Kuuntelussa juuri nyt

  • 1 895 667
  • 21 694

Fullhazard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kerhon sisääntulo-biisi kolahtaa nyt, vaikka muuten en mikään maailman suurin A7X-fani nyt olekaan. Hieno veto ja komea tuotanto muuten, noin käy kun kaikkea ei limitoida ja kompressoida maailmasta pihalle.

Avenged Sevenfold -Shepherd Of Fire (youtube)
Joo A7x:n kaksi edellistä levyä on ollut erittäin hyvin tuotettuja. A7x:n viimeisin levy The Stage on muutenkin aikas hyvä levy. Se on enemmän progeen suuntautunut mitä aiemmat tuotokset. Kyllä siinäkin on elementtejä jenkkiläisestä hardcoresta, metallista ja rockista, jotka ärsyttää yleensä suunnattomasti.

Toki sinänsä on turha valittaa ylituotetusta ja kompressoidusta soundista, koska itsekin tykkään sadoista, ellei tuhansista levyistä, jotka lasken ylituotetuksi. Toisekseen ylituotettu soundi on aina pelkästään subjektiivinen näkemys, johon vaikuttaa moni muukin asia kuin kompressoitu audio.

Kolmanneksi on vielä sanottava se, että mitään levyä ei pitäisi kuunnella juutuupista, koska juutuupin audio on erittäin heikkolaatuista. Voi saada erittäin huonon käsityksen levyn soundeista. Itse toki katson usein livekeikkoja juutuupista surkealla laadulla.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Toki sinänsä on turha valittaa ylituotetusta ja kompressoidusta soundista, koska itsekin tykkään sadoista, ellei tuhansista levyistä, jotka lasken ylituotetuksi. Toisekseen ylituotettu soundi on aina pelkästään subjektiivinen näkemys, johon vaikuttaa moni muukin asia kuin kompressoitu audio.

Kolmanneksi on vielä sanottava se, että mitään levyä ei pitäisi kuunnella juutuupista, koska juutuupin audio on erittäin heikkolaatuista. Voi saada erittäin huonon käsityksen levyn soundeista. Itse toki katson usein livekeikkoja juutuupista surkealla laadulla.

Ei minua sinänsä pitkälle tuotettu kama rassaa (jos ei nyt ihan kaikkea mahdollista kilinää ja kolinaa sentään miksiin heitetä). Enemmän mua rassaa tuo nk. "Loudness Warina" tunnettu ilmiö, jossa levytyksen äänenvoimakkuus nostetaan tappiin käyttämällä juuri äänen ylivedettyä kompressointia ja piikkien limitointia. Näin saadaan kokonaisvolyymiä nostettua äänitteen dynamiikkojen kustannuksella. Sinänsähän kompressointia tarvitaan toki, mutta rajansa kaikella.

Tuo datakompressointi suoratoisto-palveluun ladatessa on sitten vielä eri juttu kuin dynaamisen alueen kompressointi tuotantovaiheessa, eikä vaikuta niinkään dynamiikkoihin (hiljaisten ja äänekkäiden kohtien vaihteluun), ennemmin äänenlaatuan.

Mutta jep, tuo A7X:n levy on kyllä mukavan dynaaminen kokonaisuus, ei särje korvia kuuunnella. Moni muu voisi ottaa oppia. Täytyy joskus ottaa tuo Stagekin kuuntelun alle.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
The Soundsin Maja Ivarssonin ja Felix Rodriguezin muodostaman Crew of Me&You:n eilen ilmestynyt ensi-EP Home Free on pyörinyt jo aika monta kertaa. Come Out and Play on aikamoinen korvamato.

Kaksikko muuten esiintyy tiistaina 16.4. On the Rocksissa.

(E: juutuupilinkki lisätty)
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Bloodred Hourglass - Where The Oceans Burn (2015). On hienoimpia suomalaisia deathmetal levyjä viimeiseen kymmeneen vuoteen. Kuuntelehan levy jos et usko, heh. Olen pistänyt kyseiseltä levyltä jo pari biisiä levyraatiin, mutta tässä myös yksi hieno biisi kyseiseltä levyltä.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Aloin eilen kuuntelee tällaista dark pop-rock bändiä kuin Rivals. Kyseessä on vuonna 2014 perustettu nelihenkinen yhtye Los Angelesista. Löytyi niinkin sattumalta että kun The Word Aliven lämppärinä Nosturilla soittava Of Virtue julkaisee uuden levynsä ensi kuussa, joten piti käydä eilen googlettamassa sen albumin biisilista ja yhdessä biisissä oli featured artist joku Kalie Wolfe. Nimi ei tietenkään sanonut mulle yhtään mitään, siispä uteliaisuuttani kirjoitin tämän nimen Spotifyn hakukenttään jota kautta selvisi että kyseessä on Rivals-nimisen bändin naisvokalisti. Kyseessä on vielä maailmalle melko tuntematon yhtye. Spotifyssa esimerkiksi kuukausittaisia kuuntelijoita heillä on vain reilut 30k ja jos pitäisi veikata niin Suomesta reippaasti alle sata. Välillä onkin erittäin kiva törmätä tällaisiin ihan osaaviin bändeihin jotka eivät kuitenkaan ole vielä lyöneet maailmalla läpi.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Kuulin tällaisen kappaleen autossa ja jäi tuo kertsi mieleen jotenkin vetävänä ja kivana kohtana... Oli pakko kaivaa esiin ja kuunnella uudelleen... muutamaan kertaan.

Pyhimys & Saimaa - Hermesetas (YouTubesta Pyhimys&Saimaan biisi Hermesetas)
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
HORNA - Black Metal Sodomy

Kuuntelen tässä Hornaa ekaa kertaan noin kuuteen vuoteen ja tämähän toimii ihan näppärästi.
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Leevi and the Leavings - Mitä sä meinaat?

lllalla pakko on baariin taas päästä,
Tilata viskit ja jutella säästä,
Ja unohtaa se miltä tuntuu,
Taas sen jälkeen.

Kun tänne mä kuulun,
Mun hima on täällä,
Mä hiivin kuin kissa,
Liukkaalla jäällä,
Vaikka muuta en muista kuin diskopallon välkkeen
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Koskettava kappale kun mies menettää lapsensa ja "läskipää" sosiaalitantat vetää pisimmän ja vaikeimman kautta. Upeita sanoituksia, ei ihan Wiskarit näihin pysty.

Leevi and the Leavings - Matkalla omiin hautajaisiin

@Iisoppi

Kun tulen viimeisen kerran sun ikkunan taa
Väkisin mieleni maltan
En edes riitaa sun kanssas kai aikaiseks saa
Taskuun jos piilotan taltan

Mitä ne läskipäät lapsista ymmärtää
Vain kaavakkeen käskivät puolittain täyttämään
Ne pääsee äidin luokse
Ja uuden isän luokse
Ne pääsee äidin luo
Ja uuden isänsä luo

On monta asiantuntevaa selittäjää
Miten ahtaalle miehen voi painaa
Se kun on lapsilleen vieras ja vieraaksi jää
Moni mies on jo puoliksi vainaa


Mä vielä pyytäisin sellaisen palveluksen
Ettet roskiin mun kamoja heitä
Mä jätän sulle sen maallisen omaisuuden
Ja varmaan tädit on hämmästyneitä

Ne pääsee äidin luokse
Ja uuden isän luokse
Ne pääsee äidin luo
Ja uuden isänsä luo
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Koskettava kappale kun mies menettää lapsensa ja "läskipää" sosiaalitantat vetää pisimmän ja vaikeimman kautta. Upeita sanoituksia, ei ihan Wiskarit näihin pysty.

Leevi and the Leavings - Matkalla omiin hautajaisiin

@Iisoppi

Kun tulen viimeisen kerran sun ikkunan taa
Väkisin mieleni maltan
En edes riitaa sun kanssas kai aikaiseks saa
Taskuun jos piilotan taltan

Mitä ne läskipäät lapsista ymmärtää
Vain kaavakkeen käskivät puolittain täyttämään
Ne pääsee äidin luokse
Ja uuden isän luokse
Ne pääsee äidin luo
Ja uuden isänsä luo

On monta asiantuntevaa selittäjää
Miten ahtaalle miehen voi painaa
Se kun on lapsilleen vieras ja vieraaksi jää
Moni mies on jo puoliksi vainaa


Mä vielä pyytäisin sellaisen palveluksen
Ettet roskiin mun kamoja heitä
Mä jätän sulle sen maallisen omaisuuden
Ja varmaan tädit on hämmästyneitä

Ne pääsee äidin luokse
Ja uuden isän luokse
Ne pääsee äidin luo
Ja uuden isänsä luo
Se muuan Wiskarihan todellakin palvoo Gödeä, ainakin lauluistansa päätellen. Silti, paljon lähemmäs Sundqvistilaista ajatusmaailmaa mielestäni pääsevät ne tytöt, jotka laulaa että lottorivi meni taas väärin.

Arttu Wiskari on varmaankin joku uuden maailman hybridi. Ulkonäöltään se on kuin Jope Ruonansuun ja Samuli Edelmannin rakkauden hedelmä, ja tuotantonsa on neliöjuuren neliöjuuri Leavingsista. Ja kansa ostaa.
 

redpecka

Jäsen
"Nimikkomusaa" pitkästä aikaa ja onhan se kova junttibiisi edelleen. Aivan tajuttoman kova ralli.

Popeda - Heavy Lutaa
Enpä ollut tällaista biisiä kuullutkaan, tosin en ole seurannut Popedaa enää viime vuosikymmeninä niin tarkasti. Mitä tarkoittaa tämä lutaa-juttu? Onko jotain Tampereen slangia?

Koskettava kappale kun mies menettää lapsensa ja "läskipää" sosiaalitantat vetää pisimmän ja vaikeimman kautta. Upeita sanoituksia, ei ihan Wiskarit näihin pysty.

Leevi and the Leavings - Matkalla omiin hautajaisiin
*Yrittää ja yrittää kirjoittaa, jokainen rivi menee deleteksi kun ei osaa eikä pysty* Sanotaan sitten vaan yksi sana joka huokuu tuosta: voimattomuus.

Arttu Wiskari on varmaankin joku uuden maailman hybridi. Ulkonäöltään se on kuin Jope Ruonansuun ja Samuli Edelmannin rakkauden hedelmä, ja tuotantonsa on neliöjuuren neliöjuuri Leavingsista. Ja kansa ostaa.
- En ole kuunnellut Wiskaria. En tunne biisejä.
- Olen kuullut hänen laulavan ja mielestäni tyyppihän osaa laulaa ja hyvä ääni.
- Mikä juttu on tämä että Wiskarille aina nauretaan? Onko hänen persoonansa jotenkin mulkku tai höpsö?
- Verrataanko häntä nimenomaan Leavingsiin?

Ulkonäkönsä ja äänensä puolesta en voi olla veikkaamatta hänen olevan Edelmanin Samulille samanlaista sukua kuin esim J-P Palo on Esko Salmiselle. Tällä ei tosin ole mitään merkitystä, kevyt mielipidehavainto vain.

-----

Noh, tällainen levy on kuunneltava vähintään kerran vuosikymmenessä. Black Sabbath - Paranoid (Full Album) Ja sitten kun on kuuntelussa, pyörii se useammankin kerran ympäri jonkun kuukauden aikana. Se rumputus, bassoilu... koko hoito, kyllä te tiedätte!

Ja sitten väliin vähän herkempää tunnelmointia: Paul and Linda McCartney - Heart Of The Country ja samaiselta levyltä rosoinen bluussahtava: Paul McCartney - Monkberry Moon Delight (MusicVideo)

Näillä pärjää huomiseen.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
- En ole kuunnellut Wiskaria. En tunne biisejä.
- Olen kuullut hänen laulavan ja mielestäni tyyppihän osaa laulaa ja hyvä ääni.
- Mikä juttu on tämä että Wiskarille aina nauretaan? Onko hänen persoonansa jotenkin mulkku tai höpsö?
- Verrataanko häntä nimenomaan Leavingsiin?

Ulkonäkönsä ja äänensä puolesta en voi olla veikkaamatta hänen olevan Edelmanin Samulille samanlaista sukua kuin esim J-P Palo on Esko Salmiselle. Tällä ei tosin ole mitään merkitystä, kevyt mielipidehavainto vain.

.
On. Nimenomaan. Paremmin en olisi osannut sanoa. Mulkku ja höpsö. Etsii pienintä yhteistä nimittäjää, että saisi surkeat ruikutusrallinsa soimaan kaikilla kanavilla. Ja matkii niin avoimesti Gösta Sundqvistia, että äitinsäkin toivoisi olevansa kuollut päästäkseen hautaan pyörimään. Häpeämättömintä plagiointia mitä olen eläessäni kuullut, ja olen kuullut paljon.
 

redpecka

Jäsen
On. Nimenomaan. Paremmin en olisi osannut sanoa. Mulkku ja höpsö. Etsii pienintä yhteistä nimittäjää, että saisi surkeat ruikutusrallinsa soimaan kaikilla kanavilla. Ja matkii niin avoimesti Gösta Sundqvistia, että äitinsäkin toivoisi olevansa kuollut päästäkseen hautaan pyörimään. Häpeämättömintä plagiointia mitä olen eläessäni kuullut, ja olen kuullut paljon.
Sanoisitko jonkun esimerkkibiisin jonka voisin kuunnella vaikka youtubesta, haluttaisi tietää mistä se kansa oikein puhuu/mille nyt nauretaan?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Sanoisitko jonkun esimerkkibiisin jonka voisin kuunnella vaikka youtubesta, haluttaisi tietää mistä se kansa oikein puhuu/mille nyt nauretaan?
En tiedä biisin nimeä, mutta siinä lauletaan että Sirpa vielä rakastaa.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Sanoisitko jonkun esimerkkibiisin jonka voisin kuunnella vaikka youtubesta, haluttaisi tietää mistä se kansa oikein puhuu/mille nyt nauretaan?

Tämä taisi olla Wiskarin kappale joka toi hänet kaiken kansan tietoon...
Arttu Wiskari - Mökkitie (VIDEO) (linkki Arttu Wiskarin mökkitie biisin videoon YouTubessa)

Tässä @Evilin mainitsema Sirpa-biisi...
Arttu Wiskari - Sirpa Feat. Ulpu (Official Video) (linkki Arttu Wiskarin Sirpa biisin videoon YouTubessa)

Lisäksi tunnettuja kappaleita on Tuntematon potilas, ikuisesti kahdestaan ja Suomen muotoisen pilven alla.
 

redpecka

Jäsen
En tiedä biisin nimeä, mutta siinä lauletaan että Sirpa vielä rakastaa.
Ok, löytyi. Nyt ymmärrän Leevi-viittaukset, onhan tuossa samantapaista jumputusta. Puoli biisiä kuuntelin, aika tyhjäksi jätti tyhjän sieluni, ei siis täyttänyt mitään, en kokenut herätyksiä. Mutta jotta jaksaisin alkaa inhoamaan tätä, täytyisi varmaan tuntea joku ärsyttävä henkilö joka aina vaan jauhaisi wiskari sitä ja wiskari tätä. Sitä kautta varmaan löytäisin tämän vihakonsensuksen. Nyt on vain joku wiskari ja kai se laulaa osaa ja löytyyhän tuossa eedelmaista saundia jos eedelmanista tykkäisi. Ja siis sanottakoon, että Samuli Edelman on ihan sellainen sisäsiisti näyttelijä-laulaja. Enemmän pidän hänestä kyllä näyttelijänä kuin laulajana. Hyvä näyttelijä joka osaa näytellä laulajaa ja suoriutuu siitä kelvosti.

Ok, thanks myös @Iisoppi Mökkitie on nimenä tuttu. Ehkä kuuntelen sen tässä tänään myöhemmin. Tai joskus.

Edit. Nyt on Mökkitiekin kuunneltu. Eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:

Larionov #8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämä taisi olla Wiskarin kappale joka toi hänet kaiken kansan tietoon...
Arttu Wiskari - Mökkitie (VIDEO) (linkki Arttu Wiskarin mökkitie biisin videoon YouTubessa)

Tässä @Evilin mainitsema Sirpa-biisi...
Arttu Wiskari - Sirpa Feat. Ulpu (Official Video) (linkki Arttu Wiskarin Sirpa biisin videoon YouTubessa)

Lisäksi tunnettuja kappaleita on Tuntematon potilas, ikuisesti kahdestaan ja Suomen muotoisen pilven alla.
Off-topic

Wiskari oli tänään Radio Puheella haastateltavana. Tuntui olevan erittäin hyvin perillä NHL:stä. No, miksipä ei. Koko jutustelu (n. tunti) koski pelkästään kiekkoa.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tässä olen lueskellessa kuunnellut Enyan levyä And Winter Came... Hyvin menee tuossa taustalla. Vino pino noita Enyan levyjä näyttäisi olevan mutta enpä ole viime aikoina noita kuunnellut. Tuossa alla kappale joka tältä levyltä on minulle parhaiten uponnut.

My! My! Time Flies! (linkki YouTubeen Enyan kappaleeseen My! My! Time Flies!)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös