Viestin lähetti JHag
Tunnistan itseni tästä ja mielestäni 500.000 on erinomaisen riittävä tavoite mille tahansa ei-valtavirtaoperaattorille. Tasapuoliset, värittämättömät luvut asiakasmääristä saanee viestintäviraston kautta, eikä niitä ole vähään aikaan näkynyt. Soitto ACN:n asiakaspalveluun kertoo operaattorilla olevan 250.000 - 300.000 asiakasta nyt. Typerää väittää tällaista, jos fakta on 100.000 vähemmän. Teliasoneraltahan saisi suorat tiedot päiden lukumäärästä ja odotan mielelläni puolueetonta lukemaa. Siihen asti en allekirjoita väittämää "jyrkästä laskusta"
Niin, en tiedä oletko se ollut vaikkapa juuri sinä, joka tätä totuutta aikanaan eräällä toisella palstalla julisti.
Valitettavasti soitto ACN:n asiakaspalveluun ei ilahduta puolueetonta tietoa hakevaa soittajaa pierun vertaa. Myöskään verkko-operaattori ei saa antaa kyseisiä lukuja julkisuuteen, ja Sonera-palveluoperaattorillahan ei ole mitään virallista käsitystä koko asiasta, joten olemme tällä hetkellä puhtaasti ACN:n antamien tietojen varassa. ACN taas totutusti ei kerro, mikä on tämänhetkinen asiakasmäärä, vaan voi ilmoittaa esim. myytyjen liittymien määrää (joka siis ei huomioi irtisanottuja liittymiä). Epäkelpo vertailuluku siis. Jonkinlaista totuutta sitä voi arvioida aina esim. teliasoneran osavuosikatsauksista laskeskelemalla verkon käyttäjistä Saunalahden ja muiden verkkovuokralaisten osuudet pois -> jäljellejäävä on hyvyin pitkälti ACN:n osuus. Tästähän tullee taas lokakuussa tuoretta tietoa käsille. Kesällä tämä antoi viitteitä että ACN:llä olisi ollut verkossa n. 250.000 asiakasta. Mitään muuta tietoa ei asiakasmääristä ole, ellei verkostoijien omia mielipiteitä oteta mukaan.
Viestin lähetti JHag
Mitä tulee Financial Times / Fortune Magazine -sekoamiseen (huomasitko että kirjoitit väärin Fortune Magazinen, siinä meni uskottavuus ...:) ), niin ensinnäkin kaverilla, joka tavoittelee katu-uskottavuutta pienen joukon verkkokeskustelussa nickin takaa, on päässä vikaa. Mitä tekee pienen nettipalstan katu-uskottavuudella? Voiko sillä maksaa laskuja? Pääseekö sillä jonojen ohi ravintolaan? Vai onko "katu" tässä yhteydessä tietoliikennekaista? Sen verran puolustan itseäni, että tiedän ACN:n olleen olemassaolonsa aikana myös FT:n sivuilla, samoin Time-magazinen. Olen pitänyt kädessäni kyseisiä lehdyköitä, ellei verkostopaholainen ollut painanut niitä itse?
Heh - kirjoitusvirhehän se sinne tosiaan oli hiipinyt. Katu-uskottavuudella taas viittaan tässä yhteydessä siihen, että markkinoidessa liittymiä, ei kuulosta läheskään yhtä hienolle että yrityksestä on ollut joku juttu "Fortune Magazinessa" kuin tuossa aiemmin tarjoamassasi vaihtoehdossa. Mitä meidän väliseen uskottavuuteen asiassa tulee, niin eiköhän se ole jokaisen lukijan itse pääteltävissä (niinkuin tuossa jo jotkut ovatkin päätelleet).
Viestin lähetti JHag
Olisin pitänyt ACN:n ideaa hyvänä, vaikka he olisivat "ostaneet" ja kouluttaneet joka maasta 150 valmista edustajaa, maksaisivat heille peruspalkan ja provikan asiakkaista. Sekin olisi tapa säästää kiinteissä kuluissa.
Mikä ACN:ssä on "hyvää"? Kyseessä kuitenkin on teleoperaattori joka on vain yksinkertaisesti halunnut käyttää halvinta mahdollista jakelukanavaa; orjatyötä levittäytyessään tällä kertaa Suomen markkinoille. Harmillista vain, että kun verkostomarkkinointi valitaan jakelukanavaksi, niin myös sen huonot puolet (kuten lyhytikäisyys, uskottavuuden puute, tornihuhut muuttuvat faktatiedoksi) tulevat mukaan.
Viestin lähetti JHag
ACN Communications Finland on osakeyhtiö, jonka tilinpäätös- ja muut tiedot ovat julkisia. Moni muukin haluaa nähdä ne, niin minäkin.
Valitettavasti vain ACN ei ole näitä tietoja toimittanut minnekään nähtäville. Kaikella salailulla on jokin tarkoitus, mikähän se mahtaisi tässä olla? Epäilen että se, että rumien kannattavuuslukemien pääseminen julkisuuteen romahduttaisi koko verkoston uskottavuuden, ja liiketoiminta kaatuisi siihen.
Viestin lähetti JHag
Sitä ennen en esitä oletuksia, mielipiteeni on että yllä esittämäsi laskelma on väärä. Totta on aloituspaketeista kertyneet rahat, mutta tieto, jonka mukaan "´GSM-puheluita on markkinoitu veloituksettomina" on ylimalkainen eli väärä.
Mitä? Tämähän nimenomaan hyvin tarkka ilmaisu, eikä mikään ylimalkainen toteamus. Liittymiä on nimenomaan paukutettu kylille mainostamalla aluksi "ilmaisia" ja myöhemmin viranomaisten tartuttua "veloituksettomia" puheluita, aina ei ole muistettu kertoa rajoituksista, eikä niitä aluksi pitänyt olla ollenkaan. Lausunto on siis tismalleen kutinsa pitävä. Lisäksi en ole vielä törmännyt henkilöihin jotka eivät olisi edustajia, mutta ovat ottaneet ACN:n ensisijaiseksi liittymäkseen kokopäiväiseen käyttöön, vaan ACN liittymät ovat päätyneet vain kakkosliittymiksi joista ei muita puheluita soitella, kuin noita veloituksettomia. Hyvää liiketoimintaa, maksaa tuntien puheluiden verkonkäytöstä pelkkä kk-maksu?
Viestin lähetti JHag
Ulkomaanpuhelut maksavat, ulkomailta soittaminen maksaa.
Tiedoksesi vain, että ulkomaankäytössäkin hyvin suuri osa kustannuksista päätyy paikallisen verkko-operaattorin taskuun, ACN ei todellakaan kostu juuri mitään ulkomaanpuheluista (soitetuista tai vastaanotetuista).
Viestin lähetti JHag
Verkkovuokraa maksavat kaikki vuokralaiset ja sen taso on liikesalaisuus.
Jälleen virheellinen väittämä; verkon vuokrasta saa kuka tahansa operaattoritoimintaa aloitteleva samanlaisen tarjouksen. Lisäksi viestintävirasto ja muistaakseni markkinaoikeus on asettanut tietyt raamit verkonvuokralle HMV- määritelmällä (Huomattava Markkina Voima), joka rajoittaa verkko-operaattorin palveluoperaattorilta nyhtämää hintaa "kohtuuliseksi". Esim. Soneran tapauksessa tämä tarkoittaa sitä, että minuutin kulkeminen Soneran televerkossa maksaa kaikille saman verran kaikille palveluoperaattoreille (Saunalahti, Sonera, Globetel sekä muutamia muita pienempiä firmoja - ja ACN) eikä mitään "erikoisdiilejä" ole olemassakaan, sillä laki määrää kohtelemaan eri toimijoita samanarvoisesti. Jos tiedät poikkeavista käytännöistä, niin ota ihmeessä yhteyttä viestintävirastoon, ovat varmasti erittäin kiinnostuneita asiasta.
Viestin lähetti JHag
Saunalahden suhteen se ei ole salaisuus, asia on mainiittu julkisuudessa useinkin; vuokra on luokkaa 75-80% puhelumaksuista. ACN:n olen kuullut, olen siis antanut itselleni kertoa sekä ACN:ltä että Teliasoneralta, tehneen erilaisen verkkosopimuksen.
Kuten tuossa juuri totesin, niin sopimukset tulee olla kaikille palveluoperaattoreille samanlaiset, ketään ei saa syrjiä kohtuuttomilla sopimusehdoilla tai vuokrahinnoilla. Tällä taataan uusien tulokkaiden pääsy markkinoille, sekä kaikille samoin lähtökohdin kilpailun jatkuvuus.
Viestin lähetti JHag
Tämän voisi arvioida olevan sellainen, että ACN inc on jo maksanut kynnysrahan Soneralle ja saanut vastineeksi 3-5 vuoden diilin pienemmällä %-osuudella puhelumaksuista.
Niin, tämänkin vain vesittää se, että sopimusehdot ja hinnat ovat samanlaiset kuin muillekin osapuolille. Toisaalta en myöskään näe mitään syytä, miksi Sonera verkkoyhtiönä olisi halunnut tehdä uudelle, maineeltaan kyseenalaiselle yritykselle "huippuhyvän tarjouksen" - eikö tällaista tarjousta oltaisi haluttu tehdä nimenomaan Sonera-palveluoperaattorille joka kuuluu samaan konserniin? Ei käy järkeen, eikä varmaan monella muullakaan. ACN on yleensäkin saanut koko verkko-operaattorisopimuksen aikaiseksi sillä perusteella ettei Soneran asemassa oleva oleverkko-operaattori voi kieltäytyä tarjoamasta palveluita.
Viestin lähetti JHag
Vähän niinkuin autokaupassa; mitä suurempi käsiraha, sen pienempi "velkaosuus".
Heh, taas vähän asian vierestä - verkkovuokrahan on juoksevaa kulua, eikä mikään kiinteä könttäsumma. Miten siis auton käsirahan määrä vaikuttaisi bensan ja huoltojen hintaan - loppuvelkaanhan sillä vain on merkitystä?
Viestin lähetti JHag
Näin ACN on menetellyt muissakin maissa eritoten siksi, että verkostoyritysten maine on huono. Eikös ole ihan oikein, että esimerkiksi Teliasonera haluaa tuolloin ensin ison kasan tuhjoa ja vasta sitten vuokraa yhteystilaa? Tämä on käsitys, joka minulla on ACN / Teliasonera -diilistä ja ACN:n diileistä ylipäätään muissa maissa.
Muista maista ei kannata puhua vertaillen Suomen kanssa, sillä Suomen GSM-markkinat ovat hyvin epätyypilliset mm. kytkykauppalainsäädännön vuoksi. Siitä, miten ACN toimii muiden maiden markkinoilla ei minulla ole mitään muuta faktatietoa kuin se, että koko yritys on Kanadassa haastettu oikeuteen "pyramidihuijauksena" ja tullee tämän myötä myös poistumaan Kanadan markkinoilta.
Viestin lähetti JHag
Jos ACN lähtee Suomesta "ennen joulua", "ennen kevättä" tai milloin vaan, se olisi historiallista sikäli, että mistään muusta maasta ACN ei ole lähtenyt toiminnan siellä aloitettuaan. Portit on kyllä lyöty nenän edestä etukäteen kiinni, kuten Suomessakin aiemmin ja ehkä silloin on asetettu ehdoksi, että "vasta rahan kanssa myöhemmin, kiitos". En tiedä. Mutta luulen tämän olevan aika lähellä totuutta.
Heh, aika kaukana totuudesta - sillä yllä mainitsemassani Kanadassa on lähtölaskenta (oikeudenkäynti) käynnissä, Suomessa ja Ruotsissa viranomaiset eivät myöskään katso suopeasti verkostomarkkinointia ja tullee jossain vaiheessa puuttumaan siihen mm. täsmentämällä lakia ketjukirjeistä kattamaan myös verkostobisnestä. Se se vasta niskalaukaus toiminnalle onkin? Tuosta aiemmasta suomenvierailusta ACN muuten jätti satojen tuhansien maksamattomat verovelat - ihanko totta ettei toimintaa ehtinyt olla? Mistä sitten on syntynyt verovelkoja, ellei epäonnistuneista bisneksistä joiden jälkeen luikittiin pakoon vuosikausiksi? Karhuaako verottaja siis ACN:ltä veroja vaikka sen toiminta ei aiemmin ole startannutkaan? Hyvä mies, Sinulla on taas hallussasi tietoa josta viranomaiset olisivat kiinnostuneet.
Viestin lähetti JHag
Miten itse suhtautuisit Teliasoneran johdon edustajana ottaen huomioon mielipiteesi verkostoyrityksistä, jos saisit käsittelyn alle ACN-tyyppisen verkostoyrittäjän vuokrahakemuksen? Asettaisit varmasti todella tiukat, nimenomaan taloudellisesti tiukat, ehdot verkostoyritykselle? Eli tässä tapauksessa terve ennakkoluuloisuus olisi itse asiassa hyvä asia. Odotan mielenkiinnolla jokatapauksessa itsekin ACN Finlandin lukuja.
Verkostomarkkinoinnin luonnetta tuntevana, siirtäisin hakemuksen suoraan roskakoriin ja lähtisin loppupäiväksi itseäni onnitellakseni golf-viheriölle, sillä päätökselläni on myös onnellisen tietämättömän kansan kannalta hermoja (ja rahaa) säästäviä vaikutuksia. Illalla ottaisin vielä punaviiniä ja hyvän sikarin nojatuolissani, ja kehuisin vaimolleni hyvää päätöstä. Ai niin, sihteerilleni sanoisin ettei turhaan tarvitse välittää ACN-heppujen soittopyyntöjä.
Viestin lähetti JHag
Näin on kaikessa yritystoiminnassa. Kaikki eivät tienaa yhtä paljon, kaikki eivät onnistu yhtä hyvin. Mielestäni hyvä asia.
Heh, mutta kun tämän yritystoiminnan perusidea on "pistetään vahinko kiertämään", niin astumme moraalisten ja eettisten kysymysten eteen. Toiset meistä jatkavat matkaansa näiden kysymysten yli, toiset eivät.
Viestin lähetti JHag
Minä innostuin talvella niin paljon verkostomarkkinoinnin yleiskeskustelusta, että avasin sille oman ketjun. Mielestäni ACN ei ole yksi yhteen verkostomarkkinointi ja ACN-ketjuun sekoittui yleistä hölinää verkostoinnin mielekkyydestä ym.
Hmm, minäkin olen tullut rupatelleeksi verkostoinnista, tosin eräällä toisella palstalla jo kohta parin vuoden ajan. En vielä koko tänä aikana ole törmännyt sellaiseen seikkaan, joka todella antaisi esim. ACN:lle kovin hyvää kilpailuetua siitä, että tämä toimii verkoston välityksellä. Pikemminkin se (muissakin tapauksissa kun ACN) on osoittautunut kohtuuttomaksi taakaksi kaikessa "värikkyydessään". Mutta hemmetin hauskaa näitä on vierestä katsella, ja välillä vähän hämmentää verkostomiesten ajatuksia.
Viestin lähetti JHag
Kaikella ystävyydellä, ilman antipatiaa tämäkin viesti. Seuraan hyvin mielelläni tilannetta markkinoilla eikä ACN:n menestys / menestymättömyys riipu millään tavalla tämänkään nettipalstan kirjoituksista, kirjoittajista puhumattakaan.
Koska esim. ACN:n suurin liikkeelle saama massa koostuu nuorista (ja kokemattomista) ihmisistä, on mm. nettipalstojen kirjoitelmilla hyvinkin suurta merkitystä toiminnalle. Ilman eri nettipalstoilla käytyjä (asiattomia ja asiallisia) keskusteluita, ACN ei välttämättä olisi saanut näinkin yllättävän suurta alkuryntäystä itselleen, mutta vastaavasti ei olisi kohdannut yhtä laajaa kritiikkiä. Kaikkiaan voitaisiin ajatella, että seven, acn yms. edustavat sikäli "uutta bisnestä" että ne kaatuvat turhan nokkeliin kirjoituksiin nettipalstoilla (esim. edustajien menettäessä uskoaan, tai joutuessa kohtaamaan tosiasiat). :)