Insinöörivertaus / -viittaus oli hauska. Otan sen kunnianosoituksena jos minua tarkoitit - mutta insinöörintittelistä puuttuisi vielä useiden vuosien (aloittamaton) opiskelu. Tajuan erilaisista numeroista ja säännöistä (tai insinööreistä) yhtä paljon kun kissani auton moottorista.
Viestin lähetti JHag
Älä ole mykistynyt, voin vanhempana henkilönä sanoa ihan vilpittömästi, että elämä on täynnä mitä kummallisimpia (erilaisia kuin sinä tai minä) tyyppejä, joista osa pelaa omaa elämäänsä aivan erilaisista lähtökohdista, joita on ehkä vaikea ymmärtää.
Niin - kun kukaan ei tuota mykistymisen syytä sattunut kysymään, niin se on se, että kun aiheessa ei Sinulle ole juuri mitään intressejä (olet nyt 2 viestissä peräkkäin näin jo vakuutellut), niin miksi lähteä sellaiseen mukaan? Etkö noin Itsenäisen Edustajan roolissa usko toimintaan niin, että suosittelisit sitä ystävillesi? Mielestäni kertoo ACN toiminnasta paljon, että Edustaja ei a) ole kiinnostunut itse tuotteesta b) usko toiminnan taloudelliseen hyötyyn c) pidä liittymäänsä riittävänä vaihtoehtona omaan pääkäyttöön ja monia muita "pikkujuttuja" jollaisia mm. tavalliselta liittymäkauppiaalta saattaisi odottaa.
Tämä seikkahan se minua todellakin mykistää - sillä käytännöllisesti katsoen (niemenomaan "kokonaisuutta" viime kirjoituksissasi) - niin väheksyt ACN:ää, ja omaa osallistumistasi toimintaan, vaikka kuitenkin tuloksellisen toiminnan yksi perusedellytys on jonkinlainen usko omaan asiaansa? No - kuten itse povaan, niin Edustajista varmaan merkittävä osa onkin viitoittamallasi tavalla tuotteeseen "sitoutunut" ja tätä voimme myös pitää yhtenä "heikkoutena" ja perusteluna ACN:n lyhytikäisyydelle. Jakelukanavan "elinkaari" on petollisen lyhyt; mitä yritys tekee jakelukanavan (lue: uusmyynnin) kuihduttua kokoon? Jälleen hyvä - ja selvästi toteennäytetty - peruste toiminnan lyhytnäköisyydelle.
Viestin lähetti JHag
koska olen itse tehnyt saman virheen kuin sinä; ajatellut että muut suhtautuvat tähän automaattisesti samoin kuin minä.
Hmm, haluan kiistää tämän olettamuksen - sillä kuvittelen olevani liki yksin ajatusteni kanssa. Toisaalta, ehkä oma identiteettini (sekä netti-version että live-version) persoonallisuus perustuu pitkälti siihen, että pyrin siihen että muiden mielipiteet, olettamukset yms. asiat vaikuttavat omiin näkemyksiini mahdollisimman vähän - vaikka välillä olisinkin väärässä. Olen juuri se kaveri, joka on sitten kunnialla väärässä loppuun asti. No mutta - tämä oli vain "yksittäinen asia", joka tosin pisti sen verran silmääni että halusin sitä kommentoida. Myönnetään, että irrallaan muusta keskustelusta, mutta tämä tuskin kiinnostaa niin monia että varmaan tämmöinen pieni poikkeama sallitaan. Itse aihe, erilaisten näkökulmien, ajatusmallien ja ihan suorien ajatusten omaksuminen, kopioiminen ja suodattaminen omaan käyttöön voisi kyllä olla erittäin mielenkiintoista seurailtavaa.
Viestin lähetti JHag
En ole ulkopuolisena kärpäsenä katossa vakuuttunut myöskään siitä, että Tupperware (onks ne jotain kulhoja?) on perseestä, koska kaipa niitäkin kiuluja ihan kunnioitettavasti menee ja siinä sivussa Tupperwaresta on tullut jopa brandi. Tämä pistää miettimään, että josko siinä verkostohommassa voisi ollakin jotain ideaa?
Vaikkakin hieman epätyypillisellä lähestymistavalla - mutta verkosto-ihmiset yleensä haluavat puolustella valitsemaansa markkinointitapaa mm. Tupperware ja Oriflame -esimerkeillä, jotka ovat sekä pitkäikäisiä että kohtuullisen menestyksellisesti toimivia tuotemerkkejä.
Näistä on todettava molemmista, että kummankin verkoston tuotteet ovat kohtuullisen hintavia verrattuna esim. vastaaviin tuotteisiin Citymarketista ostettuina. Tupperware on osoittanut tuotteellaan myös jonkinasteista innovatiivisuutta verrattuna kilpailijoihin, ja saa tällä tavalla jonkinasteista kilpailuetua esim. Orthexiin (Cittarissa myytävä merkki) - mutta verrattuna esim. GNLD, Aquasource, ACN, Seven -pyramideihin näillä verkostoilla on muutama hyvin ratkaiseva ero. Käytetään tässä vaikka Tupperia yksittäisenä esimerkkinä.
Tupperi ei lupaa taloudellista menestystä kenellekään. Tupper on hyväksynyt sen tosiasian, että liiketoiminnan levitessä "verkostosta" ei tule yritykselle "etua" vaan jopa tietynlainen "rasite". Yksittäinen alue saatetaan kilpailla liian täyteen, tai saattaa aiheuttaa moninkertaisia kustannuksia yksinkertaiseen jakeluun. Tavallinen Tupper-edustaja "nettoaa" pitämistään onnistuneista kutsuista "emännänlahjan" (joukossa on kyllä jokunen "isäntäkin" mutta emännistä voidaan puhua etupäässä), joka on rahalliselta arvoltaan yritykselle varsin merkityksetön. Tupper ottaa siis kohtuullisen hyvän hinnan tuotteista ja maksaa sen hankkimisesta vähän. Tupper-kutsujen "merkityksellinen" asia on se, että se kannustaa yhdessäoloon, sosiaalisen kanssakäymisen merkitykseen tapahtumassa, ja puhdasoppisempaan kotimyyntiin jossa tuotteita ei myydä varastoon vaan asiakkaan tarpeen perusteella. Verkostomarkkinoinnin hyvä puoli on "kattava ja tavoittava jakelukanava" - ei missään nimessä kustannustehokas tai laadukas toimintamalli.
Verrataampa näihin "huonoihin verkostoihin" (huomatkaa! Todellisuus ei ole aivan näin mustavalkoista, mutta suoritan pienen yksinkertaistamisen asian havainnollistamiseksi! Osa näistä mainitsemistanikin verkostoista pyrkii toki toimimaan "hyvän verkoston" lailla, mutta kokonaisuudet ja "yleinen käytäntö" jollainen kuva toiminnasta on välittynyt, kuitenkin oman mielipiteeni mukaisesti vajoaa "huonon" puolelle) joissa on ominaista lupaukset "hyvistä sivutuloista" tai villeimmillään hehkutetaan surutta jotain 30.000 euron kuukausituloja (kuten minulle on mainostettu :D). Nämä eivät ole realistisia, ellei verkoston myyntiartikkeli ole puhdas kulta ja sekin selkeään ylihintaan, tai jotain muuta vastaavaa. Kun puhutaan myös tuotteista, joita täytyy myydä tietty määrä kuukaudessa eteenpäin (joka saattaa olla jotain täysin epärealistista), saatetaan helposti mennä palkkioiden perässä epäterveeseen malliin jossa joko pakkomyydään hyväuskoisille / "helposti johdateltaville" henkilöille, tai jopa ostetaan itse varastoon kiintiöstä puuttuvia määriä. Ei näin, jokainen ymmärtää että tässä rahaa nyhdetään väkisin ostajalta. Samoin esim. matkapuhelinliittymä on verkostomarkkinoinnissa huono tuote, sillä kerran tehdystä myynnistä on huono päätös alkaa jakaa monelle tasolle jatkuvia komissioita, sillä liittymän toiminnan ylläpito tuottaa jatkuvia kustannuksia myös yritykselle itselleen. On täysin turha rasite jakaa tuosta vielä voittoja verkostolle - eikä verkostokaan saa voittoja siinä määrin yksilötasolla, että saadut summat olisivat "merkityksellisiä". Kuitenin pienistä puroista koostuu sen verran suuri virta, että sitä voidaan pitää jo suorastaan idioottimaisena rasitteena yrityksen liiketoiminnassa - kun vielä tämä "virta" ei enää jatkossa hyödytä yritystä. Lisäksi näille "huonoille" verkostoille on ominaista korkeahkot aloitusmaksut (kyllä 700 euroa on silti 700 euroa, vaikka se Sinulle ei olisi niin suuri raha) ja tuotemyyntiprovisioihin nähden poikkeuksellisen mehukkaat värväyspalkkiot, voidaan tulkita että pääpaino kannattaa hyötyjän näkökulmasta pitää uusien edustajien värväämisessä. Jälleen voimme kysyä itseltämme, että mitä ihmeen järkeä on vain hankkia uusia kontakteja alleen ja pyytää aloituspalkkiota, ellei mitään todellista ja järkevää tarjottavaa ole esillä - muuta kuin kerätä näitä aloituspakettirahoja. Tässä on yksi näkökulma siihen, miksi puhtaat pyramidipelit ovat laittomia myös Suomessa -> kyse on vain puhelahjojen käyttämistä ihmisten huijaamiseksi mukaan pyramidiin jolla ei ole todellista tarjottavaa, vaan pohjimmiltaan haluaa vain suorittaa rahankeräystä isolta ihmisjoukolta.
No, eiväthän nämä vertailut varmasti kenellekään mitään "uusia juttuja" ole, kunhan listasin tuohon vain sen vuoksi että Tupperin nimi sattui nousemaan "oikeutuksena" esille keskustelussa. Tupperilla ei siis ole juuri tekemistä ACN -toimintamallin kanssa, vaikka molemmista puhutaan "verkostomarkkinointina", "suosittelumarkkinointina", "monitasomarkkinointina" tai mitä muita peitenimiä samalle vanhalle jakelutavalle onkaan haluttu keksiä.
Viestin lähetti JHag
Oletan samoin, enkä harrasta itseni "esittelemistä" muuten kuin privana. Toivon, että se pysyy myös privana :).
Voit luottaa tähän; edelleenkään tarkoitukseni ei ole (ja tuskin tulee olemaan) kritisoida Sinua, vaan edustamaasi yritystä ja toimintamallia (sehän tässä ketjussa on aiheena). Omasta mielestäni minulla on jonkin verran tietämystä itse yrityksestä, sen tulevaisuudennäkymistä, jakelukanavasta, historiasta - ja jonkunlainen (joskin perustelematon) käsitys myös sen tämänhetkisestä tilasta. Mutta ei siitä sen enempää, sillä minulla ei tällä hetkellä ole tuosta esittää mitään konkreettista, ja saatan toki olla väärässäkin.
Viestin lähetti JHag
En nauti minäkään toisten ahdingosta ja tulkintasi siitä, että "menestyn elämässä" on omasi. Aikamoista shittiä se on ollut meikäläisen tahkominen ajoittain, avioeroja, kuolemaa ja sen sellaisia tuoppiinitkemissaagoja, etten jaksaisi kuunnella niitä itsekään, itseltäni edes. Lisäksi myöskään yrittäjän elämä (ainakaan minun) ei ole ruusuilla tanssimista, läheskään kaikki ei aina mene ihan kuin elokuvissa. Joten skålit multa lähtevät sille, kenelle tahansa, joka on onnellinen juuri siinä elämäntilanteessa, missä on nyt.
Nostit juuri siis tuopposen minulle - kiitos, ystävä hyvä. Myös minun elämässäni (kuten varmasti monien muiden) on ollut omat alamäkensä, toistaiseksi itselleni vielä sen verran myös tuoreessa muistissa etten halua edes yksilöidä niitä sen enempää - mutta kaikki me kannamme omaa ristiämme. Elämänkokemusta en siis ole palstalle tullut ammentamaan, lienee myös oma pyrkimyksesi välittää minulle viestiä ettet kenties kaipaa "opetuksiani"?
Viestin lähetti JHag
En teekään, mutta snadisti "voitolla" olen 700 egeen nähden.
No, kohtahan kerätään jälleen puolivuotis-aktivointimaksut joten hyvä tilaisuus painua takaisin tappiolle. Samoin, jään edelleen peräänkuuluttamaan toiminnan "todellisia, aiheutuneita kustannuksia" joita olisi mielettömän mielenkiintoista seurata esim. verkostomiehen päiväkirjasta jonne tallennettaisiin jokainen euro, jokainen minuutti josta Itsenäinen Edustaja luopuu ACN:n eteen. Tämän jälkeen kannattaisi tietenkin pohdiskella sitä tosiasiaa että orjatyö on Suomen lailla kielletty, minimipalkka on säädetty tietylle tasolle - mutta kuinka voi olla mahdollista että ihmiset edelleen pukkaavat hommia alle minimipalkan, liki orjatyönä? ;)
No, pitäkää pieni pilke silmäkulmassa mukana kun luette.