Mikä näistä kolmesta tahosta mahtaa muodostaa isoimman uhan Suomen turvallisuudelle: äärioikeisto, äärivasemmisto vai jihadistit? Mulla siis ei oikeastaan ole mitään mielipidettä, vaan pohdin tuota, asiaahan voi lähestyä useasta eri näkökulmasta.
Mun mielestä tässä voi soveltaa ihan perinteistä riskiarvion metodologiaa. Uhan suuruuteen vaikuttaa kaksi perustekijää: todennäköisyys ja vaikutus. Matemaattisesti kokonaisuhka = todennäköisyys X vaikutus.
Ja tästä päästäänkin siihen, mikä erottaa jihadistit ja kotimaiset ääriryhmittymät, ainakin minun arvioni mukaan. Äärivasemmisto ja äärioikeiston uhka on huomattavasti todennäköisempi, mutta vaikutus pienempi. Kotimaisten äärijärjestöjen aikaansaama vahinko on lähinnä materiaalista, virkavaltaa ja ehkä oikeuslaitosta työllistävää, harvemmin ihmishenkiä uhkaavaa. Toisaalta tätä tapahtuu aina toisinaan.
Jihadistien kohdalla terrorismin uhka on edelleen matala, tosin noussut siitä mitä se oli vielä 5-10 vuotta sitten. Sen sijaan iskun potentiaaliset vaikutukset ovat eri kertaluokkaa, kuin oikeisto- tai vasemmistoradikaalien vandalismi. Pahimmillaan on kyse kymmenien tai satojen ihmishenkien menetyksestä, yhteiskuntarauhan vakavasta järkkymisestä, turvallisuudentunteen romahtamisesta.
Tästä sitten pitäisi jonkinlaiset numeeriset arvot yrittää arpoa näille (esim. todennäköisyys iskulle jollain aikavälillä, jonkinlainen odotusarvo esim. uhrimäärälle), ja niiden pohjalta sitten laskea kokonaisuhka, joka saadaan kun todennäköisyys kerrotaan vaikutuksilla.
Hiha-arviona voisin heittää että kotimaisen väkivallan todennäköisyys (esim. /kk) on monikymmen kertainen. Sen sijaan jihadisti-terrorismin vaikutukset ovat potentiaalisesti monikymmenkertaiset. Kumman torjuntaan pitäisi laittaa enemmän resursseja sitten - en tiedä. Näitä ne kai siellä Supossa ynnäilee.