Mainos

ACN ilmaiset puhelut

  • 82 100
  • 689

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
HS / 30.4

Liittymien määrät 31.3 ja suluissa muutos vuoden alusta:

Sonera 2 321 000 (-107 000)
Elisa 1 319 007 (-55 319)
DNA 695 000 (-65 000)
ACN 260 000 (+160 000)
Saunalahti 213 718 (+ 70 027)

ACN:n mukaan sillä on huhtikuun lopussa n. 278 000 liittymää, joten kasvu on jatkanut, tosin hitaampana.
 
Viimeksi muokattu:

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Re: HS / 30.4

Viestin lähetti Johannes
Liittymien määrät 31.3 ja suluissa muutos vuoden alusta:

Sonera 2 321 000 (-107 000)
Elisa 1 319 007 (-55 319)
DNA 695 000 (-65 000)
ACN 260 000 (+160 000)
Saunalahti 213 718 (+ 70 027)

ACN:n mukaan sillä on huhtikuun lopussa n. 278 000 liittymää, joten kasvu on jatkanut, tosin hitaampana.

Mielenkiintoista on, että Hesarin jutun mukaan TeliaSonera vahvistaa Saunalahden ja ACN:n lukujen olevan lähellä oikeita.
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Sonera 2 321 000 (-107 000)
Elisa 1 319 007 (-55 319)
DNA 695 000 (-65 000)
ACN 260 000 (+160 000)
Saunalahti 213 718 (+ 70 027)

Näiden lukujen pohjalta Soneran verkossa olisi pelkästään ACN/Sauniksen liittymien määrä n. 474.000. Ero viralliseen lukuun q1:sen tuloksen yhteydessä olisi n. 34.000 kpl. Sikäli ihan merkittävä ero, että ero on n. 8 %.

Itse uskoisin sekä Soneran että Sauniksen luvut sen vuoksi, etteivät ne voi valehdella osavuosikatsauksissa ja pörssitiedotteissa. Jos Soneran verkon ulkopuolisia liittymiä on 430.000, ja Sauniksen osuus 214.000, niin max 216.000 liittymää voisi olla ACN:llä.

Siinäkin on suuri ero ACN omiin lukuihin verrattuna. Jossain mättää!

vaikka ACN luvut pitäisi paikkansa (mitä en usko tässä esitettyjen perusteiden vuoksi), niin silti kasvu on hidastunut todella paljon, sillä oman kertoman mukaan 200.000 liittymän raja olisi mennyt heillä rikki jo aikoja sitten. Jokainen ymmärtää, ettei verkosto kestä hidastuvaa kasvua, koska uusimmat jäsenet eivät saa omiaan tällöin takaisin, vaan tekevät tappiota. Silloin he lopettavat toimintansa, jonka vuoksi heidät värvänneen tason tulot putoaa, ja he eivät saa riittävästi tuloja. Homma jatkuu, kunnes mukana on kohtuu pieni joukko riittävän aikaisin aloittaneita edustajia, joille riittää pienentyneet joukon tulovirta. Tämä on tuttu peruskaava kaikissa vm- jutuissa. Suurin osa tekee tappiota/ilmaistyötä, pieni sisäpiiri korjaa hillot. Hyvät paikat verkostoissa menevät jo ennen kuin suuri yleisö edes kuulee koko firman olemassaolosta.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Viestin lähetti b2reds
Taas yksi kuukausi ilman puhelinlaskua.
Kiitos ACN!

Sama, paitsi osittain eri.
Kiitos työnantaja!
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
heki; Näin on. Siltikin acn:ää kiinnostaa vain ja ainoastaan se luku, joka on yli 200.000, eli asiakasmäärä. Firma on olemassa asiakkaiden pitämistä varten, ei edustajiensa. Aivan sama, jos ne 7.000 jotka eivät koskaan saa sijoitustaan takaisin häipyvät. Heidän mukanaan eivät nimittäin häivy heidän asiakkaansa, jotka ovat tehneet sopparin ACN Finlandin kanssa. Karu meininki. Ja talouspoliittisesti tarkasteltuna ihastuttavan riskitön emoyhtiön kannalta. Moraalisesti tarkasteltuna? Toinen juttu.

Lisäksi pieni ihan yleinen kauppispohjainen talouspolitiikan oppitunti: Muistakaa teinit, että maksimointi on eri asia kuin optimointi. Tietääkseni kukaan operaattori ei vakavissaan tavoittele päätöntä kasvua, vaan toimintansa kannattavuutta. Ja silloin katsotaan tulosta laskettaessa tulojen lisäksi sellainen pikku muodollisuus kuin kulut. Ja jos ei ole kiinteitä kuluja = mainonta, myymäläverkosto etc, on tulos mitä todennäköisimmin parempi kuin sillä, jolla on sama myynti, mutta suuremmat kulut. Itse asiassa acn:ssä ei ole kukaan palkanlaskija vinkumassa liksaa, jos puhelut eivät tuota, sillä koko liksa maksetaan lähtökohtaisesti provikkana puhelukuluista. Ikävää, mitä tähän sanoo ay-liike? Kirkko? A-studio? Sen sijaan vaikkapa Soneralla matkapuhelinyksikkö maksaa jokatapauksessa isot palkkakulut joka kuukausi, huimat kulut. Teknisistä puhumattakaan.

Olla verkkovuokralainen on rahanteon kannalta yhtä helppoa kuin olla vuokranantaja tiukoilla asuntomarkkinoilla = Helsingissä. Voit esimerkiksi, jos löytyy kapitaalia, vuokrata itsellesi kokonaisen kerrostalon sisääntulomaksulla, sitten laskea 25% katteen päälle ja ulosvuokrata kaikki, kyllä ne menevät. Ja...uups...paljastinpa yhden liikeidean tässä ja meinasin paljastaa muutaman firmankin, joka elää näin.

Optimointi on juuri sitä, että teoriassa Mikkelin Jukurit voi olla kannattavampi yritys kuin Jokerit HC tai HIFK Hockey. Toiminimi Pertti Paukanen voi olla kannattavampi yritys kuin Neste Oyj etc...Älkäätten hyvät ihmiset aina laskeko maksimia ja ottakaa kulutkin huomioon, kun pohditte kannattavuutta. Alalla kuin alalla. Naapurini polkypyörähuolto, hänen hobbynsa, on kannattavampaa kuin hänen 10 auton kuljetusliikkeensä. Näin on, katseltiin papereista äskettäin.

Mutta kuka muistaa enää Teleä ja Radiolinjaa, kun nyt -nyyh- nekin on Sonera ja Elisa? Elisa -nimi on ihan perseestä btw.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Muutama 'merkonomihenkinen' kommentti.

Paljon huudetaan liittymien määrän perään.
Itse en olisi volyymistä niinkään kiinnostunut vaan arvosta.
Olisi kiva nähdä rinnakkain operaattorien markkinaosuus määrässä ja arvossa, siis liittymien kpl-määrä % vs laskutuksen € %

Toinen mitä välillä on pakko ihmetellä, että ovatko kaikki asiakkaat tavoittelemisen arvoisia?
Tässä viittaan tuohon ylempään pointtiin.
Kenellä on ne parhaat asiakkaat?

Itselläni on työsuhde Radiolinja sekä jostain historian hämärästä 'pakastettuna' Telecom Finlandin liittymä.

Ensimmäisenä mainitun laskua en edes näe. Toisen laskutus on se kk-maksu, joka taitaa olla jotain 3,50 €.
Molemmilla operaattoreilla on liittymistäni 50 % markkinaosuus, jos mitataan volyymillä. Arvossa mitattuna taitavat osuudet olla 95 % vs 5 %.

Mutta kivahan sitä on määriä arvuutella, mutta €uroilla ne kulut maksetaan.

Edit:

Niin kuten sanottua minulla ei ole syytä puffata tai mainostaa ketään operaattoria. Minusta vain on hauskaa pohtia verkostomarkkinoinnin moraalia ja osallistua tähän hauskaan keskusteluun.
 
Viimeksi muokattu:

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Saunalahden osavuosikatsaus:

SAUNALAHDEN GSM-LIITTYMIEN KESKIMÄÄRÄINEN LIIKEVAIHTO (EUROA)
/LIITTYMÄ/KK

1-3/03 4-6/03 7-9/03 10-12/03 1-3/04
ARPU 25,9 30,9 28,1 35,3 33,8

Katsauskauden jälkeen GSM-liittymien määrä on kasvanut edelleen ja
huhtikuun lopussa verkossa aktiivisia liittymiä oli yli 250 000.

Liittymät 1-3/03 4-6/03 7-9/03 10-12/03 1-3/04

GSM 35 841 48 373 86 759 143 691 213 718
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Lupasin joskus, että myös huonosti olevat asiat saavat kommenttinsa ja tänäänhän acn on uhkasakon ynnä muiden kera esillä Ilta-Sanomissa. Kannattaa katsoa - ja pitää kuitenkin pää kylmänä.

Viranomaistenkin mukaan acn-asiakkaita on yli 250.000 ja on päivänselvää, että yhtiön tyhjästä polkaistu asiakaspalvelu ja tekninen puoli ei ole pysynyt perässä tässä kasvussa, joka ei ollut odotettavissa ollenkaan acn:n puolella. Niinpä noin 20.000 ihmistä on saanut virheellisiä laskuja, missä sen minkä piti olla veloituksetonta, ei ole veloituksetonta. Tämä on perseestä, luonnollisesti ja jokainen noista voi vaihtaa liittymää vaikka heti, which is nice vapaan kilpailun tilanteessa. Se tosiasia, että noin 230.000 ihmistä käyttää tyytyväisinä liittymäänsä ei tietenkään välity uutisesta. Koska sehän ei ole uutinen. Ja tottakai suhdeluku on pielessä, 20.000 sähläystä on aivan liian suuri luku.

Hyvä puoli tässä on se, että acn:n on pakko korjata virheensä, mihin sillä on vastoin yleistä luuloa omakin halu. Itsekin olen saanut acn:ltä huomaamattani korjauksen aiheetta veloitettuihin ulkomaanpuheluihin (14 euron verran yht) edellisessä laskussani. En siis ollut edes huomannut, että tuli maksettua turhasta aiemmin. Ne acn:n edustajat, joihin olen ollut yhteydessä, ovat kertoneet, että kasvu on ollut hallitsematonta ja asiat korjataan. Nythän ne on pakkokin korjata. Mutta yhtiöllä menee -dämn- hyvin ja se aikoo olla vaan olemassa, pitää asiakkaansa ja uudistaa tuotteitaankin. Muutkin kuin mobiilipalvelut avataan Suomessakin tiettävästi tänä vuonna. Lisäksi yhtiöstä todetaan, että jo 11 vuotta on jokaisessa uudessa maassa lehdistön ja kilpailijoiden toimesta ennustettu, että "tuo ei tule toimimaan, homma kaatuu". Näin ei ole tapahtunut yhdessäkään maassa, päinvastoin. Enkä todellakaan usko, että Suomessakaan.

ACN on täysi outlaw mobiilimarkkinoilla. Sillä ei ole mediassa yhtään ystäviä. Jokainen huonosti oleva asia on iso uutinen, isompi kuin kilpailijoiden peukaloidut tilinpäätökset tai maksamattomat verkkovuokrat. Syykin on selvä; acn ei tuo senttiäkään rahaa millekään medialle mainostamalla siellä. Saunalahti on esimerkiksi valtavan iso poka koko Sanome Oyj:lle, samoin Maikkarille. Sonerasta ja Elisasta puhumattakaan. Mediakohtelukin on mennyt näin joka maassa, silti turakaiset -tai tietty osa heistä- ovat pitäneet acn-tuotteensa.

Seurataan mielenkiinnolla ja ollaan tyytyväisiä Suomen hyvään kuluttajasuojaan. Mitään huonoa tuotetta ei ole kenenkään pakko pitää. Mutta ketään ei voi pakottaa luopumaankaan hänen omasta valinnastaan, ei vaikka kuinka tekisi mieli.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Nyt kun asia on esillä niin minua kiinnostaisi paljonkohan ACN-liittymistä on sellaisia jolla soitetaan lähinnä vain noita ilmaisia puheluja? Allekirjoittaneella löytyy tuttuja jolla on kaksi liittymää, ACN:llä soitetaan vain ns ilmaiset puhelut ja muut sitten omalla kännykällä.

Ja kisahan kovenee, uusia tulokkaita on tälle mobiilimarkkinalle tulossa jo ihan lähiaikoina...
 

Rocco

Jäsen
Suomessa on tämä ns. 15-70v ihmisten kännykkäliittymämäärä paljon suurempi mitä tuossa ikähaarukassa on ihmisiä. Se kertoo siitä että monilla ihmisillä on kaksi tai useampia liittymiä. Monilla tutuillakin on ensin se pääliittymä mikä on auki lähes kokoajan, ja sitten yksi tai kaksi liittymää eri operaattoreilla millä soitetaan noita halpoja tai ilmaisia kaveripuheluita.
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kun n. 10 % laskuista on virheellisiä, niin kyllä on surkeaa toimintaa. Miten firma, joka omien sanojen mukaan on ollut muissa maissa jo x vuotta toiminut kannattava ja varteenotettava peluri voi lähteä matkaan noin sudella systeemillä.

En ole JHag:n kanssa aivan samaa mieltä siitä, että ACN asiakkaat säilyvät, vaikka edustajamäärä kääntyisikin laskuun. Tämä siksi, että miksi joku jymäytetty edustaja pitäisi liittymän. Luultavasti hän on niin vittuuntunut, että liittymä lähtee edustuksen mukana vaihtoon. On myös hyvin mahdollista, että hänen lähipiirinsä (esim. tyttö/poikaystävä, vanhemmat) vaihtavat kanssa.

Toiseksi, ACN liittymän on ottanut juuri se kansanosa, joka vaihtaa muutenkin liittymiä kaikkein useimmin. Hyvä puheaikatarjous yhdistettynä alhaisiin normaalihintoihin tekee liittymävaihdon monelle kannattavaksi myös taloudellisesti, koska ACN on halpa vain, kun soittaa toiseen ACN liittymään.
Myös ryvettynyt maine tekee varmasti ainakin jossain määrin painetta liittymämääriin.

ACN:n edullisuus perustuu siihen, että kaikilla kavereillakin pitäisi olla ACN. Jos ACN:stä lähtee liittymiä pois, voi se helposti viedä mukanaan muutaman muunkin liittymän. Esim. opiskelijat menevät töihin, ja saavat ehkä työsuhdekännyn. Tämä aiheuttaa helposti sen, että tyttö/poikaystävä vaihtaa samaan liittymään, kuin mitä työsuhdekänny on (tai hyvään puheaikatarjoukseen).
Ilmaisliittymä voi toimia vain niin kauan, kun puheluista suurin osa menee ilmaiseen numeroon.

Siitä olen JHag:n kanssa samaa mieltä, että yrityksen omistajlle vm- toimintatapa on vittumaisen hyvä. Kokonaan toinen asia on, että kun nämä firmat ovat pääosin ulkolaisten omistamia, jotka keräävät suomalaisten hyväuskoisten edustajien rahat, joten kansantaloudellisesti näiden huijarifirmojen vaikutus on negatiivinen. Jotain painoarvoa olisi nykyisinäkin aikoina annettava bisnesetiikalle. Minun silmissäni vm- firmat eivät täytä hyvän bisnesetiikan perusteita.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tahallista mustamaalausta, ja hah!

Viestin lähetti JHag
Lupasin joskus, että myös huonosti olevat asiat saavat kommenttinsa ja tänäänhän acn on uhkasakon ynnä muiden kera esillä Ilta-Sanomissa. Kannattaa katsoa - ja pitää kuitenkin pää kylmänä.

No kai se nyt sentään jonkinmoinen uutinen on että KRP alkaa tutkimaan ACN:n pyramidiapeliä? Ja siinä ei kai tarvitse väittää että tuollaisessa uutisoinnissa on vain tarkoituksella kaivettu esiin huonoja uutisia.

Ja on kyllä varsinaista perseilyä että reilusta 200 000 liittymän laskutuksesta 19 000 on virheellisiä, ja nimenomaan niin että maksuton puhelu onkin muuttunut maksulliseksi. Ja se asiakaspalvelun tökkiminen vaikeuttaa edelleen asiointia.

Käsittämättömän paljon perseilyä tuo ACN:n on vähässä ajassa saanut aikaiseksi. No eipä tuo sinällään ole kauhean suuri yllätys kun amatöörit pistetään ammattilaisten asialla.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Ylittikö liittymän suosio tosiaankin ACN:än?
Ihan vaan mutulla luulin asian olevan niin,että kasvun uhottiin olevan rajua ja juuri näin luoduilla odotuksilla moni lähti edustajaksi.
Joku tässä logiikassa vaan mättää.Kasvua uhotaan,mutta toteutuessaan se on syy palvelujen kangertamiseen.
 
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
Viestin lähetti heki

ACN:n edullisuus perustuu siihen, että kaikilla kavereillakin pitäisi olla ACN.

Ihmetyttää hiukan, että eikö kukaan ole täällä vielä tajunnu, että niitä ilmaisia puheluja voi soittaa joka paikkaan (paitsi palvelunumeroihin). ACN:llähän on ilmaiset soitonsiirrot kotimaassa. Siitä vaan sitten soitonsiirto soitettavaan numeroon, ja soitto omaan numeroon, niin pysyy lasku pienenä :)
Tuo soitonsiirto kuitenkin saattaa tulla jossain vaiheessa maksulliseksi kunhan ne itse tajuaa sen..
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
ACN on tullut Suomen kännykkäliittymä-markkinoille ryminällä. Tästä hyötyy tietysti TeliaSonerakin välillisesti, kun ACN toimii heidän verkossaan.

Pitkällä tähtäimellä ACN:n kannattavuus ei perustu tietenkään siihen, että ihmiset maksavat hyvin pieniä kännykkälaskuja, kun ovat ACN:n asiakkaita, pikemminkin päinvastoin. Vaikka ACN säästää esim. markkinointikuluissa huikeita summia, niin kyllä joku 20 euroa/liittymä kuukaudessa pitäisi tuloja saada jossain vaiheessa. Siitähän maksetaan kuitenkin Soneralle aika suuri osa.

Pörssiyhtiöt joutuvat ilmoittamaan ainakin osavuosikatsauksissaan sellaisen kirjainyhdistelmän kuin ARPU. Tämä lyhenne tarkoittaa sitä rahamäärää, jonka asiakas tuo rahavirtaa kassaan operaattorille (on oma verkko) tai liittymien myyjälle (esim. ACN, Saunalahti) kuukaudessa.

Viimeisimpien osavuosikatsausten mukaan ARPU on kaikilla alalla toimivilla pörssiyhtiöillä laskussa, mikä on huonoa businesta. Tämä johtuu tietysti kiristyneestä kilpailusta. TeliaSoneran, Elisan ja Saunalahden pörssikurssit ovatkin kääntyneet laskuun osavuosikatsausten jälkeen.

Mikäköhän on ACN:n ARPU tai DNA:n.
 

twenty

Jäsen
Suosikkijoukkue
hpk
....

Niin. Onhan se pikkuisen hämäävää mainostaa tuotteen ja firman pystyssäpysymistä, kun samaan aikaan edustajat tuskastuvat. Firmalle on tehty tolkuttomasti töitä ja silti edes aloitusmaksua ei ole saatu takaisin tienattua, palkasta puhumattakaan. Jotkut ovat saattaneet faxinkin ostaa siinä toivossa jotta liittymäsopimuksia tulisi oikein urakalla lähetyltyä. Miten on, tienaako tällä?

Mikäs on veikkauksenne ACN:än tuotevalikoiman laajennuksesta, pääsevätkö nykyiset operaattoriedustajat ilmaiseksi mukaan esim. sähkön myyntiin? itse epäilen vahvasti.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Viestin lähetti emest
Tuo soitonsiirto kuitenkin saattaa tulla jossain vaiheessa maksulliseksi kunhan ne itse tajuaa sen..

Vai muuttuisikohan jo 1.7.2004 kun Sonera muuttaa omat soitonsiirtonsa maksullisiksi, jännä nähdä seuraako ACN ja Saunalahti perässä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Re: ....

Viestin lähetti twenty
Mikäs on veikkauksenne ACN:än tuotevalikoiman laajennuksesta, pääsevätkö nykyiset operaattoriedustajat ilmaiseksi mukaan esim. sähkön myyntiin? itse epäilen vahvasti.

Niin kuten täällä on todettu, ilmeisesti emoyhtiötä ei voisi vähempää kiinnostaa saavatako edustajat sijoittamansa pääoman takaisin. Asiakkaat on jo hankittu ja laskutus toimii.

Veikkaan, että sähkönmyynnistä pitänee maksaa oma aloituslisenssijälleenmyyjämaksu, jolla voidaan kerätä sopiva alkurahastuspotti emoyhtiön taskuun.
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Hämärää tai ei, mutta..

Niin, eipä tuo ACN-hype ole ainakaan meidän suvussa ihan kivuttomasti lähtenyt liikkeelle. Onneksi jätin isäni kanssa ainoina lähisuvusta ACN:n ottamatta.

Mummolla rapsahti jo ensimmäinen lasku niistä todella ilmaisista puheluista muihin ACN-liittymiin. Onneksi nämä ilmaiset puhelut toiseen ACN-liittymään eivät maksaneet kuin 60 egeä. Lasku oli siis suurempi kuin ikinä Soneran aikana. Asiakaspalvelussa leviteltiin käsiä, ACN kun olikin laskuttanut mummoani puheluista ACN-liittymään.

Sen sijaan, että ACN olisi ilmaiseksi korjannut virheensä, jouduimme tilaamaan heiltä MAKSULLISEN erittelyn, jotta saadaan selville, kuinka suuri se kuukausilasku sitten oikeasti on.

Samanlaisen tarinan olen kuullut jo aiemmin. Silloin summana oli vaivaiset 900 euroa. Sen jutun todenperäisyyttä en tiedä.

Olkoon toiminta hämärää tai ei. Asiakaspalvelu ei ainakaan pelaa, eikä sen eteen ainakaan liikaa näytetä siinä lafkassa uurastettavan.

Uskokoon ken tahtoo, Sonera on ja pysyy.
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Re: ....

Viestin lähetti twenty
Mikäs on veikkauksenne ACN:än tuotevalikoiman laajennuksesta, pääsevätkö nykyiset operaattoriedustajat ilmaiseksi mukaan esim. sähkön myyntiin? itse epäilen vahvasti. [/B]

Kyllä minä ihmettelen, jos joku uskaltaa niinkin merkityksellisen asian kuin sähkön hankkimisen jättää ACN:n armoille! Missä heidän kompetenssinsa on sähkömarkkinoilla? Kuka vastaa,jos sähköt katkeaa pitkäksi aikaa? Miksi ACN saisi ostettua sähköä halvemmalla kuin mitä sen sähköä tuottavat yritykset? Mistä hintaetu revitään, kun palvelu joudutaan ostamaan ulkoa.

Markkinointiin nimittäin ei paikalliset sähköyhtiöt kovin paljoa panosta. Vielä kun ottaa huomioon jo liittymämyynnin ongelmat, niin ei voi kuin arvailla sähkön tuomia ongelmia.

Ja aivan varmasti sähkön myyntilisenssi maksaa edustajille. Mutta kuka oikeasti ostaa sähköä joltain helppoheikiltä, joka ei tiedä asiasta hevon vittua! Kyllä myyjän pitää tuntea tuotteensa, etenkin näin merkityksellisessä asiassa (ilman sähköä kun ei oikein voi elää). Kilpailuttaminen on jo nyt niin helppoa, kun ei tarvi muuta kuin syöttää tiedot nettiin ja lopun hoitaa sopimuksen saanut yritys. ACN asiakaspalveluun ei todistetusti voi luottaa pätkääkään. Kiva soitella asiakaspalveluun sähkökatkoksen aikana, kun joutuu kuuntelemaan 30 minuuttia jotain musakkia, ja sitten eestikeelinen naikkonen kertoo, ettei osaa nyt oikein sanoa, kuka vastaa ja mistä vastaa.
 
Viimeksi muokattu:

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Re: Hämärää tai ei, mutta..

Viestin lähetti pokki

Uskokoon ken tahtoo, Sonera on ja pysyy.

Osataan sitä Sonerallakin. Soneralta tippui laskuja vanhasta liittymästä, vaikka olin jo aikoja sitten vaihtanut Radiolinjalle. Olin maksanut näitä laskuja luullen niiden liittyvän laajakaistaliittymääni. Soitin Soneralle ja kovasti asiaa pahoiteltiin ja luvattiin rahoja takaisin. Edelleen odotellaan. Samainen Sonera ryssi myös laajakaistan laskujen kanssa vaihtaessani hitaampaan, mutta halvempaan versioon. Seuraavassa laskussa olikin iloisesti veloitettu hinta molemmista versioista.
Radiolinjalle jos maksaa laskun viikon myöhässä (esim. 7 päivä), niin jostain syystä se ei ole vielä 15. päivä kirjaantunut heidän tiedostoihinsa, vaan karhussa on mukana vielä jo maksettu summa.

Odotan mielenkiinnolla mitä ACN kehittelee uutta esim. sähkömarkkinoilla. Kasvukipuja uusilla markkinoilla on aina, mutta tilanteen rauhoittuessa saadaan toivottavasti kuluttajia hyödyttävää kunnon kilpailua markkinoille.
 

Kaivanto

Jäsen
Soneran, siis Telen, kanssa aloitettiin aikanaan 049-numeron ja NMT 450:n kera. Ei ikinä mitään ongelmaksi luonnehdittavaa. Ei tulisi mieleenkään vaihtaa suolarahojen vuoksi milloin minkäkin markkinoille yrittävän saippuakauppiaan liittymään.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Kaikki lukemani acn-kritiikki on aiheellista, on perseestä ryssiä kymmenen prossaa asiakaskannasta ja levitellä käsiä. Asiassa on kyllä Sonerallakin syynsä; acn toimii Soneran verkossa, acn:n sim-kortit valmistaa Sonera (acn-sopparissa jopa lukee, että sim-kortti on Soneran, ei acn:n omaisuutta) ja kun Soneran valmistama sim-kortti ei kytkeydy Soneran verkkoon, on vika mitä todennäköisimmin Soneran itsensä. Vaikka acn vastuullinen verkko-operaattori onkin. Ja koska acn:llä ei ole omaa verkkoa, omaa sim-korttitehdasta tai omaa vastaajapalveluakaaan (sekin on...tadaa...Soneran!), niin arvannette, miten acn:n laskutuksen tiedot kertyvät? Soneran antaman datan perusteella. Kaikki tiedot keskinäisistä puheluista tulevat Soneralta. Tämän on myös Soneran tekninen puoli myöntänyt ja kantaa osavastuun tästäkin sopasta. Ja kuten PeteX kertoi, eipä ole hurraamista Soneran omissakaan palveluissa ja laskuissa tällä hetkellä. Entäs viime kesäinen uutiskynnykset ylittänyt Soneran sähköpostipalvelimen pätkiminen? Asiakkaan kannalta tilanne on yhdentekevä. Vika on vastuullisen operaattorin, mutta palveluoperaattori ostaa de facto kaiken isännältä.

Mitä tulee acn:n mahdolliseen sähkömyyntiin, niin enpä usko, että sähköt katkeilevat. Eivät acn-puhelut nytkään ole toimineet teknisesti huonosti. Sen sijaan laskutuksessa voi olla hämmennystä.

Johanneksen pointti on helvetin hyvä. Kukaan Suomessa toimiva mobiilioperaattori ei voi röyhistellä rintaansa hyvällä taloudellisella tuloksella. Ala on suurimman kasvunsa jo kokenut, kuten myös itse rautoja koskeva kännykkäbisneskin. Radiolinjan muuttuminen Elisaksi oli niin ikään taloudellisesti järkevin juttu, ei mikään kahden voittajan liitto, ennemminkin pakkosauma ja etukäteen suojautuminen mm. lankapuhelukilpailua ajatellen.

ACN on kasvanut paljon nopeammin kuin oli estimoinut. Se on karu fakta. Siksi asiakaspalvelut sun muut laahaavat perässä ja aivan varmasti acn, kuten muutkin halpaoperaattorit, menettää asiakkaita. Mutta jää olemaan, pomminvarmasti. Ei kiinteitä kuluja, ehkä kasa tyytymättömiä edustajia, joita ei kuitenkaan ole "huijattu" kuin kerran. 667 egen edustajuusmaksu on kertakorvaus ja acn voi yhtiönä hyvinkin jo etukäteen estimoida menettävänsä tietyn määrän edustajia ja sitä kautta asiakkaita, mutta se on pieni kulu verrattuna siihen, että esimerkiksi hakkaisi 4 miljoonaa euroa pelkkään kuluttajamainontaan. Tuotot miinus kulut, siinä kaikki mitä tästä(kin) bisneksestä tarvitsee tietää. Kiusallisen yksinkertaista taloustiedettä. Mitkä ovat acn:n kulut? Maksut Soneralle. Mistä ne otetaan? Puhelutuloista. Lisäksi prossat edustajille. Mistä ne otetaan? Puhelutuloista. Mitä jos ei ole puhelutuloja? Palvelumaksut ja prossat pienenevät samassa suhteessa kuin sisääntuleva raha. Mielestäni nerokasta talouspolitiikkaa ja tämän enempää tätä ei voi rautalangasta vääntää. Ja tämä selittää sen, että acn voi hinnoitella ihan eri pohjalta kuin kilpailijansa, joilla on valtava kasa kiinteitä kuluja jokatapauksessa. Tämä myös selittää sen, miksi keskinäisiä veloituksettomia ei tarvitse takarajoittaa. Raha tulee siitä ynnä muut -osiosta ja jos teet diilin, jonka nojalla maksat alihankkijoille ja kumppaneille vain sisääntulevasta rahasta, niin teet jokaisella eurolla voittoa. Yäk, kapitalismia rujoimmillaan.
 

Carlos

Jäsen
Re: Re: ....

Viestin lähetti heki
Miksi ACN saisi ostettua sähköä halvemmalla kuin mitä sen sähköä tuottavat yritykset? Mistä hintaetu revitään, kun palvelu joudutaan ostamaan ulkoa.

Markkinointiin nimittäin ei paikalliset sähköyhtiöt kovin paljoa panosta.

Älä huoli, vm-huijarit ovat eksperttejä keksimään bullshit-syitä miksi heillä on niin ja niin "halvat" hinnat, joten kyllä tässäkin tapauksessa ihan varmasti. Jos mikään muu ei auta, aletaan mainostaa ACN-sähkön mahtavan korkeaa laatua jonka takia sulakkeita joutuu ostamaan vain 50% siitä määrästä mitä "normaalien" sähköfirmojen asiakkaat. Tällä säästää jo useita euroja vuodessa, ja kukapa ei haluaisi tämmöistä säästöä?

On myöskin muistettava, että ACN:n edustajisto on alallaan paljon fiksumpia kuin koko muun maailman bisnes-tietämys yhteensä, joten tottakai he tietävät miten lapsellisen helppoa rahanteko on. Pässejä nuo muut firmat kun ei sitä tajua.

Ja ei siinä mitään, sen sijaan että maksaisi työntekijöille kiinteää kuukausipalkkaa, on toki kannattavampaa antaa työntekijöiden maksaa palveluksistaan. Ei tule kassavirta-ongelmia.

Kuten kaikki tiedämme, vm-toimintahan on siis se tulevaisuuden juttu, tulevaisuudessa normaalit firmat kuolevat kokonaan pois, koska tämä on niin nerokasta. Tämä herättää kyllä meikäläisessä pienen kysymyksen, jos pitää ostaa saippuat, leivät, hillot, makeiset, lisäravinteet, vessapaperit, vaipat, hedelmät, jätskit, kännykät, telkkarit, autot, veneet, kondomit, partavedet, jne eri vm-edustajilta, eikö tämä ala käydä kohtalaisen työlääksi itse kullekin? Kamala lista puhelinnumeroita ja päivyri täynnä merkintöjä milloin on minkäkin supplierin kanssa tapaaminen sen pesujauhepaketin kotiinkantamisesta.

Omasta mielestäni ainakin on paljon helpompaa mennä sinne kauppaan itse ilman ajanvarausta, ostaa mitä haluaa, ja siinä kotimatkalla vaikka käydä tekemässä uusi kotivakuutus lähikonttorissa. Helppoa, nopeaa, ja tietää tasan mitä saa.

Mutta huvinsa kullakin, jos elämän haluaa tehdä vaikeaksi niin eihän se minulle kuulu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös