Eduskunta vaalikaudella 2019–2023

  • 145 431
  • 1 505

Cliffer666

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils, Jokerit, Järvenpään Haukat
Rikkailta ja hyvätuloisilta (lue ”yli €30’k vuodessa tienaavilta”) varmasti nyt sitten verotetaan kaikki irti lähtevä.

Kuulostaa hyvältä, mutta luulen, että toimenpiteet tulevat olemaan valitettavasti maltillisempia. Kunhan kiristetään vähänkin verotusta, hyvä sekin.
 

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Kyllä Keskustan lähtö hallituspeliin on ollut nähtävissä jo pidemmän aikaa ja sitä on pohjusteltu vielä pidempään. Hieman tulee jopa olo, että pientä julkista teatteria ja taktikointia on ollut käynnissä monella puolueella. Keskustan ja SDP:n suurin yhdistävä tekijä on jo pitkään ollut SOTE linjaukset. Keskustan huono vaalitulos ei sinällään ole mikään hyvä selitys kieltäytyä hallitusvastuusta ja vallasta (vaikka näin on annettu ymmärtää). Kysymys on lopulta vain siitä kuinka isoa "hintaa" ollaan valmiita maksamaan ja miten kaikki palvelee äänestäjiä? Keskustaa kiinnostaa kovasti SOTE miljardien kierrätys maakuntien kautta ja Sipilä varmasti haluaa viedä tämän asian muutenkin maaliin.

Itse näkisin, että tärkeintä on lopulta saada maalle toimintakykyinen hallitus, oli haliituksessa sitten ketä hyvänsä. Politiikka on ennen kaikkea kykyä tehdä ja löytää kaikkia hyödyttäviä kompromisseja. Mitä suurempia poliittisia näkemyseroja on hallituksen sisällä, sitä vaikeampaa on päätösten läpivienti ja ongelmien ratkaisu.
 

teppana

Jäsen
En yritä, olen ihan vakavissani sitä mieltä mitä kommenteissa olen esittänyt. Olen sosialisti/kommunisti, minun mielestäni yksityisille kertynyt varallisuus pitäisi pistää uudelleen jakoon tasapuolisesti kaikille. Pääomatuloveroon jyrkkä progressio. Ansiotuloverotuksen progressiota myös jyrkempi. Perintövero 98%, tällä vältettäisiin vastenmielinen ilmiö kultalusikka suussa syntymisestä. Maastomuuttovero 80% omaisuudesta. tällä vältetään joukkopakoa, osa toki lähtee, mutta moni myös jää.

Piristävää että löytyy näinkin ääripään mielipiteitä.

Edit: Ihan mutulla veikkaan, että et itse kuulu ylimpään 30% mitä tuloihin tulee.
 
Viimeksi muokattu:

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
En yritä, olen ihan vakavissani sitä mieltä mitä kommenteissa olen esittänyt. Olen sosialisti/kommunisti, minun mielestäni yksityisille kertynyt varallisuus pitäisi pistää uudelleen jakoon tasapuolisesti kaikille. Pääomatuloveroon jyrkkä progressio. Ansiotuloverotuksen progressiota myös jyrkempi. Perintövero 98%, tällä vältettäisiin vastenmielinen ilmiö kultalusikka suussa syntymisestä. Maastomuuttovero 80% omaisuudesta. tällä vältetään joukkopakoa, osa toki lähtee, mutta moni myös jää.

Kai sä nyt sen ymmärrät, että noissa sosialistisissakin maissa on eliitti? Tämä eliitti on vieläpä sellainen, joka yleensä yrittää kitkeeää kaikki rikkaruohot ja soraäänet pois. Luuletko että joku Stalin eli pemkällä leivällä ja vedellä niinkuin maanviljelijät Neuvostoliitossa? Onko myös sattumaa, että P-Korean lihavin mies on maan johtaja?
 

Cliffer666

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils, Jokerit, Järvenpään Haukat
Piristävää että löytyy näinkin ääripään mielipiteitä.

Kiva. Ehkä prosentteja voisi hieman maltillistaa, mutta noin yleisesti ottaen olen ihan aidosti tuota mieltä. Joku saattaa luulla huumoriksi, mutta ei. Hyvin lähellä kommunismia on oma aatemaailma. Se, että jollain on miljoonia tilillään ja sijoituksissaan ja jollain toisella ei ole paria kymmentä euroa enempää, tämä epäkohta saa helposti ihmisen kommunistiksi. Millä määritellään se, miten joku yksityinen omaisuus on "ansaittua". Ns. "kovalla työllä"?. Moni on syntynyt kultalusikka suussaan rikkaiden lapsena, eikä ole päivääkään maistanut todellista työnteon elämää. Varallisuus pitäisikin jakaa tasan kaikkien kesken. Ei pysty määrittelemään miten se olisi jollekin toiselle sen "ansaitumpaa" kuin toiselle. Tasan vaan.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Piristävää että löytyy näinkin ääripään mielipiteitä.

Otto Wille Kuusinen se varmaan haudasta tullut kirjoittelemaan ja pistämään Terijoen hallitusta pystyyn. :D
 

PlayMacher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Rovaniemen Kiekko, HIFK, Rangers.
Tähän olisi kiva kuulla perusteluja mieluiten niin, että käyt kaikki persujen 39 kansanedustajaa lävitse ja vertaat heidän asiasisältöjään ja käytöstapoja esimerkiksi tulevan pääministeripuolueen SDP:n 40 kansanedustajaan, niin tietäisi, kuinka merkittävä asiasisältöjen ja käytöstapojen ero syntyisi esimerkiksi kahden edellä mainitun puolueen välille, kun yleistät persut kollektiivisena ryhmänä Halla-ahoa lukuunottamatta.
En rupea halkomaan hiuksia ja käymään kaikki perussuomalaiset läpi vain koska pyydät. Siellä on yksinkertaisesti mielestäni liian vähän kokemusta ja näkemystä ministeripaikoille. Riittävän monella on rikosrekisteri ja sen verran typeriä kommentteja mediassa/somessa että ihan huoletta yleistän tuon porukan, sori siitä sanoisi Stubb.
 

Cliffer666

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils, Jokerit, Järvenpään Haukat
Otto Wille Kuusinen se varmaan haudasta tullut kirjoittelemaan ja pistämään Terijoen hallitusta pystyyn. :D

Älä vertaa minua häneen. Onneksi nykypäivänä ei Suomen kommunisteja voi syyttää "maanpetoksesta" tai epäisänmaallisuudesta, kun Neuvostoliittoa ei ole enää olemassa naapurissa. Minä koen kyllä olevani suomalainen patriootti, mutta hyvin vasemmistolaisella talouspoliittisella aatemaailmalla. Oikeistolla ei ole mitään etuoikeutta omia isänmaallisuutta omakseen.
 

teppana

Jäsen
Kiva. Ehkä prosentteja voisi hieman maltillistaa, mutta noin yleisesti ottaen olen ihan aidosti tuota mieltä. Joku saattaa luulla huumoriksi, mutta ei. Hyvin lähellä kommunismia on oma aatemaailma. Se, että jollain on miljoonia tilillään ja sijoituksissaan ja jollain toisella ei ole paria kymmentä euroa enempää, tämä epäkohta saa helposti ihmisen kommunistiksi. Millä määritellään se, miten joku yksityinen omaisuus on "ansaittua". Ns. "kovalla työllä"?. Moni on syntynyt kultalusikka suussaan rikkaiden lapsena, eikä ole päivääkään maistanut todellista työnteon elämää. Varallisuus pitäisikin jakaa tasan kaikkien kesken. Ei pysty määrittelemään miten se olisi jollekin toiselle sen "ansaitumpaa" kuin toiselle. Tasan vaan.

Ei siinä, kommunismi on aate eikä se sen "parempi" tai "huonompi" ole kuin kapitalismi. Ideologisia kysymyksiä nämä ovat. Jos maailmankuva on sellainen, että kommunismi vaikuttaa kaikkein mieluisimmalta niin sitten se on.

Tuo ehdottamasi aate ei vain ole mahdollinen toteuttaa meillä. Ihan jo pelkästään sen vuoksi, että meillä on vapaus tehdä tai olla tekemättä töitä. Joku duunari painaa mielellään ylitöitä ja tienaa vaikka 1.5x sen mitä vastaavassa työssä oleva kevyempää työrytmiä suosiva työntekijä. On kestämätöntä ajatella, että puolitoistakertaisella työpanoksella palkka olisi sama.

Toki jos eletään mielikuvituksessa niin voidaan ajatella että valtio säännöstelee työn määrän ja palkan tasan kaikille. Tällaista ajatusmaailmaa ei kuitenkaan kannata kuin murto-osa ihmisistä eikä sillä ole mitään realistisia mahdollisuuksia saada kannatusta.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
On se sikäli uutta, että käsittääkseni vastaavalla romahduksella mitä kepulle tapahtui, ei ole aiemmin hallitukseen menty tai päästy. Voin olla väärässä, siinä tapauksessa joku varmaan korjaa.

Kokoomus taisi 1991 vaaleissa hävitä pääministeripuolueena aika reilusti ja lähti silti Ahon hallitukseen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tasan vaan.

Voin laittaa sulle yksityisviestillä osoitteen niin voit lähetellä puolet ostamistasi alkohoolituotteista minulle, sellaisessa kaverille kanssa hengessä kun en haluaisi niihin omia rahoja käyttää. Tasan vaan.

Asiaan, ei tule hyvä hallitus ei. Antaa Rinteen nyt hieroa hallitusohjelma ja kattellaan kuinka vituiksi tulee menemään. Kun nyt edes ne kaikista pöljimmät ideat jäisi toteutumatta.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Rikkailta ja hyvätuloisilta (lue ”yli €30’k vuodessa tienaavilta”) varmasti nyt sitten verotetaan kaikki irti lähtevä...
Jotenkin näin minäkin sen näkisin. Ranskassa muuten entinen presidentti Hollande kokeili jotain vastaavaa lätkäisemällä yli miljoonan tuloille 75% veron. @Cliffer666 , haluatko kertoa, miten tuolle kokeilulle kävi?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minua ihmetyttää miten noin kova kommunisti voi fanittaa demareita, jotka ovat oikeiden kommunistien silmissä sosialisteja esittäviä kapitalisteja.
 

Cliffer666

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils, Jokerit, Järvenpään Haukat
Voin laittaa sulle yksityisviestillä osoitteen niin voit lähetellä puolet ostamistasi alkohoolituotteista minulle, sellaisessa kaverille kanssa hengessä kun en haluaisi niihin omia rahoja käyttää. Tasan vaan.

Mistä "alkohoolituotteista", ei mene mihinkään "kännin piikkiin" nämä viestit, vaan ihan aidosti seison sanojeni ja aatteeni takana.

J Ranskassa muuten entinen presidentti Hollande kokeili jotain vastaavaa lätkäisemällä yli miljoonan tuloille 75% veron. @Cliffer666 , haluatko kertoa, miten tuolle kokeilulle kävi?

No miten kävi, mitään massamaastamuuttoa ei koskaan tapahtunut. Ihan oikeudenmukainen vero, vois pistää Suomenkin varakkaille saman.
Minua ihmetyttää miten noin kova kommunisti voi fanittaa demareita, jotka ovat oikeiden kommunistien silmissä sosialisteja esittäviä kapitalisteja.

Jos minua tarkoitat, en varsinaisesti fanita demareita. Mutta pitää ottaa huomioon realiteetit, mikä on Suomen parlamentaarinen vasemmisto. SDP, Vas ja Vihreät myös suuremmalta osin. Vaikka kuinka fantasioisi kommunismista, on silti tiedostettava, ettei sellainen ole mahdollista. Siksi täytyy toivo heittää näiden parlamentaaristen vasemmistopuolueiden harteille.
 

Salama44

Jäsen
Hyvältä näyttää hallitusneuvottelut Rinteen mukaan ensimmäisen päivän jälkeen. Ilmapiiri on hyvä ja tunnelma luottavainen.

Hyvä kommentti Rinteeltä Orpolle oli kun Orpo sanoi että Kokoomuus olisi halunnut jatkaa vastuullista talouspolitiikka että "niin tämäkin porukka haluaa". Kysehän on painotuksista.

Sitä eivät muista ne jotka huutavat että nyt Rinne tuhoaa hyvän talouskehityksen jonka edellinen hallitus sai pääasiassa lahjana hyvistä suhdanteista ja maailmalla valinneesta taloustilanreesta. Hallituksen toimet ja vaikutus siiheen olivat marginaalisia.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Millä määritellään se, miten joku yksityinen omaisuus on "ansaittua". Ns. "kovalla työllä"?. Moni on syntynyt kultalusikka suussaan rikkaiden lapsena, eikä ole päivääkään maistanut todellista työnteon elämää.

Kova poika olet käyttämään sitaatteja. Suomessa on paljon yrityksiä, jotka ovat lähteneet liikkeelle jopa lähes sata vuotta sitten. Suurella riskillä ja kovalla työllä 24/7. Vai oliko mielestäsi helppoa perustaa yritys vaikkapa 40-luvulla? Vuosikymmenien yrittäminen niin, että perhe selviytyy edes jotenkin oli normaalia. Monet tippuivat kelkasta ja osa selviytyi. Sitten sä haet nykylapsena jotain tasoitusta näistä asioista ja syyllistät näiden pioneerien jälkikasvuakin. Omaisuus tulisi jakaa kaikkien kesken? Etkö yhtään edes häpeä kun tällaista julkisesti kirjoitat? Miksi mielestäsi pitäisi kovalla, vuosikymmenien työllä ansaittua omaisuutta jakaa laiskoille ja vastuuttomille ihmisille? Sehän tekisi teistäkin samalla kultalusikka suussa syntyneitä. Ymmärrätkö laisiniaan tämän pointtini?
 

Cliffer666

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils, Jokerit, Järvenpään Haukat
Kova poika olet käyttämään sitaatteja. Suomessa on paljon yrityksiä, jotka ovat lähteneet liikkeelle jopa lähes sata vuotta sitten. Suurella riskillä ja kovalla työllä 24/7. Vai oliko mielestäsi helppoa perustaa yritys vaikkapa 40-luvulla? Vuosikymmenien yrittäminen niin, että perhe selviytyy edes jotenkin oli normaalia. Monet tippuivat kelkasta ja osa selviytyi. Sitten sä haet nykylapsena jotain tasoitusta näistä asioista ja syyllistät näiden pioneerien jälkikasvuakin. Omaisuus tulisi jakaa kaikkien kesken? Etkö yhtään edes häpeä kun tällaista julkisesti kirjoitat? Miksi mielestäsi pitäisi kovalla, vuosikymmenien työllä ansaittua omaisuutta jakaa laiskoille ja vastuuttomille ihmisille? Sehän tekisi teistäkin samalla kultalusikka suussa syntyneitä. Ymmärrätkö laisiniaan tämän pointtini?

Kapitalistin funktio, siis toisin sanoen yrittäjän funktio, on vain omistaa ja toimia kehityksen jarruna. Se yrittäjäkin tarvitsee työvoimaa yriksensä käytännön pyörittämiseen. Työläiset ovat kaiken taloudellisen arvon lähde. Kaikki yhteiskunnassa on työväestön rakentamaa. Silti heidän työnsä arvo menee kaikki kapitalistin pussiin yksityisenä voittona. Ei ole mitään järjellistä perustetta, miksi kapitalistien, siis toisin sanoen henkilöiden jotka eivät tuota mitään, pitäisi saada elää häikäilemättömästi työläisten kustannuksella.
 

teppana

Jäsen
Kapitalistin funktio, siis toisin sanoen yrittäjän funktio, on vain omistaa ja toimia kehityksen jarruna. Se yrittäjäkin tarvitsee työvoimaa yriksensä käytännön pyörittämiseen. Työläiset ovat kaiken taloudellisen arvon lähde. Kaikki yhteiskunnassa on työväestön rakentamaa. Silti heidän työnsä arvo menee kaikki kapitalistin pussiin yksityisenä voittona. Ei ole mitään järjellistä perustetta, miksi kapitalistien, siis toisin sanoen henkilöiden jotka eivät tuota mitään, pitäisi saada elää häikäilemättömästi työläisten kustannuksella.

Nämä työläiset ovat aivan yhtä tervetulleita ottamaan saman taloudellisen riskin kuin yrittäjä. On hankala ottaa tätä virkistävää ääripään kirjoittelua yhtään tosissaan kun et selvästi ymmärrä edes perusteita asioista mistä puhut. On vähän kuin lukisi lukion ensimmäisellä olevan lapsen ideologista hapatusta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nämä työläiset ovat aivan yhtä tervetulleita ottamaan saman taloudellisen riskin kuin yrittäjä. On hankala ottaa tätä virkistävää ääripään kirjoittelua yhtään tosissaan kun et selvästi ymmärrä edes perusteita asioista mistä puhut. On vähän kuin lukisi lukion ensimmäisellä olevan lapsen ideologista hapatusta.
Silloinhan niistä työläisistä tulee kapitalisteja. Hitto! Kaikki suomalaiset kotiin elämään sossun varoilla. Myös ne sossun tädit.
 

Cliffer666

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils, Jokerit, Järvenpään Haukat
Nämä työläiset ovat aivan yhtä tervetulleita ottamaan saman taloudellisen riskin kuin yrittäjä. On hankala ottaa tätä virkistävää ääripään kirjoittelua yhtään tosissaan kun et selvästi ymmärrä edes perusteita asioista mistä puhut. On vähän kuin lukisi lukion ensimmäisellä olevan lapsen ideologista hapatusta.

Tätä lukiessa ei oikein löydä sitä pointtia, millä olisit "servannut" tai muutenkaan pistänyt ns. "jauhoja suuhun". Sanoja, jotka eivät tarkoita mitään.

"Tervetulleita ottamaan saman riskin", mitä ihmettä, eihän tuo muuta itse järjestelmää mitenkään.. :D Aika surkeaa argumentaatiota.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kaikki yhteiskunnassa on työväestön rakentamaa.

Ilman TYÖNANTAJAA ei ole työväestöä, joten morjens. Tiedän kyllä, mitä haet tällä. Ja hei, moni näistä arvostamistasi työntekijöistä on lähtenyt omaan yrittäjyyteen. Samalla luonut lisää duunipaikkoja. Kommunismi = puusilmäisyys.
 

teppana

Jäsen
Tätä lukiessa ei oikein löydä sitä pointtia, millä olisit "servannut" tai muutenkaan pistänyt ns. "jauhoja suuhun". Sanoja, jotka eivät tarkoita mitään.

"Tervetulleita ottamaan saman riskin", mitä ihmettä, eihän tuo muuta itse järjestelmää mitenkään.. :D Aika surkeaa argumentaatiota.

En yrittänyt "servata" tai muutakaan. On eri asia vaatia järjestelmään muutosta kuin väittää että nykyisellään yrittäjä lepää laakereillaan ja kerää työntekijöiden hedelmät. Jokainen voi alkaa yrittäjäksi jos taloudellinen menestys ja riski kiinnostaa.

Toki paras olisi jos valtio pakkolunastaisi kaikki yritykset nimellisellä hinnalla ja sitten pantaisiin vain jokainen töihin nimellisellä palkalla. Tai oikeastaan voitaisiin jakaa ruokakuponkeja. Kansalainen ei rahaa tarvitse ja ruokavarastolta saa hakea laskennallisen määrän perunoita ja porkkanaa että perhe pysyy hengissä.

Muuten, osaatko sanoa yhtään onnistunutta kommunistista valtiota?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Onhan se hienoa nähdä, että Mikko Kärnä ja Veronika Honkasalo äänestävät samalla tavalla seuraavat neljä vuotta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös