Korak kirjoitti:
Kuitenkin ACN teki sellaisen palvelun myös sinulle, että kännykkäpuhelujen hinnat lähtivät jyrkästi alaspäin.
Ääh, eihän tähän vanhaan väittämään enää kannattaisi puuttua, mutta mainitsempa näin ohimennen, että ACN ei itseasiassa saanut aikaan mitään muuta markkinoilla kuin muutaman kilpailijan vastaamaan "puhu ilmaiseksi" -kampanjaointiin vastaavilla tarjouksilla. Tätä päivää elettäessä, ovat nämäkin tarjoukset jo umpeutuneet ja aivan toisenlaiset jälleen esillä. Mikä sitten on tuonut tämän hintatason laskun, on pikemminkin operaattorien muuttumisen yhden talon kokonaisvaltaisesta palvelusta pienempiin yksikköihin, joiden toimintaa mm. viranomaiset sitten ovat halunneet hieman ohjeistaa ja mm. verkko-operaattoritaksat ovat muuttuneet julkiseksi tiedoksi. Lisäksi markkinoille on tullut muita, vakavastiotettavia hintapiikillä kilpailevia tekijöitä; tämähän ilmiö alkoi jo toki kauan ennen kuin ACN:stä puhuttiinkaan, Jippii! ja Telia aloittivat tämän suuren murroksen kahden suuren toimijan järjestyksestä - tuota polkua kuljemme edelleen, joka 90-luvun loppupuolella "oikeussaleissa" aloitettiin. Kummallista antaa asiasta mitään krediittiä ACN:lle, joka pikemminkin oli hyvin lyhytaikaiseksi hintahäiriköksi jo heti alussa profiloitunut epätoivoinen yritys tuottaa itse toiminnalla mitään hedelmällistä - ja kuten saimme todeta, hintakilpailussakin ACN tipahti kärryiltä jo heti muiden vähänkään korjatessaan tuotteistustaan.
Jos siis joku väittää ACN:n tuoneen hintakilpailun suomen markkinoille, voi tältä kysyä että tietääkö tämä mihin todella suomessa käyty hintakilpailu ja toisiin nähden saavutettu kilpailuetu perustuu ja keitä ovat nämä tämän prosessin käynnistäneet toimijat, noin niinkuin oikeasti. Syön hattuni, jos ACN kuuluu tähän porukkaan millään tavalla, edes kirjekaverina.
Korak kirjoitti:
Kuten Johannes tuossa mainitsi Saunalahden mahdollisesta yhdistymisestä Elisaan, on pelko että puhelujen hinnat lähtevät nousuun taas.
Nykytilanne on asiakkaan kannalta herkullinen, mutta kuten saunalahden esimerkki osoitti, ei tilanne markkinoilla ole sellainen että se kantaisi itse operaattoreita kovin pitkälle. Tilanne on kestämätön, koska tavallista minuuttitaksaa myydään tappiolla - tämän siis pitäisi olla yhdessä tekstiviestien kanssa se ydintuote jolla katteet mahdolliselle vetonaulan polkumyynnille pitäisi kerätä. Nyt ovat puurot ja vellit sekaisin ja näillä lisäarvopalveluilla yritetään paikkailla itse peruspalveluiden liki kannattamatonta toimintaa. Niin kivaa kuin se olisikin, niin ei operaattoreilla niinsanotusti "perse kestä" kovin kauaa tällaista hintakilpailua, vaan yksinkertaisesti ne kilpailevat asiakasmääristä itsensä tilanteeseen jossa massa on suuri mutta se ei tuota. Arvaatte varmaan, onko hinnastoa helppoa lähteä rukkaamaan tämän jälkeen minuuttitaksaltaan ylöspäin - tai onko näköpiirissä sellaista killer applicationia jolla nämä tuottamattomat asiakkaat saataisiin tuomaan katettakin taloon? Kuitenkin yksi kestävän liiketoiminnan perustosiasia on se, että yrityksen on jollain tähtäimellä tuotettava voittoa - muuten toimintaa ei kovin kauaa kukaan rahoita, ellei sitten kyse ole jostain yleishyödyllisestä palvelusta jonka tarkoituskaan ei välttämättä ole tuottaa voittoa omistajilleen. GSM-operoinnissa ei kuitenkaan tällaisesta ole kysymys.
Yhdelläkään näistä verkosto-operaattoreista ei alunalkaenkaan ollut edellytyksiä toimia vakavasti otettavana tekijänä markkinoilla. Omasta puolestani voin todeta, että kyse ei tosiaankaan ole mistään jälkiviisastelusta asian suhteen, vaan jo näiden rantautuessa hyvin selvillä olleesta
faktasta. Jälkikäteen nettipalstoilla langeneille v*ttuilu sen sijaan on vain naurettavaa, joten pahoitteluni niiden puolesta joiden aikaa, rahaa, vaivaa, mainetta, sekä villeimpien tarinoiden mukaan työ- tai opiskelupaikan ACN epäeettisellä toiminnallaan vei.
Niin pitkään kuin lainsäädäntömme ei vastaa nykypäivän vaatimuksia mm. arvonta- ja rahankeruulakien osalta, tulee myös tulevaisuudessa suomeen rantautumaan vielä useita eri verkostomarkkinointiyrityksiä joiden päätarkoitus on naamioituna erinäisiin tuotteisiin, palveluihin ja mahdollisuuksiin. Tuo päätarkoitus on - ja tulee useissa tapauksissa olemaankin - vain sopivankokoisten aloituspakettirahojen kerääminen sekä oheismateriaalin, ns. varjopyramidin avulla verkoston rahojen lypsäminen. Tunnusomaista on, että toiminta on aina hektistä ja lyhyelläkin objektiivisella tarkastelulla voi normaalijärjellä varustettu yksilö todeta että tällaisen yrityksen elinkaari ei tule olemaan esitetyillä liiketoimintastrategioilla olemaan kovin pitkä. Jos tarkoitus on esimerkiksi hankkia vaikkapa neljä alalinjan jäsentä viikossa, ei kestä kovinkaan montaa kuukautta että koko maailman ihmiset käyty läpi. Voiko tällainen eksponentiaaliseen kasvuun perustuva huijaus edes hämätä ketään?
Älkää kuitenkaan enää lyökö lyötyjä. Useimmat ACN:n uhreista on otettu mukaan käyttäen hyväksi erilaisia psykologisia pikku temppuja, tuttavien toimesta ja lupaillen mahdottomia niin pitkälle että ihmisen oma realismintaju sumenee ja tämä alkaa odottaa edes jotain voittoja. Paras palvelus tässä asiassa mitä voit muille "tuleville uhreille" tehdä on kertoa rehellisesti kokemuksista verkostomarkkinoinnin parissa; mitkä ovat toiminnan todelliset kustannukset, paljonko se vaatii ja
mikä jää toteutuneeksi tuntipalkaksi. Tämän jälkeen kannattaa sitten tosiaan palata esim. neuvottelemaan josko vaikka ne jo aiemmin tässä ketjussa esittämäni mainoslehtien jakelijan tai siivoojan iltahommat ovatkaan niin huonosti palkattuja.