Feminismi – tasa-arvon asialla?

  • 359 517
  • 2 904
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Päivän byrokraattikin ottaa kantaa näihin koko feminismi-termiä tahraaviin sekopäihin: Onnitteluja uudelle Feministiselle puolueelle! | Päivän Byrokraatti

Tämä jutun lopusta löytyvä Facebook-keskustelu sopii mielestäni hyvin @Ollakseni esittämään kategoriaan "Jos mietitte miksi feministejä ja heidän lausuntojaan ei aina oteta vakavasti."

Pelasiko ne jotain roolipeliä siinä? En ymmärtänyt muuta, kuin että joillakin ihmisillä on todella paha olo. Mutta sen olen tiennyt jo ennestäänkin.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Pelasiko ne jotain roolipeliä siinä? En ymmärtänyt muuta, kuin että joillakin ihmisillä on todella paha olo. Mutta sen olen tiennyt jo ennestäänkin.
Haluaisin uskoa, että nuokin vain trollaavat toisiaan tai jotain, mutta nykyään kai tuollaistakin meininkiä voi ihan oikeasti odottaa aikuisilta ihmisiltä. Aatteet sumentavat joiltakin ihmisiltä järjen ja lopputulos voi olla nähdyn kaltaista.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Haluaisin uskoa, että nuokin vain trollaavat toisiaan tai jotain, mutta nykyään kai tuollaistakin meininkiä voi ihan oikeasti odottaa aikuisilta ihmisiltä. Aatteet sumentavat joiltakin ihmisiltä järjen ja lopputulos voi olla nähdyn kaltaista.

Minä en usko, että trollaavat. Sen verran on työelämässä saanut hajua vasemmistolaisten vihaisten nuorten naisten tilanteesta suhteessa todellisuudentajuun. Ovat täynnä vihaa. Niiden lähellä tulee oikeasti paha olo itselleenkin.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Pelasiko ne jotain roolipeliä siinä? En ymmärtänyt muuta, kuin että joillakin ihmisillä on todella paha olo. Mutta sen olen tiennyt jo ennestäänkin.

En edes arvaa, mitä noi käyttää mutta en halua kokeilla itse. Ääni kuitenkin lähtee heille.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ymmärtämättömyytesi johtuu siitä, että sinulla on hyvin cis-normatiivinen maailmankatsomus. Kannattaa rohkeasti tutustua ei-binäärisiin ja muunsukupuolisiin ihmisiin, niin oppii ymmärtämään sukupuoli-identiteettien moninaisuutta.

Minulla on miehen kroppa, tosin hintelä. Vereni on pikkuveljeltä peräisin. Aivoni ovat naisen. Ainakin stereotyyppisesti ajatellen.
Lisäksi sosioekonominen asemani on naiselle tyypillinen sitäkin myöten, että puolisoni ansaitsee noin 2/3 kotitaloutemme bruttotuloista.
Sieluni on kuusivuotiaan lapsen.

Katson maailmaa usein varsin erilaisesta näkökulmasta kuin, no, miehet. Ja toisaalta hyvin eri tavalla kuin, no, naiset.

Miesporukoissa tunnen kroonista erilaisuuden tunnetta. En kuitenkaan niin, ettenkö olisi sukupuoli-identiteetistäni vakuuttunut. Olen feminiinisti ajatteleva mies. Jos ajattelu on olemisen keskeisin mittari, niin mitäköhän tästä pitäisi ajatella?

No, sen tiedän että lannan levittäminen ympärilleen ei poista lannan hajua siitä kasan alkuperäiseltä paikalta. Paha olo laajenee sekä henkilön sisällä että ympäristössä.
 
En ymmärtänyt muuta, kuin että joillakin ihmisillä on todella paha olo.

Voisin muuten selventää pari termiä, jotka tuossa kenties olivat joillekin epäselviä. T-slurri tarkoittaa transua. Cw on content warning. Sitä en tiedä, miten se eroaa trigger warningista mutta joka tapauksessa jompaakumpaa kannattaa käyttää ennen tekstiä, joka saattaa loukata ihmisiä.
 
No, sen tiedän että lannan levittäminen ympärilleen ei poista lannan hajua siitä kasan alkuperäiseltä paikalta. Paha olo laajenee sekä henkilön sisällä että ympäristössä.

Nimenomaan se, että aktiivisesti taistellaan yhteiskunnan cis- ja heteronormatiivisuutta vastaan, parantaa ei-binääristen ihmisten asemaa. Vielä toistaiseksi he joutuvat tässäkin maassa kärsimään paljon ennakkoluuloista.

Mitä tuohon omaan naismaisuuteesi tulee, niin kyllähän minäkin esim. kuuntelen paljon musiikkia, jonka kaverini luokittelevat "homojen vinkumiseksi", eikä mua kiinnosta pätkääkään kuunnella jotain autojen moottorien vertailua. Tuskinpa tämä tai omat "naismaiset" mieltymykesi kuitenkaan antavat meille edes kalpeaa aavistusta siitä, miltä tuntuu kokea, että on syntynyt väärän sukupuolen kehoon. Ja sekä sinä että minähän olemme muuten rekisteröityneet jääkiekkoaiheiselle keskustelupalstalle.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minulla on miehen kroppa, tosin hintelä. Vereni on pikkuveljeltä peräisin. Aivoni ovat naisen. Ainakin stereotyyppisesti ajatellen.
Lisäksi sosioekonominen asemani on naiselle tyypillinen sitäkin myöten, että puolisoni ansaitsee noin 2/3 kotitaloutemme bruttotuloista.
Sieluni on kuusivuotiaan lapsen.

Katson maailmaa usein varsin erilaisesta näkökulmasta kuin, no, miehet. Ja toisaalta hyvin eri tavalla kuin, no, naiset.

Miesporukoissa tunnen kroonista erilaisuuden tunnetta. En kuitenkaan niin, ettenkö olisi sukupuoli-identiteetistäni vakuuttunut. Olen feminiinisti ajatteleva mies. Jos ajattelu on olemisen keskeisin mittari, niin mitäköhän tästä pitäisi ajatella?

No, sen tiedän että lannan levittäminen ympärilleen ei poista lannan hajua siitä kasan alkuperäiseltä paikalta. Paha olo laajenee sekä henkilön sisällä että ympäristössä.

Hämmentävää, mutta tuo olisi voinut olla minun kirjoittama. Olet kauan kadoksissa ollut kaksoisveljeni?
Lisäksi meitä yhdistää kyseenalaistaminen ja halveksunta tietyn tyyppiseen kyyhkysten kanssa rakasteluun? Valitettavasti minun hemoglobiiniarvo on 178, joten en voi rökittää erästä kirjoittelijaa kuusivuotiaiden hiihtokilpailussa.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Voisin muuten selventää pari termiä, jotka tuossa kenties olivat joillekin epäselviä. T-slurri tarkoittaa transua.

Katosi tuostakin heti mystiikka. Tarkoittaako tuo nyt siis hermafrodiittia vai ristiinpukeutujaa?

Cw on content warning. Sitä en tiedä, miten se eroaa trigger warningista mutta joka tapauksessa jompaakumpaa kannattaa käyttää ennen tekstiä, joka saattaa loukata ihmisiä.

Joo, en ole itsekään asiantuntija, mutta eiköhän tuo trigger warning ole se voimakkaampi. Termihän on perin militaristinen. Sellainen nallipyssy, josta nousee esiin iso BANG!
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Hämmentävää, mutta tuo olisi voinut olla minun kirjoittama. Olet kauan kadoksissa ollut kaksoisveljeni?
Lisäksi meitä yhdistää kyseenalaistaminen ja halveksunta tietyn tyyppiseen kyyhkysten kanssa rakasteluun? Valitettavasti minun hemoglobiiniarvo on 178, joten en voi rökittää erästä kirjoittelijaa kuusivuotiaiden hiihtokilpailussa.

Olen havainnut tiettyä veljeyttä kanssasi myös. On kyllä erikoinen sattuma, jos sinullekin on tehty allogeeninen kantasolusiirto, koska olemme toistaiseksi aika pieni joukko (joskin onneksi kasvava, koska se kertoo kyseisen hoitomuodon tulosten parantumisesta).

Olkaamme siis palstakaksoisveljiä! Hyvää mennyttä kaksostenpäivää, bro!
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Voisin muuten selventää pari termiä, jotka tuossa kenties olivat joillekin epäselviä. T-slurri tarkoittaa transua. Cw on content warning. Sitä en tiedä, miten se eroaa trigger warningista mutta joka tapauksessa jompaakumpaa kannattaa käyttää ennen tekstiä, joka saattaa loukata ihmisiä.

Olisi varmaan feministienkin helpompaa kommunikoida suomeksi. Eri sanoille on kehittynyt melko vagiintuneet (khihihii) merkitykset.
Tosin jos kielisopimus, sillä sopimushan se on, katsotaan patriarkaatin väkivaltakoneiston osaksi, niin murskattavahan se on paremman yhteiskuntajärjestyksen tieltä. Ja onhan oma salakieli tosi jännä juttu!
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Anteeksi lyhyehkö viesti, mutta kiitos tästä videosta. Tuli naurettua ja opittua samaan aikaan. Jatkossa helpompi olla poliittisesti korrektimpi, kun tietää mitä saa sanoa.

Tässä on vain se vaara että poliittisesti korrekteja ja aidosti hyviä ihmisiä ruvetaan kiusaamaan ja jallittamaan solmuun enemmänkin. Hämmentyvät ja muuttuvat itsetuhoisiksi. Tosin nauroin(en oppinut) videota katsellessani sen verran että olen valmis kantamaan vastuuni. Tuon tarvittaessa kivet kivityssessioon.

Feminismistä en osaa sanoa oikein mitään. Rosa Meriläistä jotakuinkin sanatarkkaan lainaten kuitenkin totean että jokainen vittu on ainutlaatuinen ja siten kaunis.
 
Viimeksi muokattu:

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
On kyllä erikoinen sattuma, jos sinullekin on tehty allogeeninen kantasolusiirto...
Ei ole, kävin slurkkimassa, enkä ole pahoillani siitä. Kuullostaa ikävältä.
Minulla oli kylläkin muksuna suunnilleen Suomen ennätys aivokuumeessa. Lämpötila tuhosi arviolta 103 % aivoistani, näin somasti liiotellen. Siti hyvää jatkoa allogeeninen kantasolusiirtojen kanssa.
Olen muuten 0 rh+...

Jotta en ole OT, niin feminismi on mielestäni melkoisen kovaa narsismia, jossa henkilö kertoo asioista kohtuullisen kapean 27,5 asteen näkökulmastaan. Ihmishistoriaa on ollut olemassa jo muutaman kymmenentuhatta vuotta.
Tiedän, yleistäminen on erittäin typerää, mutta onneksi helppoa, Ennen kuin avautuu asioista, kuuluisi kenties ottaa selvää ja hyväksyä muuttuvat tekijät. Koskee myös minua.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tosin vain tiukasti valikoitujen tasa-arvonäkökulmien kannalta...

Juuri näin. Tasa-arvoa ajetaan feministisen maailmankuvan pohjalta, joka ei todellakaan tarkoita sitä, että yritettäisiin millään tavalla poistaa kaikkia "tasa-arvon esteitä".

Kovin vaikeaksi menee äänestyspäätösten teko omalta osaltani. Feminististä maailmankuvaa edustavia ehdokkaita ja puolueita en tule missään nimessä äänestämään. En kuitenkaan haluaisi myöskään aivan puoluekentän oikealle laidalle lähteä. Lopulta kai kahdesta pahasta on valittava pienempi paha. Nähtäväksi jää, kumpi se sitten omissa ajatuksissa lopulta on.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Kovin vaikeaksi menee äänestyspäätösten teko omalta osaltani. Feminististä maailmankuvaa edustavia ehdokkaita ja puolueita en tule missään nimessä äänestämään. En kuitenkaan haluaisi myöskään aivan puoluekentän oikealle laidalle lähteä. Lopulta kai kahdesta pahasta on valittava pienempi paha. Nähtäväksi jää, kumpi se sitten omissa ajatuksissa lopulta on.

Lohdutan sinua, yhdellä äänellä ei ole näissäkään vaaleissa luultavasti mitään merkitystä.
Tämä ei ole pessimismiä, vaan todellisuutta. Tämä ei toki paljon auttane, sillä äänestäjähän nimenomaan haluaa tuntea itsensä tärkeäksi yksine äänineen. Tähän koko demokratia perustuu, jotta eliitti voi jatkossakin juhlia. No onneksi on tasa-arvoiset feministit.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Naisen euron mysteeri – asiantuntijat selittävät palkkaeron syitä - Jyväskylän Ylioppilaslehti

Erittäin hyvä ja asiaa monelta kannalta tarkasteleva teksti sukupuolten välisistä palkkaeroista. Haastateltavina tilastokeskuksen yliaktuaari Sampo Pehkonen, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun professori ja Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen tutkimusjohtaja Mika Maliranta sekä palkkaerojen syitä vuodesta 2005 selvitellyt eläköitynyt tutkija Pauli Sumanen.

Jälleen kerran aihe tiivistyy lopulta vanhempainvapaisiin ja koulutusvalintoihin, jotka täälläkin ovat olleet oikeastaan ne ainoat löydetyt faktapohjaiset sukupuolten välisen epätasa-arvon lähteet Suomessa. Itse en jokaiselle täysin vapaasti päätettävissä olevia koulutusvalintoja epätasarvona näe, ja pakollinen asevelvollisuus/siivilipalvelus hiukan tasoittaa puntteja myös lasten tekemisestä ja vanhempainvapaista syntyvän syrjinnän kohdalla.

Vanhempainvapaajärjestelmä kuitenkin vaikuttaisi todellakin olevan oikea epätasa-arvon synnyttäjä työmarkkinoilla, kuten täälläkin on aiemmin mainittu, minkä takia pidän outona, ettei sitä ole vieläkään saatu muutettua eikä ilmeisesti ainakaan Sipilän hallituksen aikana saadakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Niin ja käytännössä tuollakin on vain vähän väliä, koska naiset joka tapauksessa pariutuvat ylöspäin mikä kääntää vaa-an heidän hyväkseen.
Plus naisten huomattavasti paremmat eläkeansiot jne. Ei edes lähellä.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Niin ja käytännössä tuollakin on vain vähän väliä, koska naiset joka tapauksessa pariutuvat ylöspäin mikä kääntää vaa-an heidän hyväkseen.
Plus naisten huomattavasti paremmat eläkeansiot jne. Ei edes lähellä.


Ehkä naisilla ei ole enää mahdollisuuksia pariutua ylöspäin. Onneksi koulutetut abo-suomalaiset naisoletetut luultavasti löytävät elämänsä täyttymyksen näiden maahamme pölähtäneiden lähi-idän ihmeiden, tekoälyn kehittäjien englannin kielen opintojen edetessä, kommunikoinnin edetessä niinku tosi syvälliselle tasolle. Suomalaisten miesten ( ei siis miesoletettujen vaan niiden junttimiesten) geeniperintö laimenee toivotusti ja ns. kansakunta nousee ennennäkemättömään kukoistukseen.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Niin ja käytännössä tuollakin on vain vähän väliä, koska naiset joka tapauksessa pariutuvat ylöspäin mikä kääntää vaa-an heidän hyväkseen.
Plus naisten huomattavasti paremmat eläkeansiot jne. Ei edes lähellä.
Näistä naisten huomattavasti paremmista eläkeansioista lisää tietoa. Vai viittaatko kumulatiiviseen eläkkeen määrään?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös