”Löytösi” elintarvikkeiden saralla

  • 625 925
  • 2 201

Milanista

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan
Wasabitahnalla päällystetyt maapähkinät, menee bissen kanssa aika mukavasti.
Pakko vielä lisätä hauska linkki!
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
En tiedä missä ihmiset asioivat, mutta kyllä kaikissa niissä kaupoissa, joissa itse asioin, on tarjolla maustamatonta broilerin-, naudan ja sianlihaa sekä harvinaisempien elikoiden lihaa ainakin pakasteena.

Itse ostan vain maustamatonta. Mutta miten minulla on sellainen mielikuva, että maustamattomat ovat jopa kalliimpia kuin marinoidut. Kertoo jotain siitä, mitä tavaraa sen marinadin alle laitetaan. Maustamattomista kun näkee mitä on ostamassa. Tähän voisi vielä lisätä valitusta laadukkaiden lihatiskien puutteista ja vakumipakatuista lihanlärtsakkeistä, mutta en viitsi.
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse ostan vain maustamatonta. Mutta miten minulla on sellainen mielikuva, että maustamattomat ovat jopa kalliimpia kuin marinoidut. Kertoo jotain siitä, mitä tavaraa sen marinadin alle laitetaan. Maustamattomista kun näkee mitä on ostamassa. Tähän voisi vielä lisätä valitusta laadukkaiden lihatiskien puutteista ja vakumipakatuista lihanlärtsakkeistä, mutta en viitsi.

Totta on, että maustamattomassa rasiassa on usein parempilaatuista lihaa, koska virheitä on vaikeampi peittää. Ei se kuitenkaan sen takia ole kalliimpaa, vaan siksi että marinadikin painaa ja 400 gramman pakkauksessa on siten vähemmän lihaa kuin maustamattomassa.
 

Pekkis

Jäsen
Oltiin pitkästä aikaa emännän kanssa vähän hienommassa ravintolassa ja tilasin naudan pihvin aurajuustolla. Annos oli toki naurettavan pieni, mutta että sopi se juustosiivu siihen pihvin päälle kuin nenä päähän!

Nyt tulee laitettua kyseistä herkkua vähän joka ruokaan. Pankaas kokeillen!
 
Totta on, että maustamattomassa rasiassa on usein parempilaatuista lihaa, koska virheitä on vaikeampi peittää. Ei se kuitenkaan sen takia ole kalliimpaa, vaan siksi että marinadikin painaa ja 400 gramman pakkauksessa on siten vähemmän lihaa kuin maustamattomassa.

Osasyy naturellin korkeaan hintaan taitaa olla myös pienempi myyntivolyymi suhteessa marinoituun tavaraan. Jostain syystä suomalaiset ovat tykästyneet noihin valmissetteihin. Itse olen kyllä välillä törmännyt siihen probleemaan, että tiettyä kamaa ei ole hyllyssä kuin valmiiksi marinadissa.

Siitä tosi edullisesta valmiiksi marinoidusta reisikoivesta (Atria?) tms. on sanottava, että oksettavan näköistä kamaa. Näyttää siltä, että "marinadi" on pelkkä pari ruiskaisua öljyä ja ripaus jotain bulkki grillimaustetta.
 

Rocco

Jäsen
Itse en koskaan osta marinoituja tuotteita.

400g paketti marinoitua kanaa sisältää n. 300g itse tuotetta, ja loput n. 100g on sitä marinadia. Lopputulos on se, että maksan siitä marinoidusta tavarasta kilohinnalta korkeampaa hintaa kuin marinoimattomasta. 400g marinoimatonta tavaraa on 400g tuotetta.

Onhan tästä tehty hintavertailuitakin siten, että putsataan vedellä marinadit pois ja punnitaan se aito määrä tuotetta. Kas kummaa, reilu 20% oli lähes pienin marinadin osa tuotteesta.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
400g paketti marinoitua kanaa sisältää n. 300g itse tuotetta, ja loput n. 100g on sitä marinadia. Lopputulos on se, että maksan siitä marinoidusta tavarasta kilohinnalta korkeampaa hintaa kuin marinoimattomasta. 400g marinoimatonta tavaraa on 400g tuotetta.

Onhan tästä tehty hintavertailuitakin siten, että putsataan vedellä marinadit pois ja punnitaan se aito määrä tuotetta. Kas kummaa, reilu 20% oli lähes pienin marinadin osa tuotteesta.
Oli pakko hieman dyykata roskiksessa...

Kokkailin eilen broilerin fileitä. Tuote oli Pirkka hunajamarinoitu ohut broilerin fileeleike: 420g ja 3-4kpl (itse asiassa mulla oli viisi). Ainekset: suomalainen broilerinfilee 80%, vesi, rypsiöljy, jne... Ei kai se tule kenellekään yllätyksenä, että ei tuossa paketissa ole 420g sitä lihaa ja vielä marinadit päälle? Eilenkin sain tuosta 420g marinoitua lihaa valmistettua juuri sen kaksi annosta, joka oli tavoitteenakin. Jos mulla olisi ollut se 400g marinoimatonta lihaa, jonka olisin itse marinoinut, niin todennäköisesti lihaa olisi jäänyt suunnilleen se yksi leike yli. Olisiko kuitenkin pitänyt syödä ähkyksi saakka (no kun halvalla sai)?

Totta kai, saahan tuosta aina parempaa itse marinoiden, mutta se taas vaatii marinadiaineksia (eivät nekään ole ilmaisia, joten ei tuo kilohintojen laskeminen ole niin yksinkertaista) etukäteissuunnittelua ja aikaa. Yleensä jos mä marinoin jotain, niin se saa olla yön yli jääkaapissa muhimassa. Valmiiksi marinoidun tuotteen voi heittää suoraan pannulle ja se on vartissa valmista. Marinadin voi vielä käyttää kastikepohjana; pannulle pari pientä valkosipulin kynttä, viipale Aurajuustoa, mausteeksi kurkumaa ja loraus vettä (tai vaikka ruokakermaa, jos haluaa liioitella).

Toimi! Enkä usko, että yksikään valmismarinadin haukkuja olisi pystynyt maistamaan eroa eilisten annoksieni tai vastaavasti itse marinoimieni fileiden/kastikkeiden välillä. Kertooko se sitten enemmän valmismarinadista vai marinointitaidoistani...
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toimi! Enkä usko, että yksikään valmismarinadin haukkuja olisi pystynyt maistamaan eroa eilisten annoksieni tai vastaavasti itse marinoimieni fileiden/kastikkeiden välillä. Kertooko se sitten enemmän valmismarinadista vai marinointitaidoistani...

Kertoo siitä, että olet tottunut tuohon makuun. Uskallan väittää, että jos söisit pari kuukautta pelkästään tuoreista raaka-aineista itsevalmistettuja ruokia, niin kaikki marinadit ja valmisruoat maistuvat aika ällöttävältä. En usko, että oma tekemäsi marinadi maistuisi yhtään samalta, vaikka olisit huono kokki.

Ei siihen kanaan mielestäni mitään marinadia tarvita. Ihan yhtä nopeasti saa ruoan kasaan naturellista. Makua saa mausteista ja yrteistä ilman marinoitumistakin.

Tietysti jos tykkää valmismarinadin mausta eikä ole terveyshifistelijä, niin kannattaa sitten ostaa niitä.
 

Nakkikastike

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Mikko Pukka & Valencia CF
Itse olen ehdottomasti sillä kannalla että itse marinoidaan.. (Kokki) Mutta silloin tällöin on tyydyttävä valmiiksi marinoituun ruokaan ja kyllähän sitäkin sitten syö jos vaan nälkä on. Ja etenkin kännireissuilla se on yks vitun hailee mitä grillataan kertakäyttiksessä yms..
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vaikka itsekin ostan pääasiassa marinoimatonta broileria, ei mua jaksa rasittaa valmismarinaditarjonta sen enempää. Enemmän harmittaa se, että tehotuotetun pullalihan rinnalla ei ole oikein missään tarjolla oikeaa kanaa.

Rezén leivät ovat liian hyviä. Pitkästä aikaa oikeaa leipää. Rapeakuorista, hyväsitkoista ja sellaisenaan maukasta.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Kertoo siitä, että olet tottunut tuohon makuun. Uskallan väittää, että jos söisit pari kuukautta pelkästään tuoreista raaka-aineista itsevalmistettuja ruokia, niin kaikki marinadit ja valmisruoat maistuvat aika ällöttävältä. En usko, että oma tekemäsi marinadi maistuisi yhtään samalta, vaikka olisit huono kokki.

Tosi kuin vesi. itsekin söin ennen muinoin vain valmiiksi marinoituja kanoja tai possunpihvejä. Jokunen vuosi sitten näin kuitenkin valon ja aloin valmistamaan lihani alusta lähtien, joskus marinoiden ja joskus kuivamausteilla. Nyt kun on tullut joskus maistettua valmiiksi marinoitua kanasuikaletta, niin kyllähän sen eron huomaa ja se on iso. Vaikka en tosiaankaan itseäni miksikään huippukokiksi edes erehdy luulemaan.

Vaikka itsekin ostan pääasiassa marinoimatonta broileria, ei mua jaksa rasittaa valmismarinaditarjonta sen enempää. Enemmän harmittaa se, että tehotuotetun pullalihan rinnalla ei ole oikein missään tarjolla oikeaa kanaa.
.

Samaa mieltä. Mitä niille luomumunia muniville luomukanoille tehdään? Eikö niitä voisi laittaa myyntiin syötäviksi? Vai ovatko ne silloin jo liian vanhoja ja sitkeitä?
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Osasyy naturellin korkeaan hintaan taitaa olla myös pienempi myyntivolyymi suhteessa marinoituun tavaraan. Jostain syystä suomalaiset ovat tykästyneet noihin valmissetteihin. Itse olen kyllä välillä törmännyt siihen probleemaan, että tiettyä kamaa ei ole hyllyssä kuin valmiiksi marinadissa.

Siitä tosi edullisesta valmiiksi marinoidusta reisikoivesta (Atria?) tms. on sanottava, että oksettavan näköistä kamaa. Näyttää siltä, että "marinadi" on pelkkä pari ruiskaisua öljyä ja ripaus jotain bulkki grillimaustetta.

Säilöntäaineoksennukseen pakattu, Parasta Ennen -päiväystä lähentyvä liha myös säilyy kauemmin. Mikään ei maailmassa taida olla yhtä yliarvostettua kuin suomalainen ruoka.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Säilöntäaineoksennukseen pakattu, Parasta Ennen -päiväystä lähentyvä liha myös säilyy kauemmin.

Nimenomaan. Marinadin ehkä tärkein pointti on se, että siinä liemessä kana säilyy kauemmin ja myyntiaika pitenee.

Mikään ei maailmassa taida olla yhtä yliarvostettua kuin suomalainen ruoka.

Tähän täytyy huomauttaa, että suomalaista ruokaa arvostavat ainoastaan suomalaiset.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Nimenomaan. Marinadin ehkä tärkein pointti on se, että siinä liemessä kana säilyy kauemmin ja myyntiaika pitenee.

Marinadin tärkein pointti lienee mureuttaa ja maustaa lihaa. Suojakaasuun ne kaikki on pakattu.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Marinadin tärkein pointti lienee mureuttaa ja maustaa lihaa. Suojakaasuun ne kaikki on pakattu.

Eiköhän pointti ollut, että marinadissa olevasta ei huomaa esim. pieniä värimuutoksia, jolloin se menee kaupaksi "vanhempanakin".
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tähän täytyy huomauttaa, että suomalaista ruokaa arvostavat ainoastaan suomalaiset.
Eivät edes kaikki suomalaiset, ainakaan kaikkea suomalaista ruokaa. Eikä Berlusconi.
 

12961

Jäsen
Itse olen ymmärtänyt että ovat täsmälleen samaa tavaraa.

Tai ovat ainakin olleet pari vuotta sitten, ainoa mikä vaihtui kun piirakoita pussitetaan on pakkaus. Eli samaa tavaraa ovat sekä Rainbow`n että Moilasen piirakat.

Samoja tuotteitahan myydään eri nimikkeillä eri hintoihin samasta erästäkin. Esimerkkinä hernekeitto, jota Lundenin tehtaalta tulee hyvinkin montaa merkkiä samasta kattilasta, ainakin Jalostaja, Lunden sekä vaihtelevasti pirkka ja rainbow ovat 100% samoista eristä ja samaa kamaa. Jalostajaa ainakin meidän perhepiirissä on pidetty parhaana, mutta samapa tuo, ostaako samaa tavaraa valmistajan omalla nimikkeellä (Lunden). Hintaeroa on jonkin verran.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mikään ei maailmassa taida olla yhtä yliarvostettua kuin suomalainen ruoka.

Tähän täytyy huomauttaa, että suomalaista ruokaa arvostavat ainoastaan suomalaiset.
Huolella valmistetut perinteiset suomalaiset ruoat ovat aivan mahtavia, turha niitä on häpeillä. Olipa vaikutteet mistä tahansa, niin karjalanpaisti, karjalanpiirakat, erilaiset kalakukot, ruisleipä, hernekeitto, voipulla, rieskat yms. ovat todella hyviä. Pitää ottaa huomioon, että harvemmin arvostelemme esim. italialaistakaan ruokaa jonkun valmispizzan perusteella, vaan kotona tai laadukkaassa ravintolassa nautitun aterian perusteella. Turha siksi vetää suomalaiseksi ruoaksi jotain Saarioisen maksalaatikkoa ja kylmiä karjalanpiirakoita. Kotikaljaa, maukas karjalanpaisti ja ruisleipää, jälkiruoaksi kylmää maitoa ja lämmin voipulla. Kelpaisi koska vain ja kehtaisin tarjota vaikka Bourdainille esimerkkimenuuksi.
 

12961

Jäsen
Leivästä puheen ollen, Naantalin Aurinkoisen Ranskalainen maalaisleipä on erinomaista. Leivässä on kunnon sitko, ja kuori on kovan rapea. Rakenne on silti todell ilmava. Suosittelen!
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Marinadin tärkein pointti lienee mureuttaa ja maustaa lihaa. Suojakaasuun ne kaikki on pakattu.
Marinadin tärkeimpänä tarkoituksena pitäisi olla mainitsemasi, mutta kyllähän tuo edellä kirjoitettu on lähempänä totuutta. Kun jostain brasiliasta tuotiin pakasteena laivalasteittan "onnettoman kanan" lihaa Härmään, sulatettiin, upotettiin elintarvikeväreillä tuunattuun ihanan raikkaan näköiseen hunajamarinadiin ja iskettiin suomalaisen valmistajan kaikkien tuntemaan turvalliseen pakettiin, niin kyse oli oikeasti enemmän laillisesta kusetuksesta kuin jostain lihan mureuttamista.

Pouttuhan joutui kuseen tuosta jokin aika sitten. Kun kyseinen touhu kiellettiin, niin yt:t alkoivat välittömästi. Poutun tuotteista ei kuluttaja aina äkkiseltään edes huomannut, että ostaa brasilialaista pakastelihaa. Ja jos kuluttajaa olisi yhtään kiinnostanut yleinen maailmanparannus, niin paketissa ei varmasti lukenut, että pakastekanat ovat kasvaneet geenimanipuloidulla soijalla, jota taasen on kasvatettu sademetsistä raivatuilla pelloilla. Puhumattakaan tietysti kanojen oloista muuten tuolla päin maailmaa, josta en tosin tiedä mitään, mutta tuskin siellä animalian rastatukat uskaltavat hyppiä tilallisten silmille Suomen malliin. Minun mielestäni pakastaminen ja sulattaminen ei pilaa lihaa lainkaan, yleensä jopa päinvastoin, mutta nuo muut pointit sitten painavatkin vaa'an toisin päin.

Muija on opettanut tässä taloudessa puoliväkisin pois valmismarinadeista. Nyt muutaman vuoden koulutuksen jälkeen osaa jo itsekin kaupassa avautua, jos naturellit puuttuvat kokonaan hyllystä.

Oma viimeinen löytö elintarvikkeiden saralla on niinkin tylsä kuin lähikaupan -50% tarralla varustetut päivää ennen viimeistä käyttöpäivää myytävät sisäfilepihvit. Tuolloinhan liha on vasta parhaimmillaan ja kun sitä tarjotaan jauhelihan hinnalla, niin aina tarttuu mukaan. Huoneenlämpöisenä kuumaan grilliin, mediumiksi, päälle pelkkä suola ja pippuri. Tuon paremmin en osaa lihaa tehdä, mutta ei tässä mitään ammattikokkeja ollakaan.

Ja Sampion kanssa samaa mieltä. Ainakin italialaiset voisivat tulla Suomeen harjoittelemaan kunnon pizzan tekemistä, kun ei tunnu kotimaassaan onnistuvan millään.
 

12961

Jäsen
Ja Sampion kanssa samaa mieltä. Ainakin italialaiset voisivat tulla Suomeen harjoittelemaan kunnon pizzan tekemistä, kun ei tunnu kotimaassaan onnistuvan millään.

Kyllähän suomalainen pizza on suureksi osaksi kauheaa kuraa. Paksua pohjaa, liian rasvaista juustoa ja aivan liikaa täytettä tapaa vain liian usein muuallakin kuin kebabmestoissa. Turusta löytyy yksi hyvä pizzapaikka - ei, se ei ole Dennis.

Keskimäärin suomalainen pizza ei ole pizza vaan jonkin sortin piirakka.
 

12961

Jäsen
Oma viimeinen löytö elintarvikkeiden saralla on niinkin tylsä kuin lähikaupan -50% tarralla varustetut päivää ennen viimeistä käyttöpäivää myytävät sisäfilepihvit. Tuolloinhan liha on vasta parhaimmillaan ja kun sitä tarjotaan jauhelihan hinnalla, niin aina tarttuu mukaan. Huoneenlämpöisenä kuumaan grilliin, mediumiksi, päälle pelkkä suola ja pippuri. Tuon paremmin en osaa lihaa tehdä, mutta ei tässä mitään ammattikokkeja ollakaan

Naudanliha saa tosiaan olla melko laillakin marmoroitunutta, usein tulee erityisesti sisäfilettä käytettyä vielä pari päivää viimeisen käyttöpäivän jälkeenkin. Liha maistuu jopa paremmalle kuin vastaleikattu, eikä vatsakaan ole tykännyt kyttyrää.
 

Hans Geering

Jäsen
Suosikkijoukkue
Doncaster Spinners
Spelt-jauhot! Erinomainen maku, vähän niin kuin kauran ja vehnän sekoitus, tuli jokseenkin parhaan makuinen pitsan pohja mitä olen ikänä maistanut, suosittelen lämpimästi! Hinta vaan on melko rasvainen 4-5 kertaa normi pullajauhon kilohinta....

Luomu ruoka ylipäätään, erinomainen maku korvaa isomman hinnan kyllä moninkertaisesti.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Eiköhän pointti ollut, että marinadissa olevasta ei huomaa esim. pieniä värimuutoksia, jolloin se menee kaupaksi "vanhempanakin".

Eihän meillä paskaa lihaa myydä. Tästä voisi laittaa jälleen vaikka vasemman kassin pantiksi. Kyllähän yleensäkin Eurooppalaista lihaa uskaltaa syödä ja päivämäärät meillä suomessa on luokiteltu niin varman päälle ettei mitään rajaa. Brassihärkä on ihan hyvää kamaa eli rohkeasti vain safkaa tehtailemaan ennakkoluulottomasti. Jos ruokaan kuolee niin se on mielestäni ansaittua.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Huolella valmistetut perinteiset suomalaiset ruoat ovat aivan mahtavia, turha niitä on häpeillä. Olipa vaikutteet mistä tahansa, niin karjalanpaisti, karjalanpiirakat, erilaiset kalakukot, ruisleipä, hernekeitto, voipulla, rieskat yms. ovat todella hyviä. Pitää ottaa huomioon, että harvemmin arvostelemme esim. italialaistakaan ruokaa jonkun valmispizzan perusteella, vaan kotona tai laadukkaassa ravintolassa nautitun aterian perusteella. Turha siksi vetää suomalaiseksi ruoaksi jotain Saarioisen maksalaatikkoa ja kylmiä karjalanpiirakoita. Kotikaljaa, maukas karjalanpaisti ja ruisleipää, jälkiruoaksi kylmää maitoa ja lämmin voipulla. Kelpaisi koska vain ja kehtaisin tarjota vaikka Bourdainille esimerkkimenuuksi.

Tuo kaikki on aivan totta. Itse kritisoinkin näiden kaden suuren kauppaketjun meille tyrkyttämää perushöttöä. Miltei kaikki ruoka on hyvää kun se tehdään puhtaista ja tuoreista raaka-aineista ja huolella. Ikävä kyllä niitä puhtaita ja tuoreita raaka-aineita (vihanneksia ehkä lukuunottamatta) on tavallisista kaupoista hankala löytää. Suurimman osan hyllytilasta vie marinadissa uitetut tehotuotetut possunpalaset ja broilerinlihat sekä erilaiset ylijalostetut mössöt, joiden alkuperäisiä raaka-aineita on hankala saada selville edes tuoteselostusta tuijottamalla. ( Lihaa ja lihaan verrattavia raaka-aineita 60 %; lihapitoisuus 10 %)
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös