Viestin lähetti JHag
Kaikki lukemani acn-kritiikki on aiheellista, on perseestä ryssiä kymmenen prossaa asiakaskannasta ja levitellä käsiä. Asiassa on kyllä Sonerallakin syynsä; acn toimii Soneran verkossa, acn:n sim-kortit valmistaa Sonera (acn-sopparissa jopa lukee, että sim-kortti on Soneran, ei acn:n omaisuutta) ja kun Soneran valmistama sim-kortti ei kytkeydy Soneran verkkoon, on vika mitä todennäköisimmin Soneran itsensä. Vaikka acn vastuullinen verkko-operaattori onkin. Ja koska acn:llä ei ole omaa verkkoa, omaa sim-korttitehdasta tai omaa vastaajapalveluakaaan (sekin on...tadaa...Soneran!), niin arvannette, miten acn:n laskutuksen tiedot kertyvät? Soneran antaman datan perusteella. Kaikki tiedot keskinäisistä puheluista tulevat Soneralta. Tämän on myös Soneran tekninen puoli myöntänyt ja kantaa osavastuun tästäkin sopasta.
Niin, se että liittymä toimii jonkun operaattorin verkossa ei tarkoita sitä että kyseinen operaattori hallinnoi toisen operaattorin toimia. ACN:n laskut lähettää asiakkaille ACN, ei Sonera. ACN:n asiakaspalvelu ja laskutus on ACN:n, ei Soneran. ACN:n palvelut ja niiden hallinnointi on ACN:n, ei Soneran. Ellei mainitsemasi vastaaja ole Soneralta ostettu palvelu, se silloin onnistuu koska on samassa verkossa. ACN saa kyllä tiedot Soneran verkossa toimivista liittymistä, niiden soitoista ja soittojen kohteista Soneralta, mutta ACN:llä on omat laskutusjärjestelmät jotka (tai joiden pitäisi osata) laskuttaa oikein tietyistä puheluista ja laskea hinnat kaikille erikoishintaisille puheluille ja lähettää laskut itse. Sonera tuskin hoitaa laskutusta toiselle operaattorille. Tämä ei nyt ainakaan uppoa maalaisjärkeen jos näin on. Tieto on suurinpiirtein sellaista, että ACN:n numero 040-9xxxxxx soittanut ACN:n numeroon 040-9xxxxxx klo 15:50:24 - 16:12:34 ja paljon muutakin infoa, mm. sen missä puhelu on puhuttu. Tuon tiedon perusteella ACN:n laskutus tietää (tai siis pitäisi) että puhelu on hinnaltaan x €. Jos ei niin...
Ihmettelen vaan jos tilanne olisi näin, miksei Soneran verkossa toimiva Saunalahti mokaile kymmeniä tuhansia laskujaan tai onnistu kämmäämään muuta vastaavaa sotkua mitä ACN tekee jatkuvasti. Aivan yhtä lailla Saunalahti saa liittymiensä puhelutiedot Soneralta koska heidän verkkoa Saunalahtikin käyttää. Tai miksei Sonera sitten itse tee samassa suhteessa virheitä omissa laskuissaan? Se tekisi satoja tuhansia vääriä laskuja joka kuukausi. Tuskin tulee edes muutamaa sataa. Itse en ole koskaan kuullut että Sonera olisi virheellisesti laskuttanut ketään, enkä ole kyllä kenenkään kuullut valittavan että näin olisi. Sitä valittaa kaikki joka puolella että laskut on isoja, mutta kaikki maksaa, kaikilla operaattoreilla.
Ai niin, Sonera ei valmista SIM-kortteja, eikä muutkaan operaattorit. Ne ostetaan eri valmistajilta operaattoreiden toiveiden mukaisesti, taitaa Setec tehdä ainakin julmetun osan korteista mitä Suomessa käytetään. Jos ACN ei halua itse investoida SIM-korttien logistisiin asioihin, niin ostakoot nekin Soneralta.
Viimeksi muokattu: