Epämukavan työajan lisä - eli yövuorolisä alkaa klo 2200 ja päättyy joskus 0600 nurkilla. Se on siis "ylimääräinen" kustannuslisä firmalle kun asiaa lähestytään kulujen minimoinnin suunnasta (eikä siis liikevaihdon kasvattamisen suunnasta).
Ne työvuorot voi heti alkuunsa suunnitella 04:aan ulottuvaksi. Voihan sen paikan sulkee sit aiemmin jos näyttää et väkee ei käy. Niinpäin se ei oikein onnistu et päätetään sulkea klo 22 ja sit vasta h-hetkellä aletaan miettin et jos oltaski auki myöhempään.
Jos työvuorot suunnitellaan suoraan neljään asti, pitää henkilökunnalle maksaa työvuoron mukaisesti palkkaa vaikka paikka laitettaisiinkin kiinni aiemmin. Lisät tuossa saattaa säästää, kun työvuoroa ei ole suoritettu loppuun työnantajan päätöksestä. Työvuoron muutoksista pitää ilmoittaa muistaakseni vähintään päivää aikasemmin jotta tuo lyhentäminen on mahdollista niin ettei palkkaa tarvitse maksaa alkuperäisen vuoron mukaan.
Sama homma toisinpäin, jos työvuoro kestää listan mukaan kymppiin, pitää kaikilta töissä olevilta kysyä haluavatko olla pidempään töissä. Jos halukkaita ei löydy riittävästi paikan auki pitämiseen, pitää paikka laittaa kiinni vaikka asiakkaita olisikin.
Tämä siis vain koskien kesken illan tehtävää päätöstä pidentää aukioloa. Aukioloaikojen pidentäminen on helpompaa kun se tehdään etukäteen.