Äärioikeisto ja -vasemmisto Suomessa

  • 878 205
  • 8 574

Tuamas

Jäsen
Sillä kaapin paikan näyttämisellä ei ole väliä, tapahtuu se sitten demokratiassa tai diktatuurissa.

Jotenkin olen nyt kovasti huolestunut maamme kansan syvien rivien sisälukutaidosta.

"näyttää kaapin paikka kaukalossa", "näyttää kaapin paikka demokratiassa" tai "näyttää kaapin paikka" omaavat kaikki erilaisen sävyn ja tarkoituksen, mutta jotenkin ihmeellisesti maamme koululaitos lienee epäonnistunut tämän opettamisessa.
 

Tuamas

Jäsen
Pelkkää saivartelua, tuossa twiitissä ei haettu mitään muuta kuin selkääntaputteluja samanmielisiltä ja syvennetään poteroita. Näytetään vähän kaapin paikkaa joo.

En minä ottanut mitään kantaa siihen mitä twiitillä haetaan, vaan ainoastaan siihen mitä siinä ihan oikeasti sanotaan.

Vaatii melko erikoista tulkintaa väittää tuon indikoivan, että väkivalta olisi se ratkaisu jota tuossa promotoidaan.
 
Viimeksi muokattu:

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sisälukutaitoisille: demokratiassa elävien ihmisten tulisi vastustaa aktiivisesti ääriliikkeitä, joiden repertuaarissa on joko väkivalta, demokratian rapauttaminen tai ihmisoikeuksien kaventaminen.

Persuille: kommarisuvakkifemmari yrittää lietsoa äärivasemmisto-antifaa aseelliseen väkivaltaan.
 

Tuamas

Jäsen
Samalla tavalla se vaatii melkoista tulkintaa, jos meinaa Kosken tarkoitattaneen jotain sormen heristelyä. Voi toki olla että Kosken ajatus on demokraattisesti kieltää Perussuomalaisten kannattaminen ja samoin demokraattisesti laittaa kaikki äänestämään femakoita.
Tuo porukka ihannoi väkivaltaa, kunhan se kohdistuu heidän kannaltaan oikeaan osoitteeseen. Ääripäissä ihmiset on yllättävän samankaltaisia.

Ilmeisesti me puhumme eri kieltä, koska tuo "kaapin paikka demokratiassa" ilmaisee mielestäni hyvin selvästi, että tarkoitus on poliittisesti demokraattisen järjestelmän keinoin vähentää persujen vaikutusvaltaa, jottei vastaava jenkeissä tapahtunut demokratianvastainen perseily tapahdu koskaan Suomessa.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Pelkkää saivartelua, tuossa twiitissä ei haettu mitään muuta kuin selkääntaputteluja samanmielisiltä ja syvennetään poteroita. Näytetään vähän kaapin paikkaa joo.

Vähän kuten teet itsekin. Ymmärrät tarkoituksella väärin asioita ja sitten ootat että ne muutamat palstan samaa mieltä kanssasi olevat tulevat nyökyttelemään mukaan. Itke vähän syvemmistä poteroista joo.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Jos Koski olisi tarkoittanut "näyttää kaapin paikkaa"demokratian sallimin keinoin, luulisi näin sitten sanoneen. Sivistynyt mies kuitenkin, otaksun?
Nyt voi tietysti näin väittää, ehdoton ehkä.
Voin rehellisesti myöntää että Koski edustaa mulle ihmisryhmää jota vihaan. Moraaliposeeraaja, joka pällistelee yläviistosta tavallista tallaajaa, kommunisti feministipuolueesta. Siinä on kolme halveksittavaa ja vihattavaa ominaisuutta yhteen henkilöön.
Itkut näytti kyllä tulevan jostain toisesta osoitteesta, oliko sulla peili?

Sovitaan näin. Huvittavinta muuten että tuo boldattu osuu ja uppoaa täydellisesti myös sinuun. Melkoista olla yhtään mistään poteroista huolissaan noilla kirjoituksilla. Larppaa muutenkin vähän lisää kovaa oikeistolaista ja nää kommunisteja joka nurkalla.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos Koski olisi tarkoittanut "näyttää kaapin paikkaa"demokratian sallimin keinoin, luulisi näin sitten sanoneen. Sivistynyt mies kuitenkin, otaksun?
Tai sitten suurella enemmistöllä ei ole mitään ongelmia tulkita Kosken viestiä.

Nykyisessä valemediaympäristössä lienee joka tapauksessa mahdotonta välttyä tilanteelta, jossa joku loitsii esiin kommunistit ja virhetulkinnat. Tällä kertaa se risti jäi sinun kannettavaksi.

Nyt voi tietysti näin väittää, ehdoton ehkä.
Voin rehellisesti myöntää että Koski edustaa mulle ihmisryhmää jota vihaan. Moraaliposeeraaja, joka pällistelee yläviistosta tavallista tallaajaa, kommunisti feministipuolueesta. Siinä on kolme halveksittavaa ja vihattavaa ominaisuutta yhteen henkilöön.
Itkut näytti kyllä tulevan jostain toisesta osoitteesta, oliko sulla peili?

Samalla tavalla se vaatii melkoista tulkintaa, jos meinaa Kosken tarkoitattaneen jotain sormen heristelyä. Voi toki olla että Kosken ajatus on demokraattisesti kieltää Perussuomalaisten kannattaminen ja samoin demokraattisesti laittaa kaikki äänestämään femakoita.
Tuo porukka ihannoi väkivaltaa, kunhan se kohdistuu heidän kannaltaan oikeaan osoitteeseen. Ääripäissä ihmiset on yllättävän samankaltaisia.

Ottiko noin koville?
Olen jo oman kommenttini sikojen nimeämiseen antanut, joten se siitä. Tässä puhuttiin nyt Kosken twiitistä ja sen tarkoitusperistä. Näihin toki vasemmisto/feminismi akselilla kuuluu nk. moraaliposeeraus, jota palstalla muutama nimimerkki varsin ansiokkaasti toteuttaa.
Koski ei ole mitään muuta kuin provosoiva pyrkyri, halveksittava ihminen.

Aika paljon näyttää menevän energiaa kyseisen henkilön mustamaalaamiseen. Muut yrittävät tulkita viestiä - riippumatta sen esittäjästä - kun sinä taas taistelet mielikuvitusmörköjäsi vastaan.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Eiköhän tässä keskustelussa ollut jo tarpeeksi nimimerkkiin keskittymistä rikepisteen ansaitakseen.
Eli asiaa? Monelleko seuraajalle mä poseeraan? Minkä puolueen ehdokkaana? Kerrotko ketä mä katselen alaviistoon, siis tavallista tallaajaa?
Kommunistihan tuo aatteiltaan on, vai olisiko moderni kommunisti oikeampi termi?
Mun potero syvenee juurikin tuollaisten Kosken tyyppisten ihmisten takia, epämiellyttävienkin ihmisten kanssa voi toimia, mut ei tuollaisten.
Moraaliposeerauksesta meillä on näköjään pikkaisen eri käsitys, mutta tuo ei liene ainoa asia missä näin.
Viinasen Iiro oli kova jätkä, oliko riittävä?

Ihan samaa paskaa poseerausta ja larppaamista se on vaikka sä kuinka koitat selittää, että kyseessä on ihan eri asia. Ymmärrän tottakai, että sitä on vaikea myöntää kun kuvittelee olevansa joku uniikki lumihiutale tässä kommunistien ja sosialistien hallitsemassa valtiossamme.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis täällä väännetään siitä, että tuo kaapin paikan näyttäminen ehkä voisi sopivasti tulkittuna viitata väkivaltaan. Eli siis mitään erityistä syytä uskoa niin ei ole, mutta tekstiä ei ole mahdotonta tulkita siten. No olipas törkeää twiitin kirjoittajalta...

Joo, vasemmallakin laidalla on tekopyhyyttä väkivallan käytön hyväksymisen suhteen mutta pientä rajaa nyt. Jos haluatte että kielikuvia (vieläpä sellaisia joiden kirjaimellinenkaan tulkinta ei ole mitenkään rankka) saa käyttää, älkää itse vääntäkö niistä suhteettomia tulkintoja.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Inhoan kumpiakin. Rotuoppeihin nojaavia nahkatukkaurpoja kuin myös itsenäisyyspäivisin näyteikkunoita rikkovia vasemmisto-anarkisteja. Molemmat yhtä vastenmielisiä ja valitettavan todellisia.
 

MegaForce

Jäsen
Inhoan kumpiakin. Rotuoppeihin nojaavia nahkatukkaurpoja kuin myös itsenäisyyspäivisin näyteikkunoita rikkovia vasemmisto-anarkisteja. Molemmat yhtä vastenmielisiä ja valitettavan todellisia.
Mutta molemmat myös hyvin marginaalisia. Molempia urpoja yhdistää osittain itse aiheutettu huono-osaisuus josta syytetään muita, yhteyskunnasta syrjäytyminen ja päihdeongelmat. Toisin sanoen hyvin samankaltaisia keskenään.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Toisin sanoen hyvin samankaltaisia keskenään.

Ikävä kyllä, äärioikeiston siipi on paljon vaarallisempi. Henkilömäärä on ehkäpä vähäisempi mutta toiminta paljon rajumpaa ja tätä vieläpä nostaa kansainvälinen yhteistyö. Tiedän, mistä puhun.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ikävä kyllä, äärioikeiston siipi on paljon vaarallisempi. Henkilömäärä on ehkäpä vähäisempi mutta toiminta paljon rajumpaa ja tätä vieläpä nostaa kansainvälinen yhteistyö. Tiedän, mistä puhun.

Tiedätkö varmasti? Itse olen viettänyt aikaa sen verran ulkomailla, että olen päässyt livenä näkemään äärivasemmiston väkivaltaisia mielenosoituksia ja muuten lukenut melko paljon ko. jengin edesottamuksista. Ja on muuten melko naivia kuvitella, että äärivasemmalla ei ole kansainvälisesti organisoitua toimintaa (Antifà, Black Block etc.)
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tiedätkö varmasti? Itse olen viettänyt aikaa sen verran ulkomailla, että olen päässyt livenä näkemään äärivasemmiston väkivaltaisia mielenosoituksia ja muuten lukenut melko paljon ko. jengin edesottamuksista. Ja on muuten melko naivia kuvitella, että äärivasemmalla ei ole kansainvälisesti organisoitua toimintaa (Antifà, Black Block etc.)
Jep. En voi laittaa tänne julkisesti asioita, kun olen oman pärstän tuonut esille. Ei sillä, ettäkö pelkäisin mutta läheisilleni saattaa tapahtua jotain ikävää. Kyllä mut voidaan noutaa ja olen tietyille tahoille sanonutkin, että tervetuloa kylään. Tarjoan ruuat, saunan ja yöpaikan. Mutta jos tulevat pahat mielessä niin tulee takaisin. Ikäväkseni Turun poliisit hakivat aseeni pois. Olisi kyllä paljonkin kerrottavaa, jossa moni voisi hieman ihmetellä. Mutta tämä tästä.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jokaisella meistä voi olla omassa lähipiirissä omakohtaisia kokemuksia eri ääripäiden toiminnasta. Mäkin sain yksissä juhlissa muutaman vasemmistoanarkistin kimppuuni, kun uskalsin kyseenalaistaa heidän väitteensä siitä että maailmasta pitäisi tappaa sen rikkain eliitti.
En kuitenkaan tehnyt sen perusteella johtopäätöstä, että vasemmistoanarkia olisi vaarallisempaa ja organisoidumpaa kuin äärioikeiston.
 

MegaForce

Jäsen
Tiedätkö varmasti? Itse olen viettänyt aikaa sen verran ulkomailla, että olen päässyt livenä näkemään äärivasemmiston väkivaltaisia mielenosoituksia ja muuten lukenut melko paljon ko. jengin edesottamuksista. Ja on muuten melko naivia kuvitella, että äärivasemmalla ei ole kansainvälisesti organisoitua toimintaa (Antifà, Black Block etc.)
Tämä ketju on Äärioikeisto ja -vasemmisto Suomessa. Voidaan kuitenkin olla varmasti samaa mieltä että kumpikin ryhmittymä on vaarallinen, mikäli niitä ei kitketä ja kumpikin deittailee Suomessa eduskuntapuolueiden ja kansanedustajien kanssa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Olen tämän ketjun myötä ymmärtänyt, että kun vaimo näyttää miehelle suhteessa kaapin paikan, niin kyseessä on todennäköisesti jonkinlainen väkivaltarikos. Ja aikoinaan ainakin Mecklulla on liike nimeltään Kaapin paikka. Luulin sen olevan jonkilainen kalusteliike, mutta ilmeisesti se olikin väkivaltaisen äärivasemmiston asekauppa tai joku muu vastaava.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tämä ketju on Äärioikeisto ja -vasemmisto Suomessa. Voidaan kuitenkin olla varmasti samaa mieltä että kumpikin ryhmittymä on vaarallinen, mikäli niitä ei kitketä ja kumpikin deittailee Suomessa eduskuntapuolueiden ja kansanedustajien kanssa.

Niin tarkoitin nimen omaan sitä, että suomalaisella laitavasemmistolla on yhteyksiä näihin äärivasemmiston terroristiorganisaatioihin.
 

MegaForce

Jäsen
Niin tarkoitin nimen omaan sitä, että suomalaisella laitavasemmistolla on yhteyksiä näihin äärivasemmiston terroristiorganisaatioihin.
Samoin kuin äärioikeistolla omiin vastaaviin. On täällä vastarintaliikettä, Soldiers of Odin jne.. Venäjän trolleja. Ihan Perussuomalaisten ajatuspaja sekä nuorisojärjestö ovat kyseenalaisia. Sama toki myös Vasemmistoliitolla.

Mutta en kuitenkaan vakuutu täysin siitä, että lähes kaikki äärioikeiston tutkiminen on peräisin hyvin vasemmistolaisilta tutkijoilta, mm. Dan Koivulaakso ja Li Andersson. Vaesinkin Koivulaaksolla lienee myös yhteys näihin ääruvasemmistolaisiin piireihin, jollei itse ole sitä.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämän ketjun nimi voisi olla vaikka "tajunnanvirtaa sentrismin alkulähteiltä". Pohjaan ajatuksen siihen, että melkein jokainen viesti yrittää perustella itselleen ja muille sitä, että oma positio on absoluuttisen maltillinen ja kaikkien muiden radikaali.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Valtamediat löytävät milloin mistäkin kaikuja äärioikeiston uhasta: 30-luvun Lapuanliike/IKL ja Mäntsälän kapina ja Hitlerin Saksa etc etc.
Milloin viimeksi on valtamedioista löytynyt vastaavia kaikuja SDP:n vasemmistosiiven järjestämästä vuoden 1918 kapinayrityksestä?
Eduskunnassa istuu kuitenkin tälläkin hetkellä ainakin omien sanojensa mukaan kommunisti ja muitakin laitavasemmistolaisia...
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Maidolla kosiskellaan natseja. Nyt kritisointivuorossa Kokoomusedustajat. Onhan tämä jo surullista, kun henkilö näkee natseja joka puolella oman umpionsa ulkopuolella.
 

Tuamas

Jäsen
Maidolla kosiskellaan natseja. Nyt kritisointivuorossa Kokoomusedustajat. Onhan tämä jo surullista, kun henkilö näkee natseja joka puolella oman umpionsa ulkopuolella.

Siis sinä tulet tänne naureskelemaan tälle johtopäätökselle tämän viestin jälkeen:




Näin sitä ihannoidaan väkivaltaa poliittisia vastustajia kohtaan. Kaikuja Stalinin ajoista, kun eri mieltä oleville pitää toivoa tällaista. Tällekin tyypille oli edellisissä eduskuntavaaleissa löytynyt useampia äänestäjiä, mikä varmasti korreloi hesalaisten mt-palveluiden vähäistä rahoitusta.


Etkö sinä ihan aidosti näe kuinka räikeä kaksoisstandardi tässä on?

Ensin keksit melkoista mielikuvitusta vaativan väitteen ja kirjoitat kuulevasi "kaikuja Stalinin ajoista" ja sitten muutama päivä sen jälkeen kirjoitat kuinka melko lennokas alt-rightin toimintamallin kopioinnin kritisointi on "surullista, kun henkilö näkee natseja joka puolella oman umpionsa ulkopuolella"?

En minä voi olla ainoa, jonka päähän sattuu tuon tason epäjohdonmukaisuus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös