Väittäisinpä, että tässä maalimantalouden tilanteessa Ässien tämän kautinen budjetti ei ole mikään halpa aikaisempaan verrattuna. Ihan satavarmasti on ongelmia saada edes tuota budjettia kasaan--
Joskus loppukeväästä julkaistun tutkimuksen mukaanhan jääkiekon SM-liigajoukkueiden yhteistyökumppaneista tasan 0% (nolla!) aikoi kasvattaa panoksiaan tällä kaudella*.
Se on tietysti Ässien kannalta aika murheellinen juttu. Veikkajan liigaliitteen tilaston perusteella Ässien tulot yhteistyökumppaneilta ovat noin 1,6 miljoonaa, joka on liigassa toiseksi huonoin suoritus. En tiedä, voiko Porin talousalueen huonoa tilannetta syyttää tästä kaikesta – esimerkiksi Pelicans keräsi yli pari miljoonaa, ja Lahden talousalue ei ole erityisen houkutteleva sekään. Kyllä vain, Helsinki on lähellä, mutta näistä 'pääkaupunkiseudun' sponsorieuroista ovat myös kilpailemassa Jokerit, HIFK, Blues (ja jossain määrin HPK ja Kiekko-Vantaa). Tuntuu, että Ässät ei ole ehkä löytänyt oikeaa 'myytävää' yhteistyökumppaneille –*pelkkä logo paidassa, joka näkyy harvoin Urheiluruudussa, ei taida enää nykyaikana riittää.
Pienehköt yhteistyötulot ovat erityisen ikävä juttu myös siksi, että urheilullinen menestys jäänee tulevalla kaudella taas kerran vähiin, joten kansakaan ei löydä tietään katsomoon. Ja niistä vähistä katsojista pystytään irrottamaan muihin seuroihin verrattuna halliolosuhteiden takia huomattavasti vähemmän rahaa. En ole muutamaan viikkoon Porissa käynyt, mutta vaikuttaa myös siltä, ettei kaupungissa ihan mikään kiekkoeuforia vallitse. Enkä minä ainakaan vielä toissapäivänä keksinyt, miten esimerkiksi Lukko-otteluun (perjantaina!) voi ostaa lipun – tai edes löytänyt mistään ottelun alkamisaikaa.
Toivon totisesti, että ässätoimisto keksii uusia tapoja houkutella uusia kannattajia hallille, kasvattaa oheismyyntituloja, laatia houkuttelevampia yhteistyösopimuksia – ja ehkä bonuksena jotenkin hypätä digitaalisen median kelkkaan, ihan tulevaisuuden varalta. Pelkään, että toimistolla hoidetaan bisneksiä "niin kuin ennenkin" ja kehitellään hyvin vähän uusia tapoja tehdä juttuja. Jos ei ole varaa konsultteihin, käyttäisivät edes opiskelijoita. Tai fanien ryhmähaastatteluja. Tai web-kyselyitä. Tai perustaisivat sähköpostiosoitteen ideoille ja palautteelle, jota luettaisiin ja johon vastattaisiin säännöllisesti. Kyselisivät yhteistyökumppaneilta nimetöntä palautetta. Haastattelisivat katsomossa ihmisiä, miten nämä saisi kuluttamaan enemmän rahaa peleissä. Tai jotain.
Pysyvät lisätulot taitavat nimittäin olla ainoa tapa nostaa Ässät taas keskikastin seuraksi. Viime kausien perusteella ollaan vaarassa jäädä ikuiseksi kääpiöksi.
*) Ihan mielenkiintoisena triviana: taloudellisen laman lisäksi isoin syy tuntui olevan se, että jääkiekkoa pidettiin nykyään liian väkivaltaisena lajina ja show-tappelut yms. olivat jääneet erittäin negatiivisesti bisnesmiesten mieleen.