Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 925 268
  • 81 126

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ja sitten kun seuraava pöpö tulee, niin ei tarvi sulkea ravintoloitakaan, kun niitä ei enää ole olemassa. Hymiö.

300 kuollutta ja koko kesän aikana muutama kuollut. Hintalappu jo tällä hetkellä 30miljardia. Ei ole mikään flunssa ja vaarallinen tauti kyseessä se on selvä homma mutta kuinka kauan on varaa tehdä kovia rajoituksia? Nythän kunnat jo ilmoittivat että opettajia lomautetaan kun rahat loppu. Tässä varmaan pitää taiteilla useampi vuosi Koronan kanssa niin myös talouspuoli pitää ottaa huomioon.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
300 kuollutta ja koko kesän aikana muutama kuollut. Hintalappu jo tällä hetkellä 30miljardia. Ei ole mikään flunssa ja vaarallinen tauti kyseessä se on selvä homma mutta kuinka kauan on varaa tehdä kovia rajoituksia? Nythän kunnat jo ilmoittivat että opettajia lomautetaan kun rahat loppu. Tässä varmaan pitää taiteilla useampi vuosi Koronan kanssa niin myös talouspuoli pitää ottaa huomioon.
Näin humanistinkin vinkkelistä on pakko myöntää, että tätä täytyy oikeasti miettiä. Nyt on terveydenhuolto valmiudessa, testauskapasiteetti kunnossa ja muu tietotaito epidemian osalta hyvin hanskassa. Onko järkeä lähteä lyömään rajoituksia uudelleen päälle kovalla kädellä? Toki suurin vaikutus kustannuksiin on Suomen toimista riippumatonta, mutta silti. Nyt osataan suojella riskiryhmiä ja kuitenkin loppupeleissä isolle enemmistölle sairastuneista korona on pahimmillaan vain se "normiflunssa". En kadehdi niitä, jotka näitä päätöksiä joutuivat keväällä ja joutuvat jatkossakin tekemään.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Mihin ihmeeseen täyspäisenä itseään pitävä suomalainen tarvitsee paimenta? Onko hallituksen tai jonkun muun tahon kirjaimellisen tarkka ohjeistus ainoa turva ja hyväksyttävä tapa elää tulevaa syksyä? Eikö omaehtoisesti pysty millään elämään jo nyt todistettavasti koronaan tepsivää elämää?
Hygienia ja etäisyydet.
Millä tästä saa niin ongelmallisen kombon, ettei siitä selviä ilman isoveljen ohjeistusta? Jos terassilla on ihmisiä, älä mene. Jos kaupassa on ihmisiä, niin viikonloppuisin aamuyöstä ei montaa ole. Ja kerta viikossa riittää kaupassa käyntiin. Vältä julkisia. Pysy kotona/erossa ihmisistä. Matkusta ulkomaille vain, jos täällä syttyy sota.

Vai onko kyse siitä, että oma turvallisuus on ulkoistettava muiden kansalaisten huoleksi?
Jotta itse voi elää kuin pellossa, muidenhan täytyy pitää huolta siitä, ettei virus leviä, ja haittaa minun elämääni?
Voin vedellä paljaalla, ehkäisy on tietysti akkojen hommaa.
Vai pitäisikö mennä sillä, että tekee itse voitavansa oman etunsa vuoksi. Ilman, että jonkun pitää pitää kädestä aikuista ihmistä.
 

Altec

Jäsen
Onhan tilanne menossa pahempana suuntaan, mutta voi jeesus että on esimerkiksi Twitter taas raskas paikka.

Oman elämänsä virologit, paniikin lietsojat ja kumppanit heränneet jälleen. On käyrää, käppyrää, lukua ja vaikka sun mitä.

"JOS NYT EI HETI KAIVAUDUTA KAIKKI PITEROIHIN, MEILLÄ ON KUUKAUDEN PÄÄSTÄ 20 000 TARTUNTAA PÄIVÄSSÄ."
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Onhan tuohon nyt aika helppoja toimenpiteitä.

Kun on niin helppoa niin näytä meille muille esimerkkiä:
1. Sulkeudu kotiisi.
2. Lopeta firmasi toiminta tai ota lopputili jos olet duunari.
3. Älä käy ravintolassa syömässä tai ulkomailla edes jos on pakko. Tämä lienee sinulle helpointa kun et ilmeisesti tee näitä asioita muutenkaan.

Helppoa. Laita syyssymmällä viestiä miten pärjäilet.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Minä olen käyttänyt suht säännöllisesti. Eilen tuli yhteensä varmaan kuutisen tuntia ja tänään pariin otteeseen ihan lyhyen hetken
Kuulut siis siihen pieneen ryhmään, joka on maskia tottunut käyttämään. Veikkaisin sitä, että perus Pentille ja Pirkolle tämä maskien käyttö tulee olemaan haasteellista. Tämä vain siis oma mutu.
 

Vepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Itse olin pitkään sitä mieltä että kasvomaskeista saattaisi olla apua taudin hillitsemisessä. Nyt olen kuitenkin alkanut epäilemään, että ihmiset eivät välttämättä kangasmaskeja jokaisen käytön jälkeen pesekään 90 asteessa. Sama naamari päässä vedetään koko viikko ja pestään sitten ehkä viikonloppuna jos silloinkaan. Välillä naamari roikkuu leualla kun vedetään spaddua ja virvokkeita baareissa. Taitavat tämmöiset maskit vaan enemmän tautia levittää. Eikö tällaista kangasmaskia voisi yksinkertaisesti vain laittaa baari-illan jälkeen esim. 200 asteiseen uuniin pakastepizzan kanssa? On kumma jos ei virus siinä kuumuudessa menetä toimintakykyään.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Minua ärsyttää aivan suunnattomasti näiden oman elämänsä talousguruja, jotka maalailee talouden kannalta maailmanlopun kuvia mikäli rajoituksiin lähdetään. Miten se ruotsin talous pärjäilee? Ei kovin häävisti siellä mene, vaikka yhteiskunta on pyörinyt verrattain avoimesti. Jokainen varmasti ymmärtää että mikäli Suomessa ei nopeasti tehdä jotain, joudutaan ruotsin linjalle mikä tarkoittaa että suuri osa suomalaisista jää poteroihin. Miten se meidän talous silloin kestää?

Ja nuo vitun byrokraatit ja politikot. Pitää suunnitella, keskustella, seurata lässynlässy.. Olin aidosti uskonut että tässä oltaisiin opittu jotain kevään jälkeen. Mutta ei. Katsellaan ja mietitään kunnes paska valahtaa punttiin. Ei näin.

Samat rajoitukset päälle mitä oli kesäkuun lopussa. Se näytti tepsivän. Ja silloin tehtiin tuskin mitään isompaa hallaa kansantaloudelle.. Elämä hymyili ja korona loisti poissaolollaan. Ei tämä ole niin vaikeeta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Samat rajoitukset päälle mitä oli kesäkuun lopussa. Se näytti tepsivän. Ja silloin tehtiin tuskin mitään isompaa hallaa kansantaloudelle.. Elämä hymyili ja korona loisti poissaolollaan. Ei tämä ole niin vaikeeta.

Juuri näin. Ulkomailta tulevat tartunnat minimiin hetimiten, ja sitten sen jälkeen trimmataan kotimaan rajoitukset sellaiselle tasolle, että pystytään pitämään yhteiskunta ennen kaikkea turvallisena ja myös mahdollisimman avoinna.

Toki talous ja tietyt toimialat ottavat tuostakin osumaa. Parempi silti noin, sillä isku on pienempi kuin täyssulussa.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Jos tuo tieto pitää paikkansa, että iso osa näistä 2.aallon tartunnoista on peräisin ulkomailta saapuneilta, niin tästä iso kasa risuja päättäjille. Laki pakkokaranteenista ulkomailta saapuneille olisi pitänyt runnoa läpi vaikka väkisin jo keväällä. Mutta eihän nämä (sensuroitu) päättäjät saa niitä aikaiseksi.

Suositukset auttavat ihan yhtä paljon kuin sanoisit metsäpolulla vastaan tulevalle haavoittuneelle karhulle, joka on hyökkäämässä kimppuusi, että: älä nyt kiltti nalle tee minulle mitään olenhan sitkeä ja pahanmakuinen.

Ja mitä maskipakkoon tulee, niin onneksi asun täällä syrjässä, missä julkinen liikenne on aika olematonta. Eikä muutenkaan houkuttele laittaa reilusti alle 1000 euron kuukausituloista, vaikka 100 euroa maskeihin.

A-Studiossa ministeri Kiurunkin puheista pystyi rivien välistä tulkitsemaan, että tässä nyt vaan katsellaan ihan rauhassa kuinka 2.aalto valtaa koko Suomen ja sen jälkeen tehdään päätöksiä paniikkinappulan päällä istuen. Päätöksiä pitäisi tehdä nyt, kun tilanne on vielä hallinnassa.
 
Viimeksi muokattu:

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Kyllähän tässä alkaa olla jo "turnausväsymystä"... Jos ihmisiä on tulossa käymään niin pitää muistaa mitata että puutarhaan sijoitetuissa tuoleissa on kaikille se kahden metrin etäisyys toiseen. Sisälle taloon ei saa mennä kuin yksi kerrallaan ja hänen pitää muistaa pyyhkiä kaikki paikat mihin koskee (vessassa käynti on sallittua sisällä). Saunaan saa mennä vain kaksi kerrallaan että turvavälit voidaan taata. Ruokailut voi järjestää niin että yksitellen saa käydä hakemassa ruokaa ja välineet vaihdetaan aina ruokailijan välissä.

Ja kyllähän se olisi parempi ettei vieraita kävisi ja muutama kuukausi sitä toteutettiin mutta sitten alkoi tuntia että voisi tavata melkein face to face (muista turvaväli) kun tartuntatilanne Suomessa oli hyvin maltillinen. Ehkä se olikin väärä päätös kun tartunnat ovat nousseet. Olen siitä tietenkin pahoillani jos syy oli siinä että tapasin muutamia ihmisiä face to face (muista turvaväli). Ehkä nyt voi taas eristäytyä kotiin ja olla tapaamatta ihmisiä. Pois lukien tietenkin aviomies joka on jotenkin vaan niin kuin pakko tavata kun yhdessä asutaan.

Niin on meillä suunnitelma sen varalta jos toinen saa koronan. Hänet eristetään yläkertaan ja portaiden alapäähän laitetaan eristävä ovi. Yläkerrassa on vessa, mikro, jääkaappi-pakastin täynnä ruokaa. Mikroaaltouuni ja keitinlevy löytyy myös ja kokoelma astioita. Siellä yläkerrassa sitten voi muutamassa huoneessa palloilla kunnes paranee. Ainut ongelma voi tulla vaatteista. Kyllä niitä on molemmille varattu molempiin kerroksiin mutta ehkä ne varastot ei ole riittäviä. Ehkä sitten yläkerran ikkunoista (suurin osa vaatteista on yläkerrassa) voi sitten heitellä vaatteita toiselle jos kunto sallii. Kyllä tässä on ollut paljon miettimistä ja suunnittelua.

Toista aaltoa odotellessa ;-)
 
F

Flonaldo

Kuulut siis siihen pieneen ryhmään, joka on maskia tottunut käyttämään. Veikkaisin sitä, että perus Pentille ja Pirkolle tämä maskien käyttö tulee olemaan haasteellista. Tämä vain siis oma mutu.
Toistaiseksi pieneen, kyllä. Mutta ei se nyt itsellä vaatinut kuin kymmenkunta käyttökertaa, kun se nyt oli siinä määrin normaalia kuin olla voi. Kyllä se yhä tuntuu vähän samalta kuin vetäisi pipon päähän hellesäällä, mutta kyllä se on ihan jokaisen vähintään 10-vuotiaan toimintakyvyn rajoissa.
Itse olin pitkään sitä mieltä että kasvomaskeista saattaisi olla apua taudin hillitsemisessä. Nyt olen kuitenkin alkanut epäilemään, että ihmiset eivät välttämättä kangasmaskeja jokaisen käytön jälkeen pesekään 90 asteessa. Sama naamari päässä vedetään koko viikko ja pestään sitten ehkä viikonloppuna jos silloinkaan. Välillä naamari roikkuu leualla kun vedetään spaddua ja virvokkeita baareissa. Taitavat tämmöiset maskit vaan enemmän tautia levittää. Eikö tällaista kangasmaskia voisi yksinkertaisesti vain laittaa baari-illan jälkeen esim. 200 asteiseen uuniin pakastepizzan kanssa? On kumma jos ei virus siinä kuumuudessa menetä toimintakykyään.
Minä en ole törmännyt yhteenkään tutkimukseen, enkä myöskään hahmota logiikkaa, miten joka käytön jälkeinen pesemättömyys kasvattaisi viruksen leviämisen riskiä. Ne pointit asian kohdalta kyllä ymmärrän, että suojan käyttö voi johtaa huolettomuuteen turvaväleissä, aiheuttaa jatkuvampaa naaman koskettelua pesemättömillä käsillä jne. jne.

Mutta miten pesemätön suoja levittäisi virusta enemmän? Jokainen viruspartikkeli, joka suojassa on, olisi joko a) mennyt keuhkoihisi tai b) tullut keuhkoistasi.

Virus ei ole myöskään bakteeri. Jos suoja on väärällään koronaa, ei se ala siinä "muhia" tai lisääntyä. Päinvastoin. Jos märän ja virusten täyttämän suojan vain jättää yöksi tuolin karmille kuivamaan, on aamuun mennessä erittäin merkittävä osa viruksista kuollut ja/tai muuttunut toimintakyvyttömiksi.

Ei toki tarkoita, etteikö niitä kangassuojia pidä pestä ja käyttää niin huolellisesti kuin mahdollista ja järkevää.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei toki tarkoita, etteikö niitä kangassuojia pidä pestä ja käyttää niin huolellisesti kuin mahdollista ja järkevää.

Jep. Aika nopeasti niissäkin luulisi alkavan kasvaa kaikenlaista ikävää bakteeria tai hometta, jos hygieniasta ei huolehdita. Nekään tuskin ovat hyväksi kenenkään terveydelle.

Muiltakin osin viestisi oli täyttä asiaa. Uskon hyvin, että maskien käytölle suurin este on omien korvien välissä. Eivät varmasti ole mitään erityisen mukavia, mutta ei niitä mukavuussyistä olekaab tarkoitus käyttää, vaan ihan muista syistä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kovasti täällä meuhkataan maskeista ja turvaväleistä ilman, että meillä on faktatietoa että onko yksikään tai millään tavalla merkittävä osa kotimaan tartunnoista johtunut noiden puutteesta. Tiedämme, että viime viikkojen tartunnat ovat tulleet valtaosin ulkomailta ja sitten levinneet perheenjäseniin. Olen aiemminkin kritisoinut tätä puutetta tiedottamisessa. Ihmisille pitäsi pystyä kertomaan faktoja tartunnoista eikä jossitella, spekuloida ja maalailla edellisten pohjalta kauhukuvia. Ilman faktoja hommasta tulee kuva, että kyse on vain arvailusta.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuulut siis siihen pieneen ryhmään, joka on maskia tottunut käyttämään. Veikkaisin sitä, että perus Pentille ja Pirkolle tämä maskien käyttö tulee olemaan haasteellista. Tämä vain siis oma mutu.
On tosiaan se ryhmä ihmisiä joille ihan oikeista syistä maskien käyttö on ongelmallista. Olin tapaamassa perhettäni ja mentiin tapaamaan yhtä sukulaista hoitokotiin (pihalle) mutta silloinkin toki maskia pitää käyttää. Minä sekä mutsini ollaan astmaatikkoja, mulla nyt hyvä vaihe päällä niin penkillä istuessa tai paikallaan seistessä ei tuntunut mutta mutsi totesi muutaman minuutin jälkeen että hän joutuu lähtemään, menee hengittäminen vaikeaksi. Ja sitten jos pitää ihan kävelemään lähteä (esim kauppareissu) niin homma on jo ihan eri, kuten myös lämmin ilmastoimaton bussi, tai jo sisäilma versus ulkoilma. Että tässä maassa on myös iso joukko ihmisiä joille elämä maskin kanssa olisi hyvin vaikeaa tai jopa mahdotonta.
 

RockTheRink

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NHL
Minulle tuo kangasmaskien pesemättömyyden riskit aukeavat varsin hyvinkin. Käytön aikana maski kerää epäpuhtauksia kaiken aikaa hengitysteiden alueelle, jolloin maskista tulee pikkuhiljaa bakteeripesäke. Tämä lisää entisestään riskiä siihen, että maskinkantaja saa tartunnan. Tartunnan saanut puolestaan on tartuttaa eteenpäin.

Eli väärinkäytettyinä kangasmaskit auttavat virusta leviämään jopa tehokkaammin.

Siihen on syynsä, miksi maskien käyttöön on terveydenhuollossa vuosikymmenten aikana kehitetty nämä protokollat, miten ne puetaan ja riisutaan, ja kauanko niitä maskeja käytetään.

Tämä ei ollut maskivastainen mielipide. Itselläni on neljä hyvin istuvaa laskostettua kangasmaskia, sellaisesta materiaalista joka kestää pesun kovemmissakin lämpötiloissa. Otan varmaankin ne käyttöön työmatkoille julkisissa kulkuvälineissä pk-seudulla kun asun, sikäli jos/kun käyrät lähtevät tästä nousemaan ja suositukset tulevat voimaan. Yksi maski menomatkalle, toinen paluumatkalle ja duunin jälkeen maskit kattilaan jossa ne kiehautan.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Nuoret aikuiset ja hieman vanhemmat luulevat olevansa viruksen ulottumattomissa. Maailmassa ei ole kuin yksi James Bond, joka vaan menee eteenpäin ilman osumia. Se kannattaisi nyt muistaa.

Onhan tuohon nyt aika helppoja toimenpiteitä.

1. etätyöt käyttöön uudestaan
2. kaikki yökerhot täysin kiinni
3. ruoka- ja muissa ravintoloissa paikkaluku puoleen ja paikat kiinni klo 24
4. rajavalvonta tiukaksi ja kaikille se 2vkoa karanteenia

Sitten on vielä sisätilatapahtumat. Kova paikka lopettaa ne kaikki, mutta jos tartuntamäärät ei muuten laske, niin sekin on sitten tehtävä.

Tartuntamäärät kasvavat liikkuvuuden myötä. Siispä oma toimenpide-ehdotukseni on:

1. Kaikki lomamatkat ja nuuskanhakureissut ulkomaille seis. Kotimaahan palaaville pakkokaranteeni, jonka rikkomisesta seuraa rangaistus.

Vasta tämän jälkeen harkitsisin rajoituksia, jotka nakertavat kotimaisten yritysten kannattavuutta entisestään.
 
F

Flonaldo

Minulle tuo kangasmaskien pesemättömyyden riskit aukeavat varsin hyvinkin. Käytön aikana maski kerää epäpuhtauksia kaiken aikaa hengitysteiden alueelle, jolloin maskista tulee pikkuhiljaa bakteeripesäke. Tämä lisää entisestään riskiä siihen, että maskinkantaja saa tartunnan. Tartunnan saanut puolestaan on tartuttaa eteenpäin.

Eli väärinkäytettyinä kangasmaskit auttavat virusta leviämään jopa tehokkaammin.
Ehkä nyt kannattaa kerrata ihan perusasiat ennen kommentointia.

COVID-19-taudin aiheuttaa virus. Virus ei voi lisääntyä kasvosuojassa. Virus voi lisääntyä vain, kun se pääsee iskemään geneettisen koodinsa elävän solun sisään. Virus kuolee tai menettää toimintakykynsä ollessaan kehon ulkopuolella. Kaikista olosuhteista riippuen minuuteissa tai jossain ääritilanteessa se voi pysyä toimivana päiviä.

Bakteereja siihen voi teoreettisesti kerääntyä ja samoissa teoreettisissa olosuhteissa ne voisivat siinä suojan pinnalla lisääntyä.

Ja jos se suoja jotain kerääkin, ilman suojaa ne kertyneet bakteerit tai virukset olisivat sinun keuhkoissasi.
 

Jay79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Täytyy sanoa olevani tämän kannalla. Ihan oikeasti, ei mennä ulkomaille tuomaan virusta uudestaan tänne. Pidetään Suomi toisen aallon ulkopuolella.
Myöhäistä, toinen aalto tuli jo.
 

Jay79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Heh, niin kaiketi tuli, mutta kunhan säilyisi maltillisena eikä ryöpsähtäisi hallitsemattomaksi. Tämän riski nousee aivan liikaa ulkomaanmatkailun vuoksi.
Totta turiset, hallitus ja päättäjät vaan ovat aivan liian hitaita/haluttomia tekemään ratkaisuja ajoissa. Itse en ole millään tavalla yllättynyt, jos tästä tulee lopulta pahempi tapaus kevääseen verrattuna.
 

Logan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Filip Kadera & Jan Lukas
Jos tuo tieto pitää paikkansa, että iso osa näistä 2.aallon tartunnoista on peräisin ulkomailta saapuneilta, niin tästä iso kasa risuja päättäjille. Laki pakkokaranteenista ulkomailta saapuneille olisi pitänyt runnoa läpi vaikka väkisin jo keväällä. Mutta eihän nämä (sensuroitu) päättäjät saa niitä aikaiseksi.

Millon ymmärrät että ei ulkomaalaisia kiinnosta? Ei millää pahalla, mutta nämä vetää ihan kuinka huvittaa. Neitsyt poika tuli just Turkista koska matkan tarkotus oli ainoastaan kihlautuminen, mutta se ei vielä anna lupaa seksiin.

Eilen kulki ihan normaalisti julkisilla ja ei mitään tietoa jostai omaehtosesta karanteenista. Hienoa on suunnitelmat, mutta peruspertin keinot tuohon matkustamiseen on aika vajaat. En tiiä onko altistaja vai ei, mutta 5 ravintolassa istu oottamassa woltin safkoja.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
On tosiaan se ryhmä ihmisiä joille ihan oikeista syistä maskien käyttö on ongelmallista. Olin tapaamassa perhettäni ja mentiin tapaamaan yhtä sukulaista hoitokotiin (pihalle) mutta silloinkin toki maskia pitää käyttää. Minä sekä mutsini ollaan astmaatikkoja, mulla nyt hyvä vaihe päällä niin penkillä istuessa tai paikallaan seistessä ei tuntunut mutta mutsi totesi muutaman minuutin jälkeen että hän joutuu lähtemään, menee hengittäminen vaikeaksi. Ja sitten jos pitää ihan kävelemään lähteä (esim kauppareissu) niin homma on jo ihan eri, kuten myös lämmin ilmastoimaton bussi, tai jo sisäilma versus ulkoilma. Että tässä maassa on myös iso joukko ihmisiä joille elämä maskin kanssa olisi hyvin vaikeaa tai jopa mahdotonta.

Työterveyslaitoksen sivuilla oli kangasmaskeihin liittyen hyvä muistutus asiaan liittyen.

”Huono kunto, hengitystiesairaudet, sydän- ja verisuonitaudit ja korkea ikä, aiheuttavat sen, että kasvomaskia ei välttämättä jaksa käyttää tai terveysongelmat voivat pahentua. Älä siis tuputa maskin käyttöä kenellekään, koska niiden käytön turvallisuutta käyttäjälle ei voi tietää.”
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tämä ei ollut maskivastainen mielipide. Itselläni on neljä hyvin istuvaa laskostettua kangasmaskia, sellaisesta materiaalista joka kestää pesun kovemmissakin lämpötiloissa. Otan varmaankin ne käyttöön työmatkoille julkisissa kulkuvälineissä pk-seudulla kun asun, sikäli jos/kun käyrät lähtevät tästä nousemaan ja suositukset tulevat voimaan. Yksi maski menomatkalle, toinen paluumatkalle ja duunin jälkeen maskit kattilaan jossa ne kiehautan.
Ilmeisesti jotain asiasta tiedät, niin onko se muuten riittävä "pesu" että kaataa maskien päälle kiehuvaa vettä? Esim. vedenkeittimestä vaan. Saisi samalla pestyä maskit kun keittäisi teetä
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös