En tiedä missä ihmiset asioivat, mutta kyllä kaikissa niissä kaupoissa, joissa itse asioin, on tarjolla maustamatonta broilerin-, naudan ja sianlihaa sekä harvinaisempien elikoiden lihaa ainakin pakasteena.
Itse ostan vain maustamatonta. Mutta miten minulla on sellainen mielikuva, että maustamattomat ovat jopa kalliimpia kuin marinoidut. Kertoo jotain siitä, mitä tavaraa sen marinadin alle laitetaan. Maustamattomista kun näkee mitä on ostamassa. Tähän voisi vielä lisätä valitusta laadukkaiden lihatiskien puutteista ja vakumipakatuista lihanlärtsakkeistä, mutta en viitsi.
Totta on, että maustamattomassa rasiassa on usein parempilaatuista lihaa, koska virheitä on vaikeampi peittää. Ei se kuitenkaan sen takia ole kalliimpaa, vaan siksi että marinadikin painaa ja 400 gramman pakkauksessa on siten vähemmän lihaa kuin maustamattomassa.
Oli pakko hieman dyykata roskiksessa...400g paketti marinoitua kanaa sisältää n. 300g itse tuotetta, ja loput n. 100g on sitä marinadia. Lopputulos on se, että maksan siitä marinoidusta tavarasta kilohinnalta korkeampaa hintaa kuin marinoimattomasta. 400g marinoimatonta tavaraa on 400g tuotetta.
Onhan tästä tehty hintavertailuitakin siten, että putsataan vedellä marinadit pois ja punnitaan se aito määrä tuotetta. Kas kummaa, reilu 20% oli lähes pienin marinadin osa tuotteesta.
Toimi! Enkä usko, että yksikään valmismarinadin haukkuja olisi pystynyt maistamaan eroa eilisten annoksieni tai vastaavasti itse marinoimieni fileiden/kastikkeiden välillä. Kertooko se sitten enemmän valmismarinadista vai marinointitaidoistani...
Kertoo siitä, että olet tottunut tuohon makuun. Uskallan väittää, että jos söisit pari kuukautta pelkästään tuoreista raaka-aineista itsevalmistettuja ruokia, niin kaikki marinadit ja valmisruoat maistuvat aika ällöttävältä. En usko, että oma tekemäsi marinadi maistuisi yhtään samalta, vaikka olisit huono kokki.
Vaikka itsekin ostan pääasiassa marinoimatonta broileria, ei mua jaksa rasittaa valmismarinaditarjonta sen enempää. Enemmän harmittaa se, että tehotuotetun pullalihan rinnalla ei ole oikein missään tarjolla oikeaa kanaa.
.
Osasyy naturellin korkeaan hintaan taitaa olla myös pienempi myyntivolyymi suhteessa marinoituun tavaraan. Jostain syystä suomalaiset ovat tykästyneet noihin valmissetteihin. Itse olen kyllä välillä törmännyt siihen probleemaan, että tiettyä kamaa ei ole hyllyssä kuin valmiiksi marinadissa.
Siitä tosi edullisesta valmiiksi marinoidusta reisikoivesta (Atria?) tms. on sanottava, että oksettavan näköistä kamaa. Näyttää siltä, että "marinadi" on pelkkä pari ruiskaisua öljyä ja ripaus jotain bulkki grillimaustetta.
Säilöntäaineoksennukseen pakattu, Parasta Ennen -päiväystä lähentyvä liha myös säilyy kauemmin.
Mikään ei maailmassa taida olla yhtä yliarvostettua kuin suomalainen ruoka.
Nimenomaan. Marinadin ehkä tärkein pointti on se, että siinä liemessä kana säilyy kauemmin ja myyntiaika pitenee.
Marinadin tärkein pointti lienee mureuttaa ja maustaa lihaa. Suojakaasuun ne kaikki on pakattu.
Eivät edes kaikki suomalaiset, ainakaan kaikkea suomalaista ruokaa. Eikä Berlusconi.Tähän täytyy huomauttaa, että suomalaista ruokaa arvostavat ainoastaan suomalaiset.
Itse olen ymmärtänyt että ovat täsmälleen samaa tavaraa.
Tai ovat ainakin olleet pari vuotta sitten, ainoa mikä vaihtui kun piirakoita pussitetaan on pakkaus. Eli samaa tavaraa ovat sekä Rainbow`n että Moilasen piirakat.
Mikään ei maailmassa taida olla yhtä yliarvostettua kuin suomalainen ruoka.
Huolella valmistetut perinteiset suomalaiset ruoat ovat aivan mahtavia, turha niitä on häpeillä. Olipa vaikutteet mistä tahansa, niin karjalanpaisti, karjalanpiirakat, erilaiset kalakukot, ruisleipä, hernekeitto, voipulla, rieskat yms. ovat todella hyviä. Pitää ottaa huomioon, että harvemmin arvostelemme esim. italialaistakaan ruokaa jonkun valmispizzan perusteella, vaan kotona tai laadukkaassa ravintolassa nautitun aterian perusteella. Turha siksi vetää suomalaiseksi ruoaksi jotain Saarioisen maksalaatikkoa ja kylmiä karjalanpiirakoita. Kotikaljaa, maukas karjalanpaisti ja ruisleipää, jälkiruoaksi kylmää maitoa ja lämmin voipulla. Kelpaisi koska vain ja kehtaisin tarjota vaikka Bourdainille esimerkkimenuuksi.Tähän täytyy huomauttaa, että suomalaista ruokaa arvostavat ainoastaan suomalaiset.
Marinadin tärkeimpänä tarkoituksena pitäisi olla mainitsemasi, mutta kyllähän tuo edellä kirjoitettu on lähempänä totuutta. Kun jostain brasiliasta tuotiin pakasteena laivalasteittan "onnettoman kanan" lihaa Härmään, sulatettiin, upotettiin elintarvikeväreillä tuunattuun ihanan raikkaan näköiseen hunajamarinadiin ja iskettiin suomalaisen valmistajan kaikkien tuntemaan turvalliseen pakettiin, niin kyse oli oikeasti enemmän laillisesta kusetuksesta kuin jostain lihan mureuttamista.Marinadin tärkein pointti lienee mureuttaa ja maustaa lihaa. Suojakaasuun ne kaikki on pakattu.
Ja Sampion kanssa samaa mieltä. Ainakin italialaiset voisivat tulla Suomeen harjoittelemaan kunnon pizzan tekemistä, kun ei tunnu kotimaassaan onnistuvan millään.
Oma viimeinen löytö elintarvikkeiden saralla on niinkin tylsä kuin lähikaupan -50% tarralla varustetut päivää ennen viimeistä käyttöpäivää myytävät sisäfilepihvit. Tuolloinhan liha on vasta parhaimmillaan ja kun sitä tarjotaan jauhelihan hinnalla, niin aina tarttuu mukaan. Huoneenlämpöisenä kuumaan grilliin, mediumiksi, päälle pelkkä suola ja pippuri. Tuon paremmin en osaa lihaa tehdä, mutta ei tässä mitään ammattikokkeja ollakaan
Eiköhän pointti ollut, että marinadissa olevasta ei huomaa esim. pieniä värimuutoksia, jolloin se menee kaupaksi "vanhempanakin".
Huolella valmistetut perinteiset suomalaiset ruoat ovat aivan mahtavia, turha niitä on häpeillä. Olipa vaikutteet mistä tahansa, niin karjalanpaisti, karjalanpiirakat, erilaiset kalakukot, ruisleipä, hernekeitto, voipulla, rieskat yms. ovat todella hyviä. Pitää ottaa huomioon, että harvemmin arvostelemme esim. italialaistakaan ruokaa jonkun valmispizzan perusteella, vaan kotona tai laadukkaassa ravintolassa nautitun aterian perusteella. Turha siksi vetää suomalaiseksi ruoaksi jotain Saarioisen maksalaatikkoa ja kylmiä karjalanpiirakoita. Kotikaljaa, maukas karjalanpaisti ja ruisleipää, jälkiruoaksi kylmää maitoa ja lämmin voipulla. Kelpaisi koska vain ja kehtaisin tarjota vaikka Bourdainille esimerkkimenuuksi.