Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 936 517
  • 81 126

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Yle uutisissa oli juttua, että oikein käytettynä maskit maksavat työssäkäyvällä ihmisille yli 100 euroa kuussa.

Olisi järkevää jakaa maskeja ilmaiseksi. Ainakin Belgiassa näin, samoin monissa muissa maissa mm. opiskelijoille ja muille, joilla ei rahaa paljon ole. Ei ole mieltä siinä, että esimekiksi joku henkilö joutuisi laittamaan asumisen ja ruuan yms jälkeen ison osan nettotuloistaan maskeihin.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tätähän tietyt tahot nimenomaan tahtovat: pelkoa, epätietoisuutta ja psykoottista suhtautumista.

Kuten olen aiemminkin todennut, uusi koronavirus on vaarallinen taudinaiheuttaja, muttei mikään HIV-ebola. Tästä huolimatta kohkaaminen, pelon lietsonta ja reagointi viittaavat nimenomaan ko. kaliberin virukseen.

Huom. Puhutaanko minkään muun viruksen kantajista "positiivisina" kuin HIV:n ja koronan?
Alkaa käymään ihan pikkusen raskaaksi sun jankutus noista hiveistä ja eboloista. Suurin osa täällä keskustelee aiheesta asiallisesti - oli mielipide sitten suuntaan tai toiseen, mutta sulla ei kyllä kauheesti tunnu olevan annettavaa kun samaa laulua copypastetat viestistä toiseen.

Itse aiheeseen:

Mä olen ollut koko ajan sitä mieltä, että vähän turhaa hössötystä tää homma, mutta Liigan kannalta olen ollut huolissani jo pitkään. Eikä nää nuosevat tartuntamäärät varsinaisesti siihen auta. Eiköhän sisätiloissa isot tapahtumat kielletä aika hanakasti jos alkaa näyttämään huonolta. Valitettavasti.

Niin, ja ei muuta kun @Jääkaappi ja @Ikävänkantaja nyt lällättelemään taas kuinka on höpöhommia ja liigakausi pelataan normaalisti.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Mielenkiinnosta tuli tuota THL koronakarttaa vilkaistua ensimmäistä kertaa aikoihin, ja pisti silmään tuo näytteenottopäivän mukainen tilasto missä on toissapäivänä otetuissa todettu jo 26 todettua tapausta. Saa nähdä tuleeko tuohon tasoon tämän viikon muitakin päiviä.

Maskit varmaan tulee joo. Täytynee niitä etsiä jostain. Lisäksi itsellekin tulee mieleen että matkustusrajoitukset pitäisi ottaa käyttöön maan rajoilla taas tiukemmin ja etätöitä suositella niille jotka pystyvät tekemään. Uskoisi että näin tuon saisi vielä hanskaan ilman kummempaa ja kalliimpaa hämminkiä.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kuinka moni täälläkin maskeista ja niiden hyödyllisyydestä vauhkoavat ovat koskaan itse joutuneet käyttämään ko. tuotetta naamallaan? Voin rehellisesti sanoa sen, että ainakaan paremman luokan maskeja ei kyllä kukaan huvikseen pidä naamallaan edes paria tuntia. Nämä paperimaskit yms. on sitten itselle tuntematon tuote, koska en ole mikään lääkäri, enkä niitä ole käyttänyt.
Jos ja kun nyt maskisuositus tulee, niin käyttäköön ne, jotka tuntevat olonsa paremmaksi maskin kanssa.
 
2. Kaikille ulkomaihin suuntautuville matkoille kohdemaasta riippumatta kahden viikon omaehtoinen karanteeni.
Kyllä se karanteeni pitäisi saada pakolliseksi ainakin niistä maista saapuville joihin matkustusta ei suositella / kyseisen maan kansalaisia ei päästetä Suomeen. Rikkomisesta sitten vaikka 500 päiväsakkoa. Luonnollisestikin samalla lakimuutos, että mitään päivärahoja ei maksella jos on lähtiessä ollut kyseisen maan tilanne ollut sellainen ettei matkustusta suositella yms. Uskoisin, että näille lakimuutoksille saisi myös opposition tuen. Kun oman maan tartuntatilanne on saatu jo hyväksi, on hyvin hankala ymmärtää miksi ulkomailta tulevia tartuntoja ei yritetä estää / minimoida kovilla keinoilla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Andi

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kuinka moni täälläkin maskeista ja niiden hyödyllisyydestä vauhkoavat ovat koskaan itse joutuneet käyttämään ko. tuotetta naamallaan? Voin rehellisesti sanoa sen, että ainakaan paremman luokan maskeja ei kyllä kukaan huvikseen pidä naamallaan edes paria tuntia. Nämä paperimaskit yms. on sitten itselle tuntematon tuote, koska en ole mikään lääkäri, enkä niitä ole käyttänyt.
Jos ja kun nyt maskisuositus tulee, niin käyttäköön ne, jotka tuntevat olonsa paremmaksi maskin kanssa.
Eipä niissä maskeissa ole edes järkeä, poislukien pk-seutu jossa tautitapauksista on ollut 80% alusta lähtien. Ehkä myös junissa ym. julkisissa kulkuvälineissä voisin maskia harkita. Mutta ei, en pukisi maskia vapaaehtoisesti kun käyn pikkukaupungin ruokakaupassa iltamyöhään. Jos korona leviäisi ruokakaupoissa, olisi kassatyöntekijöitä ollut sairaana jo vinot pinot.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kuinka moni täälläkin maskeista ja niiden hyödyllisyydestä vauhkoavat ovat koskaan itse joutuneet käyttämään ko. tuotetta naamallaan? Voin rehellisesti sanoa sen, että ainakaan paremman luokan maskeja ei kyllä kukaan huvikseen pidä naamallaan edes paria tuntia. Nämä paperimaskit yms. on sitten itselle tuntematon tuote, koska en ole mikään lääkäri, enkä niitä ole käyttänyt.
Jos ja kun nyt maskisuositus tulee, niin käyttäköön ne, jotka tuntevat olonsa paremmaksi maskin kanssa.
Pölyisessä tilassa jouduin imuroimaan niin laitoin maskin päähän. Hankala hengittää, epämukavaa ja sisusta oli märkä hetkessä. En voi suositella.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä se karanteeni pitäisi saada pakolliseksi ainakin niistä maista saapuville joihin matkustusta ei suositella / kyseisen maan kansalaisia ei päästetä Suomeen. Rikkomisesta sitten vaikka 500 päiväsakkoa. Luonnollisestikin samalla lakimuutos, että mitään päivärahoja ei maksella jos on lähtiessä ollut kyseisen maan tilanne ollut sellainen ettei matkustusta suositella yms. Uskoisin, että näille lakimuutoksille saisi myös opposition tuen. Kun oman maan tartuntatilanne on saatu jo hyväksi, on hyvin hankala ymmärtää miksi ulkomailta tulevia tartuntoja ei yritetä estää / minimoida kovilla keinoilla.

Olen samaa mieltä. Pakolliseksi ainakin siihen asti, että on varmistettu, ettei henkilöllä ole koronatartuntaa.

Valitettavasti tämä ei käsittääkseni ole helppoa lainsäädännön näkökulmasta. Nimimerkki @DAF on tätä aiemmin varsin ansiokkaasti perustellutkin tässä ketjussa. Jos oikein muistan, niin pelkkä paluu epidemia-alueelta ei riitä lain mukaan oireettoman henkilön asettamiseksi karanteeniin?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kuinka moni täälläkin maskeista ja niiden hyödyllisyydestä vauhkoavat ovat koskaan itse joutuneet käyttämään ko. tuotetta naamallaan?

Itse en ole huomannut maskien puolesta vauhkoilua, mutta maskeja vastaan on yllättävän moni. Mitä kirjoittajia tiedän tai voi päätellä, vastustajat ovat maakunnista ja ilmeisesti alueilta, jonne ei maskeja ole kukaan pohtimassakaan... Mutta vastaan pitää olla! Toki täältä löytyy myös joitakin maskin epäilijöitä, mutta se on mielestäni ymmärrettävää, koska perustelut maskien puolesta ovat olleet osin hataria ja ristiinkin on asiantuntijat puhuneet.

Ainakin pääkaupunkiseudun, Turun, Tampereen ja kai Oulunkin ruuhka-ajan liikennevälineissä maskeja voi käyttää ja ainakin itse käytän. En koe ongelmaksi suuntaan tai toiseen. Voisin siis olla käyttämättäkin. Mutta kun tutkittua hyötyä on ja suosituskin tulossa, mikä ettei.

Mitä maskin käyttöön tulee, siihen tottuu. Mulla on ollut aikoinaan työn puolesta aika vastaava maski, ja siihen tottui. Ovat myös muissa maissa tottuneet käyttämään maskeja. En usko, että me suomalaiset poikkeus ollaan.
 
Olen samaa mieltä. Pakolliseksi ainakin siihen asti, että on varmistettu, ettei henkilöllä ole koronatartuntaa.

Valitettavasti tämä ei käsittääkseni ole helppoa lainsäädännön näkökulmasta. Nimimerkki @DAF on tätä aiemmin varsin ansiokkaasti perustellutkin tässä ketjussa. Jos oikein muistan, niin pelkkä paluu epidemia-alueelta ei riitä lain mukaan oireettoman henkilön asettamiseksi karanteeniin?
Siksi puhuinkin lakimuutoksista. Ihan tulevaisuuttakin varten tällainen mahdollisuus pitäisi olla olemassa.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Kuinka moni täälläkin maskeista ja niiden hyödyllisyydestä vauhkoavat ovat koskaan itse joutuneet käyttämään ko. tuotetta naamallaan? Voin rehellisesti sanoa sen, että ainakaan paremman luokan maskeja ei kyllä kukaan huvikseen pidä naamallaan edes paria tuntia. Nämä paperimaskit yms. on sitten itselle tuntematon tuote, koska en ole mikään lääkäri, enkä niitä ole käyttänyt.
Jos ja kun nyt maskisuositus tulee, niin käyttäköön ne, jotka tuntevat olonsa paremmaksi maskin kanssa.
Vastaavasti ei kyllä tuntuisi mahdottomalta kenellekään olla pitämättä sitä vaikka tuntia kaupassa tai puolta tuntia julkisissa. Kyllä niitä käyttämään pystyy.

Hikinen perkele sellainen parempi maski oli kun niitä aikanaan töissä tuntikausia joutui pitämään kuumassa betonitehtaassa. Mutta mieluummin piti kuin otti kaiken paskan henkeensä. ihan tarpeeksi sai jo siitä kun loppupäivän kaiveli kalsareita myöten kaikki pölyt ja hiekat pois.

Kun nuo maskit tulevat niin itse ajattelin hoitaa sen niin että tarvitsen sitä mahdollisimman harvoin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siksi puhuinkin lakimuutoksista. Ihan tulevaisuuttakin varten tällainen mahdollisuus pitäisi olla olemassa.

Samaa mieltä. Tulevaisuutta ajatellen pitäisin ihan järkevänä myös sitä, että perustuslaissa olisi pykälä, joka mahdollistaisi maasta poistumisen rajoittamisen, mikäli syynä on kohdemaan vakava tartuntatautiepidemia.

Tämä olisi siis suunnilleen samanlainen kuin vastaava rajoitus koskien maanpuolustusvelvoitetta, oikeudenkäyntiä ja vankeusrangaistusta.
 
Samaa mieltä. Tulevaisuutta ajatellen pitäisin ihan järkevänä myös sitä, että perustuslaissa olisi pykälä, joka mahdollistaisi maasta poistumisen rajoittamisen, mikäli syynä on kohdemaan vakava tartuntatautiepidemia.

Tämä olisi siis suunnilleen samanlainen kuin vastaava rajoitus koskien maanpuolustusvelvoitetta, oikeudenkäyntiä ja vankeusrangaistusta.
Eikä tarvitse edes välttämättä lähtemistä rajoittaa, riittäisi kun voitaisiin tehdä tuosta karanteenista automaattista ja pakollista mikäli saapuu tuollaisesta maasta johon esimerkiksi ei suositella matkustamista tuon tartuntatautiepidemian vuoksi. Rikkomisesta sitten niin kova rangaistus (esim se 500 päiväsakkoa), että ihminen ihan tosissaan jää oma-aloitteisesti karanteeniin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Huomenna on sitten tarkoitus (Jope: Pakko) maskia ensimmäistä kertaa käyttää. Nimittäin ulkomaille on pakko päästä. Syynä ei tosin ole Suomen räjähtänyt tautitilanne. Hyvä puoli hommassa on, että paluu on laivalla, joten tikkua ei olla nenään näillä näkymin työntämässä vaikka testausta lentokentillä lisättäisiinkin.

Hieman tämä karanteeniohjeistus mietityttää. Ei nimittäin huvittaisi altistaa perheenjäseniä, mutta kaksi viikkoa hotellissa on kyllä turhan arvokasta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tosta karanteenistä on väännetty jä käännetty ja tämäkin on vanhan toistoa, mutta kyllähän se ny pitäisi olla jo ihan jokaisella tiedossa että ei pitäisi lähteä sit mihinkään kun tullaan ulkomailta

Saatan sanoa tyhmästi mutta moni saattaa ajatella et no mä käyn vaan äkkii Tallinnassa. Oon 4 h maissa ni eihän mun tartte olla sit himassa... ?

Mikä muuten on palstalaisten mielipide.... Meet omalla autolla laivaan ja tottakai laivasta pois.. Käyt Super Alkossa lastaamassa loppu vuoden viinat konttiin ja käyt syömässä 100 m päässä. Sit takas autolla laivaan ja Suomen päässä ajat suoraan himaan...

Toinen vaihtoehto on että meet terminaalien kautta ja olet ahtaammassa tilassa "parin tuhannen matkustajan" kanssa...
Laivalla kuitenkin on mahdollista paremmin "vältellä" muita.
Ja tuskin Jengistä kaikki ottaa hyttiä matkalle. Tosin paluumatkalla juomat olisi parempi viedä sinne talteen...

Olettaisin että jälkimmäisessä tapauksessa riski saada tartunta on isompi kun potentiaalisista tartuttajaa on enemmän?

Pitäisikö molemmissa tapauksissa olla muutama päivä himassa varmuuden vuoksi kun testeihin tuskin pääsee ilman oireita.

Siinä tulee viinallekkin hintaa jos oot viikonkin pois töistä .

Meidän oli tarkoitus lähteä nyt elokuun puolivälin paikkeilla kanssa käymään tuolla, mutta jo pari vko sit laitettiin homma seis, vaikka tilanne oli silloin "huomattavasti" parempi.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Alkaa käymään ihan pikkusen raskaaksi sun jankutus noista hiveistä ja eboloista. Suurin osa täällä keskustelee aiheesta asiallisesti - oli mielipide sitten suuntaan tai toiseen, mutta sulla ei kyllä kauheesti tunnu olevan annettavaa kun samaa laulua copypastetat viestistä toiseen.

Itse aiheeseen:

Mä olen ollut koko ajan sitä mieltä, että vähän turhaa hössötystä tää homma, mutta Liigan kannalta olen ollut huolissani jo pitkään. Eikä nää nuosevat tartuntamäärät varsinaisesti siihen auta. Eiköhän sisätiloissa isot tapahtumat kielletä aika hanakasti jos alkaa näyttämään huonolta. Valitettavasti.

Niin, ja ei muuta kun @Jääkaappi ja @Ikävänkantaja nyt lällättelemään taas kuinka on höpöhommia ja liigakausi pelataan normaalisti.
Ei kokoontumisia kielletä tai rajoiteta normaalina influenssakautenakaan, jolloin sairaudet jylläävät yhteiskunnassa ihan yhtä lailla, vakavine jälkitauteineen. Eikä rajoitettu esim. sikainfluenssan aikaan mitenkään. Kättelykielto oli peleissä, ja siinä se.

HIV-pandemian alkaessa 1980-luvulla oli sen sijaan vaikka minkälaisia suunnitelmia, kunnes ilmeni, ettei virus leviä hengitysteitse tai pisaratartuntana: esim. Britanniassa väläyteltiin sairastuneiden sekä riskiryhmiin kuuluvien kokoamista erillisille siirtoleireille. Toki, koska uuteen koronavirukseen ei ole rokotetta eikä ns. täsmälääkettä, tilanne rinnastuu sinällään suoraan HI-viruksen leviämisen alkuaikoihin.

Valitettavan monelta on joka tapauksessa hävinnyt tänä vuonna suhteellisuudentaju pelon sekä median lietsoman massahysterian vuoksi. Siksi pidän itsekin jopa todennäköisenä, että Liiga-kausi jää kokonaan pelaamatta – ja että kaikki vuosille 2021–22 aikataulutetut suurtapahtumat olympialaisista ja jalkapallon arvokisoista alkaen perutaan. Toteutuvat sitten joskus, kun se nimenomainen rokote on olemassa ja ihmiset pakkorokotettu.

Toivottavasti arvioni on väärä.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tosta karanteenistä on väännetty jä käännetty ja tämäkin on vanhan toistoa, mutta kyllähän se ny pitäisi olla jo ihan jokaisella tiedossa että ei pitäisi lähteä sit mihinkään kun tullaan ulkomailta

Saatan sanoa tyhmästi mutta moni saattaa ajatella et no mä käyn vaan äkkii Tallinnassa. Oon 4 h maissa ni eihän mun tartte olla sit himassa... ?

Mikä muuten on palstalaisten mielipide.... Meet omalla autolla laivaan ja tottakai laivasta pois.. Käyt Super Alkossa lastaamassa loppu vuoden viinat konttiin ja käyt syömässä 100 m päässä. Sit takas autolla laivaan ja Suomen päässä ajat suoraan himaan...

Toinen vaihtoehto on että meet terminaalien kautta ja olet ahtaammassa tilassa "parin tuhannen matkustajan" kanssa...
Laivalla kuitenkin on mahdollista paremmin "vältellä" muita.
Ja tuskin Jengistä kaikki ottaa hyttiä matkalle. Tosin paluumatkalla juomat olisi parempi viedä sinne talteen...

Olettaisin että jälkimmäisessä tapauksessa riski saada tartunta on isompi kun potentiaalisista tartuttajaa on enemmän?

Pitäisikö molemmissa tapauksissa olla muutama päivä himassa varmuuden vuoksi kun testeihin tuskin pääsee ilman oireita.

Siinä tulee viinallekkin hintaa jos oot viikonkin pois töistä .

Meidän oli tarkoitus lähteä nyt elokuun puolivälin paikkeilla kanssa käymään tuolla, mutta jo pari vko sit laitettiin homma seis, vaikka tilanne oli silloin "huomattavasti" parempi.

Sanoisin näin yleisesti, että on aivan helvetin hankalaa vetää rajoja siten, että joku asia on sallittu osittain, jos tietyt reunaehdot täyttyvät. Etenkin, jos kyse on sellaisesta, missä reunaehtojen täyttyminen on jokaisen itsensä pääteltävissä. Siksi on huomattavasti helpompi asettaa ne rajat sitten, että kaikki tapaukset ovat joko kiellettyjä tai sallittuja.

Varmasti tuo mainitsemasi autoiluesimerkki on keskimäärin vähempiriskinen kuin tuo terminaalin kautta kulkeminen. Nyt on kuitenkin sellainen aika, että varmuuden vuoksi karanteeni olisi ihan perusteltua molemmissa tapauksissa.

Toki Viroon saa tämän hetken käytäntöjen mukaan matkustaa ilman omaehtoista karanteenia (tai sen suositusta). Mutta en yhtään ihmettelisi, vaikka tämä muuttuisi.

Jos minun henkilökohtainen mielipide kiinnostaa, niin fiksu veto tuo peruminen tässä tilanteessa. Me teimme helmikuun lopulla päätöksen, ettemme lähde toukokuussa Irlantiin. Silloin vielä tuli muutama ihmettelevä kommentti. Paria viikkoa myöhemmin kaikki totesivat, että olimme kaukaa viisaita. Ulkomaille ja vaikka laivalle ehtii tämän pandemian jälkeenkin. Baariinkaan ei ole yhtään ollut hinkua. Eikä ravintolaan. Kahvilassa olen käynyt jopa kerran...

Ei tämä ikuisia aikoja kestä. Sisulla siitä selviää, perkele. ;)
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen ilolla hämmästellyt varuskuntien kykyä pitää koronatartunnat käytännössä nollissa koko tämän ajan.

Yleensä niissä tällaiset pöpöt jyllää ja rankasti.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Valitettavan monelta on hävinnyt tänä vuonna suhteellisuudentaju pelon sekä median lietsoman massahysterian vuoksi. Siksi pidän itsekin jopa todennäköisenä, että Liiga-kausi jää kokonaan pelaamatta – ja että kaikki vuosille 2021–22 aikataulutetut suurtapahtumat olympialaisista ja jalkapallon arvokisoista alkaen perutaan. Toteutuvat sitten joskus, kun se nimenomainen rokote on olemassa ja ihmiset pakkorokotettu.

Toivottavasti arvioni on väärä.
Eli siis joku Solmu Salminen kirjoittaa raflaavan jutun iltapäivälehdistöön, niin sen takia on (suur)tapahtumille täydellinen stoppi seuraavat kaksi kalenterivuotta? En mä oikein ymmärrä tätäkään tapaa kirjoitella, että ensin torutaan ihmisiä suhteellisuudentajun puutteesta ja syytetään siitä mediaa ja sitten vedetään itse täysin äärimmäisyyksiin omat visiot. Tää mediakritiikki mihin täällä palstalla törmää on välillä hieman noh.. outoa. Jos painetun sanan painettu mainos on muuttunut digikuljaisun digimainokseksi, niin ei se tarkoita, että viimeiseksi mainittu on pelkkää hysteeristä klikkien kalastelua. Ansaintalogiikka siinä lehdillä on muuttunut, kun kotiin kannetun lehden tilaajasukupolvi alkaa olla jälleen vaippaiässä ja nuoremmalla kaartilla on omat tapansa nauttia uutisensa ja muun sisältönsä. En ihan allekirjoita sitä, että joka ainoa uutinen, mikä ei käy yksiin oman elämänkatsomuksen kanssa olisi aina pelkkä klikkiotsikko, tai kirjoitettu vain ja ainoastaan siitä näkövinkkelistä. Kyllä siinä vähän se lehden muukin sisältö merkkaa jotain, että lukija saadaan pysymään sen sisällön parissa ja näkemään niitä mainoksia. Ei niistä pelkistä klikeistä ole mainostajalle vitunkaan hyötyä, jos ne ei johda mihinkään mainostajan kannalta suotuisiin toimenpiteisiin.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen ilolla hämmästellyt varuskuntien kykyä pitää koronatartunnat käytännössä nollissa koko tämän ajan.

Yleensä niissä tällaiset pöpöt jyllää ja rankasti.

Tuo on muuten helvetin hyvä pointti. Osoittaa sen, että korona on mahdollista pitää todella hyvin aisoissa, kunhan vain annettuja ohjeita noudatetaan riittävällä tarkkuudella.

Toki varuskunnat ovat paikkoina sellaisia, etteivät käytännöt ja ohjeistukset ole helpolla sovellettavissa siviilimaailmaan. Kuitenkin noita käytäntöjä voitaisiin ainakin analysoida ja miettiä, että voitaisiinko sieltä ottaa jotain opiksi.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ei kokoontumisia kielletä tai rajoiteta normaalina influenssakautenakaan, jolloin sairaudet jylläävät yhteiskunnassa ihan yhtä lailla, vakavine jälkitauteineen. Eikä rajoitettu esim. sikainfluenssan aikaan mitenkään. Kättelykielto oli peleissä, ja siinä se.

HIV-pandemian alkaessa 1980-luvulla oli sen sijaan vaikka minkälaisia suunnitelmia, kunnes ilmeni, ettei virus leviä hengitysteitse tai pisaratartuntana: esim. Britanniassa väläyteltiin sairastuneiden sekä riskiryhmiin kuuluvien kokoamista erillisille siirtoleireille. Toki, koska uuteen koronavirukseen ei ole rokotetta eikä ns. täsmälääkettä, tilanne rinnastuu sinällään suoraan HI-viruksen leviämisen alkuaikoihin.

Valitettavan monelta on joka tapauksessa hävinnyt tänä vuonna suhteellisuudentaju pelon sekä median lietsoman massahysterian vuoksi. Siksi pidän itsekin jopa todennäköisenä, että Liiga-kausi jää kokonaan pelaamatta – ja että kaikki vuosille 2021–22 aikataulutetut suurtapahtumat olympialaisista ja jalkapallon arvokisoista alkaen perutaan. Toteutuvat sitten joskus, kun se nimenomainen rokote on olemassa ja ihmiset pakkorokotettu.

Toivottavasti arvioni on väärä.
Mitä ihmettä sinä sekoilet?! Korona virus todellakin tarttuu ilmateitse ja pisaratartuntana. Vertauksesi HIV:iin on aivan perseestä. Toisekseen maailmassa ei kuole ihmisiä joka 15 sekunti influenssaan. Koronaan kuolee! Tätä sinun vähättelyä on nyt saanut lukea jo kuukausia ja todellakin korona on vakavuudeltaan niin monta kertaluokkaa influenssan vakavuuden yläpuolella, että laitetaan paikkoja kiinni sen takia!

Ainoa missä olet oikeassa on, että joillain ihmisillä on suhteellisuuden taju kadonnut täysin ja sitten ne menee pitkin ja poikin mellastamassa ja vähättelemässä vakavaa asiaa.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Mitä ihmettä sinä sekoilet?! Korona virus todellakin tarttuu ilmateitse ja pisaratartuntana.
No sitähän nimenomaan tarkoitinkin, että tarttuu. HI-virus ei. Alkuun sen sijaan oli myös sen osalta epäselvää, mitkä ovat tartuntamekanismit.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suositukset ovat ihan yhtä tyhjän kanssa, sillä valtaosa ihmisistä kokee ne niin, että koska ne eivät ole pakollisia, eihän tässä oikeasti ole mitään hätää. Että jos olisi, kyllä päättäjät määräisivät valitsetähänhaluamasitoimenpide sen pakolliseksi. Ja niin kauan, kun ei ole pakko, odotellaan nyt vielä. Pakko tulee usein vasta sitten, kun paska jo pyörii tuulettimessa.

Mielestäni Suomi valtiona on luottanut liian paljon ihmisten omaan arvostelukykyyn. Valtaosa ihmisistä on malttanut ottaa rauhallisesti ja joko rajoittaa omia menojaan tai ainakin toimimaan tilanne mahdollisimman hyvin huomioiden. Nämä ihmiset eivät olekaan ongelma ja suurin käytöksellinen riskiryhmä. Suurin ongelma ovat ihmiset, jotka ihan aidosti näyttävät kuvittelevan, ettei virus iske heihin ja sen vuoksi eivät noudata suosituksia ja vältä esim. matkustelua. Vai onko joku kuullut monenkin henkilön sanovan, ettei välitä pätkän vertaa, tartuttaako virusta muihin? Itse en ole tällaiseen törmännyt tai kuullut, mutta sen sijaan tiedän aika monta ihmistä, jotka ovat kesän aikana ulkomaille matkustaneet. Syitä en tiedä, koska selkeästi jengi kuitenkin yrittää pitää vähän normaalia matalampaa profiilia, toki pakollinen ravintolakuva on ollut pakko postata. Jos arvaan, että suurin syy on ollut ”lomalla on pakko keksiä jotain spesiaalia tunteakseen olevansa lomalla” tai ”matkailu piristää mieltä”, en varmasti ole kovin väärässä.

Itse näen asian niin, että ihmisillä on asiat liian hyvin ja suhteellisuudentaju on monelta kadoksissa. Toistaiseksi puhutaan rajoitusten osalta ihmiselämälle varsin lyhyestä ajanjaksosta, mihin ihmiset pystyvät ihan suoraan omilla toimillaan vaikuttamaan. Ja kyseessä olevat rajoitukset ovat edelleenkin varsin lieviä. Suurimmalla osalla suomalaisista on katto pään päällä, turvalliset olot, ruokaa, kaikenlaista viihdykettä, jne. Ts. perusturvattu, jopa yltäkylläinen elämä. Miksi se ei riitä? Edes lyhyen, rajallisen ajan? Jos omaa, maailman mittakaavassa hyvinkin etuoikeutettua, elämää ei osata asettaa mittasuhteisiin ja katsoa suurempaa kuvaa, miten elämä voisi koskaan oikeasti olla tyydyttävää? Kun mikään ei riitä. Siinäpä hyvinvointivaltion kansalaisten kirous.

Olisiko omia ”uhrauksia” helpompi tarkastella ja asettaa oikeisiin mittasuhteisiin, jos vertailukohteena olisi vaikkapa syöpäsairas lapsi, joka viettää vuoden sairaalassa? Kokonainen vuosi kipujen kanssa ja jatkuvana neulatyynynä, kaljuna ja kalpeana, huoneeseen eristettynä, kun pitäisi oppia elämästä, leikkiä, käydä koulua, tutustua uusiin ihmisiin, kokea ja iloita. Kun muuta vaihtoehtoa ei ole. Tai on, kuolema. Varma, mahdollisesti kivulias kuolema. Näille lapsille se ei kuitenkaan ole vaihtoehto ja se vuosi sairaalassa on kaikesta ikävästä huolimatta, mahdollisuus elää ja isossa kuvassa pieni hinta siitä, että vielä joskus voi elää edes kutakuinkin normaalia elämää. Vai onko tällaisetkin kamalat, mutta ihan todelliset tilanteet ja ihmiskohtalot niin vaikeita itselle, ettei sellaista oikein edes viitsi ajatella, kun itselle tulee paha olo ja avuton olo? Kun ei ole pakko. Mutta ulkomaille oli nyt pakko päästä?

Em. esimerkkiin verrattuna omat murheet tuntuu joka ikinen kerta todella pieneltä ja on mullakin murheita elämässä ollut. Ja omia murheitaan saakin murehtia. Mutta vaikeimmillakin hetkillä asiat pitää osata laittaa oikeisiin mittasuhteisiin. Joku vuoden ulkomaanmatkailukielto ei ole mikään murhe ja jos joku aidosti asiaa suree, tuntuu se ihan saatanan turhalta ja täysin tyhjänpäiväiseltä. Epäilemättä tällaisiakin ihmisiä löytyy. Ja juuri tällaisille ihmisille tekisi hyvää kokea jotain, mikä oikeasti rajoittaa elämää.

Koronan suhteen tilanne on Suomessa vielä ihan hyvä. Mutta jännän äärellä tässä saa olla vielä todella pitkään. Pahoin pelkään, että tartuntoja tulee vielä paljon lisää ja jälkiseuraamuksia on tiedossa ainakin siellä, missä on paljon tartuntoja. Nyt jos koskaan olisi kiva olla todella väärässä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös