Absurdeimmat/typerimmät sanonnat tai yleistykset

  • 48 438
  • 344

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
On kyllä outoa sanoa, että joku "kääntyy haudassaan", kun tapahtuu jotain perinteisestä poikkeavaa. Kyllä ne kalmot pysyvät liikkumatta viimeisellä leposijallaan, kävi niin tai näin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
On kyllä outoa sanoa, että joku "kääntyy haudassaan", kun tapahtuu jotain perinteisestä poikkeavaa. Kyllä ne kalmot pysyvät liikkumatta viimeisellä leposijallaan, kävi niin tai näin.
Martti Huuhaa Innanen muotoili saman kielikuvan paljon värikkäämmin.

Huuhaa kertoi halunneensa aina tehdä taidetta älykkäille ihmisille, oli kyse sitten musiikista tai maalaustaiteesta. Suunnilleen pahin elämän jälkikirjoitus Innasen mielestä olisi, jos häntä kuolemansa jälkeen tituleerattaisiin kansantaiteilijaksi. Innanen ennakoi, että moisen lopputuleman jälkeen ”vitutuksen synkeä vaahto” olisi pursuava taiteilijan hautakummun alta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Välillä näitä sinänsä hienoja tai mielenkiintoisia sanontoja saatetaan siteerata hieman vituroilleen, jolloin ne saavat vielä astetta erikoisempia piirteitä.

Muistissa on Hoopi Hännisen "Miestä kaatuu kuin meren mutaa", mikä on vielä varsin inhimillinen - siinä kiireessä on vain kaksi "Miestä..." -alkuista sanontaa yhdistynyt.

Astetta pidemmälle meni kuitenkin Radio Suomen Kiekkokierros aikoinaan: "Ja IFK on naulannut viimeisen arkun Bluesin maaliin".
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"Leuka kuin puuliiteri"

Ajatus kai on, että leuka on tapauksessa kulmikas/särmikäs kuten puuliiteri; silti omat aivoni yrittävät aina sovittaa muodoltaan puuliiterin ihmisen leuan kohdalle ja mielikuva on älytön.

"Vettä kuin Esterin perseestä"

Täh?
 
Viimeksi muokattu:

Pordinard

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buffalo Sabres
Usein kuulee sanottavan, että "maistuu ihan paskalta"

Tätä käyttää suurin osa kyllä täysin vailla kokemustietoa. Kun sen taas kuulee ihmiseltä, joka oikeasti tietää mistä puhuu, se on sellanen "hattu päästä" -hetki.

Monesti joku sanoo että "tää maistuu paskalle". No niin näyttää maistuvan, hehe.

"Tyhmä paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä" - tästä tulee mieleen joku nokkeluuttaan hekottava, saikuttava keski-ikäinen läjä jonka duunit lankeavat työkavereille.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Aikoinaan palokuntien käyttämä vesipumppumerkki oli nimeltään Esteri. Ja se tosiaan oli siellä paloauton perässä. Siitä sanonta.
Myös mahdollisia selityksiä on Esteri-niminen siipiratasalus, Esterinpäivän sateisuus.
Olen joskus miettinyt tuon sanonnan alkuperää. Tämä auttoi kovasti, kiitokset siitä!!

Typerin sanonta, jonka olen kuullut on: "Sormet on kuin nippu kyrpiä". Tämä kuullaan silloin, kun joku sorminäppäryyttä vaativa työ, kuten esim. kitaransoitto tai kännykän kosketusnäytön käyttö tuottaa hankaluuksia.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
"Tyhmä paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä" - tästä tulee mieleen joku nokkeluuttaan hekottava, saikuttava keski-ikäinen läjä jonka duunit lankeavat työkavereille.
Oikeasti hyvä sanonta ja monessa työpaikassa voisi tatuoida esimiehen käteen muistuttamaan mistä tehokkuudessa on oikeasti kyse. Olen jo pitkään määrittänyt hyvän työntekijän piirteiksi viisauden, laiskuuden ja vastuuntunnon. Nämä kolme kun ovat balanssissa, niin sellaisesta työntekijästä kannattaa pitää kiinni.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Typerin sanonta, jonka olen kuullut on: "Sormet on kuin nippu kyrpiä". Tämä kuullaan silloin, kun joku sorminäppäryyttä vaativa työ, kuten esim. kitaransoitto tai kännykän kosketusnäytön käyttö tuottaa hankaluuksia.
Äläs nyt. Tuohan on varsin miellyttävä sanonta. Olen kuullut itselleni kerrottavan usein.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Minun sormiani on useampi kuin yksi nainen kutsunut termillä "magic fingers", kukaan ei ole sormiani kyrviksi sanonut.
Nää on näitä. "Kumpi ompi parempi, Turku vaiko Helsinki...?"
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Pojasta polvi paranee. Mitä vittua nyt taas? Tarkottaako tuo nyt sitten sitä että aina kun uutta kakaraa puskee maailmaan niin se on parempi ihminen kuin isänsä? Vai että polvikipu paranee kun akka piarasee kakaran maailmaan?
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Rumat ne vaatteilla koreilee. Kel onni on, se onnen kätkeköön. Vaatimattomuus kaunistaa.
Ja muita suomalaista alemmuuskompleksia alleviivaavia sanontoja.
 

Jurvanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät!
Pitää mennä kauas nähdäkseen lähelle. Mitä vittua? Ei sun lähinäkö siitä parane, vaik oisit miten kaukana
Monia asioita Suomessa arvostaa huomattavasti enemmän nähtyään miten ne muualla tehdään eri tavalla / omasta mielestä huonommin, näin niinkuin surkeana esimerkkinä. Eli kai tuo sanonta tarkoittaa, että itsestäänselviä asioita osaa arvostaa vasta kun joutuu olemaan ilman niitä.

Metsää puilta taas tarkoittaa enemmän, että keskitytään niin lujaa yhteen asiaan (tai muutamaan asiapointtiin), ettei huomata sitä kokonaiskuvaa. Nämä tosin ihan omia tulkintoja.

Itseä rasittaa sanonta "Tehdä kärpäsestä härkänen". Lähin vastine siihen varmaankin on "To make a mountain out of a molehill", eli liioitella jotain asiaa ihan tarpeettomasti. Oon aika satavarma, että se on alunperin ollut härkä, joka siitä kärpäsestä on tehty, mutta joku historian Jaksuhali-Masuasukki Töttelström on jossain vaiheessa hassutellut sanonnan uuteen uskoon. Että härkänen, kun se rimmaa kärpäsen kanssa niin kivasti.
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Oikeasti hyvä sanonta ja monessa työpaikassa voisi tatuoida esimiehen käteen muistuttamaan mistä tehokkuudessa on oikeasti kyse. Olen jo pitkään määrittänyt hyvän työntekijän piirteiksi viisauden, laiskuuden ja vastuuntunnon. Nämä kolme kun ovat balanssissa, niin sellaisesta työntekijästä kannattaa pitää kiinni.
Omalla työpaikalla myös moista ongelmaa. Hirveellä kiireellä höngitään kolarista toiseen kun uudelleen suunnittelemalla saataisiin kiireet kiinni.
 

Jurvanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät!
Typerin sanonta, jonka olen kuullut on: "Sormet on kuin nippu kyrpiä". T

Tiedätkös. Minäkin naureskelin tälle sanonnalle aikanaan, koska se on ihan järjetön. Luultavasti olemassa vain rivoutensa ja järjettömyytensä takia.

Sitten mä (baaritöissä) tapasin vanhemman herrasmiehen, jonka sormet olivat aivan kuin nippu kyrpiä. Harvoin olen minkään sanonnan nähnyt kuvaavan mitään niin hyvin. Ne sormet olivat ihan tismalleen sellainen nipullinen.
Pakko myöntää, että se pysäytti ja hämmensi.

Ehkä sinäkin joku päivä kohtaat tällaisen taruolennon. Sitä ennen on vaikea nähdä koko sanonnan järkeä.
Mä vaan toivon, että tästä ei ole sellaista "I want to believe"-julistetta.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Pojasta polvi paranee. Mitä vittua nyt taas? Tarkottaako tuo nyt sitten sitä että aina kun uutta kakaraa puskee maailmaan niin se on parempi ihminen kuin isänsä? Vai että polvikipu paranee kun akka piarasee kakaran maailmaan?
Olen kokeillut polvikipuun sitä jippoa, että ottaa vähän naukkua, josko "pojasta polvi paranisi". No ei se parantunut mutta väliäkö tuolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös