Viestin lähetti ELÄKELÄINEN
Kova kundi.
Minua tämä vinkuna ei hävetä yhtään.Lisäksi olen todella kaukana JHagin ylenkatsomista määritelmistä ja erittäin keskellä perinteisen,tosin b-to-b, liike-elämän reaalimaailmaa.
Jatkan parhaan kykyni ja ajankäyttöni rajoissa mielelläni tämän puolen edustajana,jos joku keskusteluun alentuu.Aihetta voidaan toki laajentaa yleisemmäksi.
Kappas, keskellä liikemaailmaa olen minäkin. Mitä ihmettä itse teet teinihenkisellä keskustelupalstalla? Onko sillä jotain tekemistä b-to-b:n vai peräti below-the-linen tai point-of- purchasen kanssa? Vai oikein b-to-b, putosin välittömästi kärryiltä. Syvää kunnoitusta. Lähetä yv, vaihdetaan cv:t.
Tommy: Todella ikävää, jos disinformaation levittäminen julkisen median palstalla saattaa olla jostain oikeaa liiketoimintaa harjoittavasta yhtiöstä ikävää. Tällä palstalla seikkaili aikoinaan muuan Ralli-niminen kirjoittaja, jolla oli aina vain yhtä asiaa; eräs henkilö on kusettaja ja huijari. Ralli ei ole enää palstallamme, kyseinen eräs henkilö on edelleen toimessaan. Mieti sitä. Ja keksi joku toinen asia? (editoin tästä välistä oman virheeni pois, oli yksityiskohta)
Kiitos, kun joku huomasi puolestani Hesarin uutisen Saunalahden ja Soneran riidoista verkkovuokrasta. Taisinpa jotain tuollaista vihjaista olevan ilmassa. Nekin ovat reaalimaailman asioita. Ikävä puhua koko ajan Saunalahdesta, mutta se tuntuu olevan jonkun lempiaihe; Saunalahden tämänhetkinen asiakaspeitto, 140.000 kappaletta on kaikkien aikojen ennätys surkeudessa tuotteen etuihin (todellisia) ja tuotteeseen käytettyyn kuluttajamainontaan (miljoonia euroja) verrattuna. Aivan surkea määrä päitä tähän nähden. dna:lla on yli 600.000 asiakasta ja dna:n verkko on huonompi ja puhelut kalliimpia kuin Saunalahdella. Miksi ihmisille ei kelpaa todistetusti edullinen ja valtavalla euromäärällä mainostettu Saunalahti? Miksi yrityksille, jotka saavat jatkuvasti meiliä Saunalahdelta, ei kelpaa Saunalahti? Omaan yritykseeni on tullut 2 Saunalahti-tarjousta meilinä, 3 puhelimitse. 140.000 asiakasta? Surkeaa, avutonta. Panostukseen ja etuihin nähden. En edes kiistä etuja, Tommy laskutikkuineen on oikeassa. Onko ihmisillä kenties jotain taustatietoa Saunalahdesta? Onko yhtiön aikaisempi lamborghini-henkinen maine tahraton? Tietävätkö Saunalahden ulkopuolella elävät ihmiset enemmän syitä, miksi jättää Saunalahti ottamatta, kuin Saunalahdelta palkkaa saava parikymppinen yleisnero löytää syitä hankinnan puolesta? Jos olisin töissä yhtiössä, jonka kuluttajamainonnan määrä ja eurot viittaavat markkinajohtajuuteen ja jonka käytäntö viittaa markkinoiden pikkuisimpaan piipittäjään, olisin hyvin huolissani yhtälöstä: tuotot - kulut. Tästä kaikesta kertyy loppujen lopuksi iso lasku. Kuka sen maksaa? Kuka maksaa Soneran kohonneen vuokrapyynnön? Ei ainakaan 140.000 asiakasta noin pienine puhelinkuluineen. Asiakkaita pitäisi varmaan saada toista miljoonaa, jotta homma olisi kannattavaa? Siis nousta Radiolinjan vakavaksi uhkaajaksi. Radiolinjan, jolla on oma verkko. Saunalahti / Jippii on kerran aiemminkin tehnyt ihmeitä, kunnes totuus kouraisi. Mitään ei ole näköjään opittu matkan varrella.
ACN:n "mainostamisen" tässä ketjussa / JA:ssa vertaaminen Saunalahden mainostamiseen MTV3:ssa, Nelosella, Hesarissa, IS:ssa ("turha väittää ettei acn:ää mainosteta, mainostetaanhan täälläkin") on sen kokoluokan suhteellisuudentajuisuusongelma, että hohhoijaa. Newsflash; Jatkoajan vapaan keskustelun acn-ketju on kärpäsenpaskan ziljoonasosa potentiaaleista markkinoista.
Ottakaa ihmiset Sonera, Suomen suurin ja paras operaattori. Siksi kaikki haluavat sen kylkeen. Vaikka Saunalahti ja / tai acn lähtee, Sonera jää. Ja muistakaa, että tämä on vakavampi asia kuin hometalon ostaminen.
Svante: älä nyt pilaa Tommyn pikku laskelmia, olisin itse ollut ihan hiljaa siitä, että avausmaksu on kertaluonteinen (editoitu virhe pois). Mahtaakohan tässä olla se syy, miksi ihmiset eivät ole jo palauttaneet acn-korttejaan takaisin sanoen "mua on kusetettu"? Ja miksi he eivät luoja nähköön ota varmaan huomisessa Hesarissakin sivun verran itseään koko ajan pussiin laskevaa Saunalahtea? 140.000 asiakasta? Laskekaa yhden asiakkaan hinta Saunalahdelle, ottakaa kuluiksi vaikka miedot 3 milj euroa/vuosi. Siis kuinka paljon on mennyt rahaa, jotta on saatu 140.000 käyttäjää. Sitten katsokaa millä hinnalla Saunalahti sitoutuu puheluaikaa toimittamaan = erittäin halpa liittymä, oikeasti. Sitten miettikää, onko tuo Saunalahden menettely viisaan kuuloista liiketoimintaa? Eihän heillä ole herranjumala edes verkkoa eli ulosmyytävää / vuokrattavaa potentiaalia sillä puolella, jos puhelumaksujen tulot ovat aika hiljaiset mainostulojen ollessa suuret.
Tästä on suora analogia siihen, kuinka esimerkiksi puhkikilpailuille lehtimarkkinoille, vaikkapa hyvin brändätyn 7 päivää -kuvatuksen rinnalle, tulee koko ajan kovia kilpailijoita ihan samalla konseptilla ja lujalla uskolla; juoruja ja julkkiksia, ja valtavat mainoskulut. Ihmisille opetetaan, että Katso on nyt 7 päivää tai Julkku -lehti on nyt in. Ihmiset eivät siltikään tilaa näitä, vaan seiskaa. Julkut ja Katsot hakkaavat lisää rahaa mainontaan. Ihmiset eivät siltikään tilaa niitä tarpeeksi, vaikka ne oikeasti ovatkin vastaavia tuotteita. Syntyy toivoton oravanpyörä; rahaa menee mainontaan, eikä tule sisään tarpeeksi tilauksina tai irtomyyntinä. Sitten kupla puhkeaa - ja Katso ryömii takaisin koloonsa koko perheen tv-lehdeksi, koska sillä on sentään ison lehtitalon tuki takanaan. Mutta Julkut sun muut; ne vain katoavat. Saman mokan teki Flying Finn; sikana velkaa, valtavat kulut, silti erinomainen tuote. Ei tullut tarpeeksi nopeasti tuloja sisään.
Löytääkö joku yhtäläisyyttä erääseen erittäin halpaan mobiilioperaattoriin, jonka mainoskulut ovat ällistyttävät ja jonka asiakasmäärä on ällistyttävän pieni siihen nähden?
acn? Ei ole kuluja. On vain näitä tyhmiä ilareita, jotka maksoivat
itse siitä, että pääsisivat levittämään tuotetta, joka on hinnallisesti ja laadullisesti erinomainen. Mitä luulette, että emoyhtiö acninc tekee? Hykertelee käsiään. Ei kiinteitä kuluja, ei koskaan eikä missään. Ilarit hoitavat liittymää eteenpäin itse kulut maksaen ja satakin käyttäjää on acn:n emoyhtiölle ns. ilmaista rahaa. Varsinkin kun on Soneran partneri eli maksanut jo kynnysmaksun (helppoa velattomilla ja rikkailla yhtiöillä) päästäkseen Soneraan. Sonera ei muuten jostain syystä itke acn:n tuloa, Saunalahti on itse asiassa ainoa itkijämummo.
Jospa se Julkku-lehtikin olisi ottanut lusikan kauniiseen käteen ja todennut, että seiskaksi emme voi tulla, mennään sitten suoraan niiden alle = alabrändiksi. Ollaan vaikka seiskan verkostomarkkinoitu vähän erilainen versio? Ei mitään irtonumeromyyntiä, pistetään ilarit taas hommiin ja hankkimaan omin keinoin ja omin kuluin suoria tilausasiakkaita! Lähitulevaisuudessa lehtiä ja ulkomaanmatkoja ainakin myydään verkostomarkkinointikonseptilla, pidettiin siitä tai ei.
Tähänkin tommyt sanovat; mutta kun se on oikeasti 3,21e halvempi, nyyhkis, ihan totta! Who fucking cares? Kun perusta on jo mätä, ei kirkas ikkuna paljon auta.
Ottakaa Sonera, ei tarvitse miettiä. Tai sitten Radiolinja, niilläkin on oma verkko, joten senkin takia Radiolinja on ja pysyy.
EDIT 2: poistettu toinen viittaus siitä, että Tommyn viesteistä puuttuvat ilmaiset keskinäiset puhelut. Pahoitteluni, että se jäi turhaan roikkumaan, Tommylle pisteet tästä 6-0 minua vastaan.