Ärsyttävin sana tai termi minkä tiedätte?

  • 1 557 025
  • 9 530

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse kuulin tämän sanan ensimmäisen kerran pari kuukautta sitten Nelosen Food Club ohjelmassa. Luulin, että se ärrävikainen kokki oli itse lyhenteen keksinut vähentääkseen ärrien lukumäärää sanassa. Toivoin, ettei sanaa tarvitse enää ikinä kuulla, mutta väärässä olin.
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Broisku on vähän kuin bensa. Aika harvoin kuulee Helsingissä kenenkään puhuvan bensiinistä tai broilerista.

Tosin munkaan mielestä kansallisessa televisiossa ei tarvitsisi puhua slangia. Kyllä muakin vituttaisi jos joku janari vääntäisi jotain vammaista murretta.
 

Jyrla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves.
JOUKKOE.

Mikä helvetin joukkoe? Minä olen kyllä tietoinen mikä on joukkue, mutta joukkoe?

Hattrick-nimisestä nettijalkapallomanagerointipelistä tuttu termi.

Juontaa länsinaapureiden (ruotsalaislähtöinen peli) tavasta kirjoittaa sana Suomi muodossa Soumi vaikka aiheesta on huomautettu lukuisia kertoja.

Sanaryhmän toinen sana taisi olla Ruotsi -> Routsi, jota seurasivat mm. mainitsemasi joukkue -> joukkoe sekä puolustaja -> pulustaja.

Näistä Routsi oli aktiivista palautetta ja joukkoe sekä pulustaja ikäviä lieveilmiöitä.

Näitä lienee muitakin...

Itsekkään en kyseisten termien suuri ihailija ole, mutta olen oppinut sietämään niitä pakon edessä.
 

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ylempänä olevasta tekstistä tuli puolustajasta käytetty venytys mieleen. Todella ärsyttävää, kun jotkut kirjottavat puollustaja. En tiedä onko kirjotusvirhe, vai mikä. Usein kuitenkin tohon törmää.
Kai se maalivahtikin on sitten maallivahti ja puolukka puollukka.
 

Benny

Jäsen
Suosikkijoukkue
Byllistys
Jumpata - työelämässä

Mikä vittu siinä on, että nykyään puhutaan aina jumppaamisesta?
- Kyl meillä on vielä jumppaamista siinä x:n sopparissa.
- Täytyy yrittää jumpata se suunnitelma asiakkaan kanssa kuntoon ennen lomia.

Ja juuri kun oltiin päästy eroon puukottamisesta:
- Datan pojat puukottaa vähän sitä softaa ennenkuin otetaan se käyttöön.
- Kyllä se nyt pelittää kun x vähän puukotti sitä.

Pannaan pannaan

Benny
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Entinen pomoni käytti aina sanaa "santsata" kun oli kyse johonkin panostamisesta eli satsaamisesta. Vitutti istua asiakkaiden kanssa palavereissa kuuntelemassa kuinka paljon milloinkin "santsaamme" mihinkin asiaan ja paljonko on "santsauksemme". Teki mieli joskus nousta ylös ja ruveta karjumaan, että "se on SATSATA, saatanan idiootti!"
 

Mac^

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara & Suomi lajista riippumatta
"Kuuluisa." Selostajien joukossa vähän liian suosittu.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Laattinalaisten sanojen taivutus

Meillä Suomessa on tapana häröillä kielten kanssa viimeisen päälle. Yritämme matkia alkukielen ilmauksia, nöyrä kansa kun olemme.

Mutta miksi täällä sanotaan "viirus" ja "meedia". Folke West puhui "Aristootteleksestä".

Miittä tämä touhu on? Minulla on tätä kohtaan anttipaattiaa.
 

Mike Bossy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valtra & Massey Ferguson
Stintti. Mikä helvetin stintti?

"Räikkösen keskimmäinen stintti tulee olemaan kyllä todella pitkä"

Eikö tuotakaan sanaa voida korvata suomenkielisellä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Stintti. Mikä helvetin stintti?

"Räikkösen keskimmäinen stintti tulee olemaan kyllä todella pitkä"

Eikö tuotakaan sanaa voida korvata suomenkielisellä.
Miksi kapean alan erikoissanastoa pitäisi aina väkisin suomentaa, jos ko. alan harrastajat jotain vierasperäistä termiä käyttävät? Ja varsinkaan silloin, kun termille ei edes ole suomenkielistä vastinetta. Kai sinua ärsyttävät myös "riffi" ja "filli", kun puhutaan musiikista?
 

Mike Bossy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valtra & Massey Ferguson
Leon kirjoitti:
Miksi kapean alan erikoissanastoa pitäisi aina väkisin suomentaa, jos ko. alan harrastajat jotain vierasperäistä termiä käyttävät? Ja varsinkaan silloin, kun termille ei edes ole suomenkielistä vastinetta. Kai sinua ärsyttävät myös "riffi" ja "filli", kun puhutaan musiikista?

Esimerkiksi sen vuoksi, että kyseinen termi kuullostaa aivan uskomattoman typerältä. Ja kyllä minua välillä myös riffit ja fillit ärsyttävät, siis sanoina. Täytyy toki myöntää, että itsekin käytän kyseisiä ilmauksia, enkä tarkoita nyt "stinttejä". En kuitenkaan mene niitä tuputtamaan henkilölle, joka musiikkisanastoa ei välttämättä kovin hyvin tunne. Tässä vastaus myös kysymykseesi.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Edellisestä tuli mieleeni termi "formulapilotti" joka nostaa verenpaineen huippulukemiin joka kerta sen kuullessani. Ei helvetti, pilotti on LENTÄJÄ eikä mikään saatanan rinkiä kiertävä ratinvääntäjä.
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Kimalainen. Onneksi siihen ei törmää kuin jatkoajan vapaassa keskustelussa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Voikkari, kun puhutaan voileivästä

ja

"me mennään salaatille," kun ollaan menossa lounaalla syömään.

Nämä molemmat oman muijan suusta.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
En olisi uskonnut tähän ketjuun olevan asiaa, ennen kuin kuulin sanan terde. Muija puhui taannoin puhelimessa jonkun kaverinsa kanssa ja sanoi puhelun jälkeen kaverin olevan terdellä. Ei paljoa kiinnostanut, mutta luulin sen tarkoittavan jotain ulkomaata. Ehkä jossain on kaupunki nimeltä Terde, tai sitten tarkoitti Teneriffaa tai jotain. Mutta ei, se onkin terassi. Ei jumalauta. Imekää terdeä vaan kaikki tuota sanaa käyttävät.
 

Valkohuulikyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue, Samurai Blue, Arsenal
"Paras sekoitus klassikoita ja tyylikkäimpiä uutuuksia."

Suomen ylivoimaisesti paskin ja ärsyttävin radiokanava muutenkin. Duunissa joutuu välillä kuuntelemaan, kun 40-vuotiaat "ladyt" fiilistelee Laura Bonoa. Hyhhyh.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mutta miksi täällä sanotaan "viirus" ja "meedia". Folke West puhui "Aristootteleksestä".

Slaavilaisten nimien kanssa sama homma. 80-luvun alkupuolella urheiluselostajilla oli Raisa Smetaniina, kunnes hää muuttui Smetaaninaksi.
 

Pörö

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kaksi sanaa joita minä inhoan ihan hirvittävästi on loistavaa ja ylikaiken. Nämä on tietysti ne sanat, jotka ovat jääneet omaan alitajuntaan ja joita käytän liikaa. Keksisi vaan, että miten niistä pääsee eroon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös