Telia / MTV – Liigan uusi koti

  • 3 449 441
  • 21 562

Jantse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Mites @Telia ja Liiga menee niin kuin ihan yleisesti nain helmikuun alkupuolella?

DPlay aloitti Suomessa 17.9.2018, eli suurinpiirtein samoihin aikoihin kuin liigakausi kaynnistyi. DPlay julkaisi Android TV sovelluksen vahan aikaa sitten. Ilman ongelmia ja jopa muutamalla katsojien toivomalla ominaisuudella hoystettyna.

Taysin open source tavaraa muutamalla asetuksien saatamisella. Telia ja Liiga voisivat mm. laittaa oman logon, jos osaaminen riittaisi.

Liigan kannattaisi jo alkaa pohtimaan sopimuksen purkamista ja lahtea ensi kauteen uusin yhteostyokummpanein.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Liigan kannattaisi jo alkaa pohtimaan sopimuksen purkamista ja lahtea ensi kauteen uusin yhteostyokummpanein.
Taitaa Liiga olla kokolailla hirttäytynyt tähän paskaan. Ei tule heti mieleen tahoa joka alkaisi maksaa oikeuksista likikään samaa summaa kuin telia. Toisekseen telian paska toteutus ajaa ihmisiä halliin kotisohvilta. Hyvää mainostahan tämä ei liigalle tietenkään ole.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Taitaa Liiga olla kokolailla hirttäytynyt tähän paskaan.

Sehän tässä saattaa olla, että tuosta sopparista ei pääse enää mitenkään irti, vaikka haluaisi. Vuosikausien oikeustaistelut ei taida useimpia kiinnostaa.

Länsimetron automatisoinnista taistelu jatkuu ja SM-liiga olisi samanlaisessa tilanteessa. Ja tietenkin yksittäinen duunari voi vain siirtyä muihin tehtäviin, niin ei ainakaan enää kiinnosta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Edelleen appsinvinkujat sivuuttavat sen faktan, että AndroidTV:n sisäisen castin 60 Hz tuottaa paskaa kuvaa eurooppalaisten standardien mukaan tuoteettuun striimiin. Jos on kaikki kuvanparannuspiirit päällä, liikkeentoisto voi olla näennäisen sulavaa. Mutta sitten kuvasta lähtee yksityiskohdat ja kaikki näyttää muovilta.
 

Goalpost

Jäsen
Edelleen appsinvinkujat sivuuttavat sen faktan, että AndroidTV:n sisäisen castin 60 Hz tuottaa paskaa kuvaa eurooppalaisten standardien mukaan tuoteettuun striimiin. Jos on kaikki kuvanparannuspiirit päällä, liikkeentoisto voi olla näennäisen sulavaa. Mutta sitten kuvasta lähtee yksityiskohdat ja kaikki näyttää muovilta.
Vaikuttaa siltä, että sinulla on tekniikka hallussa ja sen myötä varmat mielipiteet.

Minulla on pari vuotta vanha äly-TV ja tein siihen säädöt Tekniikan Maailman ohjeiden mukaan. Mm. kaikki kuvanparannuspiirit on pois päältä ja kuva on säätöjen jälkeen erinomainen.

Sitten niihin appeihin. En tiedä millä taajuudella lähetykset toteutetaan, mutta minulla kaikkien appien kautta katsotut ohjelmat toimivat hienosti esimerkkeinä vaikkapa Ruutu, Katsomo, Areena, Viaplay ja Netflix.

Sen sijaan telkkarin sisäisellä chromecastilla tulee maintsemiasi ongelmia Telian lähetyksissä. Niistä ongelmista pääsee käyttämällä ulkoista chromecastia.

Miksi Telian appi ei voisi toimia? Ei kai sinulla nyt mennyt apit ja sisäinen chromecast sekaisin?
 

Strongbow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko Rauma
Mulla on suht. hyvin ottelut toimineet. Ruutuun verratessa antaisin jopa alemman arvosanan.

Missä esim. ne uudet mikit on, että kaukaloäänet kuuluu paremmin lähetyksessä? Ilta-sanomat uutisoi joskus, että olette kaikki Nikot, Joonakset ja Pirkot Espanjassa jollain alihankkijalla töissä. Kuuluuko ne tolppalaukaukset sinne, kun ne ei Telian kautta kuulu edes Suomessa?
 

Goner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, NHL
Itse en kyllä ymmärrä tätä TV-sovelluksen perään itkemistä. Ostin elämäni ekan älytelkkarin muutama viikko sitten ja testasin millaista se Viaplayn tai Yle Areenan käyttö on sen kautta. Helvetin rasittavaa on kaukosäätimellä liikkua valikosta toiseen, Chromecast + älypuhelin vie kyllä helppokäyttöisyydessä tämän taistelun ihan 100-0.

Jännä miten mielipide voi olla 100% päinvastainen. Olen käyttänyt älytv:n appeja nyt kolme vuotta, ja olen niiden käyttöön enemmän kuin tyytyväinen. Prime Vision, Cmore, Ruutu, Areena, Twitch ja Netflix käytössä. Androidtv:ssa ainakin miljoona krt nopeampi käyttää sisäisiä appeja, kuin kännykän kanssa alkaa latailemaan... Mutta hyvä että on mielipiteitä, ei tarvi aina olla samaa mieltä.

Mutta Telian suurin ongelma ei ole apin puute, vaan HTML5 puute ja sen myöhästyminen. Lisäksi tuo koko tuote on korkeintaan välttävä jos otetaan kokonaisuus huomioon. Ensimmäinen kausi menee nyt Telialta näemmä opetellessa, jospa ensi kauden alussa on jo HTML5, 4K ja aidosti parempi äänimaailma. Ja tilaus/maksutavat tällä vuosituhannella...
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
@Goalpost Toki voin olla väärässäkin. Eikä mennyt sekaisin appi ja casti. Appilla ohjataan sitä sisäistä castausta. Ihan samalla tavalla kännykkäappi ohjaa chromecastia. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta sekä ulkoiset että sisäiset cast-palikat ovat ne, mitkä sen nettistriimin muuttavat kuvaksi, ja appi on vain käyttöliittymä, mikä ei millään tavalla osallistu touhuun muuta kuin käynnistämällä, kelaamalla jne. En ole ahkerasta etsinnästä huolimatta löytänyt vahvistusta sille, että AndroidTV osaisi mennä 50 Hz tilaan, mikä on edellytys sille, että mm. Viaplayn ja Cmoren urheilulähetykset näkyisivät nykimättä ilman noita kuvanparannuksia. Saittien tukisivutkin pyytävät käyttämään 50 Hz tilaa, jos mahdollista. Valituksia on kyllä helposti löydettävissä nykivän kuvan takia. Minusta 50 vs. 60 sulava kuva on edelleen mahdottomuus. Jos käytäntö kertoo toisin, voisiko joku selittää minulle miten tuo on teknisesti mahdollista?
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Edelleen appsinvinkujat sivuuttavat sen faktan, että AndroidTV:n sisäisen castin 60 Hz tuottaa paskaa kuvaa eurooppalaisten standardien mukaan tuoteettuun striimiin. Jos on kaikki kuvanparannuspiirit päällä, liikkeentoisto voi olla näennäisen sulavaa. Mutta sitten kuvasta lähtee yksityiskohdat ja kaikki näyttää muovilta.
Äpit android-TV:ssä tuottaa erinomaista kuvaa. Siihe mitää cästiä tartte.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Äpit android-TV:ssä tuottaa erinomaista kuvaa. Siihe mitää cästiä tartte.
Vau. Vihdoinkin on toteutettu striimaava telkkari ilman verkkokorttia. Äpit hoitaa kaiken. Ja edelleen haluan korostaa, että suorat urheilulähetykset on se, mistä puhun. En mistään kauniista ja rohkeista.
 

Olbertson

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Leijonat, Kärpät
Ihan varmaksi en sano, mutta luulen 97 prosentin varmuudella että @Leon on väärässä Android-tv:n ja hertsien kanssa. Android-tv on ihan vain älytelkkari jonka pellin alla jyllää Android-niminen käyttöjärjestelmä. Ja ihan on vain halusta kiinni saada toimiva äppi sille, koska Androidille on jo kai periaatteessa ”toimiva” applikaatio olemassa. Android osaa kyllä säätää hertsit kohdilleen, siitä se ei jää kiinni.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ihan varmaksi en sano, mutta luulen 97 prosentin varmuudella että @Leon on väärässä Android-tv:n ja hertsien kanssa. Android-tv on ihan vain älytelkkari jonka pellin alla jyllää Android-niminen käyttöjärjestelmä. Ja ihan on vain halusta kiinni saada toimiva äppi sille, koska Androidille on jo kai periaatteessa ”toimiva” applikaatio olemassa. Android osaa kyllä säätää hertsit kohdilleen, siitä se ei jää kiinni.
In the USA viewers have been watching 23.976 frame per second video displayed at 59.94Hz all their lives which results in 3:2 pull down video playback judder, they do not notice video judder. They are conditioned to it.

However once you get outside the USA into the UK, Europe, Australia, N.Z and Asian territories that use 25fps and 50Hz and then try and watch 23.976fps video, it's a jerky, stuttering mess for video playback.

3:2 pull down judder is visually - pretty obvious to viewers in those countries as well. Viewers are simply not used to seeing judder because their broadcast TV of 25/50fps output at 50Hz had never shown any such video judder. It all Syncs up nicely.

Apple with their new Apple TV 4K acknowledge their device is sold into a Global marketplace so they have tvOS Frame Rate Matching to switch a TV to the source video's frame rate and produce nice smooth video playback. Major Apple TV 4K Apps like Netflix and Amazon Video (and more) use this functionality.

Most Android TV App developers simply ignore adding Frame Rate Matching because Android TV is very USA focused or ATV developers see little point in devoting extra resources to a relatively small, niche ATV market.

Once you see how smooth video playback can be with Frame Rate Matching working properly you will not want to go back to juddery video playback.

Lähde: Reddit

Toki voin edelleen olla väärässä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Jännä miten mielipide voi olla 100% päinvastainen. Olen käyttänyt älytv:n appeja nyt kolme vuotta, ja olen niiden käyttöön enemmän kuin tyytyväinen. Prime Vision, Cmore, Ruutu, Areena, Twitch ja Netflix käytössä. Androidtv:ssa ainakin miljoona krt nopeampi käyttää sisäisiä appeja, kuin kännykän kanssa alkaa latailemaan... Mutta hyvä että on mielipiteitä, ei tarvi aina olla samaa mieltä.
Myönnetään toki että älytelkkareissa on varmasti isojakin eroja merkkien ja mallien välillä. Itsellä on tuollainen suhteellisen perus-älytlkkari, varmasti on malleja joissa nämä sovellukset toimii paremmin. Silti olen kuitenkin paljon kuullut näitä juttuja että etenkin ajan myötä moni telkkari alkaa toimimaan hitaammin kun päivitystahti heikkenee ja muutenkaan ei meinaa potkut ihan riittää aina.

Mielpideasia tämä varmaan tietty on. Jotenkin itse kyllä näen äärimmäisen helppona tuon Chromecastin käytön liigalähetysten kanssa. Ei siinä montaa sekuntia mene että kuva pyörii.

Mutta Telian suurin ongelma ei ole apin puute, vaan HTML5 puute ja sen myöhästyminen. Lisäksi tuo koko tuote on korkeintaan välttävä jos otetaan kokonaisuus huomioon. Ensimmäinen kausi menee nyt Telialta näemmä opetellessa, jospa ensi kauden alussa on jo HTML5, 4K ja aidosti parempi äänimaailma. Ja tilaus/maksutavat tällä vuosituhannella...
En tiedä tästä HTML5:stä, mutta itseäni ylivoimaisesti eniten vituttava puoli on tuo järjetön viive ja etenkin se viiveen vaihtelu. Välillä on puoli minuuttia ja välillä kolme minuuttia. Tästä nyt ensimmäisenä eroon niin ollaan jo pitkällä.
 

Olbertson

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Leijonat, Kärpät
Lähde: Reddit

Toki voin edelleen olla väärässä.

Lainaamastasi tekstistä:
Most Android TV App developers simply ignore adding Frame Rate Matching

Eli edelleen kiinni äpin kehittäjistä, Android TV ei itsessään ole mikään este tälle. Areenat, Ruudut ynnä muut toimivat hyvin Android TV:llä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eli edelleen kiinni äpin kehittäjistä, Android TV ei itsessään ole mikään este tälle. Areenat, Ruudut ynnä muut toimivat hyvin Android TV:llä.
Hyötysuhde vaan taitaa olla aika heikko, jos noita lähdetään kehittämään joka alustalle. Siinä ehkä syy kehittäjien laiskuudelle. Ruudusta luin jostain, että "se appi on vain flash wrapperi". En ymmärtänyt tuosta kovinkaan paljon, mutta sana flash hiukan pisti silmään.
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Vau. Vihdoinkin on toteutettu striimaava telkkari ilman verkkokorttia. Äpit hoitaa kaiken. Ja edelleen haluan korostaa, että suorat urheilulähetykset on se, mistä puhun. En mistään kauniista ja rohkeista.
Niinkö mä kirjoitinkin?

Mä en nyt puhu mistään kuvaputkitöllöistä. ;)

Omasta Sonystä esim. YouTuben livevideoita katsoessa laatu on aivan jäätävän hyvää. Hyvin toimi myös Ruudun äppi, vaikka laatu ei timanttista ollutkaan. Viaplaykin oli oman muistikuvan mukaan tosi hyvä.

Mutta: töllön oma cästäys on kyllä sitä vähempi urheiluun sopivaa tyyppiä, siksi ostin teliaa varten chromecast ultran.
 

Olbertson

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Leijonat, Kärpät
Hyötysuhde vaan taitaa olla aika heikko, jos noita lähdetään kehittämään joka alustalle.

Täh? En käsitä nyt argumenttiasi. Androidillehan on olemassa jo äppi.

Kyse taitaa olla vain siitä, että Android TV on blokattu tarkoituksella pois syystä tai toisesta. Syy lienee kilpailijan Android-pohjaisessa laitteessa, jonka pääsy Telia TV:lle on haluttu tahallaan estää.

Toiset uskoo avoimuuteen, Trump ja Telia protektionismiin.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Hyötysuhde vaan taitaa olla aika heikko, jos noita lähdetään kehittämään joka alustalle. Siinä ehkä syy kehittäjien laiskuudelle. Ruudusta luin jostain, että "se appi on vain flash wrapperi". En ymmärtänyt tuosta kovinkaan paljon, mutta sana flash hiukan pisti silmään.

Eikös Android TV ole kuitenkin yksi alusta?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Niinkö mä kirjoitinkin?

Mä en nyt puhu mistään kuvaputkitöllöistä. ;)

Omasta Sonystä esim. YouTuben livevideoita katsoessa laatu on aivan jäätävän hyvää. Hyvin toimi myös Ruudun äppi, vaikka laatu ei timanttista ollutkaan. Viaplaykin oli oman muistikuvan mukaan tosi hyvä.

Mutta: töllön oma cästäys on kyllä sitä vähempi urheiluun sopivaa tyyppiä, siksi ostin teliaa varten chromecast ultran.
Youtuben frame rate on muistaakseni älytelkkariystävällinen 30/60 fps. Ruudusta mainitsin edellisessä viestissäni, on kuulemma raskaahko toimenpide joillekin raudoille. Mutta tuo Viaplay. Katsoitko suoria lätkämatseja sillä? Kaikista palveluntarjoajista ei löydy netistä tietoa, mutta eurooppalaiset tukevat suoraan tasan 25/50 fps lähetyksiä. Ja siksi se 50 Hz tekniikka on avainasemassa. Jollain softakikkareella ehkä voi tehdä pientä helpotusta, mutta aika harva laitevalmistaja tekee raudalla noita konversioita. Jos osasin käyttää oikeita termejä, disclaimer.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kyse taitaa olla vain siitä, että Android TV on blokattu tarkoituksella pois syystä tai toisesta. Syy lienee kilpailijan Android-pohjaisessa laitteessa, jonka pääsy Telia TV:lle on haluttu tahallaan estää.

Tässähän se vastaus on, vaikka kovasti muuta yritettäisiin selitellä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Täh? En käsitä nyt argumenttiasi. Androidillehan on olemassa jo äppi.
En minäkään. Telialla ei taida olla äppiä. Ei mulla mitään sitä vastaan olisi, enkä edes tiedä, mitä haasteita siihen liittyy. Mutta kun on muitakin alustoja kuin Android.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
En minäkään. Telialla ei taida olla äppiä. Ei mulla mitään sitä vastaan olisi, enkä edes tiedä, mitä haasteita siihen liittyy. Mutta kun on muitakin alustoja kuin Android.

Niin siis Telialla on appi Androidille ja sitä suurin osa maan mainioita Chromecastia käyttävistäkin pyörittää. Varmasti ei olisi ylipääsemätön ongelma kääntää sitä Android TV:lle.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eiköhän nuo kaikki em. frame rate ongelmat ole vältettävissä sovelluksen kehittäjän oikeilla asetuksilla. Kyllähän se TeliaTV pyörii ihan nätisti näillä Android-puhelimillakin, joissa on useimmissa 60hz näyttö. Ymmärtääkseni ihan hirveätä eroa ei ole edes Android TV- ja mobiiliappeilla
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Youtuben frame rate on muistaakseni älytelkkariystävällinen 30/60 fps. Ruudusta mainitsin edellisessä viestissäni, on kuulemma raskaahko toimenpide joillekin raudoille. Mutta tuo Viaplay. Katsoitko suoria lätkämatseja sillä? Kaikista palveluntarjoajista ei löydy netistä tietoa, mutta eurooppalaiset tukevat suoraan tasan 25/50 fps lähetyksiä. Ja siksi se 50 Hz tekniikka on avainasemassa. Jollain softakikkareella ehkä voi tehdä pientä helpotusta, mutta aika harva laitevalmistaja tekee raudalla noita konversioita. Jos osasin käyttää oikeita termejä, disclaimer.
Ensin väität, että kuva on paskaa ja yhtäkkiä löytyykin poikkeuksia?

Mun on pakko sanoa, että en tarkkaan muista miten se viaplay toimi, mutta en kyllä muista mitään ongelmia olleen?

Kokeilin vielä äsken: kaivelin tubesta livenä jonkun paskan korispelin ja sulavaa on. Toki mulla on kaikki ihmeen kuvanparannukset päällä ja paneeli on 100 hertsinen. Nettinä 100 meganen kuitu, wifin yli tulee töllölle.
 

Olbertson

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Leijonat, Kärpät
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös