Kellojen siirto

  • 227 278
  • 1 769

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Ei tunnu vieläkään kropassa. Eikä rajuja oireita psyykessänikään.

Pimeys laskeutui juuri, minusta oikea-aikaisesti, että silleen pikkukivasti mielialassa kuitenniin.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Johan meni taas elo pilalle kun aikaa siirrettiin, kuin olisi vuosi 28473 ja tunnen olevani Ruotsin kuningas, menee puoli vuotta toipuessa, sitten sisäinen kelloni siirtyy vuoteen 9736 ennen ajanlaskun alkua ja olen Venäjän tsaari.

Kissan sisäinen kello toimi kuin kello, puoli seitsemän aikaan alkoi narina että ruokaa pitäisi saada.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Toivottavasti Etelä-Euroopan maat jarruttavat direktiivin poistoa jatkossakin. On tämä vaan niin olennaisesti järkevämpää näillä leveyksillä, kun kellojen siirron myötä valoisa aika kohdentuu järkevämmin työkulttuuriin ja koulujen + varhaiskasvatuksen todellisuuteen.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Sanotaan nyt kerran vielä, että pidetään se kesäaika. Muutenkin ihmiset liikkuvat aivan liian vähän, ja pysyvässä talviajassa pimeä tulee sen myötä tuntia aiemmin aina. Sitten ainakin sohva voittaa lenkkipolut työpäivien jälkeen liian monen ihmisen mielestä. Ei olisi hyvä homma ei.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Henkilökohtaisesti aivan sama, kumpi aika pysyisi, kunhan loppuisi joskus keväinen siirto eteenpäin. Näin syksyllä tällä ei ole väliä, kun ensi yönä tulee tunnin pidemmät unet, mutta keväisin tunnin lyhyempi uni on perseestä. Kyllä, se nyt vain minun kohdallani vaikuttaa, vaikka juuri sinä siinä saatat alkaa vinkua mielesi sopukoissa, että ei voi vaikuttaa.

Tämä olisikin ollut viimeinen kerta talviaikaan siirtymisessä ja ensi keväänä oltaisiin jääty pysyvästi kesäaikaan, mutta vitun korona se sitten sotki tämänkin.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Toivottavasti Etelä-Euroopan maat jarruttavat direktiivin poistoa jatkossakin. On tämä vaan niin olennaisesti järkevämpää näillä leveyksillä, kun kellojen siirron myötä valoisa aika kohdentuu järkevämmin työkulttuuriin ja koulujen + varhaiskasvatuksen todellisuuteen.
Selittäisitkö minulle, miten se kellojen siirtely vaikuttaa tuohon asiaan?
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
On tämä vaan niin olennaisesti järkevämpää näillä leveyksillä, kun kellojen siirron myötä valoisa aika kohdentuu järkevämmin työkulttuuriin ja koulujen + varhaiskasvatuksen todellisuuteen.

Henkilökohtaisesti en ole koskaan ymmärtänyt, että miksi on hyvä asia, kun kaikki valoisa aika ollaan töissä tai koulussa. Sehän se just masentaakin
monia ihmisiä, jotka käy töissä virastoaikaan. He voi olla ulkona valoisalla ajalla vain viikonloppuisin. Muunlaisia työaikoja tekevät saakin vähän joustavammin nauttia sillä vähäisestä valoisasta ajasta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toivottavasti Etelä-Euroopan maat jarruttavat direktiivin poistoa jatkossakin. On tämä vaan niin olennaisesti järkevämpää näillä leveyksillä, kun kellojen siirron myötä valoisa aika kohdentuu järkevämmin työkulttuuriin ja koulujen + varhaiskasvatuksen todellisuuteen.

Pitkälti näin. Olen itse täällä kannattanut pysyvää kesäaikaa jo kyllästymiseen asti. Totean kuitenkin, että tämä kellojen siirtely on monessa mielessä kaikkein optimaalisin nimenomaan valon määrän optimoinnin kannalta suhteessa yhteiskunnan vakiintuneeseen (toki kaikki muuttuu hitaasti) rytmiin.

Mutta jos ja kun kellojen siirrosta on pakko luopua, niin pysyvä kesäaika on optimaalisin suurimman osan vuodesta.

Kompromissi voisi toki olla ottaa lopullinen vakioaika nykyisen normaali- ja kesäajan välistä, eli GMT+2½. Tämä varmasti tuntuisi joistain hirveän hankalalta, mutta pitää muistaa, että esimerkiksi Intiassa on tällainen puolen tunnin aikavyöhyke käytössä, ja ei sekään ole teknisesti mikään ylitsepääsemätön ongelma.

Tosin voi hyvin olla, että joku direktiivi tai säännöstö tuon kieltäisi...
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Henkilökohtaisesti en ole koskaan ymmärtänyt, että miksi on hyvä asia, kun kaikki valoisa aika ollaan töissä tai koulussa. Sehän se just masentaakin
monia ihmisiä, jotka käy töissä virastoaikaan. He voi olla ulkona valoisalla ajalla vain viikonloppuisin. Muunlaisia työaikoja tekevät saakin vähän joustavammin nauttia sillä vähäisestä valoisasta ajasta.

Nimenomaan. Talviajassa lähtee juuri se kriittinen tunti pois ulkoiluajasta alkuillasta. Monikaan ei uskalla tai halua liikkua pimeän aikaan varsinkaan yksin, ja valoisampi aika tuo sitä mahdollisuutta mukaan enemmän. Myös lapset liikkuvat enemmän ulkona kun valoisampaa, oli kyse sitten leikeistä tai vaikka pallopeleistä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Nimenomaan. Talviajassa lähtee juuri se kriittinen tunti pois ulkoiluajasta alkuillasta. Monikaan ei uskalla tai halua liikkua pimeän aikaan varsinkaan yksin, ja valoisampi aika tuo sitä mahdollisuutta mukaan enemmän. Myös lapset liikkuvat enemmän ulkona kun valoisampaa, oli kyse sitten leikeistä tai vaikka pallopeleistä.

Itse olen tässä sen verran syysihminen, että kuntosalit on aina houkutelleet lähinnä syksyisin juurikin tästä syystä. Toisaalta aamu kun valkenee aiemmin, herättää tuo töihin paremmin. Keväällä kesäajassa en samalla tavalla ole energinen.

Olen todella 50-50 tämän kanssa, kumpi sen pitäisi olla.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse olen tässä sen verran syysihminen, että kuntosalit on aina houkutelleet lähinnä syksyisin juurikin tästä syystä. Toisaalta aamu kun valkenee aiemmin, herättää tuo töihin paremmin. Keväällä kesäajassa en samalla tavalla ole energinen.

Olen todella 50-50 tämän kanssa, kumpi sen pitäisi olla.

Tuo aamun valkeneminen menee kahdeksaan töihin menevälle aika lailla hukkaan. Ehkä nyt viikko-kaksi on edes vähän valoisampaa, mutta sitten taas säkkipimeää aamuisin. Sen sijaan töiden jälkeinen valoinen aika loppuu kun seinään huomisesta alkaen. Enää ei ehdi ulos valoisalla töiden jälkeen.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tuo aamun valkeneminen menee kahdeksaan töihin menevälle aika lailla hukkaan. Ehkä nyt viikko-kaksi on edes vähän valoisampaa, mutta sitten taas säkkipimeää aamuisin. Sen sijaan töiden jälkeinen valoinen aika loppuu kun seinään huomisesta alkaen. Enää ei ehdi ulos valoisalla töiden jälkeen.

No totta joo työmatkan osalta. Olen turhan mukavissa konttoreissa joskus istunut ja nauttinut aamuauringosta. Bussissa istui mielellään aamun hämärässä. Kotiin olen aina päässyt valoisaan aikaan, joten sali on tosiaan kutsunut hämärän aikaan. Okei, nuo isosti muistoja ajoilta, kun olin kunnossa.

Mutta tosiaan löydän plussat kesäajassakin, joten menee kinkkiseksi taisto minulla.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuo aamun valkeneminen menee kahdeksaan töihin menevälle aika lailla hukkaan. Ehkä nyt viikko-kaksi on edes vähän valoisampaa, mutta sitten taas säkkipimeää aamuisin. Sen sijaan töiden jälkeinen valoinen aika loppuu kun seinään huomisesta alkaen. Enää ei ehdi ulos valoisalla töiden jälkeen.
Sama viikko-kaksi sinulle vain jäisi iltoihinkin lisävaloa, jos kesäajalla mentäisiin.

Onko tunti lisää aamupimeyttä ajalle 25.10. - 28.3. kohtuullinen hinta niistä parista viikosta?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Sama viikko-kaksi sinulle vain jäisi iltoihinkin lisävaloa, jos kesäajalla mentäisiin.

Tässä on se tyypillinen ajatusharha, että kesäajalla mentäessä vain siihen kellojen siirron jälkeiseen aikaan.

Esim. Helsingissä aurinko laskee aika tarkkaan iltaseitsemältä syyskuun lopussa. Silloin eletään vielä kesäaikaa. Laskuaika aikaistuu noin kolmella minuutilla / päivä ja lokakuun lopulla kesäajan päättyessä (eilen) aurinko laski 17:47. Jos ollaan pysyvästi nykyisessä normaaliajassa, niin jo syyskuun lopussa aurinko laskisi ennen kuutta. Siten tuo iltojen lisävalo -asia ulottuu pidemmälle aikajaksolle kuin vain kellojen siirron jälkeiseen aikaan.

Itsellä ei edelleenkään ole vankkaa näkemystä, kumpaa suosisin, kesä- vai normaaliaikaa. Alan kallistua sille, että kesäaikaan pysyvästi asettuminen olisi parempi vaihtoehto. Mutta kumpi tahansa, niin itse näkisin tärkeänä sen, että tästä turhanpäiväisestä kellojen siirtelystä pitäisi päästä eroon.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Vuorotyötä tekevänä rytmi heittelee sinne tänne muutenkin jatkuvasti, niin ei tässä yksi tunnin siirto jonnekin kauheasti missään tunnu. Mutta en muuten vaan näe tässä kellojen siirtelyssä oikein mitään järkeä, niin ei haittaisi yhtään, vaikka hommasta luovuttaisiin.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Tässä on se tyypillinen ajatusharha, että kesäajalla mentäessä vain siihen kellojen siirron jälkeiseen aikaan.
Vastaukseni koski vain viimeöisen kellojen siirron vaikutusta tuleviin viikkoihin. Lainaamani kirjoittaja kertoi aamun lisävalon vaikutukseksi viikko-pari, joten jos kelloja ei olisi siirretty, vaikutus illan lisävaloon olisi luonnollisestikin myös se sama viikko-pari.
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pimeä tulee tänään aivan helvetin aikaisin. Huomenna se tulee vielä aikaisemmin, ja ylihuominen vain lisää ankeutta. Sama jatkuu vielä pitkäään.

Moni kaipaa valoa, ja siksi Suomen pitää siirtyä pysyvästi kesäaikaan. Saman toteaa Kari Enqvist oheisessa Ylen kolumnissakin:

"Summa summarum: pysyvä kesäaika toisi keskipäivän hetken lähemmäksi yhteiskunnan vuorokausirytmin keskikohtaa eli kello kolmea iltapäivällä. Se maksimoisi päivänvalon määrän kaikille suomalaisille."

Linkki: Kari Enqvistin kolumni: Pysyvä kesäaika maksimoisi päivänvalon määrän kaikille suomalaisille
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Moni kaipaa valoa, ja siksi Suomen pitää siirtyä pysyvästi kesäaikaan. Saman toteaa Kari Enqvist oheisessa Ylen kolumnissakin:

"Summa summarum: pysyvä kesäaika toisi keskipäivän hetken lähemmäksi yhteiskunnan vuorokausirytmin keskikohtaa eli kello kolmea iltapäivällä. Se maksimoisi päivänvalon määrän kaikille suomalaisille."

Linkki: Kari Enqvistin kolumni: Pysyvä kesäaika maksimoisi päivänvalon määrän kaikille suomalaisille
Olikohan kirjoittaja ihan vakavissaan? Hölmöläisten tilkkutäkki: siirretään kelloja eteenpäin ja aloitetaan päivä myöhemmin. Valoisaa aikaa päivävelvoitteiden jälkeen tämä peliliike lisää tasan ei-yhtään.

Toisekseen: päivänvalon kokonaismäärä ei viisareita siirtelemällä kasva.

Toiseksi ja puolekseen: " kummalla valinnalla maksimoimme hereilläoloajan päivänvalon?" Töissäoloaika on yleensä myös hereilläoloaikaa.

Kolmannekseen: " Toisaalta, jos muistelen kaikkia elämäni marraskuisia aamuja, minun on vaikea kuvitella, miten väsymys ja alakulo voisi enää niistä syventyä". Eli kirjoittajakin myöntää, että pimeät aamut syventävät väsymystä ja alakuloa.

Come the morning light now baby!
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olikohan kirjoittaja ihan vakavissaan? Hölmöläisten tilkkutäkki: siirretään kelloja eteenpäin ja aloitetaan päivä myöhemmin. Valoisaa aikaa päivävelvoitteiden jälkeen tämä peliliike lisää tasan ei-yhtään.

Toisekseen: päivänvalon kokonaismäärä ei viisareita siirtelemällä kasva.

Toiseksi ja puolekseen: " kummalla valinnalla maksimoimme hereilläoloajan päivänvalon?" Töissäoloaika on yleensä myös hereilläoloaikaa.

Kolmannekseen: " Toisaalta, jos muistelen kaikkia elämäni marraskuisia aamuja, minun on vaikea kuvitella, miten väsymys ja alakulo voisi enää niistä syventyä". Eli kirjoittajakin myöntää, että pimeät aamut syventävät väsymystä ja alakuloa.

Come the morning light now baby!
Tietysti oli. Kyse ei ole hölmöläisten peitonjatkamisesta vaan siitä, mihin aikaan ihmiset ovat hereillä ja liikkeellä.

Aamulehti laski valoisat tunnit. Koska alla oleva linkki on maksumuurin takana, poimin siitä pari lukua:

Jos olet hereillä 7.00 - 23.00, pysyvä kesäaika tarjoaa 147 tuntia enemmän valoisaa aikaa kuin talviaika. Jos olet hereillä 8.00 - 24.00, ero on vielä suurempi, peräti 217 tuntia.

 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tai jos ollaan järkeviä vielä järkevämmällä tavalla ja kuunnellaan alan ammattilaisia, joiden mielestä järkevintä on valita normaaliaika. Mikä on myös oman kokemukseni mukaan selkeästi järkevin vaihtoehto.
"Alan ammattilaiset" varmaan suosivatkin hämäriä iltoja.

Itse pidän valosta, samoin kuin valtaosa suomalaisista. Asiaa on tutkittu:

"Suomen Ladun Taloustutkimuksella teettämän kyselytutkimuksen (2019) mukaan 81 prosentille suomalaisista pysyvän kesäajan valoisammat iltapäivät ja illat on joko mieluisin tai sopiva vaihtoehto", sanotaan oheisessa uutisessa.


Olet kokemuksinesi vähemmistössä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Jos olet hereillä 7.00 - 23.00, pysyvä kesäaika tarjoaa 147 tuntia enemmän valoisaa aikaa kuin talviaika. Jos olet hereillä 8.00 - 24.00, ero on vielä suurempi, peräti 217 tuntia.


Mites sitten, jos olet hereillä 6-22?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös