ACN ilmaiset puhelut

  • 81 473
  • 689

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Viestin lähetti E
Suurin syy, miksi verkostomarkkinointi mielletään kusetukseksi, on jälleenmyyjien äärettömän huono ymmärrys liiketoiminnasta. Dressmanin puvuissa kulkevat 19-vuotiaat jälleenmyyjät, jotka uskovat rahaan kuin uskontoon, eivät tiedä, mistä puhuvat. Toinen yhtä suuri ongelma on se, että samanikäiset ajatusta vastustavat eivät tiedä, mistä puhuvat. On aivan täysin totta, että välikäsiä karsimalla ja markkinointia karsimalla saadaan suorat kustannussäästöt, jotka voitaisiin käyttää suoraan tuotteen hinnanalennukseen.
Haluaisin tietää, mihin perustuu väite kustannussäästöistä, jos tuotteen toimittamiseen olennaisesti liittyviä työvaiheita (esim. kuljetus ja varastointi) siirretään niihin erikoistuneilta toimijoilta näille 19-vuotiaille Dressmann-keikareille? Mikä on se "ylimääräinen" työvaihe kulutustuotteen logistiikkaketjussa, jota kukaan muu kuin verkostomarkkinoija ei ole älynnyt karsia? Vai syntyykö väitetty säästö yksinkertaisesti siitä, että markkinointikulut siirtyvät vaivihkaa myyjien kännykkälaskuihin, toimituskulut myyjien bensankulutukseen ja niin edelleen, myyjien itse asiaa oivaltamatta?
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Toistaiseksi viimeisenä viestinäni tähän ketjuun laitan hintavertailun. Tiedot perustuvat sekä Saunalahden että ACN:n kotisivuihin.

Vertailussa mukana seuraavat liittymät:
- ACN Friends
- Saunalahti Tasahinta
- Saunalahti Tasahinta+
- Saunalahti GSM

Avausmaksu:
- ACN Friends 8,21 euroa
- Saunalahti Tasahinta 0 euroa
- Saunalahti Tasahinta + 0 euroa
- Saunalahti GSM 9 euroa uuden liittymän avaus, numeronsiirto-tapauksissa 0 euroa

Kuukausimaksu:
- ACN Friends 4,75 euroa
- Saunalahti Tasahinta 4 euroa
- Saunalahti Tasahinta+ 5,95 euroa
- Saunalahti GSM 0 euroa

100 min kuukaudessa Soneran liittymään:
ACN Friends 15 euroa, 15 snt / min
Saunalahti Tasahinta 14 euroa, 14 snt / min
Saunalahti Tasahinta+ 12 euroa, 12 snt / min
Saunalahti GSM 14,9 euroa, 14,9 snt / min

100 min kuukaudessa Radiolinjan liittymään:
ACN Friends 15 euroa, 15 snt / min
Saunalahti Tasahinta 14 euroa, 14 snt / min
Saunalahti Tasahinta+ 12 euroa, 12 snt / min
Saunalahti GSM 14,9 euroa, 14,9 snt / min

100 min kuukaudessa DNA:n liittymään:
ACN Friends 15 euroa, 15 snt / min
Saunalahti Tasahinta 14 euroa, 14 snt / min
Saunalahti Tasahinta+ 12 euroa, 12 snt / min
Saunalahti GSM 14,9 euroa, 14,9 snt / min

100 min kuukaudessa ACN:n liittymään:
ACN Friends 0 euroa
Saunalahti Tasahinta 14 euroa, 14 snt / min
Saunalahti Tasahinta + 12 euroa, 12 snt / min
Saunalahti GSM 14,9 euroa, 14,9 snt / min

100 tekstiviestiä kuukaudessa:
ACN Friends 12 euroa, 12 snt / kpl
Saunalahti Tasahinta 9 euroa, 9 snt / kpl
Saunalahti Tasahinta+ 7 euroa, 7 snt / kpl
Saunalahti GSM 9 euroa, 9 snt / kpl

Puoli megatavua GPRS-siirtoa kuukaudessa:
ACN Friends 6,20 euroa
Saunalahti Tasahinta 0,75 euroa
Saunalahti Tasahinta+ 0,75 euroa
Saunalahti GSM 0,75 euroa

1 kpl multimediaviestejä kuukaudessa:
ACN Friends, palvelu ei käytössä
Saunalahti 35 snt / kpl
Saunalahti 35 snt / kpl
Saunalahti 35 snt / kpl

Yhteensä jos otat uuden liittymän:
1. Saunalahti Tasahinta+, 62,80 euroa
2. Saunalahti Tasahinta, 70,10 euroa
3. ACN Friends, 76,16 euroa
4. Saunalahti GSM 78,70 euroa

Yhteensä jos siirrät vanhan numerosi uudelle operaattorille:
1. Saunalahti Tasahinta+, 62,80 euroa
2. Saunalahti GSM 69,70 euroa
3. Saunalahti Tasahinta, 70,10 euroa
4. ACN Friends, 76,16 euroa
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Viestin lähetti Tommy

Yhteensä jos otat uuden liittymän:
1. Saunalahti Tasahinta+, 62,80 euroa
2. Saunalahti Tasahinta, 70,10 euroa
3. ACN Friends, 76,16 euroa
4. Saunalahti GSM 78,70 euroa


Ja seuraavana kuukautena:

1. Saunalahti Tasahinta+, 62,80 euroa
2. ACN Friends, 67,95 euroa
3. Saunalahti GSM 69,70 euroa
4. Saunalahti Tasahinta, 70,10 euroa
(Tämä mikäli Tommyn hinnat pitävät paikkansa. Avausmaksua ei varmaan veloiteta kuin kerran).

Edit: korjasin virheeni

Edit2: Mikäli vain soitat ja lähetät tekstareita/seuraava kuukausi:
Taitaa ACN kivuta kärkeen "Tommyn listalla".
 
Viimeksi muokattu:

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Tämä seuraava menee hieman ohi otsikon, mutta liittyy kuitenkin gsm-puheluihin. Tämän aamun Helsingin Sanomat kirjoittaa, että Sonera ja Saunalahti ovat riidoissa verkkovuokran hinnasta. Tiettävästi Saunalahti tilittää n. 70% saamistaan gsm-puheluiden maksuista Soneralle.
Maailmalla verkko-operaattoreiden perimät vuokrat ovat yleensä 65-70%.
Koska ACN toimii Soneran verkossa, on ilmeistä että he maksavat myös käypää vuokraa siitä Soneralle. Jos Saunalahti maksaa n. 70%, todennäköisesti ACN maksaa myös.
Kun kerran ACN-ACN puhelut ovat ilmaisia, Sonera ei hyödy tästä lantin lanttia. Kuinkakohan kauan Sonerassa tälläistä meinataan katsoa?
 
Viimeksi muokattu:

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti Noutaja#9
Kun kerran ACN-ACN puhelut ovat ilmaisia, Sonera ei hyödy tästä lantin lanttia. Kuinkakohan kauan Sonerassa tälläistä meinataan katsoa?

Eiköhän kuitenkin ACN maksa Soneralle noistakin puheluista.

Että silleen...
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti ELÄKELÄINEN
Kova kundi.
Minua tämä vinkuna ei hävetä yhtään.Lisäksi olen todella kaukana JHagin ylenkatsomista määritelmistä ja erittäin keskellä perinteisen,tosin b-to-b, liike-elämän reaalimaailmaa.
Jatkan parhaan kykyni ja ajankäyttöni rajoissa mielelläni tämän puolen edustajana,jos joku keskusteluun alentuu.Aihetta voidaan toki laajentaa yleisemmäksi.

Kappas, keskellä liikemaailmaa olen minäkin. Mitä ihmettä itse teet teinihenkisellä keskustelupalstalla? Onko sillä jotain tekemistä b-to-b:n vai peräti below-the-linen tai point-of- purchasen kanssa? Vai oikein b-to-b, putosin välittömästi kärryiltä. Syvää kunnoitusta. Lähetä yv, vaihdetaan cv:t.

Tommy: Todella ikävää, jos disinformaation levittäminen julkisen median palstalla saattaa olla jostain oikeaa liiketoimintaa harjoittavasta yhtiöstä ikävää. Tällä palstalla seikkaili aikoinaan muuan Ralli-niminen kirjoittaja, jolla oli aina vain yhtä asiaa; eräs henkilö on kusettaja ja huijari. Ralli ei ole enää palstallamme, kyseinen eräs henkilö on edelleen toimessaan. Mieti sitä. Ja keksi joku toinen asia? (editoin tästä välistä oman virheeni pois, oli yksityiskohta)

Kiitos, kun joku huomasi puolestani Hesarin uutisen Saunalahden ja Soneran riidoista verkkovuokrasta. Taisinpa jotain tuollaista vihjaista olevan ilmassa. Nekin ovat reaalimaailman asioita. Ikävä puhua koko ajan Saunalahdesta, mutta se tuntuu olevan jonkun lempiaihe; Saunalahden tämänhetkinen asiakaspeitto, 140.000 kappaletta on kaikkien aikojen ennätys surkeudessa tuotteen etuihin (todellisia) ja tuotteeseen käytettyyn kuluttajamainontaan (miljoonia euroja) verrattuna. Aivan surkea määrä päitä tähän nähden. dna:lla on yli 600.000 asiakasta ja dna:n verkko on huonompi ja puhelut kalliimpia kuin Saunalahdella. Miksi ihmisille ei kelpaa todistetusti edullinen ja valtavalla euromäärällä mainostettu Saunalahti? Miksi yrityksille, jotka saavat jatkuvasti meiliä Saunalahdelta, ei kelpaa Saunalahti? Omaan yritykseeni on tullut 2 Saunalahti-tarjousta meilinä, 3 puhelimitse. 140.000 asiakasta? Surkeaa, avutonta. Panostukseen ja etuihin nähden. En edes kiistä etuja, Tommy laskutikkuineen on oikeassa. Onko ihmisillä kenties jotain taustatietoa Saunalahdesta? Onko yhtiön aikaisempi lamborghini-henkinen maine tahraton? Tietävätkö Saunalahden ulkopuolella elävät ihmiset enemmän syitä, miksi jättää Saunalahti ottamatta, kuin Saunalahdelta palkkaa saava parikymppinen yleisnero löytää syitä hankinnan puolesta? Jos olisin töissä yhtiössä, jonka kuluttajamainonnan määrä ja eurot viittaavat markkinajohtajuuteen ja jonka käytäntö viittaa markkinoiden pikkuisimpaan piipittäjään, olisin hyvin huolissani yhtälöstä: tuotot - kulut. Tästä kaikesta kertyy loppujen lopuksi iso lasku. Kuka sen maksaa? Kuka maksaa Soneran kohonneen vuokrapyynnön? Ei ainakaan 140.000 asiakasta noin pienine puhelinkuluineen. Asiakkaita pitäisi varmaan saada toista miljoonaa, jotta homma olisi kannattavaa? Siis nousta Radiolinjan vakavaksi uhkaajaksi. Radiolinjan, jolla on oma verkko. Saunalahti / Jippii on kerran aiemminkin tehnyt ihmeitä, kunnes totuus kouraisi. Mitään ei ole näköjään opittu matkan varrella.

ACN:n "mainostamisen" tässä ketjussa / JA:ssa vertaaminen Saunalahden mainostamiseen MTV3:ssa, Nelosella, Hesarissa, IS:ssa ("turha väittää ettei acn:ää mainosteta, mainostetaanhan täälläkin") on sen kokoluokan suhteellisuudentajuisuusongelma, että hohhoijaa. Newsflash; Jatkoajan vapaan keskustelun acn-ketju on kärpäsenpaskan ziljoonasosa potentiaaleista markkinoista.

Ottakaa ihmiset Sonera, Suomen suurin ja paras operaattori. Siksi kaikki haluavat sen kylkeen. Vaikka Saunalahti ja / tai acn lähtee, Sonera jää. Ja muistakaa, että tämä on vakavampi asia kuin hometalon ostaminen.

Svante: älä nyt pilaa Tommyn pikku laskelmia, olisin itse ollut ihan hiljaa siitä, että avausmaksu on kertaluonteinen (editoitu virhe pois). Mahtaakohan tässä olla se syy, miksi ihmiset eivät ole jo palauttaneet acn-korttejaan takaisin sanoen "mua on kusetettu"? Ja miksi he eivät luoja nähköön ota varmaan huomisessa Hesarissakin sivun verran itseään koko ajan pussiin laskevaa Saunalahtea? 140.000 asiakasta? Laskekaa yhden asiakkaan hinta Saunalahdelle, ottakaa kuluiksi vaikka miedot 3 milj euroa/vuosi. Siis kuinka paljon on mennyt rahaa, jotta on saatu 140.000 käyttäjää. Sitten katsokaa millä hinnalla Saunalahti sitoutuu puheluaikaa toimittamaan = erittäin halpa liittymä, oikeasti. Sitten miettikää, onko tuo Saunalahden menettely viisaan kuuloista liiketoimintaa? Eihän heillä ole herranjumala edes verkkoa eli ulosmyytävää / vuokrattavaa potentiaalia sillä puolella, jos puhelumaksujen tulot ovat aika hiljaiset mainostulojen ollessa suuret.

Tästä on suora analogia siihen, kuinka esimerkiksi puhkikilpailuille lehtimarkkinoille, vaikkapa hyvin brändätyn 7 päivää -kuvatuksen rinnalle, tulee koko ajan kovia kilpailijoita ihan samalla konseptilla ja lujalla uskolla; juoruja ja julkkiksia, ja valtavat mainoskulut. Ihmisille opetetaan, että Katso on nyt 7 päivää tai Julkku -lehti on nyt in. Ihmiset eivät siltikään tilaa näitä, vaan seiskaa. Julkut ja Katsot hakkaavat lisää rahaa mainontaan. Ihmiset eivät siltikään tilaa niitä tarpeeksi, vaikka ne oikeasti ovatkin vastaavia tuotteita. Syntyy toivoton oravanpyörä; rahaa menee mainontaan, eikä tule sisään tarpeeksi tilauksina tai irtomyyntinä. Sitten kupla puhkeaa - ja Katso ryömii takaisin koloonsa koko perheen tv-lehdeksi, koska sillä on sentään ison lehtitalon tuki takanaan. Mutta Julkut sun muut; ne vain katoavat. Saman mokan teki Flying Finn; sikana velkaa, valtavat kulut, silti erinomainen tuote. Ei tullut tarpeeksi nopeasti tuloja sisään.

Löytääkö joku yhtäläisyyttä erääseen erittäin halpaan mobiilioperaattoriin, jonka mainoskulut ovat ällistyttävät ja jonka asiakasmäärä on ällistyttävän pieni siihen nähden?

acn? Ei ole kuluja. On vain näitä tyhmiä ilareita, jotka maksoivat itse siitä, että pääsisivat levittämään tuotetta, joka on hinnallisesti ja laadullisesti erinomainen. Mitä luulette, että emoyhtiö acninc tekee? Hykertelee käsiään. Ei kiinteitä kuluja, ei koskaan eikä missään. Ilarit hoitavat liittymää eteenpäin itse kulut maksaen ja satakin käyttäjää on acn:n emoyhtiölle ns. ilmaista rahaa. Varsinkin kun on Soneran partneri eli maksanut jo kynnysmaksun (helppoa velattomilla ja rikkailla yhtiöillä) päästäkseen Soneraan. Sonera ei muuten jostain syystä itke acn:n tuloa, Saunalahti on itse asiassa ainoa itkijämummo.

Jospa se Julkku-lehtikin olisi ottanut lusikan kauniiseen käteen ja todennut, että seiskaksi emme voi tulla, mennään sitten suoraan niiden alle = alabrändiksi. Ollaan vaikka seiskan verkostomarkkinoitu vähän erilainen versio? Ei mitään irtonumeromyyntiä, pistetään ilarit taas hommiin ja hankkimaan omin keinoin ja omin kuluin suoria tilausasiakkaita! Lähitulevaisuudessa lehtiä ja ulkomaanmatkoja ainakin myydään verkostomarkkinointikonseptilla, pidettiin siitä tai ei.

Tähänkin tommyt sanovat; mutta kun se on oikeasti 3,21e halvempi, nyyhkis, ihan totta! Who fucking cares? Kun perusta on jo mätä, ei kirkas ikkuna paljon auta.

Ottakaa Sonera, ei tarvitse miettiä. Tai sitten Radiolinja, niilläkin on oma verkko, joten senkin takia Radiolinja on ja pysyy.

EDIT 2: poistettu toinen viittaus siitä, että Tommyn viesteistä puuttuvat ilmaiset keskinäiset puhelut. Pahoitteluni, että se jäi turhaan roikkumaan, Tommylle pisteet tästä 6-0 minua vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti JHag
ACN:n "mainostamisen" tässä ketjussa / JA:ssa vertaaminen Saunalahden mainostamiseen MTV3:ssa, Nelosella, Hesarissa, IS:ssa ("turha väittää ettei acn:ää mainosteta, mainostetaanhan täälläkin") on sen kokoluokan suhteellisuudentajuisuusongelma, että hohhoijaa. Newsflash; Jatkoajan vapaan keskustelun acn-ketju on kärpäsenpaskan ziljoonasosa potentiaaleista markkinoista.

Tätähän en ihan täysin tarkoittanut, vaan tarkoitin sitä, että ACN saa ilmaista suusta suuhun mainontaa sitä kautta, kun ihmiset puhuvat asiasta.

Minullekin on tullut useita tuttaviani, jotka eivät seuraa jääkiekkoa ja näin ollen eivät lue Jatkoaikaa eivätkä ole ACN:n asiamiehiä, höpöttämään ja kyselemään jokko minä tietäisin jotain, kun "siinä on varmaan jotain hämärää" tai "voiko siinä oikeasti olla ilmaiset puhelut?" tai "jumalauta, pitäsköhän hommata kun siinä on niitä ilmaisia puheluita" ja tarina jatkuu.. ja jatkuu.. ja jatkuu.. kunnes hetken päästä maine on kiirinyt läpi koko valtakunnan. Kun yksi ihminen kertoo viidelle tuttavalleen ja he kertovat jokainen jälleen viidelle eri tuttavalleen ja he kertovat viidelle eri tuttavalleen jne, niin jokainen voi laskea kuinka paljon ilmaista mainosta ACN on tässä saanut esim. kymmenennen portaan kohdalla.. Ja puhutaan kuitenkin koko ajan ilmaisesta mainonnasta, ei Hesarin sunnuntai-numeron "miljoonia" maksavasta värillisestä etusivusta..
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti JHag
Svante: älä nyt pilaa Tommyn pikku laskelmia, olisin itse ollut ihan hiljaa siitä, että avausmaksu on kertaluonteinen ja veloituksettomat keskinäiset puhelut puuttuvat. Mahtaakohan tässä olla se syy, miksi ihmiset eivät ole jo palauttaneet acn-korttejaan takaisin sanoen "mua on kusetettu"?

Miten niin ne veloituksettomat keskinäiset puhelut puuttuvat Tommyn laskelmasta? Eikö tämä kohta tarkoita nimenomaan niitä:

Viestin lähetti Tommy
100 min kuukaudessa ACN:n liittymään:
ACN Friends 0 euroa
Saunalahti Tasahinta 14 euroa, 14 snt / min
Saunalahti Tasahinta + 12 euroa, 12 snt / min
Saunalahti GSM 14,9 euroa, 14,9 snt / min
 

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Anteeksi, mutta miksi ihmiset vaihtavat liittymää ? Minulla on tämä Sonera Classic vuodesta 199* ja jotain saakka. Liittymän tarjosi ompelukoneliike.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti kapa76
Anteeksi, mutta miksi ihmiset vaihtavat liittymää ? Minulla on tämä Sonera Classic vuodesta 199* ja jotain saakka. Liittymän tarjosi ompelukoneliike.

Koska niin moni tekee valintoja hinnan ohjaamana.
Jo kaupan pidosta luopunut K-kauppias tokaisi aikoinaan, että ihmiset ostavat vaikka paskaa, kunhan sen laittaa tarjoukseen.

Sitä, kuuluvatko ACN ja Saunalahti tähän yo. kategoriaan, voi kukin kuluttaja mielessään miettiä.

Mutta tässähän alkaa kohta tuntumaan, että ACN-uskontoa tunnustavien kilpailijaksi ilmestyy Saunalahti-kulttia tunnustavia.

Entistä enemmän tekee mieli erottaa ihmissuhteen liikesuhteista.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Viestin lähetti kapa76
Anteeksi, mutta miksi ihmiset vaihtavat liittymää ? Minulla on tämä Sonera Classic vuodesta 199* ja jotain saakka. Liittymän tarjosi ompelukoneliike.

Loistavaa Kapa.

Minäkään en ole vielä käsittänyt miksi kaikki aika ystävien kanssa pitää käyttää nykyään hurmahenkisen myyntipuheen kuuntelemiseen. Business is business, but friends are friends.

En minäkään myy teille oman alani palveluita. En edes tiedä minkä firman palveluita käytätte, eikä oikeastaan kiinnosta.

Miettikää nyt vaihteeksi tätä.

ACN, Saunalahti, Sonera, Radiolinja, DNA ovat minulle vain kännykkäoperaattoreita, EVVK.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
flintstone; olet oikeassa, editoin sen nyt pois viestistäni.Pahoitteluni Tommylle tältä osin. Huomasin viestini ensimmäisen viittauksen virheellisyyden yöllä ennen postausta ja poistin sen , tässä siitä copypaste "....Mieti sitä. Ja keksi joku toinen asia? (editoin tästä välistä oman virheeni pois, oli yksityiskohta)" Jälkimmäinen viittaus jäikin unisilta silmiltäni huomaamatta, koska aiemmin Tommy on pitänyt de facto -luokan asiana sitä, että veloituksettomat acn-sisäiset poistuvat jokatapauksessa.

Tommy-boykin on näköjään ottanut hieman takaisin tuossa asiassa, sillä acn:n asiakaspalvelusivut (julkiset, yhtä julkiset kuin Saunalahden mainokset, acn-sivut: www.acneuro.com > Suomi)) lupaavat yhtä pyhästi kuin Saunalahden mainokset, että edut ovat pysyvät. Ts. acn friendsin sisäiset veloituksettomat puhelut pysyvät taannehtivasti voimassa kaikilta, jotka liittymän ottavat viimeistään 31.5. niin kauan kuin asiakas pitää liittymänsä auki. Soitin acn:n asiakaspalveluun tänä aamuna ja kysyin tätä sieltäkin; siis tarkoittaako tämä sitä, että jos nyt otan friendsin, puhun sillä veloituksetta toisiin friendseihin vielä vuodenkin päästä, jopa kahden?. Acn-asiakaspalvelun mukavan kuuloinen neiti; "Kyllä tarkoittaa, tervetuloa käyttäjäksi vaan". Kysyin seuraavaksi: Pitääkö se paikkansa, että veloituksettomia puheluita rajoitetaan nyt jollain minuuttilaskurilla ja että niissä on katto / kuukausi, kuten Saunalahden viiden kaverin ilmaiset tekstiviestit lupauksessa oli (Tommy on ollut aika hiljaa tästäkin, onko sitä tivkoria enää olemassakaan tuotteena?)?. Acn-asiakaspalvelu; "Ei ole mitään tunti- tai minuuttiseurantaa, ovat useimmiten kilpailijoidemme levittämiä urbaanilegendoja, kuten sekin, että acn ei toimikaan ulkomailla. Jos jonkun asiakkaan normaalikäyttöä on puhua veloituksettomiakin puheluja 22 h/vrk, emme puutu siihen. Saunalahtihan totesi näitä viiden kesken ilmaisia rajoittaessaan, että heidän massatekstiviestejä lähettäneet asiakkaansa muuttivat radikaalisti puhelinkäyttöään Saunalahdelle liittymisen jälkeen; lopettivat puhelut kokonaan ja juttelivat vain keskenään tekstarein. Tällä perusteella käsittääksemme Saunalahti otti heiltä edun pois ja se on Suomen telelain mukaan sallittua ; kaikkia matkapuhelinliittymiä saa käyttää ensisijaisesti vain matkapuhelinliittyminä, joilla kommunikoidaan keskenään. Ethän voi ostaa asuntoakaan, josta teet tosiasiallisesti liikehuoneiston, jos se on as.oy:llä asuintilaksi määritelty. Me saatamme tehdä acn:llä aivan samoin, jos joku ryhmä ei tee muuta kuin pitää veloituksetonta osuutta auki 24 h/vrk. Mutta kenenkään normaalikäyttöön emme puutu, emmekä laske minuutteja. Jos näin olisi, tieto olisi asiakaspalvelusivuillamme". Näin livenä tänä aamuna acn-asiakaspalvelussa.

Soitin myös Saunalahden asiakaspalveluun (yrityspuolelle), jossa palvelu oli aivan yhtä ystävällistä ja asiallista. Kysyin Voinko luottaa siihen, että edulliset tasahinta-liittymänne pysyvät tulevaisuudessakin yhtä edullisina kuin mainoksissanne luvataan?. Saunalahti; "Kyllä voitte, se lukee mainoksissamme ja edut ovat voimassa toistaiseksi pysyvinä." Mitä tarkoittaa toistaiseksi?. Saunalahti: "Normaalia kauppakieltä. Kaikkien Suomessa myytävien tuotteiden hinnat ovat voimassa pysyvinä toistaiseksi, kunnes niitä esimerkiksi indeksitarkistetaan. Näinhän tekevät mm. vakuutusyhtiöt, pankit, lääkäriasemat jne." Onko minulla siis aihetta pelätä, että Saunalahden hintoja nostetaan lähitulevaisuudessa? "No ei ole, mainonnan ja median ammattilaisena tietänetkin, että kuluttajaviranomaiset pitävät tuotelupausta sitovana ilmoitteluajasta eteenpäin laskien vähintään 6 kk, useimmiten käytännössä 8kk-12 kk." Miten poikkeatte acn:stä, joka lupaa veloituksettomiensa olevan ikuisia ja lisäksi sieltä annetaan ymmärtää, että myös muut hinnat muuttuvat heillä yleensä kaikkialla maailmassa vain alaspäin?
Saunalahti: "Heidän koko toimintastrategiansa ja hinnanmuodostuksensa on erilainen kuin meillä. Olemme kotimainen yhtiö, heillä on kansainvälinen konsepti. On jokaisen oma asia päättää, kumpaa pitää luotettavampana" Aivan, tuon halusinkin kuulla. Kerro minulle yrittäjänä, miksi valitsisin Saunalahden acn:n sijaan, molemmat ovat edullisia ja muutaman euron hintaero kuukausilaskussa suuntaan tai toiseen on hyttysen ininää isoissa puhelinlaskuissa. "No, meiltä yrityksenne saa esimerkiksi Saunalahden internet-yhteydet, jolloin yhteishintanne putoaa entisestään." Siis sama systeemi kuin Elisalla? Ota meiltä adsl ja Radiolinjan liittymät, säästät enemmän?. Saunalahti: "Nimenomaan"Tietääkseni acn:kin myy partnerinsa Soneran kanssa tulevaisuudessa acn-internetyhteysiä , samoin heiltä on tullut useissa maissa acn-kuluttajasähkö. Saunalahti; "Se on heidän konseptinsa ja yritysstrategiansa, meillä on omamme. Normaalia kilpailua" Sitähän minäkin, hyvää jatkoa teillekin

Näin livenä molemmat leirit. Tässä on taustat huomioonottaen kysymys paljon isommista asioista kuin eurojen ja senttien pyörittelystä teoreettisissa laskelmissa. Tällaisessa tilanteessahan kuluttajalla on vapaa oikeus katsoa kumman malli on taloudellisesti kestävämmältä vaikuttava, kumpi yhtiöistä omaa pitemmän historian, kumpi yhtiöistä on globaali eli tehnyt saman useassa maassa asiakkaansa silti pitäen. Kumpi yhtiöistä kuluttaa mainontaan jättisummia ja tarvitsisi nopeammin rahaa sisään ja olisi itse asiassa tilanteessa, missä sen pitäisi ennemminkin nostaa hintojaan?

Pidän valinnanvapaudesta ja uskon, että mitä enemmän markkinoilla on mobiilioperaattoreita, sitä enemmän on hintakilpailua ja sitä enemmän kuluttajat hyötyvät. Siihen asti, kun kaikki lupaavat julkisesti tiettyä hintatasoa, pidän itse täysin moukkamaisena levittää disinformaatiota jostain operaattorista todeten lakonisesti: "noi ei pysy kuitenkaan, noi ilmaiset, siirrytään hei vertailussa suoraan muualle". Mutta kun ne sanovat siellä ihan livenä, että kyllä pysyvät, lupauksia ei ole petetty missään maissa, miksi siirtyisimme suoraan sen osion ohitse sillä perusteella, että susta tuntuu siltä? Vai siirretäänkö sultakin noi tasahintajutut syrjään, kun ei ne pysy kuitenkaan, ei ne ilmaiset tekstarit viiden keskenkään pysyneet.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Kapa ja Johannes; olette oikeassa, mikään ei ole niin kornia kuin väkisin myyty tuote. Mutta hintakilpailu on tullut jäädäkseen kaikille aloille Suomenkin muurien murtuessa ja pidän itse oikeutenani seurata esimerkiksi operaattorien, bissen, autojen, asuntojen, pankkipalveluiden etc. hinnanmuodostusta ja tehdä sieltä maailmasta hyviä löytöjä, joita sitten saatan kertoa kavereillekin. Kuten; "tiesitkö, että Mexitalissa on euron halvemmat tuopit ennen matsia kuin Hadankassa? Kandeis varmaan mennä sinne". Jos kaveri sanoo, että "ei kiinnosta, Hadaankassa on nastempaa", niin se on siinä siltä osin. En silti koe, että olin tungetellut kertoessani kaverilleni faktan. En tuntisi tungetelleeni, vaikka olisin Mexitalin omistajakin, kertoessani kaverille saman faktan. Mutta en haluaisi silti tehdä enempää sisäänvetotoimenpiteitä ja lähtisin itsekin kaverien perässä Hadankaan ja jättäisin työntekijäni hoitamaan Mexitalia :)

Mulle on ennenkin sanottu, että ajatus- ja toimintamallini ovat epäsuomalaisia, kyräilen ja epäilen liian vähän. Saisikohan jostain ostaa slaavilaista verta rankalla synkkyyskertoimella?

Maailmassa, missä kaverit ajelevat jumbojettejä pilvenpiirtäjiin ja kokonaiset kansat lakkaavat olemasta, on kännykkäoperaattoribisnes, kuten jääkiekkokin todella EVVK osastoa.
 

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal, ÄTPPOMK, Rikollislauma
Viestin lähetti kapa76
Anteeksi, mutta miksi ihmiset vaihtavat liittymää ? Minulla on tämä Sonera Classic vuodesta 199* ja jotain saakka. Liittymän tarjosi ompelukoneliike.

Vai että ompelukoneliikkeestä? Tässä on pakko olla jotain hämärää? Uskaltaako sitä ostaa enää Singeriä ja lankaa? Tiedä vaikka rahat menevät johonkin Cayman-saarille ja lasku jää suomalaisten veronmaksajien kontolle.
Miten on tämän ompelukoneliikkeen asiakaspalvelu?
(ja jokainen voi valita hymiöitä sopivan määrän)

OldTimeHockey...et ilmeisesti ymmärtänyt pointtiani?
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Viestin lähetti JHag:

1: Kapa ja Johannes; olette oikeassa, mikään ei ole niin kornia kuin väkisin myyty tuote.

V: Ei minulle ole mitään väkisin myyty. Myynti on ollut ihan asiallista, terveisiä vaan. : )

Tuntuu vaan siltä, ettei enää tapaa/puhu kavereiden kanssa. Sitä on yksi poka muiden joukossa. Jos ei lähde leikkiin mukaan, lankeaa haudanomainen puhelinhiljaisuus ympärille. Muutut ylimääräiseksi kulueräksi, kun sinun kanssa ei voi jutella ilmaiseksi. Miksi siis soittaa enää Johannekselle tai jollekin muulle "hölmölle", joka ei suostunut mukaan.

2: Kuten; "tiesitkö, että Mexitalissa on euron halvemmat tuopit ennen matsia kuin Hadankassa? Kandeis varmaan mennä sinne". Jos kaveri sanoo, että "ei kiinnosta, Hadaankassa on nastempaa", niin se on siinä siltä osin. En silti koe, että olin tungetellut kertoessani kaverilleni faktan. En tuntisi tungetelleeni, vaikka olisin Mexitalin omistajakin, kertoessani kaverille saman faktan. Mutta en haluaisi silti tehdä enempää sisäänvetotoimenpiteitä ja lähtisin itsekin kaverien perässä Hadankaan ja jättäisin työntekijäni hoitamaan Mexitalia :)

V: Tästä olen samaa mieltä. Näin tekisin minäkin, jos olisin Mexitalin omistaja.

3: Mulle on ennenkin sanottu, että ajatus- ja toimintamallini ovat epäsuomalaisia, kyräilen ja epäilen liian vähän. Saisikohan jostain ostaa slaavilaista verta rankalla synkkyyskertoimella?

V: Olen perustamassa verkostofirmaa tähän businekseen, lähdetkö välittäjäksi. Kuulemma tuotteella on valtava kysyntä EU:n alueella. :)

edit. typo
 
Viimeksi muokattu:

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Johannes
V: Olen perustamassa verkostofirmaa tähän businekseen, lähdetkö välittäjäksi. Kuulemma tuotteella on valtava kysyntä EU:n alueella. :)

Veribisnes kiinnostaa aina, aim in! Mutta älä vaan sano, että se olet sinä, joka sillä tienaat, sillä olet Keopsin pyramidissa ylempänä kuin minä ja Kanadassa tuosta on nostettu jo oikeusjuttu! Kyllä ihmisillä pitäisi olla oikeus saada ostaa verta myös tasahintamenetelmällä verikioskista, ei siihen mitään verkostoja tarvita.

terv. nimim. meitä on jo monta ihmettelevää kuluttajaa Parikkalasta
 

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minun Sonera Classic (Huom sana classic. Varmaan perinteitä kunnioittava Ifk mies on kateudesta punainen) liittymäni on paljon vanhempi ja sillä on paljon enemmän perinteitä kuin Jhagin säälittävällä ACN:llä. Gloory huntteri. Lisäksi mestaruuksiakin on enemmän. Slaavilaista verta saat läheltä. Kysy Penalta: Mrazek, Spaniel, Kobezda ja jne... Synkkyys kerroin on varmasti suuri.

Korakille vastaukseksi että asiakaspalvelua en ole koskaan tarvinnut, koska en omista ompelukonetta.

Minun puhelin laskuni ovat 20-40 euroon kuussa. Minulle on aivan sama saisinko ne esim 4 euroa halvemmalla. Ei jaksa eikä viitsi alkaa säätämään. Toisten tuotteiden kohdalla (ruoka) asia on eri.

Edit: Itse en jaksa tälläisesta asiasta innostua. Tässäkin ketjussa on liian pitkiä kirjoituksia että viitsisi lukea. Eri ihmisiä kiinnostaa eri asiat, kuten eri ihmisillä on erilaiset kuluttajakäyttäytymiset.
 
Viimeksi muokattu:

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Viestin lähetti Korak
OldTimeHockey...et ilmeisesti ymmärtänyt pointtiani?
Selitä tarkemmin mitä tarkoitit ja mitä en ymmärtänyt.

En ole muuta yrittänyt kuin saada faktapohjaisia, matematiikkaan ja liiketoiminnan lainalaisuuksiin pohjautuvia perusteluita verkostomarkkinoinnin ylivertaisuudelle, mutta toistaiseksi vastaukset ovat olleet pelkkää vittuilua kriitikoille ja koko asian trivialisointia. Tämä ei sinänsä yllätä, koska ei JA ole tosiaan ensimmäinen foorumi, missä olen aiheesta väitellyt, ja sama ilmiö toistuu joka kerta.

Jos verkostomarkkinointi on oikeasti varteenotettava vaihtoehto tuotteiden perinteisille jakelukanaville, niin ei kai se nyt ole niin mahdotonta edes kerran näyttää toteen, miten homma saadaan toimimaan jatkuvalla pohjalla? Siihenhän se kritiikki loppuisi kertalaakista.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti JHag
Ehkäpä loppukaneettinani tähän sekavaan keskusteluun lisäisin vielä sellaisen elementin, että suomalaisiltahan puuttuu täysin suhteellisuudentaju heidän kohkatessaan jostain acn-mobiilioperaattorista ja sen taustoista. Samoin konkurssikypsistä dna:sta ja Saunalahdesta. Mitä sitten, jos esimerkiksi nuo kaikki kolme kaatuvat huomenna?

Dna:n jälleenmyyjän edustajana en voi olla puuttumatta tähän. Arvostamani nimimerkki JHag joka on tunnettu asiapitoisista teksteistään erehtyi tällä kertaa kirjoittamaan aivan puuta heinää väittäessään dna:ta konkurssikypsäksi. Totuus on se että ensimmäisinä vuosina tappiota tulee ja vieläpä aika reilustikin, kun kaikki järjestelmät täytyy perustaa, verkkoa rakentaa, markkinointiin panostaa ja vieläpä ostaa yhden Telian liiketoiminnat. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että yritys olisi konkurssikypsä. Kerrottakoon että dna:n taustalla ovat kymmenet puhelinyhtiöt, joilla rahaa on ihan riittävästi.

Tähän ACN:ään en halua ottaa enemmälti kantaa, koska en tuotetta tunne. Tämän hetken operaattorimarkkinat käyvät varsin kuumina ja ne taatusti herättävät tunteita ihmisissä. Kritiikkiä sataa joka suuntaan. Osa aiheellista osa aiheetonta.

Hinnoista sanoisin sen verran että on selvää että näillä yrityksillä, joilla ei kiinteitä palvelupisteitä eikä jälleenmyyjiä ole ovat hintakilpailusssa vahvoilla. Näissä tapauksissa on myös hyvä muistaa että neuvontaa ja henkilökohtaista palvelua ei ole saatavilla. Ns. "halpis" liittymä on tietenkin hauska juttu niin pitkään kuin esim. kortti toimii eikä häviä. Dna:n, Radiolinjan tai Soneran asiakas saa tällaisessa tapauksessa liittymänsä toimimaan noin tunnin kuluessa siitä kun on uuden kortin käynyt hakemassa, kun taas esim. Saunalahden asiakas odottaa niin kauan kun posti tuo uuden.
 
Viimeksi muokattu:

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Viestin lähetti kapa76
Minulle on aivan sama saisinko ne esim 4 euroa halvemmalla. Ei jaksa eikä viitsi alkaa säätämään. Toisten tuotteiden kohdalla (ruoka) asia on eri.

Juuri näin, mutta.... minä voisin vaikka vaihtaa toiseen liittymään esim. veljeltäni, joka näitä myy, vain siksi että hän on veljeni. Kai minä nyt omaa veljeäni haluan auttaa ?? (vaikka onkin typerä ja on mennyt tähän verkostomarkkinointiin mukaan). Tuotehan pelaa ja minun puhelinlaskuni joko suurenavat tai pienenevät jonkun euron verran. Uusi liittymä toimii samassa verkossa kuin ennenkin.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Kapa76: Jösses, mikä huti! :) Kunnianarvoisa Sonera, silloinen Tele, tuli mukaan elämääni jo -91 NMT:n muodossa. Sittemmin liittymäni muuttui sikarinhajuiseksi ja faxilta rapisevaksi Sonera Businekseksi (yrityksen liittymä) ja vasta viime viikolla Sonera-kauppiaskaverini muutti sen Sonera Oneksi, koska kuulemma maksan liikaa - kulut pienenevät selvästi Onella. Joten tämä kauppias verkostolobbasi minulle uuden liittymän operaattorin sisällä, aika welho! Ja Sonera on ja pysyy minulla edelleenkin, maan paras verkko ja parhaat dataominaisuudet, miksi vaihtaisin?

Lisäksi minulla on 2 muuta liittymää; acn ja dna ja kaikkien näiden kolmen pitämiseen on lukuisia järkisyitä. Ei pienimpänä se, että ainoastaan pitämällä liittymiä yhtä aikaa eri operaattoreilta, voi oikeasti tehdä hinta- ja ominaisuusvertailuja. En pidä tyyppiä, jolla on yksi liittymä, minkäänlaisena asiantuntijana liittymien todellisten erojen suhteen. Eroja joita kannattaa vertailla ovat hinnan lisäksi tekninen taso (kuuluvuus) ja asiakaspalvelu. Niinpä kaikki nämä kolme pysyvät minulla, jokainen on omalla tavallaan erinomainen.

Birkku; pahoitteluni, konkurssikypsä oli turhan voimakas ilmaisu markkinakolmoseen dna:han liittyen. Siitä pidän kuitenkin kiinni, että dna;nkin markkinoilletulo huimaa sivustakatsojaa, koska alkuvaiheen kulut; oma verkko, mainonta, PR, sponsorointi jne, ovat valtavat ja sisään ei voi saada asiakkaita niin nopeasti, että tulot ylittäisivät menot. Mutta en epäile yhtään, etteikö dna saavuttaisi ns. break eveniaan ja ottaisi paikkaansa markkinoilla, mutta vielä toistaiseksi kovista taloudellisista tuloksista ei voida puhua. Flying Finniltä jäi break even toisella sektorilla saavuttamatta, siltikin tuotteensa oli erinomainen, lensin usein Flyfillä ja olin tyytyväinen.

OldTime Hockeylta copypeisti:
"Jos verkostomarkkinointi on oikeasti varteenotettava vaihtoehto tuotteiden perinteisille jakelukanaville, niin ei kai se nyt ole niin mahdotonta edes kerran näyttää toteen, miten homma saadaan toimimaan jatkuvalla pohjalla? Siihenhän se kritiikki loppuisi kertalaakista."

Tätä logiikkaa en ymmärrä ollenkaan. Maailma on täynnä vuosikymmenien ikäisiä verkostomarkkinoituja tuotteita, joilla "homma toimii jatkuvalla pohjalla" ja tuotteiden nerokkuus on todistettu useammastakin kuin yhdestä laakista. Golden Products ja Tupperware ovat esimerkiksi erinomaisen hyvin taloudellisesti toimeentulevia yrityksiä ja niiden tuotteilla on leegioittain tyytyväisiä käyttäjiä. Eiväthän ne tehtaat muuten tyrkkäisi tavaraa jatkuvasti lisää. Ja jos ne kaikki jäisivät makaamaan jälleenmyyjien varastoihin, kuten ensimmäinen einari kohta lataa, olisivat kyseiset yhtiöt lopettaneet aikaa sitten. Kylmä fakta on se, että jos lopputuote = kännykkäliittymä tai Golden -tuote tai mikä tahansa kaupan hyllylläkin oleva tuote, on umpipaska, kukaan ei halua sitä ainakaan toista kertaa, vaikka se kannettaisiin kotiovelle ilmaiseksi. Joten "homma toimii" liiketaloudellisesti katsoen loistavasti silloin, kun emoyhtiö on tyytyväinen taseita katsoessaan ja loppukäyttäjät ovat tyytyväisiä tuotteisiin. Sen sijaan suuren yleisön, nimenomaan sen karpo/kateus -sektorin, ininä tuotteen jakelukanavasta, jota höystää jakelukanavan = verkoston = irmojen ja ilarien joukossaan jokunen aivoillakin varustettu, keskinäinen riitely ja kateus ynnä kauna on kassavirtoja laskevalle emoyhtiölle yksi hyttysen paska. Turha vinkua jos loppukäyttäjät tykkäävät ja emoyhtiö tienaa. Ikävää jos matkalla on tullut koijattua useampaa apinaa, joka on ryhtynyt dealeriksi suurin odotuksin. Pääasia, että loppukuluttajaa ei huijata = hän on tyytyväinen.

Tämä on karua ja suurelta osin moraalitontakin toimintaa. Mutta kiinteiden kulujen minimointi on tulevaisuuden tuotannossa ja markkinoinnissa hyvinvoinnin avain. Näin on todennut jopa Tampereen yliopiston taloustieteen laitos, joka on ottanut jakelutien keventämisestä oman erityisalansakin tutkimuksessaan. Niinpä verkostomarkkinointi tulee lisääntymään -halusimme tai emme- tulevaisuudessa aivan uusillakin tuotealueilla; vakuutukset, matkat, mediamarkkinointi. Tiedän faktana, että mm. Finnarin matkailupuoli suunnittelee osaa matkamyynnistään Amerikan mallin mukaan verkostodealereiden huomaan siirrettäväksi. Jakelutie on loppujen lopuksi yksi helpoimmista tavoista nipistää kokonaiskustannuksista. Tuotekehitys ei sitä kestä, päinvastoin. Eivät myöskään tuotelupaukset = tapa, jolla kuluttajat sidotaan tuotteisiin. Ainoa tapa saada asiakastyytyväisyyttä ja -uskollisuutta on tehdä erinomaisia tuotteita ja pitää lupauksensa.

Tampereen yliopistolla on itse asiassa huomattu sama kuin Bostonissakin; verkostomarkkinoidun tuotteen pitää olla loppukäyttäjän kannalta jopa vieläkin parempi kuin kaupan hyllyltä ostetun tuotteen. Syynä on se, että koska tuotteen hankintatapa on kiistatta vähintäänkin epäilyttävä, on itse tuote ainoa, joka sitoo asiakkaan tavarantoimittajaan. Siksi sen on luoja nähköön oltava erinomainen tuote, joka pitää lupauksensa. Samasta syystähän ainakin takavuosina naisjohtajan piti olla johtajan asemaan päästäkseen valovuosia edellä miesjohtajia taidoiltaan ja kyynärpäiltään. Syy; nainen johtotehtävissä on lähtökohtaisesti epäilyttävä. Kaupan hyllyllä oleva tavarakin on lähtökohtaisesti vähemmän epäilyttävä kuin naapurin ilarin diilaama vastaava kilpailija. Ja siltikin useat verkostoyritykset saavat pidettyä asiakkaansa ja tekevät isoa voittoa. Näin toimii reaalimaailma, eikä siitä tarvitse tykätä.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti JHag

Birkku; pahoitteluni, konkurssikypsä oli turhan voimakas ilmaisu markkinakolmoseen dna:han liittyen. Siitä pidän kuitenkin kiinni, että dna;nkin markkinoilletulo huimaa sivustakatsojaa, koska alkuvaiheen kulut; oma verkko, mainonta, PR, sponsorointi jne, ovat valtavat ja sisään ei voi saada asiakkaita niin nopeasti, että tulot ylittäisivät menot. Mutta en epäile yhtään, etteikö dna saavuttaisi ns. break eveniaan ja ottaisi paikkaansa markkinoilla, mutta vielä toistaiseksi kovista taloudellisista tuloksista ei voida puhua. Flying Finniltä jäi break even toisella sektorilla saavuttamatta, siltikin tuotteensa oli erinomainen, lensin usein Flyfillä ja olin tyytyväinen.

Tuosta omasta verkosta haluaisin tuoda esiin yhden merkittävän seikan. Kun verkkoa alettiin rakentamaan, oli suurin osa tolpista jo pystyssä, koska puhelinyhtiöt omistivat siinä vaiheessa noin 70% niistä tolpista, joissa oli valmiiksi radiolinjan käyttämät "helyt". Näitä omia tolppia käyttämällä verkonrakennuskulut eivät olleet aivan niin huimat kuin olisi voinut luulla. Ei se toki ilmaista tai edes halpaa ollut, mutta aivan alusta ei tarvinnut lähteä. Kilpailu on kovaa ja tiedän että asemien säilyttäminen tai parantaminen ei ole helppoa, mutta uskon että käsissämme on tuote jolla on realistiset mahdollisuudet menestyä.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Verkostomarkkinoinnista

JHagilla oli tuossa ylläolevassa tekstissään paljon hyviä pointteja. Silti uskallan olla jossain määrin eri mieltä verkostomarkkinoinnin moraalista. Omassa arvomaailmassani en laittaisi loppukäyttäjää sen erikoisempaan asemaan kuin välisssä olevia jälleenmyyjiäkään(Myönnän. en voi olla puolueeton koska edustan jälleenmyyjää). Mielestäni ei ole moraalisesti yhtään pienempi vääryys "kusettaa" jälleenmyyjää kuin loppukäyttäjääkääkään. Verkostomarkkinoinnissa tämän vastuun pitäisi korostua, koska jälleenmyyjinä toimivat usein "amatöörit". Eli Goldenia, Tupperwarea ym. diilaavat usein sellaisetkin ihmiset jotka eivät välttämättä aiemmin ole olleet kaupankäynnin kanssa tekemisissä muuten kuin loppukäyttäjinä. Tässä mielessä verkostomarkkinoinnin jälleenmyyjät ovat aivan eri asemassa kuin esim. sivullekirjoittanut. Eli jos minä ostaisin vaikkapa "räjähtäviä" akkuja paremman katteen toivossa, voisin hyvin pitkälle syyttää itseäni, koska teen tätä hommaa työkseni ja minun täytyy ymmärtää vastuuni myös loppukäyttäjää kohtaan.



Itse olen olen joihinkin verkostomarkkinoinnin kautta myytäviin tuotteisiin päässyt tutustumaan. Henkilökohtaisena mielipiteenäni sanoisin Golden sekä Tupperware tuotteista että laatu on kyllä kohdallaan, mutta itse en taatusti ostaisi kumpaakaan koska hinta/laatusuhde on näkemykseni mukaan aivan pielessä. Eli oman näkemykseni mukaan verkostomarkkinoinnissa hyötyjinä ovat pääsääntöisesti Tuotteen valmistaja sekä ketjun yläpäässä olevat henkilöt. Jotta kaikki jälleenmyyjät hyötyisivät, täytyisi kasvun olla loputonta ja tämähän ei voi olla mahdollista. Ja juuri tätä pointtia eivät monet mukaan lähtevät ymmärrä siinä vaiheessa kun "värvääjä" kertoo huikeita esimerkkejä kuinka joku on tehnyt kahdessa vuodessa verkostomarkkinoinnilla miljoonan. Tarina on usein myös totta, eli "värvääjä" ei edes valehtele. Hän vain "unohtaa" kertoa että sinun kohdalla se ei ole mahdollista koska yläpuolella on jo niin paljon myyjiä että markkinat loppuvat kesken ennen kuin ehdit tienata ensimmäistä tonnia. Meidän alalla verkostomarkkinointi on ketjun alapäässä oleville aivan helvetin huono busines koska jokainen asiakas ostaa sinulta tai värväämiltäsi myyjiltä VAIN KERRAN. Pesuainetta tai luontaistuotetta sentään kuluu ja sama asiakas voi ostaa sinulta ehkä ensi vuonnakin jotain.

Itseäni on yritetty värvätä hyvin moneen verkostomarkkinointiin mukaan hankkimaan lisätienistejä. Olen kuitenkin kieltäytynyt KAIKISTA, koska olen pomminvarma että siinä vaiheessa kun tuote on saapunut tällaiselle pikkupaikkakunnalle on yläpuolella niin paljon myyjiä että joutuisin vain rahottajaksi heidän businekselleen. Lain mukaan verkostomarkkinoinnissa ei ole mitään väärää, mutta käytännön tasolla se on sellaista "kusetusta" että mikäli minä harrastaisin samankaltaisia myyntipuheita kuin nämä "värvääjät" olisin työttömänä alle kahdessa kuukaudessa.
 
Viimeksi muokattu:

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Useimmille vm- intoilijoille vm on uskon asia, johon ei matemaattiset faktat yllä. Usein tämä johtuu siitä, ettei nämä vm- intoilijat juuri matematiikkaa ymmärrä.

Onhan se vm-firmalle tehokasta, kun tuhannet ihmiset tekee ilmaiseksi työtä! Mutta jos lasket verkoston edustajille työtuntiakohti edes minimipalkkatasoa vastaavan korvauksen, huomataan verkoston edullisuuden haihtuvan erittäin nopeasti. Suoramyynnin halpuus perustuu illuusioon ja siihen, ettei nämä verkostokaverit laske työtunneilleen hintaa.

Myös varastointikustannukset hoitavat edustajat, joka tietenkin firman kannalta on loistava asia. Normaalit firmat hoitavat varastoinnin ja sen käsittelyn,mutta verkostoissa jengi kasaa varastonsa omiin tiloihin, ja tekee varastokäsittelyn itse.Kun näille lasketaan kustannus, kasvaa koko verkostomarkkinoinnin kulut taas huomattavasti.

Entäpä logistiikka. On todella kallista lähettää monia tuhansia pikkueriä tavaraa verkoston jäsenille sen sijaan, että yksi/muutama rekka ajaa ison satsin kerralla muutamiin liikkeisiin.

Entäpä kulurakenne? Verkostossa et edes tiedä, kuinka moni yläpuolellasi saa bonusta myymästäsi tavarasta. Olen vakuuttunut, että jakajia on todella monta. Näin ollen tuotteiden katteet häviää moneen pyramidin tasoon.

Kun kaikki nuo lasketaan yhteen (suoramyyjien työlle tuntipalkka, varastolle tilakustannus sekä varaston hoidolle tuntihinta sekä logistiikkakustannukset), muodostuu suoramyynti(verkosto) kaikkea muuta kuin tehokkaaksi. Verkostomyyjille käsite "vaihtoehtoiskustannus" on täysin vieras, ja mm. siitä syystä tämä toiminta näyttää äkkiseltään ajateltuna tehokkaalta. Mutta edes hiukan pidempi tarkastelu poistaa kaikki ne tehokkuuden perusteet.

Otetaan taas ACN esimerkiksi. 7000 edustajaa ja jos jokainen tekisi keskimäärin päivässä 1 tunnin (eli hyvin vähän) työtä jokaisena päivänä ja jos tuntipalkkana käytetään 8 €/h, saadaan seuraava vuosittainen kustannus myyntityölle:

7000*8*365 = 20.440.000 € eli yli 120 milj. markkaa! Tämä on arvio siitä työmäärän kustannuksesta, jonka verkosto tekee! Tai toisin sanoen tämän verran ACN joutuis maksamaan, mikäli sillä olisi 7000 edustajaa töissä ja tuntipalkka olisi 8 €/h, ja jokainen teksi keskimäärin töitä 1 h/ pvä (jokaisena päivänä). Tähän päälle vielä henkilösivukulut (eli työterveyden huolta jne), niin päälle voidaan lisätä karkeasti puolet lisää. Nyt päästään jo n. 30 milj. € kuluun, jonka ko. edustaja poppoo aiheuttaisi, mikäli he olisivat palkkatyössä. Ei ihme, että verkostofirmoja perustetaan, koska he saavat lähes ilmaista työvoimaa!

Vm- firmat ovat kaikki perusytimeltään mätiä, ja ne kaatuvat kaikki omaan mahdottomuuteensa. Kaava on aina sama: ensin kasvetaan rajusti, sitten kasvu hidastuu, jolloin iso alalinja huomaa jäävänsä tappiolle (tai tehneensä työtä ilmaiseksi). He lähtevät pois ketjusta, ja pikkuhiljaa lähtijöitä on tulijoita enemmän. Tämä prosessi kiihtyy, koska kun edustajien lkm pienenee, yhä useampi huomaa jääneensä tappiolle, ja pako kiihtyy. Näin kävi mm. GNLD:lle, ja näin käy ACN:lle.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Viestin lähetti Johannes
Loistavaa Kapa.

Minäkään en ole vielä käsittänyt miksi kaikki aika ystävien kanssa pitää käyttää nykyään hurmahenkisen myyntipuheen kuuntelemiseen. Business is business, but friends are friends.

En minäkään myy teille oman alani palveluita. En edes tiedä minkä firman palveluita käytätte, eikä oikeastaan kiinnosta.

Miettikää nyt vaihteeksi tätä.

Liityn tähän kerhoon. Mukavasti luo outoutta ja ahdistuneisuuden tunteita, kun joku tuttu alkaa tyrkyttämään tuotettaan minulle, varsinkin kun vastaus on selvän kieltävä muttei tunnu menevän perille vasaanottajaan. Tuputtaminen on yksi suurimmista vitutuksen aiheistani.

Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa tämäkään debaatti. Radiolinja on ollut niin kauan, kuin olen kännykän omistanut, ja on jatkossakin. Muut saavat toki vaihdella liittymiään miten lystäävät, kunhan eivät tule tyrkyttämään asiaansa minulle. Tämä on muutenkin oma yleispätevä politiikkani; olkoot ihmiset jehovan todistajia, homoseksuaaleja, verkostomyyjiä tai mitä tahansa, kunhan eivät tule minulle ideologiaansa/elämäntapaansa kauppaamaan. Jos olen jostain tuotteesta/palvelusta/what ever kiinnostunut, hakeudun kyllä sen pariin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös