Jaha, palstan "oikeisto" on taas lähtenyt kokemaan asioita... :(
Olen kyllä huomannut, että tykkäätte kirjoittaa kärkevästi, jonka vuoksi tekstinne tuleekin yleensä lähinnä sivuutettua. Nyt kun menin sitten tekemään sen virheen, että vaihtelun vuoksi luin ne, niin en kyllä ollut innoissani... Kyllähän tuollaisilla "pikku" yleistyksillä pidetään yllä keskustelua, mutta edistämisen kanssa on hieman eri asia, ainakin minun mielestäni.
Tuollaiset kirjoitukset ovat omiaan voimistamaan erilaisia jakolinjoja ja synnyttämään lopulta mahdollisesti jopa ääriajattelua.
Mikä
@Cobol in ja minun teksteissä oli tarkalleen ottaen virheellistä esillepanoa?
Siinä missä jostakin oikeiston reunasta löytyy häröoikeistolaisuutta kuten natsilarppaajia ynnä joukko lievempiä lieveilmiöitä, löytyy vasemmalta omat likakaivonsa. Laitavasemmalla on pitkät perinteet totalitarismiin ja komentotalouteen luottamisesta, sisältäen myös anarkian ja väkivallan keinovalikoimat. Laitavasemmiston arvopohja rakentuu Suomessa historiallisesti bolshevikkien ja neuvostoajan terrorin jonkinasteiseen hyväksyntään, ankarimpien kohdalla jopa näiden sympatisointiin. Aikoinaan aatteen kovaa ydintä oli yhden väestöryhmän diktatuuri muiden yli, ja väkivaltaisen proletariaatin vallankumouksen piti oleman äärilaidan mielestä välttämätön keino toteuttaa työväen ylivalta. Samoin välttämättömänä pidettiin kumouksen jälkeistä väkivallan ylläpitoa, jotta eri mieltä olevat saadaan nitistettyä. Ei siitä ole kuin 40-50 vuotta, kun meillä oli Suomessa eduskuntapuolue, jossa oli ihan olennaisen kokoinen fraktio edustajia, joille tällaiset tavoitteet olivat sydäntä lähellä.
Takavuosien Vasemmistoliiton nuorisovaikuttaja Dan Koivulaakso muotoili muistaakseni, että ”paras persu on kuollut persu”, mitä hän on joutunut sittemmin peruuttelemaan. Eikä Koivulaakso ole mitenkään ainoa vasemmistolainen nyky-Suomessa, joka on fantasioinut poliittisella väkivallalla tai virkakoneistoon kohdistuvalla väkivallalla. Aika pieniin tuo on onneksi käytännön tasolla jäänyt. Jotain pientä mellakantynkää on ollut, poliisin hevosta on lyöty lätkämailalla, jne.