Äärioikeisto ja -vasemmisto Suomessa

  • 880 766
  • 8 574

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kuten sanoin, linkityksestä ei olisi hyötyä, vänkäys vain jatkuisi. 612 mielenosoituksesta on uutisoitu mm. Ylen, MTV3:n uutisten ja keskusteluohjelmien yhteydessä sekä mm. iltapäivälehtien toimesta. Näissä uutissa mielenosoitusta on sanottu kansallismieliseksi ja kerrottu mm. Hännikäisen roolista organisaattorina, myös Suomen Sisuun on viitattu. Selailin myös Homman ja Ylilaudan keskusteluja, joiden perusteella järjestäjinä on maahanmuuttokriittisiä ja nationalistisia tahoja. Ja tämähän oli alkuperäinen viestini.
Ihan vaan näin kysyisin, että onko näin kuitenkin ettei sinulla ole mitään juttua linkitettäväksi? Kun en maikkarin tai ylen sivuilta mitään löytänyt. Nehän piti olla helposti perheen isienkin löydettävissä. En vaan löydä.

Jos ne kerta ovat yksiselitteisen varmoja juttuja niin ei niistä vänkäämistä tule.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Autanpa @TosiFani a vähän. Jos lasketaan tuo poliisin tiedotteiden läpi kahlaus niin olen nyt pian kaksi tuntia etsinyt uutisia aiheesta ja BINGO - nyt löytyi. Niin Aamulehdessä kuin Turun Sanomissa löytyvät nämä artikkelit:

Anarkisteilla poikkeuksellisen raju ohje itsenäisyyspäivälle – Poliisi: "Tilanne on uusi" | Aamulehti

Anarkisteilla poikkeuksellisen raju ohje itsenäisyyspäivälle - Kotimaa - Turun Sanomat

Jutun beef on anarkistien Angry birds larppaus ja tavaroiden heittely, mutta kun tarpeeksi selaa alas niin löytyy tälläinen kohta jutun leipätekstistä:

"612-soihtukulkueelle perustetun verkkosivuston haltija on kirjailija Timo Hännikäinen, joka on tunnettu kontakteistaan äärioikeistolaisiin tahoihin.""

Annan nämä hakuehdot käyttöösi, sillä ihan tällä media coveragella en lähtisi huutelemaan laajasta mediarummutuksesta jonka perheenisän pitäisi tietää.

Ole hyvä.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse koitin myös etsiä iltasanomien sivuilta poliisien varoittelua koskien 612-marssia ja ainut varoittelu oli koskien tätä anarkistien mielenosoitusta. Linkitä nyt edes yksi uutinen niin olisin tyytyväinen.
En aio tuohon "keskusteluun" sen enempää puuttua, mutta tässä nyt on muutama linkki noista mm soihtukulkueen taustoista ja poliisin puheista ennen itsenäisyyspäivää.

Metro-lehti: Poliisi odottaa ääriliikkeiden yhteenottoja itsenäisyyspäivänä – ”Huolestuttavaa retoriikkaa” - Metro.fi
Potentiaalisimmaksi ruutitynnyriksi voi muodostua 612.fi-yhdistyksen järjestämän ”isänmaallisen soihtukulkueen” ja anarkistisen Vapaus pelissä -mielenosoituksen kohtaaminen. Poliisi pyrkii pitämään äärioikeiston ja -vasemmiston erillään toisistaan.

Pohjalainen lehti: Poliisi varustautuu raskaalla kalustolla mielenosoituksiin – aikoo puuttua herkästi kantamuksiin | Kotimaa | Uutiset | Pohjalainen
Poliisi varautuu raskaalla kalustolla mielenosoittajien mahdollisiin yhteenottoihin itsenäisyyspäivänä Helsingin keskustassa...
Mellakoita varten poliisi on varustautunut muun muassa paineilma-aseilla...
...kymmenen uutta iskunkestävää Mörkö-ajoneuvoa...
Poliisilla on käytössä perinteiseen tapaan myös poliisiratsukot...

Itsenäisyyspäivänä poliisin päähuomio on Linnan juhlien lisäksi 612-soihtukulkueessa, johon osallistui viime vuonna muun muassa äärioikeistolaisen Kansallisen vastarinnan jäseniä.
Helsingin uutiset: "Nata" ja "Helena" kertovat: Tällaista vastarintaa on luvassa Töölössä itsenäisyyspäivänä | Helsingin Uutiset
Kansallismieliseksi julistautunut 612-kulkue järjestettiin ensi kertaa viime vuonna, jolloin se keräsi 100–200 osallistujaa.

Jälkeenpäin selvisi, että kulkuetta "turvaamassa" oli henkilöitä, jotka kuuluvat natsistiseen Suomen Vastarintaliikkeeseen.
 

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
@Kulkija http://takku.net/article.php/20151122193934615 Mun googlessa tämä oli kolmantena linkkinä kun kirjoitin "612 yhdistys" Eiköhän isukit osaa googlea käyttää just ton verran.

Osalla on myös medianlukutaitoja ja vastakkaisen ääriliikkeen sivut eivät välttämättä anna koko totuutta. Kyllähän tuolla valehdellaan muissakin tiedotteissa. "Poliisi ampui vastamielenosoittajaa silmään" Tämä mielenosoittaja itse sanoi, että luoti oli kimmoke. Kumpaa tässä nyt uskoa luodin saanutta mielenosoittajaa vai takku.nettiä.
 

cornix

Jäsen
Kyllähän tuolla valehdellaan muissakin tiedotteissa. "Poliisi ampui vastamielenosoittajaa silmään" Tämä mielenosoittaja itse sanoi, että luoti oli kimmoke. Kumpaa tässä nyt uskoa luodin saanutta mielenosoittajaa vai takku.nettiä.

Häh? Eikös sitä nyt nimenomaan silmään ammuttu vaikka olisi kimmonnut mistä? Mä olen nähnyt kuviakin tuosta vaurioituneesta silmäkulmasta.
 

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Sori kun ei löytynyt MV-lehdestä vastaavaa juttua, tiedän ettet muita verkkomedioita lue.

Olen itseasiassa sitä Verkkouutiset/Libera -porukkaa ennemminkin. Todennäköisesti yhtä alhaista paskaporukkaa sulle kuitenkin, mutta pientä tarkennusta.
 

cornix

Jäsen
Olen itseasiassa sitä Verkkouutiset/Libera -porukkaa ennemminkin. Todennäköisesti yhtä alhaista paskaporukkaa sulle kuitenkin, mutta pientä tarkennusta.

Okei, kiitti tarkennukseta. Anyway, eipä varmaan paljon kattavammin voi järjestäjiä silti tuoda esille mitä Takun jutussa. Siellä on valokuvat ja nimet ja selvitetty miten nämä järjestäjät eri uusnatsiporukoihin kuuluvat. Kyllä nuo anarkomarkot nyt jonnin verran on paremmin kartalla siitä vastapuolestaan mitä about muu maailma eli tässä mielessä oikein hyvä linkki ja lähde. Toki kirjoituksessa on termejä kuten "naisvihaaja" yms jotka polarisoivat, ei sillä etteikö Hännikäinen raiskausfantasioissaan tuollainen olisi. Mutta linkin asiasisältöä se ei muuta kun suodattaa ton vouhkaamisen pois.
 

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Taitaa tuo Takku.net ihan samaa kamaa erilaisessa paketissa tuon MV-lehden kanssa. Kumpikaan verkkojulkaisu ei ihan varminta todistusaineistoa ole.

@Anssi #5 , Kiitos linkeistä!
 
Viimeksi muokattu:

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Häh? Eikös sitä nyt nimenomaan silmään ammuttu vaikka olisi kimmonnut mistä? Mä olen nähnyt kuviakin tuosta vaurioituneesta silmäkulmasta.

Siis mielestäsi on ihan sama sanotaanko "Poliisi ampui mielenosoittajaa silmään" tai "Poliisin ampuma luoti osui mielenosoittajaa silmään kimmokkeesta"

Kiitos vielä @Anssi #5 linkeistä. Taisi olla ylitsepääsemättömän vaikeaa Tosifanilta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Anyway, eipä varmaan paljon kattavammin voi järjestäjiä silti tuoda esille mitä Takun jutussa. Siellä on valokuvat ja nimet ja selvitetty miten nämä järjestäjät eri uusnatsiporukoihin kuuluvat..

Harmillista, etteivät omasta tapahtumastaan jaksaneet kirjoittaa yhtä informatiivisesti, näin avoimessa hengessä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mikä näistä kolmesta tahosta mahtaa muodostaa isoimman uhan Suomen turvallisuudelle: äärioikeisto, äärivasemmisto vai jihadistit? Mulla siis ei oikeastaan ole mitään mielipidettä, vaan pohdin tuota, asiaahan voi lähestyä useasta eri näkökulmasta.

Mitä radikaalin islamin kannattajiin ja mahdollisiin uskonsotureihin tulee, niin uhka tuntuu varsin marginaaliselta tällä hetkellä, koska heitä on oletettavasti varsin vähän. Sitten asian toinen puoli on siinä, että tuolla voi teoriassa olla joku päättäväisempi (ja oikeaa sotaa nähnyt) yksilö, kuin mitä nämä Hitler-naamaria kantavat aikamiespojat tai vaikka vanhat uistinnaamapunkkarit.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Kertauksena - nyt on arvioitavana TosiFanin väitteet

1)"Soihtukulkue edustaa nationalismia ja maahanmuuttokriittisyyttä, tämä on tullut mediassa monesti esille. Jos kulkueessa mukana ollut ei tätä ymmärtänyt, hän ei seuraa mediaa aktiivisesti tai ei ymmärrä lukemaansa. Kulkueesta kirjoitettiin monta viikkoa ennen tapahtumaa ja taustojakin kerrottiin moneen kertaan. Kun järjestäjien joukossa on Vastarintaliike ja sitä mainostetaan mm. Suomen Sisun sivuilla, pitäisi olla selvä että tapahtuma edustaa näiden yhteisöiden hyväksymiä arvoja."

2) " 612 mielenosoituksesta on uutisoitu mm. Ylen, MTV3:n uutisten ja keskusteluohjelmien yhteydessä sekä mm. iltapäivälehtien toimesta. Näissä uutissa mielenosoitusta on sanottu kansallismieliseksi ja kerrottu mm. Hännikäisen roolista organisaattorina, myös Suomen Sisuun on viitattu. Selailin myös Homman ja Ylilaudan keskusteluja, joiden perusteella järjestäjinä on maahanmuuttokriittisiä ja nationalistisia tahoja"

Nyt jokainen on voi arvioida onko edellä linkitetyt artikkelit sellaisia mitä @TosiFani kuvaili eli iltapäivälehdissä ja muissa maankattavissa medioissa olevia 612-kulkueen taustoihin keskittyviä uutisia, joiden olisi kaiken järjen mukaan pitänyt pistää silmään päivittäisen uutisvirran lävitse.

Jokainen voi myös itse arvioida onko Takku.net, Hommaforum, MV-lehti, Suomen Sisun linkit tai Ylilauta sellaisia paikkoja jonka mediaa seuraava perheenisän pitää tarkastaa ennen aamukahvia.

Hyvät juryn jäsenet, minä en väitä mitään. Minä pyysin todistusaineistoa noille väitteille ja tässä on syyttäjän todistusaineisto mediaaseuraavaa perheenisää vastaan jonka yleinen syyttäjä TosiFani on leimannut natsiksi koska perheenisän olisi pitänyt tietää.

I rest my case.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Meinaat että anonyymina toimiva äärivasemmisto alkaisi julkaisemaan omilla sivuillaan selfieitä ja kertomaan kavereidensa nimiä?

Miksikäs ei. Jos tavoitteet ovat hyviä ja oikeamielisiä, niin turha sitä on anonymiteetin takana piilotella, kun sitä ei haluta sallia vastapuolellekaan.
 

cornix

Jäsen
Miksikäs ei. Jos tavoitteet ovat hyviä ja oikeamielisiä, niin turha sitä on anonymiteetin takana piilotella, kun sitä ei haluta sallia vastapuolellekaan.

Ai meinaat että vastapuoli toimii jotenkin eri tavalla? Nasset yrittävät käydä kuvaamassa anarkisteja myöhempää tunnistamista varten, kerää nimilistoja (jopa tappolistoja) ja järjestää omat soihtukulkueensa nimettömän 612-yhdistyksen kautta.

Totta kai anarkistit haluavat tunnistaa ja näyttää näiden natsirikollisten kuvat, niitä on sitten helpompi varoa eri tapahtumissa ja muiluttaa jos sikseen tulee. Taustatyö tuli tarpeelliseksi jo kirjastocasessa.
 
Mikä näistä kolmesta tahosta mahtaa muodostaa isoimman uhan Suomen turvallisuudelle: äärioikeisto, äärivasemmisto vai jihadistit? Mulla siis ei oikeastaan ole mitään mielipidettä, vaan pohdin tuota, asiaahan voi lähestyä useasta eri näkökulmasta.
Jihadistit, ja sekin uhka on aika pieni. Varmaan joku Myyrmannin tyylinen isku, jossa joku 10 kuolee, joskus nähdään Suomessa syntyneen jihadistin toimesta. Natsit ja kettutytöt nyt ei ole vaaraksi kun toistensa ja muutaman vasemmistopoliitikon turvallisuudelle.

Maailmanrauhan kannalta olisi tietysti hyvä jos muukalaisvihaiset sotafiilistelijät pysyisivät peräkammareissaan.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Mikä näistä kolmesta tahosta mahtaa muodostaa isoimman uhan Suomen turvallisuudelle: äärioikeisto, äärivasemmisto vai jihadistit? Mulla siis ei oikeastaan ole mitään mielipidettä, vaan pohdin tuota, asiaahan voi lähestyä useasta eri näkökulmasta.

Mun mielestä tässä voi soveltaa ihan perinteistä riskiarvion metodologiaa. Uhan suuruuteen vaikuttaa kaksi perustekijää: todennäköisyys ja vaikutus. Matemaattisesti kokonaisuhka = todennäköisyys X vaikutus.

Ja tästä päästäänkin siihen, mikä erottaa jihadistit ja kotimaiset ääriryhmittymät, ainakin minun arvioni mukaan. Äärivasemmisto ja äärioikeiston uhka on huomattavasti todennäköisempi, mutta vaikutus pienempi. Kotimaisten äärijärjestöjen aikaansaama vahinko on lähinnä materiaalista, virkavaltaa ja ehkä oikeuslaitosta työllistävää, harvemmin ihmishenkiä uhkaavaa. Toisaalta tätä tapahtuu aina toisinaan.

Jihadistien kohdalla terrorismin uhka on edelleen matala, tosin noussut siitä mitä se oli vielä 5-10 vuotta sitten. Sen sijaan iskun potentiaaliset vaikutukset ovat eri kertaluokkaa, kuin oikeisto- tai vasemmistoradikaalien vandalismi. Pahimmillaan on kyse kymmenien tai satojen ihmishenkien menetyksestä, yhteiskuntarauhan vakavasta järkkymisestä, turvallisuudentunteen romahtamisesta.

Tästä sitten pitäisi jonkinlaiset numeeriset arvot yrittää arpoa näille (esim. todennäköisyys iskulle jollain aikavälillä, jonkinlainen odotusarvo esim. uhrimäärälle), ja niiden pohjalta sitten laskea kokonaisuhka, joka saadaan kun todennäköisyys kerrotaan vaikutuksilla.

Hiha-arviona voisin heittää että kotimaisen väkivallan todennäköisyys (esim. /kk) on monikymmen kertainen. Sen sijaan jihadisti-terrorismin vaikutukset ovat potentiaalisesti monikymmenkertaiset. Kumman torjuntaan pitäisi laittaa enemmän resursseja sitten - en tiedä. Näitä ne kai siellä Supossa ynnäilee.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ai meinaat että vastapuoli toimii jotenkin eri tavalla? Nasset yrittävät käydä kuvaamassa anarkisteja myöhempää tunnistamista varten, kerää nimilistoja (jopa tappolistoja) ja järjestää omat soihtukulkueensa nimettömän 612-yhdistyksen kautta...

Kummatkin tahot nimenomaan toimivat hyvin samoin, ovathan nuo porukat oikeastaan yhtä ja samaa. Kummallakin on tosiaan myös omia urkinta- ja ilmianto-kanaviaan vastapuolen toiminnasta, jota olen aina pitänyt kovin huvittavana, koska samaan aikaan puhutaan pahoista poliisin urkkijoista ja ohranasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös