Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 891 220
  • 81 125

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Missä on muuten nimimerkki @BigRedCat , saiko hän täällä riittävän monen ihmisen pään käännettyä taudin vaarallisuuden ja oikean reagointitavan suhteen ja lähtikö sitten kenties suorittamaan valistustehtävää jollekin toiselle foorumille? Ja tämä siis pelkästään hyvällä, vakuuttavaa ja perusteltua analyysia.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä tulee futista pelaaviin nuoriin, niin rinnastan ne leikkipuistossa isolla porukalla leikkiviin lapsiin. Kunhan ovat perusterveitä ja eivät tapaa riskiryhmäläisiä niin asia on ok.

Näin periaatteessa. Mutta itse ajattelen asiaa niin, että säännöt koskevat kaikkia, mikä pitää sisällään myös nuo leikkipuistossa pyörivät lapsilaumat.

Tämä juuri viruksen leviämisen hillitsemiseksi. Ja nuo tietyt mistään välittämättömät seniorikansalaisetkin saavat tuosta vain vettä myllyynsä: "Ei tuo nuorisokaan noudata ohjeita, niin minä lähden nyt kahvittelemaan Kauko, Arvin, Raijan, Sepon ja Irmelin kanssa. Ja tuleehan sinne varmasti muitakin".
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos Suomesta puhtaan niin se vauhti on vain ihan helvetin hidas nykyisellään. Jos tauti on nyt 10 000 ihmisellä, niin se on alle 0,2% kansasta. Tasaisella tahdilla (joka ei ole realististal) ja kahden viikon kestolla niin siihen menee 20v (jos laskin oikein).

Toinen mielenkiintoinen tilanne on jos pääkaupunki suljetaan ja siellä tauti sairastetaan, mutta maakunnissa ei. Milloin avataan raja.

Totta tuokin. Ehkä tuo menee niin, että kun uusia tapauksia ei enää tule ainakaan merkittävästi, ruvetaan taas purkamaan rajoituksia.
 

Lehmussaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, Rangers, TPS
Näin periaatteessa. Mutta itse ajattelen asiaa niin, että säännöt koskevat kaikkia, mikä pitää sisällään myös nuo leikkipuistossa pyörivät lapsilaumat.

Tämä juuri viruksen leviämisen hillitsemiseksi. Ja nuo tietyt mistään välittämättömät seniorikansalaisetkin saavat tuosta vain vettä myllyynsä: "Ei tuo nuorisokaan noudata ohjeita, niin minä lähden nyt kahvittelemaan Kauko, Arvin, Raijan, Sepon ja Irmelin kanssa. Ja tuleehan sinne varmasti muitakin".
Sen takia valtiovallan käskyn pitäisi olla, että "liikkumiskielto" yli 70 vuotiaille ja riskiryhmiin kuuluville.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Raportit kertovat, että eilen Helsingissä ollut baarit täynnä porukkaa. Nämä ihmiset on aivan helvetin itsekkäitä, välinpitämättömiä ja tyhmiä. Hallituksen pitäisi tehdä nopeasti se päätös ravintoloiden sulkemisesta. Järjetöntä viivyttelyä väistämättömän edessä.
 

julle-jr

Jäsen
Taudin hirveys ei perustu sen tappavuuteen prosentteina tartunnan saaneista, vaan sen tartuntapotentiaaliin. Kellään meistä ei ole vastustuskykyä sille, koska se on uusi zoonoosivirus.

Rautalankaa:
2% 100:sta on 2 kuollutta.
2% 3 miljoonasta on 60 000. Saman verran Suomalaisia kuoli jatkosodassa. Se oli hirveätä.

Kannattaa siis pitää huolta siitä, että tartunnan saaneiden määrä meillä Suomessa on lähempänä 100:aa ihmistä kuin 3 miljoonaa ihmistä.
En halua vähätellä, mutta jatkosodassa kuolleet lienevät olleet suurimmaksi osaksi parhaassa työiässä olevia miehiä, vaikka toki pommitukset veivät muitakin. Tämä virus sen sijaan vaikuttaisi tappavan lähinnä elämänsä loppupuolella jo muutenkin olevia kansalaisia, eli menetettyjen elinvuosien kannalta tilanne on melko erilainen.

Onko tällaisessa vertailussa mitään järkeä, no eipä kai.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sen takia valtiovallan käskyn pitäisi olla, että "liikkumiskielto" yli 70 vuotiaille ja riskiryhmiin kuuluville.

Miksi? Miksi se ei voi olla nykyisessä muodossaan? Eli yli 70-vuotiaat karanteeniin kaltaisissa olosuhteissa, joissa kaikki kontaktit muihin pidetään niin vähäisinä kuin mahdollista. Ja muilta suositellaan vahvasti välttämään kontakteja niin paljon kuin mahdollista sekä tarpeetonta oleilua julkisilla paikoilla?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Raportit kertovat, että eilen Helsingissä ollut baarit täynnä porukkaa.

Mitkä raportit? Tässä ketjussa on erinäisiäkin anekdootteja - jos minäkin sitten: nämä ympäröivät kadut ovat tyhjiä kuin autiokaupungissa ja mitä olen saanut "raportteja" keskustasta niin se vasta tyhjä onkin.

edit: anteeksi linkki sontalehteen, ja pahoittelut uutisen otsikosta, itse sisältö on että Helsingin yöelämä on täysi varjo entisestään:

 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
En halua vähätellä, mutta jatkosodassa kuolleet lienevät olleet suurimmaksi osaksi parhaassa työiässä olevia miehiä, vaikka toki pommitukset veivät muitakin. Tämä virus sen sijaan vaikuttaisi tappavan lähinnä elämänsä loppupuolella jo muutenkin olevia kansalaisia, eli menetettyjen elinvuosien kannalta tilanne on melko erilainen.

Onko tällaisessa vertailussa mitään järkeä, no eipä kai.

Kyllä tämä on silti validi pointti. Kaikki ihmiset ovat filosofisesti yhtä arvokkaita, mutta kansantaloudellisesti ja tulevaisuuden hyvinvoinnin kannalta näissä on valtava ero.
 

Lehmussaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, Rangers, TPS
Miksi? Miksi se ei voi olla nykyisessä muodossaan? Eli yli 70-vuotiaat karanteeniin kaltaisissa olosuhteissa, joissa kaikki kontaktit muihin pidetään niin vähäisinä kuin mahdollista. Ja muilta suositellaan vahvasti välttämään kontakteja niin paljon kuin mahdollista sekä tarpeetonta oleilua julkisilla paikoilla?
Tarkoitin, että jos nykyiset toimet eivät riitä/auta ja vanhat ihmiset on pidettävä kotonaan. Jos huoli kerran oli että vanhat eivät pysy kodeissaan kun eivät nuoretkaan. Itse en ole ulkonaliikkumieskiellon kannalla todellakaan. Esim. Pshp:n alueella niin vähän todettuja tartuntoja että nyt jo toimet tuntuvat ylimitoitetuilta.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Raportit kertovat, että eilen Helsingissä ollut baarit täynnä porukkaa. Nämä ihmiset on aivan helvetin itsekkäitä, välinpitämättömiä ja tyhmiä. Hallituksen pitäisi tehdä nopeasti se päätös ravintoloiden sulkemisesta. Järjetöntä viivyttelyä väistämättömän edessä.

No ei kai kuitenkaan kaikki. ISn raportissa oli että useampi oli kiinni, ja vartija sanoi että raflassa jossa normaalisti käy 300 illassa oli käynyt noin 50.

Lopettakaa toi puusilmäinen jeesustelu. Ihmisillä on nykymääreillä oikeus mennä sinne ja yrittäjillä oikeus pitää ne auki. Miten sinua naurattaisi, jos omistaisit baarin tai ravintolan juuri nyt? Arttu Wiskarikin oli saanut tappouhkauksen kun pitää ravintolaansa auki, sekin on aivan sairasta.

Jos valtio katsoo tilanteen niin vaativan niin sitten käskekööt kaikki nuo kiinni, silloin yrittäjät saisivat edes vakuutuksesta rahaa, nyt he ovat ihan suossa ja some-tietäjät kimpusss kaiken kivan lisäksi.

Ja edelleen tämä lausunto ei ole tarkoitettu väheksymään tilanteen vakavuutta kokonaisuudessaan ja riskiryhmille erityisesti. Mutta kyllä mua edelleen ihmetyttää nuoret aikuiset, jotka ei töihin uskalla mennä tilanteen vuoksi. He eivät ole noteeranneet ilmeisesti sitä, että influenssaan kuolee mtv:n jutun mukaan vuosittain 1000-2000 ihmistä vuosittain Suomessa, jännä etteivät sen aikana linnoittaudu koteihinsa. Tämän hetkinen lähestyminen on ok, mutta lähestymisen on myös jalostuttava riskiryhmäkeskeiseksi, ei näin voida mennä 3-7kk - kukaaan ei mieti sitä järistystä mitä tästä seuraa riittävällä tasolla töiden ja talouden osalta - sen näkee mm nyt kun aivottomasti hyökkäillään ravintola ja baariyrittäjiä kohtaan.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eipä sitä täällä Pohjois-Suomen korvessa tiedä mihin Kehä 3 loppuu.
Se on päättymätön ympyrä, ei lopu mihinkään. Tarkoitus on hämätä maalsisia
Jos tilanne pitkittyy eikä näytä menevän ohi, niin jossain kohdassa yhteiskunnat on vaan pakko avata ja rajoitukset poistaa. Sitten sairastuu ne, jotka eivät vielä ole sairastuneet ja tullee aika hurja tautipiikki. Se vaan on sitten kärsittävä.
Joo. Mutta jos edes olisi sillä hetkellä sitten riittävästi edes suojia hoitohenkilökunnalle. Tai lääkettä. Tai rokote.

Ed. lainaus aiemmasta viestistä oli jäänyt kesken.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lopettakaa toi puusilmäinen jeesustelu. Ihmisillä on nykymääreillä oikeus mennä sinne ja yrittäjillä oikeus pitää ne auki. Miten sinua naurattaisi, jos omistaisit baarin tai ravintolan juuri nyt? Arttu Wiskarikin oli saanut tappouhkauksen kun pitää ravintolaansa auki, sekin on aivan sairasta.
On oikeus, mutta se on silti itsekästä. Vaikka itsellänikin on oikeus ajatella toimillani pelkästään itseäni, eikä mulla ole velvollisuutta ajatella ketään muuta, en silti tee niin, koska haluan myös ajatella kanssaeläjiä. Ja niin teen koko ajan toimillani nykytilanteessa.

Ei minua naurattaisi baarin omistajana, siksi kirjoitinkin, että hallituksen pitäisi tehdä se päätös, tai olisi jo pitänyt tehdä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitkä raportit? Tässä ketjussa on erinäisiäkin anekdootteja - jos minäkin sitten: nämä ympäröivät kadut ovat tyhjiä kuin autiokaupungissa ja mitä olen saanut "raportteja" keskustasta niin se vasta tyhjä onkin.

edit: anteeksi linkki sontalehteen, ja pahoittelut uutisen otsikosta, itse sisältö on että Helsingin yöelämä on täysi varjo entisestään:

Tuli tuosta jutusta mieleen SK:n juttu Porin karaokebaarista.

Kyllä sitä on baariin päästävä laulamaan. Sehän on välttämättömyys. Miten sitä nyt vaikka kuukauden voisi olla pois tällaisista paikoista.

Tuossa jutussa osa asiakkaista ei halunnut kommentoida toimittajalle ja muutenkin tuntui, että vähän hävetti, kun oli lähdetty baariin ja joku tulee kyselemään. Että ikään kuin tiedetään, että tyhmästi toimitaan ja silti mennään. Ei voi ymmärtää ihmisiä eikä karaokebaarin vetovoimaa.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Itse olen päättänyt, että en muita tuttuja kun työkavereita tapaa. Heidän kanssa voi myös vapailla nähdä, mun töissä altistutaan joka tapauksessa "toisillemme". Naapurin mummolle myös käyn kaupassa. Hän tuskin suostuisi siihen että ei edes kiitosta saisi sanoa. Rapussa ollaan siis muutama sana vaihdettu.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tuttujen ihmisten raportit, jotka ovat yöllä tehneet hieman tutkimusta keskustassa. Ja kuulemma todella monessa baarissa oli porukkaa kun pipoa. Iltalehden jutuista en tiedä.
Oliko ne tutut siellä baareissa itsekin vai olivatko vain kiertelemässä baarien ulkopuolilla ja selvittämässä, kuinka paljon baareissa on väkeä?
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Totta tuo sinänsä on, vaikka siinä mennään aika vaikealle eettiselle alueelle, jos lähdetään arvottamaan ihmiselämää eri vaiheissaan. Toisaalta riskiryhmässä ovat monet sellaiset aikuiset, joilla on sellainen perussairaus, joka ei välttämättä lääkittynä ja säntillisillä elämäntavoilla haittaa elämää lainkaan ja elinvuosia on kymmenittäin edessä. Näitä ovat esim. diabeetikot.

Pakko silti sanoa, että jos kuolleisuus tautiin on yli 95 prosenttisesti 75+ -vuotiaiden keskuudessa ja lisäksi pysyvät keuhkovauriot yms. on myös marginaalissa, jätän sen eettisen pohdinnan vaikka filosofian luennoille, ja olen tyytyväinen tämänkin tumman pilven tarjoamasta hopeareunuksesta.

Edit. Talous siis mielessä tässä valitettavassa tilanteessa.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Kyllä mä haluan sen nähdä kun Nilsiän keskustassa on puolustusvoimat valvomassa ettei kaikki kylän 3 ihmistä kohtaa toisiaan.
En tarkoittanut noita puutteenperällä jatkuvasti asuvia vaan nimenomaan näitä hiihtokeskuksia yms. Joihin jengi ilm. edelleen tunkee...
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Suosikkijoukkue
IFK
Yksi kuollut tautiin Suomessa ja silti kaikki on lopetettu. Varmaan ihan hirveä tauti. Jos joku määrää ulkonaliikkumiskiellon, niin olen valmis rikkomaan sitä, Jotain tilanteen vakavuudesta kertoo myös se, että pääministerillä on varaa pitää vapaapäivä.

Juuri tuon kaltainen ääliökäytös tappaa nyt ihmisiä ympäri maapallon. Ensin yhden, ja sitten seuraavan. Ongelmana ei ole kuolleisuus, vaan se, että sairastuneet tukkii terveydenhuollon, jolloin alkaa kuolla normioloissa helposti pelastettavia ihmisiä. Synnytyssairaaloiden saastuttaminen koronalla vaarantaa syntymättömienkin terveydenhuollon. Toivottavasti lähipiirisi on sinua fiksumpia, ja eristäytyy sinusta.
Marin kertoi eilen tv:ssä, että tänään sunnuntaina on ensimmäinen vapaapäivä kolmeen viikkoon. Montako vapaapäivää sinä olet pitänyt?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Toivoa sopii nyt todellakin, että tämä virus saadaan aisoihin viimeistään kesän aikana ympäri maapalloa. Toimivan rokotteen saamisessa massatuotantoon menee asiantuntijoiden mukaan kuitenkin vielä yli vuosi. Ihan worst case scenariossa tämä lähtee vielä leviämään uudestaan, kun rajoituksia aletaan purkamaan tai mutatoituu tappavammaksi. Silloin tällä olisi, niin maailmaa järisyttäviä seurauksia, että sille ei vetäisi mikään muu vertoja 1900-luvun alusta tähän päivään asti, kuin maailmansodat ja espanjantauti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös