Miksi vain ylioppilaita arvostetaan?

  • 21 665
  • 165

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Samoilla linjoilla mitä @Pavlikovsky Mitään pois nyt ylioppilailta, mutta menee vähän tuo glorifiointi ohitse itsellä ainakin. Esim. hyvissä ajoin hehkutetaan nimenomaan yo-juhlien säätä valmistujaisten sijaan. Parhaat herkut yo-juhlapöytään jne.

Eihän tuo osoita kuin sen, että ylioppilasjuhlia arvostetaan korkeammalle kuin muita valmistujaisia. Mutta ei kai kukaan ylioppilasta arvosta yhtään enempää kuin ammattiin valmistunutta. Tai no, minä arvostan. Saattaa johtua siitä, että tunnen duunareita, jotka ovat ylioppilaita.

Sitä paitsi ei ole olemassa vain ylioppilaita ja ammattiin valmistuneita. On olemassa myös niitä, jotka ovat molempia. Kauppaopiston ja lukion yhdistäminen ei ainakaan ole mikään harvinaisuus.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Ilahduttavaa huomata että mieliä on pahoiteltu jo 15 vuotta sitten, helposti sitä kuvittelee vain tämän hetken muodiksi.

Tämä lienee somekohun arvoinen asia jotta YLE ja muut mediat karsivat epäarvoistavan uutisoinnin eri valmistujaisten suhteen. Linkkivinkki pohjoiseen, onko saamessa amiksia?
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yo-juhlilla on myös historialliset perinteet alkaen niiltä ajoilta, kun ylioppilaaksi pääseminen oli vielä jotain erikoista ja harvinaista. Kun nykyään puolet ikäluokasta kirjoittaa ylioppilaaksi niin kyseessä on enemmänkin siirtymäriitti. Jenkeissä neljä viidesosaa suorittaa high schoolin loppuun ja aika reteesti nekin silti heittelee lakkejaan.

Niiden perinteiden puuttuessa ammattitutkinnon juhliminen tuntuu vähän nihkeältä ja teennäiseltä, ihan samoin kuin yo-juhlat jos ne keksittäisiin vasta nyt.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Ilahduttavaa huomata että mieliä on pahoiteltu jo 15 vuotta sitten, helposti sitä kuvittelee vain tämän hetken muodiksi.

Tämä lienee somekohun arvoinen asia jotta YLE ja muut mediat karsivat epäarvoistavan uutisoinnin eri valmistujaisten suhteen. Linkkivinkki pohjoiseen, onko saamessa amiksia?

Minäkin ilahduin. Kannan korteni kekoon: olen tutkinnoltani filosofian maisteri. Siitä voi vittuilla ("mitä hyötyä?") ja pahastua ("minun rahoillani") lisää. Ammatiltani olen taiteilija (en tarkenna minkä alan, saa ihminen vähän yrittää tietonsa eteen) ja työskentelen apurahoilla ("minun rahoillani") ja teen tekotaidetta ("varmaan sivelee paskaa kankaalle", "mä oon lukenut Päätaloa", "tohon pystyy kuka vaan").

Saamelaiset, ent. lappalaiset, ovat todellisia pahastumisen ammattilaisia (viinanjuonnin ja porovarkauksien ohella). Kuulemma pitää sanoa Saamenmaa, eikä Lappi, ja aina on jokin asia päin helvettiä, mutta niille on paha vittuilla, kun ne ottaa kaiken tosissaan. Sitä on hauska kattella. Muistamme koulusta sen pöljän pojan, joka ei mennyt lukioon, ja jolle huudeltiin kaikenlaista, mistä sitten otti ihan hirveet kilarit.

PS. Saamessa on kuulemma lukio, muistaakseni vastuullisen journalismin Yle on asiasta raportoinut, joten asia on ihan varma. En googlaa.
 

scholl

Jäsen
Juu, kylhän mä toki sen ymmärrän, että yo- juhlissa on kyse aika pitkälti tällaisesta pitkästä traditiosta, eikä tietenkään siitä, että saavutuksena olisi niin paljon muita tutkintoja merkittävämpi. Olen myös vahvasti sitä mieltä, että ammattitutkinto on paljon hyödyllisempi kuin puolihuolimattomasti läpi haahuiltu lukio, jonka jälkeen tie jatko- opintoihin tyssää, tai ainakin joutuu valitsemaan alan, jossa lukion käyminen ei edes ole mikään edellytys. Hyvin suoritettuna lukio antaa kuitenkin hyvät eväät jatkoon, ja sitä voi vaikka vähän juhliakin. Mun puolesta muiden juhlien arvostus voisi myös ihan hyvin nousta, en sinänsä halua ylläpitää mitään yo- tutkinnon ylivertaisuutta.

Minusta siinä on vähän eri asiasta kysymys. Lukio on yleissivistävä koulu. Ylioppilaaksi pääsemisessä ainakin ennen laitettiin päätepiste sille 12 vuoden koulutielle. Silloin on ihan mukava järjestää juhlat sen kunniaksi. Juurikin sen takia, että se on perinne, mutta ei mielestäni mitenkään huono perinne. Tuon jälkeen kaikki kuitenkin muuttuu. Tulee armeijaa, mahdollisesti opiskelua toisella paikkakunnalla, muutto kotoa pois, uudet kaverit ja kuviot. Monestihan juuri nimen omaan ne vanhemmat ovat heitä, jotka haluavat juhlat järjestää, eikä siinä ole mitään pahaa. Minusta ei siinäkään tapauksessa vaikka lukio olisi mennyt huonosti. Se lakki on ansaittu ja sillä sipuli.

Opiskelumielessä lukio on kyllä vielä ihan pilipalitouhua. Ei siellä varsinaisesti mitään tarvitse opiskella. Jostain laajasta matikasta esim. saa laudaturin, vaikkei lukisi yhtään eli se vaatimustaso on aika alhainen, mutta ainakin siihen aikaan, kun me kävimme koulua, eikä ollut vielä luokatonta lukiota, niin oli siinä sellainen tietynlainen yhteisöllisyys mukana. Siinä on omat hyvät ja huonot puolensa, mutta yläasteeseen verrattuna paljon parempi kolme vuotta. Erityisesti sen takia, kun kaikista tyhmimmät ihmiset ovat sieltä pois, eikä ole ihan huuhaa-aineita kuten kotitaloutta tai veistoa.
 

scholl

Jäsen
Yo-juhlilla on myös historialliset perinteet alkaen niiltä ajoilta, kun ylioppilaaksi pääseminen oli vielä jotain erikoista ja harvinaista.

Tuo on kyllä totta. Alun perin ylioppilaslakkia pidettiin koko kesä.

Vastaavasti sitä voisi pahastua häiden juhlimisesta. Enemmänhän siinä on saavutusta, että pääsee ylioppilaaksi kuin siinä, että saa jonkun menemään kanssaan naimisiin. Häitä valmistellaan vähintään puoli vuotta. Hankitaan häiden pitopaikka, puvut, tehdään listoja, hankitaan joku koristelemaan mestoja, hääauto, suunnitellaan ohjelma etc. Järjestetään polttareita, vieraat hankkivat uudet asut, lahjat... Hommataan joku taiteilija, joka maalaa hääparille taulun. Valokuvaaja ottaa hääkuvia jne. Kaikki on todella hankalaa ja monimutkaista, mutta ei mene kauaa, kenties pari vuotta, niin sitten erotaan tuosta vain ja ollaan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Sitten kaikki ihmettelevät: juurihan he menivät naimisiin. Koko häähomma tuntuu ihan dorkalta. Vielä hölmömmäksi asia muuttuu, kun tulee lapsia. Jotkut järjestävät jotain juhlia siitäkin, että lapsi on syntynyt. Siis sehän nyt pitäisi olla maailman iisein juttu naida joku raskaaksi. Siihen pystyy kuka vain ja silti sitä juhlitaan. Ehkä se on sitä tasa-arvoa, ei tarvita ylioppilastutkintoa ainakaan siihen, mutta minusta kyllä ihan huuhaajuhlia tuollaiset. Ehkä pitäisi olla joku virallinen valvoja, joka arvioi sen onko joku suoritus riittävän kova juttu siihen, että sitä saa juhlia. Jos ei ole niin pitää istua hiljaa kotona ja murjottaa.

@Turha Kaukalo kirjoittama viesti tuo mieleen jonkun kotimaisen elokuvan, jossa henkilö menee jonnekin ja sanoo: minä olen muuten maisterismies.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Ne ainoat selfmade-miljonäärit ketkä tunnen, ovat kaikki ammattikoulutaustaisia. Menestyviä rakennusfirmoja ym. perustaneita. Lukiotaustaiset ystäväni ovat sitten taas keskiluokkaisia normi konttorirottia. Toki myös ne, joilla menee helvetin huonosti, ovat myös poikkeuksetta ammattikoulutaustaisia. Omalla toiminimellä toimivia perusputkimiehiä löytyy jotka vetelevät sitä 5000-7000 euroa kuussa mukavasti. Joka tapauksessa mistä tahansa voi päätyä minne tahansa. En tiedä miksi se, että on lukion käynyt määrittää monen silmissä ihmisarvosi aika usein vielä. Pitäköön juhlansa.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ne ainoat selfmade-miljonäärit ketkä tunnen, ovat kaikki ammattikoulutaustaisia. Menestyviä rakennusfirmoja ym. perustaneita. Lukiotaustaiset ystäväni ovat sitten taas keskiluokkaisia normi konttorirottia. Toki myös ne, joilla menee helvetin huonosti, ovat myös poikkeuksetta ammattikoulutaustaisia. Joka tapauksessa mistä tahansa voi päätyä minne tahansa. En tiedä miksi se, että on lukion käynyt määrittää ihmisarvosi aika usein vielä. Pitäköön juhlansa.

Yritätkö selittää, että ylioppilaaksi valmistuminen ei ole hyvä tapa määrittää ihmisarvoa, mutta varallisuus sen sijaan on?

Pitäisi varmaan perustaa uusi ketju: miksi vain rikkaita arvostetaan.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tässä on paljon hämmentävää. Olen itsekin ylioppilas JA merkonomi, en siis yo-merkonomi. Merkonomiksi valmistuin samaan aikaan kun sukulaiseni juhli lakkiaisiaan. Päätin alusta asti, etten nosta itseäni framille, koska toinen keräsi muistamisia lakillaan.

Olen monet vuodet miettinyt, miksen alusta asti valinnut amista. Sieltä keräsin paremmat arvosanat, koska sain käyttää vahvuuttani: käytännön kautta oppimista. Tosin kohdallani selitys oli sama kuin varmasti monella: valinnanvaikeus. Lukiolla sai lisää pohdinta-aikaa.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mielestäni asiaa tulisi tarkastella myös muulla tapaa kuin työllistymisen kautta. Oman subjektiivisen kokemuksen, eli kaveripiirin perusteella, lukion käymättömät eivät kehity henkisesti/älyllisesti ihan saman tahtiin mitä lukiossa opiskelleet. Eli ovat enemmän populismin vietävissä, jakavat Facebookissa eri arvontoja ja sijoittavat rahansa Veikkauksen peleihin. Ihan vaan keskustellessa vanhan yläastekaverin kanssa huomaa eron. Toki jotkut amiskaverini ovat yleisesti kiinnostuneita maailmasta, lukevat kirjoja ja sivistävät itseään. Tällöin eroa ei synny.

Tähän voisi myös kommentoida joku aito pedagogi, eikä tälläinen luupää kuin minä.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Tämähän menee hyvin, on siis ehdotettu seuraavia ketjuja:

Miksi vain naineita arvostetaan?

Miksi vain rikkaita arvostetaan?

Koska minulla on vain appro (miksi vain vähintään cumun suorittaneita arvostetaan?) filosofiasta ("hullut siellä on", "mihin siitä valmistuu", "onko filosoofeille töitä"), niin en osaa analysoida lausetta tarkemmin, mutta luullakseni ongelma on sanassa nro 2.
 

scholl

Jäsen
Mielestäni asiaa tulisi tarkastella myös muulla tapaa kuin työllistymisen kautta. Oman subjektiivisen kokemuksen, eli kaveripiirin perusteella, lukion käymättömät eivät kehity henkisesti/älyllisesti ihan saman tahtiin mitä lukiossa opiskelleet. Eli ovat enemmän populismin vietävissä, jakavat Facebookissa eri arvontoja ja sijoittavat rahansa Veikkauksen peleihin. Ihan vaan keskustellessa vanhan yläastekaverin kanssa huomaa eron. Toki jotkut amiskaverini ovat yleisesti kiinnostuneita maailmasta, lukevat kirjoja ja sivistävät itseään.

Miksi amiskaverit lukisivat kirjoja, kun heitä ei kiinnostanut lukea silloin, kun oli opiskeluaika? Kyllä minulla on sellainen käsitys, että amistyypit ovat heitä, jotka rehentelevät sillä, etteivät ole lukeneet kirjaa 15 vuoteen ja heidän kirjahyllyssään on joku pleikkari ja Aalto-vaasi. Meillä taas joilla on tuhansia niteitä ongelmana on se, että kirjapinoja on joka paikassa lähes kattoon saakka, kun kaikki kirjahyllyt ovat täynnä.

Mulla ei ole ikinä ollut amiskavereita, mutta yritin kaveerata yhden maalaisen kanssa Facebookissa, koska hän "edellytti" sitä. Tyyppi osoittautui sietämättömäksi. Hän itse kertoi, että me olemme fiksuja. Siis hän on fiksu, kun on hakannut naulaa seinään 16-vuotiaasta alkaen ja edennyt sitten siitä eteenpäin niin, että nykyään katsoo, kun muut hakkaavat naulaa seinään. Tämä fiksu haastoi riitaa koko ajan, otti itseensä ja vittuili. Hän ei ymmärtänyt ikinä minkään asian nyansseja. Jotenkin tuli mieleen Teemu Wirkkala jossain keihäskisan jälkeisessä haastattelussa haromassa lippistään ja miettimässä, mikä perhana nyt meni pieleen. Tämä häiskä tekee varmasti samalla tavalla päivittäin ja päässä on silloin satavarmasti Hankkijan lippis. Helpotti todella paljon omaa henkilökohtaista elämääni, kun poistin hänet kavereistani kaikessa sosiaalisessa mediassa ja laitoin hänet estoon.

Eilisessä Hetemajn perhettä käsittelevässä dokkarissa oli hyvä kohta, missä se Fade Hetemaj, joka on kaupunginvaltuutettu ihmetteli sitä kahtiajakoa mikä valtuustossa on. Osa on todella fiksua, osaavaa porukkaa ja osa täydellisiä idiootteja. Hän sanoi, että ihmettelee, mitä niiden päässä on liikkunut, jotka ovat äänestäneet niitä ihmisiä valtuustoon, joilla ei ole edes sisälukutaitoa. Minusta tuollaiset ihmiset ovat väärässä paikassa. Ei heidän kuulu päättää kaupunkilaisten asioista, jos ja kun eivät edes pysty hallitsemaan sitä omaa työtehtäväänsä. Niiden ihmisten on pakko olla amislaisia, eikä siinä mitään pahaa ole, mutta he ovat vain aivan väärässä paikassa. Itse esim. arvostan amislaisia siinä mielessä, että he osaavat käytännön asioita. Minun fillarini jalkatuki esim. on jollain tavalla viallinen ja jos se pitää vaihtaa, niin amislainen fillarikorjaamossa vaihtaa sen, mutta en minä sen korjaajan kanssa välttämättä jaksa ryhtyä keskusteluun esimerkiksi jostain Lissabonin sopimuksesta. Poliitikkojen suurin ongelma onkin se, että he joutuvat keskustelemaan erilaisissa tilaisuuksissa kaiken maailman tyyppien kanssa. Turuilla ja torilla tulee ihan dorkaa porukkaa avautumaan. Ihmettelen, jos eivät sano niille lähe menee vielä kun voit.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mielestäni asiaa tulisi tarkastella myös muulla tapaa kuin työllistymisen kautta.

Niinpä. Minun arvostukseni ylioppilaita kohtaan on, poikkeuksia lukuun ottamatta, siksi muita korkeampi, koska lukioon meneminen on ollut seurausta heidän kiinnostustaan reaaliaineita, matematiikkaa ja/tai kieliä kohtaan. Vaikka ammatti määrittää ihmistä nykyään paljon, on ainakin minun mielestäni kiinnostuksen kohteet vielä merkittävämpi mittari. Jos ihminen ei ole kiinnostunut muusta kuin Netflixistä, urheilusta ja Veikkauksen rahapeleistä, ei hänen kanssaan jaksa kovin pitkää keskustelua.

Saatan olla väärässä, mutta minusta lukio nähdään sellaisena kouluna, jota duunarit eivät ole käyneet. Kyllä niitä on, ja sellaisten kanssa on huomattavasti antoisampaa keskustella kuin niiden, jotka eivät ole käyneet. Lukion käynyt ei tarkoita, että ihminen on älykkö, mutta hyvään keskusteluun yleensä vaaditaan sellaista yleissivistystä, jota lukion käynneillä monesti on. Ei tietenkään aina.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaippa tää on vain perinteisiin liittyvä juttu. Lukion pystyy suorittamaan lähes kuka tahansa idiootti/juntti, joten hirveästi juhlimisen aihetta siinä ei ole.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Yo-juhlat ovat vain päätepiste niissä traditioissa, joihin kuuluvat vanhojen tanssit, penkkarit, penkkariajelut ja kaikki muu abihössötys, joista en muista olleeni kovin innostunut, mutta olihan ne dokattava pois.

Yksi amisjätkä kertoi, että olivat heittäneet lumipalloja penkkariajelijoiden päälle ja huutaneet "meillä on ammatti". No niin. Kai se vähän sattuu kun noin on toimittava. Silloin kun koulua kävin, oli raaka jako amislaisten ja lukiolaisten välillä, vissiin nykyään ei näin ole, mikä on hyvä asia. Minähän en olisi amiksessa pärjännyt, etenkään välitunnilla.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Pahoittelut jos sanon pahasti mutta mun oma mielipide on se et juuri ylioppilaita arvostetaan enemmän kuin amispellejä ?
Se johtuu varmaan siitä että ylioppilas on ollut lähes jumala jo kymmeniä vuosia. Amisheppu on se joka on kyynärpäitä myöden pxskassa ?
Kaikki kunnia jokaiselle olit sitten ylioppilas tai amiksesta valmistunut. Jokainen oman tiensä valinnut

Taas hehkutettiin ku joku kirjoitti 8 L:ää.. Hieno saavutus mut pääseekö sillä suoraan töihin vai lähdetkö koettaan et pääsetkö 5 vuodeksi jatkaan opiskeluja...

5 vuodessa amiskaveri on perustanut menestyvän firman ja työllistää useamman henkilön...

Ehkä viime vuosina amiksesta valmistuneita on arvostettu enemmän ?

Niin ja olen itse valmistunut 18 v sit amiksesta. Olisin päässyt lukioon mutta ei kiinnostanut
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miksi amiskaverit lukisivat kirjoja, kun heitä ei kiinnostanut lukea silloin, kun oli opiskeluaika? Kyllä minulla on sellainen käsitys, että amistyypit ovat heitä, jotka rehentelevät sillä, etteivät ole lukeneet kirjaa 15 vuoteen ja heidän kirjahyllyssään on joku pleikkari ja Aalto-vaasi. Meillä taas joilla on tuhansia niteitä ongelmana on se, että kirjapinoja on joka paikassa lähes kattoon saakka, kun kaikki kirjahyllyt ovat täynnä.
Ei noita tosiaan ruuhkaksi asti ole enkä itsekään tunne kuin pari, mutta mainitsin nyt vaan etten vaikuta täydeltä elitistiltä. Sinullehan tämä ei ongelma ole :)
 

scholl

Jäsen
Koska minulla on vain appro (miksi vain vähintään cumun suorittaneita arvostetaan?) filosofiasta ("hullut siellä on", "mihin siitä valmistuu", "onko filosoofeille töitä"), niin en osaa analysoida lausetta tarkemmin, mutta luullakseni ongelma on sanassa nro 2.

Tarvitseeko muuten sieltä valmistua mihinkään tehtävään sinänsä. Voltaire esim. kirjoitti 20000 kirjettä ja 2000 kirjaa tai pamflettia. Jos filosofian opiskelu antaa riittävät pohjatiedot sille, että voi jatkaa siitä, mihin muut ovat jääneet, niin se on riittävä valmistuminen tai ainakin valmistautuminen.

Jos mennään takaisin siihen esille nostamaasi sanaan vain, niin haluatko sanoa, että jotkut asiat saavat osalleen vajavaista arvostusta vai onko arvostuksen osalta menossa kilpailu? Kolme miestä istuu penkillä. Yhdellä on amispaita päällänsä, toisella ylioppilaslakki päässänsä ja kolmas pitää kädessään hääkimppua. Ensin jokainen kehuu itseään ja vähän ajan päästä amis masentuu. Menee vähän aikaa ja muut lohduttavat: Se että olet vuorotyössä ja viikonloppuna ei ole vapaata, mahdollistaa arkivapaat. Keskiviikko on pikkulauantai. Tämän jälkeen rikas porhaltaa paikalle avo-Ferrarilla ja huikkaa muille: sori, myöhästyin. Pojat suomalaisella klubilla tarjosivat kaviaaria. Tätä tilannetta nämä muut eivät arvosta.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Tarvitseeko muuten sieltä valmistua mihinkään tehtävään sinänsä. Voltaire esim. kirjoitti 20000 kirjettä ja 2000 kirjaa tai pamflettia. Jos filosofian opiskelu antaa riittävät pohjatiedot sille, että voi jatkaa siitä, mihin muut ovat jääneet, niin se on riittävä valmistuminen tai ainakin valmistautuminen.

Jos mennään takaisin siihen esille nostamaasi sanaan vain, niin haluatko sanoa, että jotkut asiat saavat osalleen vajavaista arvostusta vai onko arvostuksen osalta menossa kilpailu? Kolme miestä istuu penkillä. Yhdellä on amispaita päällänsä, toisella ylioppilaslakki päässänsä ja kolmas pitää kädessään hääkimppua. Ensin jokainen kehuu itseään ja vähän ajan päästä amis masentuu. Menee vähän aikaa ja muut lohduttavat: Se että olet vuorotyössä ja viikonloppuna ei ole vapaata, mahdollistaa arkivapaat. Keskiviikko on pikkulauantai. Tämän jälkeen rikas porhaltaa paikalle avo-Ferrarilla ja huikkaa muille: sori, myöhästyin. Pojat suomalaisella klubilla tarjosivat kaviaaria. Tätä tilannetta nämä muut eivät arvosta.

Vain-sana viittaa siihen, että mikään muu ei ole jotain, vain (!) tämä tietty. Niin tuskin voi olla, sana kuuluu tuossa yhteydessä enemmän puhekieleen ja on retorinen, sillä harvoin "vain X on Y". Emootiosana, tunnetilassa käytettävä. Wittgenstein tästä jauhoi ihan riittämiin myöhäisfilosofiassaan: se, miksi ei ole saatu vastauksia, johtuu siitä, että kysymykset on asetettu päin vittua. Kysymys "Miksi vain ylioppilaita arvostetaan" on nähdäkseni väärin muotoiltu. Kokeillaanpa näin: "Miksi ylioppilaita arvostetaan?" Tämä on aivan eri kysymys.
 

scholl

Jäsen
Vain-sana viittaa siihen, että mikään muu ei ole jotain, vain (!) tämä tietty. Niin tuskin voi olla, sana kuuluu tuossa yhteydessä enemmän puhekieleen ja on retorinen, sillä harvoin "vain X on Y". Emootiosana, tunnetilassa käytettävä. Wittgenstein tästä jauhoi ihan riittämiin myöhäisfilosofiassaan: se, miksi ei ole saatu vastauksia, johtuu siitä, että kysymykset on asetettu päin vittua. Kysymys "Miksi vain ylioppilaita arvostetaan" on nähdäkseni väärin muotoiltu. Kokeillaanpa näin: "Miksi ylioppilaita arvostetaan?" Tämä on aivan eri kysymys.

Aivan! Vain-sanan lisääminen kysymykseen sisältää nähdäkseni automaattisesti uhriutumisen. Kysymyksen esittävä henkilön on katkera siitä, kun hän ei kuulu joukkoon ja ulkopuolella ei olekaan ehkä niin mukavaa kuin siellä joukon sisällä. Se olisi paljon neutraalimpaa kysyä Miksi ylioppilaita arvostetaan? Silloin pohdittaisiin sitä, mikä lakille tuo arvostusta, eikä sitä, miksi muita ei mukamas arvosteta. Tässä on vähän samaa kuin ajatuksessa ruotsalaiset voittavat aina eli se on meiltä jotenkin pois, kun he pärjäävät.

Voitaisiinkin esittää kysymys: onko arvostus nollasummapeliä?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kaikkea opiskelua ja koulutusta pitäisi arvostaa kaikilla tasoilla - myös valtakunnan johdossa paljon nykyistä enemmän. Mitä tähän menestykseen tulee, anekdotaalisesti varmasti kaikki tunnemme vaikka minkälaisilla koulutustaustoilla rakennettuja omaisuuksia ja luemme lehdistä juttuja tohtorista siivoojina. Makrotilastot kuitenkin ovat edelleen murskaavasti koulutuksen kannattavuuden ja myös lukiokoulutuksen puolella. Ei kannata juuri yleistää yksittäisiä tapauksia tässäkään asiassa.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Yritätkö selittää, että ylioppilaaksi valmistuminen ei ole hyvä tapa määrittää ihmisarvoa, mutta varallisuus sen sijaan on?

Pitäisi varmaan perustaa uusi ketju: miksi vain rikkaita arvostetaan.

En yrittänyt selittää asiaa näin, vaan tuo oli vain esimerkkinä siitä miten kummastakin voi päätyä mihin tahansa. Vaikkakin menestyvän bisneksen rakentaminen on aivan jumalattoman paljon vaikeampaa kuin lukiopapereiden hommaaminen.

Ja en allekirjoita toista viestiäsi siinä asiassa, että lukion käyneillä olisi siinä mielessä joku sivistysetu, että heidän kanssaan voisi vain käydä antoisia keskusteluja. Kyllä se itsensä sivistäminen on ihan jokaisen yksilön elämänmittainen projekti, eikä siihen vaadita mitään lukiota. Pappani oli automekaanikko, mutta hän luki elämänsä aikana arviolta noin 1000-5000 kirjaa, varmaan puolessa vuodessa enemmän kuin normaali lukiolainen 3 vuodessa.
 

scholl

Jäsen
Lukion käynyt ei tarkoita, että ihminen on älykkö, mutta hyvään keskusteluun yleensä vaaditaan sellaista yleissivistystä, jota lukion käynneillä monesti on. Ei tietenkään aina.

Niin ei ole olemassa mitään syytä, miksi lukioon ei mentäisi. Sama koskee korkeakoulua tai yliopistoa. On itsestään selvää, että sinne mennään. En kauheasti ole tekemisissä ihmisten kanssa, jotka näin eivät ole menetelleet, sillä meillä on ihan perustavaa laatua olevissa asioissa melko suuret erot arvoissa. Toiset arvostavat koulutusta ja asioiden omaksumista, toiset eivät.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
En yrittänyt selittää asiaa näin, vaan tuo oli vain esimerkkinä siitä miten kummastakin voi päätyä mihin tahansa. Vaikkakin menestyvän bisneksen rakentaminen on aivan jumalattoman paljon vaikeampaa kuin lukiopapereiden hommaaminen.

Tietenkin voi päätyä. Minulle ihmisen menestyminen liike-elämässä ei kuitenkaan kerro yhtään mitään. Kiinnostuksen kohteet kertovat minulle ihmisestä enemmän kuin taloudellinen menestyminen tai osaaminen jollakin alalla. Yksi kiinnostuksen kohteista on yhteiskunnallinen vaikuttaminen. Olisi mielenkiintoista nähdä jokin tilasto, kuinka moni äänestämättä jättäneistä on ylioppilaita ja kuinka moni ei ole. Tai kuinka moni Laura Huhtasaarta tai Teuvo Hakkaraista äänestävä on ylioppilas.

Ja en allekirjoita toista viestiäsi siinä asiassa, että lukion käyneillä olisi siinä mielessä joku sivistysetu, että heidän kanssaan voisi vain käydä antoisia keskusteluja. Kyllä se itsensä sivistäminen on ihan jokaisen yksilön elämänmittainen projekti, eikä siihen vaadita mitään lukiota. Pappani oli automekaanikko, mutta hän luki elämänsä aikana arviolta noin 1000-5000 kirjaa, varmaan puolessa vuodessa enemmän kuin normaali lukiolainen 3 vuodessa.

Pappasi on huono esimerkki, jos pohditaan ylioppilaiden arvostusta nykyään. Jotta keskustelu ylioppilaiden arvostuksesta nykyään verrattuna aikaisimpiin sukupolviin olisi reilua, pitäisi rajana kulkea viimeistään peruskoulun ja kansakoulun käyneiden välillä. En tiedä papastasi mitään, mutta uskallan väittää hänen päätyneen lukioon, jos hän olisi syntynyt tähän aikaan ja olisi silti kiinnostunut lukemaan tuhansia kirjoja. Ja vaikka ei olisikaan, kuuluisi hän aikaisemmin mainitsemiini poikkeuksiin.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minulla on muutamia facebook-tuttuja, jotka ovat käyneet lukion, mutta silti he jakavat lähikauppansa faceen laittamaa kuvaa suklaalevykasasta ja ovat kommentoineet sinne alle "Veikkaan 28 levyä voi kun voittaisin tulisi tarpeeseen ja sairaalle sukulais tytölle veisin kanssa levyn tai pari ;-)" ja jotain testituloksia siitä mikä on heidän intiaaninimensä ja kuinka monta Euroopan pääkaupunkia he saivat oikein Ilta-Sanomien pääkaupunkivisassa ja jotkut jumalan hylkäämät jopa yhä tasaisin väliajoin puskevat niitä vitun kuvallisia laskutehtäviäkin missä ekaksi kerrotaan että banaaniterttu + banaaniterttu + banaaniterttu on 24 ja kiivi + kiivi on 8 ja banaaniterttu + kiivi + kirveellä tapettu oululainen on 15, joten mitä on kirveellä tapettu turkulainen + pienempi banaaniterttu * kusinen mansikka joka on maalattu kiivin näköiseksi ja sitten sinne on kommentoitu ylpeänä että "no tämäpä on helppo, vastaus on tietenkin 20, eipä taida porukalla olla lasku säännöt hallussa, itsellänihän on, lukijossa kirjotin matema tiikasta B ja valko hattu päässä vappuna mennään taas pik nikille ;-)".

Amistuttuni taas eivät vissiin osaa kukaan käyttää tietokonetta. Luojalle kiitos siitä, jos he kerran suoltaisivat vielä näitä lukiotuttujanikin pölvästimpää materiaalia eetteriin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös