Absurdeimmat/typerimmät sanonnat tai yleistykset

  • 48 477
  • 344

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Raha ei tuo onnea.

Toki kun ihminen saa jotain, se keksii aina seuraavan haluttavan asian, jonka puuttuminen potentiaalisesti tekee onnettomaksi. Mutta kyllähän raha avaa niin monia mahdollisuuksia, sekä tarjoaa turvaa tulevaisuutta vastaan, etten ymmärrä tuota sanontaa.

Kuten jo vastasitkin, niin mahdollisuuksia se avaa, mutta ei todellakaan onnea tuo. Ajattele, voitat millin jostain paskapelistä ja seuraavana päivänä jäät auton alle ja kuolet, tai tulee leukemia, tai leiffi tökkaa sydämeen yms. Noh, toiko se raha onnen?
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tai kertomus että kävin kaupassa. Ostin palvelutiskiltä makkaraa. Kysyttiin että paljonko laitetaan. Totesin että *yrvän mittainen pala. Kauppias kysyi sitten, että laitetaako myös *itullinen voita.
Onneksi näitä en kuule enää.

Kauppias heiluttelee veistään ja käskee lyömään mitan pöydälle.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tästähän on vielä ajan saatossa kehittynyt muitakin. ”Lähti kuin hauki rannasta,” ”lähti kuin talkkari jäiseltä peltikatolta” jne. Mikähän näistä sitten on kaikista nopein ja mikä hitain?

Lähti kun telkkä pöntöstä -sanonta on kääntynyt varmaan väärin päin. Meinaan joskus näin kun telkkä lensi takaisin pönttöön ja se meni sinne täydestä lennosta saatananmoisella kolahduksella. Ihme jos sen jälkeen pesässä on yhtään ehjää munaa. Sitä en sitten tiedä, lähteekö se samaan mallliin kanssa. Jos niin on, niin sanonta on kohdillaan.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sehän on kielen rikkautta, että on eri nopeuksilla tapahtuviin tilanteisiin sopivia sanontoja. Luulen, että telkkä pöntöstä on nopein. Sitten hauki ja kolmantena talkkari. Mutta jonkinlaista empiiristä tutkimusta tämä nyt vaatisi.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Lähti kun telkkä pöntöstä -sanonta on kääntynyt varmaan väärin päin. Meinaan joskus näin kun telkkä lensi takaisin pönttöön ja se meni sinne täydestä lennosta saatananmoisella kolahduksella. Ihme jos sen jälkeen pesässä on yhtään ehjää munaa. Sitä en sitten tiedä, lähteekö se samaan mallliin kanssa. Jos niin on, niin sanonta on kohdillaan.

Juu ei todellakaan lähde telkkä pöntöstä vauhdilla. Se on kohtalaisen kokoinen lintu eli ei kiihdy ilmassa mitenkään lentotukialushävittäjästi. Pönttöönsä se voi tulla rajulla vauhdilla, koska pöntön reikä asettaa kivan jarruttavan ilmatulpan.

Lähti kuin telkkä pöntöstä- on varmaan näiden radiojuontajien höpötysten leviämistä, baarissa puheen väärinymmärrystä eli nykyään monille ns. yleissivistystä.
Jaajo Linnonmaa on varmaan Suomenmestari puoliksiymmärrys-juttujen linkona, nykyään tämän saman maamme vaikuttavimman radio-ohjelman viisitoistavuotias teinipoika tuukström osoittaa lupaavaasti samaa perussivistystasoa.

Hauki on arvaukseni hyvästä valinnasta suomalaisten luonnonvaraisten eläinten kiihdytyskisaan. Toki sillä on vesielementti etu.

Ja tästä voin vielä piruilukuitata eräälle radio-ohjelmalle: Annin eläinuutiset ovat niitä parempia juttuja.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No joo, mutta tuo telkkä taitaa olla juovuksissa. Sehän meinaa törmätä maahan heti alussa, ja kohta perään väistää ajokoiran suun vasta viime tingassa. Puiden välistä seilaa silkalla tuurilla. Uskoisin että pystyy petraamaan paljon tuosta suorituksesta kun on selvänä.

Mutta joo, alan itsekin kallistua sille kannalle, että hauki tämän vie.

Peltikatolta lähtevästä talkkarista pitäisi vielä löytää videomateriaalia.
 

444

Jäsen
”Lähtee kuin purkka tukasta” ja ”lähtee kuin mummo lumihangesta” taitavat olla ihan tarkoituksella sellaisen vähän verkkaisemman kiihdytyksen kuvailuja.
Olen myös muutamalta savolaiselta kuullut sanonnan ”lähtee kuin nakki haulikosta”. Mielenkiintoinen mielikuva ainakin, jos ei muuta.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sehän on kielen rikkautta, että on eri nopeuksilla tapahtuviin tilanteisiin sopivia sanontoja. Luulen, että telkkä pöntöstä on nopein. Sitten hauki ja kolmantena talkkari. Mutta jonkinlaista empiiristä tutkimusta tämä nyt vaatisi.

Telkän pönttönopeuksista en tiedä. Hauen olen nähnyt lähtevän aika haipakkaa, joten se on ainakin nopeaa toimintaa. Faija putoilee joka talvi katolta lumia tiputellessaan, mutta se on sellainen aika hallittu humpsahdus lumikinokseen. Ei kovin nopeaa, mutta faija ei olekaan talkkari.

Kyllä se varmaan tuo El Gordon järjestys pitää aika hyvin paikkansa. Talkkareista ja heidän putoamisnopeuksistaan tarvitsemme varmasti lisätietoa.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mutta joo, alan itsekin kallistua sille kannalle, että hauki tämän vie.

Peltikatolta lähtevästä talkkarista pitäisi vielä löytää videomateriaalia.

"Lähtee kuin viesti Blackwolfin näppikseltä" tai "lähtee kuin faksi Penan toimistolta" voidaan myös heittää skabaan mukaan.

En mä tiedä, onko tuollaisia sanontoja ennestään. Nyt on.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
"Lähtee kuin purkka tukasta” ja ”lähtee kuin mummo lumihangesta” taitavat olla ihan tarkoituksella sellaisen vähän verkkaisemman kiihdytyksen kuvailuja.
Liikkuu kuin täi tervassa... Eipä tuo sinänsä liity liikkeelle lähtöön ja kiihdytykseen mutta tuli mieleen verkkaisuudesta.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Häät ovat lähes yhtä epäeroottisia tapahtumia kuin hautajaiset, joten ymmärrän ihmettelysi.
Niihän ne sanoo notta häillä ja hautajaisilla ei oo muuta eroo kun se että hautajaisissa on yks känniääliö vähemmän.
 
K

Kiekkokatsoja

Sanonta, anna mun kaikki kestää.
No tuskin tarvitsee "kaikkea kestääkään". Ainakin jatkoajassa on helppo ruksia suunsoittajat näkymättömiin. Kuten itsekin ruksin taas yhden, jolla ei ollut kykyä asioista kirjoittamiseen.
 
K

Kiekkokatsoja

Onks tässä sama ku playoffeissa, kun väitetään että niissä kaikki pitää voittaa, vaikka oikeasti riittää kun voittaa vain ne jotka tulee itselle vastaan.
Katsojana yritän välttää sitä että vastustajan fanit hyppivät silmille vittuilemaan. Siirtymällä sivuun.
Jätän rähinät nuorille jonneille.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
”Talvi yllätti autoilijat” on takuu varma ja yksi ärsyttävimmistä ilmaisuista joka ilmestyy lööppeihin joka vuosi. Kun keli huononee lisääntyy myös onnettomuudet. Luonnollisesta ilmiöstä väännetään autoilijoita väheksyvä sanonta.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Raha ei tuo onnea.
Tää on niin paljon ihmisen luonteesta kiinni ja siitä, arvostaako materiaa miten paljon elämässään.

Henkilökohtaisesti oon sellanen, että en välitä rahasta pätkääkään. Laitan kaiken aina haisemaan, tarjoon ystäville, kavereille ja jakelen ympäriinsä, vaikka en rikas olekkaan. Töissä käyn sen takia, että pysyisin jotenkin arjessa kiinni, en niinkään rahan. Ei täällä kukaan työttömänäkään nälkään kuole. Jos käyn ostamassa jonkun uuden ison television, ei se tee mua onnelliseks. Ostan sen sen vuoksi, koska mun mielestä rahaa pitää käyttää. Ilman uutta isoakin televisiota olisin yhtä onnellinen.

Oon ollut "rahaton", eli työtön ja oon myös ollut hyvätuloinen. Oma luonteeni on semmoinen, että hyvätuloisuus on tuonut paljon enemmän stressin aiheita, enkä pysty nauttimaan elämästä niin huolettomasti, mitä pystyin "rahattomana". Eli toisinsanoen, rahattomana olin onnellisempi, koska materia, matkustelu etc on mulle täysin toissijaisia asioita, eikä niitä onnellisuuden lähteitä.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Ilmeisesti jaamme tarjoamisen ilon sekä saman ajatusmaailman mammonan käyttämisestä. Minua on toruttu suuresta anteliaisuudesta. Muille tarjoaminen tekee minut iloiseksi ja saa minut kokemaan itseni tärkeämmäksi ynnä arvokkaammaksi. Laittaisin muitta mutkitta haisemaan pohattana ainakin ajoittain.
Mulla on kyllä samaa vikaa. Mikään isotuloinen en ole, ja menot on todella pienet. Tuntuu pahalta kattella kun jotkut oikeesti kärvistelee hengenpitimikseen. Pyrin myös auttamaan aina jos joku ystävä on rahapulassa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Yksi ärsyttävä sanonta/yleistys, on kun kysyt joltain, että onko tämä töissä vakituisella sopimuksella ja vastaus on, että: "Tänä päivänä mikään työ ei ole vakituista".
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Yksi yleistys josta minä olen saanut kärsiä koko tähän astisen työikäni on se että miehet on naisia voimakkaampia, siksi miehet kantavat raskaat tavarat. Mutta en minä oikeastaan varmaan ole ainakaan sen voimakkaampi kuin naisetkaan, tai joku/jotkut naisista voivat olla minua voimakkaampiakin. Siksi vituttaa kun se olen usein ollut minä joka olen ne raskaat säkit ja ämpärit saanut kantaa. Olenhan mies!

Kyllä sitä tasa-arvoa yritetään vaalia paljon mutta liian herkästi kuitenkin hätyytetään apuun miespuolisia henkilöitä. Kaiken tasa-arvon vaalimisen rinnalla luulisi sitten että ei olisi enää tällaisia yleistyksiä että miehet kantaa vaan naiset selviytyisivät omista kantokuormistaan.
 
Suosikkijoukkue
Häviää viimeistään finaaleissa
Yksi yleistys josta minä olen saanut kärsiä koko tähän astisen työikäni on se että miehet on naisia voimakkaampia, siksi miehet kantavat raskaat tavarat. Mutta en minä oikeastaan varmaan ole ainakaan sen voimakkaampi kuin naisetkaan, tai joku/jotkut naisista voivat olla minua voimakkaampiakin. Siksi vituttaa kun se olen usein ollut minä joka olen ne raskaat säkit ja ämpärit saanut kantaa. Olenhan mies!

Kyllä sitä tasa-arvoa yritetään vaalia paljon mutta liian herkästi kuitenkin hätyytetään apuun miespuolisia henkilöitä. Kaiken tasa-arvon vaalimisen rinnalla luulisi sitten että ei olisi enää tällaisia yleistyksiä että miehet kantaa vaan naiset selviytyisivät omista kantokuormistaan.
Olen kyllä samaa mieltä sun kanssa. Maailma ei ole enää sama paikka kuin 100 vuotta sitten. Naisilla on nyt paljon enemmän samoja oikeuksia kuin miehillä. Sivistysyhteiskunnassa elävä nainen ei koe enää olevansa vähempiarvoinen. Kyllähän miehen fyysinen rakenne ja ns. miesgeenit tekevät kuitenkin sen, että niin kauan kuin mies on mies ja nainen on nainen, on esimerkiksi lihaskuntoaan treenaava mies aina saman verran treenaavaa naista askeleen verran edellä. Koska edelleen, miehen fyysinen rakenne mahdollistaa paremmat tulokset ja se on vain realismia.

Mutta koska naisilla on nykyisin paljon enemmän oikeuksia ja vapauksia kuin vaikkapa vielä muutama sukupolvi takaperin, kyllä nainenkin voi nykyisin olla vahva ja voimakas. Nainen saa nykyisin olla vahva, koska nainen ei nykyisin tunne oloansa toisarvoiseksi miehen rinnalla. Olemme tasavertaisempia ja samalla viivalla ihmisoikeuksissa. On naispääministereitä, jopa naispresidenttejä. Maailma ei ole enää sama miesten pyörittämä paikka mitä se aikanaan oli. Ja mä luulen, että pelkästään jo maapallon tulevaisuuden kannalta se on enimmäkseen positiivinen asia.
 
Viimeksi muokattu:

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
"Tyhmä paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä" - tästä tulee mieleen joku nokkeluuttaan hekottava, saikuttava keski-ikäinen läjä jonka duunit lankeavat työkavereille.

Kyllä tämä on hyvä ja ajatuksia herättävä, monitasoinenkin viisaus.

Perustasolla kyse on siitä, miten homma tehdään, nokkelasti energiaa säästäen vai tyhmänahkerasti itsensä turhaan väsyttäen. Lopputulos ei hullusti ahkeroivalla ole sen parempi. Voi olla huonompikin jos homma on väärin tehty ja joutuu aloittamaan uudestaan.

Korkeammalla tasolla sananlaskun voi käsittää yleisenä elämänohjeena. Elämästä pitää nauttia. Perheen kanssa kannattaa viettää aikaa. Työtäkin pitää tehdä, mutta ei liian paljon. Aina ei kannata jäädä ylitöihin, vaikka sillä lailla muutaman ylimääräisen pennosen - ja mahahaavan - saisikin hankittua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös