Niin Perussuomalaiset ajaa poliittista linjaa, joka on lähempänä Venäjän linjaa kuin aiempien hallitusten. Ei se tarkoita että otetaan suoraan ohjeita sieltä tai muuta. Se vain tarkoittaa että Venäjältä johdettu kulttuurisota jossa on ajettu konservatiivisia ajatuksia Länsimaihin on johtanut tilanteeseen jossa suomalaiset ja muut Euroopan maat toteavat että ihan hyvä ideahan se on että tehdään woketuksesta vihollinen ja laitetaan Venäjän mallin mukaan turvapaikanhakijat leireille.
Ei sitä politiikan tutkimuksessa noin katsota. Ei ole esim "Venäjä" akselinpäätä. Yleensä käytetään nelikenttää tai yhtä akselia, kuten viherliberaali vs kansalliskonservatiivi. Ja tällä tavalla on helppo huomata, miten eri puolueet ovat nelikentässä suhteessa toisiinsa tai suhteessa joihinkin asioihin tai tavoitteisiin. Voidaan vielä erikseen arvioida joitakin asioita, kuten nationalismia.
Woketuksesta olen kirjoittanut monta kertaa enkä lähde toistamaan. Tämä sota on pitkälti USA:n sisäistä. Turvapaikanhakijoitakaan ei laiteta lännessä venäjän malliin leirille kuin Australiassa. Eikä sekään ole venäjän malli. EU eväsi Tanskan demareilta siihen oikeuden heidän tehtyään sopimuksen Ugandan kanssa.
Tässäkään pontimena ei ollut venäjä vaan tanskalaisten halu pääministerinsä mukaan pitää maansa järjestyksessä ja estää vihapuheiden leviämistä. Tanskalaiset demarit näkevät uhkia, jos maahan päästetään väkeä joka ei kotoudu koska ei pysty tai halua. Hyvä, jos Suomessakin tätä pohdittaisiin eikä kyse ole venäjästä.
Olisiko äärioikeistosta ja -vasemmistosta jotain? Olen ystävällisesti vastannut ohi aiheen menneisiin kysymyksiin, mutta ajattelin antaa tilaa itse aiheelle.