Absurdeimmat/typerimmät sanonnat tai yleistykset

  • 48 442
  • 344
Suosikkijoukkue
Häviää viimeistään finaaleissa
Mä en kadu mitään.
Tää on muuten kuluneen fraasin lisäksi hieman ylimielinen asenne elämään. Jos ei koskaan kadu mitään, ei koskaan opi mitään.

Mä kadun jo ihan alkajaisiksi käyttäytymistäni kaupan työntekijänä viime syksynä. Jos joku kyseisen Lidlin työntekijä siellä sattuu lukemaan Jatkoaikaa ja tunnistamaan tämän idiootin kirjoitustyylistään niin morjesta vaan, olen pahoillani!
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Jos tapaa jonkun tuttavan yllättäen, on tapana sanoa että maailma on pieni. Ei se ole. Se on aika iso. Planeettamme ympärysmitta on päiväntasaajan kohdalla noin 40000 kilometriä. Se on ihmisen, yleensä alle 2 m, näkökulmasta melko paljon. Tuttavaan ei törmää siksi, että maailma olisi pieni, vaan puhtaasti sattumalta.

Samoin kaikki onneen liittyvät tokaisut ovat täyttä paskaa. Onnea ei ole, ei hyvää eikä huonoa. Ei kukaan ole onnekas tai huono-onninen. On vain tapahtumia, jotka jokainen yksilö tulkitsee mielihalujensa perusteella joko onnekkaiksi tai epäonnisiksi, riippuen siitä hyödyttikö kyseinen tapahtuma nimenomaista yksilöä vai eikö.
 
Suosikkijoukkue
Häviää viimeistään finaaleissa
Jos tapaa jonkun tuttavan yllättäen, on tapana sanoa että maailma on pieni. Ei se ole. Se on aika iso. Planeettamme ympärysmitta on päiväntasaajan kohdalla noin 40000 kilometriä. Se on ihmisen, yleensä alle 2 m, näkökulmasta melko paljon. Tuttavaan ei törmää siksi, että maailma olisi pieni, vaan puhtaasti sattumalta.

Samoin kaikki onneen liittyvät tokaisut ovat täyttä paskaa. Onnea ei ole, ei hyvää eikä huonoa. Ei kukaan ole onnekas tai huono-onninen. On vain tapahtumia, jotka jokainen yksilö tulkitsee mielihalujensa perusteella joko onnekkaiksi tai epäonnisiksi, riippuen siitä hyödyttikö kyseinen tapahtuma nimenomaista yksilöä vai eikö.
Olen eri mieltä jälkimmäisen kanssa. Onnea on olemassa, se on vain ansaittava tekemällä töitä sen onnensa eteen. Jokainen on oman onnensa seppä jne. Paska tuuri eli huono karmakin johtaa suoraan epäonnistuneista elämänvalinnoista ja itsekkäistä asenteista.

Tuohon ensimmäiseen niin onhan Suomi aika hiton pieni maa suhteessa vaikkapa Venäjään, mutta avaruudellisessa mielessä maailma on aika valtava mesta ja silti vain kärpäsenpaskan kokoinen pläntti tätä valtavaa universumia.
 
K

Kiekkokatsoja

Kauan sitten kuulin näitä juttuja.
Syönnin jälkeen toteamus että..
Maha on täynnä kuin juhannus *ittu.
Tai kertomus että kävin kaupassa. Ostin palvelutiskiltä makkaraa. Kysyttiin että paljonko laitetaan. Totesin että *yrvän mittainen pala. Kauppias kysyi sitten, että laitetaako myös *itullinen voita.
Onneksi näitä en kuule enää.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
"Oma maa mansikka, muu maa mustikka" on verraten typerä koska mustikka taitaa olla noista kahdesta terveellisempi. Hyviä ovat toki molemmat.
 
Suosikkijoukkue
Häviää viimeistään finaaleissa
Kauan sitten kuulin näitä juttuja.
Syönnin jälkeen toteamus että..
Maha on täynnä kuin juhannus *ittu.
Tai kertomus että kävin kaupassa. Ostin palvelutiskiltä makkaraa. Kysyttiin että paljonko laitetaan. Totesin että *yrvän mittainen pala. Kauppias kysyi sitten, että laitetaako myös *itullinen voita.
Onneksi näitä en kuule enää.
Näyttiköhän tämä mies kauppiaalle siinä ostotilanteessa kyrpäänsä vai mistähän tämä oletti kauppiaan tietävän minkä pituinen hänellä on?


"Oma maa mansikka, muu maa mustikka" on verraten typerä koska mustikka taitaa olla noista kahdesta terveellisempi. Hyviä ovat toki molemmat.
Kumpikin maistuu, mutta vadelmasta pidän kaikista eniten. Miksiköhän vadelmaa ei mainita näin tasa-arvon kulta-aikana vieläkään samassa sanonnassa?
 
K

Kiekkokatsoja

Näyttiköhän tämä mies kauppiaalle siinä ostotilanteessa kyrpäänsä vai mistähän tämä oletti kauppiaan tietävän minkä pituinen hänellä on?
Sitä tarina ei kerro, mutta luulen että asiakas joutui muutaman kerran näyttämään leikkaavalle kauppiaalle, että enemmän.

No sanonta että: Ei tule lasta eikä paskaa. Mitä lie tarkoitti.

Tai tämän kai tajuaa, että paa lapsi asialle, ja mene itte perässä.
 
Suosikkijoukkue
Häviää viimeistään finaaleissa
Sitä tarina ei kerro, mutta luulen että asiakas joutui muutaman kerran näyttämään leikkaavalle kauppiaalle, että enemmän.

No sanonta että: Ei tule lasta eikä paskaa. Mitä lie tarkoitti.

Tai tämän kai tajuaa, että paa lapsi asialle, ja mene itte perässä.
Minä ymmärrän tuon sanonnan silleen, että vaikka kuinka ponnistelet niin mistään ei tule mitään, mutta validi näkemys tuokin.
 
K

Kiekkokatsoja

Ai niin. Menin kerran yhden muijan luo, eka kertaa kylään. Soitin ovikelloa, ja se avasi oven ja sanoi: "Sisään, vaikkei seisokkaan."
Niin, mistä se tiesi, että mulla ei heti siinä ovella seisonut??
Sitä oon ihmetellyt jo vuosia..

Lisäys. Entäpä tyhmä sanonta: -*ittu mitä paskaa.
Niin kumpaa se niinku tarkoittaa? Tiedän että ne molemmat on lähekkäin, mut olisi siinä hyvä eritellä tarkemmin, että kumpaa osoitetta niinkuu tarkoittaa?

Ääh, liian monimutkaisia juttuja. Annetaas ny hetki olla.

Lapa jäähän ja nimi lehteen. Kokeilin, mutta ei ne mun nimeä oo vieläkään lehdessä julkaissut.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
"Oma maa mansikka, muu maa mustikka" on verraten typerä koska mustikka taitaa olla noista kahdesta terveellisempi. Hyviä ovat toki molemmat.

Tällä sanonnalla on ainakin jonkun väitteen mukaan hyvinkin tylsä alkuperä. Se tulisi siitä, että mustikka kasvaa metsässä kaikkien ulottuvilla, kun taas mansikat menestyvät hyvin ihmisten pihoilla.

Minua on aina pohdituttanut kahden sanonnan ristiriita. "Kolmas kerta toden sanoo" on sinänsä positiivinen ja toivoa herättävä jo kahdesti epäonnistuneen korvissa. Mutta kun sitten on myös sanonta "Ei kahta ilman kolmatta", niin eikös tuo tarkoita sitä, että kaksi epäonnistunutta yritystä saavat todennäköisesti seuraksi kolmannenkin?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tuosta kolmannen kerran todesta oli Isä Aurinkoisella eli Josef Stalinilla myös oma määritelmä:
"Ensimmäinen kerta on sattuma, toinen kerta on yhteensattuma, mutta kolmas kerta on vihollisen juonittelua."
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tällä sanonnalla on ainakin jonkun väitteen mukaan hyvinkin tylsä alkuperä. Se tulisi siitä, että mustikka kasvaa metsässä kaikkien ulottuvilla, kun taas mansikat menestyvät hyvin ihmisten pihoilla.

Minua on aina pohdituttanut kahden sanonnan ristiriita. "Kolmas kerta toden sanoo" on sinänsä positiivinen ja toivoa herättävä jo kahdesti epäonnistuneen korvissa. Mutta kun sitten on myös sanonta "Ei kahta ilman kolmatta", niin eikös tuo tarkoita sitä, että kaksi epäonnistunutta yritystä saavat todennäköisesti seuraksi kolmannenkin?

Liittyvät mielestäni eri asioihin. Ensimmäinen liittyy yrittämiseen ja toivoon siitä, että kolmas yritys saattaisi onnistua.
Toinen liittyy epäonnisiin tapahtumiin joihin ei tarvita yritystä vaan saattavat sattua ihan itsestään.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Viina on viisasten juoma.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Usein kuulee sanottavan, että "maistuu ihan paskalta"

Tätä käyttää suurin osa kyllä täysin vailla kokemustietoa. Kun sen taas kuulee ihmiseltä, joka oikeasti tietää mistä puhuu, se on sellanen "hattu päästä" -hetki.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Liittyvät mielestäni eri asioihin. Ensimmäinen liittyy yrittämiseen ja toivoon siitä, että kolmas yritys saattaisi onnistua.
Toinen liittyy epäonnisiin tapahtumiin joihin ei tarvita yritystä vaan saattavat sattua ihan itsestään.

Varmaan näin ainakin alun perin onkin ollut. Tänä päivänä noita tunnutaan minusta käytettävän aika lailla yleisesti tilanteessa kuin tilanteessa. Ensimmäinen on vain optimistinen toive, toinen pessimistinen toteamus. Toisaalta onhan tuo varman päälle pelaamista, kun on molemmille lopputuloksille sopiva sanonta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös