HIFK kaudella 2020–2021

  • 641 868
  • 3 248

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Ja omasta mielestäni Tapparalla on yhden ”Kemiläisen” puute.

Kärpillä parinkin kärkihyökkääjän puute riippuen jääkö Pulju vai ei. Ja ehkä yhden ”Krejcikin” puute.

Lukolla puuttuu ihan pari aikuista pelaajaa alakerrasta ja kiekolliset Reunanen, Heinola, Heikkinen ja Klok on paikattu yhdellä lupauksella, joka voi onnistua tai floppaa. Muuten jengi on kyllä hyvä.

Olen varma, että nämä joukkueet korjaavat puutteensa kauden aikana, kuten nyt olen varma, että HIFK tekee. Niin kauan kuin Lundell jää. Ei tarvita ”Suomelaa” vaan tarvitaan hyvä äijä siihen kakkosen keskelle.
 
J

Just-Ice-Hockey

Kiistelemmekö siis siitä, että ovatko muut joukkueet reagoineet paremmin puutteisiin?

HIFKlta puuttuu yksi kärkisentteri ja "ehkä" 3. sentteri riippuen siitä pysyykö Jääskä ehjänä ja onko Väänäsestä 60 pelin ukoksi liigassa. Sanon nyt, että Väänäseen uskon 4.sentterinä kohtuullisen paljon ja Jääskään 3.ketjun sentterinä todella paljon (ehjänä pysyessään).

Eli meiltä puuttuu yksi kärkiketjun sentteri varmuudella ja nyt kun on Lundell, niin riittää sellainen hyvä 2.ketjun sentteri. Nimeä joukkue, jossa ei ole tällä hetkellä tuollaista puutetta? Siis käytännössä yhden tärkeän ukon puutetta?

Onko sulla esimerkiksi Lukosta sisäpiirin tietoa, että siellä on jo reagoitu kaikkiin puutteisiin? Mun silmään he eivät ole vielä lähellekkään reagoineet puutteisiin, jos pakistossa on 5 miesten pelejä pelannutta pakkia? Voi olla, että käyvät keskusteluja, mutta siitä on vielä matkaa, että diilit realisoituu ja joukkueeseen hyvin sopeutuva todellinen pelimies kävelee koppiin.

(Toki jos Lundell lähtee, niin kyllä mullakin usko loppuu ensi kauteen.)

En minä kiistele, minä keskustelen. Sinun kanssasi keskusteluun lähdin sen vuoksi, että selkeästi tietosi työlainsäädännöstä ovat puutteelliset ja sen seurauksena julistit täällä väärää totuutta.

Kuten usein tapana on, keskustelu ei kuitenkaan pysy paikallaan, vaan se kehittyy. Näkisin, että mielipiteemme eroavat sekä IFK:n puutteiden että IFK:n reagoimattomuuden järkevyyden osalta. Otan ensin kiinni ensimmäisestä.

IFK:lta puuttuu sekä UJ:n että päävalmentajan mukaan vähintään kaksi keskushyökkääjää. Missään nimessä tilanne ei siis ole niin valoisa, mitä annat ymmärtää. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että IFK:lta puuttuu kahdesta ensimmäisestä kentästä yksi keskushyökkääjää sekä kahdesta alemmasta kentästä joko yksi keskushyökkääjä ja yksi laitahyökkääjä tai vaihtoehtoisesti kaksi laitahyökkääjää, riippuen Jääskän pelipaikasta. Itse pidän häntä enemmän laiturina, joten kallistun ensimmäiseen vaihtoehtoon. Ja tämä olettama nojaa siihen, että Miro Väänänen onnistuu nelosen keskellä ja Keränen nostaa tasoaan.

Puolustuksen osalta puuttuu nähdäkseni liikettä ja kiekollista taitoa siinäkin tilanteessa, että Teräväinen nostaisi tasoaan reilusti. Liikaa on kysymysmerkkejä joka tapauksessa tältä osin, miksi myös puolustusta pitäisi vahvistaa.

Puutteita on siis nähdäkseni ainakin neljän pelaajan verran, ja siksi en näe IFK:n tilannetta mitenkään kovin hyvänä vaikka sopimuksia lukumääräisesti paljon onkin. Tämän toki kirjoitin jo aikaisemminkin.

IFK:ssa ei siten olen nähdäkseni edes tiedostettu kaikkia puutteita ja on suorastaa säälittävää, että viimeisen kahden kauden jälkeenkin alemmat ketjut rakennetaan pitkälti Keränen, Petrell, Åsten -kolmikon varaan. Lisäksi mielestäni on yököttävää, että IFK:ssa ajatellaan pudotuspelien olevan oman maalin edessä painimista sen sijaan, että peliä voitaisiin viedä kiekollisesti taitavampana ja paremmin liikkuvana joukkueena. Paljoa ei hyökkäys taaskaan tule pakistolta tulitukea saamaan. Keskikaistan puutteet on sentään seurassa todettu.

Ei mulla ole mitään tietoa onko mulla suhteita Lukon sisäpiiriin. Mulla on raumalaisia tuttuja jotka ovat kertoneet kuulemiaan asioita. Audette on heidän kertomansa mukaan korona-ajan hankinta. Hyvää reagointia aikana, kun IFK ei uskalla tehdä mitään. Sitä en tiedä, onko kaikkiin puutteisiin reaoitu, vaan eipä se ole edes merkityksellistä. Merkityksellistä on, että on reagoitu. Se mitä Raumalta olen kuullut, niin puolustuksen puutteet on tiedostettu ja niihin on reagoitu tai tullaan reagoimaan, prosessit ovat toisin sanoen käynnissä.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Hyviä asioita @Provider

Olemme itseasiassa aika samoilla linjoilla (paitsi, että henkilökohtaisesti kasvattaisin Jääskästä Antti Tyrväisen kaltaisen sentterin). Mutta siis kyllä. En ymmärrä, että vuodesta toiseen tuolla roikkuu samat alaketju-ukot surkeilla tilastoilla. Eikä silmäänkään tartu mikään ”tilastojen taakse pitää nähdä”.

Vaihtaisin myös Motinin kiekollisempaan versioon. En siis puhtaasti kiekolliseen pakkiin, mutta siihen pari vuotta vanhempaan Winbergiin. Ja voi olla, että se Vimperi ottaa Motinilta pelipaikan ensi kauden aikana. Oikein toivon Teräväisen ja Vimperin ottavan isot kehitysaskeleet, jolloin pakiston liikkuvuus nöusee kertaheitolla.

Tarkennukseksi. Mietin siis mitä puutteita pitää korvata nyt ja mitä myöhemmin? Ennen kautta itselleni riittää siis se kärkiketjusentteri. Muut puutteet (3.ketjun sentteri mukaanlukien?
) näen korvattavaksi myöhemmin, odotellen viruksen toisen aallon vaikutusta.

Sen aikaa katson mielelläni Jääskää kolmosen keskellä ja junnuja taistelemassa pelipaikasta
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Uskon, että HIFK tekee jatkuvaa tarkkailutyötä ja yhteenottoja eri tahoihin. Kuten uskon muidenkin joukkueiden. Ja jossain vaiheessa, kukin joukkue itsenäisesti, HIFK myös tekee päätöksen satsata siihen puuttuvaan sentteriin. jos kerran tuo raha-asia ei ole riski, niin en tiedä miksei joukkueet julkaise enemmän hankintoja, kun vain 3 joukkueella on enemmän soppareita kuin meillä?

Lukkoa kehut... heiltä lähti sisäisen pistepörssinsä 1,2,3 sekä pakiston ydin. Tätä puutosta ei ole vielä lähellekkään paikattu, kuten aiemmissa viesteissäni olen maininnut.



Tilannehan muuttuu. Lukosta lähti pernaleesti kärkiosaamista. Taitaa olla se 7-8 pelaajaa ja ihan sieltä kärjestä: Danforth, Westerholmit, Reunanen, Heinola... Klok lasketaan lähtijäksi, mutta Lukolla saattoi käydä tsägä kun Admirals lopetti ensi kauden toiminnan. Siis jos jätkä jääkin.

Tapparalta taisi lähteä 8 ydinpelaajaa? ja 4 on nyt hankittu. Kärpiltä oli lähdössä 8 kärkipelaajaa jos myös Pulju ja Kukkonen menetetään. Eipä ole paikattu kuin pari.



Rako muuttuu, kun kerran muiltakin lähtee sitä osaamista. Sitten rako muuttuu myös sisäisen kasvun kautta. Lundell voi odotetustikin tehdä sellaisen tasonnoston, että se jo yksinään nostaa hyökkäyksen tasoa mielettömästi.

Mutta rako muuttuu ja noilta muilta huippujengeiltä on myös lähtenyt melkein kokonaisia 1.ketjuja. Ja silti jostain syystä Kärpät ja Tappara eivät ole julkaisseet kuin talven aikana sopineet diilinsä. Kuten HIFK. Taitaa myös noi Lukon diilit olla talven ja alkukevään peruja. Eli tekeekö muut oikeasti nyt kauppoja?

Kuten itse sanoit. Emme tiedä kuka käy kauppaa ja miten? Se on eri asia milloin joukkueet niitä julkaisevat, kuin se milloin kaupat on oikeasti tehty.
Ensinnäkin kannattaa katsoa niitä kokoonpanoja joukkueiden kotisivuilta. Elite, Liiga ja Jatkoaika eivät ole ajan tasalla.

En myöskään vertailisi joukkueiden sopimusmääriä vaan sopimuspelaajien laatua tai lähtijöitä vs. uusia.
HIFK:lla on tasan kaksi uutta sopimuspelaajaa - Karjalainen ja Väänänen. Ne eivät korvaa lähteneitä: Turunen, Paajanen, Keränen, Järvinen, Engren, Kangasniemi, Kankaanperä, Engberg, Nykopp jne.
Mainitsit Tapparan ja Lukon lähtijät. Totta mooses he paikkaavat aukkoja, kuten varmasti mekin, mutta kuka tekee sen ajoissa ja järkevästi? Siihen en osaa antaa vastausta. Tekisin kuitenkin sen omalla tavallani, jotta kannattajat pysyisivät lojaaleina ja luottavaisina.

Ja tämä ei ole negailua sinua kohtaan, sillä mielestäni olet usein asian ytimessä.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Toivottavasti näin. IFK on kuitenkin niitä harvoja seuroja, jonka edustaja on ihan julkisesti puhunut sen puolesta, että hankintoja ei nyt tehdä. Todetaan nyt vielä, että joukkue huutaa kahta sentteriä. Jälleen kerran hyökkäyksen tärkein paikka on jätetty vajaaksi, eikä reagointia ole kuin puheenrasolla.

Mitä tulee sopimusten määrään, se on lähes täysin triviaalia. Merkitsevää määrän sijaan on laatu. Itse lasken, että IFK:n sopimusten joukossa on kahdeksan lappua jotka eivät meitä ensi kaudella auta menestymään. Noista kahdeksasta sopimuksesta koen 5 täysin turhiksi. Eli se siitä määrästä.



Missä minä olen Lukkoa kehunut? Todennut vain, että ovat aktiivisia markkinoilla ja menestyivät viime kaudella paremmin kuin me, huomattavasti paremmin. Toki Lukko on IFK:lle hyvä verrokki, koska kummallakin seuralla ovat joukkueenrakentajat vaihtuneet suurinpiirtein samaan aikaan ja kummallakin on rahaa käytössään. Toki erojakin löytyy, Lukon käyrä on nouseva, IFK:lla toistaiseksi laskeva. Näyttöjen perusteella sanoisin, että Tobiaksen kannattaisi ottaa Sahlstedista mallia.

Ja toki Lukosta kuuluu koko ajan uutisia, miten lähteneitä pyritään paikkaamaan. Esimerkiksi julkista salaisuutta Audettea pidän suorastaan erinomaisena hankintana.



Eli IFK menestyy vain muiden tekemättömyyden kautta. Mitä suotta rakentamaan omaa juttua, kyllä kerran vuosikymmenessä kaikki muut taas heikentyvät riittävästi. Suorastaan säälittävä ajatusmalli.



Lundell voi olla tosiaan ihan täyttä timanttia ensi kaudella, ehkä jopa Liigan paras hyökkääjä. Toisaalta Lundell voi olla ensi kaudella myös NHL-joukkueen kolmosen keskellä. Toisekseen IFK ei ole ainoa joukkue, missä sisäistä kasvua tulee tapahtumaan. Esimerkiksi parjaamasi Lukon puolustus voi parantua ihan helvetisti sisäisen kasvun kautta. Kärppien ja Jypin superjuniorit voivat myös ottaa isoja askelia, ihan jopa isompia kuin Lundell. Täytyy kuitenkin muistaa, että kaikesta huolimatta Anton Lundell ei ole kuin korkeintaan kolmanneksi lupaavin hyökkääjä Liigassa.

Ja kyllä ympäri Eurooppaa on kovasti tehty hankintoja. Vastahan SHL seura vei yllättäen meiltä Pattin ja Ilvestäkin taidettiin kupata. Ratapihan naapuri solmii sopimuksia solkenaan ja Raumalta kuulemieni tietojen mukaan siellä on kyllä tehty sopimuksia myös korona-aikaan, kuulemma ainakin tämä jo mainittu Audette. Käsittääkseni myös Lahdessa on kahta näkemystä siitä, koska Iikan sopimus on allekirjoitettu. Minulle on kerrottu pelaajien totuus. Epäilen myös Karejevin sopimuksen musteen olevan varsin tuoretta, mutta tältä osin kyse on vain omasta epäilystä.



Sen kuitenkin tiedämme, että IFK ei nyt käy kauppaa.
H-vetin hyvin kiteytetty!
Olen kaikilta osin samaa mieltä.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Onko sillä väliä milloin sopimukset on solmittu?
Ei minulle, mutta täällä on paljon asiasta taiteltu peistä. Jos ottaisit peukalon pois suusta ja avaisit silmäsi, ehkä olisit lukenut noita aiempia viestejä.

Itse olen kirjoittanut, että Tobben olisi pitänyt saada ensi kauden jengi valmiiksi jo ennen vuodenvaihdetta. Ja sillä tarkoitan, että meillä olisi ollut 4-5 sopparia "oikeiden" senttereiden kanssa. Silloin ei Paajasen lähtö olisi ollut niin kouraiseva.

Ja jos itse opettelisit kirjoittamaan muita kunnioittaen, uskon että saisit paljon positiivisempiä vastauksia ja itsekin voisit paremmin. Tämä viimeinen kommentti on pelkästään hyvällä mielellä sinua kohtaan. Mietipä sitä.
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Ei minulle, mutta täällä on paljon asiasta taiteltu peistä. Jos ottaisit peukalon pois suusta ja avaisit silmäsi, ehkä olisit lukenut noita aiempia viestejä.

Itse olen kirjoittanut, että Tobben olisi pitänyt saada ensi kauden jengi valmiiksi jo ennen vuodenvaihdetta. Ja sillä tarkoitan, että meillä olisi ollut 4-5 sopparia "oikeiden" senttereiden kanssa. Silloin ei Paajasen lähtö olisi ollut niin kouraiseva.

Ja jos itse opettelisit kirjoittamaan muita kunnioittaen, uskon että saisit paljon positiivisempiä vastauksia ja itsekin voisit paremmin. Tämä viimeinen kommentti on pelkästään hyvällä mielellä sinua kohtaan. Mietipä sitä.
Olisiko ollut helpompi vaan vastata viestiin?

Jos et huomannut, olet selittänyt asiaa vasta viestini jälkeen.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Olisiko ollut helpompi vaan vastata viestiin?

Jos et huomannut, olet selittänyt asiaa vasta viestini jälkeen.
Olisi ollut helpompi vastata VAIN viestiin, mutta koska olen muutaman kerran saanut mielestäni asiattomia viestejä, päätin kommentoida enemmän.
Ja ei, en selittänyt asiaa vain viestisi jälkeen. Jos lukisit aiemmat viestini asiaan liittyen, huomaisit tämän.
En enää kommentoi tätä asiaa, jääköön tämä tähän ja hyvällä mielellä.
 

Pepper Jack

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei kai se pelaajasopimusten määrä yksinään kerro tarvetta uusille hankinnoille vaan se mille pelipaikoille ne on. Siitä ollaan varmaan yhtä mieltä, että HIFK tarvitsee senttereitä?
Yksinään ei tietenkään, mutta kun katsoo vielä rosterit läpi, Liigassa näyttäisi yllättäen olevan nolla valmista joukkuetta ensi kaudeksi. On siis todella laiskaa ja hölmöä väittää HIFK:n toimimattomuutta jotenkin poikkeukselliseksi, kun vain pari jengiä on tehnyt tai julkaissut viime aikoina uusia sopimuksia. Kyllä IFK:n tämän hetken toiminta tai sen puute ennemmin mukailee valtavirtaa kuin on poikkeavaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: EPK

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
En myöskään vertailisi joukkueiden sopimusmääriä vaan sopimuspelaajien laatua tai lähtijöitä vs. uusia.
HIFK:lla on tasan kaksi uutta sopimuspelaajaa - Karjalainen ja Väänänen. Ne eivät korvaa lähteneitä: Turunen, Paajanen, Keränen, Järvinen, Engren, Kangasniemi, Kankaanperä, Engberg, Nykopp jne.
Mainitsit Tapparan ja Lukon lähtijät. Totta mooses he paikkaavat aukkoja, kuten varmasti mekin, mutta kuka tekee sen ajoissa ja järkevästi? Siihen en osaa antaa vastausta. Tekisin kuitenkin sen omalla tavallani, jotta kannattajat pysyisivät lojaaleina ja luottavaisina.

Täyttä asiaa. Ensimmäinen järkevä aika neutraali teksti, jonka ytimessä on, että kaikilla on aukkoja, mutta kuka paikkaa ensin ja järkevästi. Jos katson näitä Kärppien, Lukon ja Tapparan kokoonpanoa, niin eihän meillä ole vielä hätää. On noillakin jengeillä kyllä vielä tekemistä. Mutta kuten sanoit: Kuka paikkaa aukot ensin ja järkevästi? Sitä jäämme odottamaan.

Kuten olen sanonut, en ole vielä tyytyväinen HIFKn kokoonpanoon, mutta olen valmis lähtemään kauteen yhden kärkisentterivahvistuksen kanssa.


Reiluuden vuoksi pitää verrata viime syksyn kokoonpanon kanssa(koska Tobias on osoittanut kaivavansa aika koviakin pelimiehiä vielä kauden aikana). Silloinkin korostuu toi mainitsemasi "paikon laatu": Lasken Järvisen mukaan syksyyn, koska hän tuli vielä aika alkukaudesta ja tätä puutosta metsästettiin koko kesä, kun jo kuulemma aika varmalta näyttänyt Melart häipyikin Ruotsiin.


Turunen -> Leskinen (Laitan siksi, että näin Tobias julkisesti väitti). Ei ole upgreidaus, vaan suurin piirtein samantasoinen kaveri ,mutta erilainen pelaajatyyppi. Omalla tasollaan silti sarjaan ylivertainen pelaaja.

Engren->Halonen. Olen huolissani, mutta aika näyttää tuleeko tästä meille se "Annunen" vai "Ruusu".

Kankaanperä -> Karjalainen. Pidän upgreidauksena. Vielä kehittyvä kaveri.

Nykopp->Väänänen. Aika näyttää... Jos pysyy ehjänä niin on toki jos sitä kautta upgreidaus. Diggasin kyllä todella paljon siitä sen yhdestä pelistä meillä.

Engberg->Heljanko. Heljangon ollessa vielä aika hyvin aloittava rightin sentteri, niin tämä on mielestäni jopa upgreidaus. Senttereitä tarvitaan, kuten sanoit.

Järvinen ->
Paajanen ->
Lambert ->
Kangasniemi->

Eli suurin osa paikoista on about yhtä hyviä. Pari heikennystä ja pari vähäistä upgreidausta. Mutta olennaisempana ei tarpeeksi upgreidausta, että se paikkaisi noi "puuttuvat" ukot, jotka nyt on syksyn jengistä paikkaamatta.

Paajasen ja Lambertin ymmärrän. Ne lähdöt tulivat myöhään ja rahahanat kiinni. Eli sanotaan, että 2 huippupelaajaa enemmän pitäisi olla jengissä riippumatta Paajasen ja Lambertin lähdöstä.

Olen siis aivan varma, että HIFKlla oli parit keskustelut käynnissä vielä, kun korona osui tuulettimeen. En jaksa oikeasti uskoa, että oltaisiin menty Väänäsen ja Karjalaisen julkistuksella pelkästään. Ihan jo kausarimyyntiä edistääkseen on meillä ollut tapana tehdä isoja hakuja ja järjestää "The pressitilaisuus".

Jotenkin tuntuu, että jonkun Järvisen tai/ja Keräsen kanssa tunnusteltiin vielä jatkon mahdollisuutta ja sitten lyötiinkin rahahanat kiinni koronan tultua. Jos ei ole ollut keskusteluja, niin aika suurta sisäistä kasvua odotetaan junnuilta...

Ja olet aivan oikeassa, että jos HIFKlla olisi ollut 1 sentteri enemmän jo vuodenvaihteessa, niin tuo Paajasen lähtö ei olisi niin tunnahtanut. Vaikka sellainen hyvä Toni Koiviston mallinen 3-ketjun veteraanisentteri, joka tarvittaessa pystyy pelaamaan 2.ketjussa. Esim....Elkins.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
...Itse olen kirjoittanut, että Tobben olisi pitänyt saada ensi kauden jengi valmiiksi jo ennen vuodenvaihdetta. Ja sillä tarkoitan, että meillä olisi ollut 4-5 sopparia "oikeiden" senttereiden kanssa. Silloin ei Paajasen lähtö olisi ollut niin kouraiseva.

Vastaan tähän aiempaa viestiäni toistaen. Kyselin siis tutulta, joka asioista oikeasti tietää, että mikä se tilanne oli vielä alkuvuonna ennen koronaa ja jengi oli tälläinen:

Turunen-Paajanen-Leskinen
Saarinen-Lundell-Dyk
Sallinen-Jääskä-Heljanko/Lambert/Nordgren
Tallberg-Väänänen-J.Keränen /And/Petrell/Åsten /Myllylä

Kousa-Varakas
Teräväinen-Motin
Winberg-Lyytinen
Ahonen-Karjalainen
Laakso-Seppälä

Tuohimaa
Halonen
Taponen

Ja, että "joitakin keskusteluja käytiin". toki voi olla, että joitakin keskusteluja käytiin on ollut keskustelut Lambertin kanssa.

Mutta Paajanen oli jäämässä eikä ollut mitään merkkejä miehen lähdöstä ja jopa Turunen oli sanonut, että jäämisen mahku on iso. Teemu oli sanonut, että lähtee vain jos löytyy oikeasti kiinnostava paikka ja sellaista ei ollut tullut esiin. NHLästä ei ollut kovinkaan paljon yhteydenottoja.

Musta toi joukkue on todella valmis ollakseen vuodenvaihteen joukkue (muistetaan, että Heljanko on tosiaan umpisentteri, mutta ajettu MGn tavoin sisään laidassa) ja Tobias oli matkalla ensimmäiseen homeruniinsa jos Turunenkin olisi jäänyt. Sitten noi annetut optiot kostautui ja ehkä tulevaisuudessa nähdään meillä vähemmän optioita per vuosi..

Noiden optioiden takia Tobias pelasi riskillä ja musta hävisi. Olisi kyllä kiinnostava tietää mitä kundi ajattelee? No. Ei ole onneksi muillakaan jengeillä poikkeuksellisen valmista porukkaa, joten tästä voi tulla vielä hyvä kokonaisuus. Katsotaan.

Edit: Myllylä unohtui.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: EPK

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Noiden optioiden takia Tobias pelasi riskillä ja musta hävisi. Olisi kyllä kiinnostava tietää mitä kundi ajattelee? No. Ei ole onneksi muillakaan jengeillä poikkeuksellisen valmista porukkaa, joten tästä voi tulla vielä hyvä kokonaisuus. Katsotaan.

Kyllä, ja onpa yllättävää taas, että tuuri osasi taas kiertää IFK:n kaukaa noissa tapauksissa...
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Kyllä, ja onpa yllättävää taas, että tuuri osasi taas kiertää IFK:n kaukaa noissa tapauksissa...

Toisaalta voi ajatella, että HIFKlla kävi tuuri sillä sekä Kärpiltä, Tapparalta että Lukolta on lähdössä sellaiset 6-8 ydinpelaajaa.

Jotenkin sitä haluaisi, ettei UJ luota tuuriin... tai liian moneen optioon.

Noi optiot on kyllä hankalia.

Sä et voi oikein tammikuussa hankkia Kunykkia joukkueeseen vain varmuuden vuoksi JOS Paajanen sitten lähteekin? Siinä budjetti paukkuisi huolella. Sun täytyy odottaa se option loppuminen ja tässä tapauksessa vielä haastavampaa, että kaikki merkit viittaa pelaajan jäämiseen. Siten olet löysässä hirressä maaliskuun loppuun asti.

Siksi kannattaisin linjaa, ettei senttereille tai kiekollisille pakeille tai veskareille (eli pelaajaryhmille, jota on vaikea löytää kauden aikana), anneta niitä optioita. Ehkä tuo muuttuukin tämän kauden jälkeen. Nythän meillä ei kait yksikään kärkipelaaja ole ensi kausi +1 diilillä?
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksinään ei tietenkään, mutta kun katsoo vielä rosterit läpi, Liigassa näyttäisi yllättäen olevan nolla valmista joukkuetta ensi kaudeksi. On siis todella laiskaa ja hölmöä väittää HIFK:n toimimattomuutta jotenkin poikkeukselliseksi, kun vain pari jengiä on tehnyt tai julkaissut viime aikoina uusia sopimuksia. Kyllä IFK:n tämän hetken toiminta tai sen puute ennemmin mukailee valtavirtaa kuin on poikkeavaa.
Ensiksi sun peruste oli pelaajasopimusten määrä, joka ammuttiin alas ja nyt sitten siirsit maalitolppia siihen, että HIFK onkin valtavirrassa muiden kanssa ja hyvä niin. Niin tai näin, mutta sitä valtavirtaako sinäkin haluat? Jos mennään mukavasti pötkötellen siinä virran keskellä, niin menestyskin on sen mukaista.
Mulle se ei riitä. Mä haluan, että HIFK on se joka liidaa liigaa ja toimii kuten suurseurojen kuuluu toimia eikä niin, että se jää vaan UTJ:n puheiden tasolle niin kuin tähän asti.
 

Pepper Jack

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensiksi sun peruste oli pelaajasopimusten määrä, joka ammuttiin alas ja nyt sitten siirsit maalitolppia siihen, että HIFK onkin valtavirrassa muiden kanssa ja hyvä niin. Niin tai näin, mutta sitä valtavirtaako sinäkin haluat? Jos mennään mukavasti pötkötellen siinä virran keskellä, niin menestyskin on sen mukaista.
Mulle se ei riitä. Mä haluan, että HIFK on se joka liidaa liigaa ja toimii kuten suurseurojen kuuluu toimia eikä niin, että se jää vaan UTJ:n puheiden tasolle niin kuin tähän asti.
Silloin kun IFK julkaisi sopimuksia, palstalla tuntui vallitsevan konsensus siitä, että sopimuksia on lukumäärällisesti vielä liian vähän. Jos IFK:lla on neljänneksi eniten sopimuksia Liigassa kuvittelisin muillakin joukkueilla olevan liian vähän sopimuksia. Ei tuota mitään alas ammuttu, mutta eihän se silti yksinään kerro pelaajien tarpeesta.

Nyt sinä taas siirrät keskustelun johonkin aivan muuhun. Minä koitin vain korjata tätä älytöntä nillitystä siitä, että IFK:n toiminta on muka muista poikkeavaa ja vain IFK ei hanki pelaajia, vaikka niitä tarvitsee. Kaikki joukkueet tarvitsevat pelaajia ja vain muutama joukkue on niitä viime aikoina julkaissut.

Miksi kaikkien seurojen pitäisi olla kaupoilla? Ne ovat olleet jotka pelaajia tarvitsevat. Paitsi HIFK.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
...Mulle se ei riitä. Mä haluan, että HIFK on se joka liidaa liigaa ja toimii kuten suurseurojen kuuluu toimia eikä niin, että se jää vaan UTJ:n puheiden tasolle niin kuin tähän asti.

Tässä on hyvä totuus. Uskon Salmelaiseen, mutta miksi meillä vuodesta toiseen ravaa keskinkertaisuuksia meidän miehistössä? Laakso, J.Keränen, Petrell. Åsten on omassa roolissaan loistava ja erinomainen AV-ukko, mutta kun ketju on Petrell-J.Keränen-Åsten, niin ei se ole liigaa liidaavan seuran laatuinen ketju.

Mä haluaisin, että siellä nelosessa on Toni Sihvosen kaltaisia ajattelevia, kohtuu taitavia ja työteliäitä pelaajia. Siitä jo lähtee se liidaaminen.

Väänänen on hieno haku ja voi kasvaa tosta ensin 3.ketjun sentteriksi ja sitten jossain vaiheessa sellaiseksi hyväksi 2-3. ketjujen välissä, loukkaantumistilanteesta riippuen, pelaavaksi VL-sentteriksi.

Mutta miksei meillä ole sarjan parasta 4. ketjun sentteriä?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mutta miksei meillä ole sarjan parasta 4. ketjun sentteriä?
Vastaan irrallisen lauseeseen. Koska ne yritetään tehdä aina omista junnuista. Onko pari kertaa onnistunut 20 vuoden aikana.

Olen ollut aina sitä mieltä että tarvitaan EHT-tason 4. Sentteri ja ehdotellutkin täällä Matti Järvisiä Jasua, vaikkapa Hytöstä, ehkä ei enää.

On niin tärkeä pesti ettei voida täyttää aina vain omilla pojilla.

Olihan meillä Paajanen, se on huippusentteri neloseen. Mutta homma menee aina niin että nämä pelaa syystä tai toisesta ylempänä ketjuissa. Tämä vertaus on toki kaukaa haettu mutta kokemusta tarvitaan neloseen. Rutinoitunutta Liiga sentteriä, valmentajan luottopelaaja.

Jos oltaisiin tällä kaudella menty finaaleihin saakka niin olisin rakentanut Oton ympärille maan parhaan nelosen edellyttäen että senttereinä olisi ollut Sallinen, Lundell, Jääskä.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Kun puhutaan siitä, monta pelaajaa joukkueessa on tai pitäisi olla tai kuinka monta on edellisinä vuosina ollut niin en tiedä miten oleellista se on. Pitäisikö enemmän ajatella sitä ideaalitilannetta. Jos molemmat veskarit loukkaantuu, niin jengissä on kauden aikana helposti 5 veskaria. Jos 4 hyökkääjää loukkaantuu ja 4 sairastuu, käy jengissä helposti kauden aikana yli 20 hyökkääjää. Toki aina joku loukkaantuu ja sairastuu, mutta uskon että IFK saa tilastollisesti pudotettua lukua.

Nyt on 10 pakkia ja mun mielestä sen pitää riittää, ellei sitten Seppälä ja Laakso ole menossa lainalle tms.

Hyökkääjiä on ihan riittävästi, jos 2 sentteriä saadaan tai 1 sentteri ja 1 laituri, kunhan ne ovat 1-2 ketjun pelaajia. Sen jälkeen rotaatiossa on pelaajia, joille täytyy antaa peliaikaa jos loukkaantuminen tai sairastuminen tulee. Nyt siellä on varsin potentiaalisia pelaajia odottamassa peliaikaa. Jos ajatellaan että Terry And pelaa lähtökohtaisesti 3. oikeaa laitaa, niin sen jälkeen rotaatiossa on (kuten Salmelainen sanoi) Kollien 1. kenttä; Myllylä - Heljanko - Nordgren ja kaikki ovat potentiaalisia breikkaajia. Sen lisäksi on vielä neloseen laittaa loukkaantumistilanteessa Petrell sekä Åsten.

Sitten jos käy niin että Leskinen loukkaantuu, niin toki pitää reagoida, mutta mun mielestä olisi turhaa reagoida siihen jo tässä vaiheessa.

Uskon että 2/4 breikkaa, pelaajista; And, Heljanko, Myllylä, Nordgren. Jos ei breikkaa, niin ei voi mitään, mutta se riski pitää ottaa. Esim. Heljanko ja Myllylä voivat onnistuessaan pelata seuraavat 5 kautta suht edullisesti IFK:ssa 3. kentässä tehden hyviä tehoa ja samalla jää rahaa panostaa 1-2 kenttien pelaajii sekä 1-2 parin puolustajiin.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Sallinen - xxx - Leskinen
Saarinen - Lundell - Dyk
Jääskä - xxx - Nordgren
Tallberg - Väänänen - Keränen
Åsten, Petrell, Myllylä, Heljanko

Varakas - Kousa
Ahonen - Motin
Lyytinen - Karjalainen
Teräväinen
Winberg
Laakso
Seppälä

Tuohimaa
Halonen
Taponen

Uskon, että se tulee näyttämään tuolta. Hyvin paljon riippuu joukkueen iskukyky siitä, että millaisia senttereitä Salmelainen onnistuu syksyllä vielä löytämään ja sitten, että millä tasolla pystyvät pelaamaan Nordgren, Myllylä ja Heljanko sekä Väänänen? Ylipäätään pysyykö Nordgren edes kunnossa tai Jääskä? Toivottavasti jostain löytyy mitat täyttävä kärkisentteri mallia Morley/Lammikko/Danforth/Björninen sekä toinen hyvä sentteri minkä voisi huoletta iskeä kolmosketjun keskelle. Jos tuohon löytyy kaksi hyvää sentteriä niin antaisin arvosanaksi kasin Salmelaiselle näin ennakkoon ajateltuna, kiitettävän arvosanan saadakseen pitäisi tuonne saada vielä yksi huippulaituri (Enlund?) ja nelosketju saada ihan eri näköiseksi, Väänäselle toki kannattaa antaa se mahdollisuus.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Sallinen - xxx - Leskinen
Saarinen - Lundell - Dyk
Jääskä - xxx - Nordgren
Tallberg - Väänänen - Keränen
Åsten, Petrell, Myllylä, Heljanko

Varakas - Kousa
Ahonen - Motin
Lyytinen - Karjalainen
Teräväinen
Winberg
Laakso
Seppälä

Tuohimaa
Halonen
Taponen

Uskon, että se tulee näyttämään tuolta. Hyvin paljon riippuu joukkueen iskukyky siitä, että millaisia senttereitä Salmelainen onnistuu syksyllä vielä löytämään ja sitten, että millä tasolla pystyvät pelaamaan Nordgren, Myllylä ja Heljanko sekä Väänänen? Ylipäätään pysyykö Nordgren edes kunnossa tai Jääskä? Toivottavasti jostain löytyy mitat täyttävä kärkisentteri mallia Morley/Lammikko/Danforth/Björninen sekä toinen hyvä sentteri minkä voisi huoletta iskeä kolmosketjun keskelle. Jos tuohon löytyy kaksi hyvää sentteriä niin antaisin arvosanaksi kasin Salmelaiselle näin ennakkoon ajateltuna, kiitettävän arvosanan saadakseen pitäisi tuonne saada vielä yksi huippulaituri (Enlund?) ja nelosketju saada ihan eri näköiseksi, Väänäselle toki kannattaa antaa se mahdollisuus.

Mä jotenkin veikkaan että Myllylä ja Heljanko menee Nordgrenin ohi ensi kaudella, sekä voimassa että nopeudessa ja saavat työnteolla enemmän itselleen peliaikaa.

Toki, olisihan se upea juttu jos "super Nikke" breikkaisi ja painaisi 20+20. Joskus odotin että tuo olisi mahdollista, mutta siitä on jo pitkä aika. Pelkään että into treenata ei ole riittävällä tasolla ja en toki ihmettelekään sillä 3 viime kautta ja 3 isoa loukkaantumista.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Mä jotenkin veikkaan että Myllylä ja Heljanko menee Nordgrenin ohi ensi kaudella, sekä voimassa että nopeudessa ja saavat työnteolla enemmän itselleen peliaikaa.
Minusta Heljanko meni jo ohi ja vieläpä selvästi. Huomattavasti monikäyttöisempi, nopeampi ja vahvempi pelaaja kuin Nordgren. Myllylän kohdalla voit olla oikeassa jos vain saa peliaikaa. Epäilen myös että Niken kehitys valitettavasti pysähtyi noihin vammoihin täysin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: EPK

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Toisaalta voi ajatella, että HIFKlla kävi tuuri sillä sekä Kärpiltä, Tapparalta että Lukolta on lähdössä sellaiset 6-8 ydinpelaajaa.

Jotenkin sitä haluaisi, ettei UJ luota tuuriin... tai liian moneen optioon.

Noi optiot on kyllä hankalia.

Sä et voi oikein tammikuussa hankkia Kunykkia joukkueeseen vain varmuuden vuoksi JOS Paajanen sitten lähteekin? Siinä budjetti paukkuisi huolella. Sun täytyy odottaa se option loppuminen ja tässä tapauksessa vielä haastavampaa, että kaikki merkit viittaa pelaajan jäämiseen. Siten olet löysässä hirressä maaliskuun loppuun asti.

Siksi kannattaisin linjaa, ettei senttereille tai kiekollisille pakeille tai veskareille (eli pelaajaryhmille, jota on vaikea löytää kauden aikana), anneta niitä optioita. Ehkä tuo muuttuukin tämän kauden jälkeen. Nythän meillä ei kait yksikään kärkipelaaja ole ensi kausi +1 diilillä?
Mikään ei toisaalta estä optioiden osalta, että sopimuksessa edellytetään, vaikka jopa molemmilta osapuolilta, lunastamisesta ennen vuodenvaihdetta.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Mikään ei toisaalta estä optioiden osalta, että sopimuksessa edellytetään, vaikka jopa molemmilta osapuolilta, lunastamisesta ennen vuodenvaihdetta.

Erittäin hyvä pointti. Miksei option takaraja voisi olla tammikuun loppu? Joulukuun lopppu voi olla hieman liian aikaisin sen suhteen, että nähdään joidenkin pelaajien suoritustason nousu tai lasku.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: EPK
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös