Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 103 864
  • 24 186

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Jakauma on sellainen, mikä se on. Ei mulla ole siitä mitään erityisempää mielipidettä.
Ei jaksa yllättää koska eihän sulla noiden faktojesi lisäksi ole järkevää mielipidettä mihinkään muuhunkaan. Varsinkaan kysymyksiin jotka eivät tue omaa agendaasi.

Tuo kysymys olisi toki sellainen, että siihen vastausta miettiessään saattaisi jopa aueta silmät sen suhteen kuinka tuo touhu on onnistunut. Tätä pelleilyä on perusteltu sillä että tulee lapsiperheitä sota-alueelta. @119 kysymyksiin vastaamalla hoksaa tyhminkin kuinka käytännössä meni.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
"maahanmuuttokriitikot" mm palkitsivat minut arvonimellä fakta-Anssi. Tai no, pilkkanimenähän ne sitä tietysti yrittivät käyttää. Siinä skenessä tosiasioiden arvostus ei ilmeisesti ole kovin korkealla.

Muistaakseni nimitystä käytti yhtenä ensimmäisistä @kahden suunnan sentteri useammankin kerran. Voi toki olla, että sentteri kuuluu mielestäsi "maahanmuuttokriitikoihin", mutta tolkun ihmisenä pidän myös häntä tolkullisena.

Mitä tulee tosiasioihin, sinun ongelmaksi koitui kyvyttömyys myöntää faktoja. Kun väitit irakilaisten kielteisen päätöksen saaneiden poistuvan maasta jo ennen ensimmäistä talvea - koska mitäpä he tänne jäisivät - sen jälkeinen aika on sitten ollut noista lähtökohdista lähinnä selviytymistaisteluasi. Vokissa on poliisin arvion mukaan 3/2018 noin 10 000 asiakasta, joista noin 7 000 omaa kielteisen päätöksen turvapaikasta. Ja nyt siis eletään vuotta 2018!
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16

Kaljuenkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miehitetty
Mitä helvettiä tämä mies hourailee?? Eikö täällä ole jo opetettu ettei kukaan lähde kodistaan minkään taloudellisen hyödyn vuoksi. Ei ne sen takia tänne tule. Ja maestro, saanko ruutuun kuvan syyrialaisesta lapsesta kaasuhyökkäyksen jälkeen. Perustellaan sillä seuraavat somali ja irakilais tulokkaat,

Suomen kansalaisena 22 vuotta ollut mies haki uudelleen kansalaisuutta - nosti väärällä henkilöllisyydellä vastaanottorahaa

Eikö tämä vertaudu täysin tavalliseen tukihuijaukseen? Ollaan työttömänä, mutta painetaan silti duunia pimeästi.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Eikö tämä vertaudu täysin tavalliseen tukihuijaukseen? Ollaan työttömänä, mutta painetaan silti duunia pimeästi.

No tuleehan tuohon kylkeen vähintäänkin asiakirjaväärennös. Eli sakkoa tai vankeutta enintään kaksi vuotta. Todennäköisesti vitonen sakkoa ja pahoittelut kun taloudellinen tilanne on päässyt ikäväksi.

edit: Jaa pitäisi ehkä lukeakin jotain eli siinä jutussahan todettiin mistä miestä epäillään: rekisterimerkintärikoksesta, väärennyksestä ja petoksesta.

"Väärennöksestä rangaistaan ainoastaan tahallisena tekona. Väärennöksestä voidaan tuomita sakko- tai vankeusrangaistus. Vankeusrangaistuksen enimmäispituus on kaksi vuotta, ja se voidaan tuomita ehdollisena tai ehdottomana. Jos väärennöksellä on aiheutettu vahinkoa, voidaan tekijä tuomita myös vahingonkorvausvelvolliseksi."
 
Viimeksi muokattu:

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Suomalainen esiintynyt 1,5v turvapaikanhakijana ja tämä mennyt täydestä. Tätä olen koko ajan sanonutkin, että kun kaikki tulevat ilman papereita eikä papereita edes viranomaiset kaipaa niin sitten voidaan kiertää esim. pk seudulla kaikki mahdolliset luukut läpi nostamassa toimeentulotukea johon paperittomatkin ovat oikeutettuja. Hienoa hölmölä, hienoa.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muistaakseni nimitystä käytti yhtenä ensimmäisistä @kahden suunnan sentteri useammankin kerran.
En nyt jaksa kaivella kuka oli ensimmäinen, mutta ainakin Saxon-747 käytti nimitystä jo pari kuukautta ennen sentteriä. Sun googlettelua saattaa haitata se, että saxon ei käyttänyt väliviivaa.

Mitä tulee tosiasioihin, sinun ongelmaksi koitui kyvyttömyys myöntää faktoja. Kun väitit irakilaisten kielteisen päätöksen saaneiden poistuvan maasta jo ennen ensimmäistä talvea - koska mitäpä he tänne jäisivät - sen jälkeinen aika on sitten ollut noista lähtökohdista lähinnä selviytymistaisteluasi. Vokissa on poliisin arvion mukaan 3/2018 noin 10 000 asiakasta, joista noin 7 000 omaa kielteisen päätöksen turvapaikasta. Ja nyt siis eletään vuotta 2018!
Me kylläkin puhuttiin laittomasti maassa olevista. Ei laillisesti vokeissa asuvista.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En nyt jaksa kaivella kuka oli ensimmäinen, mutta ainakin Saxon-747 käytti nimitystä jo pari kuukautta ennen sentteriä. Sun googlettelua saattaa haitata se, että saxon ei käyttänyt väliviivaa.

En googlettanut. Jäin vaan @kahden suunnan sentteri mieleen, koska hän napautti fakta-anssin useamman kerran.

Me kylläkin puhuttiin laittomasti maassa olevista. Ei laillisesti vokeissa asuvista.

Jos tarkkoja ollaan, tekstisi meni näin 29.1. 2016:

Kun ne on sen käännytyspäätöksen jo saaneet, niin niiden liikkumistakin voidaan tarpeen mukaan rajoittaa. Aika äkkiä se paluu kotimaahan alkaa houkuttaa, jos olot täällä ei olekaan niin houkuttelevat, kuin mitä luvattiin. Ja jos siellä kotona ei sitä oikeaa hengenvaaraa ole, niin miksikäs sitä tänne jäisi.

Olit silloin liikkeellä sillä agendalla, että jo käännytyspäätös riittää, siitä vaan lähtevät kotimaahan, kun ei ole syytä tänne jäädäkään. Paitsi siis niillä, joilla on kyseessä hengenvaara. Lopputulos on sitten eräänlaista historiaa. Tuhannet ja tuhannet väänsivät kaikki mahdolliset valitukset, jotta ei tarvitse mm. lomailua lopettaa tai osallistua kotimaan vapauttamiseen Isiksen rautahanskan alta.

Mutta. Niin yllättävää kuin se onkin, emme ole kovinkaan monesta asiasta erimielisiä. Keskeisin on toimenpiteet vuonna 2015 ja nyt varmaan suhtautuminen laittomasti maassa oleviin, jossa olen vihervassarien + ruotsalaisten kanssa täysin eri mieltä. Isoista asioista, kuten ihmisten auttamisesta Suomen resurssien mukaan, olemme uskoakseni samaa mieltä, vaikka joitakin painotuseroja pelikirjoissamme on.
 
Viimeksi muokattu:

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos tarkkoja ollaan, tekstisi meni näin 29.1. 2016:
Mä siis näköjään kirjoitin käännytyspäätöksistä. Ja kun noista ollaan useampaan kertaan keskusteltu, niin se on kyllä tarkentunut, että olen tarkoittanut tilannetta, jossa kaikki valitustiet on käytetty.

En nyt siis oikein taaskaan ymmärrä, mikä sulla tässä viestissä oli pointtina. Jos sä haluat osoittaa maailmalle, että mä olen joskus ollut väärässä, niin etsi edes sellainen viesti, jossa mä olen oikeasti ollut väärässä. Kyllä niitä löytyy. Ihminen mä vain olen. Voin sen tässä ihan tunnustaa. Olen ollut useaan kertaan väärässä ja olen tehnyt virheitä tällä palstalla. Olen väärässä ja teen virheitä jatkossakin. Mä olen muistaakseni aiemminkin sulle kertonut, että en oikein innostu tuosta vanhojen viestien kaivelusta. Jos paljon kirjoittaa, niin kyllä sieltä aina jotain typerää löytyy. Löytyy sinultakin, mutta ei mulla kyllä erityisempää intoa ole niitä lähteä kaivelemaan. Jos nyt edes yritettäis mennä asiat edellä.

Mutta. Niin yllättävää kuin se onkin, emme ole kovinkaan monesta asiasta erimielisiä. Keskeisin on toimenpiteet vuonna 2015 ja nyt varmaan suhtautuminen laittomasti maassa oleviin, jossa olen vihervassarien + ruotsalaisten kanssa täysin eri mieltä. Isoista asioista, kuten ihmisten auttamisesta Suomen resurssien mukaan, olemme uskoakseni samaa mieltä, vaikka joitakin painotuseroja pelikirjoissamme on.
Tämä lienee melko lähellä totuutta. Sävyeroja meiltä varmasti löytyy, mutta enimmäkseen ollaan varmaankin ainakin samalla sivulla. Ehkä me voitais taas vaihteeksi yrittää välttää niitä typeriä vänkäyksiä keskustella asioista asioina. Ainakin omalta puoleltani voin luvata, että yritän jatkossa välttää turhanpäiväisiä provoiluja, joihin kieltämättä olen joskus sortunut.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mä siis näköjään kirjoitin käännytyspäätöksistä. Ja kun noista ollaan useampaan kertaan keskusteltu, niin se on kyllä tarkentunut, että olen tarkoittanut tilannetta, jossa kaikki valitustiet on käytetty.

No tästä olemme siis edelleen erimielisiä, mutta se siitä.

En nyt siis oikein taaskaan ymmärrä, mikä sulla tässä viestissä oli pointtina. Jos sä haluat osoittaa maailmalle, että mä olen joskus ollut väärässä, niin etsi edes sellainen viesti, jossa mä olen oikeasti ollut väärässä. Kyllä niitä löytyy. Ihminen mä vain olen. Voin sen tässä ihan tunnustaa. Olen ollut useaan kertaan väärässä ja olen tehnyt virheitä tällä palstalla. Olen väärässä ja teen virheitä jatkossakin. Mä olen muistaakseni aiemminkin sulle kertonut, että en oikein innostu tuosta vanhojen viestien kaivelusta. Jos paljon kirjoittaa, niin kyllä sieltä aina jotain typerää löytyy. Löytyy sinultakin, mutta ei mulla kyllä erityisempää intoa ole niitä lähteä kaivelemaan. Jos nyt edes yritettäis mennä asiat edellä.

Huomasin eräänlaisen kukkoilusi siitä, että olet fakta-anssi. Ajattelin vilpittömästi muistuttaa ihan alkuajoista, jolloin lisäksesi moni muukin arvioi tilanteen täysin väärin. Erityisesti irakilaisten osalta, jotka eivät olleet suurelta osin edes pakolaisina liikkeellä, ja käyttivät tai oikeastaan käyttävät edelleen suomalaista yhteiskuntaa taikaseinänä niin kauan kuin se on mahdollista.

Mitään muuta tarkoitusta minulla ei ollut ja kuten sinäkin, olen ollut väärässä mm. Putinin Venäjän suoran kiristyksen pakolaisilla suhteen. Jäi yhteen erään - toistaiseksi - vaikka pelkäsin suoraan jatkuvan.

Tämä lienee melko lähellä totuutta. Sävyeroja meiltä varmasti löytyy, mutta enimmäkseen ollaan varmaankin ainakin samalla sivulla. Ehkä me voitais taas vaihteeksi yrittää välttää niitä typeriä vänkäyksiä keskustella asioista asioina. Ainakin omalta puoleltani voin luvata, että yritän jatkossa välttää turhanpäiväisiä provoiluja, joihin kieltämättä olen joskus sortunut.

Samoin. Ylipäätään turha provoilua vakavissa asioissa on.. turhaa, ja tokihan olen välillä pyrkinyt ärsyttämään itsekin silloinkin, kun siihen ei ole aihetta. No niin, nyt jatkan kirkkoon, tästä lähti jo hyvin.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Suomi ei elä umpiossa, @Valitettava tapaus ja tämä on oleellista. EU kaatuu ilman yhteistä politiikkaa kaikissa oleellisissa asioissa. Niihin kuuluu myös turvapaikka- ja pakolaispolitiikka. Afrikan väestönlisäys ja monet muut tekijät johtavat siihen, että pakolaisia suuntaa Eurooppaan jatkossa kymmeniä miljoonia. Huolimatta vääristä "faktoista" tälläkin palstalla, Afrikka on hallitsemattomassa väestönkasvussa vielä pitkään. Se yhdessä eroosion, sotien ja vastaavien kanssa pakottaa väestön liikkeelle. Mittasuhteet ovat sitten aivan toiset kuin mitä olemme toistaiseksi nähneet. Tai edes kuvitelleet.

Erityisesti Saharan eteläpuolisesta Afrikasta on tosiaan tulossa aikamoinen väestöryntäys Eurooppaan, ellei ilmastonmuutokselle saada pian tehtyä jotain. Tänään luin jostakin (oliko se nyt pahamaineinen Hesari), että puhutaan lukemasta väliltä 50 - 700 miljoonaa ihmistä. Iso haarukka, mutta kuitenkin, isoista määristä puhutaan. Selvää lienee, että tuosta määrästä Suomellekin riittää minimissään miljoona tulokasta (kun paniikkivuotena lukema oli jotain hieman päälle 30 000). Miksi väestönryntäys tapahtuu? Väestömäärän räjähtämisen lisäksi ilmastonmuutoksen seurauksena elämän edellytykset eli viljelykelpoinen maa ja vesivarastot ehtyvät, mikä aiheuttaa sotia, mikä aiheuttaa massamaastamuuttoa jne.

Se, minkä huomion olen itse tehnyt, niin monet ihmiset (en viittaa Coboliin, jonka ajatuksia ilmastonmuutoksen suhteen en edes tiedä), jotka ovat huolissaan, peloissaan ja jopa raivoissaan nykyisenkaltaisesta maahanmuutosta, ovat sitten kuitenkin jopa ilmastonmuutoksen kieltäjiä ja omalta osaltaan (esim. äänestyspäätökset, kulutusvalinnat) ovat estämässä tai hidastamassa tämän jättiongelman ratkaisemista. Ja juu, yksittäisen ihmisen vaikutusmahdollisuudet ovat pienet, mutta silti olemassa.

Pointtini lienee se, että jos joku on oikeasti huolissaan maahanmuutosta, niin kannattaa alkaa tutustua ilmastonmuutokseen ja siihen, miten ilmiön torjuntaa voi edistää. Ja samalla lienee fiksua alkaa myös totutella ajatukseen, että harvaanasuttuun Suomeen tulijoita riittää yhä enenevissä määrissä tulevaisuudessa. Sitä varten Suomen on tietysti myös kyettävä laittamaan vastaanotto- ja integraatioproseduurit kuntoon.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Erityisesti Saharan eteläpuolisesta Afrikasta on tosiaan tulossa aikamoinen väestöryntäys Eurooppaan, ellei ilmastonmuutokselle saada pian tehtyä jotain. Tänään luin jostakin (oliko se nyt pahamaineinen Hesari), että puhutaan lukemasta väliltä 50 - 700 miljoonaa ihmistä. Iso haarukka, mutta kuitenkin, isoista määristä puhutaan. Selvää lienee, että tuosta määrästä Suomellekin riittää minimissään miljoona tulokasta (kun paniikkivuotena lukema oli jotain hieman päälle 30 000). Miksi väestönryntäys tapahtuu? Väestömäärän räjähtämisen lisäksi ilmastonmuutoksen seurauksena elämän edellytykset eli viljelykelpoinen maa ja vesivarastot ehtyvät, mikä aiheuttaa sotia, mikä aiheuttaa massamaastamuuttoa jne.
.

Tuo nyt on ihan höpönlöpöä että tuo väestön paisumisesta johtuva väestön purkautuminen Afrikasta olisi estettävissä ilmastopolitiikalla. Se että jossain Nigeriassa keskimääräinen nainen synnyttää sen about 7 lasta, johtaa jo sen luokan toimettomuuteen ja elintasovajaukseen, että massamuutto tulee tapahtumaan, kävi ilmastolle miten päin tahansa. Internetillä nykyään on myös suuri rooli, kun jopa Afrikassa vähän kenellä tahansa on ainakin ajoittainen pääsy internetiin, ja tietoon siitä mitä mahdollisuuksia muualla on. Tässä vaiheessa päätös nuorelle näköalattomalle sinkkumiehelle on erittäin helppo. Ilmastonmuutos korkeintaan on sitten tuossa sellainen edistävä tekijä.

KRP:n Ari Lahtela kertoi, että Suomessakin on meneillään uusi trendi jengiytymisessä: Paperittomia rekrytoidaan yhä enemmän jengeihin.
Kyllä valitettavasti tämä on se tie millä mekin vain olemme.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tuo nyt on ihan höpönlöpöä että tuo väestön paisumisesta johtuva väestön purkautuminen Afrikasta olisi estettävissä ilmastopolitiikalla. Se että jossain Nigeriassa keskimääräinen nainen synnyttää sen about 7 lasta, johtaa jo sen luokan toimettomuuteen ja elintasovajaukseen, että massamuutto tulee tapahtumaan, kävi ilmastolle miten päin tahansa. Internetillä nykyään on myös suuri rooli, kun jopa Afrikassa vähän kenellä tahansa on ainakin ajoittainen pääsy internetiin, ja tietoon siitä mitä mahdollisuuksia muualla on. Tässä vaiheessa päätös nuorelle näköalattomalle sinkkumiehelle on erittäin helppo. Ilmastonmuutos korkeintaan on sitten tuossa sellainen edistävä tekijä.

KRP:n Ari Lahtela kertoi, että Suomessakin on meneillään uusi trendi jengiytymisessä: Paperittomia rekrytoidaan yhä enemmän jengeihin.
Kyllä valitettavasti tämä on se tie millä mekin vain olemme.

No ei tietenkään pelkästään eikä kokonaan sillä, mutta massamuuton laajuutta voidaan sillä rajoittaa merkittävästi. Koska sen avulla saadaan sentään pidettyä laajemmat maa-alueet elinkelpoisina. Onhan keinoja oltava paljon muitakin ihan koulutuksesta ja naisen aseman parantamisesta lähtien.

Paperittomia liittyy tietysti jengeihin, kun sieltä saavat sen turvan ja suojan, jota muualta eivät saa. Selvähän se on, ettei tällaista paperittomien porukkaa pitäisi päästä syntymään. Kyllähän lähtökohdan pitäisi olla se, että kielteisen turvapaikkapäätöksen (ja mahdollisten valitusten) käsittelyn jälkeen henkilöä valvotaan tavalla tai toisella ja palautetaan asianmukaisin menetelmin. Nythän suurin kritiikki näitä palautuksia kohtaan liittyy siihen, että merkittävä osa kansasta ei luota siihen, että turvapaikkahakemukset on käsitelty huolellisesti (kova kiire) ja oikeudenmukaisesti (selvästi kiristetty politiikkaa esim. maarajoituksien osalta). Tämän takia moni on kokenut "pakkopalautukset" epäoikeudenmukaisiksi, vaikka sinänsä hyväksyisikin palautukset "normaalitilanteessa".
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Näkemykseni @Aleksandros ilmastonmuutoksesta on se, että ilmasto muuttuu ikuisesti ja ihminen on osatekijä muutoksessa. Mitä suurempi määrä ihmisiä, mitä enemmän kuormitetaan ympäristöä, sitä suuremmaksi ihmisen osuus muutoksessa kasvaa. On järkevää pyrkiä ehkäisemään ilmastonmuutosta kaikkilla, mutta en ole vakuuttanut, onko se enää mahdollista. Isoja muutoksia on tulossa, vaikka ympäristön kuormitusta saataisiin vähennettyä.

Mitä tulee jengeihin, Suomeen ovat tulleet varsinaiset monikulttuurijengit (kuten Satudarah) ja aiemmat jengit hyödyntävät myös uusia sotilaita. Väkivalta lisääntyy ja raaistuu kulkien kohti Malmön tilannetta. Tässä yksi syy, miksi laittomasti maassa olevat tulee saada ulos.

Migrin Revon mukaan 80-90 prosentilla turvapaikkaa hakevista ei ole asiakirjoja. Valituksia tehtaillaan, käännytään jopa kristityksi tai ryhdytään homoksi vain siksi, että elämä jatkuisi edelleen Suomessa. Suomessa on edelleen oletettavasti tuhansia turvapaikanhakijoita, joista viranomaiset eivät edes tiedä, keitä he ovat. Revon mukaan vuoden 2015 tulleista noin 32 000 hakijasta noin 26 000 henkilöllisyyttä ei tiedetä.

Tilanne on siis hyvin vaikea, enkä lähtisi syyttämään viranomaisia tässä vaiheessa. Virhe tehtiin siinä, kun ei laitettu vuonna 2015 Suomen turvallisuutta etusijalle.

e: jotta nykyisestä tilanteesta voisi päästä ulos, ainakaan minä en vastusta Suomessa nyt olevien turvapaikanhakijoiden väliaikaista oleskelulupaa kaikille, jos seuravaat ehdot täyttyvät:

1. Väliaikainen oleskelulupa nyt maassa oleville ei voi johtaa Scheinin/Lavapuro yms proffien näkemykseen, jossa perustuslain mukaan turvapaikanhakijoita ei voi asettaa keskenään erilaiseen asemaan siten, etteikö esimerkiksi vastaava väliaikainen oleskelupa kuulu myös jatkossa Suomeen tuleville niin kauan, kun se on täällä jo oleville turvapaikanhakijoille saatavilla. Tästä on saatava etukäteen varmuus myös ulkoisen turvallisuuden (lähinnä Venäjä) takia. Lupa uusitaan, jos henkilö on valmis integoitumaan yhdessä sovittujen kriteerien mukaisesti.

2. Suomi ei enää ota turvapaikanhakijoita maista, jotka eivät hyväksy jatkossa pakkopalautuksia. Toisin sanoen, emme kuormita ja lisää riskejämme tarkoituksella niiden suhteen, joille ei tutkimuksen jälkeenkään kuulu turvapaikkaa.

3. Väliaikaisen oleskeluluvan saaminen edellyttää henkilöllisyyden mahdollisimman varmaa tunnistamista ja sitä, ettei henkilöllä ole rikostaustaa EU:ssa tai lähtömaassaan.

 
Viimeksi muokattu:

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
No ei tietenkään pelkästään eikä kokonaan sillä, mutta massamuuton laajuutta voidaan sillä rajoittaa merkittävästi. Koska sen avulla saadaan sentään pidettyä laajemmat maa-alueet elinkelpoisina. Onhan keinoja oltava paljon muitakin ihan koulutuksesta ja naisen aseman parantamisesta lähtien.

Koulutusta ja naisten aseman parantamista pitää luonnollisesti edesauttaa Afrikassa. Koulutus ja asenteiden muutos kestää kuitenkin vuosikymmeniä (=lue sukupolvia) eli näin ei juurikaan kyetä auttamaan odotettavissa olevaan muuttoryntäykseen. Huom. en siis tarkoita ettei em. asioita pitäisi tehdä.

Sen sijaan (em. mukaanluettuna muttei minään sateentekijänä ko. ongelmaan) pitäisi tosiaan yrittää auttaa maa-alueiden elinkelpoisena pitämisessä. Siihen autetaan parhaiten kouluttamalla paikallisia viljelysmenetelmistä etc. Johtaako tämä sitten elinolojen paranemiseen riittävän nopealla aikataululla - ja jos johtaa, niin johtaako elinolojen paraneminen nopeampaan väeston kasvuun? Mene ja tiedä. Tosin esim. Zimbabwessa aikoinaan oli melkoinen vilja-aitta - mutta eipä ole enää. Jokainen voi miettiä mitä ko. maassa muuttui ja sama taitaa olla edessä Etelä-Afrikassakin.

En tiedä oletko koskaan esimerkiksi käynyt Nigeriassa (itse olen muutaman kerran siellä aikoinani käynyt ja muutamassa muussakin Afrikan maassa) - tai muissa Afrikan maissa. Mikäli olet, niin todennäköisesti ymmärtäisit ettei ilmastonmuutokseen puuttumalla vaikuteta asioihin niin nopealla aikataululla että sillä olisi käytännössä mitään merkitystä muutaman vuosikymmenen päässä olevaan muuttoryntäykseen. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä etteikö ilmastonmuutoksen eteen pitäisi tehdä oikeita asioita - ne eivät vain vaikuta tähän odotettavissa olevaan ongelmaan tarpeeksi nopeasti.

Tässä on vähän sellainen damned if you do, damned if you don't tilanne. Itse en oikein jaksa uskoa siihen että tilanne Afrikan maiden suhteen muuttuu mitenkään radikaalisti paremmaksi muutamassa kymmenessä vuodessa. Faktatkin on ihan hyvä joskus tunnustaa itselleen ja valmistautua siihen mitä tuleman pitää.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
En tiedä oletko koskaan esimerkiksi käynyt Nigeriassa (itse olen muutaman kerran siellä aikoinani käynyt ja muutamassa muussakin Afrikan maassa) - tai muissa Afrikan maissa. Mikäli olet, niin todennäköisesti ymmärtäisit ettei ilmastonmuutokseen puuttumalla vaikuteta asioihin niin nopealla aikataululla että sillä olisi käytännössä mitään merkitystä muutaman vuosikymmenen päässä olevaan muuttoryntäykseen. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä etteikö ilmastonmuutoksen eteen pitäisi tehdä oikeita asioita - ne eivät vain vaikuta tähän odotettavissa olevaan ongelmaan tarpeeksi nopeasti.

Latinalaisessa Amerikassa, Aasiassa ja Afrikassa monet kaupungit pitäisi rakentaa kokonaan uusiksi mahdollisimman nopeasti. Infra kuntoon ja hökkeleiden sijaan kunnollisia kerrostaloja. Saaste- ja jäteongelmat ovat isolta osalta tuosta johtuvia. Lagosissa on muuten eri skenaarioiden mukaan 60, 80 tai 100 miljoonaa ihmistä 2100. Ne on laskettu 7, 9,5 ja 13 miljardin asukkaan maailman mukaan. Tuo ensimmäinen vaihtoehto on se kestävimmän kehityksen tulevaisuus ja siinäkin mallissa Lagos on pirun iso kaupunki, maailman suurin asukasluvultaan.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Näkemykseni @Aleksandros ilmastonmuutoksesta on se, että ilmasto muuttuu ikuisesti ja ihminen on osatekijä muutoksessa. Mitä suurempi määrä ihmisiä, mitä enemmän kuormitetaan ympäristöä, sitä suuremmaksi ihmisen osuus muutoksessa kasvaa. On järkevää pyrkiä ehkäisemään ilmastonmuutosta kaikkilla, mutta en ole vakuuttanut, onko se enää mahdollista. Isoja muutoksia on tulossa, vaikka ympäristön kuormitusta saataisiin vähennettyä.

Ilmasto toki muuttuu jatkuvasti, mutta ilmaston luonnolliset suuret muutokset ovat pääasiassa erittäin hitaita. Puhutaan minimissään kymmenistätuhansista vuosista. Kun taas ihmisen toimesta ilmasto on muuttunut poikkeuksellisen jyrkästi viimeiset noin 200 vuotta. Siis sen ajan, jonka ihminen on tupruttanut taivaalle hiilidioksidia teollisessa mittakaavassa. Luonnollisesti väestömäärän lisääntyessä ja yleisen elintason parantuessa maailmanlaajuisesti ongelma pahenee.

Kyllähän jo nyt on olemassa tieto ja keinot, joilla ilmastonmuutos pystyttäisiin mitä todennäköisemmin pitämään vähintäänkin alle 2 asteen muutoksessa. Eri asia on sitten se, että miten tästä asiasta poliittisesti kansainvälisillä areenoilla päästään sopuun.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Sen sijaan (em. mukaanluettuna muttei minään sateentekijänä ko. ongelmaan) pitäisi tosiaan yrittää auttaa maa-alueiden elinkelpoisena pitämisessä. Siihen autetaan parhaiten kouluttamalla paikallisia viljelysmenetelmistä etc. Johtaako tämä sitten elinolojen paranemiseen riittävän nopealla aikataululla - ja jos johtaa, niin johtaako elinolojen paraneminen nopeampaan väeston kasvuun? Mene ja tiedä. Tosin esim. Zimbabwessa aikoinaan oli melkoinen vilja-aitta - mutta eipä ole enää. Jokainen voi miettiä mitä ko. maassa muuttui ja sama taitaa olla edessä Etelä-Afrikassakin.

En tiedä oletko koskaan esimerkiksi käynyt Nigeriassa (itse olen muutaman kerran siellä aikoinani käynyt ja muutamassa muussakin Afrikan maassa) - tai muissa Afrikan maissa. Mikäli olet, niin todennäköisesti ymmärtäisit ettei ilmastonmuutokseen puuttumalla vaikuteta asioihin niin nopealla aikataululla että sillä olisi käytännössä mitään merkitystä muutaman vuosikymmenen päässä olevaan muuttoryntäykseen. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä etteikö ilmastonmuutoksen eteen pitäisi tehdä oikeita asioita - ne eivät vain vaikuta tähän odotettavissa olevaan ongelmaan tarpeeksi nopeasti.

En ole Nigeriassa käynyt. Se mitä yritän sanoa, että jos ilmastonmuutokselle ei saada tehtyä tarpeeksi, niin esim. paremmilla viljelymenetelmillä tms. on hyvin marginaalinen vaikutus. Ilmastonmuutoksen seurauksena viljelykelpoinen maa-ala vähenee monilla erittäin väestörikkailla alueilla ja kansainvaellukset ovat välttämättömiä.

Varmasti kansainvaelluksia tulee joka tapauksessa, mutta ilman vaikuttamista ilmastonmuutokseen on niiden kokoluokka aivan toinen.

Nopeita keinoja ei oikeastaan ole, koska ongelmat ovat niin monimutkaisia. Tavalla tai toisella olisi saatava syntyvyyttä hillittyä radikaalisti sekä pidettävä huoli, että mahdollisimman suuri osa maapallon pinta-alasta sopii viljelyyn jne. Epäilemättä tieteen ja teknologian kehittyminen tuo myös uusia ratkaisuja ongelmiin.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
En ole Nigeriassa käynyt. Se mitä yritän sanoa, että jos ilmastonmuutokselle ei saada tehtyä tarpeeksi, niin esim. paremmilla viljelymenetelmillä tms. on hyvin marginaalinen vaikutus. Ilmastonmuutoksen seurauksena viljelykelpoinen maa-ala vähenee monilla erittäin väestörikkailla alueilla ja kansainvaellukset ovat välttämättömiä.

Varmasti kansainvaelluksia tulee joka tapauksessa, mutta ilman vaikuttamista ilmastonmuutokseen on niiden kokoluokka aivan toinen.

Nopeita keinoja ei oikeastaan ole, koska ongelmat ovat niin monimutkaisia. Tavalla tai toisella olisi saatava syntyvyyttä hillittyä radikaalisti sekä pidettävä huoli, että mahdollisimman suuri osa maapallon pinta-alasta sopii viljelyyn jne. Epäilemättä tieteen ja teknologian kehittyminen tuo myös uusia ratkaisuja ongelmiin.

OK kiitos vastauksestasi.

Minä puolestani sanon, että ilmastonmuutokseen vaikuttamalla - vaikkapa seuraavien +kolmen sukupolven (aseta oma nro tähän) ei vaikuteta oikeastaan mitenkään siihen kuinka paljon Afrikasta tulee ihmisiä Eurooppaan.

Voit ottaa toki marginaalisista muuttajista oman osuutesi vaikkapa olkkariisi oleilemaan.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
OK kiitos vastauksestasi.

Minä puolestani sanon, että ilmastonmuutokseen vaikuttamalla - vaikkapa seuraavien +kolmen sukupolven (aseta oma nro tähän) ei vaikuteta oikeastaan mitenkään siihen kuinka paljon Afrikasta tulee ihmisiä Eurooppaan.

Voit ottaa toki marginaalisista muuttajista oman osuutesi vaikkapa olkkariisi oleilemaan.

Niin, tämähän ei ole ainoastaan Euroopan ongelma. Samat ongelmat tulevat olemaan niin aasiassa kun amerikan mantereella.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyllähän jo nyt on olemassa tieto ja keinot, joilla ilmastonmuutos pystyttäisiin mitä todennäköisemmin pitämään vähintäänkin alle 2 asteen muutoksessa. Eri asia on sitten se, että miten tästä asiasta poliittisesti kansainvälisillä areenoilla päästään sopuun.

Tätä tarkoitin. On olemassa keinot, mutta epäilen ettei aika riitä, koska keinoja ei käytetä oikein tai tehokkaasti tai sitovasti. Osalla maista luvut ovat paranemaan päin, mutta ovatko vaikkapa Kiinan luvut luotettavia - edes samalla tasolla taloudesta raportoitujen kasvulukujen kanssa, ja niidenkin huhutaan olevan poliittisia...

Ilmastonmuutos vaikuttaa kaikkialla. Esimerkiksi valtamerissä monet eläin- ja muut lajit ovat uhkaavasti vähenemässä. On esitetty tutkimuksia, joiden mukaan valtamerten kala- ja äyriäiskanta voi kuolla sukupuuttoon vuoteen 2048 mennessä. Vaikka se olisi kenties liioittelua, kalakantojen suuret muutokset uhkaavat mm. Pohjois-Afrikan väestön kalastusmahdollisuuksia vielä merkittävästi nykyistä enemmän. Yksin tämä taas pistää väestöä liikkeelle kohti Eurooppaa.
 

Undrafted

Jäsen
Tukeeko Suomi jihad-opetusta? Ulkoministeriö selvittää kovia väitteitä palestiinalaisten koulukirjoista - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

En tiedä sopiiko tänne, mutta itse antaisin saman tien kenkää tuolle virkamiehelle kuka odottelee puolueetonta tutkimusta oppikirjoista ennen kuin Suomen valtio voi lopettaa terrorismiin lapsia opettavan koulutuksen tukemisen. Aika saatanan selvältä näyttää omaan silmään.
Jos jutussa olevat esimerkit pitävät paikkansa, niin ei kauheasti ole minusta epäselvää etteikö oppikirjat olisi vahvasti kyseenalaisia. Toki tänä päivänä pitää myös huomioida väärennöksen mahdollisuus. Toivottavasti puolueeton tutkimus liittyy vain tähän puoleen eikä tutkita onkohan nyt nuo esimerkit sopivia vai eivät.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
30-luvun kolinaa Saksasta, kun juutalaisvastaiset hymnit keräävät kultaa ja kunniaa:

Saksa huolestui muslimimaahanmuuttajien juutalaisvastaisuudesta – keskitysleirisanoituksista tunnetun hip hop -duon palkitseminen nosti myrskyn - Ulkomaat | HS.fi

Alkaa tulla niitä ennustamiani vaikeuksia suvaitsevaisille Euroopassa, kun toiseen suuntaan kumartaa niin toiseen suuntaan pyllistää. Varsinkin DDR-Angelalla tulee mietintämyssylle käyttöä, jos alkaa liikaa juutalaisia puolustamaan, niin siinä rupiaa pommit paukkumaan peppukipeiden muslimien taholta, kun Mama Merkel paljastuu sionistiksi?

Sitten Lidl-natsit vielä siihen kaupan päälle, seuraako kuulapäät Aatun jälkiä ja solmitaan aateliittouma arabien kanssa? Antifa on jo puolestaan aloittanut moskeijaiskut eli aikamoista idealismisirkusta on luvassa.

Voin olla taantunut konservatiivipaska, mutta vähän on ikävä niitä 80-luvun aikoja, kun jokaisen saksalaismiehen nimi oli Jürgen ja näytti Schimanskilta kalapuikkoviiksineen, maa eli hömppäpornosta, bratwurstista, munapussihevistä, kaljasta ja punaisesta Marlborosta.

Je suis Teresa Orlowski.

P.S. Pistetään nyt vielä retardivarmistus, että oli maassa mamuja jo tuolloin perkeleesti, mutta siellä ne meni muitten mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös