Tunteeko muuten joku palstalainen yhtään tällaista todellista äärioikeistolaista pilottitakkia tai vaikka pesunkestävää anarkistia? Tuli vaan mieleen, kun täällä asiasta kiihkeää keskustelua käydään, että ei minulla ole mitään henkilökohtaista kokemusta kummankaan puolen ressukoista.
En äkkiseltään tunne yhtäkään pesunkestävää kummankaan osapuolen edustajaa. Töissä tosin on muutama työkaveri, joilla on juttujen perusteella maahanmuuttajavastaisia ajatuksia, mutta natseiksi en heitä kuitenkaan kutsuisi.
Mieleeni tuli yksi tapaus opiskeluajoilta, kun olin opiskelukaverin kanssa viettämässä opiskelijaelämää Lahden yössä. Olimme jossain keskustan alueen pubissa nauttimassa oluesta. Pubi oli hiljainen keskiviikkoiltana ja pian seuraamme lyöttäytyi pari ajatuksiltaan hivenen vasemmalle kallellaan olevaa neitokaista. Ulkoisen habituksen perusteella ei tätä profilointia voinut tehdä, eli heillä ei ollut esimerkiksi mormuskoita kiinnitettynä naamaansa. Johtopäätös heidän aatemaailmasta syntyi tovin keskustelun jälkeen. Toisen tytön poikaystävä oli suorittamassa varusmiespalvelustaan ja tämä neito kavereineen oli kovasti sitä mieltä, että yleinen asevelvollisuus tulisi lakkauttaa ja Puolustusvoimat siinä samalla myös. Kyselimme kaverini kanssa perusteluja heidän näkemykselleen ja sieltä tuli vastauksena ne samat tavanomaiset litaniat, joita voi lukea yleistä asevelvollisuutta käsittelevästä ketjusta (tuo ketju on ollut kummallisen hiljainen viimeaikoina). Ilmeisesti nämä neidot eivät olleet kuitenkaan vahvoja voimassa, vaan saimme kaverini kanssa viekoiteltua heidät pimeälle puolelle sen parin-kolmen tunnin aikana, jotka heidän seurassaan vietimme. Illan päätteeksi nimittäin nämä neidot olivat aidon oloisesti mielissään siitä, että Suomessa on olemassa Puolustusvoimat ja yleinen asevelvollisuus.
En odota saavani mitään maanpuolustusmitalia, mutta tuo kertomus on osoitus siitä kuinka helposti ihmiset antavat itsensä tulla aivopestyksi jos he eivät osaa, tai ole itse tulleet ajatelleeksi asioita. Sitten kun heidät laittaa ajattelemaan omilla aivoillaan, mielipide saattaa muuttua täysin päinvastaiseksi. Nykyään on edelleen vähän turhan helppoa saada kannattajia mitä hourupäisimmille ajatuksille sellaisten ihmisten joukossa, jotka eivät osaa muodostaa itse perusteltua mielipidettä mistään asiasta. Sosiaalinen media on vielä lisännyt tuota agitoinnin helppoutta. Luulisi että suomalainen koulujärjestelmä opettaisi ihmisille myös järjen käyttöä, mutta ei se näköjään kaikissa tapauksissa onnistu.
Lopuksi vielä: Ei, emme saaneet heiltä sinä iltana. Tai ainakaan itse en saanut. Kaverista en voi varmaksi sanoa. Ilta oli kuitenkin hieno, kun löytyi hyvää keskusteluseuraa joka ei välittömästi vaihtanut maisemaa kun selvisi meidän olevan täysin erilaisella ajatusmaailmalla varustettuja.