Minun puolestani bändit saavat laulaa mitä tahansa, kommentoin Emma Karin viestin todenperäisyyttä. Hänen mukaansa Huhtasaari oli puhumassa tilaisuudessa, jossa esitettiin lavalla natsitervehdys ja laulettiin politikkojen tappamisesta.
Tuota, se ei kyllä ollut bändi joka sen Heil Hitlerin Itsenäinen Suomi -tapahtumassa heitti vaan Petri Kaivanto joka on ennen tehnyt toimittajan töitä YLE:lle. Veti kyseisen tervehdyksen puna-armeijan lakki karvahattu päässä, jossa komeili sirppi ja vasara. Kyseessä oli alustus kappaleelle, joka käsitteli sananvapautta Suomessa. Tarkka lainaus siitä, mitä Kaivanto sanoi:
”Heil Hitler! Juttuhan on nimittäin niin, että maailmassa on yks maa, Liettua, jossa sekä Stalin ja Hitler, natsi- ja kommarisymbolit on kielletty. Sekin on parempi kuin tämä saatanan tekopyhyys, missä me eletään. — Mut ois Liettuassa jo pidätetty tässä kohtaa!”"
Lisäksi Huhtasaari piti puheensa heti tapahtuman aluksi ja poistui paikalta. Heilit heitettiin n. tunti myöhemmin. Voit miettiä onko ehkä reilua syyllistää Huhtasaarta siitä että lavalla lentää kainalotuuletukset tunti sen jälkeen kun on puhunut ja hänelle tuskin on kerrottu että näin tehdään. Lisäksi tuuletusta ei tosiaan tehty ilmeisen tosissaan.
Kun tutkii 612.fi yhdistyksen (rekisteröimätön) sivustoja ja lukee keskusteluja, joissa aihetta käsitellään, käy aika nopeasti ilmi, että taustalla on voimakkaan nationalistinen ja maahanmuuttokriittinen ryhmä. Tämä ei tietenkään tarkoita, että puhuttaisiin uusnatseista tai muutenkaan kansallissosialismista. Soihtukulkueeseen osallistuminen ei ole ihan yhdentekevä juttu vaan selkeä kannanotto kulkueen edustamien arvojen puolesta.
Lähteitä kiitos. Ainoa asia mikä minulle on tullut selväksi 612-porukasta ettei soihtukulkueella ole poliittisia sitoumuksia ja sen ainoa tarkoitus on juhlistaa itsenäisyyspäivää kulkemalla Töölöntorilta soihtukulkueena Hietaniemen hautausmaalle. Minusta nuo eivät ole mitenkään huonoja tai vaarallisia arvoja, joten kysyn mitä vaarallista on isänmaallisuudessa?
Ilmeisesti kuitenkin puhut osallistujien arvoista, sillä soihtukulkueen järjestäjät eivät ole puhuneet tapahtuman edustajina kuin itsenäisyyspäivän rauhallisesta juhlistamisesta ilman poliittisia tunnuksia. Jos osallistujien joukossa on maahanmuuttoon kriittisesti suhtautuvia ja tämä leimaa myös kulkueen, niin ilmeisesti maahanmuuttokriittisyyden ja natsismin lisäksi se oli libertaristinen kulkue sillä kyseistä aatetta edustavia ihmisiä marssille osallistui. Aivan kuten Seta on kommunistinen järjestö, joka vaatii vallankumousta ja luokkasotaa, koska olen nähnyt heidän tapahtuvissaan heiluvan kommunistien lippuja ja tunnuksia. Parhaimpana Che Guevara joka vihasi homoja eli Seta vihaa homoja.
Tai sitten on aika typerää lisätä järjestetylle tapahtumalle arvoja sen osallistujien mukaan. Setan tapahtumat edustavat seksuaalista tasa-arvoa ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia eikä kommunismia. Eikä soihtukulkueen arvoina ole täten maahanmuuttokriittisyys, libertarismi taikka kansallissosialismi vaikka mukana voi olla näitä edustavia henkilöitä.
Ihan vastaavasti vastakkaisella laidalla on mukana kulkijoita, jotka kannattavat sosialismia ja rajojen avaamista, eivätkä osallistu ilkivaltaan tai pyri edes estämään soihtukulkueen etenemistä. Mutta osallistumalla hekin allekirjoittavat mielenosoituksen arvot, jotka mm. kannustavat ilkivaltaan.
Tämän he toki tekevät, mutta edelleen haluan nähdä ne muut arvot kuin kansallismielisyyden ja itsenäisyyspäivän arvokkaan juhlistamisen soihtukulkueelta. En ole vielä mitään sellaista nähnyt.
Minusta on hassua, että joku mukana ollut pyrkii vähättelemään soihtukulkueen merkitystä. Sen sanoma on varsin selkeä ja ottaa selkeästi kantaa asioihin, sen osallistujat haluvat muuttaa maailmaa tiettyyn suuntaan. Toisaalta ihmetyttää miksi järjestäjät haluavat pysyä nimettöminä?
Ööh, lähinnä nyt koitin tuoda ilmi että aika hölmöä sanoa soihtukulkuetta natsien kulkueeksi, jos mukana on viisi natsia ja osallistujia 500. Lisäksi eihän tuo kulkue nyt todellakaan johda mihinkään kaasu-uuneihin tai mitälie vasen laita nyt kauhukuvina rummuttaa. Todellisuudessa sadat ihmiset joille isänmaallisuus ja itsenäisyyspäivän muistaminen ovat tärkeitä asioita kulki soihtujen kanssa sankarihaudoille laskemaan kynttilät ja lähti kotiin Suomen jatkaessa elämäänsä seuraavana päivänä aina niin kuin ennenkin.
Nimettömyyden taustalla on anarkojen toimintatavat. Hehän videokuvasivat tänä vuonna kulkueeseen osallistujia ja viime vuonna Mikael Brunila valokuvasi kulkuetta. Kuvien perusteella hän pisti pystyyn laittoman henkilörekisterin ja alkoi levittämään nimiä ja kuvia osallistujista väittäen heitä natseiksi ja äärioikeistolaisiksi. Poliisi aloitti asiasta rikostutkinnan ja Brunila pakeni New Yorkiin odottamaan syytteiden vanhenemista. Anarkot myös julkaisivat Timo Hännikäisen kotiosoitteen ja väittivät häntä natsiksi. Taisivat myös sotkea myös hänen kotiovensa. Nimettömyyden taustalla on siis poliittinen terrorismi. Sinuakin voisi vähän mietityttää osallistuminen omalla nimelläsi vaikka tänne foorumille, jos ovesi sotketaan ja terveyttäsi uhataan mielipiteidesi takia.
Eli onko tosiaan niin, että olen lukenut mm. poliisin varoittelut ja ennakkokommentit "salasivuilta"? Iltapäivälehdet eivät ole siis kertoneet soihtukulkueesta ja taustasta etukäteen mitään? Erilaiset netissä pyörivät kuvat viime vuoden järjestäjistäkin ovat peräisin "salasivuilta"?
Laita näihinkin linkkiä. Poliisi kyllä varoitti vain anarkistien touhuihin osallistumisesta, kun niissä oli selvästi motivaattorina väkivalta ja ihmisten perusvapausten rajoittaminen. En ole nähnyt yhtäkään poliisin varoitusta soihtukulkueeseen osallistumisesta.
Sen nyt luulisi olevan itsestään selvää, että taustalla on vähintäänkin arveluttavaa äärioikeistolaista liikehdintää. Kuka muuta väittää - täällä tai jossain muualla - niin syyllistyy kyllä älylliseen epärehellisyyteen. Henkilökohtaisesti en voisi osallistua tuollaiseen kulkueeseen, vaikka epäilemättä paikalla on muutakin ainesta, kuin natseja.
Tarkoittaako tämä sitä, että jos nämä natsit tulisivat tuohon sinun ja vaimosi osallistumaan tapahtumaan niin et voisi itse enää osallistua, koska sitten heti alat tuulettamaan kainaloasi ja huutamaan juutalaisten kaasuttamista, sillä osallistuvista natseista lähtee natsisäteilyä joka muuttaa sinut natsiksi?
Tiedätkin jo, että mun sympatiani olivat itse tapahtumissa kyllä marssiin osallistuneiden puolella, mutta kyllä mä itse asiassa sitä ihmettelenkin, miksi moni "tavallinen ihminen" tuonne mukaan lähti.
Maalaisjärkeä saa käyttää näissäkin asioissa, mikäli olet normaali isänmaallinen ihminen ja kannatat itsenäistä Suomea jne ilman sen kummempaa kiihkomielistä kansallismielistä agendaa, niin voisi tehdä niin kuin minä ja vaimoni tehtiin, eli seurasimme perinteistä ylioppilaiden soihtukulkuetta Senaatintorille.
Tilaisuuden lopussa mieskuoro lauloi mm. Finlandian ja kaksikielisesti Maamme-laulun, kyllä tuon pitäisi olla fiksumpi tilaisuus osallistua, mikäl kyseessä on tavallinen, isänmaallinen ihminen.
Kerro toki mitä kiihkomielisyyttä on marssia soihtujen kanssa kanssa Hietaniemen hautausmaalle laskemaan kynttilät muistomerkille. En nimittäin millään näe tuossa mitään kiihkomielisyyttä, vaikka kovasti olen nyt koittanut miettiä että mistä sinä tuon kiihkomielisyyden olet päähäsi saanut.