Suomen poliisi kriisissä?

  • 643 230
  • 5 563

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Siis emmakarien ja muiden vastaavien vihreiden mielestä saan mennä seisomaan keskelle Mannerheimintietä ja minua ei saa sieltä poistaa, koska keskellä tietä seisominen on rauhanomaista sananvapautta?
@Ralph Minusta tuntuu, että väärinymmärrät tahallasi. Ei emmakarit ym. paheksuneet sitä keskeltä tietä poistamista vaan kaasun tai suihkeen (mitä se nyt olikaan) käyttöä. Itse poistamista kantamalla eivät paheksuneet.
 

Ralph

Jäsen
@Ralph Minusta tuntuu, että väärinymmärrät tahallasi. Ei emmakarit ym. paheksuneet sitä keskeltä tietä poistamista vaan kaasun tai suihkeen (mitä se nyt olikaan) käyttöä. Itse poistamista kantamalla eivät paheksuneet.
Voi olla, mutta mielestäni ei ole rauhanomaista häiritä muita kanssaihmisiä seisuttamalla liikenteen. Rauhanomaista olisi osoittaa mieltään paikassa, jossa muiden ihmisten liikkumista ei estetä eli vaikkapa puistossa tai muulla aukiolla.

Ja emmakarit kirjoittivat sananvapaudesta. Ei poliisi ollut siellä siksi, että estäisivät oman mielipiteen kertomista eli sananvapautta estämässä. Poliisit olivat siellä ja tekivät mitä tekivät siksi, että "rauhanomaiset" henkilöt häiritsivät muita ihmisiä.

Että jos joku emmakari kirjoittaa rauhanomaisista sanavapauden kertojista, niin se menee niin pahasti metsään, että ehkä tässä itsekin voi asioita tahallaan ymmärtää väärin ja vetää mutkia suoriksi.

EDIT: Jos uusnatsit menisivät istuskelemaan rauhallisesti autotielle, eivät muuta tekisi kuin kieltäytyisi liikkumasta ja lopulta heidät sumutettaisiin, olisiko emmakari itkemässä Twitterissä uusnatsien olleen rauhanomaisia sananvapauden saattajia? Epäilen.
 
Viimeksi muokattu:

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
En ymmärrä miksi niitä mielenosoittajia ei vaan laitettu pakettiin, viety Pasilaan ja päästetty aamulla takaisin Kallioon lorvimaan sakkolaput taskussa. Ihan turhaan hommaa venytettiin tuolla tavalla.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Nämä hipit voisivat tuolla minä minä minä maailmassaan oikeasti vähän nyt miettiä, että millä helvetin perusteilla tie mennään tukkimaan keskellä vilkasta kaupunkia? Tuossa sitovat täysin turhan takia ties kuinka monta poliisipartiota pitkäksi aikaa, kun eivät suostu siirtymään tieltä sivuun.

Toinen seikka tässä asiassa on se, että jos me nyt todetaan, että tämä on ihan täysin sallittua mennä vaikka 20 samanlaisen porukan kanssa miehittämään Helsingin vilkkaimpia risteyksiä. Ja poliisin pitäisi kiltisti tuossakin tilanteessa kantaa ihmiset vaan yksi kerrallaan poliisiautoon, kun voimankäyttö on fasismia? Eihän sellaisesta mitään tulisi.

Näissä asioissa on aina monta kulmaa. Virkavallan kuitenkin on jossain määrin aina kyettävä pitämään valta itsellään ihan perustelluista syistä, eikä luovuttaa sitä pois itseltään.

Mutta kuten sanoin jo aiemmin, niin parempi kun en ota kantaa nyt tuohon tapaukseen sen enempää.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mjoo, pahoinpitely on aika dramaattinen sana kuvaamaan minun mielestäni tuota tilannetta. Ehkä tuo voidaan sellaiseksi tulkita, mutta poliisi oli ennalta kertonut, että tulee käyttämään kaasua, jos eivät siirry sivuun. Nämä nuoret olivat siis tietoisia siitä, mitä tuleman pitää. Täytyy muistaa se, että tässä tilanteessa vastuuta on myös tässä tilanteessa jo noilla kadunvaltaajillakin. Niin vaikeaa, kun sen oman vastuun ymmärtäminen joillekin ehkä voi ollakin...

Yksittäinen kansalainen voi katsoa tilannetta, että ei häiritse minua. Poliisi kuitenkin katsoo asiaa toisesta vinkkelistä. Heidän tehtävänsä on lain ja järjestyksen ylläpitäminen. Raja on hyvin häilyvä siinä, missä kohtaa he eivät enää tekisi työtään ja laissa osoitettua tehtäväänsä kunnolla. Tuota tilannetta oli jatkunut jo tosi pitkään. Tästä en tiedä pitääkö paikkansa, mutta jostain luin, että osa paikalta jo poistetuista oli tullut uudestaan tuohon tielle loisimaan. Jos näin oli, niin ei poliisi voi siinä vaan tumput suorina seistä, että uskaltaako noille nyt mitään tehdä.

Ja siihen eiliseen keskusteluun vielä palatakseni, niin siihen putkassa tapahtuneeseen turpasaunaan vertaaminen on erittäin typerää. Se oli aivan ilmiselvä ylilyönti, mutta tässä ei puhuta mitenkään saman kaliiberin tapauksesta. Turpaan vetäminen virkamiehelle on oikeutettua ainoastaan hätävarjelutilanteessa. Ja siinä tapauksessa ei kyse ollut mitenkään hätävarjelusta, joten oli aivan ilmiselvää, että voimankäyttö meni siinä yli.
 
Viimeksi muokattu:

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
mutta poliisi oli ennalta kertonut, että tulee käyttämään kaasua, jos eivät siirry sivuun. Nämä nuoret olivat siis tietoisia siitä, mitä tuleman pitää.
Eli poliisiko saa tehdä mitä vaan ja rikkoa protokollaa, kunhan ilmoittaa siitä etukäteen?

- "taskuvaras, seis ja ammun"
- "en pysähdy"
- pam

Tässä nyt ei toteutunut se vähimmän haitan periaate ja se on kaikkien myönnettävä. Kyseisistä puunhalaajista ei ollut minkäänlaista uhkaa kellekkään.
 

Ralph

Jäsen
Aina sillon tällöin Mikko Kärnän jutuissa on järkeä. Nyt huomattavan paljon.
Minun silmissäni siis Suomen nuorison parhaimmistoa, joka antaa toivoa siitä, että asiat voivat muuttua.
Minulle on aivan sama tukkiiko tien nämä joidenkin hipeiksi kutsumat, uusnatsit, päiväkoti-ikäiset, Hämeenlinnan Pallokerho, Sauli Niinistö vai ralphismin kannattajat. Kukaan ei ilman lupaa saa mennä tukkimaan liikennettä ja häiritsemään näin muita, ei kukaan. Jos haluaa järjestää laillisen mielenosoituksen, pitää kysyä lupa sekä ilmoittaa aika ja paikka poliisille, jotta poliisi osaa hyvissä ajoin muodostaa kiertotien seisahtavalle kohdalle.

Outoa Kärnän on kiukutella, että jonkun mielipide johtuu siitä, kuka mielenosoituksen järjestää. Päinvastoin, jos esimerkiksi uusnatsit järjestäisivät vastaavan, ei emmakareja, pauliarhinmäkejä tai mariaohisaloja haittaisi poliisin vastaava toiminta.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Eli poliisiko saa tehdä mitä vaan ja rikkoa protokollaa, kunhan ilmoittaa siitä etukäteen?

- "taskuvaras, seis ja ammun"
- "en pysähdy"
- pam
Olkiukkoilua eilen ja sama meininki jatkuu näköjään tänäänkin. Eipä siinä.

Ja mitä tuohon vähimmän haitan periaatteeseen tulee, niin en minä ainakaan uskalla tuohon ottaa mitään ehdotonta kantaa, että toteutuiko se tuossa tilanteessa vai ei. Siellä on oikeusoppineet sitä varten, että ne tulkitsee tätä.

Mutta jos tilanne tosiaan oli se, että tuolta valui jo kerran poistettua jengiä uudestaan kadulla maleksimaan, niin silloin oma mielipiteeni on se, että poliisi noudatti vähimmän haitan periaatetta kaasuttamalla näitä ihmisiä.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Saattaa olla että poliisin voimankäyttö kaasusumutteella oli liikaa. Mutta mitä poliisin olisi pitänyt tehdä? Miekkarit istuivat keskellä vilkasliikenteistä tietä, eivätkä totelleet poistumiskäskyä. Poliisi keskusteli ja yritti taivutella heidät poistumaan kahden tunnin ajan! Mielenosoitus oli sovittu aivan toiseen paikkaan.
Noo... ehkä se kaasusumute oli kuitenkin ihan kohdillaan. Eivät tuosta suosiolla halunneet liikkua ja vaihtoehtoina tuntui olevan fyysinen väkivalta tai ilmastonmuutoksen pysäyttäminen. Jälkimmäinen olisi kestänyt poliisilta liian kauan, ja ensimmäinen vaihtoehto olisi tarjonnut medialle ehkä vielä parempaa materiaalia, kun fasistit retuuttaa rauhanomaisia hippejä väkisin pois liikenteen tieltä (näiden yrittäessä juosta takaisin vartiopaikalleen). Voisin olettaa, että tämä oli tarkoitus. Kamerat on kaikilla valmiina.

Kun hallituksen sankarien twiittejä katselee, niin toisin olisi ilmeisesti pitänyt toimia. Etenkin Arhinmäki tuntuu olevan vahvasti sitä mieltä, että ihmisryppäällä on oikeus vallata katu, ja lähtevät ilmeisesti aikanaan kotiin, kun tarpeeksi kauan odottaa.

 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Vaikea sanoa, onko tässä tilanteessa autoilijoiden oikeus käyttää kahta Kaisaniemenkadun kaistaa niin kriittinen, että sen turvaamiseksi pitää käyttää kaasusumutetta.
Eiköhän tieliikennelaki vastusta tuota ajoradalla istumista melko voimakkaasti.
Koko videopätkän perusteella kukaan ei tehnyt vastarintaa mielenosoittajia pois kantaville poliisille, joten minkään vastarinnan lamauttamiseksi ei sellaista olisi tarvinnut tehdä.
Vastarintaa on myös käskyjen noudattamatta jättäminen. Tämä tuntuu unohtuvan turhan usein. Harmi, ettei tuolla videolla ollut näytetty kahta edeltävää tuntia. Näin ollen video on tehnyt tehtävänsä, joka on näyttää nämä huolestuneet mallikansalaiset uhreina ja poliiseiksi naamioituneet pedofiilinatsit vallan väärinkäyttäjinä. Jännä juttu miten se menikin juuri näin..
Jos olisin itse ollut siellä autolla liikkeellä, olisin todennäköisesti ollut harmissani, mutta sitten kääntynyt ympäri ja mennyt kiertotietä. En missään tapauksessa olisi katsonut, että minulle aiheutettu haitta oikeuttaisi nyt nähtyyn pahoinpitelyyn.
Itse en tuolla ollut myöskään enkä siksi näe tätä omalta osaltani vaan yhteiskunnan näkökulmasta. Homma toimii tasan niin pitkään, kun virkavaltaa kunnioitetaan ja siihen luotetaan.

Tulee Ohisalolle kova paikka, kun pitäisi puolustaa omaa ideologiaa kannattavia omia alaisia vastaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos haluaa järjestää laillisen mielenosoituksen, pitää kysyä lupa sekä ilmoittaa aika ja paikka poliisille, jotta poliisi osaa hyvissä ajoin muodostaa kiertotien seisahtavalle kohdalle.

Tämän jälkeen tutustut lainsäädäntöön?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nämä hipit voisivat tuolla minä minä minä maailmassaan oikeasti vähän nyt miettiä, että millä helvetin perusteilla tie mennään tukkimaan keskellä vilkasta kaupunkia? Tuossa sitovat täysin turhan takia ties kuinka monta poliisipartiota pitkäksi aikaa, kun eivät suostu siirtymään tieltä sivuun.
Helsingissä katuja suljetaan ihan viranomaisten toimesta viikottain, ei avaudu miksi tämä, toki luvaton, sulkeminen koetaan niin vakavaksi että sen katsotaan oikeuttavan väkivallan käyttöön.
 

Ralph

Jäsen
Tämän jälkeen tutustut lainsäädäntöön?
"Mielenosoituksen järjestäjän on tehtävä ilmoitus poliisille yleisestä kokouksesta vähintään 24 tuntia ennen tilaisuutta, jotta poliisi pystyy valmistautumaan riittävillä resursseilla mielenosoituksen turvaamiseen ja liikennejärjestelyihin".

Voi olla, että ymmärrän väärin, mutta itse ymmärrän tuon niin, että poliisille pitää ilmoittaa etukäteen aika ja paikka.

Vai riittäkö, että ilmoitetaan pidettävän mielenosoitus joskus ja jossain, ilman tarkkaa sijaintia ja aikaa? Kunhan se tehdään vähintään 24 tuntia aiemmin.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Kun riittävästi kaivaa verta nenästään, sitä yleensä sieltä tulee. Ja sehän mosottajien agenda olikin. Marttyyrileikit ovat parhaimmillaan hekumallisia.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
"Mielenosoituksen järjestäjän on tehtävä ilmoitus poliisille yleisestä kokouksesta vähintään 24 tuntia ennen tilaisuutta, jotta poliisi pystyy valmistautumaan riittävillä resursseilla mielenosoituksen turvaamiseen ja liikennejärjestelyihin".

Voi olla, että ymmärrän väärin, mutta itse ymmärrän tuon niin, että poliisille pitää ilmoittaa etukäteen aika ja paikka.

Niin, sinä kerroit, että mielenosoitukseen pitää olla _lupa_. Ei tarvitse. Itse ilmoituksenkin saa tehdä Jälkikäteen, ja sen mahdollinen sanktiointi on kytketty vaateeseen _huomattavasta_ vaarasta yleiselle järjestykselle ja turvallisuudelle.

Yllättävän syvässä tuntuu elävän meillä sellainen ajatus, että poliisilta tai ylipäätään mistään pitää anoa lupaa, että saammehan osoittaa mieltä. Ei tarvitse. PL 11 §.

Sinänsä poliisin voimankäytön oikeutukseen ei ilmoituksen tapa tai aika vaikuta tosin tässä millään tapaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Helsingissä katuja suljetaan ihan viranomaisten toimesta viikottain, ei avaudu miksi tämä, toki luvaton, sulkeminen koetaan niin vakavaksi että sen katsotaan oikeuttavan väkivallan käyttöön.
Mielestäni tuossa yllä kerroin jo tälle perusteluja...
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Helsingissä katuja suljetaan ihan viranomaisten toimesta viikottain, ei avaudu miksi tämä, toki luvaton, sulkeminen koetaan niin vakavaksi että sen katsotaan oikeuttavan väkivallan käyttöön.
Oletko oikeasti sitä mieltä, että kenellä tahansa ihmisellä / ihmisryhmällä on oikeus sulkea mikä tahansa katu, ilman, että siihen puututaan voimakeinoin?

Ja jos mielenosoituksen aiheena on ilmastonmuutos, niin autojen seisottaminen tyhjäkäynnillä on tuskin ollut se motiivi, vaan uhriutuminen ja näiden videoiden aikaan saaminen. Eiköhän tarkoitus ole ollut pakottaa poliisi jollain tavalla toimintaan, joka saadaan näyttämään fasistiselta. Kaasuttamalla ei jouduta retuuttamaan näitä aktivisteja voimakeinoin, joka näyttää aina rivolta televisiossa. Voisi siis kyseenalaistaa, kuka se oikea uhri ja agression kohde tässä tilanteessa on.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni tuossa yllä kerroin jo tälle perusteluja...
Vanha vitsihän on "jos kaikki ihmiset menisivät makaamaan kadulle niin eihän siellä kukaan pääsisi kulkemaan"... Sellaista on jossitelu kun äärimmilleen viedään.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Vanha vitsihän on "jos kaikki ihmiset menisivät makaamaan kadulle niin eihän siellä kukaan pääsisi kulkemaan"... Sellaista on jossitelu kun äärimmilleen viedään.
Mutta jos tilanne tosiaan oli se, että tuolta valui jo kerran poistettua jengiä uudestaan kadulla maleksimaan, niin silloin oma mielipiteeni on se, että poliisi noudatti vähimmän haitan periaatetta kaasuttamalla näitä ihmisiä.
Tämä kohta meni sinulta ilmeisesti edelleen ohitse. Toisekseen tuossa oli puhetta myös siitä, että tuo tilanne oli kestänyt jo todella kauan. Kolmanneksi sekin, josta puhuin, että poliisi oli ilmoittanut käyttävänsä kaasua, jos ihmiset eivät siirry pois tieltä.

Vähän tulee sellainen tunne, että nämä kohdat ihan tarkoituksella sivuutit.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä kohta meni sinulta ilmeisesti edelleen ohitse. Toisekseen tuossa oli puhetta myös siitä, että tuo tilanne oli kestänyt jo todella kauan. Kolmanneksi sekin, josta puhuin, että poliisi oli ilmoittanut käyttävänsä kaasua, jos ihmiset eivät siirry pois tieltä.

Vähän tulee sellainen tunne, että nämä kohdat ihan tarkoituksella sivuutit.
Mutta pointtinani on siis se että nyt kadun tukkiminen aiheutti aivan liioitellun vastareaktion.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Onko miekkari vuonna 2020 onnistunut, jos sen jälkeen ei keskustella poliisin voimakeinojen käytöstä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös