Ihmettelyketju

  • 6 345 711
  • 38 746

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Jonnet ei ymmärrä.
Luultavasti eivät. Moni ei taida tosiaan edes ymmärtää, että ennen vanhaan, tai siis oliko se edes ennen vanhaan, mutta meidän lapsuudessa ja nuoruudessa puhelinta oli pakko käyttää suurin piirtein siinä yhdessä kohdassa asuntoa. Siinä, missä oli puhelinpistoke. Monissa kodeissa se oli vieläpä eteisessä, jolloin yksityisesti keskusteleminen oli varsin haastavaa.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Eihän se (yleensä) minulta ole pois, jos joku ei puhelimeen vastaa, ellei ole numeroa entuudestaan puhelimeensa tallentanut. Ihmetyttää vaan, kun en pysty mitään järkisyytä keksimään, miksi noin toimitaan.

Se järkisyy on ettei ole velvollisuutta olla tavattavissa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tietenkään silloin ei vastata, kun on huono tilanne puhua puhelimeen, mutta sehän taas ei liity siihen, onko soittaja entuudestaan tuntematon vai ei.
Mikä ihmeen velvollisuus on olla koko ajan tavattavissa?
Se järkisyy on ettei ole velvollisuutta olla tavattavissa.

Miten se edelleenkään, että ei ole velvollisuutta olla tavattavissa tai tavoitettavissa, liittyy mitenkään siihen, että vastaako sellaisiin puheluihin, joiden numerotietoa ei ole aiemmin tallentanut puhelimeensa, osoitekirjaansa tai johonkin, minkä perusteella puhelin näyttää soittajalle jonkin nimen?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos soittajalla on tärkeää asiaa, niin tietenkin se jättää viestin vastaajaan. Tai laittaa vaikka tekstarin. Oletko sinä niitä tyyppejä jotka vastaavat puhelimeen vaikka kesken elokuvan? Kun se voi olla tärkeää?
Jos on mahdollisuus laittaa pause, niin miksen vastaisi. Sittenhän se selviää oliko tärkeää. Aniharvoin minulle tosin iltaisin tai viikonloppuisin kukaan tuntematon soittelee, edes headhuntterit.

Sattuneesta syystä oma työnumeroni on salainen, tai siis ei löydy fonectasta. Jos koitan soittaa jollekin ja hän ei vastaa, niin en todellakaan ala mitään viestejä jättää paitsi jos tilanne on aivan akuutti. En ole kokenut ongelmaksi että ihmiset ei vastaisi, tai vähintään soittavat sitten takaisin.
Olisi kieltämättä aika ärsyttävää jos ihmisillä olisi laajemminkin käytössä tuo sinun toimintatapasi, eli vastaisivat vasta kun olisin laittanut esim tekstarin että "voitko vastata, nönnönnöö tässä".
 

Nick Neim

Jäsen
Fonecta Caller nuo suurimmalti osin suodattaa jo pois, eikä tarvitse kaiken maailman kattokauppiaille tai puhelinmyyjille sen ansiosta turhaan vastata. Jos numeroa ei heidän palvelustaan löydy, niin yleensä jätän suoraan vain vastaamatta, mikäli numeroa ei ole tallennettuna. Tämä toki sillä varauksella, etten odota puhelua mistään.

En koe tarpeelliseksi vastata jokaiseen soittavaan numeroon, ja tuhlaa näin ollen molempien aikaa. Hyvin on tähän asti tällä taktiikalla pärjätty, vaikka nigerialaisen prinssin 32 miljoonaa menikin kerran ilmeisesti sivu suun.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisi kieltämättä aika ärsyttävää jos ihmisillä olisi laajemminkin käytössä tuo sinun toimintatapasi, eli vastaisivat vasta kun olisin laittanut esim tekstarin että "voitko vastata, nönnönnöö tässä".
Miksei vain voisi jättää vastaajaan viestiä jos on kerran itse aloitteellinen yhteydenotossa. Sellaiset soittajat eivät ole keskustelun arvoisia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Fonecta Caller nuo suurimmalti osin suodattaa jo pois, eikä tarvitse kaiken maailman kattokauppiaille tai puhelinmyyjille sen ansiosta turhaan vastata. Jos numeroa ei heidän palvelustaan löydy, niin yleensä jätän suoraan vain vastaamatta, mikäli numeroa ei ole tallennettuna. Tämä toki sillä varauksella, etten odota puhelua mistään.
Fonectahan tosiaan kertoo myös jos "numerosta soitetaan poikkeuksellisen paljon" vaikkei numero olisikaan julkinen, ja se on oikein kätsy ominaisuus. Todella harvoin tulee enää puhelinmyyjälle vahingossa vastattua.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Miksei vain voisi jättää vastaajaan viestiä jos on kerran itse aloitteellinen yhteydenotossa. Sellaiset soittajat eivät ole keskustelun arvoisia.
Ei kaikilla ole vastaajaa, vaikka eivät itselleen vieraisiin numeroihin vastaakaan. Ja joskus asiat ovat sellaisia, että niistä ei voi jättää viestiä.

Tässä nyt on selvästi kahta koulukuntaa ja niissä ei nyt vaan ajatukset kohtaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miksei vain voisi jättää vastaajaan viestiä jos on kerran itse aloitteellinen yhteydenotossa. Sellaiset soittajat eivät ole keskustelun arvoisia.
Koska en halua itsekään vastaajaani mitään viestejä. Tai ei mulla enää vastaajaa edes ole, mutta silloin kun oli. Totta kai soitan takaisin jos en ole pystynyt vastaamaan, kuuluu minusta perus käytöstapoihin ja työkulttuuriin. Puhelinmyyjille en toki ala soittelemaan takaisin.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Jossain vaiheessa iltapäivälehdissä pyöri juttu, jossa teinien vanhempia kehotettiin vastaamaan tuntemattomaan numeroon, koska poliisipartio saattaa tavoitella heitä. Mahtaakohan poliisipartio edelleen soittaa tuntemattomasta numerosta?
Kyllä soittavat tuntemattomasta numerosta . Itseltäni oli pari viikkoa sitten autosta rikottu sivuikkuna ja soittelivat siitä.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Itse olen tätä tyyppiä joka ei todellakaan vastaa luuriin jos ei tiedä kuka soittaa. En tiädä mistä mulle on iskostunut tämä, mutta puhelimessa päliseminen on vaan aivan helvetin ärsyttävää. Mulla on luuri varmaan 90% ajasta äänettömällä. Siitä näkee kyllä jos joku on tavotellu. Saatan jopa soittaa takasin jos on tilanne että asia saattaisi jopa kiinnostaa,
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ai niin, lisätään tähän vielä seuraava. Joillain ihmisillä on periaate, että eivät suostu jättämään viestiä vastaajaan. Eivät tykkää puhua koneelle.

Tästähän saadaan jännä kierre. Henkilö A ei periaatteen vuosi suostu jättämään vastaajaviestiä. Syystä tai toisesta hänellä on tärkeää (ainakin omasta mielestään tärkeää) asiaa henkilölle B. B ei entuudestaan tunne A:ta tai jostain muusta syystä B:n puhelimessa ei ole tallennettu A:n numeroa. A yrittää tavoitella B:tä, mutta B ei periaatteensa vuoksi vastaa, koska A soittaa numerosta, jota B ei tunnista. B odottaa A:n jättävän viestin vastaajaansa, mutta A ei jätä, koska hänellä taas on periaate, että vastaajaviestejä ei jätetä. Hmm... Miten tilanne laukaistaan ja B ja A pääsevät juttelemaan puhelimessa?

Joskus se tekstarikin voi olla tekemätön paikka, jos soittajalla on vain lankapuhelin.

Jotenkin omasta mielestäni ajatus, että ihmisellä on puhelin, mutta hän ei vastaa siihen, jos ei entuudestaan tunne soittajaa tai soittajan numeroa, on pöllö. No, meitä on mielipiteinemme monenlaisia.

Ja kuten kirjoitin jo aiemmin, on aikoja ja paikkoja milloin puhelimeen ei voi vastata, mutta sillä ei ole mitään tekemistä tämän periaatteen kanssa.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ilkeää on myös soitella tuntemattomille turhilla asioilla, joten tasan menee jos saa luurin korvaan.
Joidenkin ihmisten työ on soitella ihmisille. En itse ainakaan halua olla vittumainen työtään tekeville ihmisille, kun sen ettei kiinnosta voi ilmoittaa aivan kohteliaasti. Eri asia sitten jos eivät meinaa uskoa, mutta luuria ei ole ikinä kenenkään korvaan tarvinnut iskeä, sillä se on moukkamaista ja junttia.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Itse olen tätä tyyppiä joka ei todellakaan vastaa luuriin jos ei tiedä kuka soittaa. En tiädä mistä mulle on iskostunut tämä, mutta puhelimessa päliseminen on vaan aivan helvetin ärsyttävää. Mulla on luuri varmaan 90% ajasta äänettömällä. Siitä näkee kyllä jos joku on tavotellu. Saatan jopa soittaa takasin jos on tilanne että asia saattaisi jopa kiinnostaa,

Sama. Jos on kiire, niin ei todellakaan kiinnosta rupatella puhelinmyyjien kanssa. Varsinkin kun nämä ovat ärsyttävän sitkeitä. Eikä niiden kanssa kiinnosta rupatella muutenkaan. Tutut numerot ovat muistissa, ja jos tulee joku muu tärkeä puhelu, sitä osaa usein odottaa. Ja on olemassa Fonecta Callerin kaltaisia sovelluksia, joista näkee, kuka soittaa, vaikka numero ei olisi tuttu. Ja jos asia on tärkeä, niin siitä kyllä soitetaan useampaan kertaan tai jätetään viesti tai laitetaan tekstari.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
IS kertoo että viimeinen Siilinjärven Eurojackpot-voittaja oli saatu kiinni.

”Mutta se puhelimeen vastaaminen? Veikkaus yritti viimeisten viikkojen aikana soitella voittajalle useita kertoja, mutta hän ei puheluihin vastannut.

– Harvemmin tulee tuntemattomiin numeroihin vastailtua. Niin paljon kuin lehtimyyjienkin työntekoa arvostan, niin aina ei vaan jaksa niiden kanssa jutella. Sitä kuitenkin haluaa olla kohtelias, kun joku tekee kovin töitä, voittaja kertoo Veikkauksen tiedotteessa.”
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
..

– Harvemmin tulee tuntemattomiin numeroihin vastailtua. Niin paljon kuin lehtimyyjienkin työntekoa arvostan, niin aina ei vaan jaksa niiden kanssa jutella. Sitä kuitenkin haluaa olla kohtelias, kun joku tekee kovin töitä, voittaja kertoo Veikkauksen tiedotteessa.”
Sen osuus oli jotain pari milliä, millä nyt melko kevyesti saa pääomatuloja jotain 100k vuodessa noin pitkässä juoksussa. Kannattavaa puuhaa hillota omia rahojaan toisten tilillä. Suorastaan aivan saatanan tyhmää.
 
Sen osuus oli jotain pari milliä, millä nyt melko kevyesti saa pääomatuloja jotain 100k vuodessa noin pitkässä juoksussa. Kannattavaa puuhaa hillota omia rahojaan toisten tilillä. Suorastaan aivan saatanan tyhmää.
Eikös nuo rahat olisi voinut saada tilille jo viikkoja sitten? Vaikea ymmärtää, miten joku ei tunnu pahemmin välittävän parista millistä harrastusten ja muiden töiden takia. No haettiinhan se Loimaankin (?) voitto vasta kuukausien odottelun jälkeen.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Et muuten vastannut, että kuka vastasi perheessänne puhelimeen lankapuhelinaikana? Etkä siihen, että miten silloin selvisit vastaamisesta, kun et voinut ennen vastaamista tietää kuka soittaa? Vai jätitkö silloinkin vastaamatta ja annoit jonkun muun huolehtia vastaamisesta?

Lankapuhelinaikana oli periaate, että jos on tärkeää asiaa niin kyllä se soittaa uudestaan. Eli ensimmäiseen pirautukseen ei vielä välttämättä reagoitu.

Totta on, että puhelinmyyjistä pääsee 10 sekunnin jutustelun jälkeen eroon, mutta kun en minä kaipaa niitä 10 sekunninkaan juttutuokioita. En siis vastaa puheluihin tuntemattomista numeroista jos en odota puhelua sellaisesta. 100 % ovat turhia soittoja. Jos kaikki tekisi samoin niin turhat soittelut loppuisi.

Jos tuntemattomalla oikeasti on jotain tähdellistä asiaa, se voi jättää viestin tai lähettää tekstarin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ai niin, lisätään tähän vielä seuraava. Joillain ihmisillä on periaate, että eivät suostu jättämään viestiä vastaajaan. Eivät tykkää puhua koneelle.
Minä kuulun tämän periaatteen ihmisiin. Ei se koneelle puhuminen niinkään, mutta kun ei se viestin jättäminenkään usein toiminut eli niihin ei reagoitu. Näitä pettymyksiä en halua lisää ja siksi: pitäkää tunkkinne. Voivathan ne tarkistaa Fonecta finderista kuka soitti, ja halutessaan kysyä, että mitä asiaa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Vastaajaan? Sehän on niin ysäriä niin ysäriä, kas kun ei faksia pidä lähettää.
En se minä sitä vastaajaa kaivannut, se oli heavy, kun halusi vastaajaan viestejä jätettävän.
Miksei vain voisi jättää vastaajaan viestiä jos on kerran itse aloitteellinen yhteydenotossa. Sellaiset soittajat eivät ole keskustelun arvoisia.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
En siis vastaa puheluihin tuntemattomista numeroista jos en odota puhelua sellaisesta.

Mistä sinä tiedät odottaa soittoa tuntemattomasta numerosta, jos soiton tarve ei ole sinulla tiedossa? Kuten TAM tuossa edellä kertoi, soittaa esim. poliisipartio kentältä sellaisesta numerosta, joka ei näy vastaanottajalle. En usko, että poliisi paljon tekstareita lähettää tai välttämättä viestejäkään jättää.

Ehtiihän toki sen ryöstetyn tai rikotun auton havaitsemaan sittenkin, kun sinne auton luo menee.

Tai jos vaikka sairaalasta soitetaan jonkun läheisen sinne yllättäen jouduttua, niin ikävä tilanne, jos siihen puhelimeen ei vastata.

No, kuten todettua, kukin taaplaa tyylillään, enkä ketään pakota puhelimeen vastaamaan. Tuo vaan on toimintamalli, jonka idea ei avaudu minulle.

Se järkisyy on ettei ole velvollisuutta olla tavattavissa.

Tuus nyt @RauMan selittämään vielä tuo, että miten se, että ei ole velvollisuutta olla tavattavissa tai tavoitettavissa liittyy aiheeseen, vastaako ihminen itselleen tuntemattomista numeroista tuleviin puheluihin vai eikö vastaa. Edelleenkään minulle ei auennut tuo asiayhteys.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Mistä sinä tiedät odottaa soittoa tuntemattomasta numerosta, jos soiton tarve ei ole sinulla tiedossa? Kuten TAM tuossa edellä kertoi, soittaa esim. poliisipartio kentältä sellaisesta numerosta, joka ei näy vastaanottajalle. En usko, että poliisi paljon tekstareita lähettää tai välttämättä viestejäkään jättää.

Ehtiihän toki sen ryöstetyn tai rikotun auton havaitsemaan sittenkin, kun sinne auton luo menee.

Tai jos vaikka sairaalasta soitetaan jonkun läheisen sinne yllättäen jouduttua, niin ikävä tilanne, jos siihen puhelimeen ei vastata.

No, kuten todettua, kukin taaplaa tyylillään, enkä ketään pakota puhelimeen vastaamaan. Tuo vaan on toimintamalli, jonka idea ei avaudu minulle.



Tuus nyt @RauMan selittämään vielä tuo, että miten se, että ei ole velvollisuutta olla tavattavissa tai tavoitettavissa liittyy aiheeseen, vastaako ihminen itselleen tuntemattomista numeroista tuleviin puheluihin vai eikö vastaa. Edelleenkään minulle ei auennut tuo asiayhteys.

Ymmärretäänköhän me sana velvollisuus nyt tässä eri tavalla? Tarkoitan etten koe velvollisuutta olla aina tavattavissa, joten en vastaa jos ei huvita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös