Itse en tunne ketään kansallissosialistia. Tunnen/tiedän kuitenkin paljon kansalliskonservatiiveja, sekä kansallisliberaaleja, jotka ovat olleet esim. "Rajat kiinni" mielenosoituksissa. Itse olen ehkä jotain tältä väliltä. Olen nationalisti, talouspoliittisesti keskustaoikeistolainen, ja liberaali-konservatiivi asteikollakin melko keskellä. Toki varsinkin tuo liberaaliuden/konservatiivisuuden aste riippuu aina vähän asiasta ja kysymyksistä. Hesarin testin mukaan taisin olla melko selvästi oikeistokonservatiivi, ja jonkin jenkkikyselyn mukaan niukasti vasemmistoliberaali... Kansallismielisyys on viime aikoina ollut lisääntymässä nuorison keskuudessa, ja itse tiedän paljon tällaista porukkaa puolueiden ulkopuolelta, Perussuomalaisista, PS-nuorista, kuten myös Kokoomusnuorista. Hyvin monilla persunuorilla on muuten hyvin oikeistolainen (libertaari) talousnäkemys (eroaa emopuolueesta tässä suhteessa radikaalisti), ja erona tuntemiini kokkarinuoriin tuntuu monesti olevan lähinnä suhtautuminen EU:hun. Siinä missä moni ps-nuori pelkää federalismin ja integraation tuhoavan kansallisen itsemääräämisoikeuden, identiteetin jne, moni (kansallismielinen)kok-nuori ajattelee EU:ta vähemmän pessimistisesti. Voidaan ajatella, että EU voi myös turvata Suomen itsenäisyyttä joissain tilanteissa. Lisäksi ajatellaan, että EU:ta voidaan myös muuttaa, eikä sen ole pakko edetä liittovaltioon jne. Kokoomusnuorissa tosin siirryttiin tämän uuden pj:n (Sazonov) myötä enemmän emopuolueen linjoille, ja olenkin hieman pettynyt tähän "vässyköintiin". Suhteessa liberaali-konservatiivi ja federalisti-kansallismielinen, väittäisin mutulla ja hieman kärjistäen että liberaalit federalistit ovat yliedustettuina erityisesti pk-seudulla. Muusta maasta löytyy sitten enemmän kansallismielisyyttä myös kokoomusnuorista.
Sitten ehkä enemmän itse ketjun aiheeseen. Itse lasken ääriliikkeiksi lähinnä järjestöt, jotka käyttävät toiminnassaan myös väkivaltaa, toimivat demokratian vastaisesti, ja toiminnan päämääränä on demokratian tukahduttaminen. Tällaisia ääritoimijoita ovat SVL ja nämä "anarkistit", joista suurin osa vaikuttaa tosiasiassa olevan äärivasemmistolaisia sosialisteja. Joillain tuntuu olevan tavoitteena myös kommunismi, mutta kuten jokainen järjellinen ihminen tietää, ei tämä tule onnistumaan koskaan laajemmassa mittakaavassa. Pienet alueelliset kommuunit voivat joskus toimia, mutta laajemmassa mittakaavassa jämähdetään aina siihen diktatuuri/harvainvalta vaiheeseen, jossa väärinajattelijat ja luokkaviholliset kärsivät ensin, ja lopulta kärsivät kaikki muut paitsi "kommunisti"eliitti (toki puhdistukset ovat tavanomaisia myös eliitin sisällä).
SVL:n ajattelu taas pohjaa valkoiseen eurooppalaiseen kansallissosialismiin. Minua ei sinänsä yhtään ihmetytä yhtään tuo Schaumanin haudalla käyminen.
@MustatKortit Ei näillä SVL:n tyypeillä ole mitään eurooppalaisten/valkoisten keskinäistä monikulttuurisuutta vastaan. Schauman on
symboli, joka vastusti sortovaltaa väkivalloin, ja myös SVL mitä ilmeisimmin kokee tekevänsä samoin. Myöskään Eugenin sukulaisten reaktioilla ei ole sinänsä mitään merkitystä, sillä he eivät ole Eugen. Jos minä olisin merkittävä kommari, ja kuolemani jälkeen jotkut tulevien sukupolvien kommarit kävisivät kunnioittamassa hautamonumenttiani, eivät siitä välttämättä kenties porvarillisen maailmankatsomuksen omaavat sukulaiseni/jälkeläiseni pitäisi. Kärjistetty (eikä ehkä paras) esimerkki, mutta kuitenkin. Immoselle Schauman varmasti on myös symboli, joka puolusti suomalaisia sortovaltaa vastaan. Tämä ei tarkoita sitä, että Immonen esim. kannattaisi väkivaltaa nykytilanteessa, mutta vastaavassa tilanteessa ehkä. Toki en osaa Immosen pään sisälle sen enempää mennä, ehkä ei kannata väkivaltaa missään tilanteessa. Omasta puolestani voin todeta, että hirmuhallitsijoiden vastainen väkivalta on ehdottomasti oikeutettua. Aina voidaan tietysti keskustella, missä menee hirmuhallitsijan raja. Jonkun mielestä vaikkapa Staliniakaan vastaan ei olisi saanut kapinoida väkivaltaisesti, ja jonkun mielstä Bobrikovin murha oli terrorismia ja epäoikeutettua. Väittäväthän jotkut (jopa suomalaiset) jääkäreitäkin terroristeiksi (en peittele halveksuntaani näitä ihmisiä kohtaan).
Kun täällä puhutaan "kahdesta samanlaisesta roskasakista", minä lasken niihin mukaan vain SVL:n ja antifa-anarko-sosialistit. En niputa paskasakkiin niitä kansallismielisiä, joiden tiedän olevan enemmistönä "Rajat kiinni", "Jotain rajaa" ja 612-tapahtumissa. Pääosa ihmisistä näissä mielenosoituksissa haluaa tiukempaa rajavalvontaa ja maahanmuuttopolitiikkaa, EU-integraation pysäyttämistä/lieventämistä, eurosta eroamista ja kansallismielisempää oman edun politiikkaa. Joukkoon tulee sitten luonnollisesti välillä mukaan jonkin verran esim. SVL:n porukkaa, sillä kansallismieliset ovat lähin viiteryhmä mihin he voivat itsensä liittää. Rajat kiinni sopii luonnollisesti myös heille, ja luultavasti osallistumalla näihin kuvitellaan myös että voitaisiin käännyttää lisäporukkaa omaan poppooseen. He myös tietävät, etteivät heidän omat lipunheuluttelukulkueensa tule keräämään vaikkapa tällaista ihmismassaa:
Tornion Rajat kiinni-mielenosoitus 03.10.2015 - YouTube Torniossa mukana ei ole ollut myöskään Kaukista ja muita ex-anarkisteja, ja pidänkin noita mielenosoituksia onnistuneimpina.
Valitettavasti porukkaa on edelleen liian vähän, jotta nämä tuottaisivat minkäänlaista painetta poliittisille päättäjille. Jos vaikkapa ek-talon edustalle saataisiin kymmeniä tuhansia nykymenoon vihastuneita suomalaisia, olisi tilanne huomattavan erilainen. Tällaisille mielenosoituksille olisi luultavasti ollut parempi mahdollisuus jos persut olisivat oppositiossa, ja ehkä laajemmin mukana organisoimassa näitä. Nythän tuo osallistuminen on hieman ristiriitaista, vaikka monia persuja näihin tapahtumiin on osallistunutkin.
Huomauttaisin myös, että valtaosa porukasta suhtautuu nuivasti myös näihin "kainalontuulettelijoihin". On sinänsä erikoista, että vasemmalta esim. tätä pahoinpideltyä Parkkolaa on nimitelty natsiksi. Mies kuitenkin on itse ilmaissut inhoavansa syvästi antisemitismiä ja rotuoppeja. Putinismi on myös sana, jonka moni on ottanut käyttöönsä leimatakseen kansallismielisiä. Kannattaa kuunnella mitä Hännikäinen sanoo Ukrainasta:
6.12.2014 Itsenäisyyspäivän soihtukulkue 612.FI - YouTube (ihan hyvä puhe noin muutenkin kokonaisuudessaan) Voi olla, että yleisössä muutama Venäjä-symppaaja hieman kurtisteli kulmiaan, mutta he ovat pieni vähemmistö. Kysyisin myös, että miten joidenkin natsien mukanaolo näissä tapahtumissa eroaa vaikkapa jostain vasemmiston vappukulkueista? Pääosa joukosta on maltillisia vasemmistolaisia, mutta joukkoon mahtuu sitten myös äärivasemmistoa. Voitaisiinhan näihin tapahtumiin vaatia jotain natsikieltoa, mutta miten se toimisi? Huomattavasti järkevämpänä pidän tuota 612-lähestymistapaa, eli poliittisten järjestöjen tunnukset jätetään pois eikä niitä tuoda esille. Jos nasse kulkueeseen osallistuu, hän myös jättää hakaristit ja heilaukset muualle, sekä käyttäytyy.
Nyt sosialistien väkivaltainen tempaus uhkaa siis koko kulkuetta. Kuinka moni tästä kulkueesta on joskus käynyt sosialistien kimppuun, tai käyttäytynyt väkivaltaisesti? Täällä ainakin yksi kirjoittaja tuntuu onanoivan ajatukselle, että "nyt saa natsit mitä on tilannu", vaikka ei missään nimessä kannata väkivaltaa...
@cornix voisi nyt ystävällisesti laittaa niitä lähteitä kaikesta SVL:n osallisuudesta kulkueessa. Ei mielellään sitten mitään takkua tai Auvisen blogia.
Tokihan tässä on sekin (jo täällä mainittu) puoli, että nyt kun sosialistit ovat ilmoittaneet jo etukäteen häiriökäyttäytymisestään, innostaa 612 varmasti enemmän paikalle juurikin SVL:n kaltaista porukkaa, ja vähemmän muita kansallismielisiä. Sosialistit ilmeisesti haluavatkin luoda tilanteesta tällaisen, ja se ärsyttää itseäni huomattavasti. Minusta tuntuu myös hieman siltä, että sosialistit ilmaisevat tätä uhkaa näin avoimesti, ja peittelettömästi, koska:
1. Poliisi saa vihiä tapahtumasta. Sosialistit tietävät itsekin, että poliisin kanssa on turvallisempaa nuhjata kuin "äärioikeiston". Anarkoista merkittävä osa on naisia, ja miehistä suurin osa melkoisia rimppakinttuja. Nämä "Auviset" tietävät ettei heidän kannata lähteä suoraan kontaktiin kulkueen kanssa, eikä poliisi saa heitä pahemmin satuttaa. Tuloksena poliisi pistää näppärästi anarkon nippuun ja seuraavana päivänä sitten itketään poliisiväkivaltaa. Järjestelmänvastaisuus saa lisää pontta, ja poliisi on fasistin kätyri, koska suojelee näitä.
2. Pelottelulla halutaan luonnollisesti pelotella kulkue mahdollisimman pieneksi osallistujamäärältään. Melko moni maltillisempi osallistuja varmasti jättääkin osallistumatta tämän takia, eikä ainakaan uskalla ottaa mukaan esim. lapsia.