Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 929 024
  • 8 038

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei, jos puhutaan nykyisestä tasosta... Mutta jos tarkoitat sitä, että sananvapaus ei koskaan maailmanhistoriassa ole ollut parempi kuin nyt, olet todennäköisesti väärässä. Isot maat kuten Kiina, Venäjä, USA ovat tavalla tai toisella kiristäneet tai pyrkivät kiristämään johdon (kuten Trump) toimin sananvapautta. Erilaiset jihadistit ja muut voimat ovat vaikuttaneet sananvapauteen kielteisesti paitsi omilla alueillaan, myös Euroopassa. Afrikassa sananvapautta rajoitetaan osassa maita aiempaa enemmän. Etelä-Amerikassa myös vasemmistopopulistit rajoittavat sananvapautta. Euroopassa sananvapautta rajoitetaan Unkarissa, Puolassa ja myös EU:n tai erilaisten tunnettujen Nobel-tutkijoiden ja poliitikkojen suulla kysytään, onko läpinäkyvyys poliitikassa ongelma, joka tuottaa huonoa politiikkaa. Siis läpinäkyvyys politiikassa? Vielä on ainakin yksi ryhmä. Liberaaleiksi itsensä mieltävät tahot, jotka yhä enemmän opettavat myös Suomessa, mitä elokuvia tulee tehdä, mitä taidetta ylipäätään.

Sanoisin sananvapauden olevan aiempaa vakavammin uhattuna.
Varmaan lyhyellä aikajänteellä (10-20 vuotta) voidaan löytää pientä heikentymistä sananvapaudessa. Lähinnä se koskee Xin Kiinaa, Trumpin Yhdysvaltoja ja Erdoganin Turkkia. Kuitenkin on syytä muistaa, että esim. Kiina ei koskaan ole ollut mikään demokraatia, jossa mielipiteet saisi esittää julkisesti. Tiananmenin verilöyly viimeistään todisti sen.

Suomea tarkasteltaessa on hyvä muistaa, että elokuvien, näytelmien ja kirjallisuuden sensuuri (ja itsesensuuri) oli vielä kohtuullisen yleistä 60-70-luvuilla. Toki nykyään ei saa käyttää yhtä rasistista tai sovinistista kieltä kuin vaikkapa 90-luvulla, mutta se johtuu voittopuoleisesti yhteiskunnan kehityksestä ja yleisen mielipideilmapiirin muutoksesta.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Suomea tarkasteltaessa on hyvä muistaa, että elokuvien, näytelmien ja kirjallisuuden sensuuri (ja itsesensuuri) oli vielä kohtuullisen yleistä 60-70-luvuilla. Toki nykyään ei saa käyttää yhtä rasistista tai sovinistista kieltä kuin vaikkapa 90-luvulla, mutta se johtuu voittopuoleisesti yhteiskunnan kehityksestä ja yleisen mielipideilmapiirin muutoksesta.
En nyt tiedä onko kyse niinkään siitä, etteikö saisi käyttää rasistista tai sovinistista, kuin siitä ettei se ole sopivaa. Toki homma alkaa menemään kummalliseksi jos tehdään historiallista draamaa ja siinä ei käytetä aikaan sopivia termejä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Varmaan lyhyellä aikajänteellä (10-20 vuotta) voidaan löytää pientä heikentymistä sananvapaudessa. Lähinnä se koskee Xin Kiinaa, Trumpin Yhdysvaltoja ja Erdoganin Turkkia. Kuitenkin on syytä muistaa, että esim. Kiina ei koskaan ole ollut mikään demokraatia, jossa mielipiteet saisi esittää julkisesti. Tiananmenin verilöyly viimeistään todisti sen.

Jostain syystä unohdit Putinin Venäjän. Sananvapaus on heikentynyt Putinin noustua valtaan Venäjällä 10-20 vuoden aikana, kun verrokkina on Gorbatsovin ja Jeltsinin aikakaudet ja hapuilu kohti demokratiaa. Euroopasta myös Kreikka, jossa vasemmisto pitää komentoa ja on alkanut sulkea tv-kanavia. Samoin oikeistopopulistiset Puola ja Unkari ovat rajoittaneet sananvapautta, ja Unkarin osalta tilanne alkoi muistaakseni jo vasemmistopopulistisen hallituksen aikakaudella.

Ilman Venäjääkin (osittaisena osana Eurooppaa), sananvapaus on ottanut taka-askelia Euroopan alueella.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Suomea tarkasteltaessa on hyvä muistaa, että elokuvien, näytelmien ja kirjallisuuden sensuuri (ja itsesensuuri) oli vielä kohtuullisen yleistä 60-70-luvuilla. Toki nykyään ei saa käyttää yhtä rasistista tai sovinistista kieltä kuin vaikkapa 90-luvulla, mutta se johtuu voittopuoleisesti yhteiskunnan kehityksestä ja yleisen mielipideilmapiirin muutoksesta.

Täysin totta, ja sama toki pätee muissakin Euroopan maissa. Mutta kuten ymmärsit, en tarkoittanut tätä kehitystä, vaan kysyin, onko mm. jihadismi ja sen torjunta vaikuttanut sananvapauteen Euroopassa ja jos on, miten. Oman näkemykseni kerroin.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo toki hyviä lisäyksiä @Cobol ja kumppanit. Ehkä olisi ollut syytä kaventaa tarkastelukulmaa Eurooppaan, joka kuitenkin on Suomelle keskeinen vertailukohta. Euroopassa näitä heikentyneitä maita ovat mainitut Unkari, Puola ja Venäjä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Joo toki hyviä lisäyksiä @Cobol ja kumppanit. Ehkä olisi ollut syytä kaventaa tarkastelukulmaa Eurooppaan, joka kuitenkin on Suomelle keskeinen vertailukohta. Euroopassa näitä heikentyneitä maita ovat mainitut Unkari, Puola ja Venäjä.

Emme siis pääse eteenpäin. Hyväksyit Venäjän ja kiitos siitä, mutta et koe, että jihadismilla olisi edes mainittavaa merkitystä, vaikka sitä erikseen kysyin. Se on varsin mielenkiintoinen näkemys, koska jihadismi on vaikuttanut useilla eri tasoilla Euroopan sananvapauteen. En tarkoita yksin satoja tapettuja toimittajia, kirjailijoita ja muita siviileitä eri maissa ja näiden tapahtumien vaikutusta sananvapauteen. Nostin esille myös erilaisten sotilas- ja siviilitiedustelulakien muutokset EU:n alueella, ja niiden vähintäänkin epäsuoran vaikutuksen sananvapauteen. Jihadismi liittännäisineen on siis aikamme merkittävin sananvapauden vaikuttaja myös Euroopassa. Mainttavaa on sekin, että Unkarin ja Puolan tilanne on osaltaan heijannaisvaikutusta jihadistien toiminnasta.

Kreikan pudottaminen listaltasi on sekin mielenkiintoista. Totta on, että siellä oli aiemmin vallassa oikeisto, mutta nyt vasemmisto on sulkenut ison osan tv-kanavista ja on ottanut ainakin opposition mukaan uusien lupien kautta sisältöä valvontaansa. Tähän suuntaan aikanaan muistaakseni The Times tai The Guardian asiasta joskus kertoi.

e: ei varmaan ole aineksia laajempaan keskusteluun, koska jihadismista ollaan sun kanssa väännetty ties monessako ketjussa aiemmin. Nousen siis kohteliaasti pöydästä, ja poistuin muihin hommiin.
 
Viimeksi muokattu:

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Voit varmaankin osoittaa nämä minun radikaalit ajatukset ja totalitaristiset intentiot, kun ne mukaasi ovat niin ilmiselviä.
En ehdi etsiä sanomisiasi - varsinkaan, kun ne on ripoteltu useampaan eri ketjuun, joten tarjoan näkemystä mikä minulle on välittynyt. (Jos olen ymmärtänyt väärin, pahoittelen, mutta yleensä niitä syntyy, kun asettuu mielipiteineen jonkin puolesta ja jotain vastaan.)

Olen siis käsittänyt mielipiteeksesi feminismistä, että he pyrkivät poistamaan patriarkaalisia rakenteita yhteiskunnasta. Ja tämän kannalla käsittääkseni itsekin olet. Esimerkiksi #metoo on mielestäni radikaali-ilmiö, jonka tavoitteena on kaataa patriarkaalisia käytösmalleja, vaikka se vaatisi muutaman sivullisen maineen ja työuran. #metoo muistuttaa vihaista keskiaikaista soihtujoukkoa, joka repi ihmisiä toriaukealla julkiseen häpäisyyn. Nämä ovat radikaaleja ylilyöntejä erityisesti siksi, etten itse usko nykypäivän Suomessa olevan mitään patriarkaalisia rakenteita. Tätä yhteiskuntaa masinoi mielestäni kapitalistiset voimat, joita kiinnostaa pelkästää taloudellinen hyöty. Ja toisekseen uskon, että ihmisen syyllisyys tulisi osoittaa ennen tuomion langettamista. Ihmisen julkinen leimaaminen joksikin on jo tuomio itsessään. Se jättää pysyvän jäljen julkisuudessa työskentelevälle ihmiselle. Lisäksi tämä oletetun patriarkaalisuuden hutkiminen syyllistää turhaan nuoria teinipoikia, jotka jo nyt syrjäytyvät kasvavaan tahtiin työ- ja etenkin opiskelumaailmasta. Miehisyyttä ei pitäisi joutua häpeämään, vaikkei se sopisikaan yhteiskunnan ihannemuottiin.

Totalitarismia taas on mielestäni vastakkaisten mielipiteiden vaimentaminen - sanan- ja ilmaisunvapauden tukahduttaminen, johon tämä poliittinen korrektius on ensiaskel. Ja koska tunnut olevan täällä poliittisen korrektiuden puolella ja erityisen voimakkaasti esimerkiksi Ukkolaa vastaan, on agendasi ollut loogista luetella sananvapaudenvastustamiseen ja totalitarismiin... Vaikka harva sitä itsekään tulee ajatelleeksi. Nuo ovat kuitenkin negatiivisia käsitteitä. Toisen loukkaaminen ei ole koskaan kiva asia. Siinä olemme samaa mieltä. Mutta valitettavasti joku loukkaantuu aina. Eikä ole tasa-arvoa sanoa, että tätä ihmisryhmää saa loukata ja tätä ei saa. Monella tuntuu olevan myös sellainen käsitys, että väärässä olevilla ihmisillä ei tulisi olla samanlaisia oikeuksia, kuin oikeassa olevilla. Mutta oikea ja väärä ovat tulkinnanvaraisia käsitteitä, jotka ovat usein kulttuurisidonnaisia. Faktat ovat faktoja, mutta ideologisella tasolla absoluuttista totuutta ei ole. Sananvapaus ei ole absoluuttinen totuus. Minun yksilöliberaalistiseen ideologiaani se sopii, joten minulle se on totuus. Mutta sananvapaudenvastustaja on yhtä lailla oikeassa, jos se sopii hänen ideologiaansa.

Millä lailla olen kaventanut kenenkään sananvapautta? Tai tarkemmin ottaen: mitä resursseja minulla on siihen?

Sanna Ukkola on YLEn näkyvimpiä sanankäyttäjiä. Hänellä on moninkertainen määrä painoarvoa sananvapauskeskustelussa kuin minulla.
Tartutaan pitkästä tekstistä vielä tähän, koska selkeästi käsitit väärin. En ole väittänyt sinun kaventaneen kenenkään sananvapautta, mutta olet asettunut niiden puolelle, jotka ovat sitä tehneet. Minä olen asettunut Ukkolan puolelle - en hänen väiteltävissä olevan ammattitaitonsa vuoksi, vaan sen takia, että omalla ammattitaidollaan hän tuntuu haluavan samaa kuin minä. Sanan- ja ilmaisunvapautta.

Suurin erimielisyytemme lienee siitä, että mielestäsi Ukkola on tekopyhä, koska vastustaa sananvapautta vastustavien tahojen sananvapautta. Omasta mielestäni Ukkola ei ole tehnyt tätä. Hän on arvostellut tahoja, jotka ovat pyrkineet kaventamaan sanan- ja ilmaisunvapautta vaatimalla esimerkiksi taideteoksia poistettavaksi museosta loukkaavina. Ja näiden arvostelu ja sananvapauden käyttäminen on juuri sitä, miten näitä sananvapautta rajoittavia tahoja vastaan tulisi taistella. Ihmisillä on siis mielestäni oikeus vaatia loukkaavia tauluja poistettavaksi. Ja toisilla ihmisillä on oikeus taistella näitä ihmisiä vastaan, eikä se ole tekopyhää - vaan kiitettävää. Juuri sitä mitä sananvapaus kaipaa.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Ei poikia tai tyttöjä ole opetushallitushallituksen puolesta kielletty kutsumasta pojiksi tai tytöiksi.
Ei ehkä opetushallitus, mutta omaan tietoa siitä, että eräässä uusia opettajia kouluttavassa (Norssi) koulussa erään oppiaineen didaktikot kielsivät auskuja kutsumista poikia pojiksi oppituntien aikana. Tytöttely sekä pojittelu on kuulemma pahasta ja mennyttä aikaa. Henkilö siellä sitä ja tätä... siis.
 
Ylempänä linkkasin, että vielä 5 vuotta sitten amerikkalaisessa DSM-4 tautiluokituksessa Gender identity disorder luokiteltiin psykiatriseksi häiriöksi. Aika nopeasti on maailma muuttunut, kun opetussuunnitelma Suomessa kannustaa sukupuoli-identiteetin häivyttämiseen. Ja kyllä, oli tutkimusta, että "potilaiden" henkiset ongelmat olivat lisääntyneet vielä tällä vuosituhannella. Voisi kuvitella, että ympäröivä yhteiskunta on muuttunut sallivammaksi. Minä en uskalla ottaa kantaa yleistä logiikkaa vaativaan päättelyyn, mistä ongelmien lisääntyminen johtuu.

Ottamatta Soinin vakaumukseen mitään kantaa (ehkä siinäkin on kyse jo psykiatriasta, jos raiskauksen uhrilla tai vaikeasti vammaista lasta odottavalla ei olisi oikeutta aborttiin), tämän päivän eduskunnan äänestyksessä ei ole kyse siitä, että ulkoministerin ja Suomen virallisen kannan ero olisi jotenkin poikkeuksellista. Stubb liputti Suomen Nato-jäsenyyden puolesta jatkuvasti ulkoministerinä ollessaan, vaikkei se Suomen virallinen kanta ollutkaan. Kannanottoja löytyy googlaamalla vaikka kuinka.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ylempänä linkkasin, että vielä 5 vuotta sitten amerikkalaisessa DSM-4 tautiluokituksessa Gender identity disorder luokiteltiin psykiatriseksi häiriöksi. Aika nopeasti on maailma muuttunut, kun opetussuunnitelma Suomessa kannustaa sukupuili-identiteetin häivyttämiseen...

Voisitko lainata perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista kohdan, jossa kannustetaan sukupuoli-identiteetin häivyttämiseen. Minä en ole tällaista kohtaa suunnitelmasta löytänyt.

OPS 2016 - Perusteet

Linkki opetushallituksen sivuille, joista löydät esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteet.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Opetushallitus - Sukupuolitietoinen opetus Tämä oli linkattuna jo aiemmin. Selvästihän siellä sanotaan, että sukupuolia on enemmän kuin kaksi. Evoluutio-psykologia ei tätä tunnusta, ottamatta kantaa mitä itse asiasta ajattelen.

Älä nyt valehtele, linkittämässäsi säädöksessä puhutaan hyväksymisestä, ei kannusteta sukupuoli-identiteetin häivyttämiseen.

Pojat on edelleen poikia ja tytöt tyttöjä, vaikka heitä kohdeltaisiin tasa-arvoisesti.
 
Seksuaalisten suuntautumisten ja identiteettien moninaisuuden tunnistaminen kuuluu sukupuolitietoiseen opetukseen ja ohjaukseen.

Mitä minä en nyt ymmärrä ja missä valehtelen? Pitää vissiin tehdä Allu-lukitesti seuraavaksi varmistuakseni siitä, kuinka imbesilli olen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Seksuaalisten suuntautumisten ja identiteettien moninaisuuden tunnistaminen kuuluu sukupuolitietoiseen opetukseen ja ohjaukseen.

Mitä minä en nyt ymmärrä ja missä valehtelen? Pitää vissiin tehdä Allu-lukitesti seuraavaksi.

Kyllä, kannattaa tehdä, luetun ymmärtäminen näyttää olevan vaikeaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kissa on lihansyöjä, ja sille on sen vuoksi syötettävä liharuokaa. Koira tarvitsee myös tietyn määrän lihaa optimaaliseen ruokavalioon, joten sillekin on syötettävä lihapitoista ruokaa.
Ihan samoja aineita ihminenkin tarvii ja ihan tavalla kissoille ja koirille voitaisiin syöttää vitamiinit ja muut pillereitä kuten kasvissyöjienkin kohdalla on tarpeen. Toki jotain eksoottisempia kasvejakin on joilla ne aineet on ainakin teoriassa mahdollista saada, joten siitä vaan avokadoa syöttämään turrelle.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan samoja aineita ihminenkin tarvii ja ihan tavalla kissoille ja koirille voitaisiin syöttää vitamiinit ja muut pillereitä kuten kasvissyöjienkin kohdalla on tarpeen. Toki jotain eksoottisempia kasvejakin on joilla ne aineet on ainakin teoriassa mahdollista saada, joten siitä vaan avokadoa syöttämään turrelle.
Ei tarvitse. Koira ei yksinkertaisesti voi hyvin kasvisruokavaliolla, kun taas ihminen pärjää vallan mainiosti vegaaniruokavaliolla. Tämä ei ole mikään minun keksimä mielipide, vaan WHOn sekä kansallisen ravitsemusneuvottelulautakunnan linjaus.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei tarvitse. Koira ei yksinkertaisesti voi hyvin kasvisruokavaliolla, kun taas ihminen pärjää vallan mainiosti vegaaniruokavaliolla. Tämä ei ole mikään minun keksimä mielipide, vaan WHOn sekä kansallisen ravitsemusneuvottelulautakunnan linjaus.

Ihmisen pärjääminen vegaaniruokavaliolla vaatii osaamista, kaikilla ei riitä kognitiivinen kapasiteetti vegaaniksi.
 
Kyllä, kannattaa tehdä, luetun ymmärtäminen näyttää olevan vaikeaa.

Pitääköhän varautua siihen, että 70-80 prosenttia voidaan tulkita 20-30 prosentiksi tai 2-3 prosenttia on 5-15 prosenttia?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei tarvitse. Koira ei yksinkertaisesti voi hyvin kasvisruokavaliolla, kun taas ihminen pärjää vallan mainiosti vegaaniruokavaliolla. Tämä ei ole mikään minun keksimä mielipide, vaan WHOn sekä kansallisen ravitsemusneuvottelulautakunnan linjaus.
En tiedä missä Who on linjannut koirien ravitsemussuositukset, mutta tästä viestistä puuttui kokonaan ne perustelut, joita paremman argumentit tarvitsevat. Minö tai mitkä ovat ne ravintoaineet joiden saantiin tarvitaan lihaa ja tarviiko ihminen niitä aineita?
 

axe

Jäsen

Aamulehden omaksumasta sukupuolineutraalista linjauksesta huolimatta tässä [pääkirjoituksessa Soinin epäluottamuslauseesta] viljellään nyt mies-päätteisiä sanoja. Näytelmä nimittäin oli niin miesten kirjoittama ja roolitus niin naisia halventava, että poikkeus on paikallaan.

 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ei tarvitse. Koira ei yksinkertaisesti voi hyvin kasvisruokavaliolla, kun taas ihminen pärjää vallan mainiosti vegaaniruokavaliolla. Tämä ei ole mikään minun keksimä mielipide, vaan WHOn sekä kansallisen ravitsemusneuvottelulautakunnan linjaus.

Pitäisikö kaikki koirat lopettaa koska ne eivät ole kykeneväisiä kasvisruokavalioon? Piereskelevätkin vielä - eli kontribuoivat osaltaan ilmaston lämpenemiseen. Turjakkeet. Itse asiassa koirathan kyllä pärjäävät kasvisruokavaliolla - joskin sen kanssa tulee olla tarkkana. Kissoille sitä sen sijaan ei suositella.

Pitää kuitenkin muistaa, että sinähän nyt noin yleisesti ottaen tiedät kaikesta kaiken - ennen kaikkea siitä mistä ei mitään tarvitsisi edes tietää - joten varmaan tämäkin on jotenkin - ja jonkun linkin perusteella - väärin.

Sitä odotellessa.
 
Viimeksi muokattu:

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En tiedä missä Who on linjannut koirien ravitsemussuositukset, mutta tästä viestistä puuttui kokonaan ne perustelut, joita paremman argumentit tarvitsevat. Minö tai mitkä ovat ne ravintoaineet joiden saantiin tarvitaan lihaa ja tarviiko ihminen niitä aineita?
Linjaus liittyi kasvisruokavalion soveltuvuudesta ihmiselle. Ihminen saa vegaaniruoastakin kaiken tarvittavan, mikäli muistaa ottaa B-12 -lisää tai nauttii riittävästi suplementoituja tuotteita.

Koirille taas suositellaan ruokavaliota, joka sisältää jonkin verran lihatuotteita. Sen tarkemmin en tiedä yksityiskohdista.

Pitäisikö kaikki koirat lopettaa koska ne eivät ole kykeneväisiä kasvisruokavalioon? Piereskelevätkin vielä - eli kontribuoivat osaltaan ilmaston lämpenemiseen. Turjakkeet. Itse asiassa koirathan kyllä pärjäävät kasvisruokavaliolla - joskin sen kanssa tulee olla tarkkana. Kissoille sitä sen sijaan ei suositella.
Kyllä siihen liittyy ihan relevantteja eettisiä ongelmia. Koiran pitäminen on kuitenkin ilmastolle ja tuotantoeläimille negatiivinen toimi. Jokainen toki tekee päätökset itsenäisesti, mutta tämä on hyvä pitää mielessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös