Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

  • 5 353 446
  • 66 882
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
O tempora, o mores.

Heräätteks te kans joskus aamulla ja alatte yht äkkiä puhua sujuvaa latinaa?
Kyllä tätä tapahtuu. Tällöin usein saan myös kyvyn nähdä asioita joita muut ei näe sekä kuulla sanoja joita toiset eivät kuule.
 
K

Kiekkokatsoja

Näin terassilla miestarjoilijan, jolla ei ollut persettä ollenkaan.
No mikäs siinä, kerroin vaan. En uskaltanut ottaa kuvaa, mut oli outo näky. Kuoppa hanurin paikalla. No joo sori, ei oo tarkoitus arvioida/arvostella, eläydyn vaan havaintoni mukaan.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen päättänyt ryhtyä opiskelemaan portugalia.

Päivitetään hieman tätä.

Portugalin opiskelu on ollut erittäin mielenkiintoista ja ennenkaikkea äärimmäisen mukavaa puuhaa. Harjoittelu tapahtuu täysin kotioloissa yksikseen, eli missään kursseilla en käy. Opetusmenetelmänä minulla on Duolingo sovellus, jonka lisäksi kävin kirjastosta lainaamassa muutamat kirjat, joissa opetetaan perusasioita. Päivittäin olen normaalisti jaksanut lukea ja harjoitella kahdesta kolmeen tuntiin.

Sain myös uuden tuttavuuden Ablon kautta, jossa tutustuin brasilialaiseen englannin kielen opettajaan, joka on kanssa jaksanut ja ennenkaikkea halunnut auttaa minua kielen kanssa. Pirun mukava ja ennenkaikkea erittäin fiksu likka, jonka kanssa tullut muutenkin puheltua melko paljon viikon aikana kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta. Tietenkin on myös ulkonäöllisesti aivan perkeleen kuuma tapaus, kuten noi latinot nyt yleensä tuppaa olemaan.

Toisinaan on kiva haastaa itseään ja harjoitella jotain aivan uusia asioita. Mukavaa vaihtelua arkeen.

Tudo bem? Tudo bem!
 
Viimeksi muokattu:

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näin terassilla miestarjoilijan, jolla ei ollut persettä ollenkaan.
No mikäs siinä, kerroin vaan. En uskaltanut ottaa kuvaa, mut oli outo näky. Kuoppa hanurin paikalla. No joo sori, ei oo tarkoitus arvioida/arvostella, eläydyn vaan havaintoni mukaan.
Ota lisää kuppia, niin se perse muokkautuu pikkuhiljaa mieleiseksesi.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Päivitetään hieman tätä.

Portugalin opiskelu on ollut erittäin mielenkiintoista ja ennenkaikkea äärimmäisen mukavaa puuhaa. Harjoittelu tapahtuu täysin kotioloissa yksikseen, eli missään kursseilla en käy. Opetusmenetelmänä minulla on Duolingo sovellus, jonka lisäksi kävin kirjastosta lainaamassa muutamat kirjat, joissa opetetaan perusasioita. Päivittäin olen normaalisti jaksanut lukea ja harjoitella kahdesta kolmeen tuntiin.

Sain myös uuden tuttavuuden Ablon kautta, jossa tutustuin brasilialaiseen englannin kielen opettajaan, joka on kanssa jaksanut ja ennenkaikkea halunnut auttaa minua kielen kanssa. Pirun mukava ja ennenkaikkea erittäin fiksu likka, jonka kanssa tullut muutenkin puheltua melko paljon viikon aikana kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta. Tietenkin on myös ulkonäöllisesti aivan perkeleen kuuma tapaus, kuten noi latinot nyt yleensä tuppaa olemaan.

Toisinaan on kiva haastaa itseään ja harjoitella jotain aivan uusia asioita. Mukavaa vaihtelua arkeen.

Tudo bem? Tudo bem!

Portugalin kielen kun hallitsee, on vissiin aika helppoa oppia muitakin samansukuisia kieliä, esim. espanja. Mutta hienoa että on riittänyt kiinnostusta uuden kielen opetteluun. Itellä tuppaa olemaan jo vissiin ikää vähän liikaa kun ei kiinnostaisi opetella edes tätä romanian kieltä.

On tässä nyt kymmenen vuoden aikana jotain tarttunut kaaliin, mutta enpä silti mitään hirveän syvällistä keskustelua osaa käydä. Ymmärrän kuitenkin melkein kaiken mitä sanotaan, ja huomasin esim. italialaistenkin puheesta jotain ymmärtäväni.

Joo aika laiskasti olen kyllä tätä paikallista yrittänyt oppia, ja kun ei mitään oikeaa tarvetta sille ole, on se vaan jotenkin jäänyt.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Portugalin kielen kun hallitsee, on vissiin aika helppoa oppia muitakin samansukuisia kieliä, esim. espanja.

Mitä olen ymmärtänyt, niin alunperin minun olisi ollut helpompaa ja järkevämpää opetella ensin espanjan kieli, jonka jälkeen vasta sitten portugalin kieli, mutta näillä mennään! Katsotaan kauanko innostus jatkuu ja mitä kaaliin tarttuun. Ehkä sitten tämän jälkeen lähden yrittämään taittamaan myös espanjaa.
 

redpecka

Jäsen
On tässä nyt kymmenen vuoden aikana jotain tarttunut kaaliin, mutta enpä silti mitään hirveän syvällistä keskustelua osaa käydä. Ymmärrän kuitenkin melkein kaiken mitä sanotaan, ja huomasin esim. italialaistenkin puheesta jotain ymmärtäväni.
Niin, eikö nämä "lattarikielet" ole juuri romaanisia kieliä?

Sano jotain jännää romaniaksi.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ha ha! Itte göögläsin vaan translaattorilla että suomi-romania, "miten menee siellä"... :)

Mutta vastaus BINE saundaa hyvältä.

Näin mä vähän arvelinkin. Ja vastaus on vapaasti käännettynä jotta "hyvin". Tässä kielessä löytyy aakkosista noita aksentteja vähän sieltä sun täältä, ja niitä en taida kyllä ikinä pystyä opettelemaan. Muistuu mieleen yläasteen venäjän opiskelu ja ne saatanan seitsemän s-kirjainta...
 

redpecka

Jäsen
Näin mä vähän arvelinkin. Ja vastaus on vapaasti käännettynä jotta "hyvin". Tässä kielessä löytyy aakkosista noita aksentteja vähän sieltä sun täältä, ja niitä en taida kyllä ikinä pystyä opettelemaan. Muistuu mieleen yläasteen venäjän opiskelu ja ne saatanan seitsemän s-kirjainta...
Bine bine. Mä en noista venäjän ässistä tiedä, mutta osaan muutaman muun ässän: suomen perus-s, stadin föfföässä ja... no en nyt keksi enempää. Kaljatkin on loppu vaikka on vasta aamu tai juuri siksi.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Näin viikonloppuisin hiukan pännii se kun on ruvennut ottamaan tuota melatoniinia jo kello 19. Arkipäivisin se on ihan hyvä aika mutta viikonloppuisin haluaisi valvoa hieman myöhempään. Ja kun tuota melatoniinia pitää ottaa joka päivä samaan aikaan.

No, toisaalta hyvä ja tärkeä asia että vuorokausirytmi pysyy samana viikonloppunakin. Rytmi ei sekoitu ja se ei sitten haittaa yöunia.

Tämän arkiviikon yöt menivät hyvin. Ihmeen hienosti sain joka yö nukuttua. Mitä nyt yhtenä iltana se naapurin piski häiritsi yöuniani. Kuumuus ei haitannut yöuniani mikä on hieno juttu. Ja ei se kuumuus oikeastaan tehnyt työn tekoanikaan liian raskaaksi. En oikeastaan kertaakaan vielä ole tuntenut oloani mitenkään erityisen kuumaksi ja se on pieni ihmekin.

Ja viikonloppu alkoi. Jos viikonlopun alkaminen tuntuu jo näin hyvältä niin kuinka hyvältä se jo kahden viikon päästä alkava kesäloma maistuukaan? Mutta vielä pidetään hullua jännityksessä sillä uutta ja sitä palkallista sopparia ei olla vieläkään allekirjoitettu.

Luulin jo eilen että pääsisin jo huomenna taas grillaamaan sinne kuntoutuskeskukseen. Siellähän en ole saanut koronan takia käydä kohta neljään kuukauteen. Luulin ja kuulin jo että nyt sinne pääsisi huomenna grillaamaan ja moikkaan tuttuja mutta grillaus onkin huomiselta peruttu liian kuuman kelin takia. Jouduin taas pettymään. Mutta eiköhän se hetki vielä koita kun tuolla k.keskuksessakin pääsen käymään!

Onneksi soitin sinne k.keskukseen ensin ennen kuin ryykäsin sinne eväideni kanssa. Ja ennen kuin ehdin ostamaan grillattavaa kaupasta.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна


Tähän törmäsin 20 vuoden jälkeen. Ai että heräsi muistoja ajasta, jolloin olin täysi-ikäisyyden kynnyksellä ja luulin, että en enää ikinä löytäisi yhtä mahtavaa tyttöä, jota voisin rakastaa yhtä paljon. No onneksi olin silloin väärässä. Oli muuten mahtavaa aikaa silloin, ei huolta mistään, hauskanpitoa ja urheilua. Melkein voisin palata ajassa hetkeksi taaksepäin ja kokea muutaman tilanteen uudelleen.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Miten tää palsta hiljenee aina perjantai-iltasin? Eikai kaikki setämiehet oo jossain menossa aina.
En mää ainakaan nyt. Kotona niinkun @Turha Kaukalo
Vähän kännissä. Ylpeä vaimostani. Taas vähän huono olo kun ollu koko päivän auringossa. Jotain evästä kohta. Trailer Park Boysin ja Hitler dokujen välillä kamppailen. Onneks on useampi audiovisuaalinen vastaanotin jos ei rouvaa valintani kiinnosta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös