Viestin lähetti JHag
Jussi77: Kuulostat lähinnä uskoon hurahtaneelta. Miksi sinä luoja nähköön vaahtoat jostain ACN:stä joka ei kiinnosta sinua käyttäjänä, saati sitten yrityksenä/yritysmuotona? Käytä jotain muutta liittymää ja ole tyytyväinen! Jos näet joskus ACN:n oikeasti poistuneen markkinoilta, tule sitten pippeli pystyssä kertomaan että "mä tiesin mä tiesin". Minäkään en voi sietää itäautoja. En voisi ikinä koskaan milloinkaan hankkia Ladaa. Toivon itse asiassa, että Ladat katoavat maailmasta. Statementini tämän puolesta on se, etten aja Ladalla. Jos markkinat kyllästyvät joskus Ladaan -siis globaalit markkinat- saatan elvistellä että "vihdoinkin". Sillä aikaa en korvaani lotkauta kyseisen autonvalmistajan toiminnalle. Sinä kuulostat siltä kuin Paha ACN olisi polttanut talosi, varastanut autosi, pokannut muijasi ja jättänyt sinulle luun kouraan. Vai onkohan Joku Paha Verkostomarkkinoija mennyt ja hankkinut isomman talon tai auton kuin sinä? Paha sanoa.
Heh, jopas taisin osua arkaan paikkaan? Kuulostan uskoon hurahtaneelta kun olen saanut ACN:n kiinni valehtelusta? Käykää hyvät ihmiset itse toteamassa tilanne, ettei tarvitse jonkun uskoon hurahtaneen juttuja lukea - eiköhän esim. tuo lastentalosäätiö vastaa muillekin samalla tavalla kuin itsellenikin, vai oliko kyse jostain muusta? Ei tässä mitään henkilökohtaista tosiaan ole pelissä, käytän ihan muita liittymiä ja olenkin tähän tyytyväinen. Jos tarkemmin tarkastelet, niin ihan muut henkilöt tuossa pyysivät jotain perusteluita mielipiteelleni, miksi ACN häviäisi Suomesta ensimmäisten joukossa, ja toki vastaan tällaisiin kysymyksiin.
Mitä Pahoihin Verkostomarkkinoijiin tulee, niin en vielä menestynyttä sellaista ole nähnyt, vaikka elämäni varrella olen törmännyt useisiin. Olen myös seuraillut tätä operaattoribisnestä, sekä ACN, Seven ja Terraflex-juttuja keskimääräistä lähempää / tarkemmin, joten uskon pystyväni esittämään ihan totuudenmukaisia olettamia näistä yrityksistä. Se, että tulevaisuudenkuva ei näytä hyvälle ihannoimasi yrityksen kannalta, tuskin on minun vikani. Henkilökohtaisesti ACN ei ole minulle mitään tehnyt, eikä tule tekemäänkään - sillä ei vain satu olemaan mitään mahdollisuuksia että tulisin koskaan olemaan asiakas- tai jälleenmyyjäsuhteessa tähän yritykseen.
Viestin lähetti JHag
Sanottakoon heti, että erehdyin lehdestä, kiitos korjauksesta Johannes. Fortune Magazinessa on juttua ja siinä annetaan faktaakin. Miten luojan nimessä tuhoon tuomittu / kannattamaton/ roistomainen / niljakas etc etc yritys on voinut toimia jo vuodesta -93 kasvattaen liikevoittoaan (ja vaihtoaan ) satoja prosentteja koko ajan uusia maita avaten?
Hmm, "Fortune Magazine" ja "Financial Times" - helppohan nuo on sekoittaa, verkostomarkkinoijan puheissa menee nopeasti myös r-kioski ja valkoinen talo sekaisin. ACN:n tarua täytyy tosiaan kummastella, sillä 11 vuoden "ilmiömäisestä kasvusta" huolimatta yritys on edelleen jostain kumman syystä nappikauppiaan tasolla eri maita tarkastellessa. Miten siis on mahdollista että tämä "räjähätävä kasvu" on kestänyt jo yli vuosikymmenen, mutta edelleenkään firma ei ole merkittävä tekijä missään? Mahdatkohan edes tietää mitä liiketoimintaa ACN harjoittaa ruotsissa? Ei nimittäin ainakaan GSM-markkinoilla ole. Lisäksi on aina arveluttavaa, kun hakee yrityksestä tietoa (tyytyväisten käyttäjien suosituksia yms. - joita luulisi suositusta teleoperaattorista löytyvän, ainakin muista on puhetta niin paljon että heikompaa hirvittää), vaan kas - tästä vekkulista firmasta ei juuri muuta löydykään kuin eri keskustelupalstojen pilkkaviestejä ja sitten loppu onkin yrityksen ja sen edustajien omia myyntisivuja tai markkinointiviestejä. Kuvastaa toimintaa hyvin; itse tuotteella ei ole paskan väliä, vaan sillä että saadaan värvättyä vain uutta väkeä mukaan.
Viestin lähetti JHag
Vaikka joka maassa on omat Jussi77:t todistamassa, että ei voi jatkua, ei voi toimia. Ehkä siksi, että yrityksen tuotteita ei ole suunnattu marginaaliryhmien edustajille, vaan selkeille taviksille.
...Mutta jostain syystä "tavikset" eivät ole ottaneet massoittain liittymää omakseen, vaan se on jäänyt noiden fanaattisten verkostoijien marginaaliryhmien kannattelemaksi. Ihme juttu, vaikka on suunnattu "kaikille"?
Viestin lähetti JHag
Lisäksi on järjetöntä sanoutua umpimielisesti irti siitä faktasta, että yritys on kansainvälinen keskustellessaan sen toiminnasta Suomen markkinoilla. Vaikka suomalainen operaattori ja asiakas kuinka saisi itkuraivareita, joiden mukaan "ei mua kiinnosta kuin nää Suomen jutut", se on kansainvälinen raha joka puhuu. Ja isompi on faktisesti isompi.
Hmm, no en kyllä itkuraivareita (eikä nähdäkseni kukaan muukaan ACN:n toimintaan skeptisesti suhtautuva) ole saanut, enkä varmaan tästä asiasta millään ilveellä saakaan - mutta miksi pitäisi huomioida kansainvälisiä toimintoja kun puhutaan Suomen markkinoista? Lisäksi, tuota "Ja isompi on faktasti isompi" lausetta luulis kuulevan käytettävän nimenomaan ACN:ää vastaan sillä ACN Inc:n (siis koko emoyhtiö) liikevaihdon kerrotaan (ACN:n omilla nettisivuilla) olevan 0,5 miljardia dollaria vuositasolla, kun tämä jaetaan 17 maan kesken joissa toimintaa on, saadaan maakohtaiseksi liikevaihdoksi 29 miljoonaa
dollaria. Vertailun vuoksi, Finnet-yhtymän pro forma-liikevaihto (johon siis tuo parjaamasi dna kuuluu) oli vuonna 2003 352 miljoonaan
euroa - ja tämä kaikki siis vain Suomen markkinoilla. Finnet-liitto on siis vain Suomessa toimimalla liki samankokoinen kuin koko ACN maailmalla - ja kaikkihan tiedämme ettei Finnet ole likimainkaan suurin tekijä edes kotimaisessa mittakaavassa. Päättele siitä, mikä on "iso bisnes" ja mikä ei ole ihan niin iso bisnes. Kerro sitten mihin tulokseen pääsit, ja millä perusteilla?
Viestin lähetti JHag
Lisäksi kuvittelin liikevoiton käsitteen aukeavan liikevaihtoa tärkeämmäksi esimerkkien voimin, mutta ei kun ei.
Heh - tätähän ei meidän kannata jatkaa pidemmälle, ennenkuin kerrot jotain ACN:n liikevoitosta? ACN itse nimittäin ei halua kertoa tuota.
Viestin lähetti JHag
Ja vielä kerran ei. Ihan turha keskustella, kun vasta-argumentit ovat vinksahtaneita jo lähtökohdiltaan.
Osoittaisitko "vinksahtaneet kohdat" ihan yksityiskohtaisesti, niin mielelläni toimitan asiaan lisäselvitystä. Eihän se sovi, että argumentoidaan epätosilla asioilla?
Viestin lähetti JHag
Kerroin jossain aiemmassa viestissäni ACN:n idean; ilman kiinteitä investointeja tulot, joiden perusteella vasta jaetaan edustajien palkkiot. Ei kovinkaan riskialtista taloudellisesti ja esimerkiksi asiakaspalvelu on ACN:llä kuten useilla muillakin operaattoreilla / palveluyrityksillä kokonaan ulkoistettu. Jos tulot eivät riitä ylläpitoon, palvelua supistetaan. Ja sama päinvastoin. Kirotun, kiusallisen yksinkertaista.
Heh. Luulitko, että ACN ei joudu maksamaan verkko-operaattorille tuon fyysisen verkon käytöstä? Siihen menee ACN:n puhelutuloista 75-85% ja loppu häviää hyvin nopeasti ostettujen asiakaspalvelu-palveluiden kattamiseen. Edustajien palkkioista ei kannata kovin jutustella, koska ne ovat suoraansanoen merkityksettömiä. Tuossa esittämässäsi "kirotun, kiusallisen yksinkertaisessa" mallissa on mm. semmoinen ongelma, että teleoperaattorina et pysty supistamaan loputtomasti mm. asiakaspalvelussa, sillä asiakkaat alkavat karttaa yritystä jonka asiakaspalvelu ei pelaa. Siitä on kärsineet pahasti dna ja saunalahtikin, ja kärsii myös ACN. Joten se ei valitettavasti ole niiden paikkojen listalla, mistä voidaan rahaa repiä. Ainoa "ylimääräinen valtti" ACN:llä on ollut starttipakettirahat, joilla toiminta onkin tähän mennessä rahoitettu - mutta jokainen joka yhtään yritystoimintaa tuntee, voinee yhtyä mielipiteeseeni että liiketoiminta jonka jatkuvuus perustuu kertaluontoisiin tuloihin, ei kanna kovin pitkälle.
Viestin lähetti JHag
Taas vedonlyönti: Sano Jussi77 aika johon mennessä ACN on hävinnyt Suomesta. Minä vastaan siihen päivämäärästä riippumatta, että ei ole hävinnyt.
En periaatteeni vuoksi lyö vetoa. Voin myös lyödä Sinua vyön alle ja sanoa päivämääräksi 23.5.2450 jolloin ACN-yrityksestä ei puhuta enää edes isoisoisovanhempien kertomuksissa.
Uskon kuitenkin ACN:n häviävän operaattorikartalta ensi vuoden aikana lopullisesti. Joulu on aina perinteisillä operaattoreilla joulu - tänä vuonna ACN ei ole "uusi juttu", sen jakelukanava on jo hävinnyt uusien haasteiden pariin ja viranomaiset kyttäävät mm. "ilmainen" -sanan käyttöä, ACN:n ollessa oikein silmätikkuna tässä asiassa. Kaikki aiemman yllätyksen elementit on poissa, kuinka perustelet että ACN jotenkin pystyisi selviytymään voittajana tästä kamppailusta? Lisätään soppaan vielä tosiasia, että ACN:n rahat (=starttipakettirahat) alkavat olla huvenneet toiminnan aloittamiseen joten ylimääräistä ei varmasti ole käytettävissä uuden nousun aloittamiseen. Lisäksi on oletettava, että ACN Inc:n pääomistajat haluavat saada Suomesta jonkinlaisia tuottoja, joten jossain vaiheessa he tulevat ottamaan sen mikä on jäljellä kassassa ja jättävän ACN Finlandin häärimään oman onnensa nojaan.
Viestin lähetti JHag
ACN/verkostomarkkinointi on ihan kuin lapsenhoito tai jääkiekkovalmennus: parhaat lapsenhoitovinkit tulevat aina niiltä, joilla ei ole lapsia ja parhaat valmentajat löytyvät aina katsomosta. Niinpä ACN:stä ja verkostomarkkinoinnista eniten tietävät ovat niitä, joilla ei ole käytännön kokemusta kuin eikä yhden "mä kuulin duunikaverin vaimolta että se ei toiminut" verran. Hyvä mittari sinänsä, mutta täysin arvoton kokonaisuuden kannalta. Kenelläkään ei ole sataprosenttista peittoa ja sataprosenttista asiakastyytyväisyyttä. NKP:llä oli aikoinaan, mutta niitäkin lukuja oli kai väärennetty?
Heh, hyvä vertaus - mutta ei pidä paikkaansa. Liiketoiminnan arviointi ja lasten kasvatus sekä jääkiekkovalmennus eroavat sillä erolla toisistaan että liiketoiminnassa harvemmin on kovin inhimillisiä tekijöitä mukana ja sitä voidaan arvioida perustuen kylmiin tunnuslukuihin ja "oppeihin". Toki vastaavaa "yleistietoa" voidaan käyttää hyödyksi myös jääkiekkovalmennuksessa ja lasten kasvatuksessa, mutta usein nämä vaativat räätälöityjä ratkaisuja, jotka perustuvat inhimillisiin tekijöihin ja "totuudet" saattavat olla hyvinkin venyvä käsite riippuen yksilöllisestä tilanteesta. Liiketoiminta taas perustuu liiketoiminnan lakeihin - jotka ovat kutakuinkin samat kaikille. Hyvä yritys, mutta väittämäsi ei pidä paikkaansa.
Viestin lähetti JHag
Oliko HS taloussivut väärillä jäljillä kertoessaan, että Dna on menettänyt asiakkaitaan pääasiassa ACN:lle ja Saunalahdelle?
Ei suinkaan. Pääasiassa ovi on käynyt tuohon suuntaan sillä erolla, että ACN:ltä asiakkaiden matka on jatkunut hyvin nopeasti eteenpäin (ja takaisinpäin) Saunalahden onnistuessa huomattavasti paremmin myös pitämään asiakkaita itsellään. Arvaa huviksesi mikä on operaattorin kannalta kaikkein epäedullisin asiakas? Vastaus kuuluu "lyhytikäinen" - ja lyhyitä asiakassuhteitahan ACN:llä riittää (lue: kalliiksi on tullut, ja tulee)!
Mutta oliko Sinulla jotain "todisteita" joiden valossa ACN:n toiminta vaikuttaisi mielekkäälle ja joiden perusteella jatkuvuuteen voi luottaa? Kuulisin mielelläni muutakin kuin vain tyhjänpäiväistä sanojen sylkemistä ilman mitään konkreettista asiaa?