Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 009 078
  • 81 135

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joka päivä syöty raflassa hallituksen käskytyksen jälkeen. Tänään taas. Positiivista oli se, että melkein kaikkiin soitettuihin paikkoihin oli jo pöydöt varattu, eli hallitus ei ainakaan vielä onnistunut lamauttamaan ruokaravintoloita kovasta yrityksestä huolimatta.

Mikä tämän viestin pointti on? Ravintolat kiinni -päätös on sinun mielestäsi väärin?
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikäs tuossa on ongelma? Pienempi riski äänestämisen aikana on saada tartunta kuin perus kauppareissulla. Itse kun en ole edes etätöissä, niin ei osaa tuollaisia jännittää. Päivittäin joudun juttelemaan rekkakuskien kanssa useista euroopan maista jne. Vielä ei ole tartuntaa tullut. Ainakaan tietääkseni.

Pääosin etätöissä olevalla jengillä tässä on eniten kadonnut suhteellisuudentaju. Tyyliin jokainen kontakti toiseen ihmiseen nähdään aivan hengenvaarallisena, vaikka suurimalle osalle se on aivan arkipäivää.

Pienin tästä suhteellisuudentajuttomasta etätyöryhmästä ei ole toimittajat.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pääosin etätöissä olevalla jengillä tässä on eniten kadonnut suhteellisuudentaju. Tyyliin jokainen kontakti toiseen ihmiseen nähdään aivan hengenvaarallisena, vaikka suurimalle osalle se on aivan arkipäivää.

Pienin tästä suhteellisuudentajuttomasta etätyöryhmästä ei ole toimittajat.

Tämä, osa jengistä viikosta toiseen neljän seinän sisällä, niin eivät ymmärrä että tuolla on esimerkiksi valtava määrä porukkaa ketkä työssään tapaavat päivittäin satoja ihmisiä. Antaisi vähän perspektiiviä tuohon äänestämisen valtaisaan koronariskiin ja kaikkeen muuhunkin. Sitten kun tälläinen etätyöläinen tulee vastaan niin hyppää tyyliin lumihankeen jos kävelet kadulla vastaan ilman maskia kahden metrin päästä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
voi olla trollikin. Mistä näistä tietää onko totta vai ei.

Joo, moni ottaa selfieitä himassa sairaalan happihommat päässä ihan vain aiheuttaakseen muissa paniikkia. Osaan kyllä olla mediakriittinen, enkä panikoi helposti muutenkaan. Enkä myöskään väitä, että kaikille käy noin, mutta ei kannata olla ylimielinen. Kenenkään. Kyllä mua vituttaisi, jos mulle kävisi kaikesta varovaisuudesta huolimatta tuolla tavalla. Mutta tosiaan, uskokoon ken haluaa. Mun mielestäni oli sen verran poikkeuksellinen tarina, että siksi siitä kirjoitin. Sorit siitä.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Facebookissa kiertää 32v. suomalaisen, perusterveen ja tupakoimattoman naishenkilön päivitys, missä kertoo joutuneensa sairaalaan kuudeksi päiväksi brittimuunnoksen vuoksi. Tartunta oli tullut ilmeisesti vanhimman lapsen päiväkodista. Erityisen haastavan tilanteesta tekee sen, että vasta neljäs koronatesti lapsen karanteenin aikana paljasti tartunnan, vaikka oireita oli ollut jo aiemmin. Olivat siis saaneet kolme negatiivista testiä ennen kuin testi tuli positiivisena. Oikeasti aika pelottavaa, jos testeistä todella voi tulla kolmelle saman perheen jäsenelle lyhyen ajan sisään kolme negatiivistä tulosta. Karua tekstiä ja veti kyllä hiljaiseksi, kun pieni vauvakin oli sairastunut.
En nyt tiedä ymmärsinkö oikein, mutta onko äidiltä mukamas otettu tuona aikana NELJÄ testiä? Mikäli näin, niin miksi häneltä olisi otettu neljä testiä? Vai otettiinko lapselta neljä testiä? Eipä sillä väliä.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Joo, moni ottaa selfieitä himassa sairaalan happihommat päässä ihan vain aiheuttaakseen muissa paniikkia. Osaan kyllä olla mediakriittinen, enkä panikoi helposti muutenkaan. Enkä myöskään väitä, että kaikille käy noin, mutta ei kannata olla ylimielinen. Kenenkään. Kyllä mua vituttaisi, jos mulle kävisi kaikesta varovaisuudesta huolimatta tuolla tavalla. Mutta tosiaan, uskokoon ken haluaa. Mun mielestäni oli sen verran poikkeuksellinen tarina, että siksi siitä kirjoitin. Sorit siitä.

en ole nähnyt juttua etkä maininnut kuvasta sairaalasta. Sen verran tuubaa ollut netissä koronasta että tullut vähän skeptiseksi kaikesta jutuista. Sinänsä tuo että sairaalassa saa happea ei yllätä ja en siitä olisi huolissani vaikka itsekin joutuisin. Pojallani oli infektioastma 0-3v ja ensimmäiset vuodet vietettiin tiuhaan sairaalassa kun sai avaavaa lääkettä, kortisonia ym. On aivan normaalia että lasten osasto oli aina niin täynnä lapsia jolla on hengitysvaikeuksia ja välillä oli vaikeuksia mahtua osastolle. Pari päivää sairaalassa ja taas kotiin ja seuraavalla viikolla uudestaan.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Osui myös silmään tuo FB-päivitys. Sinänsä minulla ei ole syytä epäillä sen paikkansapitävyyttä, mutta hieman erikoinen case tuo testimäärä. Brittivarianttia on kuitenkin sen verran liikkeellä maailmalla, että luulisi ns. oikeata dataakin löytyvän.

Sairaalaan joutuminen ei ihmetetytä. Onhan se "perusversiokin" on ajanut myös nuoria sairaalaan, kuten tilastot osoittavat, joten miksipä ei brittivarianttikin.
 
F

Flonaldo

Sinänsä tuo että sairaalassa saa happea ei yllätä ja en siitä olisi huolissani vaikka itsekin joutuisin.
Ehkä vähän kuitenkin pitäisi olla huolissaan. CPAP-hoitoa saavien kohdalla muualla maailmassa kuolleisuus on 10-20 %. Varmaan sitten sama prosentti selvinneistä, joilla seurauksena on pitkäaikaisia komplikaatioita. Suomessa varmaan toistaiseksi vielä mahdollisuus hoitaa aggressiivisemmin, joten ehkä sitä saa useampi, aiemmin.

Tietysti tuohon tilaan joutuminen vaatii huonoa tuuria, enemmän tai vähemmän riippuen iästä ja muista tekijöistä. Mutta jos koronakeuhkokuumeinen ja happivajeinen saa happihoitoa tai FB-jutun mukaisesti CPAP-hoitoa, on siinä jo kyllä aika lailla tosi kyseessä.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Pääosin etätöissä olevalla jengillä tässä on eniten kadonnut suhteellisuudentaju. Tyyliin jokainen kontakti toiseen ihmiseen nähdään aivan hengenvaarallisena, vaikka suurimalle osalle se on aivan arkipäivää.

Pienin tästä suhteellisuudentajuttomasta etätyöryhmästä ei ole toimittajat.
Näin juuri. Näin juuri viime viikolla toimistolla ihmisiä, jotka eivät olleet vuoteen käyneet siellä. Suunnilleen avaruuspuvuissa olivat ja luikkivat seiniä pitkin kuin mitkäkin mielisairaat.

Tekisi kaikille ihan ok käydä vaikka kauppakeskuksessa katselemassa tilannetta. Ihmismäärä on sama kuin ennen koronaa. Itse asiassa kaikki on aivan samoin kuin ennen, paitsi se että kaikilla on maski ja se että lasten leikkipaikat on suljettu.

Tuo äänestämisen hengenvaarallisuus on nyt tietty suoraa jatkumoa tuollaiselle oudolle pelolle. Ei kai siinä mitään, ihmiset on erilaisia. Oma vanhempi lapsikaan ei ole koskaan pelännyt sängyn alla lymyävää mörköä, mutta nuorempi vähän liiankin kanssa. Vaikka aika pitkälti samat taustatekijät molemmilla.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Ehkä vähän kuitenkin pitäisi olla huolissaan. CPAP-hoitoa saavien kohdalla muualla maailmassa kuolleisuus on 10-20 %. Varmaan sitten sama prosentti selvinneistä, joilla seurauksena on pitkäaikaisia komplikaatioita. Suomessa varmaan toistaiseksi vielä mahdollisuus hoitaa aggressiivisemmin, joten ehkä sitä saa useampi, aiemmin.

Eikös tuo kuolleisuus% koske hyvin pitkälti tehohoitopotilaita? 17.1. tehohoidossa olleiden potilaiden kuolleisuus Suomessa oli 14%. Ainakin tuo happea saanut FB-emäntä, mihin keskustelussa aiemmin viitattiin, oli ihan normiosastohoidossa ja sai siellä lisähappea.

Tässä vielä lähde: https://www.psshp.fi/documents/7796...1_20.pdf/1b0f06a1-aa34-4825-a18c-63be509d4b52
 
Viimeksi muokattu:

Morgoth

Jäsen
Facebookissa kiertää 32v. suomalaisen, perusterveen ja tupakoimattoman naishenkilön päivitys,

Pelkkä ikähän ei ihmisen kunnosta vielä paljon kerro eikä perusterveyskään. Kroonisia tai muita sairauksia ei ole diagnosoitu siihen hetkeen mennessä, mutta ei poista sitä etteikö niitä voisi olla. Esimerkin vuoksi, mutta ihan hyvinhän tuolla naiselle voi olla vaikkapa uniapnea, jota ei vielä vain huomattu.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä miten vaalit siellä järjestetään, mutta täällä taitaa olla ainakin 5 taikka 6 äänestyspaikkaa raumalaisille. Viimeksi eduskuntavaaleissa oma äänestyspaikka löytyi alakoulun aulasta. Jo silloinkin, väljä tila, lappu käteen, sisään koppiin, lappu tiskille ja kotiin kävellen. Koko operaatio vei karkeasti sanottuna n. 2.5 minuuttia ja tämä kaikki siis aikana ennen koronaa. Jos silloin jo oli järjestelyt ns. kohdillaan, niin luulisi ettei ainakaan nykyisissä vaaleissa ole huonommin järjestetty "koronaturvallisuutta" vai miksi sitten sitä haluaa sanoa.

Miten sä uskallat kaupassa käydä? Ihan retorinen kysymys. Siellä kuitenkin lappaa ihmisiä parhaimmillaan tuhatmäärin päivässä ja jokainen hiplaa ja häplää niitä vitun tomaatteja omenoita kuitenkin tautisilla käsillään.

Ps. Olen menossa äänten laskiaksi vaaleihin. Jos joku painaa lähtökohtaisesti mieltä turvallisuudessa, niin kerro ihmeessä, niin välitän viestiä eteenpäin miten voitaisiin toimia, vaikka eri vaalipiirissä ollaankin.

En itse asiassa tiedä, kun en ole vielä tässä kaupungissa äänestänyt. Riippuu myös siitä, että miten nuo äänestyspaikat sijaitsevat ja ovat auki. Eli ehitiikö niissä käymään kuinka, vai pitävätkö niitä kiinni heti virka-ajan jälkeen. Aiemmassa kotipaikassani sijainnit ja aukioloajat olivat vähän huonot, niin äänestin aina Tampereella työpäivän jälkeen, ja jonotus tuli siellä tutuksi. Mutta pikkukaupungissa on varmaan helpompaa. Joskus olen äänestänyt ennakkoon pienillä paikkakunnilla, kun olen sopivasti ollut niissä käymässä ennakkoäänestyksen aikaan, ja niissä on itse asiassa ollut jopa jonoa, mutta syy on ollut enemmänkin kai siinä, että ajankohta on ollut sellainen, että porukkaa on kertynyt.

Itse en ole käynyt kaupassa itse asiassa hetkeen. :D Tähän ei ole ollut syynä kuitenkaan paniikki, sillä olen minä työpaikalle körötellyt julkisilla reilu puoli tuntia suuntaansa, ja siellä altistumisriski on toki suurempi. Avovaimo on kauppareissut hoitanut ihan siitä syystä, että hän kulkee päivittäin töiden jälkeen kauppojen ohi, ja hän pääsee niihin paljon kätevämmin. Itselläni tuo vaatisi erillistä kävelyreissua, ja mielummin hoidan kävelyni metsässä tai läheisessä maalaismaisemassa. Menot toki tasataan, etten sentään siipeilijä ole. :)

Ihan hyvää haastoa meikäläiselle. Samoin myös @Clubittaja. Ja @K.A.H esitti myös ihan aiheellisen kysymyksen. Kaipa tässä alkaa itselläkin olla pinna jo kireällä tämän paskan takia. Vituttaa jo pelkästään sekin, että päättäjät tuntuvat riitelevän keskenään, ja osa kansasta tuntuu olevan täysin väsynyt ja välinpitämätön koko touhuun. Ja minusta se on tässä tilanteessa, kun olemme kuitenkin hyvin lähellä helpotusta, hyvin typerää. No, pitää vähän tarkastella omia ajatuksiaan, niin eiköhän se suhteellisuudentaju vielä palaa. En minä kuitenkaan ihan kellariin lukittautunut ole, vaikka etupäässä etätöissä olenkin, vaan on meillä käynyt esimerkiksi vieraita kyläilemässä nyt kolmena viikonloppuna putkeen. Turhat liikkumiset ihmismassoissa minimiin ja maski päässä silloin kun sitä suositellaan, niin sillä pääsee jo pitkälle.

Vaalien suhteen tarkastelen tilannetta. Olisihan se helvetin typerää jättää äänestämättä, mutta onneksi siitä ei kuitenkaan aiheudu kenellekään teistä vahinkoa, kun asutte ymmärtääkseni ihan toisissa vaalipiireissä. :)
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@Sistis hyvää pohdintaa. Vaalithan voidaan kyllä järjestää suht turvallisesti; selkeät turvavälit merkattu jonoissa, äänestyspaikka auki 08-24 ja sisään päästetään vain tietty määrä ihmisiä kerralla. Ja kyllä siellä 99%:lla se maski on päässä.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Nämä vaalien siirtämispuheet on muutenkin yksi iso vitsi. Trumpin pohtiessa vastaavaa, noin tuhat kertaa pahemmassa koronatilanteessa, ei varmaan yksikään kuntavaalipanikoija ollut alkuunkaan samaa mieltä. Vaan kyseessä oli vain Trumpin häviöpelko.

mutta jos päivittäiset tartuntamäärät ensin kymmenkertaistuvat, niin sitten ehkä voi jo nostaa varovaisesti esiin vaalien siirron.
 

Glove

Jäsen
@Sistis hyvää pohdintaa. Vaalithan voidaan kyllä järjestää suht turvallisesti; selkeät turvavälit merkattu jonoissa, äänestyspaikka auki 08-24 ja sisään päästetään vain tietty määrä ihmisiä kerralla. Ja kyllä siellä 99%:lla se maski on päässä.
Kymmenen äänestäjää kerralla, muut odottaa ulkona.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Jeffrey

Jäsen
Pelkkä ikähän ei ihmisen kunnosta vielä paljon kerro eikä perusterveyskään. Kroonisia tai muita sairauksia ei ole diagnosoitu siihen hetkeen mennessä, mutta ei poista sitä etteikö niitä voisi olla. Esimerkin vuoksi, mutta ihan hyvinhän tuolla naiselle voi olla vaikkapa uniapnea, jota ei vielä vain huomattu.

Ylipäänsä suhtautuisin skeptisesti näihin huomionhakuisiin päivityksiin. Itse olen kärsinyt kroonisesta hengitystie taudista jota helpottaakseen tehtiin kirurginen toimenpide tuossa reilu vuosi sitten. Samaan vaivaan linkittyen keuhkot olivat melkoisen tulessa vaikeina aikoina, varsinkin talvella ja pakkasella. Keuhkot veresti, hengityslihakset kramppaili ja happivajeoireita oli pyörryttämisestä kasvojen puutumiseen jnejne. Täytyy kyllä todeta, että silloin kun hengitysvaivat oli akuuteimmillaan, ei kyllä tullut mieleenkään ottaa mitään FB kuvia. Leikkauksen jälkeen toki laitoin muutaman rekvisiitan kanssa, ihan jo säälipillua silmälläpitäen.

Se mitä itse omasta kokemuksesta tiedän hengitystieoireista, on se että ne ovat pitkälle emotionaalisia. Itsellä varsinkin ensimmäisillä kerroilla kun useampi vaiva oli samaan aikaan päällä, keuhkojen polttelu ja verestys, kasvojen puutuminen, hengityslihasten krampit - eli esimerkiksi kova kipu rinnassa (lihas). Niin ihan oikeasti pelkäsin kuolevani. Näihinkin lopulta tottui ehkä liiankin kanssa.

Mielestäni se, että koronaoireita suurennellaan somessa oma huomiontarve tyydyttääkseen (en nyt tarkoita kyseistä tapausta) on edesvastuutonta. Omasta kokemuksesta tiedän, että hengitysvaikeudet ja jo melko lievät sellaiset ovat erittäin emotionaalisia vaivoja. Julkisuudessa näiden paisuttelu taas lisää muiden emotionaalisia vaivoja, koska esimerkiksi kuolemanpelko yms.
 
F

Flonaldo

Se mitä itse omasta kokemuksesta tiedän hengitystieoireista, on se että ne ovat pitkälle emotionaalisia.

Mielestäni se, että koronaoireita suurennellaan somessa oma huomiontarve tyydyttääkseen (en nyt tarkoita kyseistä tapausta) on edesvastuutonta. Omasta kokemuksesta tiedän, että hengitysvaikeudet ja jo melko lievät sellaiset ovat erittäin emotionaalisia vaivoja. Julkisuudessa näiden paisuttelu taas lisää muiden emotionaalisia vaivoja, koska esimerkiksi kuolemanpelko yms.
Kokemuksesi kuulostaa todella ikävältä ja onneksi siitä selvisit.

Sairaalahoidossa erikoistuneet lääkärit eivät ihmiselle pistä CPAP-maskia päälle emotionaalisten oireiden tai huomiohuorauksen takia. Ainoa syy siihen on koska potilaan happisaturaatio on pudonnut vaaralliselle 89-93 % tasolle. Monella koronasairaalla ei ole välttämättä mitään hengitystieoireita noilla tasoilla, useilla ei välttämättä muuta kuin odotettava tunne hengityksen vaikeutumisesta - ja silti heidän tilansa voi olla lähellä hengenvaarallista, jos happitasot jatkavat laskemistaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ylipäänsä suhtautuisin skeptisesti näihin huomionhakuisiin päivityksiin. Itse olen kärsinyt kroonisesta hengitystie taudista jota helpottaakseen tehtiin kirurginen toimenpide tuossa reilu vuosi sitten. Samaan vaivaan linkittyen keuhkot olivat melkoisen tulessa vaikeina aikoina, varsinkin talvella ja pakkasella. Keuhkot veresti, hengityslihakset kramppaili ja happivajeoireita oli pyörryttämisestä kasvojen puutumiseen jnejne. Täytyy kyllä todeta, että silloin kun hengitysvaivat oli akuuteimmillaan, ei kyllä tullut mieleenkään ottaa mitään FB kuvia. Leikkauksen jälkeen toki laitoin muutaman rekvisiitan kanssa, ihan jo säälipillua silmälläpitäen.

Se mitä itse omasta kokemuksesta tiedän hengitystieoireista, on se että ne ovat pitkälle emotionaalisia. Itsellä varsinkin ensimmäisillä kerroilla kun useampi vaiva oli samaan aikaan päällä, keuhkojen polttelu ja verestys, kasvojen puutuminen, hengityslihasten krampit - eli esimerkiksi kova kipu rinnassa (lihas). Niin ihan oikeasti pelkäsin kuolevani. Näihinkin lopulta tottui ehkä liiankin kanssa.

Mielestäni se, että koronaoireita suurennellaan somessa oma huomiontarve tyydyttääkseen (en nyt tarkoita kyseistä tapausta) on edesvastuutonta. Omasta kokemuksesta tiedän, että hengitysvaikeudet ja jo melko lievät sellaiset ovat erittäin emotionaalisia vaivoja. Julkisuudessa näiden paisuttelu taas lisää muiden emotionaalisia vaivoja, koska esimerkiksi kuolemanpelko yms.
Saitko? Sitä säälipillua?

En nyt ole huomannut mitään erityistä liioittelua elämässä. Somessa en ole, eli en tiedä mitä siellä keinotodellisuudessa puuhaillaan. Täällä maan pinnalla elellään melko lailla kuten ennenkin.
 
Suosikkijoukkue
KK
Mikä mua ärsyttää tässä ravintoloitten sulkemisessa on se ettei tehdä eroa ruokaravintoloiden ja anniskeluravintoloiden välille.
Monessa ns juottolassa saa aika hyvää ruokaa kyljessä ja monessa ns ruokalaa ei juuri ruokapaikaksi voi edes kutsua. Miten itse lähtisit erottelemaan näitä? Mikä riittää ruokaravintolan määritelmäksi?
 
Viimeksi muokattu:

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Monessa ns juottolassa saa aika hyvää ruokaa kyljessä ja monessa ns ruokalaa ei juuri ruokapaikaksi voi edes kutsua. Miten itse lähtisit erottelemaan näitä? Mikä riittää ruokaravintolan määritelmäksi?
Eikös niitä syksyn edellisissä kiristyksissä eroteltu? Jos tarpeeksi suuri osa liikevaihdosta tulee alkoholin myynnistä niin silloin ei ole ruokaravintola.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös