita black-box:ja tarvittaisi ollenkaan...
 
Viimeksi muokattu:

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Ei nyt sitten kannata tulkita liian kylmäksi kannanotoksi, vaan päinvastoin...

Kun/ jos meren seassa kelluvien koneen osien joukosta löytyy ruumiita / osia ja paremmassa versiossa isompi osa konetta ja myös ruumiita, niin miten tähän on varauduttu..

Itse jäin miettimään tilannetta ja ajattelin, että miksei koneessa olleiden omaisten pyydetä lähettämään DNA:ta mahdollisen tunnistamisen helpottamiseksi? Varmaan näin käykin, jos ja kun jotain löytyy, mutta miksei jo?

A) pyydettäisiin nyt DNA mahdollisten löytöjen sattuessa kohdalle, kun ei ole vielä löydetty mitään..
B) Media tuo esiin löydöt, joitakin osia ja sitten aletaan kysellä DNA:n perään; herättää monessa toivoa saada haudata omaisensa/ jokainen toivoo, että olisipa se minun X ja pettymyksiä tulee.

A kohdassa toimet voitaisiin tehdä ilman mediaa ja tyylikkäästi kaikkia kunnioittaen. Lähinnä juuri tämän "hiljaisen toiminnan" takia itse ainakin haluaisin, ettei median kautta tapahtuisi kaikki tiedottaminen ja etsintähenkilöstö voisi olla suoraan yhteydessä omaisiin.

Menipä sekaiseksi, mutta hain kuitenkin jatkotoimenpiteisiin inhimillisyyttä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse jäin miettimään tilannetta ja ajattelin, että miksei koneessa olleiden omaisten pyydetä lähettämään DNA:ta mahdollisen tunnistamisen helpottamiseksi? Varmaan näin käykin, jos ja kun jotain löytyy, mutta miksei jo?

A) pyydettäisiin nyt DNA mahdollisten löytöjen sattuessa kohdalle, kun ei ole vielä löydetty mitään..
B) Media tuo esiin löydöt, joitakin osia ja sitten aletaan kysellä DNA:n perään; herättää monessa toivoa saada haudata omaisensa/ jokainen toivoo, että olisipa se minun X ja pettymyksiä tulee.

En ihan ymmärtänyt viestisi media-osuutta, miksi/miten ihmeessä median kautta alettaisiin selvittelemään uhrien DNA:ta?

Mutta mitä itse asiaan tulee, niin DNA-näytteiden ottaminen omaisilta toki aloitettiin heti lentokentillä katoamisen tapahduttua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös