ACN ilmaiset puhelut

  • 81 480
  • 689

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Jussi77, odotin että olisit laittanut hieman enemmän itseäsi likoon vastatessasi JHagin viestiin jossa hän peilasi ajatteluaan oman persoonansa kautta. Turha takertua tuollaisen viestin yksityiskohtiin koska kokonaiskuva varmasti selvisi jos vähänkin käytti hyvää tahtoa.

Olen monesta asiasta kanssasi samaa mieltä, mutta asiat hukkuvat helposti vittuilun taakse.

Oma "on topic" (jos topic siis olisi Verkostomarkkinointi) -osuus:

Verkostomarkkinointiin osallistuminen on vapaaehtoista. Myös mummojen on vapaaehtoista ostaa puhelinmyyjien tyrkyttämiä tuotteita. Minusta on moraalisesti väärin osallistua toimintaan jossa tietää että rahat tulevat siitä että joku on ressukka.

Jonkun toisen mielestä on oikein ottaa tyhmiltä rahat pois. Kumpaakaan noista näkemyksistä en pysty perustelemaan järkisyillä oikeaksi tai vääräksi, minulle tämä on puhtaasti tunne- ja arvostusasia.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti Twite
Jussi77, odotin että olisit laittanut hieman enemmän itseäsi likoon vastatessasi JHagin viestiin jossa hän peilasi ajatteluaan oman persoonansa kautta. Turha takertua tuollaisen viestin yksityiskohtiin koska kokonaiskuva varmasti selvisi jos vähänkin käytti hyvää tahtoa.

Olen monesta asiasta kanssasi samaa mieltä, mutta asiat hukkuvat helposti vittuilun taakse.
Vittuilu ei suinkaan ole tarkoitus, tietysti kun yrittää tuoda pointtia mahdollisimman hyvin esille, ehkä viesti saattaa kuulostaa lievästi kärjistetyltä? Pieni huomionkiinnitys kuitenkin sinne että olen pyrkinyt nimenomaan esittämään perusteltuja näkemyksiä siitä miksi ACN toiminta ei olisi kannattava, ja olisin nimenomaan kiinnostunut viemään keskustelua eteenpäin näiltä osin; nehän ovat niitä toiminnan kannalta oleellisia asioita, eikä tässä nyt läpikäytäviä juttuja, jotka ovat parhaimmillaan käytännössä merkityksettömiä.

En minä tässä JHagin persoonaa halua kritisoida, varmasti tuntemisen arvoinen tyyppi, vaan itse aihetta. Myös JHagin persoona itsessään on tässä keskustelussa ehkä epäolennaista, vaikka itse tulinkin tuota kyselleeksi että miksi hän on ryhtynyt tällaiseen toimintaan.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Jussi77: Musta tuntuu, että olet kuitenkin jäänyt kiinni aikaisempiin keulimisiin, kun luet viestiäni niinkuin luet. Otetaan nyt ensin se, että kaiken bisneksen tarkoitus on tuottaa voittoa? Täysin samaa mieltä. Mutta -sori nyt vaan- mielestäni raha, jolla acn:ää pelasin, on niin pieni (700 eur), että en parhaalla tahdollanikaan lue sitä sen yrityksen bisnekseksi mille edustajuuden otin. Puhumattakaan että se olisi bisnestä edes mulle henkilökohtaisesti. Kuten sanoin, hakkaan urheiluvedonlyöntiin yli 7.000 eur vuodessa. Kuulostaako hyvältä bisnekseltä? Ei minustakaan, ei ollenkaan. Miksi sitten lyön vetoa urheilusta ja moisella summalla? Kahdesta syystä; 1) se on nastaa 2) mulla on varaa siihen ilman, että se vaikuttaa talouteeni. Niinpä acn -sijoitus 700 eur on täysin pähkinöitä ja toivottavasti tekee selväksi sen, että se ei ole päätoimialani, ei taloudellisesti eikä henkisesti. Tätä tukevat myös kylmät numerot; acn edustajuuden ottaneen yritykseni liikevaihto ja vaihdon jakautuminen ennen acn / jälkeen acn -periodin. Ei mitään muutosta. Kirjapidossa näkyy takseihin ja edustukseen todellakin menneen paljon enemmän rahaa kuin acn:ään. Itse asiassa näin toimien olen itsekin pikemminkin laskemassa kuin nostamassa käsitystä acn:stä oikeana bisneksenä? Olen pahoillani niiden puolesta, jotka tekivät siitä ainoan elinkeinon. Kuten sanottu, vapaaehtoista sekin.

Kun suostut tajuamaan tuon kappaleen / osion ja sisäistämään, että se on täyttä totta minulle, on keskustelu acn:stä paljon helpompaa. Mutta en voi jatkuvasti vastata siltä pohjalta, että olisin ostanut paperitehtaan Kymijoen varrelta 200 työntekijän kera ja miettisin, että miten vitussa saan sen kannattamaan.

Kun pyydän todisteita acn:n pikaisesta alasajosta, sanot että niitä olet antanut, mitäs enää kyselet? Luettu on ja tietomääräsi alalta on tehnyt vaikutuksen. En kiellä. Siltikin oma acn-liittymäni funkkasi edelleen ainakin 5 min sitten ja kävin jopa katsomassa, että acn on pykännyt markkinoille uusia liittymätyyppejä, joissa on kiinteät, edulliselta kuulostavat hinnat. Toistaiseksi acn on siis hengissä ja keskustelun pitäminen sektorilla; se loppuu pian / ei lopu on aika hedelmätöntä pallottelua. Varsinkin kun olen todennut, että pidän sen loppumista mahdollisena. Tilanne on sama kuin keskustelisimme 2. erässä tilanteessa 3-2 olevan HIFK-Saipa pelin aikana siitä mitä teette Lappeenrannassa nyt kun häviätte / ei me vielä olla hävitty, me voidaan voittaakin. Häviö on molemmissa caseissa (acn ja matsi) mahdollinen, en usko siihen kuitenkaan.

Ja olen siis täysin avoin luvuille markkinoilta ja mielestäni Tommyn esittämä 240.000 asiakasta tällä hetkellä kuulostaa aivan realistiselta. Kelpaako? Jos ei, niin kerro faktaa asiakasluvuista äläkä vain sitä, että ACN ei anna faktaa asiakasluvuista. Jos näin on, niin mitäs me kukaan sille voidaan? Kerrot että myymälöissä on paljon ACN:n vaihtajia, en kiistä. Kerron, että hyvin moni pitää liittymää edelleen, luultavasti kiistät. Mutta reaaliaikaisia lukuja ei ole kummallakaan. Luultavasti jossain vaiheessa luvut voidaan kiistatta laskea esim. Tommyn esittämän kaavan mukaan. Mutta ei siis ole minun ideani, että ACN ei anna julkisuuteen asiakaslukujaan eikä yrityksensä tulostietoja. Onko näin, että aika ACN Finland Oy:n viimeisimmästä tilinpäätöksestä on kulunut ohi sen limiitin, jonka jälkeen tulos pitää kertoa? En tiedä. Mutta sanottakoon varmuuden vuoksi, että 1) mielestäni ACN:n on typerää ja epämääräistä jättää kertomatta faktat, joita siltä kaivataan. Olen monesta käytänön asiasta, kuten tiedottamisesta täysin eri linjalla kuin ACN. 2) Kyseinen epämääräisyys ei lisää luotettavuutta ACN:ää kohtaan, ei myöskään vierailut kuluttajaviranomaisten luona. MUTTA kumpikaan asia; epämääräisyys ja viranomaisten kyselyt eivät sinällään kerro mitään yrityksen toiminnan jatkuvuudesta. Tai sitten McDonalds Finlandilla, Saunalahdella, Valiolla ja monella muulla menee todella huonosti.

Mä en nyt saa tästä tämän kummempaa on topic -vääntöä aikaiseksi. Mitä odottaisit? Että kaivaisin pää kuumana tilastoja ja lähteitä? En jaksa, ei kiinnosta tarpeeksi, koska asia ei ole taloudellisesti mitenkään merkittävä. Puhun oman kokemukseni ja tuntumani perusteella, kun ennustan ACN:lle kuitenkin jatkoa. Osittain pohjaan tämän siihen, että se on vain jatkunut kaikkialla tuottaen ilmeisesti jollekin hilloa jossain vaiheessa. Jos ei jatku, olin väärässä. Sama kun Jokeri-fanilta vaadittaisiin todisteita imaginäärisistä asioista, asioista joiden tietäminen vaatisi ennustamisen lahjaa; todista miksi Metropolit on liigan paras sentteri tulevalla kaudella niin minä todistan että ei tule olemaan. Ihan mielenkiintoinen keskustelu siitä sukeutuu, mutta pisteetkin nähdään vasta kauden lopussa.

Jotenkin tuntuu, että olisit ehkä tyytyväisempi jos talouteni olisi todella acn:n varassa ja pitäisin 700 euron sijoittamista pirun isona bisneksenä? Jos näin olisi, mulla ei varmastikaan olisi aikaa roikkua jääkendosaitilla, vaan painaisin pää kolmantena jalkana etsimässä acn-asiakkaita / edustajia ja mulla menisi epäilemättä kaikkea muuta kuin lujaa. Mutta kun mulla on muitakin töitä. Valitettavasti näin on päässyt käymään.

edit: nyt vasta huomasin Twiten kommentin koskien viimeistä edellistä viestiäni: Turha takertua tuollaisen viestin yksityiskohtiin koska kokonaiskuva varmasti selvisi jos vähänkin käytti hyvää tahtoa. Kiitos tästä! Arvasinkin, että joku osaa lukea kiihkotta. Itsehän en moista taitoa omaa ainakaan kovin kummoisesti.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Tuohon alkuosuuteen tekstissäsi ei oikeastaan koko viestin luonteen, sanoman ja puhutun oleellisuusarvon itse keskustelun aiheen huomioonottaen ole mitään lisättävää, tai kommentoitavaa. Olen mykistynyt.
Viestin lähetti JHag
Mä en nyt saa tästä tämän kummempaa on topic -vääntöä aikaiseksi. Mitä odottaisit? Että kaivaisin pää kuumana tilastoja ja lähteitä? En jaksa, ei kiinnosta tarpeeksi, koska asia ei ole taloudellisesti mitenkään merkittävä. Puhun oman kokemukseni ja tuntumani perusteella, kun ennustan ACN:lle kuitenkin jatkoa. Osittain pohjaan tämän siihen, että se on vain jatkunut kaikkialla tuottaen ilmeisesti jollekin hilloa jossain vaiheessa.
Ok. Olen ymmärtänyt Sinut ja tämän keskustelun siinä tapauksessa väärin. Kuvittelin, että olisit halukas vertailemaan erilaisia näkemyksiä ja jopa hieman kinaamaan niistä, mutta myönnän että olen tainnut asennoitua keskustelun kulun kannalta hieman väärin.
Viestin lähetti JHag
Jotenkin tuntuu, että olisit ehkä tyytyväisempi jos talouteni olisi todella acn:n varassa ja pitäisin 700 euron sijoittamista pirun isona bisneksenä? Jos näin olisi, mulla ei varmastikaan olisi aikaa roikkua jääkendosaitilla, vaan painaisin pää kolmantena jalkana etsimässä acn-asiakkaita / edustajia ja mulla menisi epäilemättä kaikkea muuta kuin lujaa. Mutta kun mulla on muitakin töitä. Valitettavasti näin on päässyt käymään.
Olet toki esitellyt itsesi, enkä näe mitään syytä epäillä sitä. Oletan myös että todennäköisesti saattaisimme oikeassa elämässämme kohdatessa jopa tulla varsin hyvin toimeen. En muuten pidä kovin realistisena, että törmäisin esim. jääkiekko-aiheisella keskustelupalstalla henkilöihin jotka tahkoavat elantoaan ACN-bisneksellä - joten en olettanut alun alkaenkaan tällaista. Pidän myös kiinni siitä, että en nauti toisten ahdingosta, joten omasta puolestani toki otan osaa siihen iloosi, että menestyt elämässäsi. Skål.

Siitä olen vahvasti eri mieltä, jos alkaisit väittää menestyväsi ACN:n avulla (mitä toki et rehellisyyden nimissä tee).
 
Viimeksi muokattu:

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Jussi77
Tuohon alkuosuuteen tekstissäsi ei oikeastaan koko viestin luonteen, sanoman ja puhutun oleellisuusarvon itse keskustelun aiheen huomioonottaen ole mitään lisättävää, tai kommentoitavaa. Olen mykistynyt.

Siis pettynyt, että ACN:ssä mulle ei-niin-insinöörille (en pelaa laskupäällä, vaan fiiliksellä, which is sometimes nice) ei ole kysymys isosta rahaan liittyvästä asiasta? Älä ole mykistynyt, voin vanhempana henkilönä sanoa ihan vilpittömästi, että elämä on täynnä mitä kummallisimpia (erilaisia kuin sinä tai minä) tyyppejä, joista osa pelaa omaa elämäänsä aivan erilaisista lähtökohdista, joita on ehkä vaikea ymmärtää. Minä en tajua insinöörejä ollenkaan, en lainkaan. Siltikin osa heistä vaikuttaa epäilyttävän onnellisilta. Ja sitäpaitsi oma tapani ajatella ja toimia on minulle kuitenkin varsin oleellinen itse topicin kannalta. En olisi ikinä harkinnut ACN-edustajuutta yritykselleni, jos se olisi maksanut 7.000 euroa. 700 on sopivan mitäänsanomaton peliraha.

Viestin lähetti Jussi77
Olen ymmärtänyt Sinut ja tämän keskustelun siinä tapauksessa väärin. Kuvittelin, että olisit halukas vertailemaan erilaisia näkemyksiä ja jopa hieman kinaamaan niistä, mutta myönnän että olen tainnut asennoitua keskustelun kulun kannalta hieman väärin.

En mä tuotakaan allekirjoittaisi, kaipa mun suurin ongelma on ollutkin nimenomaan suuri kinailunhalu, koska olen itse tehnyt saman virheen kuin sinä; ajatellut että muut suhtautuvat tähän automaattisesti samoin kuin minä. Kinastelevat siis siitä, että voiko verkostoyritys todellakin elää ja menestyä. Itse ACN:ää olen pitänyt vain tämän keskustelun viitekehyksenä siitä yksinkertaisesta syystä, että se on tasan ainoa verkostoyritys, johon olen tutustunut "sisältä" päin. Olen inttänyt koko ajan periaatteellisella tasolla suurimpana vastustajani koko ideologian ruttaajat vailla kokemuksia siitä. Teen suunnilleen samaa aina jos jaksan käydä ufo-ketjuissa. Itse ACN:ään mulla ei todellakaan ole sen kummempia tunne- tai rahasiteitä kuin olen koruttomasti kertonut. ACN-faniuttani kuvastaa se, että vain yksi oma liittymäni on ACN, ns vapaa-ajan kännyni, jota tulee käytettyä lähinnä perheen sisäisesti. Halpoja ovat olleet laskut, ei siinä mitään. En ole kuitenkaan pitänyt tarpeellisena muuttaa pääliittymääni eli työpuhelintani Sonerasta miksikään. Tätä en ole pitänyt piilossa myöskään tässä ketjussa. Samoin firmassa puhutaan edelleen dna:han. Kunnon ACN-hörhönä olisin mitä todennäköisimmin muuttanut nämäkin liittymät. Mutta en ole jaksanut, ei loppupeleissä kauheasti edelleenkään kiinnosta operaattorin nimi.

En ole ulkopuolisena kärpäsenä katossa vakuuttunut myöskään siitä, että Tupperware (onks ne jotain kulhoja?) on perseestä, koska kaipa niitäkin kiuluja ihan kunnioitettavasti menee ja siinä sivussa Tupperwaresta on tullut jopa brandi. Tämä pistää miettimään, että josko siinä verkostohommassa voisi ollakin jotain ideaa? Toisaalta, alan "gurut", siis ne joilla ei ole enää kontaktia muuhun liike-elämään ovat poikkeuksetta hörhöjä, jotka suhtautuvat alaan kuin uskontoon. Tämän myönnän ensimmäisenä. Siltikin elämän ja talouden pienenä reunailmiönä verkostomarkkinointi kiinnostaa minua siinä kuin postimyyntikin. Olen aina ihmetellyt, miksi suurten etäisyyksien Suomessa ei myydä enemmän tavaraa postin kautta?

Viestin lähetti Jussi77
Olet toki esitellyt itsesi, enkä näe mitään syytä epäillä sitä. Oletan myös että todennäköisesti saattaisimme oikeassa elämässämme kohdatessa jopa tulla varsin hyvin toimeen.

Oletan samoin, enkä harrasta itseni "esittelemistä" muuten kuin privana. Toivon, että se pysyy myös privana :). Se edesauttaa joskus siinä, että ei tule nettipersoonansa kaltaiseksi. JHag on hahmo saitilla, joka on hauskaa ajanvietettä. Mutta real life on se mun juttu kuitenkin (kyllä, vaikka olenkin näppäräsorminen ja nopea kirjoittaja). Ja kun näin sanon, pitää jossain vaiheessa hieman kertoakin hieman real life -taustasta, jos asia on ok molemmille osapuolille. Näin ei jää nalkkiin tyhjästä henkselien paukuttamisesta silloin, kun keskustelu menee ohi nettihauskan ja alkaa olla aika Summas-sävytteistä synkkyysasteeltaan.


Viestin lähetti Jussi77
Pidän myös kiinni siitä, että en nauti toisten ahdingosta, joten omasta puolestani toki otan osaa siihen iloosi, että menestyt elämässäsi. Skål.

En nauti minäkään toisten ahdingosta ja tulkintasi siitä, että "menestyn elämässä" on omasi. Aikamoista shittiä se on ollut meikäläisen tahkominen ajoittain, avioeroja, kuolemaa ja sen sellaisia tuoppiinitkemissaagoja, etten jaksaisi kuunnella niitä itsekään, itseltäni edes. Lisäksi myöskään yrittäjän elämä (ainakaan minun) ei ole ruusuilla tanssimista, läheskään kaikki ei aina mene ihan kuin elokuvissa. Joten skålit multa lähtevät sille, kenelle tahansa, joka on onnellinen juuri siinä elämäntilanteessa, missä on nyt.

Viestin lähetti Jussi77
Siitä olen vahvasti eri mieltä, jos alkaisit väittää menestyväsi ACN:n avulla (mitä toki et rehellisyyden nimissä tee).

En teekään, mutta snadisti "voitolla" olen 700 egeen nähden. Toisaalta hävisin eilen tulosvedo(i)ssa 300e, kun epäisänmaallisesti hain kerrointa Saksan voitolle. Niin se käy.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Insinöörivertaus / -viittaus oli hauska. Otan sen kunnianosoituksena jos minua tarkoitit - mutta insinöörintittelistä puuttuisi vielä useiden vuosien (aloittamaton) opiskelu. Tajuan erilaisista numeroista ja säännöistä (tai insinööreistä) yhtä paljon kun kissani auton moottorista.
Viestin lähetti JHag
Älä ole mykistynyt, voin vanhempana henkilönä sanoa ihan vilpittömästi, että elämä on täynnä mitä kummallisimpia (erilaisia kuin sinä tai minä) tyyppejä, joista osa pelaa omaa elämäänsä aivan erilaisista lähtökohdista, joita on ehkä vaikea ymmärtää.
Niin - kun kukaan ei tuota mykistymisen syytä sattunut kysymään, niin se on se, että kun aiheessa ei Sinulle ole juuri mitään intressejä (olet nyt 2 viestissä peräkkäin näin jo vakuutellut), niin miksi lähteä sellaiseen mukaan? Etkö noin Itsenäisen Edustajan roolissa usko toimintaan niin, että suosittelisit sitä ystävillesi? Mielestäni kertoo ACN toiminnasta paljon, että Edustaja ei a) ole kiinnostunut itse tuotteesta b) usko toiminnan taloudelliseen hyötyyn c) pidä liittymäänsä riittävänä vaihtoehtona omaan pääkäyttöön ja monia muita "pikkujuttuja" jollaisia mm. tavalliselta liittymäkauppiaalta saattaisi odottaa.

Tämä seikkahan se minua todellakin mykistää - sillä käytännöllisesti katsoen (niemenomaan "kokonaisuutta" viime kirjoituksissasi) - niin väheksyt ACN:ää, ja omaa osallistumistasi toimintaan, vaikka kuitenkin tuloksellisen toiminnan yksi perusedellytys on jonkinlainen usko omaan asiaansa? No - kuten itse povaan, niin Edustajista varmaan merkittävä osa onkin viitoittamallasi tavalla tuotteeseen "sitoutunut" ja tätä voimme myös pitää yhtenä "heikkoutena" ja perusteluna ACN:n lyhytikäisyydelle. Jakelukanavan "elinkaari" on petollisen lyhyt; mitä yritys tekee jakelukanavan (lue: uusmyynnin) kuihduttua kokoon? Jälleen hyvä - ja selvästi toteennäytetty - peruste toiminnan lyhytnäköisyydelle.
Viestin lähetti JHag
koska olen itse tehnyt saman virheen kuin sinä; ajatellut että muut suhtautuvat tähän automaattisesti samoin kuin minä.
Hmm, haluan kiistää tämän olettamuksen - sillä kuvittelen olevani liki yksin ajatusteni kanssa. Toisaalta, ehkä oma identiteettini (sekä netti-version että live-version) persoonallisuus perustuu pitkälti siihen, että pyrin siihen että muiden mielipiteet, olettamukset yms. asiat vaikuttavat omiin näkemyksiini mahdollisimman vähän - vaikka välillä olisinkin väärässä. Olen juuri se kaveri, joka on sitten kunnialla väärässä loppuun asti. No mutta - tämä oli vain "yksittäinen asia", joka tosin pisti sen verran silmääni että halusin sitä kommentoida. Myönnetään, että irrallaan muusta keskustelusta, mutta tämä tuskin kiinnostaa niin monia että varmaan tämmöinen pieni poikkeama sallitaan. Itse aihe, erilaisten näkökulmien, ajatusmallien ja ihan suorien ajatusten omaksuminen, kopioiminen ja suodattaminen omaan käyttöön voisi kyllä olla erittäin mielenkiintoista seurailtavaa.
Viestin lähetti JHag
En ole ulkopuolisena kärpäsenä katossa vakuuttunut myöskään siitä, että Tupperware (onks ne jotain kulhoja?) on perseestä, koska kaipa niitäkin kiuluja ihan kunnioitettavasti menee ja siinä sivussa Tupperwaresta on tullut jopa brandi. Tämä pistää miettimään, että josko siinä verkostohommassa voisi ollakin jotain ideaa?
Vaikkakin hieman epätyypillisellä lähestymistavalla - mutta verkosto-ihmiset yleensä haluavat puolustella valitsemaansa markkinointitapaa mm. Tupperware ja Oriflame -esimerkeillä, jotka ovat sekä pitkäikäisiä että kohtuullisen menestyksellisesti toimivia tuotemerkkejä.

Näistä on todettava molemmista, että kummankin verkoston tuotteet ovat kohtuullisen hintavia verrattuna esim. vastaaviin tuotteisiin Citymarketista ostettuina. Tupperware on osoittanut tuotteellaan myös jonkinasteista innovatiivisuutta verrattuna kilpailijoihin, ja saa tällä tavalla jonkinasteista kilpailuetua esim. Orthexiin (Cittarissa myytävä merkki) - mutta verrattuna esim. GNLD, Aquasource, ACN, Seven -pyramideihin näillä verkostoilla on muutama hyvin ratkaiseva ero. Käytetään tässä vaikka Tupperia yksittäisenä esimerkkinä.

Tupperi ei lupaa taloudellista menestystä kenellekään. Tupper on hyväksynyt sen tosiasian, että liiketoiminnan levitessä "verkostosta" ei tule yritykselle "etua" vaan jopa tietynlainen "rasite". Yksittäinen alue saatetaan kilpailla liian täyteen, tai saattaa aiheuttaa moninkertaisia kustannuksia yksinkertaiseen jakeluun. Tavallinen Tupper-edustaja "nettoaa" pitämistään onnistuneista kutsuista "emännänlahjan" (joukossa on kyllä jokunen "isäntäkin" mutta emännistä voidaan puhua etupäässä), joka on rahalliselta arvoltaan yritykselle varsin merkityksetön. Tupper ottaa siis kohtuullisen hyvän hinnan tuotteista ja maksaa sen hankkimisesta vähän. Tupper-kutsujen "merkityksellinen" asia on se, että se kannustaa yhdessäoloon, sosiaalisen kanssakäymisen merkitykseen tapahtumassa, ja puhdasoppisempaan kotimyyntiin jossa tuotteita ei myydä varastoon vaan asiakkaan tarpeen perusteella. Verkostomarkkinoinnin hyvä puoli on "kattava ja tavoittava jakelukanava" - ei missään nimessä kustannustehokas tai laadukas toimintamalli.

Verrataampa näihin "huonoihin verkostoihin" (huomatkaa! Todellisuus ei ole aivan näin mustavalkoista, mutta suoritan pienen yksinkertaistamisen asian havainnollistamiseksi! Osa näistä mainitsemistanikin verkostoista pyrkii toki toimimaan "hyvän verkoston" lailla, mutta kokonaisuudet ja "yleinen käytäntö" jollainen kuva toiminnasta on välittynyt, kuitenkin oman mielipiteeni mukaisesti vajoaa "huonon" puolelle) joissa on ominaista lupaukset "hyvistä sivutuloista" tai villeimmillään hehkutetaan surutta jotain 30.000 euron kuukausituloja (kuten minulle on mainostettu :D). Nämä eivät ole realistisia, ellei verkoston myyntiartikkeli ole puhdas kulta ja sekin selkeään ylihintaan, tai jotain muuta vastaavaa. Kun puhutaan myös tuotteista, joita täytyy myydä tietty määrä kuukaudessa eteenpäin (joka saattaa olla jotain täysin epärealistista), saatetaan helposti mennä palkkioiden perässä epäterveeseen malliin jossa joko pakkomyydään hyväuskoisille / "helposti johdateltaville" henkilöille, tai jopa ostetaan itse varastoon kiintiöstä puuttuvia määriä. Ei näin, jokainen ymmärtää että tässä rahaa nyhdetään väkisin ostajalta. Samoin esim. matkapuhelinliittymä on verkostomarkkinoinnissa huono tuote, sillä kerran tehdystä myynnistä on huono päätös alkaa jakaa monelle tasolle jatkuvia komissioita, sillä liittymän toiminnan ylläpito tuottaa jatkuvia kustannuksia myös yritykselle itselleen. On täysin turha rasite jakaa tuosta vielä voittoja verkostolle - eikä verkostokaan saa voittoja siinä määrin yksilötasolla, että saadut summat olisivat "merkityksellisiä". Kuitenin pienistä puroista koostuu sen verran suuri virta, että sitä voidaan pitää jo suorastaan idioottimaisena rasitteena yrityksen liiketoiminnassa - kun vielä tämä "virta" ei enää jatkossa hyödytä yritystä. Lisäksi näille "huonoille" verkostoille on ominaista korkeahkot aloitusmaksut (kyllä 700 euroa on silti 700 euroa, vaikka se Sinulle ei olisi niin suuri raha) ja tuotemyyntiprovisioihin nähden poikkeuksellisen mehukkaat värväyspalkkiot, voidaan tulkita että pääpaino kannattaa hyötyjän näkökulmasta pitää uusien edustajien värväämisessä. Jälleen voimme kysyä itseltämme, että mitä ihmeen järkeä on vain hankkia uusia kontakteja alleen ja pyytää aloituspalkkiota, ellei mitään todellista ja järkevää tarjottavaa ole esillä - muuta kuin kerätä näitä aloituspakettirahoja. Tässä on yksi näkökulma siihen, miksi puhtaat pyramidipelit ovat laittomia myös Suomessa -> kyse on vain puhelahjojen käyttämistä ihmisten huijaamiseksi mukaan pyramidiin jolla ei ole todellista tarjottavaa, vaan pohjimmiltaan haluaa vain suorittaa rahankeräystä isolta ihmisjoukolta.

No, eiväthän nämä vertailut varmasti kenellekään mitään "uusia juttuja" ole, kunhan listasin tuohon vain sen vuoksi että Tupperin nimi sattui nousemaan "oikeutuksena" esille keskustelussa. Tupperilla ei siis ole juuri tekemistä ACN -toimintamallin kanssa, vaikka molemmista puhutaan "verkostomarkkinointina", "suosittelumarkkinointina", "monitasomarkkinointina" tai mitä muita peitenimiä samalle vanhalle jakelutavalle onkaan haluttu keksiä.
Viestin lähetti JHag
Oletan samoin, enkä harrasta itseni "esittelemistä" muuten kuin privana. Toivon, että se pysyy myös privana :).
Voit luottaa tähän; edelleenkään tarkoitukseni ei ole (ja tuskin tulee olemaan) kritisoida Sinua, vaan edustamaasi yritystä ja toimintamallia (sehän tässä ketjussa on aiheena). Omasta mielestäni minulla on jonkin verran tietämystä itse yrityksestä, sen tulevaisuudennäkymistä, jakelukanavasta, historiasta - ja jonkunlainen (joskin perustelematon) käsitys myös sen tämänhetkisestä tilasta. Mutta ei siitä sen enempää, sillä minulla ei tällä hetkellä ole tuosta esittää mitään konkreettista, ja saatan toki olla väärässäkin.
Viestin lähetti JHag
En nauti minäkään toisten ahdingosta ja tulkintasi siitä, että "menestyn elämässä" on omasi. Aikamoista shittiä se on ollut meikäläisen tahkominen ajoittain, avioeroja, kuolemaa ja sen sellaisia tuoppiinitkemissaagoja, etten jaksaisi kuunnella niitä itsekään, itseltäni edes. Lisäksi myöskään yrittäjän elämä (ainakaan minun) ei ole ruusuilla tanssimista, läheskään kaikki ei aina mene ihan kuin elokuvissa. Joten skålit multa lähtevät sille, kenelle tahansa, joka on onnellinen juuri siinä elämäntilanteessa, missä on nyt.
Nostit juuri siis tuopposen minulle - kiitos, ystävä hyvä. Myös minun elämässäni (kuten varmasti monien muiden) on ollut omat alamäkensä, toistaiseksi itselleni vielä sen verran myös tuoreessa muistissa etten halua edes yksilöidä niitä sen enempää - mutta kaikki me kannamme omaa ristiämme. Elämänkokemusta en siis ole palstalle tullut ammentamaan, lienee myös oma pyrkimyksesi välittää minulle viestiä ettet kenties kaipaa "opetuksiani"?
Viestin lähetti JHag
En teekään, mutta snadisti "voitolla" olen 700 egeen nähden.
No, kohtahan kerätään jälleen puolivuotis-aktivointimaksut joten hyvä tilaisuus painua takaisin tappiolle. Samoin, jään edelleen peräänkuuluttamaan toiminnan "todellisia, aiheutuneita kustannuksia" joita olisi mielettömän mielenkiintoista seurata esim. verkostomiehen päiväkirjasta jonne tallennettaisiin jokainen euro, jokainen minuutti josta Itsenäinen Edustaja luopuu ACN:n eteen. Tämän jälkeen kannattaisi tietenkin pohdiskella sitä tosiasiaa että orjatyö on Suomen lailla kielletty, minimipalkka on säädetty tietylle tasolle - mutta kuinka voi olla mahdollista että ihmiset edelleen pukkaavat hommia alle minimipalkan, liki orjatyönä? ;)

No, pitäkää pieni pilke silmäkulmassa mukana kun luette.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Jussi77: Kiitos vastauksestasi. Tässä kahteen sanaan tiivistettynä omat päällimmäiset tunnelmani. On kiistatta täysin oma mokani, että en ole ehkä riittävästi korostanut, että itselläni ei ole mitään henkilökohtaisia taloudellisia intressejä ja / tai kehuttavaa siltä rintamalta ACN:ään liittyen. Mutta jäkikäteenkään tarkasteltuna en ole puolella sanallakaan vihjannut tienaavani itse pirusti ACN:llä. ACNincin tiedän tienaavan sen sijaan hyvin. Tai sitten yritys kaatuu kuitenkin 13 vuoden jälkeen? Olen hypännyt lähes suoraan sen yli, että itselleni ACN on nappikauppaa/harrastus taloudellisesti katsoen ja esittämäni luvut; 700 maksettu, 3500 tullut ilman kohdennettuja kuluja, kertovat sen hyvin lahjomattomasti. Perkasin omat viestini koko ketjussa ja löysin tällaisen jatkumon kuitenkin; 1) olen koko ajan sanonut, että jokainen puhukoon siihen mikä itselle paras on ja tässä yhteydessä on tullut myönnettyä myös Saunalahden nykyinen edullisuus, miksei olisi. Ainoastaan toimintansa jatkuvuus askarruttaa 2) olen myös kertonut, että oma on Sonera, firmassa dna ja pysyvät 3) olen kaikkiaan puhunut siitä, että ACN:nkin ansiosta markkinoille on tullut paljon halpoja vaihtoehtoja, joiden ansiosta isotkin ovat joutuneet nöyrtymään hintojensa suhteen. Aivan loistava asia koko alalle ja kuluttajille mielestäni. Edelleen.

Muu eli varsinainen tappelu on ollut sillä linjalla voiko ACN ylipäätään kokonaisuutena olla menestyvä ja pysyvä yhtiö koko maailmankin telemarkkinoilla. Tässä meillä on iso erimielisyys ja voin hyvinkin olla väärässä, ja minullekin on tuttua kaatua oman mielipiteen mukana, kuten on käynyt esimerkiksi HIFKiin liittyen monta monta kertaa. ACN:n perusideologia kaikessa heinäsirkkamaisessa härskiydessään on mielestäni nerokas - mutta se on nerokas nimenomaan ACN:n itsensä kannalta, ei edustajien. Kaikki ilman riskiä, vain sisääntulevasta rahasta edustajat maksaen. Toiminnan moraalinen ulottuvuus on toinen asia, tietenkin. Itsekin btw. mainitsit yllä, että voit olla ACN:n suhteen väärässäkin. Ja kävi ACN:n olemassaolon suhteen miten kävi, sitä tilannetta on pirun hauska seurata.

Ai niin, minipalkkahan kuuluu nimenomaan palkolliselle, ts. toisen palveluksessa olevalle. Tämä ei koske ACN:n itsenäistä edustajaa, joka on freelancer-tyyppisessä suhteessa täysin omalla riskillään, oman valintansa mukaan. Näitä tosiuskovaisia olen myöskin koko ajan kutsunut "ilareiksi" tai "einareiksi",joista ensimmäisen nimen blokkasin Miken viestistä. Mulla ei ole juurikaan yhteistä sellaisen kanssa, joka todella aikoo riipiä kaiken elantonsa ACN:stä.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti JHag
Jussi77: Kiitos vastauksestasi.
Kiitos Sinulle omastasi. Olen harvoin törmännyt verkostossa mukana oleviin, jotka eivät raivokkaasti pyri todistelemaan mitä ihmeellisimmillä argumenteilla toimintansa ylivertaisuutta.

Kommentoin tuossa muutamaa kohtaa, vaikka taitaa mennä vain vähän säestävän jutustelun puolelle aiheesta - ei niinkään "argumentointia".
Viestin lähetti JHag
Tai sitten yritys kaatuu kuitenkin 13 vuoden jälkeen?
On syytä pitää mielessä eri yritykset; ACN Communications Finland Oy ei suinkaan ole ollut toiminnassa 13 vuotta, vaan 5 vuotta josta vain viimeiset pari vuotta se on vaikuttanut aktiiviselta. Yrityksen "historia" ei siis ole esitetyn pitkä, eikä muutenkaan takaa sitä ettei toimintaa saatettaisi lopettaa, jos bisnekset menevät aivan poskelleen. On myös oletettavissa, että ACN Inc. tuskin haluaa hukata jatkuvasti lisää rahaa tappiolliseen toimintaan Suomessa, jossain kohtaa hanat menevät kiinni ellei tulos muutu positiiviseksi. Tässä kohtaa olisi erittäin mukavaa tutustua ACN Suomen talouden tunnuslukuihin!
Viestin lähetti JHag
olen koko ajan sanonut, että jokainen puhukoon siihen mikä itselle paras on ja tässä yhteydessä on tullut myönnettyä myös Saunalahden nykyinen edullisuus, miksei olisi. Ainoastaan toimintansa jatkuvuus askarruttaa
Niin, saunalahden lähtökohdat "uudelle tulemiselle" operaattorimarkkinoilla eivät ole aivan parhaat mahdoliset olleet ja tietynlaisia "sallittuja vippaskonsteja" on tuollakin jouduttu käyttämään jotta tulos on saatu kirjattua positiiviseksi. Aika näyttää, minne valittu polku vie - mutta myös koko ajan saunalahti on pystynyt a) tehostamaan toimintaansa mm. muuttumalla "virtuaali-operaattoriksi" jolloin se pystyy tavalliseen palveluoperaattoriin nähden (esim. ACN) hyödyntämään huomattavasti tehokkaammin omaa osaamistaan, tietotaitoa, sekä tekemään itse pitkällä tähtäimellä kilpailukykyyn vaikuttavia investointeja. ACN:llä ei vastaavia suunnitelmia (ainakaan julkisuudessa) ole, ja epäilen myös ettei ACN:llä olisi myöskään tarvittavaa tietotaitoa, jota voisi yhdessä tämän "välineen" avulla muuttaa "tulokseksi". Jos minulta siis kysytään, niin saunalahden tulevaisuus (vaikka sekään nyt ei mikään vakuuttavin) on kuitenkin vakuuttavammalta vaikuttava kuin ACN:n.
Viestin lähetti JHag
olen kaikkiaan puhunut siitä, että ACN:nkin ansiosta markkinoille on tullut paljon halpoja vaihtoehtoja, joiden ansiosta isotkin ovat joutuneet nöyrtymään hintojensa suhteen. Aivan loistava asia koko alalle ja kuluttajille mielestäni. Edelleen.
Niin, kuten tuolla jo aikaisemmin pyrin (joskin hyvin seikkaperäisesti ja typistetysti) kertomaan, niin hintojen lasku alalla on suoraa seurausta muutamista alan rakenteellisista muutoksista. Sekin on syytä pitää mielessä, että mm. Telian tungettua markkinoille vuonna 1999 on tämä kuvio kahden operaattorin välillä lähtenyt murtumaan, ja esim. dna ja saunalahti ovat pitkällä toiminnallaan jopa jollain tasolla vaikuttaneet asiaan. ACN on niin lyhytikäinen "hintahäirikkö" markkinoilla, että se ei itsessään aiheuta toimenpiteitä. Sen sijaan suuri vaikutus on ollut loppuasiakkaalle näkymättömillä toimilla, kuten verkko- ja palveluoperaattorin lain vaatima selkeä eriyttäminen toisistaan, verkonvuokrahintojen julkiseksi määrääminen, uusien palveluoperaattoreiden syrjinnän estäminen lainsäädännöllä vain muutamia viime vuosina tapahtuneita muutoksia mainitakseni.

En siis oikein suopeasti ole suhtautunut myöskään verkostolaisten "perusteluun" sillä, että olisi jotenkin ACN:n ansiota että nykyään on hintakilpailua. Lisäksi, kilpailua käydään tällä hetkellä kokonaan muiden yritysten toimesta; Saunalahti, Kolumbus (Elisa), Globetel, Cubio ja Tele Finland (Sonera). ACN ei ole tässä aktiivisesti mukana - vaikka hintakilpailu on käytännöllisesti katsoen ainoa menestymisen vaihtoehto ACN:lle (mitän innovatiivisia palveluita ja kilpailu tätä kautta tai profiloitumista yrityskäyttäjien räätälöityihin ratkaisuihin ei liene odotettavissa).
Viestin lähetti JHag
Itsekin btw. mainitsit yllä, että voit olla ACN:n suhteen väärässäkin.
Tottahan toki. Myös koko elämänfilosofiani saattaa kuolinvuoteellani paljastua vääräksi - kuinka katkeraa se olisi? ;)
Viestin lähetti JHag
Ja kävi ACN:n olemassaolon suhteen miten kävi, sitä tilannetta on pirun hauska seurata.
Kyllä vain. Viihdearvoa varsinkin näillä "ilareilla" ja "einareilla" on liki korvaamattomasti näin pitkän työpäivän mittaan.
Viestin lähetti JHag
Ai niin, minipalkkahan kuuluu nimenomaan palkolliselle, ts. toisen palveluksessa olevalle. Tämä ei koske ACN:n itsenäistä edustajaa, joka on freelancer-tyyppisessä suhteessa täysin omalla riskillään, oman valintansa mukaan.
Niin - on pyritty järjestämään asetelma niin, että emoyhtiö ei olisi mitenkään vastuullinen tapahtumista, vaikka todellisuudessa toimintatavat ovat aina "halutunlaisia" (vaikka muuta saatetaankin väittää). On myös (mielestäni hyvin moraalittomasti) kannustettu yksityishenkilöitä perustamaan toiminimiä toiminnalle, jotta esim. ns. yrittäjäriski voidaan surutta kaataa tämän yksittäisen jälleenmyyjän harteille kannettavaksi - mikä on mahdoton taakka yhdelle Itsenäiselle Edustajalle. Hyvä esimerkki mm. markkinoinnista; jos IE on myynyt liittymän "ilmaisena" ja "ilman rajoituksia" painottaen ettei rajoituksia ole tulossakaan jatkossa, on hänen loppukädessä myös vastattava myyntiargumenttiensa ja tuotteen vastaavuudesta. Tässä kohtaa ACN:n yksi johtohenkilöistä teki aikamoisen karhunpalveluksen Edustajille kertomalla mm. kuningaskuluttaja-ohjelmassa pokerinaamalla ettei rajoituksia ole, eikä tule. No, Edustajat sitten luottavat tähän ja myyvät liittymiä - mutta kas kuinkas kävikään, raja tuli. Minkäänlaista vastuutahan ACN:llä ei tästä ole, sillä sen toimitusehdot toki varaavat yritykselle oikeuden muuttaa mm. hintoja. Sen sijaan mitä tekee Edustaja - reppanan olisi suoraan lain kirjainta tulkiten pahimmillaan pakko kustantaa myymänsä kaltainen (=ilmainen, rajoitukseton) liittymä asiakkaalle. Onko yhdelläkään Edustajalla todellisuudessa varaa vastata tällaiseen haasteeseen? Ei varmasti ole. Pohjimmiltaan vastuullinen pitäisi löytää mielestäni emoyhtiöstä, mutta tämänhetkinen lainsäädäntö ei sitä osoita (vaan myyjätahoa). Tässä ACN käyttää siekailematta hyödykseen yrittäjälainsäädännön poikkeamista kuluttajalainsäädännöstä, samoin kun esim. kiertää tuota minimipalkkaa. Törkeää, sillä minimipalkkalainsäädäntö on olemassa niemenomaan sen vuoksi, ettei ihmisiä voisi "riistää".

Puhut myös "vapaaehtoisesta" mukaanlähtemisestä; onko tilanne enää "vapaaehtoinen" jos Edustajuudesta annetaan vääränlainen kuva, annetaan ymmärtää tulot väärin, jopa painostetaan kehumalla toimintaa "bisnekseksi" tai provosoidaan mukaan toimintaan sanomalla että luuserit eivät pärjää. Omaa typeryyttä loppukädessä tietenkin jokaisen kohdalla, mutta tahallinen harhaanjohtaminen on myös erittäin tuomittavaa. Verkostomarkkinoinnissa pidetään viimeiseen asti kiinni siitä, että mukaanlähtijällä ei ole "valitusoikeutta" kun samanaikaisesti sekä "annetaan ymmärtää" että painotetaan näennäisesti "oma valinta" -lausetta. Lisäksi useat esittelytilaisuudet ja tapaamiset käyttävät hyödykseen erilaisia psykologisia keinoja saadakseen uuden Edustajan päättämään mahdollisesti normaalin mielipiteensä mukaisesti, joten onko kyse todellakin "vapaaehtoisuudesta"?
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Kyllä munkin mielestä on niin, ja tämä pätee aina, että ihmisten tahallinen harhauttaminen on moraalitonta liiketoimintaa. Vaikka esimerkiksi pyramidimarkkinoinnin haluaisinkin sallia, koska kannatan täyttä totaalivapautta (heh) kaikessa liiketoiminnassa, kunhan se ei ole rikollista. Rikollista on puolestaan oikeustoimikelvottomien henkilöiden kusettaminen, se on päivänselvää. Mutta mitä sitten, kun tullaan tilanteeseen, mistä sosialidemokraattisessa Suomessa ei saa ainakaan ääneen puhua? Eli mitä silloin, kun ihminen ei ole oikeustoimikelvoton virallisesti, mutta oikeasti aivan saatanan tyhmä? Kyllä, tyhmä ja vaikutuksille altis ilari, jolla on äo samaa luokkaa kuin kengännumero. Näiden huijaamiseen, ja siihen ei mitään verkostomarkkinointia tarvita, riittää kun lähettää talouksiin / jopa yrityksiin laskun näköisiä "mahdollisuuksia tilata se ja se". Kuuliaisesta Suomen kansasta tietty osa maksaa mukisematta ja "palvelun" tarjoaja livahtaa rahojen kanssa rappuun. Eräästä tällaisesta "yrityksestä", muistaakseni Suomen Yritysmediasta (watch out!) käydään juuri kovaa debattia kuluttajaviranomaisten pakeilla. Laittoivat meidänkin firmaan aika nätisti muotoillun "tarjouksen olla mukana luettelossa joka huomataan". Ei maksettu, moni maksoi. Samoja ilareita voi imaista kaikkiin pyramidijuttuihinkin mukaan ja se on halveksittavaa toimintaa. Näin myös ACN:n suhteen, mikäli tällaista on tapahtunut. Mutta ACN:n toiminta on sata kertaa kunniallisempaa siinäkin mielessä, että yhtiön kautta todellakin saa mobiililiittymän, joka toimii. Siis ilarin poka saa sellaisen. Ilari on se, jota on mahdollisesti kusetettu.

Rajan moraalittomuuteen vetäisin siihen, että käytetään härskisti hyväksi ihmisten tyhmyyttä / hyväuskoisuutta, ja sanotaan että "jätä kaikki muut työsi, osta ACN-edustajuus, olet miljonääri about 3 kuukaudessa, usko pois". Jos joku uskoo kybällä ja tekee niin, hän on automaattisesti niin tyhmä, että häntä on huijattu. Tosiasiassa näin tyhmällä ihmisellä tuskin tietenkään on mainittavampaa siviiliasemaa, jonka hän jättää. MUTTA jos joku järkevä ihminen analysoi tilanteen ja toteaa; "en varmasti ole miljonääri 3 kk:ssa, ton värvääjän jutuista 87% on paskaa, mutta just nyt ei mene hyvin millään duunirintamalla, tartun tähän. Tässähän vois voittaa niinkuin lotossa, okei otan tän edustajuuden"? Tällaista ihmistä ei ole huijattu mukaan, hän on päättänyt itse. Syyttäköön itseään, jos kaduttaa vähän ajan päästä. Myöskään sellaista edustajaa ei ole huijattu mukaan, jolle värvääjä on asiallisesti kertonut, mistä on kysymys ja mitkä ovat todelliset mahdollisuutesi tienata tässä. Kahden viimeisen vaihtoehdon tyypit ovat -jos myöhemmin katuvat- menneet omaan miinaansa ja olleet huolimattomia esimerkiksi sopimuksen lukemisen suhteen. Siellä lukee aivan selvästi se, minkä kuvailitkin: Itsenäinen Edustaja ei ole duunissa ACN:llä, hän vastaa itse kaikesta. Piste. Olisi ehkä pitänyt funtsia, jos kaduttaa? Tilanne muistuttaa huonoa kauppaa ylipäätään; ostaa auton, jota epäilee ehkä ruostepommiksi, mutta ostaa kuitenkin - huomatakseen, että se oli pommi. Perkele, paskan möivät, mutta itsepähän ostin. Toisaalta tällaiset ihmiset ovat usein nyt vain synnynnäisiä monen lajin yrittäjiä luonteeltaan ja saatat tavata sinulle ACN:ää kaupanneen kaverin vuoden päästä myymässä sinulle täytekynää, tietosanakirjasarjaa, vakuutusta tai lehtitilausta puhelimessa. Ei heitä ole huijattu, he vain ajautuvat ns. hanttihommiin. Ja osa heistä jopa viihtyy siellä.

No, ACN:n ainoa mahdollisuus olla pysyvästi Suomessa on juuri se, että heidän on tuotava uusia kilpailukykyisiä tuotteita markkinoille. Ja mielellään paljon kilpailukykyisempiä kuin kilpailijoilla, jotta saisivat edustajaa ja asiakasta. Tästä olen ehdottomasti samaa mieltä. Samoin siitä, että ACN incin perse tai pinna ei välttämättä loputtomasti kestä pienen Suomen tahkoamista tappiolla. MUTTA. ACN incillä ei liiketoiminnan luonteestaan johtuen ole juurikaan varaa katkaista suurella hulabaloolla alkanutta toimintaa YHDESSÄKÄÄN maassa, jos he haluavat etsiä uusia maita, kuten koko ajan tekevät. Yhtiön mainostama "13 vuotta ollaan oltu ja aloitettua toimintaa ei ole lopetettu missään" pitää toistaiseksi paikkansa ja Suomen lisäksi on avattu Espanja, Ranska, Australia etc. TODELLA huimaa menoa ja mielettömän härski härdelli, jos kaikki tämä tehdään tyhjän päällä! En oikein usko siihen. Luulen, että siellä on estimoitu mahdollisuudet saada uusia maita aika helvetin tarkkaan ja niinpä ACNinc minun mielestäni hakkaa hilloa Suomeen jatkossakin. Mikä puolestaan pitää liittymät toiminnassa. Which is nice käyttäjille. Jos kyseessä olisi alunperinkin v. -93 alkaen ollut "suuri kusetus" olisivat yhtiön perustajat, kuten Mike Cupiz ja Robert Stevanovski, varmaan hypänneet pois jo aikaa sitten, sillä äijät ovat faktisesti monimiljonäärejä, elleivät miljardöörejäkin. Olleet jo aikaa sitten. Outoa, jos vanhoilla päivillään levittävät homman taivaan tuuliin. Tai sitten ne istuvat kokkelipäissään Bahamalla jonkun altaan reunalla ja naureskelevat pikku show´lleen, jota he pelaavat tietokonepelin tavoin. Tässäkin tapauksessa diggaisin moisia hörhöjä pohjimmiltani :). Näitä ukkoja haastateltiin ja heidän cv:nsä esiteltiin Aku Ankassa, eikun Fortune Magazinessa ja sitä ennen Suomen Kuvalehdessä eikun Time-magazinessa. Ja sitäpaitsi "suureksi kusetukseksi" pienenä operaattorina toimiminen useissa maissa kuitenkin verkot ja muut, jopa käyttäjät, hommaten on aika paskaa ja hidasta kusetustoimintaa. Oikeat Suuret Kusettajat myyvät isompaa (hinnaltaan) tavaraa lyhyellä nopealla liikevaihdolla; lomaosakkeita, arvopapereita, osuuksia kaivostoimintaan ja viiniviljelmiin ynnä muuta hämmennystä.

Eli jos ACN on pohjimmiltaan Suuri Kusetus, pidän sitä huonona Suurena Kusetuksena, sillä sen realisoiminen on kestänyt kusettajille, jos he megasuperpottia hakevat entisen omaisuutensa päälle, ihan liian kauan ja ihan liian moni käyttäjä on kuitenkin pystynyt todistettavasti käyttämäänkin heidän tuotteitaan. Suuret Kusettajat eivät jätä yhtään edes puoliksi tyytyväistä ja tuotteessa roikkuvaa ihmistä jälkeensä.

(typoja)
 
Viimeksi muokattu:

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti JHag
Vaikka esimerkiksi pyramidimarkkinoinnin haluaisinkin sallia, koska kannatan täyttä totaalivapautta (heh) kaikessa liiketoiminnassa, kunhan se ei ole rikollista.
Pyramidi-muotoiset rakennelmat nimenomaan ovat suorastaan rikollisia, sillä on matemaattinen tosiasia etteivät ne voi kasvaa loputtomasti -> tiedossa on siis jo toiminnan aloitusvaiheessa että joku (suurin osa, sillä alin porras on aina se "levein") jää toiminnassa tappiolle vain maksaakseen muille osuuksia. Tämä on puhdasta rahankeräystä, ja siksi on oikein että se on laitonta.

On syytä myös pitää mielessä, että on "rikollinen toiminta" on vain määrittelykysymys - ei mikään muuttumaton luonnonlaki. Joten jos määrittelemme lailla verkostomarkkinoinnin rikolliseksi, niin silloin se on rikollista.
Viestin lähetti JHag
Eli mitä silloin, kun ihminen ei ole oikeustoimikelvoton virallisesti, mutta oikeasti aivan saatanan tyhmä? Kyllä, tyhmä ja vaikutuksille altis ilari, jolla on äo samaa luokkaa kuin kengännumero. Näiden huijaamiseen, ja siihen ei mitään verkostomarkkinointia tarvita, riittää kun lähettää talouksiin / jopa yrityksiin laskun näköisiä "mahdollisuuksia tilata se ja se".
Niin - emme tosiaan elä "täydellisessä yhteiskunnassa" ja sekä lainsäädännöstä että kuluttajansuojasta löytyy paljon epäkohtia jotka eivät joko tunnu järkeviltä, palvele tarkoitustaan tai pahimmillaan saattavat joka aiheuttaa kiusaa tavalliselle Teppo Tallaajalle. Kuitenkin lainsäädäntö on asia jota voidaan ja pyritäänkin kehittämään ajanmukaiseksi, vastaamaan tarvetta. Lainsäädäntö perustuu useilta osin myös siihen, ettei se pyrikään palvelemaan sitä suurinta osaa kansasta joka tajuaa itsekin pysyä erilaisista ketjukirjeistä erossa - vaan tarkoitus on asettaa turvalliset raamit toiminnalle niin että nämä ilarit ja einaritkin voivat huoletta toimia osana yhteiskuntaa, ilman että tarvitsee jatkuvasti olla huolissaan siitä että taas kuskataan. Vaikka joku onkin tyhmä, ei se silti tarkoita että muilla henkilöillä olisi oikeus riistää tätä, tai "panna se maksamaan tyhmyydestään", varsinkaan kohtuuttomasti. Meitä on moneen junaan, ja aina on joku Sinua (ja minua) fiksumpi -> pitäisikö yhteiskunnan hyväksyä että nämä meitä fiksummat saavat sitten lirauttaa meidän silmäämme? Ei tietenkään, vaan pyrkiä takaamaan tyhmälle ja fiksulle yhtäläiset puitteet elämiselle. Tämähän ei ole lähelläkään todellisuutta, mutta puutteellinen lainsäädäntö ei ole perustelu kansalaisen moraalittomuudelle käyttäytymismallille.
Viestin lähetti JHag
muistaakseni Suomen Yritysmediasta (watch out!) käydään juuri kovaa debattia kuluttajaviranomaisten pakeilla. Laittoivat meidänkin firmaan aika nätisti muotoillun "tarjouksen olla mukana luettelossa joka huomataan". Ei maksettu, moni maksoi. Samoja ilareita voi imaista kaikkiin pyramidijuttuihinkin mukaan ja se on halveksittavaa toimintaa. Näin myös ACN:n suhteen, mikäli tällaista on tapahtunut. Mutta ACN:n toiminta on sata kertaa kunniallisempaa siinäkin mielessä, että yhtiön kautta todellakin saa mobiililiittymän, joka toimii.
Hauska vertaus - sillä saahan myös tämän laskun maksanut henkilö sen mitä tuossa luvataan - ilmoituksensa luetteloon. Ei tosin siihen luetteloon mitä vastaanottaja saattaa kuvitella. ACN asiakas on saattanut haluta "ilmaiset ja rajoituksettomat puhelut ACN-liittymien välillä loppuelämäkseen", mutta onko kukaan saanut sellaisia? Tässä valossa tuo yritysmedia toimii jopa "oikeammin" kuin ACN. Puhumattakaan Edustaja-paroista joiden on "annettu ymmärtää" todennäköinen tulotaso hieman väärin ja he uhraavat aikaansa, vaivaansa ja rahaansa saavuttaakseen jotain mikä on heille erittäin epätodennäköistä saavuttaa.
Viestin lähetti JHag
Tilanne muistuttaa huonoa kauppaa ylipäätään; ostaa auton, jota epäilee ehkä ruostepommiksi, mutta ostaa kuitenkin - huomatakseen, että se oli pommi. Perkele, paskan möivät, mutta itsepähän ostin.
Tämän vuoksi meillä on mm. kuluttajalainsäädäntö joka edellyttää myyjää kertomaan "oleelliset asiat" autosta - kuten sen että se on aivan ruosteessa. Ellei tällaisia merkittäviä asioita ole kerrottu, menee kuluttaja takaisin liikkeeseen, laittaa avaimet asiallisesti myyjän pöydälle, purkaa kaupan ja laittaa liikkeelle laskun jossa laskuttaa "kohtuuden rajoissa" yrityksen hänelle aiheuttamaa ylimääräistä ajankulua ja vaivaa (sis. mm. aiheutuneet matkakulut). Näin sanoo kuluttajalainsäädäntö. ACN sen sijaan haluaa tahallaan, että Edustajuus solmitaan yrityksen kanssa, jolloin henkilö houkutellaan astumaan ulos kuluttajansuojalainsäädännön piiristä. Miksi ihmeessä tällaista halutaan? Syy on siinä, että voidaan jälkikäteen pestä kädet ja todeta nimenomaan että "mitäs läksit".
Viestin lähetti JHag
Toisaalta tällaiset ihmiset ovat usein nyt vain synnynnäisiä monen lajin yrittäjiä luonteeltaan ja saatat tavata sinulle ACN:ää kaupanneen kaverin vuoden päästä myymässä sinulle täytekynää, tietosanakirjasarjaa, vakuutusta tai lehtitilausta puhelimessa. Ei heitä ole huijattu, he vain ajautuvat ns. hanttihommiin. Ja osa heistä jopa viihtyy siellä.
Eikä siinä mitään, näillekin töille tarvitaan tekijä. Ei kuitenkaan tarvitse itse maksaa työpaikasta, tehdä töitä täysin naurettavalla tuntipalkalla, erilaisia sosiaalimenoja ei kierretä vaan työnantaja hoitaa ne asianmukaisesti, yritys kantaa "yrittäjän riskin" joka sille kuuluu.
Viestin lähetti JHag
Yhtiön mainostama "13 vuotta ollaan oltu ja aloitettua toimintaa ei ole lopetettu missään" pitää toistaiseksi paikkansa
Tämä lause on kiistanalainen ainakin Suomen tilanteen vuoksi. Todistusaineistona tästä on se, että yritys on rekisteröity jo vuonna 1999 ja tuolta ajalta on syntynyt verovelkoja (katso alhaalta *-kohta); jonkinlaista toimintaa on siis mitä ilmeisimmiten ollut. Kun tähän ynnätään se, että ACN on aloittanut "uudelleen" toiminnan suomessa vuonna 2003, voidaan selvästi todeta että toiminta on jo kertaalleen lopetettu Suomessa. Tässä valossa, esitetty argumentti ei siis pidä paikkaansa.

Herättää myös muuten tietynlaista pohdintaa - miksi ACN halusi tulla Suomeen? Suomi on kuitenkin GSM-liittymätiheydeltään yksi koko maailman johtavia maita, ja uusmyyntimahdollisuudet huonot. Myös vertailtaessa puheluhintoja, niin Suomi on koko euroopan kärkitasoa puheluhinnoissa kuluttajan kannalta -> kaikki siis viittaa siihen että markkinat ovat hyvin kilpailtuja, eikä niistä ole luvassa mitään jättimäisiä voittoja, kuten olisi tarjolla ehkä maassa jossa kokonaan uusien asiakkaiden hankinta on vielä käynnissä ja puheluhinnat sisältävät enemmän ilmaa (=katetta tai kilpailuvaraa - kuinka sen haluat nähdä). Miksi siis tulla ehdoin tahdoin Suomeen, josta ei menestystä selvästikään ole odotettavissa? Mielenkiintoinen kysymys. Olisiko vastaus nimenomaan lainsäädännössä; kytkykaupan puuttuminan ja lakimuutokset jotka ylipäänsä mahdollistavat pääsyn johonkin verkkoon.
Viestin lähetti JHag
Eli jos ACN on pohjimmiltaan Suuri Kusetus, pidän sitä huonona Suurena Kusetuksena, sillä sen realisoiminen on kestänyt kusettajille, jos he megasuperpottia hakevat entisen omaisuutensa päälle, ihan liian kauan ja ihan liian moni käyttäjä on kuitenkin pystynyt todistettavasti käyttämäänkin heidän tuotteitaan.
Heh. Voit joko ampua lehmän ja pitää isot ja näyttävät juhlat sen lihoilla - tai sitten lyspää siitä maitoa pikkuhiljalleen vuosien ajan. Molemmissa on omat houkutuksensa, eikö vain? En muuten usko että ACN itsessään on "Suuri Kusetus" - mutta sen toimintatapa on mielestäni hyvin lähellä rikolliseksi luokiteltavaa toimintaa.
Viestin lähetti JHag
Suuret Kusettajat eivät jätä yhtään edes puoliksi tyytyväistä ja tuotteessa roikkuvaa ihmistä jälkeensä.
Suuret Kusettajat jättävät jälkeensä hymyilevän käyttäjän. Siinähän se taito on, kun vastapuoli ei edes tajua että nyt meni nahka halvalla.


Edit;
Tässä on tarjolle puolivuotiskatsaus kilpailevalta verkosto-matkapuhelinliittymä-yritykseltä Seveniltä. Kuten huomaatte, tappiot ovat massiivisia verrattuna liikevaihtoon, vaikka aloituspakettejakin on myyty ihan kivasti. Ei suoraan verrannollinen mm. nopean kuihtumisen vuoksi - mutta yritys itessään muistuttaa mm. jakelukanavaltaan ACN:ää. Ehkäpä tämä antaa jotain viitteitä myös ACN:n kannattavuudesta?

Edit2; (*-kohta)
Tässä vielä olinkki "viralliseen lehteen" josta sivulta 35 käy ilmi tuo ACN:n taakseenjättämä verovelka aiemmista toiminnoistaan. Linkki vain siksi, ettei tarvitse ihan höpöpuheiksi syyttää. Velkaa on syntynyt yli 500.000 euroa, joten mistään aivan mitättömästä yrityksestä ei ole kyse.
 
Viimeksi muokattu:

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Jussi77: Tää nyt on mennyt kahden jätkän jorinaksi, mutta vastaan heti sen verran, että en pidä tyhmienkään ilarien kusettamista moraalisesti oikeana, mutta en myöskään "osta" sitä ajatusta, että meidät kaikki tasapäistetään lainsäädännöllä ja otetaan huomioon aina heikoimman mahdollisen lenkin kautta kaikkien toiminta. Ajatus siitä, että ilareita suojellaan ja tehdään fiksuille ja tyhmille "sama toimintaympäristö" on mielestäni naivi, lähentelee totalitarismia. Erilaiset diktatuurit; kommunistiset, sotilaalliset, äärioikeistolaiset ovat kautta aikain kaventaneet kansalaistensa elinpiirin "kaikille samanlaisina" oikeuksina. Tai oikeudettomuuksina, ihan miten vaan. Ja jokaisessa diktatuurissa on kuitenkin ollut oma eliittinsä. Olemme erilaisia ja fiksut puskevat aina esiin. Niinkuin eläinkunnassa vahvimmat. Jos minua fiksumpi (ja niitä riittää!) saa minulta kusetettua rahaa ilman laittomia keinoja, perustaen kaupan esimerkiksi maalailemiinsa odotuksiin, on vastuu käytöksestäni -eli tyhmästä kaupasta- tietenkin mielestäni minun. Kuulostat aika jyrkältä tasa-arvoideologiassasi vai vaikuttaako se vain siltä tässä yhteydessä? Vai hyväksytkö, että myös tyhmään verkostomarkkinointiin mukaan lähtenyt on ainakin osittain itse aiheuttanut siihen liittyvät ongelmat?

Joku raja on oltava lainsäädännölläkin ja kansalaisten "suojelulla". Kannatan sitä linjaa, että yhteiskunnassa on sallittua se mikä ei ole lailla kiellettyä ennemmin kuin sitä että yhteiskunnassa on kiellettyä kaikki se mikä ei ole erikseen lailla sallittua. Mulle laillisuuden rajaksi on aina riittänyt se, onko eduskuntamme säätänyt lain, jonka mukaan joku toiminta on laitonta. Verkostomarkkinointi ei ole Suomen lakien mukaan laitonta, joten en periaatteessa pidä ajattelusta, jonka mukaan se on laitonta kuitenkin jollain tavalla. Ei ennen kuin sellainen laki tulee. Sitten pulinat pois. Mutta en usko lain tulevan.

Mitä tulee autokauppaesimerkkiini / sinun esimerkkiisi, katso uudestaan ACN:ään liittyvä versioni (ed. viesti), missä edustajasignaaja kertoo asiallisesti mistä on kyse ja ilari tarttuu hommaan silti. Näitä ilareita on aina. Ja jos verkostomarkkinointi kielletään lailla (mulle aivan sama), ei Suomi muutu ilarihuijareiden kannalta yhtään turvallisemmaksi maaksi, sillä ilarien määrä ei vähene. Heitä huijataan kaikissa kaupankäyntitilanteissa; auto- ja asuntokaupoissa ym. Tavan takaa saamme lukea asuntovälittäjästä, joka otti käsirahan olemattomasta asunnosta ja häipyi. Joten en usko, että maamme talousympäristö muuttuisi radikaalisti toisenlaiseksi verkostomarkkinoinnin poistuttua.

Jos ACN-edustajasignaaja on valehdellut, on edustajalla kuitenkin Suomen lakien mukaan oikeus vaatia edustajasopimuksen purkua ja kulujen palauttamista. Suomen laki menee kirkkaasti ACN-edustajasopimuksen yli - ja hyvä niin. Tiedän muuten näin tapahtuneenkin. Hyvä niinkin. Ja kehotan jokaista, joka kokee saaneensa väärää, valheellista infoa, ryhtymään normaaleihin kaupanpurkutoimenpiteisiin. Kuka tahansa heikoilla oleva taho haluaa ratkaista tällaiset asiat ilman julkisuutta korvaukset kiltisti maksaen.

Mitä tulee siihen, kumpi on kunniallisempaa, olemattomien laskun näköisten tilausten pudottaminen ihmisten koteihin vain selkeästi toimivien ACN-liittymien välittäminen, niin otin lähinnä huumorina todistelusi, jonka mukaan esimerkiksi 90-vuotiaan mummon postiluukusta kolahtavan aiheettoman laskun (kuluttaja-asiamies on katsonut nämä selkeästi laskuiksi) maksaminen on hyväksyttävämpää kuin toimivan ACN-liittymän ottaminen, josta pääsee eroon heti halutessaan. Varsinkin kun esimerkiksi Yritystiedon ja kaltaistensa luettelokauppiaiden taustalta ei löydy edes minkäänlaista aikomusta painaa mitään luetteloa. Olihan se huumoria :) ?

Samoin se, että ACN on ollut ja sitten lähtenyt Suomesta ja nyt tullut, on varmasti semanttisesti tarkastellen totta. Mutta minkään instanssin mukaan yhtäkään liittymää ei ole koskaan avattu ACN:lle ennen marraskuuta -03. Verovelka ei ole syntynyt liittymäkaupasta ainakaan. Jos ACN olisi heilunut aiemmin Suomessa ja vetänyt liittymänsä kertaalleen pois, olen 110% varma, että kilpailijat, lehdistö ja vaikkapa edellä mainittu Kuningaskuluttaja olisivat kertoneet asiasta hyvin suuresti. Miksi eivät olisi? Sehän olisi heidän etunsa. Sitten vasta ollaan kunnon uutisen ja ison ruumiin äärellä, jos 300.000:ssa asiakkaassa faktisesti käynyt operaattori vetäytyy markkinoilta. Jota siis pidän täysin mahdollisena.

edit: Tsekkasin linkit ja ACN:n 1/2 milj euron verovelka kiinnostaa tietenkin kovasti. Toivon mukaan tulee konkreettinen tieto, mistä se johtuu, mutta tarkistin jopa viestintäviranomaisilta, että ainakaan ACN-nimellä toimivia liittymiä ei ole Suomessa ollut ennen marraskuuta -03. Verkkovuokrahakemuskin Soneralta on vuodelta -02. Outoa?
 
Viimeksi muokattu:

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En jaksanut lukea tätä keskustelua kuin n. 99 viestiä taaksepäinpäin, mutta tulin siihen tulokseen että onneksi SM-liiga alkaa kohta ja oikeitakin puheenaiheita taas löytyy.

Nettiuskottavuuden voi paitsi saavuttaa, myös menettää...Menettäminen on tietysti helpompaa. Mutta kuriositeettina tässä jääkiekko-aiheisessa portaalissa tämä alkaa jo puolustaa paikkaansa.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Kilgore Trout
En jaksanut lukea tätä keskustelua kuin n. 99 viestiä taaksepäinpäin, mutta tulin siihen tulokseen että onneksi SM-liiga alkaa kohta ja oikeitakin puheenaiheita taas löytyy.

Noh noh, eipäs lueskella, jos ei kiinnosta, itsekään en kiusallanikaan käy kilpailut ja visailut -osiossa. Koska kiusaantuisin siellä trivian turhuudesta. Liiga-avausta tässä odottaa itse kukin ja tosiaan; miksi kiekkoportaalilla on ylipäätään Vapaa osasto? Ilmeisesti yleisön pyynnöstä, markkinoiden paineesta? Mutta täällähän voisi lakata käymästäkin. Mutta toisaalta; sitten ei näksi kuinka turha tämä on. Monimutkaista.

Viestin lähetti Kilgore Trout
Nettiuskottavuuden voi paitsi saavuttaa, myös menettää...Menettäminen on tietysti helpompaa. Mutta kuriositeettina tässä jääkiekko-aiheisessa portaalissa tämä alkaa jo puolustaa paikkaansa.

Myös klamydian voi saada ja sitten myös menettää, ikuisuuskysymyksiä. Paras kuriositeetti jääkiekko-aiheisessa portaalissa omasta mielestäni on kuitenkin ehdottomasti "Löytyvätkö Saddamin kaasut vai onko niitä olemassakaan" -ketju. Mutta ikuisia mielipidekysymyksiä nämäkin. Taidan silti mennä sinne ilmoittamaan kantani.

(lisäys)
 
Viimeksi muokattu:
Viestin lähetti JHag

varjolle sanoisin mielelläni "ime sinä munaa, kun real lifesta kokemusta omaavat vääntävät merkityksettömällä nettikanavalla". Mutta enhän mä voi niin sanoa, se on kai kielletty säännöissä?

Se tosiaan on kiellettyä, joten nimimerkki JHag kuittaa itselleen varoituksen.

"§6 Kohtele muita kirjoittajia niin kuin tahtoisit itseäsi kohdeltavan. Henkilökohtaiset loukkaukset ovat rangaistavia.

§7 Odotamme kaikkien kirjoittajien noudattavan yleistä netikettiä ja ymmärtävän hyvän maun käsitteen."
 
Asiakaspalvelu pelaa?

Vaihdoin ACN:n liittymän Saunalahteen heinäkuun lopussa, ja 26.7. tuli ACN:ltä tekstiviesti: "ACN-laskusi nro XxxxXXxx on suorittamatta. Ole hyvä ja suorita maksusi mahdollisimman pian."
Tuota kyseistä laskua en ole ikipäivänä saanut, enkä ole jaksanut vaivata päätäni asialla.

Nyt vaan rupesin miettimään, että voiko siitä koitua minulle paskaa jos en ilmoita kyseiselle yhtiölle että en ole laskua saanut? Kaiken järjen mukaan minulle olisi pitänyt lähettää huomautus, karhukirje tai jotain vastaavaa.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Re: Asiakaspalvelu pelaa?

Viestin lähetti Hazardipakki
Nyt vaan rupesin miettimään, että voiko siitä koitua minulle paskaa jos en ilmoita kyseiselle yhtiölle että en ole laskua saanut? Kaiken järjen mukaan minulle olisi pitänyt lähettää huomautus, karhukirje tai jotain vastaavaa.

Luultavasti seuraavaksi saat kirjeen perintätoimistolta tai ACN perinnältä tms. johon on lisätty mukava määrä korkoja, joudut ennemmin tai myöhemmin olemaan yhteydessä ACN:n asiakaspalveluun joten mitä aikaisemmin sen parempi.

Luultavasti sanovat sinulle että lasku on aiheellinen ja joudut sen pienillä koroilla ainakin suorittamaan.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Re: Asiakaspalvelu pelaa?

Viestin lähetti Hazardipakki
Vaihdoin ACN:n liittymän Saunalahteen heinäkuun lopussa, ja 26.7. tuli ACN:ltä tekstiviesti: "ACN-laskusi nro XxxxXXxx on suorittamatta. Ole hyvä ja suorita maksusi mahdollisimman pian."
Tuota kyseistä laskua en ole ikipäivänä saanut, enkä ole jaksanut vaivata päätäni asialla.

Nyt vaan rupesin miettimään, että voiko siitä koitua minulle paskaa jos en ilmoita kyseiselle yhtiölle että en ole laskua saanut? Kaiken järjen mukaan minulle olisi pitänyt lähettää huomautus, karhukirje tai jotain vastaavaa.
No jos lasku on aiheellinen niin pitäähän se maksaa. Mutta jos et sitä ole saanut niin tee ihmeessä valitus, et nimittäin liene ainoa. Tämän vuoden puolella elokuun puoleenväliin mennessä on tullut Kuluttajavirastoon lähes 600 valitusta joista 250 koskevat tätä maanamainiota ACN:ää kertoilee huomenna ilmestyvä Kuluttajalehti.
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jokohan ACN puolestapuhujat voisivat pikkuhiljaa myöntää, ettei tullut tästä(kään) verkostohommasta yhtään mitään, vaan kuivui omaan mahdottomuuteensa, kuten kaikki muutkin verkostofirmat.

Ei ole enää kuukausiin näkynyt hehkutusta ACN:n ylivoimasta ja voittokulusta. En ole vahingoniloinen niille, jotka mukaan lähtivät. Osa on voinut jopa saada pientä profittia, mutta suurin osa on nuollut haavansa nöyrinä, ja hyväksynyt, että turpiin tuli.

ACN- vastustajat sen sijaan näyttävät olleen oikeassa, sillä n. vuosi sitten täällä ennustettiin, että vuoden kuluttua ACN on enää pienen ydinjoukon juttu, ja liittymämäärät ovat pudonneet rajusti. Juuri näin näyttää käyneen.

Toivottavasti moni ottaa tästä oppia. Silloin, kun verkostofirmasta aletaan puhua suureen ääneen monessa paikassa, on parasta olla menemättä mukaan, ja jos on mukana, niin kannattaa varautua vetäytymään siitä. Loppu on silloin lähellä. Tätä kaavaa on noudattanut kaikki verkostofirmat aina GNLD:stä ACN:ään. Seuraavaa verkostomarkinoinnin talouden rakettia tässä odotellaan, ja pelkään, että samat valheet menevät silloinkin läpi. Muutamien vuosien välein nämä ilmiöt toistuu, valitettavasti.
 
Viimeksi muokattu:

Jet-Ace

Jäsen
Viestin lähetti heki
Jokohan ACN puolestapuhujat voisivat pikkuhiljaa myöntää, ettei tullut tästä(kään) verkostohommasta yhtään mitään, vaan kuivui omaan mahdottomuuteensa, kuten kaikki muutkin verkostofirmat.

Olisi jo tämäkin vääntö saanut painua lopullisesti unholaan.

Koko aihe ei alunperinkään jaksanut allekirjoittanutta kiinnostaa, mutta erittäin monen vääntäjän teksteistä huokui läpi se, että oma lehmä oli ojassa.
Tarkoitan tällä sitä, että voisin vaikka lyödä vetoa siitä, että merkittävä osa tässä ketjussa vääntäneistä saa palkkansa joltain teleoperaattorilta. Ja suuri osa lopuista on niitä, jotka nyt vääntävät jokaisessa vapaan keskustelussa motiivinaan olla muuten vaan eri mieltä.

Aika huvittava ketju sinänsä tuosta eri operaattorien näkökulmista tulleine kommentteineen.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
ACN kaatui omaan perseilyynsä,
olematon asiakaspalvelu, laskutusjärjestelmän suuret ongelmat ja hintakilpailusta tippuminen.

ACN:llä oli haavissaan n. 300 000 asiakasta, tällä hetkellä realistinen arvio on 70 000 - 100 000 ja suunta alaspäin kokoajan.

Suomessa ei toimi tollanen, hyvä yritys kuitenkin.
 

Rocco

Jäsen
No niin... tässä on sitten ACN ensimmäinen kuoleva halpaoperaattori. Saas nähdä koska tulee seuraava perään. Oma veikkaus on ettei mene kauaa.

EDIT: Tänään kuulin uutisen minkä mukaan ACN lopettaa operaattoritoimintansa. Nykyiset asiakkaat siirtyvät Tele Finlandin asiakkaiksi.
 
Viimeksi muokattu:

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Game Over ACN

TeliaSonera Finland Oyj, sen tytäryhtiö Tele Finland Oy ja ACN Communications
Finland Oy ovat tehneet yhteistyösopimuksen. Sopimuksen mukaan ACN Communications
Finland lopettaa matkaviestinpalvelun tarjoamisen omalla brandillaan ja alkaa
markkinoida TeleFinlandin matkaviestinpalveluja olemassaolevien myyntikanaviensa
- itsenäisten myyntiedustajien - kautta. ACN:n asiakkaat Suomessa voivat jatkaa
Tele Finland Oy:n asiakkaina. ACN:n omaisuutta, henkilöstöä, sopimuksia tai muuta
liiketoimintaa ei siirry sopimuksen myötä Tele Finlandille.


http://www.startsidan.telia.se/com/...easePage.html?id=115081&disclaimerId=&lang=FI

Vanhat liittymätyypit poistuvat siirtymäajan jälkeen.

Eipä tämä niin kauaa kestänyt.

Jos jotain hyvää hakee niin ACN:n jälleenmyyjät saavat liittymiään varmasti paremmin kaupaksi kuin nykyisiä. Tele on, mainoksessakin, TeliaSonera Finland Oy:n tytäryhtiö. Siinä sitä brändiä.

Niin joo, se vielä.
TeliaSonera Finland on mukana verkostomarkkinoinnissa, ei ihan heti olisi uskonut.
 
Viimeksi muokattu:
No...

...saihan tuossa jonkin aikaa soitella halpoja puheluja, kun suurimmalla osalla lähipiirissä oli ACN Friends -liittymä. Itselleni ei mitään laskutusongelmia sattunut, liittymä toimi kuten pitikin. Mukava seurata sivusta kuinka ACN:lle käy muualla.
Ei kai tässä sitten muuta kuin etsimään uutta edullista liittymää...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Pitää pyytää anteeksi kaikilta ACN-ihmisiltä, ennustukseni jouluisesta lopetuksesta meni pieleen kuukaudella.

Nyt olisi mielenkiintoista nähdä jossain, joskin taitaa olla mahdotonta, jonkinlaista tilinpäätöstä. Ts. minne rahoja meni ja miten paljon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös